Ford Mondeo problemen na terugroepactie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:54
Onze Mondeo Ecoboost 1.6 (2012 met zo'n 130k op de klok) werd in september dit jaar teruggeroepen ivm potentiële oververhitting (17S09). Hierbij werd een extra sensor geinstalleerd om te voorkomen dat bij een laag koelwater niveau de motor oververhit.

Nu hebben we echter sinds dat moment (25 september) een hoop gedoe...

Om te beginnen reed ik naar huis en toen voel me op dat de koelvloeistof temperatuur redelijk varieerde (tussen 92 - 98 graden, na uitzetten van de motor zelfs 101). Daarvoor was het altijd na starten richting de 94-95 en dan strak op 95 graden (behalve in Duitsland waar het wel eens 96 werd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gjkPodG3yoknClH835fLYV50/thumb.jpg

Toen ik twee dagen later de motor startte kreeg ik na 3 minuten engine malfunction. Auto uitgezet en omgewisseld voor onze andere, gebeld, moest maar langskomen. Bleek dat er net te weinig koelvloeistof in gedaan was (oorzaak van de storing).

Sindsdien hebben we geen motor storing meer gehad, maar koelvloeistof temperatuur is nu steeds veel lager en variabel (tussen de 81 en 88 bij normaal gebruik). Gecentreerd op 85 graden. Ook merken we minder vermogen en verhoogd benzineverbuik (van 11.2 km/l naar 10.5 km/l).

Vanmiddag ook weer, echter aan het einde van de rit ging de temp omhoog naar de 96 graden en daarna weer naar 84.

rit1

Nadat ik thuis even uitgeladen had reed ik weer weg en toen ging de temperatuur sterk omhoog na 4 minuten rijden al op 99 en daarna zelfs tot 103, vervolgens weer omlaag tot 88 en daarna weer omhoog tot 101. (ritje van minder dan een kwartier, in een woonwijk)

rit2

(overigens heb ik van dit alles, en het feit dat er voor de actie niets mis was, data en info dankzij tomtom curfer)

Nu ben ik op zoek naar advies... Mijn gevoel zegt dat de thermostaat sinds de terugroepactie stuk is, ik weet niet of ze bij de actie een andere geplaatst hebben, of dat er iets mis gegaan is, maar dit klopt volgens mij niet.

Ik wil sowieso voor een derde keer naar de ford dealer gaan waar de terugroepactie plaats vond om dit bij hen aan te kaarten. Maar mocht er nu sprake zijn van een kapotte thermostaat, schade, oid, heeft iemand advies hoe ik dat aan kan pakken? Misschien een second opinion bij een andere ford dealer?

http://www.gjpvanwesten.nl

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:54
Ik wil hier toch even een follow up aan geven. Zoals gezegd, het gedrag van de motor was blijvend op twee vlakken anders. Sinds die tijd hebben wij allereerst vreemd gedrag gezien bij de thermostaat (zie boven ook) en trilt de motor heviger tijdens het draaien (vnml bij ~ 1600 toeren en bij ~ 2300 toeren is dat echt merkbaar meer). De trilling bij ~2300 is goed voelbaar bij ontkoppeld in stilstand rusting de toeren op laten komen, die bij 1600 is goed voelbaar als gekoppeld de toeren rustig verhoogd worden.

Wat betreft de temperatuur voor terugroepen was deze continu 95, en erna meestal ~85 maar varieert tussen de 80 en 110 graden celcius (30 graden (!)) tijdens normale ritten. Deze variatie zagen we hiervoor niet.

Daarnaast de motor zelf trilt zoals gezegd meer en dan vooral in dit toeren gebied. Het toevallige is, dat dit precies het aantal toeren is dat de motor vaak draait bij de geldende maximum snelheden, ruwweg:
1600 in 3, 2200 in 2 bij 30
1600 in 4, 2200 in 3 bij 50
2100 in 6, 2500 in 5 bij 100
(2700 in 6, 3100 in 5 bij 130)

We hebben er eigenlijk niet zo bij stil gestaan, vooral ook na de telefonische bevestiging. Maar nu is in de afgelopen maanden twee keer de airco leiding gescheurd op bijna dezelfde plek (een keer op de schroefnaad en een keer in de eerste bocht). De airco heeft tussen eind september 2019 en maart 2020 omdat het koel was niet aangestaan.

De 1e keer (gerepareerd begin augustus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lJ2-EFsmgZqQ39OlpAG2BmAMJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/giklTLGa9gXpetEVFWxwSpf7.png?f=fotoalbum_large

2e keer (wederom gerepareerd maar begin september)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYU_-cBOmm7CvZDGJaCrhObfWSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHdemCmgDrAh0xvka4oNOjNp.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen nu:
1 wat is er allemaal aangepast tijdens terugroep actie 17S09, waar is de sensor geplaatst? moest er een van de motorsteunen los (of is er een kans dat dit gedaan is voor betere bereikbaarheid)?
2 kunnen de grote temperatuurverschillen tijdens het gebruik van de auto dit veroorzaken?
3 zou er dan nog andere schade kunnen optreden?
4 zouden de motor trillingen dit kunnen veroorzaken?
5 zou er dan nog andere schade op kunnen treden (het lijkt ook de motor ook anders klinkt, de kleppen klinken veel prominenter / uitgesprokener).
6 zou dit veroorzaakt kunnen zijn door onjuist vastzetten van een motorsteun die los moest voor de terugroep actie (teveel of te weinig moment en dus andere trillings-frequentie)?
7 zou er gechecked kunnen worden of de bevestiging van de motor / bak correct is en controleren of er trillingen plaatsvinden?
8 wat als dit nu nog een keer gebeurt?
dcsmit78 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:21:
Ik word de terugroepacties van Ford behoorlijk beu.

Wij hebben een Mondeo met benzinemotor uit 2012.

Onlangs ook de koelvloeistofsensor laten vervangen.
Wij hadden geen schommelingen in de koelvloeistof zoals beschreven.
Bij ons echter blijft nu opeens de koelventilator draaien nadat de motor is uitgeschakeld.
Pechhulp heeft de ventilator ontkoppeld en ons verzocht naar de Ford dealer te gaan.

De Ford Dealer zegt dat er een sensor (andere sensor) in de koelmotor stuk ik.
De koelmotor wordt vervangen worden. Kosten: €1,000.00 inclusief manuren.

Een half jaar geleden was er ook een terugroepactie voor een sensor van de koppeling.
Een maand later was de koppelingsplaat stuk (trekveer oid).
Kosten: €1,200.00 inclusief manuren.

Er wordt gezegd dat er geen causaal verband is, maar ik geloof het niet meer.
Heb jij nog andere dingen gehad die je tegenkwam sinds vorig jaar? Klinkt ook wel allemaal echt veel te toevallig...

http://www.gjpvanwesten.nl

Pagina: 1