Welke energiebesparende/geldbesparende maatregelen heb jij?

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
Ik kon er geen centraal topic van vinden, maar in de huidige tijd van energie en geld dat we willen besparen wel een hot topic: Energiebesparende maatregelen. Ik schrijft bewust ook geldbesparende maatregelen, omdat dit voor velen een grotere trigger is dan voor de idealisten (die je hier op Tweakers her en der meer lijkt te vinden).

Doel van dit topic is het uitwisselen van ervaringen en kennis over diverse maatregelen. Dat kan zo breed zijn als we willen: van zonnepanelen tot spouwmuurisolatie en van warmtewisselaars in de doucheaansluiting tot grijswateropvang.

Mensen die meer toevoegingen hebben voor de OP of ook auteur willen worden, kunnen zich uiteraard melden!

• Pizza_Boom
*Gereserveerd voor toekomstige toevoegingen*

• Pizza_Boom
Dan trap ik meteen af:
Afgelopen week naar een initiatief geweest in mijn toekomstige woonplaats omtrent zonnepaneleninkoop. Er is groot ingekocht om daarmee een lage prijs te kunnen geven, BTW wordt centraal teruggevraagd. Interessant, ik ga een installateur uitnodigen om een offerte te komen maken. Overdracht is in de actieperiode. Zonnepanelen heb ik altijd interessant gevonden. Wel even kijken hoe en wat, ik wil eigenlijk het dak vrij houden. Buren aan 1 kant hebben de nok al verhoogd, aan de andere kant zijn er plannen en dan moet je mee of het nooit meer doen, maar later ertussen frommelen is niet fijn.
Navraag gedaan: Een powerwall loont in Nederland niet en dat duurt nog wel tot eind 20er jaren voordat dat waarschijnlijk wel lonend wordt. Voorlopig dus geen geld in steken.

Verder lees ik dingen over een warmtewisselaar in de afvoer van je douche. Mensen die daar ervaring mee hebben? CV systeem moet nieuw worden aangelegd, net als de badkamer, dus dat soort zaken kunnen makkelijk meegenomen worden. Hetzelfde geldt voor een grijswateropvang t.b.v. toiletdoorspoelen. Is imho douchewater ook uitermate schikt voor. Loont dat in Nederland of niet?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kleine makkelijke dingetjes heb ik al doorgevoerd.
- overal ledlampen, zelfs tl-balken vervangen door led-tl.
- overal stekkerdozen bij apparatuur die niet altijd aan hoeft te staan om standbyverbruik te verminderen
- bijverwarming voor werkkamer zodat ik niet het hele huis hoef te verwarmen.

Mijn vrouw gaat nog wat verder, die bewaard water waarmee ze groente gewassen heeft voor de tuin

We moeten nog wel wat dingen doen ook
- een nieuw dak met isolatie (plat dak) en dan eventueel zonnepanelen
- een nieuwe cv-installatie (lijkt me op dit moment nog steeds het meest interessant ook al gaan veel mensen 'van het gas af').

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-01 15:28
Kan niet veel grote dingen doen ivm huurhuis, maar heb wel ledlampen en bij aankoop van nieuwe apparaten speelt het verbruik een rol.
Verder neem ik de moeite niet om voor korte periodes (uurtje) mijn buis te verwarmen. Dan zit ik wel met een dekentje op de bank.

edit: en op het werk naar toilet 8)7 (komt toevallig zo uit maar scheelt wel een bak water)

[ Voor 15% gewijzigd door Purzelbaum op 08-11-2019 15:23 ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
In DED loopt een soortgelijke thread; Serieus elektriciteit besparen

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:10
Vaak worden de energiebesparende maatregelen super optimistisch doorgerekend waardoor het lijkt dat het geld besparend is. In de praktijk duurt het vaak erg lang voordat je uberhaupt je investering hebt terug verdiend. Voor je portemonnee moet je het dus niet doen, hooguit voor meer leefcomfort (isolatie) en/of het milieu (zonnepanelen).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht moet je even hier kijken: meer dan voldoende topics :)
Duurzame Energie & Domotica

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
^^^precies. Er is een heel subforum voor. Vandaar een slotje

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.