Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Defecte 1070Ti?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fredi
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:45
Sinds bijna twee jaar heb ik een MSI 1070Ti grafische kaart. Als ik een spel speel(Grid 2019 bijv.)gaat de ventilatorsnelheid naar 87% bij een GPU temperatuur van 81°C en een kloksnelheid van 1810 MHz. De fps is daarbij 110. En die ventilatorsnelheid blijft altijd maar stijgen. Een ventilatorsnelheid van 87% is heel luid en kan je niet verdragen en daarom denk ik dat de kaart defect is. Met MSI Afterburner zet ik de kaart vast op een max temp. van 75°C en heb ik een eigen fanprofiel gemaakt zodat de kaart op een ventilatorsnelheid van 48% draait wat te verdragen is. Maar dan klokt de kaart op de basis GPU kloksnelheid van 1607 MHz maar na verloop van tijd gaat ze boven de max ingestelde temp van 75°C en de ventilatorsnelheid boven de 48%. Bij steeds zwaardere spellen zal dit alleen maar verslechteren en de fansnelheid steeds maar verhogen totdat het geluid niet meer te verdragen is. Een fansnelheid onder de 50% is qua luidheid nog te verdragen. Maar daar zit ik nu al boven met de recente spellen met 52% fansnelheid.

Wat zijn jullie ervaringen met deze kaart en is het normaal dat die kaart aan 87% fansnelheid draait bij een kloksnelheid van 1810 MHz? Ik heb contact opgenomen met de winkel waar ik de kaart gekocht heb en die zeggen dat dit normaal is maar ik geloof er niets van. Ik heb geen grafische kaart gekocht opdat ze nooit haar boostsnelheid kan halen(1860 MHz) omdat ze dan veel te luid is. Dit is toch niet normaal? Die kaart is toch defect?

Alle reacties

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Blaat

Hardware Fanaat

Mijn vermoeden is dat er iets mis is met de koelpasta. Ik zie dit gedrag vaak bij 2e hands maxwell kaarten, waarbij het pump out effect ervoor heeft gezorgd dat er 0 koelprut meer tussen de koeler en de die zit.

Dat is makkelijk te fixen met een repaste. Maar zolang de kaart nog onder garantie zit zou ik daar niet aan beginnen, je raakt daarmee je garantie kwijt namelijk.

Daarnaast, hoe ziet je setup eruit? Wat voor behuizing? Hoeveel ventilators en in wat voor opstelling? Wellicht dat daar nog wat te tweaken valt.

Bij voorkeur een complete lijst van specs en foto's van de binnenkant.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:49
Tja zoals Blaat zegt zonder meer te weten valt er niet veel nuttigs te vertellen.
Als je een pc in een dichte 50x35 doos bouwt en ook nog eens een cpu heb die veel hitte uit stoot dan kan de kaart totaal niet koelen en er zijn nogal wat kasten op de markt die gewoon ronduit slecht zijn.

Wat voor type koeler zit er op de kaart?
Een blower of 1 met meerdere fans?
Wat is de ambient temperatuur?
Is de kaart nieuw gekocht?
Was dit altijd al een issue?
Is de kaart intern stof vrij na 2 jaar?

81 graden is op zich niet hoog dat is de standaard bij sommige kaarten je rpm is wel hoog.
Daarnaast is je custom fan profiel een slecht idee met moderne kaarten.
Afhankelijk van je gpu heeft je GPU bios heeft een target van rond de 82 graden (blower).
Dreigt hij warmer te worden gaat je fan sneller draaien of als dat niet meer kan (door dus je geforceerde profiel) gaat hij trager werken.

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:04
De winkel heeft in die zin wel gelijk dat bij een AUTO fan profile, de fan vrij luid is en doorgaans zeer heftig is afgesteld. Met mijn 980Ti had ik feitelijk hetzelfde euvel, ondoenlijk en veels te luid met een AUTO profile. Dus ja, heel gek is dat niet.

Ik heb nu een custom fan curve gemaakt waar de fans niet boven de 50% mogen komen met een target temp van 83 graden. De GPU komt ook niet boven de 83 graden uit op deze manier.

Het vereist even wat tweaken en monitoren in het begin, maar als je de sweet spot eenmaal hebt gevonden, hoef je er nooit meer aan te zitten :)

Intel i7 4770K | MSI Z87-G45 Gaming5 | Noctua DH-15 | Kingston HyperX Savage DDR3 1866 16GB | Gigabyte GTX980Ti | BeQuiet! Straight Power10 800W | Focusrite Scarlet 2i4 | Logitech G903 | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum |

• Fredi
Blaat schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:30:
Mijn vermoeden is dat er iets mis is met de koelpasta. Ik zie dit gedrag vaak bij 2e hands maxwell kaarten, waarbij het pump out effect ervoor heeft gezorgd dat er 0 koelprut meer tussen de koeler en de die zit.

Dat is makkelijk te fixen met een repaste. Maar zolang de kaart nog onder garantie zit zou ik daar niet aan beginnen, je raakt daarmee je garantie kwijt namelijk.

Daarnaast, hoe ziet je setup eruit? Wat voor behuizing? Hoeveel ventilators en in wat voor opstelling? Wellicht dat daar nog wat te tweaken valt.

Bij voorkeur een complete lijst van specs en foto's van de binnenkant.
Ik heb een Coolermaster 690 II behuizing. DAt is een kast met een mesh frontpaneel. Verder een 12 cm rearfan aan 800rpm en een 14 cm frontfan aan 600 rpm.

-cpu: Intel 4790K met tower cooler aan 1000rpm
-Windows 10

• Blaat
  • Nu online

Blaat

Hardware Fanaat

Fredi schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:08:
[...]

Ik heb een Coolermaster 690 II behuizing. DAt is een kast met een mesh frontpaneel. Verder een 12 cm rearfan aan 800rpm en een 14 cm 1frontfan aan 600 rpm.

-cpu: Intel 4790K met tower cooler aan 1000rpm
-Windows 10
1 intake en 1 outtake is op zn minst karig te noemen voor je build. Geen wonder dat de kaart heet wordt. Kan je meer fans bij plaatsen?

Al helemaal op 600rpm... Ik denk dat hier je probleem zit. :p

Blaat wijzigde deze reactie 09-11-2019 08:14 (6%)

• Fredi
computerjunky schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:14:
Tja zoals Blaat zegt zonder meer te weten valt er niet veel nuttigs te vertellen.
Als je een pc in een dichte 50x35 doos bouwt en ook nog eens een cpu heb die veel hitte uit stoot dan kan de kaart totaal niet koelen en er zijn nogal wat kasten op de markt die gewoon ronduit slecht zijn.

Wat voor type koeler zit er op de kaart?
Een blower of 1 met meerdere fans?
Wat is de ambient temperatuur?
Is de kaart nieuw gekocht?
Was dit altijd al een issue?
Is de kaart intern stof vrij na 2 jaar?

81 graden is op zich niet hoog dat is de standaard bij sommige kaarten je rpm is wel hoog.
Daarnaast is je custom fan profiel een slecht idee met moderne kaarten.
Afhankelijk van je gpu heeft je GPU bios heeft een target van rond de 82 graden (blower).
Dreigt hij warmer te worden gaat je fan sneller draaien of als dat niet meer kan (door dus je geforceerde profiel) gaat hij trager werken.
Mijn grafische kaar is een MSI 1070Ti gaming. Die heeft twee ventilators. De ambient temp van de gpu is 49 graden. De kaart is nieuw gekocht. Dit probleem is er van ih begin. De kaart heeft altijd minimaal aan 70% fansnelheid gedraaid onder load wat luid is. Daarom heb ik een custom fanprofiel ingesteld met MSI Afterburner en een temp limiet van 75° ingesteld. Daarbij draaien de fans nu aan 48% wat stil is maar bij het spel Grid 2019 beginnen ze al aan 52% te draaien.

Door dat custom fanprofiel en temp limiet van 75° klokt de kaart slechts op haar base clok van 1607 MHz. Ik wil het volledige potentieel van de kaart kunnen gebruiken maar dat kan dus niet omdat ze dan te luid wordt.

• Fredi
Blaat schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:13:
[...]

1 intake en 1 outtake is op zn minst karig te noemen voor je build. Geen wonder dat de kaart heet wordt. Kan je meer fans bij plaatsen?

Heeft er volgens mij weinig mee te maken. Mijn vorige kaart was een HD7950 en die had een fansnelheid van 40-50% met dezelfde fansetup van mijn kast. 800 rpm vd rearfan is genoeg zolang de warme lucht maar uit je kast gaat. Dit rechtvaardigt geen 87% fansnelheid van mijn grafische kaart.

• Fredi
Check dit maar eens. Deze mensen hebben hetzelfde probleem als mij met dezelfde grafische kaart.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=316333.0
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=309020.0

• computerjunky
Ik heb dezelfde kast staan van mijn vorige build en deze is niet al te best voor GPU airflow.
Hij stamt dan ook uit een tijd waar dat allemaal niet niet echt een dingetje was.

Anyway misschien een domme vraag maar weet je zeker dat beide fans draaien?

Verder kan ik niet veel anders bedenken dan de kaart open maken en een foto sturen van de paste spread op de koeler en de gpu die.
Maar doe dit alleen als je weet wat je doet en goede paste voorhanden heb voor vervanging.

• Snowdog
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:34
Blaat schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:13:
[...]

Zegt hij niet dat hij al 2 jaar die kaart heeft (en ik neem aan nog niet 2 jaar die problemen heeft). Serieus soms krijg ik hier echt zo'n slechte zin van het 'advies'. Als het geen A+ voeding is, krijgt men vaak direct het advies te voeding te vervangen en nu is het dit soort onzin.

Ik durf wel met 95% zekerheid te zeggen dat de door jou genoemde fans absoluut niet het probleem zijn. Die koelpasta (zoals iemand eerder al adviseerde) lijkt me stuk grotere kanshebber. Dat heeft een stuk grotere kans dan dat deze fans ineens zo enorm slecht zijn verslechterd in het afvoeren van de warmte.

Edit: damn dat was je zelf ook nog wel. Dat maakt zo'n suggestie des te erger.

Snowdog wijzigde deze reactie 09-11-2019 13:40 (4%)

• computerjunky
Snowdog schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:38:
[...]

Zegt hij niet dat hij al 2 jaar die kaart heeft (en ik neem aan nog niet 2 jaar die problemen heeft). Serieus soms krijg ik hier echt zo'n slechte zin van het 'advies'. Als het geen A+ voeding is, krijgt men vaak direct het advies te voeding te vervangen en nu is het dit soort onzin.

Ik durf wel met 95% zekerheid te zeggen dat de door jou genoemde fans absoluut niet het probleem zijn. Die koelpasta (zoals iemand eerder al adviseerde) lijkt me stuk grotere kanshebber. Dat heeft een stuk grotere kans dan dat deze fans ineens zo enorm slecht zijn verslechterd in het afvoeren van de warmte.

Edit: damn dat was je zelf ook nog wel. Dat maakt zo'n suggestie des te erger.
Hij heeft aangegeven dat hij de kaart sinds het begin heeft en sinds het begin problemen heeft.
Had je het hele topic gelezen had je dit geweten.
Zij het dat het na blaat zijn post was. maar zonder info moesten we daar vanuit gaan.
En ik heb zelf die kast gebruikt bij mijn vorige build en die is niet ingesteld op gpu airflow dus zo gek is zijn post helemaal niet. (ik heb die rig dan ook zonder zijpanelen gedraaid)
Tenzij je een blower stijl kaart heb dient je ariflow gewoon optimaal te zijn met modernere kaarten anders blijft je gpu gewoon keer op keer dezelfde steeds warmer wordende lucht recyclen.

• Snowdog
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:34
computerjunky schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:55:
[...]

Hij heeft aangegeven dat hij de kaart sinds het begin heeft en sinds het begin problemen heeft.
Had je het hele topic gelezen had je dit geweten.
Zij het dat het na blaat zijn post was. maar zonder info moesten we daar vanuit gaan.
En ik heb zelf die kast gebruikt bij mijn vorige build en die is niet ingesteld op gpu airflow dus zo gek is zijn post helemaal niet. (ik heb die rig dan ook zonder zijpanelen gedraaid)
Tenzij je een blower stijl kaart heb dient je ariflow gewoon optimaal te zijn met modernere kaarten anders blijft je gpu gewoon keer op keer dezelfde steeds warmer wordende lucht recyclen.
Ik zie het nu inderdaad. Was makkelijk geweest als zijn typkunsten wat beter waren geweest, want het is allemaal niet echt makkelijk te volgen. Apart dat je er dan na 2 jaar achter komt dat je kaart defect zou zijn (terwijl hij dus al 2 jaar hetzelfde functioneert). Ik neem mijn woorden iig terug, het zou idd wel de airflow kunnen zijn.

Heb zelf met (enigszins) minimale airflow echter nog nooit grote problemen gehad met gfx cards, dus het lijkt me ergens vrij vreemd als dat inderdaad het probleem zou zijn. Het is iig wel de moeite waard om het te verkennen, dus bij deze mijn excuses @Blaat (al denk ik nog altijd dat het niet de airflow is :P)

• computerjunky
Snowdog schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:00:
[...]

Ik zie het nu inderdaad. Was makkelijk geweest als zijn typkunsten wat beter waren geweest, want het is allemaal niet echt makkelijk te volgen. Apart dat je er dan na 2 jaar achter komt dat je kaart defect zou zijn (terwijl hij dus al 2 jaar hetzelfde functioneert). Ik neem mijn woorden iig terug, het zou idd wel de airflow kunnen zijn.

Heb zelf met (enigszins) minimale airflow echter nog nooit grote problemen gehad met gfx cards, dus het lijkt me ergens vrij vreemd als dat inderdaad het probleem zou zijn. Het is iig wel de moeite waard om het te verkennen, dus bij deze mijn excuses @Blaat (al denk ik nog altijd dat het niet de airflow is :P)
Ja er meteen mee komen was makkelijker geweest.
Dan had het advies gewoon RMA geweest maarja niet iedereen weet dat het niet normaal gedrag is.

• Blaat
  • Nu online

Blaat

Hardware Fanaat

[...]

Los van het of het de oplossing van zijn probleem is, 1x 120mm outtake voor meer dan 250w aan warmte is gewoon niet goed. Ik zou iedereen altijd aanraden er minstens 2 te hebben, zeker in een gaming systeem.

Sterker nog, als hij dit probleem van het begin of aan heeft, is het logischer dat dit zijn probleem is dan de koelpasta. Tenzij de pasta vanuit de fabriek al niet goed is aangebracht.

• Fredi
computerjunky schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:43:
Ik heb dezelfde kast staan van mijn vorige build en deze is niet al te best voor GPU airflow.
Hij stamt dan ook uit een tijd waar dat allemaal niet niet echt een dingetje was.
[]
Anyway misschien een domme vraag maar weet je zeker dat beide fans draaien?

Verder kan ik niet veel anders bedenken dan de kaart open maken en een foto sturen van de paste spread op de koeler en de gpu die.
Maar doe dit alleen als je weet wat je doet en goede paste voorhanden heb voor vervanging.
Ja ik ben zeker dat beide fans draaien. Ik monitor dit constant met Aida64 en die geeft een fansnelheid van 600 en 800 rpm aan en ik hoor ze ook draaien.

Verder van de slechte airflow van mijn kast kan ik beamen. Ik heb ook een Corsair en een Fractal Design gehad en die konden mijn gpu op een lagere temperatuur houden. Ik denk dat in mijn kast te veel gaten zitten(bovenkant en voorkant zijn mesh, onderkant zitten er gaten, linkerzijkant twee roosters voor gpu, rechterzijkant een klein rooster voor de cpu). Hij trekt dus van alle kanten lucht binnen waardoor je geen gerichte en krachtige luchstroom hebt. Ik denk dat dit bedoeld wordt met luchtdruk en dat die in mijn kast te laag is.

Maar ik heb ook nog een Hd7950 gehad in die kast en die had een fansnelheid van 40-50% wat vrij normaal is. Het ligt dus niet alleen aan de airflow maar ik denk ook zoals jullie aan slechte of te weinig koelpasta op de gpu.

De verkoper vd winkel zegt dat de temperatuur van 82° en fansnelheid van 87% onder load van mijn kaart normaal is. Ze willen er zich daar gemakkelijk van afmaken. Mijn garantie loopt 25/11 af. Er is dus haast bij een oplossing.

• Fredi
[...]

De kaart heeft van ih begin al zo'n hoge temps en fansnelheid. Fansnelheid lag ih begin onder load op 70%, nu is dat al 87%. Terwijl dat die MSI koelers juist gekend zijn om de gpu goed en stil te koelen. Maar ja op zich werkt de kaart wel en ik zag het niet zitten om de kaart RMA te sturen voor de rompslomp. Maar nu mijn garantie afloopt op 25/11 wil ik er nog vlug gebruik van maken. Ik weet dat ik het te lang heb uitgesteld.

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Fredi schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:39:
[...]
De verkoper vd winkel zegt dat de temperatuur van 82° en fansnelheid van 87% onder load van mijn kaart normaal is. Ze willen er zich daar gemakkelijk van afmaken. Mijn garantie loopt 25/11 af. Er is dus haast bij een oplossing.
Kaart functioneert gewoon, verkoper heeft gelijk dat er geen reden voor RMA is.

Steam - BFV - PUBG

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:52
Je kaart is niet defect. Dat hij warm wordt is normaal. Echt verkoeling brengen is meer luchtstroom door de kast, waardoor de fans v/d kaart frisse lucht krijgt om het geheel mee te koelen. Je kan de boel opentrekken en koelpasta vernieuwen, maar je kan beter de luchtstroom in de kast vergroten. Meer koeele lucht erin en meer verwarmde lucht eruit.

• GoldenBatt
  • Registratie: januari 2006
  • Nu online
Dat wat hier boven genoemt wordt. Probeer het eens met de kast aan de zijkant open en een grote fan er voor, of haal het geheel eens helemaal uit de kast. Gooi de fans in de kast zelf eens flink wat rpm omhoog, en gooi er een extra fan in. Sluit eerst eens uit dat de huidige kast of fan-config geen roet in het eten gooit.

Specs!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True