Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-06 04:29
Sinds bijna twee jaar heb ik een MSI 1070Ti grafische kaart. Als ik een spel speel(Grid 2019 bijv.)gaat de ventilatorsnelheid naar 87% bij een GPU temperatuur van 81°C en een kloksnelheid van 1810 MHz. De fps is daarbij 110. En die ventilatorsnelheid blijft altijd maar stijgen. Een ventilatorsnelheid van 87% is heel luid en kan je niet verdragen en daarom denk ik dat de kaart defect is. Met MSI Afterburner zet ik de kaart vast op een max temp. van 75°C en heb ik een eigen fanprofiel gemaakt zodat de kaart op een ventilatorsnelheid van 48% draait wat te verdragen is. Maar dan klokt de kaart op de basis GPU kloksnelheid van 1607 MHz maar na verloop van tijd gaat ze boven de max ingestelde temp van 75°C en de ventilatorsnelheid boven de 48%. Bij steeds zwaardere spellen zal dit alleen maar verslechteren en de fansnelheid steeds maar verhogen totdat het geluid niet meer te verdragen is. Een fansnelheid onder de 50% is qua luidheid nog te verdragen. Maar daar zit ik nu al boven met de recente spellen met 52% fansnelheid.

Wat zijn jullie ervaringen met deze kaart en is het normaal dat die kaart aan 87% fansnelheid draait bij een kloksnelheid van 1810 MHz? Ik heb contact opgenomen met de winkel waar ik de kaart gekocht heb en die zeggen dat dit normaal is maar ik geloof er niets van. Ik heb geen grafische kaart gekocht opdat ze nooit haar boostsnelheid kan halen(1860 MHz) omdat ze dan veel te luid is. Dit is toch niet normaal? Die kaart is toch defect?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mijn vermoeden is dat er iets mis is met de koelpasta. Ik zie dit gedrag vaak bij 2e hands maxwell kaarten, waarbij het pump out effect ervoor heeft gezorgd dat er 0 koelprut meer tussen de koeler en de die zit.

Dat is makkelijk te fixen met een repaste. Maar zolang de kaart nog onder garantie zit zou ik daar niet aan beginnen, je raakt daarmee je garantie kwijt namelijk.

Daarnaast, hoe ziet je setup eruit? Wat voor behuizing? Hoeveel ventilators en in wat voor opstelling? Wellicht dat daar nog wat te tweaken valt.

Bij voorkeur een complete lijst van specs en foto's van de binnenkant.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 15:52
Tja zoals Blaat zegt zonder meer te weten valt er niet veel nuttigs te vertellen.
Als je een pc in een dichte 50x35 doos bouwt en ook nog eens een cpu heb die veel hitte uit stoot dan kan de kaart totaal niet koelen en er zijn nogal wat kasten op de markt die gewoon ronduit slecht zijn.

Wat voor type koeler zit er op de kaart?
Een blower of 1 met meerdere fans?
Wat is de ambient temperatuur?
Is de kaart nieuw gekocht?
Was dit altijd al een issue?
Is de kaart intern stof vrij na 2 jaar?

81 graden is op zich niet hoog dat is de standaard bij sommige kaarten je rpm is wel hoog.
Daarnaast is je custom fan profiel een slecht idee met moderne kaarten.
Afhankelijk van je gpu heeft je GPU bios heeft een target van rond de 82 graden (blower).
Dreigt hij warmer te worden gaat je fan sneller draaien of als dat niet meer kan (door dus je geforceerde profiel) gaat hij trager werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 18:48

Dhrax

Prog Lord

De winkel heeft in die zin wel gelijk dat bij een AUTO fan profile, de fan vrij luid is en doorgaans zeer heftig is afgesteld. Met mijn 980Ti had ik feitelijk hetzelfde euvel, ondoenlijk en veels te luid met een AUTO profile. Dus ja, heel gek is dat niet.

Ik heb nu een custom fan curve gemaakt waar de fans niet boven de 50% mogen komen met een target temp van 83 graden. De GPU komt ook niet boven de 83 graden uit op deze manier.

Het vereist even wat tweaken en monitoren in het begin, maar als je de sweet spot eenmaal hebt gevonden, hoef je er nooit meer aan te zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Blaat schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:30:
Mijn vermoeden is dat er iets mis is met de koelpasta. Ik zie dit gedrag vaak bij 2e hands maxwell kaarten, waarbij het pump out effect ervoor heeft gezorgd dat er 0 koelprut meer tussen de koeler en de die zit.

Dat is makkelijk te fixen met een repaste. Maar zolang de kaart nog onder garantie zit zou ik daar niet aan beginnen, je raakt daarmee je garantie kwijt namelijk.

Daarnaast, hoe ziet je setup eruit? Wat voor behuizing? Hoeveel ventilators en in wat voor opstelling? Wellicht dat daar nog wat te tweaken valt.

Bij voorkeur een complete lijst van specs en foto's van de binnenkant.
Ik heb een Coolermaster 690 II behuizing. DAt is een kast met een mesh frontpaneel. Verder een 12 cm rearfan aan 800rpm en een 14 cm frontfan aan 600 rpm.

-cpu: Intel 4790K met tower cooler aan 1000rpm
-Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Fredi schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:08:
[...]

Ik heb een Coolermaster 690 II behuizing. DAt is een kast met een mesh frontpaneel. Verder een 12 cm rearfan aan 800rpm en een 14 cm 1frontfan aan 600 rpm.

-cpu: Intel 4790K met tower cooler aan 1000rpm
-Windows 10
1 intake en 1 outtake is op zn minst karig te noemen voor je build. Geen wonder dat de kaart heet wordt. Kan je meer fans bij plaatsen?

Al helemaal op 600rpm... Ik denk dat hier je probleem zit. :p

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 09-11-2019 08:14 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
computerjunky schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:14:
Tja zoals Blaat zegt zonder meer te weten valt er niet veel nuttigs te vertellen.
Als je een pc in een dichte 50x35 doos bouwt en ook nog eens een cpu heb die veel hitte uit stoot dan kan de kaart totaal niet koelen en er zijn nogal wat kasten op de markt die gewoon ronduit slecht zijn.

Wat voor type koeler zit er op de kaart?
Een blower of 1 met meerdere fans?
Wat is de ambient temperatuur?
Is de kaart nieuw gekocht?
Was dit altijd al een issue?
Is de kaart intern stof vrij na 2 jaar?

81 graden is op zich niet hoog dat is de standaard bij sommige kaarten je rpm is wel hoog.
Daarnaast is je custom fan profiel een slecht idee met moderne kaarten.
Afhankelijk van je gpu heeft je GPU bios heeft een target van rond de 82 graden (blower).
Dreigt hij warmer te worden gaat je fan sneller draaien of als dat niet meer kan (door dus je geforceerde profiel) gaat hij trager werken.
Mijn grafische kaar is een MSI 1070Ti gaming. Die heeft twee ventilators. De ambient temp van de gpu is 49 graden. De kaart is nieuw gekocht. Dit probleem is er van ih begin. De kaart heeft altijd minimaal aan 70% fansnelheid gedraaid onder load wat luid is. Daarom heb ik een custom fanprofiel ingesteld met MSI Afterburner en een temp limiet van 75° ingesteld. Daarbij draaien de fans nu aan 48% wat stil is maar bij het spel Grid 2019 beginnen ze al aan 52% te draaien.

Door dat custom fanprofiel en temp limiet van 75° klokt de kaart slechts op haar base clok van 1607 MHz. Ik wil het volledige potentieel van de kaart kunnen gebruiken maar dat kan dus niet omdat ze dan te luid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Blaat schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:13:
[...]

1 intake en 1 outtake is op zn minst karig te noemen voor je build. Geen wonder dat de kaart heet wordt. Kan je meer fans bij plaatsen?

Heeft er volgens mij weinig mee te maken. Mijn vorige kaart was een HD7950 en die had een fansnelheid van 40-50% met dezelfde fansetup van mijn kast. 800 rpm vd rearfan is genoeg zolang de warme lucht maar uit je kast gaat. Dit rechtvaardigt geen 87% fansnelheid van mijn grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Check dit maar eens. Deze mensen hebben hetzelfde probleem als mij met dezelfde grafische kaart.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=316333.0
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=309020.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ik heb dezelfde kast staan van mijn vorige build en deze is niet al te best voor GPU airflow.
Hij stamt dan ook uit een tijd waar dat allemaal niet niet echt een dingetje was.

Anyway misschien een domme vraag maar weet je zeker dat beide fans draaien?

Verder kan ik niet veel anders bedenken dan de kaart open maken en een foto sturen van de paste spread op de koeler en de gpu die.
Maar doe dit alleen als je weet wat je doet en goede paste voorhanden heb voor vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Blaat schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:13:
[...]

Zegt hij niet dat hij al 2 jaar die kaart heeft (en ik neem aan nog niet 2 jaar die problemen heeft). Serieus soms krijg ik hier echt zo'n slechte zin van het 'advies'. Als het geen A+ voeding is, krijgt men vaak direct het advies te voeding te vervangen en nu is het dit soort onzin.

Ik durf wel met 95% zekerheid te zeggen dat de door jou genoemde fans absoluut niet het probleem zijn. Die koelpasta (zoals iemand eerder al adviseerde) lijkt me stuk grotere kanshebber. Dat heeft een stuk grotere kans dan dat deze fans ineens zo enorm slecht zijn verslechterd in het afvoeren van de warmte.

Edit: damn dat was je zelf ook nog wel. Dat maakt zo'n suggestie des te erger.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowdog op 09-11-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Snowdog schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:38:
[...]

Zegt hij niet dat hij al 2 jaar die kaart heeft (en ik neem aan nog niet 2 jaar die problemen heeft). Serieus soms krijg ik hier echt zo'n slechte zin van het 'advies'. Als het geen A+ voeding is, krijgt men vaak direct het advies te voeding te vervangen en nu is het dit soort onzin.

Ik durf wel met 95% zekerheid te zeggen dat de door jou genoemde fans absoluut niet het probleem zijn. Die koelpasta (zoals iemand eerder al adviseerde) lijkt me stuk grotere kanshebber. Dat heeft een stuk grotere kans dan dat deze fans ineens zo enorm slecht zijn verslechterd in het afvoeren van de warmte.

Edit: damn dat was je zelf ook nog wel. Dat maakt zo'n suggestie des te erger.
Hij heeft aangegeven dat hij de kaart sinds het begin heeft en sinds het begin problemen heeft.
Had je het hele topic gelezen had je dit geweten.
Zij het dat het na blaat zijn post was. maar zonder info moesten we daar vanuit gaan.
En ik heb zelf die kast gebruikt bij mijn vorige build en die is niet ingesteld op gpu airflow dus zo gek is zijn post helemaal niet. (ik heb die rig dan ook zonder zijpanelen gedraaid)
Tenzij je een blower stijl kaart heb dient je ariflow gewoon optimaal te zijn met modernere kaarten anders blijft je gpu gewoon keer op keer dezelfde steeds warmer wordende lucht recyclen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
computerjunky schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:55:
[...]

Hij heeft aangegeven dat hij de kaart sinds het begin heeft en sinds het begin problemen heeft.
Had je het hele topic gelezen had je dit geweten.
Zij het dat het na blaat zijn post was. maar zonder info moesten we daar vanuit gaan.
En ik heb zelf die kast gebruikt bij mijn vorige build en die is niet ingesteld op gpu airflow dus zo gek is zijn post helemaal niet. (ik heb die rig dan ook zonder zijpanelen gedraaid)
Tenzij je een blower stijl kaart heb dient je ariflow gewoon optimaal te zijn met modernere kaarten anders blijft je gpu gewoon keer op keer dezelfde steeds warmer wordende lucht recyclen.
Ik zie het nu inderdaad. Was makkelijk geweest als zijn typkunsten wat beter waren geweest, want het is allemaal niet echt makkelijk te volgen. Apart dat je er dan na 2 jaar achter komt dat je kaart defect zou zijn (terwijl hij dus al 2 jaar hetzelfde functioneert). Ik neem mijn woorden iig terug, het zou idd wel de airflow kunnen zijn.

Heb zelf met (enigszins) minimale airflow echter nog nooit grote problemen gehad met gfx cards, dus het lijkt me ergens vrij vreemd als dat inderdaad het probleem zou zijn. Het is iig wel de moeite waard om het te verkennen, dus bij deze mijn excuses @Blaat (al denk ik nog altijd dat het niet de airflow is :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Snowdog schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:00:
[...]

Ik zie het nu inderdaad. Was makkelijk geweest als zijn typkunsten wat beter waren geweest, want het is allemaal niet echt makkelijk te volgen. Apart dat je er dan na 2 jaar achter komt dat je kaart defect zou zijn (terwijl hij dus al 2 jaar hetzelfde functioneert). Ik neem mijn woorden iig terug, het zou idd wel de airflow kunnen zijn.

Heb zelf met (enigszins) minimale airflow echter nog nooit grote problemen gehad met gfx cards, dus het lijkt me ergens vrij vreemd als dat inderdaad het probleem zou zijn. Het is iig wel de moeite waard om het te verkennen, dus bij deze mijn excuses @Blaat (al denk ik nog altijd dat het niet de airflow is :P)
Ja er meteen mee komen was makkelijker geweest.
Dan had het advies gewoon RMA geweest maarja niet iedereen weet dat het niet normaal gedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

[...]

Los van het of het de oplossing van zijn probleem is, 1x 120mm outtake voor meer dan 250w aan warmte is gewoon niet goed. Ik zou iedereen altijd aanraden er minstens 2 te hebben, zeker in een gaming systeem.

Sterker nog, als hij dit probleem van het begin of aan heeft, is het logischer dat dit zijn probleem is dan de koelpasta. Tenzij de pasta vanuit de fabriek al niet goed is aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
computerjunky schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:43:
Ik heb dezelfde kast staan van mijn vorige build en deze is niet al te best voor GPU airflow.
Hij stamt dan ook uit een tijd waar dat allemaal niet niet echt een dingetje was.
[]
Anyway misschien een domme vraag maar weet je zeker dat beide fans draaien?

Verder kan ik niet veel anders bedenken dan de kaart open maken en een foto sturen van de paste spread op de koeler en de gpu die.
Maar doe dit alleen als je weet wat je doet en goede paste voorhanden heb voor vervanging.
Ja ik ben zeker dat beide fans draaien. Ik monitor dit constant met Aida64 en die geeft een fansnelheid van 600 en 800 rpm aan en ik hoor ze ook draaien.

Verder van de slechte airflow van mijn kast kan ik beamen. Ik heb ook een Corsair en een Fractal Design gehad en die konden mijn gpu op een lagere temperatuur houden. Ik denk dat in mijn kast te veel gaten zitten(bovenkant en voorkant zijn mesh, onderkant zitten er gaten, linkerzijkant twee roosters voor gpu, rechterzijkant een klein rooster voor de cpu). Hij trekt dus van alle kanten lucht binnen waardoor je geen gerichte en krachtige luchstroom hebt. Ik denk dat dit bedoeld wordt met luchtdruk en dat die in mijn kast te laag is.

Maar ik heb ook nog een Hd7950 gehad in die kast en die had een fansnelheid van 40-50% wat vrij normaal is. Het ligt dus niet alleen aan de airflow maar ik denk ook zoals jullie aan slechte of te weinig koelpasta op de gpu.

De verkoper vd winkel zegt dat de temperatuur van 82° en fansnelheid van 87% onder load van mijn kaart normaal is. Ze willen er zich daar gemakkelijk van afmaken. Mijn garantie loopt 25/11 af. Er is dus haast bij een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
[...]

De kaart heeft van ih begin al zo'n hoge temps en fansnelheid. Fansnelheid lag ih begin onder load op 70%, nu is dat al 87%. Terwijl dat die MSI koelers juist gekend zijn om de gpu goed en stil te koelen. Maar ja op zich werkt de kaart wel en ik zag het niet zitten om de kaart RMA te sturen voor de rompslomp. Maar nu mijn garantie afloopt op 25/11 wil ik er nog vlug gebruik van maken. Ik weet dat ik het te lang heb uitgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Fredi schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:39:
[...]
De verkoper vd winkel zegt dat de temperatuur van 82° en fansnelheid van 87% onder load van mijn kaart normaal is. Ze willen er zich daar gemakkelijk van afmaken. Mijn garantie loopt 25/11 af. Er is dus haast bij een oplossing.
Kaart functioneert gewoon, verkoper heeft gelijk dat er geen reden voor RMA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je kaart is niet defect. Dat hij warm wordt is normaal. Echt verkoeling brengen is meer luchtstroom door de kast, waardoor de fans v/d kaart frisse lucht krijgt om het geheel mee te koelen. Je kan de boel opentrekken en koelpasta vernieuwen, maar je kan beter de luchtstroom in de kast vergroten. Meer koeele lucht erin en meer verwarmde lucht eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:09
Dat wat hier boven genoemt wordt. Probeer het eens met de kast aan de zijkant open en een grote fan er voor, of haal het geheel eens helemaal uit de kast. Gooi de fans in de kast zelf eens flink wat rpm omhoog, en gooi er een extra fan in. Sluit eerst eens uit dat de huidige kast of fan-config geen roet in het eten gooit.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Ik heb het uitgebreid getest nu. Ik heb alle fans op 100% laten draaien. Dat betekent voor de rear fan: 1200rpm, de frontfan: 1100 rpm en mijn CPU fan: 1400 rpm. Mijn grafische kaart alle instellingen op auto in MSI Afterburner. Ik heb alle roosters van mijn kast gestofzuigd om alles uit te sluiten, mijn kast zo ver mogelijk van de muur gezet en mijn verwarming uitgezet(mijn kast staat tamelijk dicht bij de verwarming). De ambient temperatuur is 22°C. Ik heb het spel Grid 2019 gedraaid en dat gaf de volgende waarden(gemeten met Aida64): -fansnelheid: 73%
-GPU temperatuur: 76 °C
-klokfrequentie: 1835 MHz

Die prestaties van mijn grafische kaart vind ik nog altijd beneden alle peil. 73% fansnelheid is veel te veel en te luid en de temperatuur ligt te hoog. Ik wil een stille computer en als ik alle fans op 100% moet laten draaien en mijn gpu fan op 73% is dit dus onmogelijk. Mijn conclusie is: de kaart is defect. Slechte koelpasta of de heatsink maakt slecht contact met de gpu of iets dergelijks.

[ Voor 3% gewijzigd door Fredi op 12-11-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Wordt dit weer net zo'n topic als over je harde schijf, waarin iedereen aangeeft dat de waarnemingen en het gedag van het device gewoon kloppen en dat je gewoon het verkeerde device hebt gekocht, terwijl jij door blijft zagen over dat iets naar jouw mening en/of gevoel niet klopt zonder dit te onderbouwen met cijfers (afgezien van vergelijkingen met een vele jaren ouder totaal verschillend device)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:42:Mijn conclusie is: de kaart is defect. Slechte koelpasta of de heatsink maakt slecht contact met de gpu of iets dergelijks.
Kan. Koeling er even afhalen. Nieuwe pasta smeren. En testen.
Of een andere kaart kopen. Of een betere koeling monteren.
Ik had het ooit met een 4790x2. Super luid. Andere/betere koeling er op en geen probleem meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:29:
[...]

Kan. Koeling er even afhalen. Nieuwe pasta smeren. En testen.
Of een andere kaart kopen. Of een betere koeling monteren.
Ik had het ooit met een 4790x2. Super luid. Andere/betere koeling er op en geen probleem meer.
Ik haal de koeling er liever zelf niet af want dan vervalt je garantie. Ik heb nog garantie op de kaart tot 25/11. De verkoper heeft gezegd dat ik mijn pc mag binnenbrengen om te laten testen. Alleen ligt die winkel in Antwerpen(heb de kaart online gekocht) wat ver van mijn woonplaats is, dus ik moet wel zeker weten dat er ook daadwerkelijks iets aan de kaart scheelt. Ik heb het nu uitgebreid zitten testen en mijn conclusie is dat de gpu toch te warm wordt en de fansnelheid veel te hoog is. Ik ga deze testresultaten ook nog eens mailen aan de verkoper en kijken wat hij er van zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:38:
Ik heb het nu uitgebreid zitten testen en mijn conclusie is dat de gpu toch te warm wordt en de fansnelheid veel te hoog is.
Op basis waarvan concludeer je dat dan? De door jou genoemde temperaturen en fan speeds klinken in mijn oren niet heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
TommyboyNL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:48:
[...]

Op basis waarvan concludeer je dat dan? De door jou genoemde temperaturen en fan speeds klinken in mijn oren niet heel bijzonder.
Jij vindt deze temperaturen en fansnelheden normaal dus? Ik zit toch eerder te denken aan fansnelheden van 40-50% bij een temperatuur van 60-70 °C. Zeker met mijn case fans die allemaal aan 100% draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:23:
[...]

Jij vindt deze temperaturen en fansnelheden normaal dus? Ik zit toch eerder te denken aan fansnelheden van 40-50% bij een temperatuur van 60-70 °C. Zeker met mijn case fans die allemaal aan 100% draaien.
Voor een videokaart zijn deze temperaturen en fansnelheden niets bijzonders. Dat heeft niks met vinden te maken, maar met feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:38:
[...]

en kijken wat hij er van zegt.
Ik zal alvast namens hem antwoorden:
Temperatuur valt binnen de toegelaten marge.
Video kaarten worden nu eenmaal heet, helemaal met de soms waardeloze fans die gemonteerd zijn."
Dus, wil je het beter hebben dan monteer ik graag een andere koeler.
Kosten 60 euro en 1 uur arbeid

Mvg
De pc bouwer.

[ Voor 50% gewijzigd door Ultraman op 12-11-2019 15:22 . Reden: Mogelijk antwoord van een PC boer hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Er is geen 1 GPU waarbij dit normaal is.
Iedereen die zecht van wel heeft geen flauw idee waar hij/zij over praat wat mij betreft.

70% fanspeed is LUID.
Verkopers kunnen dan ook het dak op en het is gewoin een RMA.
Ik snap dat verkopers dit niet graag afhandelen naar het is gewoon niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:56:
Er is geen 1 GPU waarbij dit normaal is.
Iedereen die zecht van wel heeft geen flauw idee waar hij/zij over praat wat mij betreft.

70% fanspeed is LUID.
Verkopers kunnen dan ook het dak op en het is gewoin een RMA.
Ik snap dat verkopers dit niet graag afhandelen naar het is gewoon niet normaal.
Je hebt nota bene zélf aangegeven dat de case van TS niet handig is met de videokaarten van tegenwoordig...

Verder is het wellicht handig als TS gewoon even een foto van de inrichting van zijn case post, daarin aangeeft welke kant alle fans op blazen, en ook goede foto's van de videokaart zelf plaatst. Voor het zelfde geld zit er een halve kat aan haar in de heatsink, of heeft TS alle fans naar binnen al dan niet buiten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
TommyboyNL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:07:
[...]

of heeft TS alle fans naar binnen al dan niet buiten blazen.
Jij denkt dat ik achterlijk ben zeker? Mijn rearfan blaast uiteraard naar buiten en mijn front fan naar binnen.

Update: mijn cpu fan(cpu tower cooler) blaast de lucht richting rear fan en zo gaat via rear fan warme lucht naar buiten.

Ultraman: wanneer je binnen 24 uur van de laatste post nieuwe informatie wilt toevoegen en je bent zelf de laatste poster maak dan a.u.b. gebruik van de 'Wijzig' functie om je bestaande post bij te werken i.p.v. een nieuwe aan te maken.

[ Voor 38% gewijzigd door Ultraman op 12-11-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
TommyboyNL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:07:
[...]

Je hebt nota bene zélf aangegeven dat de case van TS niet handig is met de videokaarten van tegenwoordig...

Verder is het wellicht handig als TS gewoon even een foto van de inrichting van zijn case post, daarin aangeeft welke kant alle fans op blazen, en ook goede foto's van de videokaart zelf plaatst. Voor het zelfde geld zit er een halve kat aan haar in de heatsink, of heeft TS alle fans naar binnen al dan niet buiten blazen.
Dat de case niet handig is is wat anders dan dat dit normaal is.
HHet feit dat de kaart op deze fan speed lijkt te beginnen laat toch zien dat er gewoon iets niet goed is.
De lucht in de kast is immers nog niet opgewarmd.

Maarja meer info is idd wel handig maar normaal is dit absoluut niet en als er geen andere oorzaak is is het gewoon een RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Ik heb even een review van mijn kaart op Guru3d gelezen en zij komen op een GPU temperatuur van 66 °C bij een fansnelheid van 44 % onder load. Dat zijn idd de waarden die ik verwacht van die kaart maar ik haal die bijlange niet.

https://www.guru3d.com/ar...0-ti-gaming-review,9.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:18:
[...]

Jij denkt dat ik achterlijk ben zeker?
Dat niet, maar wel te koppig om kritisch naar het probleem te kijken.
Mijn rearfan blaast uiteraard naar buiten en mijn front fan naar binnen.

Update: mijn cpu fan(cpu tower cooler) blaast de lucht richting rear fan en zo gaat via rear fan warme lucht naar buiten.
En de andere zaken die ik noem? Zoals foto's, mogelijkheden tot airflow, berg stof in de koelvinnen?
Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:48:
Ik heb even een review van mijn kaart op Guru3d gelezen en zij komen op een GPU temperatuur van 66 °C bij een fansnelheid van 44 % onder load. Dat zijn idd de waarden die ik verwacht van die kaart maar ik haal die bijlange niet.

Dat is in de open lucht, dus 100% NIET te vergelijken met jouw situatie. Welke temperatuur en fan speed haalt jouw kaart als je je hele PC uit de behuizing haalt?

[ Voor 35% gewijzigd door TommyboyNL op 12-11-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:48:

Test dan ook in hun omgeving:

* Airco ruimte
* Open-air testbench

Je kast gooide eerder in dit topic er al 10 graden af. Dat je fans hoort op 600rpm mag an-sich al een wonder heten, dat zijn dan niet zulke goede fans... Haal eens wat fans met redelijke CFM en zet er dan bijvoorbeeld 2 in, 2 out op. Verder doet je kaart het keurig, hij is nog niet eens op 100% fan, dat is zelfs beter dan keurig!

Ik vind eigenlijk dat je geen probleem hebt. Je bent voor stil gegaan.

Overigens, ook ik vond m'n temps niet ideaal, en wou toch stilte. Ik heb nu CPU, GPU, en vier NVME SSD's in een custom loop met 2x360 radiator. Zo heb ik én super snelheden, én stilte. Goeie fans, zes stuks, allen op onhoorbare 700RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
TommyboyNL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:48:
[...]

Dat is in de open lucht, dus 100% NIET te vergelijken met jouw situatie. Welke temperatuur en fan speed haalt jouw kaart als je je hele PC uit de behuizing haalt?
Dat ga ik echt niet doen. Dat is keiveel werk. Al mijn kabelmanagement tenietdoen en dergelijke. Dat zie ik niet zitten. Dat gaat toch geen 10 °c in temperatuur en 30 % in fansnelheid schelen. Daarvoor is het verschil te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:03:
[...]

Dat gaat toch geen 10 °c in temperatuur en 30 % in fansnelheid schelen. Daarvoor is het verschil te groot.
Hoe weet je dat zo zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Umbrah schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:56:
[...]

Test dan ook in hun omgeving:

* Airco ruimte
* Open-air testbench

Je kast gooide eerder in dit topic er al 10 graden af. Dat je fans hoort op 600rpm mag an-sich al een wonder heten, dat zijn dan niet zulke goede fans... Haal eens wat fans met redelijke CFM en zet er dan bijvoorbeeld 2 in, 2 out op. Verder doet je kaart het keurig, hij is nog niet eens op 100% fan, dat is zelfs beter dan keurig!

Ik vind eigenlijk dat je geen probleem hebt. Je bent voor stil gegaan.

Overigens, ook ik vond m'n temps niet ideaal, en wou toch stilte. Ik heb nu CPU, GPU, en vier NVME SSD's in een custom loop met 2x360 radiator. Zo heb ik én super snelheden, én stilte. Goeie fans, zes stuks, allen op onhoorbare 700RPM.
Er is geen 10 ° af maar 6. En dat is met mijn case fans en cpu fan op 100%. Mijn kast zit vol met gaten voor ventilatie en ook geen geluiddemping dus met die case fans op 100% is dit luid en als je een stille pc wilt niet aangenaam.

Jij vindt fansnelheid van 70% stil? Dat is het niet.

Mijn front fan doet trouwens niet veel. Ik heb het getest met fan aan en uit en scheelt niets in temperatuur. Dus er nog een bijplaatsen gaat niet veel helpen denk ik. Een tweede rear fan evt wel maar toch ook niet significant dat de temp plots tussen de 60-70° gaat en de fans naar 40-50%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:17:
[...]

Er is geen 10 ° af maar 6. En dat is met mijn case fans en cpu fan op 100%. Mijn kast zit vol met gaten voor ventilatie en ook geen geluiddemping dus met die case fans op 100% is dit luid en als je een stille pc wilt niet aangenaam.

Jij vindt fansnelheid van 70% stil? Dat is het niet.

Mijn front fan doet trouwens niet veel. Ik heb het getest met fan aan en uit en scheelt niets in temperatuur. Dus er nog een bijplaatsen gaat niet veel helpen denk ik. Een tweede rear fan evt wel maar toch ook niet significant dat de temp plots tussen de 60-70° gaat en de fans naar 40-50%.
Even een opmerking, ik zit het topic door te lezen en eigenlijk alles wat er gezegd wordt is volgens jou niet waar of probeer je niet... wat is dan de bedoeling van dit topic?

Als jij een tower hebt die overal gaten heeft, dan moet je zorgen voor een goede airflow door op plekken die gaten dicht te maken en andere gaten op te vullen met fans. Dit omdat dan de airflow het pad kan volgen wat jij maakt door fans te plaatsen.

Als ik een kast heb met bijvoorbeeld 8 plaatsen waar een fan kan. En ik gebruik er maar 2, dan snap je hoop ik zelf ook wel wat er gebeurd met de airflow..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Knee-Buckler schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:36:
Even een opmerking, ik zit het topic door te lezen en eigenlijk alles wat er gezegd wordt is volgens jou niet waar of probeer je niet... wat is dan de bedoeling van dit topic?
Dat is dus precies wat ik bedoelde met
TommyboyNL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:11:
Wordt dit weer net zo'n topic als over je harde schijf, waarin iedereen aangeeft dat de waarnemingen en het gedag van het device gewoon kloppen en dat je gewoon het verkeerde device hebt gekocht, terwijl jij door blijft zagen over dat iets naar jouw mening en/of gevoel niet klopt zonder dit te onderbouwen met cijfers (afgezien van vergelijkingen met een vele jaren ouder totaal verschillend device)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zie dat je nagenoeg twee jaar vraagtekens hebt bij het gebrek aan "stilte" van je GPU.
Op 30 december 2017 16:00 liet je volgend bericht achter bij een review van deze kaart:
Ik heb MSI Kombustor(Furmark test) gedraaid die de kaart volledig belast en daar draait de ventilator aan 66% met een gpu temp van 73°.
Kun je die situatie eens reproduceren? Dat was met de kast gesloten?
Is er ondertussen nog wat veranderd aan je PC sinds die periode? Misschien een warme NVME SSD in de buurt van de kaart er bij?
Als je gaat reproduceren doe dat eens met de kast gesloten en ook een keer met de kast gesloten. Zo kun je een goed verschil schetsen tussen toen en nu meten. Dan kun je appels met appels vergelijken en er iets nuttigs over zeggen.
Post hier a.u.b. je resultaten van de twee situaties duidelijk.

Allereerst is 81 °C geen temperatuur om je echt zorgen over maken. Het opgegeven maximum voor de GPU is 94 °C en reken maar dat daar nog een beetje marge op zit. Maar wat je wilt is zo maximaal 85 °C aantikken met een acceptabele geluidsproductie natuurlijk.
Daarnaast zijn de games van nu nog iets intensiever dan die van 2017. Dat kan ook een effect hebben. Hierom vraag ik je te testen met dezelfde benchmark.

Over een periode van twee jaar kunnen koellamellen wat stoffig worden en koelpasta wat uitdrogen. Als je het optimaal wilt hebben zou je die zelf de koelpasta kunnen vervangen. En lamellen kun je ook goed reinigen wanneer het blok van de kaart is. Al is het ook geen noodzaak om dat te doen in 2 jaar, maar het kan helpen.
Draaien alle fans nog zoals het zou moeten?

Zijn er nog andere tweaks welke je mogelijk hebt doorgevoerd of hebt geprobeerd?
Misschien is een lichte undervolt nog iets om te proberen als de kaart dat ondersteunt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Fredi probeer het eens met top 120mm fan exhaust, erbij. pricewatch: Cooler Master Silencio FP 120mm - 3pin (om bij CM te blijven)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Knee-Buckler schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:36:
[...]

Hoezo alles wat gezegd wordt probeer ik niet? Er werd aangegeven dat ik de rpm van mijn fans omhoog moest smijten en dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb al mijn fans(case fan + cpu fan) op max rpm laten draaien.

@computerjunky geeft aan dat een 70% fansnelheid niet normaal en te luid is en dat vind ik dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:54:
[...]

Hoezo alles wat gezegd wordt probeer ik niet? Er werd aangegeven dat ik de rpm van mijn fans omhoog moest smijten en dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb al mijn fans(case fan + cpu fan) op max rpm laten draaien.

@computerjunky geeft aan dat een 70% fansnelheid niet normaal en te luid is en dat vind ik dus ook.
Nou perfect, case closed..

succes ermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:54:
[...]

Ik geef bij deze aan dat 70% fansnelheid normaal is en niet te luid is.

Op een serieuze noot, ik heb dit hele topic doorgelezen en ook mij valt op dat je veelal halve antwoorden geeft als iemand je vraagt om bepaalde zaken te testen. Wat wil je nu precies bereiken met dit topic als je veelal het advies naast je neer legt en zelf toch je conclusies trekt?

Ik zou als ik jou was alles in Ultraman in "Defecte 1070Ti?" tot op de letter volgen en uitgebreid rapporteren hier wat/hoe.

Daarbij kan het gewoon normaal gedrag zijn van je grafische kaart, ik je bijna garanderen dat een RMA op een dergelijke klacht niet gegrond verklaard zal worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vermoed dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt, net als ik ooit met een 4790x2.

de gpu was goed, maar de koeling niet stil.
om 40% ging hij echt wel naar 90 graden, en bij 70/100% aan fan speed was het een straaljager.

uiteindelijk een aftermarket ding gekocht en gemonteerd, daarna fluister stil.
Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:03:
[...]

Dat ga ik echt niet doen. Dat is keiveel werk.
uurtje? 2 uurtjes? leuk en gemakkelijk werk, echt niet het eind van de wereld

@Fredi je geeft aan dat je deze kaart bijna 2 jaar in je bezit hebt,
heeft hij dit altijd gedaan? zoja dan is hij niet stuk.

doet hij dit sinds 3 dagen, dan zou hij stuk kunnen zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
https://www.techtesters.e...tx-1070-ti-gaming-review/

een reviws van de 1070ti van MSI

Als je heeeelemaal naar onder scrolled zie je 42% fanspeed onder load 1052 RPM en 64 graden. War trouwens vergelijkbaar is aan mijn blower stijl 1070 van MSI.

Het is dus of de kast of de kaart is niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:28:
https://www.techtesters.e...tx-1070-ti-gaming-review/

een reviws van de 1070ti van MSI

Als je heeeelemaal naar onder scrolled zie je 42% fanspeed onder load 1052 RPM en 64 graden. War trouwens vergelijkbaar is aan mijn blower stijl 1070 van MSI.

Het is dus of de kast of de kaart is niet goed.
Dat is een nieuwe, schone kaart in een case met voldoende airflow. Aangezien we NOG STEEDS niet weten in wat voor staat de kaart en case van TS zijn, is dit niet vergelijkbaar.

[ Voor 189% gewijzigd door TommyboyNL op 12-11-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik vind de temperaturen en fan speeds ook buitensporig voor dat model eerlijk gezegd. Ik geloof heel goed dat er iets mis is. Alleen wat er mis is kunnen we het niet over eens worden.

@Fredi , als de webwinkel je toch niet wil helpen heb je imo niks te verliezen en kan je prima de garantie van je kaart verpesten door hem een repaste te geven. Dan heb je in elk geval 1 issue al uitgesloten.

[ Voor 59% gewijzigd door Blaat op 12-11-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 15:53
Ik zou persoonlijk deze waarden ook niet acceptabel vinden (ook al zegt een fanspeed % natuurlijk niks, de ene fan is de andere niet, maar je geeft aan dat het LUID is).

Maar ten eerste lijkt het (iets) slechter dan wat je twee jaar geleden rapporteerde, dus mogelijk is er met schoonmaken en nieuwe koelpasta wat te bereiken.
Ten tweede gaat een winkel hier 100% zeker geen RMA of garantie voor accepteren. Je hebt de kaart twee jaar lang gebruikt zonder een probleem bij de winkel te melden en de kaart is niet kapot, maar luidruchtiger dan je fijn vindt. Jij en ik kunnen dat buiten de acceptabele range vinden, maar dat staat nergens. 82 graden is een acceptabele temp voor veel kaarten en de fan draait nog onder de 100%, er is dus nog speelruimte. Zeker na twee jaar zal een winkel hier geen enkele reden in zien om er iets aan te doen.

Aangezien de garantie toch bijna verlopen is, zou ik gewoon op z'n minst de koeler opnieuw monteren. Maar beter nog een aftermarket koeler kopen en erop zetten, als je van plan bent nog een tijdje met deze kaart te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Ultraman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:53:
Ik zie dat je nagenoeg twee jaar vraagtekens hebt bij het gebrek aan "stilte" van je GPU.
Op 30 december 2017 16:00 liet je volgend bericht achter bij een review van deze kaart:

[...]

Kun je die situatie eens reproduceren? Dat was met de kast gesloten?
Is er ondertussen nog wat veranderd aan je PC sinds die periode? Misschien een warme NVME SSD in de buurt van de kaart er bij?
Als je gaat reproduceren doe dat eens met de kast gesloten en ook een keer met de kast gesloten. Zo kun je een goed verschil schetsen tussen toen en nu meten. Dan kun je appels met appels vergelijken en er iets nuttigs over zeggen.
Post hier a.u.b. je resultaten van de twee situaties duidelijk.
Furmark durf ik niet meer gebruiken. Ik heb gelezen dat deze benchmark je GPU kan slopen. Ik heb idd een NVME ssd bijgeplaatst. Maar dat ding is zo enorm klein en zit toch nog op 5 cm van mijn graka. Wat wel juist onder mijn graka zit is PCH heatsink. Aida64 geeft aan dat die 56° warm is en die warmte wordt zomaar mijn graka ingezogen. Ik heb mij altijd al afgevraagd of dat niet mede bijdraagt aan de hoge temps van mijn graka.
Allereerst is 81 °C geen temperatuur om je echt zorgen over maken.
Ik weet dat dit een veilige temp is maar die MSI koeler moet de GPU toch beter kunnen koelen dan dat(temps van 60-70°)?
Het opgegeven maximum voor de GPU is 94 °C en reken maar dat daar nog een beetje marge op zit. Maar wat je wilt is zo maximaal 85 °C aantikken met een acceptabele geluidsproductie natuurlijk.
Daarnaast zijn de games van nu nog iets intensiever dan die van 2017. Dat kan ook een effect hebben. Hierom vraag ik je te testen met dezelfde benchmark.

Over een periode van twee jaar kunnen koellamellen wat stoffig worden en koelpasta wat uitdrogen. Als je het optimaal wilt hebben zou je die zelf de koelpasta kunnen vervangen. En lamellen kun je ook goed reinigen wanneer het blok van de kaart is. Al is het ook geen noodzaak om dat te doen in 2 jaar, maar het kan helpen.
Draaien alle fans nog zoals het zou moeten?
Ja, beide fans draaien.
Zijn er nog andere tweaks welke je mogelijk hebt doorgevoerd of hebt geprobeerd?
nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Kast open maken foto's maken kart eruit nog meer foto's maken en dan kunnen we echt verder helpen.

Ik ben het met je eens dat er iets niet goed is en ken de kast maar veel verder komen we niet zo.
Ik heb zelf een blower fan gedraaid in deze kast en een 7970oc non blower en beide werkte prima met een enkele front in en top rear en rear uit op 600 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Blaat schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:40:
Ik vind de temperaturen en fan speeds ook buitensporig voor dat model eerlijk gezegd. Ik geloof heel goed dat er iets mis is. Alleen wat er mis is kunnen we het niet over eens worden.

@Fredi , als de webwinkel je toch niet wil helpen heb je imo niks te verliezen en kan je prima de garantie van je kaart verpesten door hem een repaste te geven. Dan heb je in elk geval 1 issue al uitgesloten.
De webwinkel wil mij wel helpen. Ze hebben gezegd dat ik langs mag gaan en dat ze mijn koeling setup gaan bekijken en mijn kaart gaan testen. Alleen wil ik er zeker van zijn via dit topic dat mijn kaart daadwerkelijk kapot is want die webwinkel is niet bij de deur en dat testen zal wel niet gratis zijn(€50 of zo) en ook het feit dat ik mijn pc misschien meerdere dagen kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
computerjunky schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:06:
Kast open maken foto's maken kart eruit nog meer foto's maken en dan kunnen we echt verder helpen.

Ik ben het met je eens dat er iets niet goed is en ken de kast maar veel verder komen we niet zo.
Ik heb zelf een blower fan gedraaid in deze kast en een 7970oc non blower en beide werkte prima met een enkele front in en top rear en rear uit op 600 rpm.
Ik ben het met je eens hoor voor foto's maar helaas heb ik geen fototoestel.

Maar ik heb eigenlijk toch al besloten om met mijn pc naar de webwinkel te gaan. Ze moeten daar maar de boel testen. Ik vrees alleen maar dat ze niet eerlijk zullen zijn en van onder de garantie gaan willen uitkomen(niet mijn beste Nederlands, weet ik :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:22:
[...]

Maar ik heb eigenlijk toch al besloten om met mijn pc naar de webwinkel te gaan. Ze moeten daar maar de boel testen. Ik vrees alleen maar dat ze niet eerlijk zullen zijn en van onder de garantie gaan willen uitkomen(niet mijn beste Nederlands, weet ik :P ).
Jij weet net zoals iedereen hier wat het antwoord zal zijn zodra je daar in de winkel komt.
Ik ga het niet nog een keer voor je uitspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepz
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-02-2022
ik heb zo n zelfde kaart en mij temps blijven ergens bij 65 graden met fans op 45%
ga niet zo maar repasten msi heeft 3 jaar garantie
ik had een R9 380 van msi welke kapot ging een maand voor einde garantie die is terug gegaan en ik kon andere kaart kiezen omdat oude kaart eol was

[ Voor 35% gewijzigd door miepz op 12-11-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
miepz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:25:
ik heb zo n zelfde kaart en mij temps blijven ergens bij 65 graden met fans op 45%
ga niet zo maar repasten msi heeft 3 jaar garantie
Bedankt voor je reactie! Dat zijn idd de temps en fansnelheden die ik ook zou verwachten. Heeft MSI drie jaar garantie? Weet je dat zeker? Is het geen twee jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:37

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Als je toch gaat, laat hun dan gelijk de GPU repasten. De kosten heb je waarschijnlijk toch al.

Ik heb zelf een Asus GTX 1070 Ti Cerberus. Max 73 graden bij 65% fan profiel. Is niet onhoorbaar, maar zeker niet luid. Om maar even aan te geven dat een 60% of hoger fanprofiel niet per se luid hoeft te zijn.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst!

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepz
ja weet het zeker mijn r9 380 was 2 jaar en 11 maanden oud gewoon naar winkel gegaan nemen ze de kaart in gaat ie naar een reparatie centrum ik geloof in polen en als ie niet gerepareerd kan worden mag je voor aankoop bedrag een andere uitzoeken
wel een nadeel je bent hmm geloof 6 weken kwijt dus wel even reserve kaartje zoeken voor even

[ Voor 16% gewijzigd door miepz op 12-11-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
miepz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:30:
ja weet het zeker mijn r9 380 was 2 jaar en 11 maanden oud gewoon naar winkel gegaan nemen ze de kaart in gaat ie naar een reparatie centrum ik geloof in polen en als ie niet gerepareerd kan worden mag je voor aankoop bedrag een andere uitzoeken
Maar ik woon in België en hier heb je een wettelijke minimum garantie van twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepz
is garantie vanuit msi zelf niet van verkoper die hoeft hmm alleen op te sturen
staat ook op msi site
voor de verkoper ook leuk want die nieuwe kaart (waarschijnlijk een duurdere)mag hij dan leveren

anders repasten ze hem voor je en blijft je garantie bestaan

[ Voor 108% gewijzigd door Ultraman op 12-11-2019 16:56 . Reden: post binnen 24h na zichzelf ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Fredi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:02:
[...]

Furmark durf ik niet meer gebruiken. Ik heb gelezen dat deze benchmark je GPU kan slopen.
Mwa, Furmark weet de kaart alleen net wat zwaardere workload te geven dan de gemiddelde game.
De gevallen waar de kaart defect is geraakt betreft vrijwel altijd een overklok. Waarbij vervolgens de temperatuur onvoldoende in de gaten is gehouden. Daar is hier geen sprake van, want jij draait stock.
Als je Furmark tegen de 90 °C stopt dan heb je nog marge en loopt je GPU geen risico.
Zou de kaart gewoon aan moeten kunnen voor een korte duur.

Als je geen risico wilt lopen kies dan een andere benchmark die je kaart op het niveau belast waarvan jij het teveel geluid vind produceren en/of te heet wordt. Het mag ook een game zijn, maar test even die twee scenario's. Dan kunnen we het airflow verhaal mogelijk analyseren en uitsluiten.
Ik heb idd een NVME ssd bijgeplaatst. Maar dat ding is zo enorm klein en zit toch nog op 5 cm van mijn graka.
Het zal je verbazen hoe warm die dingen toch worden. Rond de 40 °C idle en richting de 60, soms 70, graden °C onder load is niet abnormaal. Vaak zitten die dingen ook op een minder gunstige plek qua airflow.
Wat wel juist onder mijn graka zit is PCH heatsink. Aida64 geeft aan dat die 56° warm is en die warmte wordt zomaar mijn graka ingezogen. Ik heb mij altijd al afgevraagd of dat niet mede bijdraagt aan de hoge temps van mijn graka.
De PCH zat er natuurlijk altijd al. Die zal wel invloed hebben op de intake van de kaart. Mede daarom is de aanvoer van frisse lucht om mee te koelen essentieel. Airflow is in een kast met highend hardware significant bepalend voor de temperatuur van alle componenten. En omdat het vaak onderschat wordt beginnen er meerdere hier over de airflow van je kast.
Ik weet dat dit een veilige temp is maar die MSI koeler moet de GPU toch beter kunnen koelen dan dat(temps van 60-70°)?
Ik vind 80 °C onder load voor een GPU geen abnormale temperatuur, mits dat bij een acceptabele geluidsproductie is. Nou wijkt jouw kaart wel wat af naar boven als ik reviews zo bekijk. Dat zijn weliswaar vaak open air tests en moet je er nog een marge bij optellen. Als een kaart in een open air review 65 °C onder load deed (wat heel netjes is), dan kan dat in een kast een 70-75 °C zijn. Jouw kaart gaat echter naar de 80+ bij een flink loeiende fan begrijp ik, dat is bovengemiddeld zou je zeggen en mogelijk wat aan te doen. Zeker bij zo'n dikkert als jij hebt, want het is een behoorlijk koelblok zou je zeggen.
nope
Ok, misschien eens onderzoeken of je nog wat kunt tweaken? Een wat lage voltage is misschien al wat. En test ook zeker even met open en dichte kast een exact dezelfde benchmark.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 13-11-2019 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepz
kast is idd is denk het probleem
mijne zit in een enorme tower(lian Lee) waar standaard al 6 fan s in zitten
deze heb ik vervangen door be quiet fans lekker stil

[ Voor 28% gewijzigd door miepz op 12-11-2019 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
[...]

Met je smartphone dan? Anders even lenen van de buren/ouders/vrienden?

Het komt een beetje (boel...) over alsof je niet op zoek bent naar een oplossing, maar hier gewoon ongefundeerd wilt ranten. Of je bent aan het trollen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Ultraman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:55:
[...]

[...]
Ik vind 80 °C onder load voor een GPU geen abnormale temperatuur, mits dat bij een acceptabele geluidsproductie is. Nou wijkt jouw kaart wel wat af naar boven als ik reviews zo bekijken. Dat zijn weliswaar vaak open air tests en moet je er nog een marge bij optellen. Als een kaart in een open air review 65 °C onder load deed (wat heel netjes is), dan kan dat in een kast een 70-75 °C zijn. Jouw kaart gaat echter naar de 80+ bij een flink loeiende fan begrijp ik, dat is bovengemiddeld zou je zeggen en mogelijk wat aan te doen. Zeker bij zo'n dikkert als jij hebt, want het is een behoorlijk koelblok zou je zeggen.

[...]
Na al mijn fans(cpu+case) op max rpm te zetten krijg ik 76° op de gpu bij 74% fansnelheid en 1835Mhz kloksnelheid. Dat is beter dan met mijn fans op lagere rpm(82° en 87%) maar vind ik nog altijd te hoog.

Ik ga eens Grid 2019 draaien met mijn kast open. Ik zie er tegenop want mijn oren doen nu al pijn van het testen.
TommyboyNL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:08:
[...]

Met je smartphone dan? Anders even lenen van de buren/ouders/vrienden?

Het komt een beetje (boel...) over alsof je niet op zoek bent naar een oplossing, maar hier gewoon ongefundeerd wilt ranten. Of je bent aan het trollen...
Je zult het misschien niet geloven, maar ik heb geen smartphone, alleen een Nokia 5230 en die heeft een 2 MP camera en die foto's trekken op niets.

Het komt misschien zo over maar zo is het zeker niet. Ik denk trouwens al de hele tijd van jou dat je een trol bent. :P
miepz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:34:
is garantie vanuit msi zelf niet van verkoper die hoeft hmm alleen op te sturen
staat ook op msi site
voor de verkoper ook leuk want die nieuwe kaart (waarschijnlijk een duurdere)mag hij dan leveren

anders repasten ze hem voor je en blijft je garantie bestaan
Op de MSI site na mijn kaart geregistreerd te hebben staat bij mij standaardgarantie. Maar hoeveel jaar dat is kan ik daar nergens vinden. Ik heb een mail gezonden naar MSI daarvoor.

Modbreak:Nogmaals: Gebruik a.u.b. die Edit knop als je binnen 24 uur na jezelf post.
Ik heb het nu onder elkaar geplakt.

[ Voor 37% gewijzigd door Ultraman op 13-11-2019 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in je 3de laatste post kijkt, dan zie je rechts boven in een dropdownmenu genaamd acties... Als je daar op klikt kan je op wijzigen drukken zodat je info kan toevoegen.

Wanneer je zelf als laatste een reactie hebt geplaatst, gebruik dan de wijzig knop, dat voorkomt dubbel en triple reacties van jezelf.

• Fredi
Ik heb eens getest met de kast open(linker zijpaneel eraf). Eerst met fans normaal(cpufan @1000rpm, rearfan @800rpm en front fan@700rpm):

-gpu temp: 75°
-gpu fan: 68%
-gpu klok: 1835 MHz

Dan met fans maximaal rpm:

-gpu temp: 74°
-gpu fan: 66%
-gpu klok: 1874 MHz

Verwijderd

Je kan blijven testen, maar dat verandert niks.
Of
Maar ik heb eigenlijk toch al besloten om met mijn pc naar de webwinkel te gaan. Ze moeten daar maar de boel testen.
Of je vernieuwd de pasta zelf of plaats een nieuwe minder luidruchtige aftermarket koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Ik heb naar Alternate gebeld nadat ik al zes dagen geen antwoord op mijn mails krijg. Wat een slechte service is dat daar zeg! Alternate geeft twee jaar garantie op mijn kaart en daarom gaan ze ze gratis testen. Ik heb dus nog tot 25/11 de tijd want dan zijn de twee jaar over en dan voor het derde jaar kan ik nog bij MSI terecht want zij geven drie jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Mooi verhaal, maar ik zie nog steeds nergens een reden waarom deze kaart voor RMA zou moeten..
Ik zie prima temperaturen.
Wat precies verwacht je van de winkel eigenlijk?

[ Voor 17% gewijzigd door unfor op 15-11-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Fredi schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:01:
Ik heb eens getest met de kast open(linker zijpaneel eraf). Eerst met fans normaal(cpufan @1000rpm, rearfan @800rpm en front fan@700rpm):

-gpu temp: 75°
-gpu fan: 68%
-gpu klok: 1835 MHz
Dat ziet er toch in orde uit.
Is hij bij 68% fan speed nog te luid?
Onder load mag je hem wel horen. Niet vervelend aanwezig, maar hoorbaar wel.

Temperatuur is een stuk lager dan met de kast dicht, is de fanspeed ook lager? Voor het overzicht was het handig geweest als je hier ook de info met gesloten kast had geplaatst.
De airflow van de machine kan waarschijnlijk nog beter.
Wat nu te doen is de airflow binnen de kast verbeteren en uitzoeken hoe je de koeling van de kaart mogelijk kunt verbeteren. Herplaatsen met verse pasta zou ik mee beginnen. Mocht dat niet baten kun je nog op zoek naar een alternatief koelelement.
Of de kaart vervangen, kan ook.

Ik verwacht niet dat de winkel of MSI een RMA zal goedkeuren, de kaart functioneert immers OK. Misschien dat ze hem even voor je willen schoonblazen?
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Laat ons weten wat er mee gedaan wordt?

• Fredi
Ik heb de kaart opgestuurd naar Alternate en die hebben ze getest met games en benchmarks in 4K en ze bekomen een temperatuur van 73°C onder load. Echter vermelden ze daarbij de fansnelheid vd kaart niet, dus dat zegt weer helemaal niks. De fansnelheid kan even goed 100% geweest zijn tijdens hun tests. Ze zeggen alleen dat de temperatuur en het geluid binnen de specificaties vallen voor een kaart die 2 jaar oud is.
Ultraman schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:34:
[...]

Temperatuur is een stuk lager dan met de kast dicht, is de fanspeed ook lager? Voor het overzicht was het handig geweest als je hier ook de info met gesloten kast had geplaatst.
Klopt niet helemaal. Met mijn case fans op 60-70% is de temp lager ja(81-->75°C) maar met mijn case fans op 100% met gesloten kast is de temp hetzelfde. De videokaart fansnelheid is wel lager met de kast open(74-->66%).

[ Voor 38% gewijzigd door Fredi op 28-11-2019 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Fredi schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:38:
Ik heb de kaart opgestuurd naar Alternate en die hebben ze getest met games en benchmarks in 4K en ze bekomen een temperatuur van 73°C onder load. Echter vermelden ze daarbij de fansnelheid vd kaart niet, dus dat zegt weer helemaal niks. De fansnelheid kan even goed 100% geweest zijn tijdens hun tests. Ze zeggen alleen dat de temperatuur en het geluid binnen de specificaties vallen voor een kaart die 2 jaar oud is.
Dat viel te verwachten. Ik vermoed dat ze de kaart en alles verder op "auto" hebben laten staan. Uit de doos, kaart er in, drivers er op, benchen. En dan kijken of hij het OK doet of niet.
Klopt niet helemaal. Met mijn case fans op 60-70% is de temp lager ja(81-->75°C) maar met mijn case fans op 100% met gesloten kast is de temp hetzelfde. De videokaart fansnelheid is wel lager met de kast open(74-->66%).
Je maakt het er niet overzichtelijker op zo vrees ik. :/

[ Voor 89% gewijzigd door Ultraman op 28-11-2019 10:03 ]

Verwijderd

Op naar een aftermarket koeling.
Of naar een nieuwe stille videokaart.

Je kan ook nog een waterkoeling bouwen zodat en de gpu en de cpu super gekoeld worden..

• Fredi
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:21:
Op naar een aftermarket koeling.
Of naar een nieuwe stille videokaart.

Je kan ook nog een waterkoeling bouwen zodat en de gpu en de cpu super gekoeld worden..
Of een kast met betere air flow. Goedkoper dan een nieuwe videokaart te kopen alleszins. ;) Ik geef trouwens geen >€500 uit aan een Nvidia videokaart. Nvidia kan mijn kl*ten kussen met hun exorbitante prijzen. Ik doe er niet aan mee. Mijn 1070Ti heeft €480 gekost wat meer dan genoeg is. Gekocht met Black Friday toen er korting op was. Ik ga trouwens geen nieuwe videokaart kopen. Ik doe altijd veel langer dan twee jaar met mijn videokaart.

• Basekid
  • Laatst online: 22:07
Zit de intake fan (die hopelijk aan de voorkant zit), boven of onderin de kast? Je kan er voor nog 1 bijplaatsen zodat er over de hele lengte lucht de kast ingeblazen wordt.

• Fredi
Ultraman schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:02:
[...]
[...]

Je maakt het er niet overzichtelijker op zo vrees ik. :/
Klopt niet helemaal. Met mijn case fans op 60-70% met gesloten kast is de temp lager ja(81-->75°C) maar met mijn case fans op 100% met gesloten kast is de temp hetzelfde. De videokaart fansnelheid is wel lager met de kast open(74-->66%) t.o.v kast gesloten met case fans op 100%.
Nu beter? :)
Basekid schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:54:
Zit de intake fan (die hopelijk aan de voorkant zit), boven of onderin de kast? Je kan er voor nog 1 bijplaatsen zodat er over de hele lengte lucht de kast ingeblazen wordt.
Frontfan zit onderin. Over de hele lengte kan niet want bovenin zitten de 5 1/4 bays voor dvd drives en daar zitten geen gaten om fans te plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door Fredi op 28-11-2019 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Meerdere pagina's aan posts over een videokaart waar niets mis mee is...
Moeten we hier nog serieus verder op reageren?

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 19:21
Ik vind het nou ook niet bepaald normaal dat een kaart met koeling die als goed bekend staat wel lijkt op te stijgen onder load. Zelfs niet in een kast met een beetje matige airflow.

Maar ik snap ook wel dat de winkel zoiets heeft van, "maar hij doet het toch?" en z'n handen er vanaf houdt.
Ik geef TS dan ook kleine kans dat ie direct iets via MSI kan regelen. Zou persoonlijk die kaart gewoon open maken en de koelpasta vervangen, kan je dat in ieder geval uitsluiten. Kan altijd gewoon een maandagochtendmodelletje geweest zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Sebastiaannn schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:40:
Ik vind het nou ook niet bepaald normaal dat een kaart met koeling die als goed bekend staat wel lijkt op te stijgen onder load. Zelfs niet in een kast met een beetje matige airflow.

Maar ik snap ook wel dat de winkel zoiets heeft van, "maar hij doet het toch?" en z'n handen er vanaf houdt.
Ik geef TS dan ook kleine kans dat ie direct iets via MSI kan regelen. Zou persoonlijk die kaart gewoon open maken en de koelpasta vervangen, kan je dat in ieder geval uitsluiten. Kan altijd gewoon een maandagochtendmodelletje geweest zijn ofzo.
De kaart zelf openmaken ga ik nog niet doen. Ik ga eerst gebruikmaken vd garantie want als je de koeler eraf haalt, vervalt die. Kunnen jullie trouwens mij een goede pasta aanraden?

Ik vraag mij af of mijn m2 ssd niet de schuldige is vd hoge temps en geluid van mijn graka. Dat ding ligt redelijk dicht bij mijn graka en schommelt ts 40-60°C. Zou zo'n heatsink op mijn ssd plaatsen veel helpen denken jullie?

Misschien koop ik wel een nieuwe kast met betere airflow. De 690 II zijn airflow is niet te best. Of eerst mijn kaart opsturen naar MSI. Dat is goedkoper dan een nieuwe kast te kopen.

Serieus amateuristisch winkeltje Alternate. Als je een technische vraag stelt over je graka via mail gaat die eerst naar de klantendienst en dan naar hun technische dienst. Rechtstreeks je mail zenden naar de technische dienst en dus communiceren met een technieker gaat niet. De persoon vd klantendienst moet dus eerst contact opnemen met de technische dienst en pas dan kan hij mij een antwoord geven. Zo gaat er veel tijd verloren en de persoon vd klantendienst kent te weinig van techniek. Daar kan je niet mee praten over techniek. Ik wil kunnen praten met een technieker die er iets van afweet. Ik had echt veel meer verwacht van hun service want dit is een vd grootste zo niet de grootste webwinkel van België. Ik denk dat je de technische dienst vroeger wel kon contacteren.
Pagina: 1