Hoge Load Cycle Count WD Blue 6 TB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-06 04:29
Hallo,

Ik heb een WD Blue 6 TB HDD gekocht en de schijf werkt goed maar de Load Cycle Count is echt een groot probleem. Ik gebruik de schijf nu een maand en SMART rapporteert een LCC van 1112 terwijl de schijf 300000 LCC aankan. Mijn andere schijven die ik al jaren heb hebben slechts een LCC van in de 3000. De hoge LCC komt omdat de koppen al na 8 s idle in parkeerstand gaan. Iedere keer dat dit gebeurt heb je slijtage en dat is gewoon onnodig maar je kan het niet uitschakelen. Vroeger kon je dit wel met het programma WDIdle3 maar dat werkt niet meer met de nieuwste WD schijven. Ik heb WD daarover al gecontacteerd maar zij kunnen mij ook niet helpen omdat ze zeggen dat de schijf zo ontworpen is. Maar volgens mij kunnen ze gewoon een programma zoals WDIdle3 voorzien waarmee je de headparking kan uitschakelen maar willen ze het niet. Ik vind dit totaal onacceptabel. Ik heb €180 betaald voor deze schijf en WD speelt gewoon met je geld. De schiijf gaat vroegtijdig kapot gaan door een totaal nutteloze feature als Intellipark om een beetje energie te besparen. De schijf heeft twee jaar garantie en zal natuurlijk juist buiten de garantie kapot gaan door deze feature en dan zit ik ermee. Data en geld weggesmeten. Hebben jullie een oplossing om het parkeren van de koppen uit te schakelen? HDParm heb ik al geprobeerd maar werkt niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 14:27

DataGhost

iPL dev

De schijf is "ervoor ontworpen" en dat er twee jaar garantie op zat wist je bij aankoop al. Had je maar een Red moeten kopen ofzo. Verder is de LCC dus geen "probleem".

Anyway, ik heb ooit schijven met vergelijkbare techniek gehad die snel moesten blijven reageren (server) en daar heb ik het opgelost door gewoon een scriptje dat elke zoveel tijd (5s voor jou) een SMART query (of een uncached read) doet, zodat de schijf nooit lang genoeg idle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Red is voor NAS en ik gebruik hem in een desktop. Ik draai er ook games op dus iedere keer dat de game iets opslaat of iets van de schijf laadt gaat de LCC omhoog, dat is dus zeer zeker wel een probleem. Je hoort de schijf ook iedere keer klikken als de koppen in parkeerstand gaan en dat is storend. Het feit is ook dat het een belachelijke feature is die voor niets nodig is behalve om onnodige slijtage te veroorzaken. Na iedere game-sessie komen er 100 Load Cycles bij en dat vind jij normaall? Ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nja kijk, in principe heeft WD hier onderzoek naar gedaan en daar is uitgekomen dat bij normaal gebruik de schijf met deze "onnodige slijtage" tenminste twee jaar blijft werken, en dat vind je zelf kennelijk genoeg aangezien je geen schijf met langere garantie hebt gekocht. Als je dat niet normaal vindt zou je de schijf misschien terug kunnen sturen (WKOA) oid, omdat 'ie niet aan je verwachtingen voldoet, of dus een simpel programmaatje schrijven wat je schijf bezig houdt.
En eh ja, anders een Black ofzo :P maar een NAS-schijf werkt ook prima in een desktop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dus binnen 1 maand zit je op 1000 cycles, en je disk kan er 300000 aan. Dan zit je dus na 300 maanden oftewel 25 jaar overheen. Dat lijkt mij geen probleem.

En data weggesmeten!? Daar heb je toch backups voor mag ik aannemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Wdidle3 (Idle3-tools) gebruiken, ik heb de de greens, blue en red allemaal aangepast. niet uitgeschakeld maar op 5 minuten gezet.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
geenwindows schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:23:
Wdidle3 (Idle3-tools) gebruiken, ik heb de de greens, blue en red allemaal aangepast. niet uitgeschakeld maar op 5 minuten gezet.
Wdidle3 werkt toch niet meer met de nieuwste schijven van WD? Met welke schijven gebruik jij het dan? Ik kan het trouwens ook niet vinden op internet om te downloaden, kan jij mij een link geven aub?
TommyboyNL schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:32:
Dus binnen 1 maand zit je op 1000 cycles, en je disk kan er 300000 aan. Dan zit je dus na 300 maanden oftewel 25 jaar overheen. Dat lijkt mij geen probleem.

En data weggesmeten!? Daar heb je toch backups voor mag ik aannemen?
Ja weet ik, had ik ook al uitgerekend. Maar het is niet alleen een betrouwbaarheidsprobleem, je verliest er prestatie door in games omdat het iedere keer een tijd duurt voordat de koppen uit parkeerstand komen voordat de game kan laden en het geluid vh klikken is ook irritant.
DataGhost schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:04:
Nja kijk, in principe heeft WD hier onderzoek naar gedaan en daar is uitgekomen dat bij normaal gebruik de schijf met deze "onnodige slijtage" tenminste twee jaar blijft werken, en dat vind je zelf kennelijk genoeg aangezien je geen schijf met langere garantie hebt gekocht. Als je dat niet normaal vindt zou je de schijf misschien terug kunnen sturen (WKOA) oid, omdat 'ie niet aan je verwachtingen voldoet, of dus een simpel programmaatje schrijven wat je schijf bezig houdt.
En eh ja, anders een Black ofzo :P maar een NAS-schijf werkt ook prima in een desktop.
Kom kerel, eventjes serieus blijven hé. Iedereen weet dat een HDD minstens 10 jaar moet blijven werken, veel langer dan de garantietermijn. Mijn WD6400AAKS Blue van 10 jaar oud en Seagate ST3000DM001 die iets minder oud is werken hier nog steeds zonder problemen in mijn pc maar deze leeftijd gaat mijn nieuwe WD60EZRZ Blue nooit halen.

De Red die jij voorstelt heeft trouwens ook maar een jaar langer garantie dan de Blues en die hebben toch ook hetzelfde probleem dat ze zo snel in parkeerstand gaan? Black was geen optie omdat die naar het schijnt veel luidruchtiger zijn en ze zijn ook veel duurder.

[ Voor 78% gewijzigd door Fredi op 11-05-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Het komt er in het kort dus op neer dat jij de verkeerde disk besteld hebt. Je had er een moeten kiezen met een minder agressief power-saving algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
TommyboyNL schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:19:
Het komt er in het kort dus op neer dat jij de verkeerde disk besteld hebt. Je had er een moeten kiezen met een minder agressief power-saving algoritme.
Ja sorry hoor kerel, je mag eens stoppen met je kritiek! Sorry dat Seagate geen optie meer is voor mij na het ST3000DM001 debacle, heb je daar wel al van gehoord. Dus WD bleef over, de Blacks zijn te luidruchtig, de Reds zijn voor NAS, Purple is voor videosurveillance, dus Blue blijft over. En jij draait de zaken om, die stomme Intellipark feature hoort er helemaal niet op te zitten. Veel 'intelli' is er niet aan trouwens, als de firmware een game detecteert zouden de koppen niet in parkeerstand mogen gaan.

Edit: Wist ik trouwens veel dat deze power-saving feature erop zit, stond nergens vermeld bij de specs en WD website. Feature hoort er trouwens niet op te zitten, het heeft totaal geen nut(klein beetje energiebesparing misschien) behalve je schijf vroegtijdig om zeep helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Fredi op 12-05-2018 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Lekker rationeel ben jij. Elke fabrikant heeft wel eens een slechte lijn. Ook WD.
Verder heb je naast WD en Seagate ook nog Toshiba en HGST die disks maken (waarbij HGST wel een onderdeel is van WD, maar nog de technologie van HGST gebruikt). Je moest dus niet per sé een WD disk kopen. Ook heb je dus duidelijk zelf heel specifiek gekozen voor een zuinige disk in plaats van een performance disk (WD black). Bovendien is al meer dan 2 jaar bekend dat de WD blue na 8 seconden zijn koppen parkeert. Dat laatste vergeet je voor het gemak maar even wel, en de slechte serie van Seagate niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 15:10
1 woord : research

En games draai je op een ssd hdd's gebruik je voor data opslag en videofiles (en ja zelfs 100+gb games op ssd knallen)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
TommyboyNL schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 00:43:
Lekker rationeel ben jij. Elke fabrikant heeft wel eens een slechte lijn. Ook WD.
Verder heb je naast WD en Seagate ook nog Toshiba en HGST die disks maken (waarbij HGST wel een onderdeel is van WD, maar nog de technologie van HGST gebruikt). Je moest dus niet per sé een WD disk kopen. Ook heb je dus duidelijk zelf heel specifiek gekozen voor een zuinige disk in plaats van een performance disk (WD black). Bovendien is al meer dan 2 jaar bekend dat de WD blue na 8 seconden zijn koppen parkeert. Dat laatste vergeet je voor het gemak maar even wel, en de slechte serie van Seagate niet?
Rationeler dan jij iig. Alsof ik niet gekeken heb naar Toshiba en Hitachi, jij duidelijk niet want je bent duidelijk niet op de hoogte dat de Toshiba-schijven luidruchtig zijn zelfs in idle en warm worden en dat Hitachi geen desktop-schijven verkoopt maar alleen NAS en Enterprise. Dus ja ik moest per se een WD disk kopen.
Gemiddelde consument weet niets van na 8 s parkeren van koppen van Blue en ik wist het ook niet. Het is aan WD om de consument daarover te informeren in hun specs en website en dat doen ze niet. Alleen 5400 rpm staat er en dat wist ik en dat is ook het probleem niet, de intellipark is het probleem en neemt prestatie weg en veroorzaakt schokken maar het betrouwbaarheidsprobleem is het ergste.Die intellipark was voor Green en ja ik weet dat Blue de vroegere Greens zijn maar ik had gedacht dat ze die feature er bij de Blue-lijn nu wel al uitgehaald hadden.

Lezen kun je ook al niet. Ik heb zelf de Seagate ST3000DM001, dus mijn eigen crap HDD vergeten ga ik idd niet doen. Voor de Black heb ik je ook al de reden gegeven waarom ik die niet gekocht heb. |:( Je bent te druk bezig met kritiek te spuien ipv mijn posts te lezen. Maar ik heb het al begrepen een oplossing ga ik hier niet vinden. Ik ben hier niet gekomen om mezelf voortdurend te moeten verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
AjDuLion schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 00:53:
1 woord : research

En games draai je op een ssd hdd's gebruik je voor data opslag en videofiles (en ja zelfs 100+gb games op ssd knallen)
Een zin: lees mijn posts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Fredi schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 01:22:
[...]

Een zin: lees mijn posts!
Gemiddelde consument weet niets van na 8 s parkeren van koppen van Blue en ik wist het ook niet.
Je koopt een schijf met specifieke features en gaat juist daarover klagen, dat is natuurlijk nogal krom. Sowieso, je doet net alsof die disk voor je neus aan het smelten is, ze maken daar bij WD echt geen schijven waarvan ze weten dat die na 2 jaar (bij normaal gebruik) de prak in draaien.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Fredi, zoals ik het lees heb je gewoon een verkeerde keuze gemaakt. De WD Bleu's zijn voor normal standaard desktop gebruikt bedoeld, absoluut niet voor performance. Wil je performance dan pak je de WD Black edition en zoveel geluid maken deze ook niet, dat ligt veelal aan de manier hoed deze in de behuizing wordt bevestigd of beter gezegd aan de gekozen behuizing.

Wil je performance en geheel stilte, dan ben je gewoon op een SSD aangewezen, wat sowieso in games betere performance opleverd. Je loopt nu een hoop om je heen te 'roepen' wat nergens op slaat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Fredi schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 01:16:
Die intellipark was voor Green en ja ik weet dat Blue de vroegere Greens zijn maar ik had gedacht dat ze die feature er bij de Blue-lijn nu wel al uitgehaald hadden.
Dus je was wel degelijk op de hoogte van deze feature, hebt het vervolgens vertikt om ook maar 3 woorden in google te tikken, en gaat nu lopen klagen dat die disk zich gedraagt zoals zou moeten en over het hele internet beschreven staat?
Ga toch weg man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:20
Lijkt me rete-irritant en ook niet algemeen gebruikelijk bij harddisks, dat ze na een paar seconden idle al in een soort van rust-stand gaan. Ik zou er gek van worden.

Ik wist dit i.i.g. niet... maar eigenlijk iedereen in dit topic reageert alsof het een soort algemene kennis is, en dat de TS er eehhmm bewust voor gekozen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

zetje01 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 02:02:
Lijkt me rete-irritant en en ook niet algemeen gebruikelijk bij harddisks, dat ze na een paar seconden idle al in een soort van rust-stand gaan. Ik zou er gek van worden.

Ik wist dit i.i.g. niet... maar eigenlijk iedereen in dit topic reageert alsof het een soort algemene kennis is, en dat de TS er eehhmm bewust voor gekozen zou hebben.
Nee TS weet hoe iets functioneerd, wist blijkbaar dat de betreffende functie aanwezig zou zijn en heeft tegen advies in van de fabrikant gekozen voor deze hardeschijf.

Een consument die al zijn hardeschijf zelf kiest leest over het algemeen de beschrijving en Western Digital heeft, hoe handig, aan elke type een kleurtje gekoppeld, zodat je de hardeschijven makkelijk en vlot uit elkaar kunt houden.

TS wilde een hardeschijf voor gamen, wat over het algemeen performance betekend, de beste optie zou een SSD geweest zijn, maar WD heeft hier de Black serie voor. Wat doet TS die kiest de Bleu series, welke bedoeld is voor regulier deskop gebruikt.

De gemiddelde consument gaat namelijk helemaal niet naar dit soort features kijken, sterker nog de meeste consumenten kopen iets kant en klaars of laten iets bouwen aan de hand wat zij beschrijven of wat zij er mee willen gaan doen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
_Dune_ schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 02:15:
[...]

Nee TS weet hoe iets functioneerd, wist blijkbaar dat de betreffende functie aanwezig zou zijn en heeft tegen advies in van de fabrikant gekozen voor deze hardeschijf.

Een consument die al zijn hardeschijf zelf kiest leest over het algemeen de beschrijving en Western Digital heeft, hoe handig, aan elke type een kleurtje gekoppeld, zodat je de hardeschijven makkelijk en vlot uit elkaar kunt houden.

TS wilde een hardeschijf voor gamen, wat over het algemeen performance betekend, de beste optie zou een SSD geweest zijn, maar WD heeft hier de Black serie voor. Wat doet TS die kiest de Bleu series, welke bedoeld is voor regulier deskop gebruikt.

De gemiddelde consument gaat namelijk helemaal niet naar dit sort features kijken, sterker nog de meeste consumenten kopen iets kant en klaars of laten iets bouwen aan de hand wat zij beschrijven of wat zij er mee willen gaan doen.
Dank je voor je uitgebreide reactie.

Maarreehh.. gamen is toch ook regulier desktop gebruik?
(serieus: hier op GoT staan dagelijk vragen als: Ik zoek een nieuwe computer/laptop, ik ga er mee surfen, muziek luisteren, filmpje, Office, beetje gamen)

(en ja, natuurlijk moet je eigenlijk (gewoon) vanaf SSD gamen)

My point is: Ik kan me de frustratie van de TS wel een beetje voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
[...]

Ik wist helemaal niet dat die functie aanwezig was(het parkeren van de koppen na 8s idle), waar haal jij dat? Het enige dat ik wist was dat de schijf aan 5400rpm draait maar dat vond ik niet erg want hedendaagse 5400rpm schijven zijn normaal rap genoeg om games op te spelen. De schijf leest aan 150 MB/s en is dus rap genoeg voor games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
zetje01 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 02:02:
Lijkt me rete-irritant en en ook niet algemeen gebruikelijk bij harddisks, dat ze na een paar seconden idle al in een soort van rust-stand gaan. Ik zou er gek van worden.

Bedankt, toch iemand die wat empathie kan opbrengen. Ik begon al wanhopig te worden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Fredi schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 02:26:
[...]

Bedankt, toch een iemand die wat empathie kan opbrengen. Ik begon al wanhopig te worden. :'(
Ik vond dat je een beetje hard werd beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
[...]

De gemiddelde consument gaat namelijk helemaal niet naar dit soort features kijken, sterker nog de meeste consumenten kopen iets kant en klaars of laten iets bouwen aan de hand wat zij beschrijven of wat zij er mee willen gaan doen.
Jullie zouden beter eens allemaal stoppen met jullie vooroordelen en van een moderator had ik ook veel meer verwacht. Ik HEB een ssd, ik was er trouwens een van de eerste bij, veel rapper dan de meesten hier met hun grote mond liggen te roepen. Maar het is een Samsung 830 128 GB en is dus te klein om een game op te spelen want is volledig vol. En in tegenstelling tot de rest hier(blijkbaar allemaal rijkeluiskindjes) kan ik het mij financieel niet veroorloven om momenteel een grotere ssd te kopen. Op een HDD kan je trouwens prima gamen en ook op huidige 5400rpm want ze zijn rap genoeg. Het enige probleem is het excessieve parkeren van de koppen waardoor de prestaties verminderen en de betrouwbaarheid serieus in het gedrang komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
zetje01 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 02:33:
[...]

Ik vond dat je een beetje hard werd beoordeeld.
En dat vind ik dus ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
_Dune_ schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 01:37:
Fredi, zoals ik het lees heb je gewoon een verkeerde keuze gemaakt. De WD Bleu's zijn voor normal standaard desktop gebruikt bedoeld, absoluut niet voor performance. Wil je performance dan pak je de WD Black edition en zoveel geluid maken deze ook niet, dat ligt veelal aan de manier hoed deze in de behuizing wordt bevestigd of beter gezegd aan de gekozen behuizing.

Wil je performance en geheel stilte, dan ben je gewoon op een SSD aangewezen, wat sowieso in games betere performance opleverd. Je loopt nu een hoop om je heen te 'roepen' wat nergens op slaat.
Zelfs de moderator leest mijn posts niet, zeer laag niveau hier. Ik heb toch al gezegd dat die Black schijven naast enorm luidruchtig ook zeer duur zijn en HDD's zijn momenteel al duur. De Black 6 TB kost €250, voor mijn Blue heb ik €180 betaald, dat is nogal een verschil. €250 vind ik te duur voor een HDD met dergelijke capaciteit. Jullie lopen hier maar dingen te roepen maar zijn van niets op de hoogte.

Trouwens voor de aankoop van de Blue schijf heb ik een topic geopend in het aankoopadvies hard waren hier op GoT. Mijn vraag was of een 5400rpm schijf snel genoeg ging zijn om te gamen. Iedereen zei dat hedendaagse 5400rpm schijven snel genoeg zijn om games op te spelen en niemand heeft mij erop gewezen dat de koppen na 8s idle in parkeerstand gaan. Dus zo raar niet dat ik niets wist van deze feature want de anderen wisten het ook niet. Ik vind dat ik hier onterecht zeer hard aangepakt wordt.

Naast een topic op het forum heb ik ook profesionele en gebruikersreviews gelezen op o.a. NewEgg en Alternate.be/de en ook daar werd er niets gezegd over het parkeren van de koppen. Ik heb mij dus meer dan voldoende geïnformeerd en heb daar zeer veel tijd ingestoken vóór mijn aankoop en wordt hier onterecht door jullie beschuldigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Fredi schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 02:55:
[...]

Zelfs de moderator leest mijn posts niet, zeer laag niveau hier. Ik heb toch al gezegd dat die Black schijven naast enorm luidruchtig ook zeer duur zijn en HDD's zijn momenteel al duur. De Black 6 TB kost €250, voor mijn Blue heb ik €180 betaald, dat is nogal een verschil. €250 vind ik te duur voor een HDD met dergelijke capaciteit. Jullie lopen hier maar dingen te roepen maar zijn van niets op de hoogte.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-09-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
[...]

Zelfs voor regulier desktopgebruik is dat parkeren te agressief ingesteld. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik zou wel eens willen zien hoeveel LC's er bij komen als je een film aan het kijken bent of muziek aan het beluisteren of foto's aan het bekijken bent. En daar het om, het excessief parkeren van de koppen wat voor niets nodig is tenzij slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Verwijderd1 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 03:06:
[...]

Dat is dus kortzichtig. Als de Blue twee jaar meegaat en de Black 3 jaar (wat me vrij pessimistische inschatting lijken) dan ben je met de Black goedkoper uit én heb je betere performance.

Een beetje het standaard goedkoop is duurkoop verhaal.
Rare interpretatie van garantie hebben jullie. Omdat je twee jaar garantie hebt moet de schijf maar twee jaar meegaan, daar dient garantie helemaal niet voor. Garantie dient voor de eerste gebreken te dekken bijv. transportschade, fabrieksfouten ed.. Iedereen weet dat een HDD toch minimum 10 jaar meegaat.

Vwb de Black daar reageer ik niet meer op, leest mijn vorige posts. Black heeft trouwens 5 jaar garantie en geen 3 jaar. En €250 vind ik nog altijd te veel geld voor een schijf met 5 jaar garantie en 6 TB capaciteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Fredi op 12-05-2018 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Nog iets. Seagate heeft zijn Barracuda-serie nu ook opgedeeld in 5400 en 7200rpm(Pro) schijven. Zelfs Seagate vind 5400rpm schijven dus rap genoeg om mee te gamen maar dan zonder een belachelijke 'na 8s idle parkeerstand' feature. De Barracuda Pro kost wel veel meer en heeft 5 jaar garantie ipv 2 jaar voor de gewone 5400rpm Barracuda. 8 TB versie kost €200 voor Barracuda en €300 voor Barracuda Pro op het moment dat ik mijn Blue kocht wat ik te veel vond. En waarom geen Seagate zie vorige posts.

[ Voor 4% gewijzigd door Fredi op 12-05-2018 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quot

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Verwijderd1 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 03:31:
[...]

Wat voor een gebrek betreft het hier dan volgens jou? De feature waar je je zo druk over maakt lijkt me geen fabrieksfout, het is een feature en dat was bekend toen je hem kocht. Transportschade lijkt me ook niet van toepassing. Daarnaast heb je wel recht op een deugdelijk product, maar ik zie niet waarom dat hier niet het geval zou zijn (de schijf doet het immers nog gewoon).
Nogmaals die feature was mij niet bekend toen ik hem kocht. Dat agressief parkeren maakt er voor mij een ondeugdelijk produkt van omdat het de levensduur van de schijf enorm en onnodig vermindert en zou je moeten kunnen uitschakelen. Ik heb €180 betaald voor die schijf niet omdat ze maar een paar jaar gaat meegaan maar ze moet minimaal 10 jaar meegaan zoals mijn andere schijven. Mijn 640 GB Blue heeft die functie helemaal niet en heeft een LCC van in de 3000 en werkt nog altijd perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Fredi schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 03:39:
[...]
Ik heb €180 betaald voor die schijf niet omdat ze maar een paar jaar gaat meegaan maar ze moet minimaal 10 jaar meegaan zoals mijn andere schijven.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-09-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Fredi schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 03:39:
[...]

Nogmaals die feature was mij niet bekend toen ik hem kocht. Dat agressief parkeren maakt er voor mij een ondeugdelijk produkt van omdat het de levensduur van de schijf enorm en onnodig vermindert en zou je moeten kunnen uitschakelen. Ik heb €180 betaald voor die schijf niet omdat ze maar een paar jaar gaat meegaan maar ze moet minimaal 10 jaar meegaan zoals mijn andere schijven. Mijn 640 GB Blue heeft die functie helemaal niet en heeft een LCC van in de 3000 en werkt nog altijd perfect.
En zoals al uitgerekend zou de schrijf dus 25 jaar mee gaan op het huidige tempo dus daar is niks aan de hand gelukkig, dit is dus ook geen gebrek. Verder is het niet heel gek dat een Blue energie zuinige features heeft, dat ze aggressiever zijn dan jij verwacht had kan zijn maar is ook niet een gebrek tenzij de winkel jou anders heeft verteld.
Je verwacht dat als de disk niet elke 8 seconden maar 16 seconden parkeert deze 50 jaar mee gaat, en als hij niet parkeert dat de disk dan eindeloos blijft werken? Over 25 jaar wil je al lang niet meer een Sata HDD hebben :+
Er is dus niks aan de hand met levensduur/extreme slijtage, enige probleem is het aggressief parkeren wat je dus kan oplossen door een klein simpel scriptje te draaien en probleem opgelost :)

Overigens als je zo bezorgd bent over slijtage zou ik zeker eens gaan kijken naar SSD's, ja ze zijn duurder maar als het je de rust geeft dat ze niet slijten is dat ook wel wat waard.

[ Voor 6% gewijzigd door RGAT op 12-05-2018 04:27 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

De feature was dan niet bekend, de impact op de levensduur is klein. Je haalt vlot 20 jaar met die LCC evolutie. En ja, je gaat een fractie van een seconde moeten wachten om uit idle te komen, maar in dagelijks gebruik ga je dat amper merken tenzij je benchmarks gaat draaien. Hoewel men TS zwaar aanpakt in dit topic krijg ik ook het gevoel dat hij een stok zoekt om WD mee te slaan gewoon om zijn eigen slecht gevoel weg te werken maar is er uiteindelijk niets aan de hand.

En om nig even terug te komen op de LCC. Heb zelf al schijven gezien met een LCC boven de 500000 en die werken ook nog gewoon, ook al doet SMART moeilijk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 17:46
Heb je WDidle3 überhaupt al geprobeerd?
Met
code:
1
wdidle3 /r
kan je proberen zonder iets te veranderen

1 minuut googelen via een krappe satelliet verbinding leerde mij dat het bij nieuwe schijven wel weer mogelijk zou zijn, alleen bij een serie uit 2017 niet.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De OS disk in mijn HTPC is nog een prehistorische 1TB WD Green (nog niet de moeite genomen die door een SSD te vervangen) en gsmartcontrol beweert dat de LCC op 419872 zit. Ik zou me dus echt geen zorgen maken over onnodig snelle veroudering. Indertijd was daar ook redelijk wat ophef over dat die drives allemaal vroegtijdig dood zouden gaan, maar dat bleek in de praktijk toch niet het geval te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-10 04:12
*knip* nee, dat was allemaal offtopic en niet postwaardig.

[ Voor 87% gewijzigd door br00ky op 12-05-2018 15:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 16:42
Fredi schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 02:37:
[...]
Ik HEB een ssd, ik was er trouwens een van de eerste bij, veel rapper dan de meesten hier met hun grote mond liggen te roepen. Maar het is een Samsung 830 128 GB en is dus te klein om een game op te spelen want is volledig vol. En in tegenstelling tot de rest hier(blijkbaar allemaal rijkeluiskindjes) kan ik het mij financieel niet veroorloven om momenteel een grotere ssd te kopen.
Ik struikel een beetje over "rijkeluiskindjes". Wat heeft het inkomen van onze ouders hier mee te maken? Ik ben namelijk financieel onafhankelijk, jij niet? Ik vraag het even omdat het erop lijkt dat we met een stampende schreeuwende kleuter te maken hebben. Uit de neiging van andere Tweakers om je paternalistisch toe te spreken maak ik op dat ik in die mening niet alleen sta.

Het is balen, dat wel, en een beetje tieren na een vernomen miskoop is mij ook niet vreemd (geloof me, ik heb een Homey gekocht). Probeer je energie echter voor iets constructiefs te gebruiken. Richt je dus niet op opmerkingen over dat je het had kunnen weten en stop jezelf te verdedigen, maar leg je ook neer bij het feit dat dit nu eenmaal de schijf is die je hebt, dat ga je ook niet meer veranderen. Richt je in plaats daarvan op mensen die wel oplossingen aan proberen te dragen en begin met sparen voor een vervanger of SSD. €5 per maand zou genoeg moeten zijn, dan kan je over 3 jaar een nieuwe kopen en ben je een wijze les rijker: kijk goed naar energie besparende features die voor voortijdige slijtage kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 14:39

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Niet om te bashen, maar @Fredi was er met een 830 Evo niet erg vroeg in de SSD wereld, denk dat velen met mij in 2008-2009 een Intel X25 gekocht hebben..... De 830 kwam pas in 2011 uit ;).

Uitgaan dat een HDD minstens 10 jaar meegaat is overigens erg positief gedacht, er zijn schijven die dat zeker halen. Maar bij intensief gebruik zijn er ook zat die dat zeker niet halen. Als de data op die hdd je wat waard is; maak backups!.
Enige hdd die ik nog heb draaien die rond de 10 jaar oud is, is een 1TB WD Black!.

[ Voor 46% gewijzigd door Tortelli op 12-05-2018 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Fredi schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:07:
[...]

Wdidle3 werkt toch niet meer met de nieuwste schijven van WD? Met welke schijven gebruik jij het dan? Ik kan het trouwens ook niet vinden op internet om te downloaden, kan jij mij een link geven aub?

[...]
de laatste serie hdd waar ik wdidle overheen heb gegooid zijn de WD40EFRX, WD40EZRX en WD10JPVX van 1 a 2 jaar oud.
en hoezo met Google geen link kunnen vinden? 2e hit is 'm ;) -> KLIK

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:19
Ik heb ook de nodige problemen met de claim dat een harde schijf ten minste tien jaar meegaat.

Op autobanden heb je ook garantie en je zou theoretisch tien jaar met een setje banden kunnen doen maar heel erg verstandig is het niet.

Ik zou het niet zover willen laten komen. Na vijf jaar vindt ik preventieve vervanging van harde schrijven en wellicht autobanden wel aan te raden. Die dingen zijn aan slijtage onderhevig en hebben gewoonweg niet het eeuwige leven. Productgarantie en de levensduur van het product zijn twee verschillende dingen. De wet beschermt je als consument en verplicht de leverancier een deugdelijk product te leveren. Er geldt nog steeds productaansprakelijkheid nadat de garantietermijn is verstreken. Voor een harde schijf kun je stellen dat een defect na vijf jaar waarschijnlijk toegeschreven kan worden aan slijtage door normaal gebruik en in slechts hele zeldzame gevallen iets te maken heeft met fouten in het ontwerp of fabricageproces.

In mijn ervaring gaat WD goed om met RMA aanvragen en worden garantieclaims netjes afgehandeld. In beginsel moet je bij de wederverkoper zijn waar je het product hebt afgenomen. Mocht die shop niet meer bestaan of reageren ze niet dan is het heel simpel om zelf naar de website van WD te gaan en daar aan de hand van het serienummer een RMA verzoek in te dienen. Schijfje opsturen en je krijgt als het goed is per ommegaande een nieuwe. Dat is dan misschien niet helemaal zoals de wetgever het heeft voorgeschreven maar in dit geval ben je er als eindgebruiker gewoon goed mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
geenwindows schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 10:56:
[...]

de laatste serie hdd waar ik wdidle overheen heb gegooid zijn de WD40EFRX, WD40EZRX en WD10JPVX van 1 a 2 jaar oud.
en hoezo met Google geen link kunnen vinden? 2e hit is 'm ;) -> KLIK
Dit heb ik al geprobeerd. Het werkt alleen onder Linux en is niet het officiële wdidle3 programma van WD(staat ook in de tekst). ;) Kheb het in een Ubuntu virtuele machine onder Windows gedraaid maar krijg het niet aan de praat. Ik zeg het je een WDIdle3 download kun je nergens vinden op internet.

Kun jij jouw versie van wdidle3 niet ergens uploaden dat ik het dan kan downloaden aub?

[ Voor 6% gewijzigd door Fredi op 12-05-2018 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Blokker_1999 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 04:45:
De feature was dan niet bekend, de impact op de levensduur is klein. Je haalt vlot 20 jaar met die LCC evolutie. En ja, je gaat een fractie van een seconde moeten wachten om uit idle te komen, maar in dagelijks gebruik ga je dat amper merken tenzij je benchmarks gaat draaien. Hoewel men TS zwaar aanpakt in dit topic krijg ik ook het gevoel dat hij een stok zoekt om WD mee te slaan gewoon om zijn eigen slecht gevoel weg te werken maar is er uiteindelijk niets aan de hand.

En om nig even terug te komen op de LCC. Heb zelf al schijven gezien met een LCC boven de 500000 en die werken ook nog gewoon, ook al doet SMART moeilijk.
indigo79 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 07:36:
De OS disk in mijn HTPC is nog een prehistorische 1TB WD Green (nog niet de moeite genomen die door een SSD te vervangen) en gsmartcontrol beweert dat de LCC op 419872 zit. Ik zou me dus echt geen zorgen maken over onnodig snelle veroudering. Indertijd was daar ook redelijk wat ophef over dat die drives allemaal vroegtijdig dood zouden gaan, maar dat bleek in de praktijk toch niet het geval te zijn.
Hoeveel LC's konden deze schijven dan aan volgens de fabrikant opgegeven specs. Voor mijn schijf is dat 300000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Fredi schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:16:
[...]

Dit heb ik al geprobeerd. Het werkt alleen onder Linux en is niet het officiële wdidle3 programma van WD(staat ook in de tekst). ;) Kheb het in een Ubuntu virtuele machine onder Windows gedraaid maar krijg het niet aan de praat. Ik zeg het je een WDIdle3 download kun je nergens vinden op internet.

Kun jij jouw versie van wdidle3 niet ergens uploaden dat ik het dan kan downloaden aub?
dit is de versie die ik gebruik.
linux in VM gaan ook niet werken, de VM heeft geen direct toegang tot de onderliggende hardware... je zult dan toch echt linux op usb moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Bedankt, ga ik eens proberen. Maar id Ubuntu virtuele machine lukte me het ook niet om vd gedownloade bestanden een .exe bestand te maken maar ga het nog eens proberen via Ubuntu op usb.

En wat is die Wdidle3 tool moeilijk te vinden zeg. Al lang gezocht op internet. :(

Edit: Maar dan ga je toch ook iedere keer dat je je pc inschakelt moeten booten in Linux om de headparking weer uit te schakelen omdat als je je pc uitschakelt of in slaapstand zet dat commando 'gewist' wordt. Dat wordt nogal een rompslomp.

[ Voor 30% gewijzigd door Fredi op 13-05-2018 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Fredi schreef op zondag 13 mei 2018 @ 01:24:
Edit: Maar dan ga je toch ook iedere keer dat je je pc inschakelt moeten booten in Linux om de headparking weer uit te schakelen omdat als je je pc uitschakelt of in slaapstand zet dat commando 'gewist' wordt. Dat wordt nogal een rompslomp.
Ik verbaas mij er over dat je dit blijft aangeven, zoals eerder gezegd. Neem google.nl tik in 'Wdidle3 download' en de tweede hit brengt je naar de volgende site: https://support.wdc.com/downloads.aspx?p=113 of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Ja idd die link had ik ook gevonden maar er schijnt al een nieuwere 2.0 versie van wdidle3 te bestaan maar bedankt ik ga de 1.05 eens proberen maar ben pas morgen weer thuis.

Deze link voorspelt niet veel goeds alleszins. Mijn schijf is ook van september 2016.

[ Voor 36% gewijzigd door Fredi op 13-05-2018 04:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Er van uit gaan dat een harddisk langer dan garantie leeft is vragen om problemen. Met zowel HDD als SSD moet je gewoon er van uit gaan dat deze door wat voor reden er spontaan mee kan ophouden ook al zijn de specs nog zo goed. Get enige wat je mag verwachten van een fabrikant is dat deze er alles aan heeft gedaan om het product conform specificaties en aangegeven levensduur te laten functioneren. Lukt dit niet, dan heb je garantie. Dit houdt dus in dat je altijd een backup van je data moet hebben.

Overigens, WDIdle3 maakt van een "Green" min of meer een soort "Red" disk, met als gevolg, meer energie verbruik, hij wordt warmer en maakt meer lawaai. (Heb zelf mijn 6 stuks WD20EARS omgekat met WDIdle3 voor mijn server. helaas toen er 1 kapot ging binnen garantie periode werd deze niet vervangen doordat de "firmware" was aangepast. Omdat disk dood was, kon ik wdidle3 niet terugconfigureren, waardoor ik dus garantie kwijt was.)

[ Voor 17% gewijzigd door Wim-Bart op 13-05-2018 05:59 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Fredi schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:28:

Hoeveel LC's konden deze schijven dan aan volgens de fabrikant opgegeven specs. Voor mijn schijf is dat 300000.
Geen idee. Mijn genormaliseerde LCC count staat op 0, dus officieel zit ik er over. Ik neem dergelijke cijfers sowieso met een grove korrel zout, maar zelfs als die 300000 klopt, heeft er hier al eerder iemand berekend dat je voor 25 jaar safe zit.

Maar dat 'probleem' heeft de WD Green al lang (ruim meer dan 5 jaar). Van in het begin werd geroepen dat die schijven vroegtijdig dood zouden gaan, maar er is niets te vinden (statistieken, reviews...) dat dat ook maar enigszins ondersteunt.

We begrijpen dat de performantie je wat tegen valt, maar het is een energy-saving desktop disk. Maar je data is er even veilig op als op elke andere HDD: voldoende veilig om je geen zorgen te maken als je belangrijke data regelmatig backupt (en je backups regelmatig controleert); onvoldoende als je dat niet doet. Dat is met elke andere HDD of SSD zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
indigo79 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 07:53:
[...]

Geen idee. Mijn genormaliseerde LCC count staat op 0, dus officieel zit ik er over. Ik neem dergelijke cijfers sowieso met een grove korrel zout, maar zelfs als die 300000 klopt, heeft er hier al eerder iemand berekend dat je voor 25 jaar safe zit.

Maar dat 'probleem' heeft de WD Green al lang (ruim meer dan 5 jaar). Van in het begin werd geroepen dat die schijven vroegtijdig dood zouden gaan, maar er is niets te vinden (statistieken, reviews...) dat dat ook maar enigszins ondersteunt.

We begrijpen dat de performantie je wat tegen valt, maar het is een energy-saving desktop disk. Maar je data is er even veilig op als op elke andere HDD: voldoende veilig om je geen zorgen te maken als je belangrijke data regelmatig backupt (en je backups regelmatig controleert); onvoldoende als je dat niet doet. Dat is met elke andere HDD of SSD zo.
Ik denk dat voor de Green wel zeker statistieken terug te vinden waarbij je meer dan middelmatige uitval had.
We spreken nu trouwens van Blue, ik weet dat dit de vroegere Green is al houdt dat bij een hogere capaciteit ook eens op en je zou denken dat WD bij de naamsverandering dat agressief parkeren eruit zou slopen maar niet dus. Al hadden ze het zoals bij de Red minder agressief ingesteld(na 300s blijkbaar) ging het al een grote verbetering zijn.

Dus de schijf kan gemakkelijk meer dan 300000 LCC aan volgens jou. Zou kunnen. Maar ik ga het risico toch niet nemen.

Performantie valt me niet tegen hoor, de schijf is best snel genoeg voor games. Het is alleen het zeer agressief parkeren vd koppen(na 8s) dat mij tegenvalt, ik vind dat eigenlijk 'not done' van WD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Wim-Bart schreef op zondag 13 mei 2018 @ 05:56:

Overigens, WDIdle3 maakt van een "Green" min of meer een soort "Red" disk, met als gevolg, meer energie verbruik, hij wordt warmer en maakt meer lawaai. (Heb zelf mijn 6 stuks WD20EARS omgekat met WDIdle3 voor mijn server. helaas toen er 1 kapot ging binnen garantie periode werd deze niet vervangen doordat de "firmware" was aangepast. Omdat disk dood was, kon ik wdidle3 niet terugconfigureren, waardoor ik dus garantie kwijt was.)
Je verliest dus je garantie als je wdidle3 gebruikt, ben je dat zeker? Waarom stellen ze het dan beschikbaar op hun eigen website?

Had het niet meer te maken dat Green totaal niet bedoeld is voor in server(daar is de Gold voor) dat je geen garantie kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Fredi schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:17:
[...]

Je verliest dus je garantie als je wdidle3 gebruikt, ben je dat zeker? Waarom stellen ze het dan beschikbaar op hun eigen website?

Had het niet meer te maken dat Green totaal niet bedoeld is voor in server(daar is de Gold voor) dat je geen garantie kreeg.
Bij mij werd de garantie gewoon geweigerd. Misschien nu niet meer, maar toen wel.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Fredi schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:28:
[...]

[...]

Zou ik niet meer weten om eerlijk te zijn, maar zaten wel over hun treshhold (en dat na 3 jaar). En opnieuw, je LCC is hier geen probleem. Met je huidige increase haal je >20 jaar. De kans dat die schijf na 20 jaar nog in gebruik is, is zeer klein.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredi
Even melden dat het gelukt is om het parkeren te stoppen met Wdidle3 versie 1.05. Ik heb de timer uitgeschakeld en sindsdien is de LCC niet meer opgelopen in SMART. :)

Ik heb de indruk dat de schijf nu toch iets responsiever is in games. De temperatuur is misschien 1 of 2 graden warmer geworden, dus dat valt nog mee en geen vervelend geklik meer.

Bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Fredi schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:02:
Ik denk dat voor de Green wel zeker statistieken terug te vinden waarbij je meer dan middelmatige uitval had.
Jij denkt dat (ik dacht dat trouwens ook en met ons vele anderen), maar ik heb nooit dergelijke statistieken gevonden, integendeel. Als we https://www.backblaze.com...rive-reliability-q4-2015/ bekijken (dat is de laatste waar ze nog WD Green schijven hadden), dan zien we dat de WD10EADS (die ik ook nog heb draaien) een overall failure rate van 5.74% had. Als ik dat vergelijk met hun WD Red schijven (WD20EFRX: 9.92%, WD30EFRX: 7.27%, WD40EFRX: 2.43%, WD60EFRX: 5.81%), stel ik vast dat de 4GB versie het een stuk beter doet, de 6GB versie even goed en de 2GB en 3GB versie een stuk minder goed. Met andere woorden, er zit veel meer verschil tussen individuele schijven van de Red serie dan tussen de Red en Green serie.
Het is alleen het zeer agressief parkeren vd koppen(na 8s) dat mij tegenvalt, ik vind dat eigenlijk 'not done' van WD.
Wat is daar 'not done' aan? De bedoeling ervan is om in een desktop PC een beetje energie te sparen t.o.v. bijvoorbeeld de Red serie en dat lijkt te lukken. Mogelijk maakt dat de drive ook wat minder gevoelig voor schokken van dingen die op een bureau gedropt worden. De keerzijde van de medaille is een beetje performantieverlies in de vorm van wat latency als de koppen geparkeerd zijn. Wil je dat niet, dan is de Red serie een betere keuze (of je past de instellingen aan, zoals blijkbaar gelukt is (y), alle kans dat dat samen met de labeling het enige verschil tussen die schijven is). Al de rest is buikgevoel dat zonder een correcte statistische analyse op een voldoende grote populatie op niets gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
indigo79 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:32:
[...]

Wat is daar 'not done' aan? De bedoeling ervan is om in een desktop PC een beetje energie te sparen t.o.v. bijvoorbeeld de Red serie en dat lijkt te lukken. Mogelijk maakt dat de drive ook wat minder gevoelig voor schokken van dingen die op een bureau gedropt worden. De keerzijde van de medaille is een beetje performantieverlies in de vorm van wat latency als de koppen geparkeerd zijn. Wil je dat niet, dan is de Red serie een betere keuze (of je past de instellingen aan, zoals blijkbaar gelukt is (y), alle kans dat dat samen met de labeling het enige verschil tussen die schijven is). Al de rest is buikgevoel dat zonder een correcte statistische analyse op een voldoende grote populatie op niets gebaseerd is.
Not done omdat het de betrouwbaarheid vd schijf aantast want 8s is wel heel agressief hé. Die waardes die ik opgegeven heb v LCC die erbij komt na iedere gamesessie zijn gemiddeld. Het kunnen er even goed veel meer zijn en dan gaat die 23 jaar levensduur snel naar beneden. Als ik trouwens de Ubuntu virtuele machine ah draaien was op de schijf was het klikken echt niet meer normaal, echt enorm veel. Daar kan de schijf blijkbaar niet mee om. Ik denk dat er toen tg de 200 LC bijgekomen zijn. Ik neem dus liever geen risico.

Ik was idd misschien beter voor de Red gegaan. Ik had de vraag ook gesteld aan WD of je die in een desktop kon gebruiken maar geen antwoord op gekregen. Ik ging er dus vanuit dat die alleen voor NAS was met die TLER en allemaal. Het idle parkeren van Red staat blijkbaar default op 300s wat een stuk langer is dan de Blue. Misschien doe ik dat bij mijn Blue ook ipv de timer helemaal uitschakelen, ik ben het nog wat aan het aankijken. Dan bespaart de schijf wat energie en wordt ze minder warm terwijl je toch minder betrouwbaarheidsproblemen/prestatieverlies hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Fredi schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 03:16:
[...]
Die waardes die ik opgegeven heb v LCC die erbij komt na iedere gamesessie zijn gemiddeld. Het kunnen er even goed veel meer zijn en dan gaat die 23 jaar levensduur snel naar beneden.
Tsja, het kunnen er even goed veel minder zijn en dan gaat die 23 jaar levensduur snel omhoog. Dat is een beetje de definitie van "gemiddeld" :P
Ik was idd misschien beter voor de Red gegaan. Ik had de vraag ook gesteld aan WD of je die in een desktop kon gebruiken maar geen antwoord op gekregen. Ik ging er dus vanuit dat die alleen voor NAS was met die TLER en allemaal. Het idle parkeren van Red staat blijkbaar default op 300s wat een stuk langer is dan de Blue. Misschien doe ik dat bij mijn Blue ook ipv de timer helemaal uitschakelen, ik ben het nog wat aan het aankijken. Dan bespaart de schijf wat energie en wordt ze minder warm terwijl je toch minder betrouwbaarheidsproblemen/prestatieverlies hebt.
De Red werkt ook prima in een desktop. Je hebt wel een kans op "dataverlies" met TLER inderdaad, normale schijven proberen bij een leesfout behoorlijk lang keer op keer hetzelfde stukje te lezen zodat het misschien een keertje wel lukt. Sommige RAID-controllers flikkeren dan de hele schijf uit de array omdat 'ie "niet meer reageert". Met TLER wordt die tijd verkort, waardoor minder vaak opnieuw geprobeerd wordt en de kans dat je data goed gelezen wordt afneemt. Maar goed, op het moment dat je dergelijke dingen aan de gang hebt op je schijf wil je 'm toch wel gaan vervangen.
Dat is trouwens ook een van de redenen dat er verschillende series met verschillende featuresets zijn. De Blue-schijven zijn goedkoper, waarschijnlijk omdat ze kwalitatief minder zijn. Voor normaal desktopgebruik is er niks aan de hand en zijn ze helemaal prima, maar vanwege de prijs waren ze heel populair voor mensen die er een NAS mee gingen bouwen en ze 24/7 lieten draaien. Daardoor kreeg je heel veel uitval binnen de garantie en dat vond WD niet fijn, ze garanderen namelijk geen NAS-gebruik maar bewijs dat maar eens als fabrikant. De schijf na 8s laten parkeren is bij normaal desktop-gebruik niet tot nauwelijks merkbaar maar is voor een NAS behoorlijk klote. Als je dat lastig vindt hebben ze dus de Black-serie die dit niet doet en bovendien langere garantie heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Fredi schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 03:16:
Not done omdat het de betrouwbaarheid vd schijf aantast...
Nee, jij denkt dat en er waren veel mensen (waaronder ikzelf) die dat dachten of nog denken, maar de enige statistiek die ik tot nu toe gevonden heb is die van Backblaze waarin de failure rate van die Green schijven (met hetzelfde gedrag) ergens rond het gemiddelde van de Red schijven zit. Mijn statistisch onverantwoorde n=1 ervaring zit in dezelfde richting (die zit intussen al bijna 50% boven zijn 'officiële' levensduur).

Dat tikken is enerverend, dat ontken ik niet (daarom zitten er in mijn desktop intussen twee WD Red schijven voor mijn data), maar ik heb nog geen enkel bewijs gezien dat de levensduur van die schijven eronder lijdt.

Ik vind het niet 'not done'. Het is een ontwerpkeuze met voordelen (energieverbruik en verminderen van gevoeligheid voor schokken) en nadelen (enerverend getik, vertraging om uit parkeerstand te komen) en als de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, heb je (al dan niet door een gebrek aan informatie) de foute schijf gekozen. Gelukkig zijn er utilities om een en ander te corrigeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Verkeerde schijf gekozen ik denk het niet. Probeer vandaag maar eens een HDD te kopen, niet zo simpel ik zeg het je. HDD's zijn serieus duur en had ik een Seagate gekocht dan ging het de Barracuda worden en die draait ook aan 5400rpm. De Barracuda Pro draait aan 7200rpm maar die is veel duurder, die zat boven de €250 en was daarom geen optie. Dus de keuze voor een 5400rpm-schijf vandaag is zo gek nog niet.

Trouwens minder gevoelig voor schokken, de Blue kan wel wat schokken verdragen ook als hij niet in parkeerstand staat, daar wordt op getest en die waarden staan in de specs. Als de schijf aan het lezen/schrijven is staan de koppen ook boven de platters en kan er ook een schok gebeuren, de schijf is daar dus op getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In welk opzicht zijn harde schijven dan toch te duur, je hebt het hier wel over een schijf van 6TB. Zoals velen je nu al hebben proberen duidelijk te maken is er niets mis met deze harde schijf en heb met wat jouw eisen zijn gewoon het verkeerde type te pakken gehad.

Als het type dat jij nodig hebt, 'te duur is', dan zal je gewoon nog even verder door moeten sparen.

indigo79 heeft het heel netjes verwoord in zijn reactie:
indigo79 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:48:
[...]

Nee, jij denkt dat en er waren veel mensen (waaronder ikzelf) die dat dachten of nog denken, maar de enige statistiek die ik tot nu toe gevonden heb is die van Backblaze waarin de failure rate van die Green schijven (met hetzelfde gedrag) ergens rond het gemiddelde van de Red schijven zit. Mijn statistisch onverantwoorde n=1 ervaring zit in dezelfde richting (die zit intussen al bijna 50% boven zijn 'officiële' levensduur).

Dat tikken is enerverend, dat ontken ik niet (daarom zitten er in mijn desktop intussen twee WD Red schijven voor mijn data), maar ik heb nog geen enkel bewijs gezien dat de levensduur van die schijven eronder lijdt.

Ik vind het niet 'not done'. Het is een ontwerpkeuze met voordelen (energieverbruik en verminderen van gevoeligheid voor schokken) en nadelen (enerverend getik, vertraging om uit parkeerstand te komen) en als de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, heb je (al dan niet door een gebrek aan informatie) de foute schijf gekozen. Gelukkig zijn er utilities om een en ander te corrigeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
_Dune_ schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:59:
In welk opzicht zijn harde schijven dan toch te duur, je hebt het hier wel over een schijf van 6TB. Zoals velen je nu al hebben proberen duidelijk te maken is er niets mis met deze harde schijf en heb met wat jouw eisen zijn gewoon het verkeerde type te pakken gehad.

Als het type dat jij nodig hebt, 'te duur is', dan zal je gewoon nog even verder door moeten sparen.

indigo79 heeft het heel netjes verwoord in zijn reactie:

[...]
Ik heb even je profiel bekeken en je bent even oud als ik. Dan zou je toch moeten weten dat een HDD vroeger veel goedkoper was. 100€ kostte een HDD vroeger en dan had je de beste schijf prjis/capaciteit/prestatie die er was. Nu is dat wel even anders. De Seagate Barracuda 8TB kostte op het moment dat ik mijn schijf gekocht heb €200(om maar het merk Seagate te pakken als voorbeeld) en die draait dan nog slechts aan 5400rpm en 2 jaar garantie. De Barracuda Pro 8 TB die aan 7200 rpm draait en 5 jaar garantie heeft kostte toen >€250. De prijs van een HDD moet van mij toch onder de €250 om betaalbaar te blijven. Jij vindt dit niet duur een schijf van boven de €250?

En je kan misschien zeggen 8 TB dat is veel terecht dat je daar zoveel moet voor betalen maar dat vind ik niet. Ik vind dat de capaciteit van HDD's de afgelopen jaren zeer traag omhoog gegaan is want ik heb mijn Seagate al lang. Ik had gedacht dat een capaciteti van 8-10 TB nu betaalbaar zou zijn maar dat is niet zo. Blijkbaar kampen de HDD-fabrikanten met allerlei problemen om de hogere capaciteiten te halen. Bij WD stopt de Blue en de Black bij 6 TB, alleen de andere series hebben hogere capaciteit. Seagate doet het momenteel beter dan WD qua capaciteit en biedt voor zijn consumentengerichte Barracuda(Pro) serie tot 12 TB aan. Het feit dat ze nu helium in HDD schijven stoppen om wrijving te verminderen bewijst ook dat hogere capaciteiten moeilijk haalbaar zijn en drijft de prijs op. Ze proppen zoveel platters in hun schijven zodat de wrijving te groot is en helium nodig is(bij WD en HGST althans). Seagate gebruikt daarvoor de SMR-technologie als ik mij niet vergis.

Nu ik heb het liever zo dat ze te duur zijn en van goede kwaliteit dan dat ze goedkoop en van slechte kwaliteit zoals een paar jaar terug na de overstromingen in Thailand. Dat was het moment dat ik mijn Seagate ST3000DM001(3TB) gekocht heb met alle gevolgen vandien. Dat moet zowat de slechtste schijf uit de HDD-geschiedenis geweest zijn. Ik heb die schijf twee keer moeten inruilen voor een nieuwe door end-to-end errors en de derde werkte na zelf een firmware update gedaan te hebben eindelijk goed en zit nu nog altijd in mijn pc. Ze laat wel mijn hele behuizing resoneren omdat ze zo hard trilt maar tot daar aan toe. Omdat die schijf vol is heb ik dan de nieuwe WD gekocht.

En hoezo ik heb het verkeerde type schijf gekocht en ze is te duur?
Ik heb helemaal niet het verkeerde type gekocht, ik ben er tevreden mee. En een schijf van >€250 is voor iedereen te duur als je er een wil met 7200tpm van WD of Seagate. En kom niet af met Toschiba of HGST, ik heb daarvoor al de redenen gegeven dat ik die niet wou in mijn vorige posts.

En ik ga zeker niet nog een nieuwe schijf kopen. Ik heb deze gekocht en ben er tevreden mee. Jij denkt dat het geld op mijn rug groeit zeker? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Fredi schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 00:44:
[...]

Ik heb even je profiel bekeken en je bent even oud als ik. Dan zou je toch moeten weten dat een HDD vroeger veel goedkoper was. 100€ kostte een HDD vroeger en dan had je de beste schijf prjis/capaciteit/prestatie die er was. Nu is dat wel even anders.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-09-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Laatst online: 08-10 22:05
Op een gegeven moment ga je als producent van harde schijven toch tegen limieten aanlopen.
Ten eerste is de vraag naar harde schijven in het algemeen en naar zeer grote harde schijven afgenomen.
Vroeger had het zin om het top-end model te kopen, en wilde veel mensen dat, maar tegenwoordig heeft niemand 8 of 12TB nodig, en zullen veel mensen zelfs liever een SSD hebben voor alleen een PC. Eigenlijk zie ik alleen data-hoarders met thuisservers dat soort grote schijven aanschaffen.

De vraag naar die top-end schijven is dus niet zo hoog, waardoor ze duurder worden omdat er veel R and D in zit. Al helemaal omdat je op een gegeven moment wel erg dicht in de buurt van de fysieke limieten gaat komen van hoeveel data je op een HDD kwijt kan (meer platters, sectoren die half over elkaar heen liggen, etc).

Heb wel zoveel opslag nodig in een desktop?

Daarnaast snap ik ook niet dat je Toshiba en HGST zo snel afschrijft. Ze zijn inderdaad wat luidruchtiger, maar dat commentaar hoor je vooral van mensen die hem in een NAS hebben zitten die in een huiskamer staat. Tenzij je een passief gekoeld workstation hebt denk ik dat andere componenten best eens meer geluid kunnen produceren, in ieder geval minder irritant dan een klikkende WD :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Pyramiden schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:02:
Daarnaast snap ik ook niet dat je Toshiba en HGST zo snel afschrijft. Ze zijn inderdaad wat luidruchtiger, maar dat commentaar hoor je vooral van mensen die hem in een NAS hebben zitten die in een huiskamer staat. Tenzij je een passief gekoeld workstation hebt denk ik dat andere componenten best eens meer geluid kunnen produceren, in ieder geval minder irritant dan een klikkende WD :*)
Ja je hebt zoveel opslag nodig voor je desktop. Games nemen vandaag >50GB in. Tel daarbij nog films en muziek bij en de schijf zit rap vol.

In verschillende gebruikersreviews was er te lezen dat de Toshiba - schijven warm worden en luidruchtig zijn, zelfs in idle. Daar produceren ze 34 dB als ik het me goed herinner. Mijn schijf produceert 25dB in idle, dat is dus nogal een verschil. Ik ben nogal geluidgevoelig dus is dat geen optie voor mij. HGST heeft eigenlijk geen desktopschijven, alleen voor NAS en enterprise en de dB-waarden zijn ook hoog.
Pagina: 1