Domme lampen slim maken inclusief wandschakelaars

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstmanSint
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-05 13:28
Oké, na al uren te hebben besteed aan zoektochten naar de juiste oplossing ben ik er nog steeds niet helemaal uit. Excuses als deze vragen al vaker zijn voorgekomen, maar ik heb ze niet kunnen vinden en heb zo'n vermoeden dat iedere persoonlijke situatie zijn eigen persoonlijke vragen hebben.

Doel
Ik ga binnenkort verhuizen en zou graag wat meer willen doen met automatisering. Dit houdt in: alle lampen van de woonkamer kunnen bedienen met Google Home, een app (gelieft Philips Hue) en via de bestaande wandschakelaars.

Huidige situatie
Op dit moment heb ik enkel een Philips Filament lamp en zou dit graag willen uitbreiden binnen het Hue systeem. Voor me gevoel geeft dit de minste problemen. Vervolgens heb ik Hue gekoppeld aan Google Home om de lamp met spraak te bedienen. Met één lamp werkt dit perfect.

De problemen waar ik tegenaan loop
De plafond lamp van ons bevat 2 peertjes, oftewel mogelijk twee Hue lampen. Toch moeten deze twee functioneren als één lamp. Nu weet ik dat Hue recentelijk met 'Zones' werkt, maar deze werken niet op de Google Home. Dus niet ideaal.

De nieuwe keuken spotjes (zie afbeelding beneden) maken (geloof ik) gebruik van G4 ledjes. Hiervoor zijn geen mogelijkheden binnen Philips Hue.
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/46870/123

Mogelijke oplossingen
Nu heb ik gekeken naar verschillende inbouwschakelaars zodat ik mijn "domme" peertjes kan blijven gebruiken. Zie:

1. Robb Smartt Inbouwdimmer voor de Hue
2. iCasa Zigee inbouwdimmer

Echter kunnen deze inbouwschakelaars niet worden gebruikt met Google Home zonder Homey (wat ik voor €299,- toch nog wel een flinke prijs om enkel de lampen te bedienen).

En heb ik gekeken naar slimme wandschakelaars zoals de Niko Hue Dimmer, maar moeten alle lampen wel van Philips Hue zijn om deze te kunnen gebruiken.

Lang verhaal kort: hoe kan ik de plafondlampen, keukenspotjes, simpele staan lampen, tafellampen, etc.. allemaal combineren binnen (het liefst) één systeem en vervolgens ook aansturen via Google Home?

Het hoeft niet perse Philips Hue te zijn, kan ook KaKu of wat dan ook zijn. Zolang de wandschakelaars / dimmers maar blijven werken en het allemaal met Google Home te besturen is.

Alvast bedankt voor iedereen die helpt met meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-06 12:56
Hoeveel tijd wil je kwijt zijn aan het opzetten ervan? Wil je een zoveel mogelijk out-of-the-box oplossing of kan en wil je zelf ook tijd steken in het opzetten van een systeem?

Een jaar geleden had ik dezelfde wens en ben ik aan de slag gegaan met Home Assistant (www.home-assistant.io) op een raspberry pi. Hier hangt in mijn geval een IKEA tradfri hub aan, wat in jouw geval dan Hue is. Op verschillende plekken in huis, waar ik de wandschakelaars toch niet gebruik, zitten er Tradfri lampen in de fittingen. Deze schakel ik automatisch aan of uit dmv verschillende regels of gekoppelde sensoren in HA. De enkele keer dat ik zelf een van die lampen wil schakelen, kan dat via de HA-webapp.

Op plekken waar ik de wandschakelaars nog wel gebruik, heb ik de huidige led-verlichting laten zitten, maar achter de schakelaar een Shelly (https://shelly.cloud/) ingebouwd. Deze zijn ook weer gekoppeld aan Home Assistant. Het voordeel van Shelly is dat het blijft werken zoals je gewend bent, (met je bestaande verlichting!) maar dat je het ook via je telefoon kunt bedienen.

Als laatste heb ik mijn Google account ook aan HA gekoppeld. Hiermee is alle verlichting ook via Google Home beschikbaar en bedienbaar.

Het kost wat tijd om op te zetten en goed werkend te krijgen, maar als het eenmaal draait is het ideaal! Zeker in combinatie met de automations van HA en de uitbreidmogelijkheden van het hele pakket is er altijd wel wat je huis nog slimmer maakt :-)

Met een hamer past alles... - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-06 13:42
Maarr; ik ben ook met home assistant bezig en er is best een flinke learning curve. Te gek wanneer het werkt maar het is echt een soort hobby en niet de te kiezen route als je weinig gedoe wil.

Wat je kan bekijken is xiaomi aquara. Die hebben betaalbare schakelaars die je in de wand kan bouwen ter vervanging van bestaande schakelaars en vervolgens ook met een app kan aansturen.

Je kan ook gaan knutselen met een Hue (compatible) smart plug, dan hou je alles in 1 ecosysteem. Kijk eens op https://iconnecthue.com/supported-devices/
Voor wat opties.

Ik ben bang dat je in alle gevallen aan het knutselen slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 07:42
Die ZigBee inbouwdimmers kun je gewoon direct aan de Hue bridge koppelen. Daar is een Homey niet verplicht voor? Die staat dan als dimbare lamp in de Hue app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstmanSint
Wouzziew schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 03:14:
Hoeveel tijd wil je kwijt zijn aan het opzetten ervan? Wil je een zoveel mogelijk out-of-the-box oplossing of kan en wil je zelf ook tijd steken in het opzetten van een systeem?

Een jaar geleden had ik dezelfde wens en ben ik aan de slag gegaan met Home Assistant (www.home-assistant.io) op een raspberry pi. Hier hangt in mijn geval een IKEA tradfri hub aan, wat in jouw geval dan Hue is. Op verschillende plekken in huis, waar ik de wandschakelaars toch niet gebruik, zitten er Tradfri lampen in de fittingen. Deze schakel ik automatisch aan of uit dmv verschillende regels of gekoppelde sensoren in HA. De enkele keer dat ik zelf een van die lampen wil schakelen, kan dat via de HA-webapp.

Op plekken waar ik de wandschakelaars nog wel gebruik, heb ik de huidige led-verlichting laten zitten, maar achter de schakelaar een Shelly (https://shelly.cloud/) ingebouwd. Deze zijn ook weer gekoppeld aan Home Assistant. Het voordeel van Shelly is dat het blijft werken zoals je gewend bent, (met je bestaande verlichting!) maar dat je het ook via je telefoon kunt bedienen.

Als laatste heb ik mijn Google account ook aan HA gekoppeld. Hiermee is alle verlichting ook via Google Home beschikbaar en bedienbaar.

Het kost wat tijd om op te zetten en goed werkend te krijgen, maar als het eenmaal draait is het ideaal! Zeker in combinatie met de automations van HA en de uitbreidmogelijkheden van het hele pakket is er altijd wel wat je huis nog slimmer maakt :-)
Bedankt voor het meedenken. Persoonlijk wil ik liever meer tijd besteden aan de opzet dat het vervolgens feilloos werkt dan dat ik voor een eenvoudige halve out-of-the-box oplossing ga die niet helemaal lekker werkt.

Maar hoe zit het met Home Assistant, ik heb er van gehoord maar verder niet heel veel aandacht aan besteed. Om een of andere reden klinkt het feit dat je een Raspberry Pi nodig hebt al onstabiel. Blijft dit constant goed werken? Of is het af en toe buggy waardoor ik vervolgens weer het ding moet updaten of naar oplossingen zoeken? En hoe veilig is dit? Moet ik zelf zorgen dat het apparaat veilig is?

Als ik voor zo'n oplossing kies, wil ik wel graag dat het na de initiële opzet ook gewoon goed werkt.
10us10 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 05:51:
Maarr; ik ben ook met home assistant bezig en er is best een flinke learning curve. Te gek wanneer het werkt maar het is echt een soort hobby en niet de te kiezen route als je weinig gedoe wil.

Wat je kan bekijken is xiaomi aquara. Die hebben betaalbare schakelaars die je in de wand kan bouwen ter vervanging van bestaande schakelaars en vervolgens ook met een app kan aansturen.

Je kan ook gaan knutselen met een Hue (compatible) smart plug, dan hou je alles in 1 ecosysteem. Kijk eens op https://iconnecthue.com/supported-devices/
Voor wat opties.

Ik ben bang dat je in alle gevallen aan het knutselen slaat.
Bedankt voor de supported devices link! Handig om te zien welke externe schakelaren er allemaal bestaan. Wat betreft de Xiaomi Aqara las ik dat sommige apparaten / sensoren Google Home niet out of the box ondersteunen. Dit is bij mij helaas wel een vereiste als ik voor een bepaald platform kies.
millerman_sf schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 06:44:
Die ZigBee inbouwdimmers kun je gewoon direct aan de Hue bridge koppelen. Daar is een Homey niet verplicht voor? Die staat dan als dimbare lamp in de Hue app.
Correct, echter las ik dat er voor de koppeling met Google Home wel nog een afzonderlijke hub (zoals de Homey) nodig is. Indien een andere hub voor minder dan €299,- ook mogelijk is heb ik zeker interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06 12:53

Kvn

@KerstmanSint Je hebt geen Pi nodig voor Home Assistant, ik draai het zelf op een i5 laptopje in de meterkast. Los van dat, een Pi is ook een prima stabiel platform hiervoor.

Hang er een Conbee aan om met je Zigbee devices te praten en je hebt een prachtige oplossing. Ik heb zelf 90+ Zigbee devices eraan hangen en eigenlijk nooit gedoe.

https://phoscon.de/de/conbee2

[ Voor 8% gewijzigd door Kvn op 08-11-2019 09:44 . Reden: Verkeerd linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 07:42
KerstmanSint schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:36:
Correct, echter las ik dat er voor de koppeling met Google Home wel nog een afzonderlijke hub (zoals de Homey) nodig is. Indien een andere hub voor minder dan €299,- ook mogelijk is heb ik zeker interesse.
Ah, dat is interessant. Ik zou verwachten dat als je de Hue bridge met Google Home koppelt, je alle lampen binnen Hue gewoon aan kunt sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-06 12:56
KerstmanSint schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:36:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Persoonlijk wil ik liever meer tijd besteden aan de opzet dat het vervolgens feilloos werkt dan dat ik voor een eenvoudige halve out-of-the-box oplossing ga die niet helemaal lekker werkt.

Maar hoe zit het met Home Assistant, ik heb er van gehoord maar verder niet heel veel aandacht aan besteed. Om een of andere reden klinkt het feit dat je een Raspberry Pi nodig hebt al onstabiel. Blijft dit constant goed werken? Of is het af en toe buggy waardoor ik vervolgens weer het ding moet updaten of naar oplossingen zoeken? En hoe veilig is dit? Moet ik zelf zorgen dat het apparaat veilig is?

Als ik voor zo'n oplossing kies, wil ik wel graag dat het na de initiële opzet ook gewoon goed werkt.
Het is een oplossing in eigen beheer, dus je zult altijd wat meer zelfonderzoek en werk moeten doen dan een oplossing die vanuit een fabrikant beheerd wordt. Eigenlijk wat @10us10 ook aangeeft, het heeft even een leercurve en wat tijd nodig om op te zetten, maar compleet aan knutselen zul je waarschijnlijk toch niet ontkomen ;-) En in mijn ervaring is een Raspberry (of een laptop zoals @Kvn aangeeft) icm HA een prima stabiele oplossing die bij mij al meer dan 1,5 jaar zonder problemen in de meterkast hangt.

Beveiliging van Home Assistant heb ik 1x opgezet en voorzien van een SSL-certificaat. Deze verloopt iedere 90 dagen, maar dit wordt automatisch weer vernieuwd door middel van een script (tutorial bijvoorbeeld hier). Fire and forget dus.

Bijkomend voordeel van alles in eigen beheer hebben is dat je geen last hebt van functies die spontaan verdwijnen of uit je apparaten gesloopt zijn na een update. En de hele boel draait lokaal, dus je hebt ook zelf de controle of (en wat) er met externe webservices gedeeld wordt.

Overigens is er hier op Tweakers een heel uitgebreid topic en heeft Home Assistant een heel uitgebreide community.

Met een hamer past alles... - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02
Kvn schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:43:
@KerstmanSint Je hebt geen Pi nodig voor Home Assistant, ik draai het zelf op een i5 laptopje in de meterkast. Los van dat, een Pi is ook een prima stabiel platform hiervoor.
Er zijn anders best wat mensen die last hebben van een corrupt sd kaartje naar verloop van tijd. Verder is het zeker stabiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023
Kijk eens naar https://shelly.cloud/wifi...automation-shelly-dimmer/
De gewone schakelaar blijft werken, en het ding is via HA of Domoticz of Homey te besturen, want Wifi. Ik heb 4 Shelly 1's en ben er zeer tevreden over. De dimmer is nog in de pijplijn - dat geeft je de mogelijkheid om te experimenteren met Home Automation Systems, zoals domotics of Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06 12:53

Kvn

barrymossel schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:53:
[...]

Er zijn anders best wat mensen die last hebben van een corrupt sd kaartje naar verloop van tijd. Verder is het zeker stabiel!
Kwestie van een goed kaartje en een fatsoenlijke adapter kopen nog altijd volgens mij :) Ik heb er 5 in huis en nog nooit die issue gehad vzv ik me kan herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-06 15:33
barrymossel schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:53:
[...]

Yup, daarom heb ik een 2.5 HDD aan mîjn Pi hangen. Geen gedoe met SD kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstmanSint
Oké ik heb me even verdiept (nog redelijk oppervlakkig) in Home Assistant in combinatie met een Raspberry Pi en het klinkt allemaal heel interessant, maar ook zeker iets waar veel tijd in gaat zitten. Wellicht is dit iets te hoog gegrepen voor enkel het willen automatiseren van enkele lampen en in de toekomst enkele sensoren (PIR, deur, etc..)

Ook kost het best wat tijd om zelf een goed functionerende interface te maken voor zowel Andoird als iOS.

Daarnaast heb ik gekeken naar hubs die wellicht meerdere protocollen kunnen ondersteunen. Waarbij de Smartthings Hub naar voren kwam.

Is dit iets wat ik eenvoudig kan toepassen op mijn probleem? Ik zie namelijk dat Fibaro Dimmers / Switches worden ondersteund, dat Hue lampen worden ondersteund en tevens ook Google Home zonder 'Talk to..'

Iemand hier ervaringen mee?
Pagina: 1