Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Goedendag,

Ik werk bij een Duitse bedrijf sinds 2018. De bedrijf respecteert niet "Deal is deal" want toen heb ik gesprek gehad ik zei tegen mijn baas dat ik kan maximaal twee weekenden werken in de maand. Helaas mijn planning is a joke voor langere tijd. Ik werk bijna elke weekend en wat grappig is 6 dagen ipv 5 dagen. Ik heb gewoon 40 uren contract.

Bij welke instantie kan ik het aanmelden? Volgens CAO bij de bedrijf ik ben verplicht om maximaal 12 zaterdagen te werken in hele jaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik ben bang dat je met die vraag in Duitsland beter op je plek bent. Daarnaast - als het niet hoeft dan zeg je toch nee. De bal ligt ook bij jezelf

Of is het een Duits bedrijf maar je werkt in Nederland?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 06-11-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Duitse bedrijf in Nederland ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-07 18:06
In nederland dus nederlandse wetgeving. Gewoon aangeven dat je volgens je CAO werkt en dat ze de planning moeten aanpassen om daaran te voldoen.

Vooral geen 'punt' van maken. "oh hey, zie je dit... fix t ff? thanks G"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:38

defiant

Moderator General Chat
Dit is meer iets voor PFSL, dus AZ->PFSL

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
MachielVeldkamp schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:16:
In nederland dus nederlandse wetgeving. Gewoon aangeven dat je volgens je CAO werkt en dat ze de planning moeten aanpassen om daaran te voldoen.

Vooral geen 'punt' van maken. "oh hey, zie je dit... fix t ff? thanks G"
Ja het is logisch maar niet voor hun. Ik heb het aan mijn baas doorgegeven maar "wij kunnen niks doen, wij hebben te weinig personeel". Ik weet het maar het is ook niet mij probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 07:32
In welke sector werk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-07 15:31

ComputerHoed

Electronica <3

Dit klinkt als een Duitse supermarkt ;)

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Heb je een vast contract?
Op basis van deze weinige informatie neig ik naar het advies om naar een andere werkgever te zoeken. Als je eenmaal dit soort discussies hebt en je weigert uiteindelijk weekenddiensten te draaien zal de werkgever toch proberen je eruit te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Tijdelijke contract.

Ik ga gewoon andere werk zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Groothandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:41
Allemaal valide punten, echter mist er wat nuance en is de frustratie bijna tastbaar.

Deal is deal, maar dat is minimaal een jaar geleden afgesproken.

Uit je post merk ik op dat dit pas 6 weken geleden is gaan lopen. Heb je het al aangegeven bij je leidinggevende? Want na 6 weken stilzwijgend toestemmen en gefrustreerd raken over iets dat een jaar geleden ergens is gezegd, lijkt me ongezond.

Daarnaast zal er vast een clausule in je contract/cao staan dat er meer gewerkt kan worden indien noodzaak. Hoe staat je leidinggevende hierin? Is hij ook vaak extra?

Maar gezien je frustratie over dit... en je sprong naar ander werk willen zoeken, heb je het daar überhaupt wel naar je zin? Of is dit een zondebok om ander werk te zoeken omdat je het eigenlijk nooit leuk hebt gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Maak je over die 6 dagen 40 of 48 uur?
En belangrijker, wat staat er in je contract?

Daarnaast zou ik blijven aangeven, zodra de planning bekend is, dat je niet kan / verhinderd ben en dat je conform je contract (mits dat natuurlijk ook zo is!) aangeeft dat je maar 40 uur / week werkt en/of max. 12 weekenden per jaar. En dan ook meteen aangeven of je met de volgende planning daar rekening mee willen houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
WinterX schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:37:
Bij welke instantie kan ik het aanmelden?
Bij je vakbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
BastaRhymez schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:09:
Maak je over die 6 dagen 40 of 48 uur?
En belangrijker, wat staat er in je contract?

Daarnaast zou ik blijven aangeven, zodra de planning bekend is, dat je niet kan / verhinderd ben en dat je conform je contract (mits dat natuurlijk ook zo is!) aangeeft dat je maar 40 uur / week werkt en/of max. 12 weekenden per jaar. En dan ook meteen aangeven of je met de volgende planning daar rekening mee willen houden.
Ik maak meer dan 40 uur maar volgens mij contract ik moet 6 uur extra werken boven mijn contract als het nodig is. Staat niet hoe vaak.

Er is een nieuwe leidinggevende bij de bedrijf. Hij zegt dat hij maakt geen deals zoals voorganger. Wat een grappig situatie. Mijn contract loopt in Januari af maar als ik ga nu ontslaag nemen ik moet nog de opzegtermijn houden (tot 1 Januari). Dus geen feestdag of weekend vrij voor mij dit jaar 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@WinterX Iets meer voor jezelf opkomen mag best. Er is helaas niemand die je handje zal vasthouden.

Er is niemand die je kan verplichten om standaard over te werken. Pak je contract erbij, lees dat goed door en stap dan naar je leidinggevende.

Iets minder passief zijn en wat meer voor jezelf opkomen is in deze de enige manier om op korte termijn hier wat mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-07 13:13
Hoe groot is het bedrijf? Als het groot genoeg is, kan je dit aankaarten bij de OR of nog beter zelfs de Betriebsrat (de duitse evenknie van de OR, maar dan met veel meer macht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 17:09
Je kan ook gewoon aangeven dat je niet kan werken in die weekenden he. Zondag lijken ze je sws niet te kunnen verplichten (want CAO) en zaterdagen kun je tellen hoeveel je er tot nu toe hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Hoe groot? 2de in hele Europa. OR weet het nu al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Basekid schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:16:
Je kan ook gewoon aangeven dat je niet kan werken in die weekenden he. Zondag lijken ze je sws niet te kunnen verplichten (want CAO) en zaterdagen kun je tellen hoeveel je er tot nu toe hebt gedaan.
Ik weet het maar hij respecteert het niet. Het wordt druk in November en December.
Ik heb last van mijn rug sinds September. Soms kan niet slapen.

[ Voor 7% gewijzigd door WinterX op 07-11-2019 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:20:
[...]

Ik weet het maar hij respecteert het niet. Het wordt druk in November en December.
CAO uitprinten plus de 12 zaterdagen die je dit jaar al hebt gewerkt en aan je directe leidinggevende geven met de melding dat je er zaterdags niet bent. Zijn probleem. Zeker als je al ander werk wil zoeken laten ze je vast eerder gaan als je op je strepen staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• garriej
  • Laatst online: 25-06 13:06

garriej

Ik las ondertieten.

[...]

Dat klink als een gevalletje naar de doktor en ziekmelden. Van de pijn niet slapen? of door een burn-out, want dat is nog een gevalletje naar de doktor en ziekmelden :+

Je heb al last van je rug en dan wordt het ook nog is druk? Dat is nog meer belasting op je rug, daar moet je nog heel je leven mee doen. Dus doe voorzichtig met je gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat staat er in je contract?

Je kan altijd een andere baan zoeken. Tegen mijn vrouw (zorg) hadden ze gezegd dat ze twee nachten per jaar moest draaien, maar dat zijn er ook eerder twee per maand. Ze heeft gekozen het er maar even bij te laten (want het is overal wel iets, hier kreeg ze wel meteen een vast contract wat handig was omdat we een huis gekocht hadden)

[ Voor 127% gewijzigd door Marzman op 07-11-2019 09:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07
[...]

Je kunt toch gewoon zeggen, ik kom niet want ik heb al 12 zaterdagen gewerkt?
Wou hij je komen ophalen dan? Je kunt toch gewoon zeggen dat je niet komt en ook echt niet komen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:40
Zoals al eerder aangehaald, het is een duits bedrijf wat in nederland opereerd, dus de nederlandse wetgeving en cao gelden, mocht het bedrijf dit niet volgen, kunnen rechtzaken gaan volgens als werknemers en ex werknemers gaan klagen en eventuele juridische stappen gaan nemen.

Maar dit moet je wel even nakijken in de wet en de geldende CAO voor groothandels, voor je mogelijk de stappen hieronder gaat doen.
Kan mij namelijk ook herinneren iets over max 48-60 in bepaalde seizoenen zijn toegestaan bij verschillende CAO´s voor een bepaalde tijd. Ook 6 dagen 48 (overuren die uitbetaald moeten worden, gezien het tijdelijke contract dat TS nu heeft) i.p.v. 5 dagen 40, maar weet niet zo meer waar het staat.
Je kan natuurlijk ook een en ander navragen bij de vakbond voor groothandel of UWV. En dat er in jou contract is afgesproken 5 dagen 40 uur, is leuk, maar er wordt waarschijnlijk ook naar een cao voorwaarden gewezen.

Let op, eerst bovenstaande goed controleren:
Daar jij al aangeeft weg te willen daar, zou ik dit duidelijk aangeven aan jou leidinggevende dat wat hij doet namens het bedrijf niet mag, mits het klopt met de cao en wetgeving.
Ze kunnen je op staande voet onslaan omdat je dit aankaart, maar als ze slim zijn doen ze dat niet, Want als jij dan bij UWV of andere instantie aangeeft dat zij zich niet aan de wetgeving houden, kan het bedrijf in problemen komen en extra gechecked worden en die leidinggevende snel het veld moeten ruimen.
Maar eerst goed navragen uitzoeken, voor je iets zegt dat wel mag volgens de wet en cao en anders staat in jouw contract.

Voor de rest succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gandalfdroes
Ora et Labora schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:57:
[...]

Je kunt toch gewoon zeggen, ik kom niet want ik heb al 12 zaterdagen gewerkt?
Wou hij je komen ophalen dan? Je kunt toch gewoon zeggen dat je niet komt en ook echt niet komen?
Dat lijkt mij niet slim, zonder dat je zeker weet wat in de wet en cao staat, dit kan namelijk als werkweigering gezien worden en buiten opstaande voet ontslag ook nog andere toekomstige gevolgen hebben.

Dan beter ziek melden en zorgen dat een arts dit ondersteund (burn-out, andere problemen) en nee dit is geen advies, maar al beter dan zeggen ik kom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David.S
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2024
Volgens mij moet je checken wat de afspraken op papier zijn voor de zaterdag. Zie ook https://werkwacht.nl/artikel/werken-op-zaterdag/

Voor wat betreft de zondag, kan jouw werkgever je volgens mij niet verplichten te werken. Zie hieronder:
"Tot slot dient de betreffende werknemer eveneens akkoord te gaan met het verrichten van arbeid op zondag. Dit houdt in dat iedere werknemer uiteindelijk voor zichzelf bepaalt of hij/zij werkzaamheden verricht op zondag. Anders gezegd, het verrichten van arbeid op zondag door een werknemer kan dus alleen met zijn/haar eigen, vrijwillige instemming. Omwille van bewijstechnische redenen valt het – logischerwijs – aan te raden dat de instemming schriftelijk wordt verkregen. Overigens is het niet geven van instemming geen reden om een werknemer op straat te zetten. Sterker nog, het beëindigen van het dienstverband omdat de werknemer weigert zijn/haar toestemming te geven voor het werken op zondag valt onder het zogenoemde opzegverbod, hetzelfde verbod dat geldt tijdens ziekte."

Bron: http://legal8-kennisbank....zondag-verplicht-of-niet/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
gandalfdroes schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:03:
[...]

Dat lijkt mij niet slim, zonder dat je zeker weet wat in de wet en cao staat, dit kan namelijk als werkweigering gezien worden en buiten opstaande voet ontslag ook nog andere toekomstige gevolgen hebben.

Dan beter ziek melden en zorgen dat een arts dit ondersteund (burn-out, andere problemen) en nee dit is geen advies, maar al beter dan zeggen ik kom niet.
Openingspost:
Volgens CAO bij de bedrijf ik ben verplicht om maximaal 12 zaterdagen te werken in hele jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gandalfdroes
gandalfdroes schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:03:
[...]

Ora et Labora schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:05:
[...]

Openingspost:
Volgens CAO bij de bedrijf ik ben verplicht om maximaal 12 zaterdagen te werken in hele jaar.
[quote]Ora et Labora schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:05:
[...]

Ja dat heb ik gelezen, maar er staan daarbij meestal nog extra verwijzingen naar andere stukken, waardoor meer mogelijk is.
Bijvoorbeeld tijdens normale drukte of extra zaterdagen tijdens feestdagen nog mogelijk. ik heb zijn cao niet gelezen, dus kan nu niet oordelen of dit er ook instaat....
En naast een bedrijfs cao, kan er verwezen worden naar een branch cao waar weer extra dingen staan.

[ Voor 40% gewijzigd door gandalfdroes op 07-11-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-07 20:28

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

WinterX schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:27:
[...]

Ja het is logisch maar niet voor hun. Ik heb het aan mijn baas doorgegeven maar "wij kunnen niks doen, wij hebben te weinig personeel". Ik weet het maar het is ook niet mij probleem.
Dan moet het gewoon simpel zijn. Je geeft aan je aan de maximale uren te willen houden, met mondeling overleg extra uren boven de 40 uur.

Daarnaast geef je aan je aan de afspraken van 2 weekenden per maand te gaan houden.

Indien dit niet mogelijk is, geef je aan een andere baan te gaan zoeken. Hard to business maar zo werkt het wel bij duitsers. (Ik werk ook voor een Duits bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Klinkt als het bedrijf waar ik gewerkt heb: ook Duits bedrijf dat gevestigd is in Nederland. Het probleem met die constructies, is dat men wel de vruchten wilt plukken. Maar niet de lasten....

De werkcultuur binnen een Duits bedrijf is dan ook heel anders: je doet gewoon wat je word opgedragen en tegenspraak, word niet geduld. Dus als er op zaterdag gewerkt wordt, dan verwacht men dat je gewoon komt. Ongeacht of je een privéleven hebt of niet.

Ik zou je contract gewoon uitwerken, of een andere werkplek zoeken. Je gaat dit toch niet winnen, zelfs als het recht aan jou kant staat: want links of rechtsom, je zal eruit vliegen en voor jou nemen ze wel een jaknikkende Duitser indienst. Genoeg mensen die wel willen werken onder dit soort omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Luchtbakker schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:09:
[...]

Dan moet het gewoon simpel zijn. Je geeft aan je aan de maximale uren te willen houden, met mondeling overleg extra uren boven de 40 uur.

Daarnaast geef je aan je aan de afspraken van 2 weekenden per maand te gaan houden.

Indien dit niet mogelijk is, geef je aan een andere baan te gaan zoeken. Hard to business maar zo werkt het wel bij duitsers. (Ik werk ook voor een Duits bedrijf).
Ik heb het al geprobeerd. Altijd eindigt met "sorry, wij hebben weinig personeel".

Ik heb nix tegen overuren, zaterdag of zondag werken maar niet zo vaak. Elke feestdag gewerkt dit jaar en ook afgelopen jaar. Ik denk ik heb ook recht voor prive leven te hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:20:
[...]

Ik heb het al geprobeerd. Altijd eindigt met "sorry, wij hebben weinig personeel".

Ik heb nix tegen overuren, zaterdag of zondag werken maar niet zo vaak. Elke feestdag gewerkt dit jaar en ook afgelopen jaar. Ik denk ik heb ook recht voor prive leven te hebben...
Heb je zeker. Dan blijft alleen het gesprek over; in wil de mondelinge afspraken nakomen en anders vertrek ik.

Ik heb bij mijn vorige werkgever ook in zo'n situatie gezeten met het zelfde smoesje met te weinig werknemers, maar uiteindelijk kwamen ze hun afspraak na.

Als ze al te weinig mensen hebben en jij zou vertrekken dan hebben ze een nog groter probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

@WinterX
Wat wil je nu precies horen van ons? Ieder voorstel of suggestie dat word gedaan wuif je weg.

Nogmaals, niemand gaat je handje vasthouden. Dus of doe iets met de voorstellen die zijn gedaan of houd hier op met klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:23:
[...]

@WinterX
Wat wil je nu precies horen van ons? Ieder voorstel of suggestie dat word gedaan wuif je weg.

Nogmaals, niemand gaat je handje vasthouden. Dus of doe iets met de voorstellen die zijn gedaan of houd hier op met klagen.
Nog een keer goed lezen.

"Bij welke instatie kan het melden"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-07 19:52
WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:25:
[...]

Nog een keer goed lezen.

Is ook al beantwoord; je OR en je vakbond

Ga naar je OR, en vraag om dit te agenderen voor de overlegvergadering.

Stap 2; ga na de vakbond (en wordt aub lid van een vakbond), eventueel via de kaderleden die actief zijn binnen je bedrijf.

Het is niet zo moeilijk, maar je moet wel ff de stoute schoenen aantrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
[...]

Ja en dan zeg jij "sorry, maar ik kan dit weekend/dag niet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@WinterX en @gandalfdroes, zouden jullie je berichten willen samenvoegen zodat er niet meerdere berichten van jullie onder elkaar komen te staan? Dubbel-posten is niet de bedoeling.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:30
WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:25:
[...]

Nog een keer goed lezen.

OR? vertrouwenspersoon? als je leidinggevende de kaart speelt "we hebben weinig personeel" speel jij de kaart "moet je beter zoeken/betalen, prettig weekend en tot maandag". (ff lomp gezegd)

Zoals hierboven vermeld kan je werkgever je niet verplichten zondag te werken bijv. ook staat in je contract dat je 12 zaterdag moet werken. Heb je dat al gedaan? Dan is de kous toch af om niet meer op zatererdag te komen?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Basekid schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:31:
[...]

Ja en dan zeg jij "sorry, maar ik kan dit weekend/dag niet"
Hij maakt planning voor de hele maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:40:
[...]

Hij maakt nu van zijn probleem, jouw probleem en je gaat er nog in mee ook.
Waarom is het relevant hoeveel van te voren hij een planning maakt?

heb je hem al gezegd "Ik kom dan niet want ik heb al 12 zaterdagen gewerkt" ?
Of mis ik een deel van het verhaal wat je nog niet verteld hebt?

Je probeert het nu te zoeken bij "instaties" terwijl je toch prima tegen je leidinggevende "nee" kunt zeggen?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Laatst online: 25-06 13:06

garriej

Ik las ondertieten.

s0ulmaster schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:44:
[...]

Je probeert het nu te zoeken bij "instaties" terwijl je toch prima tegen je leidinggevende "nee" kunt zeggen?
Pas wel op met dit, weet 100% zeker dat je in je recht staat, anders is het werk weigering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik heb het idee dat TS misschien wel maximaal en minimaal 12 dagen door elkaar haalt..

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
s0ulmaster schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:44:
[...]

Ik heb alles gezegd.

Ik snap het niet waarom het altijd zo moelijk moet zijn. Wij zijn volwassen en "afspraak is afspraak". Ik probeer altijd alles netjes regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
garriej schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:44:
[...]

Pas wel op met dit, weet 100% zeker dat je in je recht staat, anders is het werk weigering.
Ik ga af op wat de ts zegt, daarom ook mijn disclaimer . Mocht zijn contract toch anders zijn, dan moet ts duidelijk zijn.

@WinterX en wat gebeurde er toen je op een ingeplande zaterdag niet kwam?

[ Voor 10% gewijzigd door s0ulmaster op 07-11-2019 10:50 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Zelfde vraag als hierboven.

[ Voor 98% gewijzigd door Ora et Labora op 07-11-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
s0ulmaster schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:49:
[...]

Ik ga af op wat de ts zegt, daarom ook mijn disclaimer . Mocht zijn contract toch anders zijn, dan moet ts duidelijk zijn.

@WinterX en wat gebeurde er toen je op een ingeplande zaterdag niet kwam?
Zeker een ruzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 14:15
https://werkwacht.nl/artikel/overwerk-weigeren/

https://werkwacht.nl/artikel/arbeidstijdenwet/

https://werkwacht.nl/artikel/maximale-werktijd/

Dit zijn de wettelijk geldende regels. Die zijn te allen tijde van toepassing, in elke sector, in Nederland. Als je werkgever zich daar niet aan houd, riskeert hij een rechtszaak.

Daarbovenop liggen de in de CAO overeengekomen regels. Die zijn afhankelijk van jouw sector. Als het goed is heb je de CAO gekregen bij ingang van je contract. Lees dat na en kijk of hij in overtreding is daarmee. Regels in het CAO die in strijd zijn met de wet zijn niet geldig.

Daarbovenop liggen dan de regels die in jouw contract gesteld staan, maar die mogen nooit in strijd zijn met de CAO of de Arbeidstijdenwet. Elke regel in je contract die dat overschrijdt, kan je als niet geldig beschouwen.

Ga dus na wat jouw contract exact van jou mag eisen en of dat in overtreding is met de wetten en de CAO. Win eventueel informatie in bij het Juridisch Loket als je daar recht op hebt (maximaal jaarinkomen is daar de grens).

Wat is afgesproken met je baas bij ingang van contract mag je hem best op zijn bordje geven. Als jij helder hebt gezegd 'Ik kan twee zaterdagen per maand werken', en je wordt voor meer dan dat ingepland, zou ik, wanneer je het nieuwe rooster ontvangt, gelijk bellen/mailen/naar hem toe gaan en zeggen 'Ik heb gezegd dat ik maar twee zaterdagen per maand kan, ik sta er voor 3/4/5 ingepland, dat gaat mij niet lukken, dus voor welk van deze dagen ga je vervanging zoeken?'. Realiseer je wel dat die afspraak op zich niet wordt ondersteund door welk document dan ook; niet door de wet, niet door de CAO, en niet door je contract. Dat is een 'Gentleman's agreement' waarvan je hoopt dat diegene zich eraan houdt, maar je hebt geen pressiemiddelen daadwerkelijk je baas daaraan te laten houden. Daarin ben je overgelaten aan de menselijkheid en eerlijkheid van je baas.
Anoniem: 1222698 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:00:
[...]

Is ook waard te vermelden dat regels in het CAO die tegen de arbeidstijdenwet/wet ingaan verboden zijn en dus niet gelden.
Goed punt, ik pas het aan.

[ Voor 38% gewijzigd door naarden 4ever op 07-11-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

Misschien moet je een link naar de CAO plaatsen zodat we precies weten wat daarin staat. Dan kan je beter geadviseerd worden.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Als jij in je contract/CAO hebt staan dat je maximaal 12 zaterdagen per jaar hoeft te werken en niet iets extra's als bij grote drukte of iets dergelijks, hoef je helemaal geen ruzie te maken.

Je kunt gewoon zeggen, ik heb 12 zaterdagen gewerkt, ik kom niet. Tot maandag.
Ongeacht hoe die persoon tekeer gaat, glimlachen en naar huis gaan.

Geen probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Investeer hier geen energie meer in, linksom of rechtsom zal het bedrijf toch gelijk krijgen en je op straat zetten, laat deze job achter je en zoek iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1222698

naarden 4ever schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:54:

Daarbovenop liggen dan de regels die in jouw contract gesteld staan, maar die mogen nooit in strijd zijn met de CAO of de Arbeidstijdenwet. Elke regel in je contract die dat overschrijdt, kan je als niet geldig beschouwen.
Is ook waard te vermelden dat regels in het CAO die tegen de arbeidstijdenwet/wet ingaan verboden zijn en dus niet gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:40:
[...]

Hier ligt denk ik JOUW probleem . Jij laat je naaien en je baas en collega's spelen doodleuk mee. Ze maken van hun probleem JOUW probleem, maar zo werkt dat niet maar zo laat jij je wel bespelen door de.

Je moet gewoon hard zijn voor jezelf, want je werkgever gaat gewoon door tot het randje. Ze gaan echt niet uit zichzelf veranderen.

Gesprek aanvragen bij je leidinggevende, duidelijk zijn met je eisen (binnen de kaders van je CAO en je mondelinge afspraken die eigenlijk niks waard zijn) en aangeven dat als er niet aan voldaan wordt je vertrek.

En voor de volgende werkgever; laat mondelinge afspraken schriftelijk vastleggen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 14:15
Luchtbakker schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:02:
[...]

laat mondelinge afspraken schriftelijk vastleggen!
Dit, altijd, in elk geval, ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Zeker ruzie als in
- Je kwam niet opdagen en je hebt ruzie gehad met je leidinggevende?
- Je zei dat je het er niet mee eens was en niet zo komen, maar bent toch gegaan omdat je bang was voor ruzie?
- Je heb helemaal niks over niet komen gezegd, omdat je bang bent voor een weerwoord?

Je doet overkomen alsof je A doet, maar ik heb het idee dat het meer een B'tje of C'tje is.

Staat er nu in je contract dat je max 12 zaterdag werkt? Is dat een CAO bepaling? of was het een onderhandse afspraak met de oude leidinggevende?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit schiet echt niet op als je niet aangeeft wat er nu precies in het CAO staat over het aantal zaterdagen per kalenderjaar wat je moet werken.

Staat daar 12, dan is het simpel 12=12 en geen 13. Wat onverlet laat dat de werkgever je kan vragen of je er meer wil werken. Het is dan echter geen verplichting. Hij kan je boos en/of verdrietig aankijken, maar dat is niet jouw probleem en je moet het ook niet jouw probleem gaan maken.

Dus nogmaals. Wat staat er precies in het CAO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
s0ulmaster schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:10:
[...]

Zeker ruzie als in
- Je kwam niet opdagen en je hebt ruzie gehad met je leidinggevende?
- Je zei dat je het er niet mee eens was en niet zo komen, maar bent toch gegaan omdat je bang was voor ruzie?
- Je heb helemaal niks over niet komen gezegd, omdat je bang bent voor een weerwoord?

Je doet overkomen alsof je A doet, maar ik heb het idee dat het meer een B'tje of C'tje is.

Staat er nu in je contract dat je max 12 zaterdag werkt? Is dat een CAO bepaling? of was het een onderhandse afspraak met de oude leidinggevende?
Bedreiging... zo werkt het bij hun. Ook probeerde ze ziekmelding weigeren bij sommige mensen. Mensen die hebben ontslag genomen in de afgelopen maanden hebben nooit de opzegtermijn gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:32:
[...]

Bedreiging... zo werkt het bij hun. Ook probeerde ze ziekmelding weigeren bij sommige mensen. Mensen die hebben ontslag genomen in de afgelopen maanden hebben nooit de opzegtermijn gehouden.
Bedreiging met je leven? Met ontslag? Billenkoek?

Dan kan jij toch ook weg zonder opzegtermijn?

Ik zou lekker een andere baan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 16:27
Als een bedrijf zo met z'n personeel en gemaakte afspraken omgaat, kan ik me prima voorstellen dat ze te weinig personeel hebben. Je zou toch verwachten dat er na een tijdje iemand in de top tot de conclusie zou moeten komen waar het probleem nou precies ligt...

Het is al eerder gezegd: Papieren bij elkaar zoeken, goed uitzoeken (of uit laten zoeken als je een rechtsbijstandverzekering hebt!) waar je recht op hebt en daarmee naar je baas gaan. Dat is de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:32:
[...]

Mag ik ook graag antwoord op mijn vraag?
Je zegt alles gedaan te hebben wat mogelijk is, maar je geeft nog steeds niet aan of je nou daadwerkelijk niet bent geweest op werkt (op een ingeplande zaterdag).

Als je bang bent voor je leidinggevende zou ik zsm een vertrouwenspersoon/OR opzoeken en het aankaarten

Als de leidinggevende alleen van de woorden is, wat weerhoud je dan om eens door te zetten met daden? Wordt je verbaal mishandeld? Heb je zoals hierboven vermeld billenkoek gehad?

Je zegt een probleem te hebben, bent heel vaag over wat er is gebeurd, wat je hebt gedaan om het op lossen ("alles" is niet een antwoord) en wat de gevolgen daarvan waren.
Hoe denk je dan dat wij je advies kunnen geven?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Hou maar op. Dit gaat nergens heen. Alle argumenten worden weggewuifd door TS. Alles is moeilijk en zodra er enige inzet van zijn kant verwacht word kan dat allemaal niet.

Hij zoekt echt iemand die zijn handje vasthoud en het voor hem gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Lezen. Hij heeft zijn besluit al genomen, naar mijn mening het verstandigste besluit.
WinterX schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:35:
Tijdelijke contract.

Ik ga gewoon andere werk zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:33
Paar simpele vervolgstappen:
1) Zorg dat je rechtsbijstand hebt, kan vaak via vakbond.
2) Zorg dat je met CAO in handen naar je baas gaat
3) Neem het gesprek op waarin je aangeeft niet meer te komen op zaterdag
4) Bij eventuele bedreiging ga je met opname naar advocaat van rechtsbijstand
5) Je baas gaat moeilijk doen maar rechtsbijstand zorgt er voor dat jij je rechtzaak wint en baas je moet betalen.
Henk007 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:05:
Lezen. Hij heeft zijn besluit al genomen, naar mijn mening het verstandigste besluit.

[...]
Is inderdaad het verstandigste besluit, maar geen oplossing voor de periode dat hij nog aan het zoeken is/zijn contract nog duurt.

[ Voor 29% gewijzigd door Philip Ross op 07-11-2019 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Philip Ross schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:06:
Paar simpele vervolgstappen:
1) Zorg dat je rechtsbijstand hebt, kan vaak via vakbond.
2) Zorg dat je met CAO in handen naar je baas gaat
3) Neem het gesprek op waarin je aangeeft niet meer te komen op zaterdag
4) Bij eventuele bedreiging ga je met opname naar advocaat van rechtsbijstand
5) Je baas gaat moeilijk doen maar rechtsbijstand zorgt er voor dat jij je rechtzaak wint en baas je moet betalen.

[...]

Is inderdaad het verstandigste besluit, maar geen oplossing voor de periode dat hij nog aan het zoeken is/zijn contract nog duurt.
Moet je wel rechtsbijstand hebben of bij een vakbond zitten.
Iets doet mij vermoeden dat van beide geen sprake is :$

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Goedendag,

Ik werk bij een Duitse bedrijf sinds 2018. De bedrijf respecteert niet "Deal is deal" want toen heb ik gesprek gehad ik zei tegen mijn baas dat ik kan maximaal twee weekenden werken in de maand.
ik lees verder niks van een 'deal', enkel dat jij wat 'gezegd' hebt...

duitse ondernemingen zijn niet zozeer van mondelinge afspraken, je legt het vast of niet, een mondelinge afspraak bestaat niet als daar geen duidelijk schriftelijk bewijs van is.

Verder zou ik me voor je vragen richten op de duitse termen, als je onder duits recht valt.. daar geld geeen CAO, maar een Tarifvertrag.
hierin staat uiteindelijk ook waarop je je kunt richten wat betreft je rechten qua arbeidstijd.

Wat e volgens mij het beste kunt doen is je aansluiten bij een vakbond, liefst de vakbond die behoort tot je beroepsgroep en uiteindelijk van hen ook juridische steun vragen, die ze ook bieden bij bv een conflict tussen je werkgever en jou betreffende arbeidstijden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Lid worden van een vakbond heeft geen zin als het een lopend conflict betreft. Logisch, dan zou iedereen kunnen wachten met lid worden tot hij ruzie met zijn werkgever krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Henk007 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:10:
Lid worden van een vakbond heeft geen zin als het een lopend conflict betreft. Logisch, dan zou iedereen kunnen wachten met lid worden tot hij ruzie met zijn werkgever krijgt.
Als er al een rechtsgang is ja.....
maar zolang die er niet is, is er geen enkel reden om niet nu een vakbond in te treden en gewoon ondersteuning te krijgen... die zijn juist reuze blij met meer en nieuwe leden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Nog een keer, ik ga gewoon andere werk zoeken in dit geval.

Ik wil niet vechten met iemand. Ik dacht dat ik heb recht om vrije weekend te hebben. Als ik ga nu vakbonden inschakelen het gaat nog erger worden op werk.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RM-rf schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:13:
[...]

Als er al een rechtsgang is ja.....
maar zolang die er niet is, is er geen enkel reden om niet nu een vakbond in te treden en gewoon ondersteuning te krijgen... die zijn juist reuze blij met meer en nieuwe leden.
Je gaat dus niet in op vragen die je gesteld worden. Als je eens begon om daar antwoord op te geven dan schiet het op.

De belangrijkste vraag is: Wat staat er in de CAO over de zaterdagen die je minimaal of maximaal moet werken. Dat is namelijk leidend. Nogmaals als in het CAO staat dat je er 12 moet werken per kalenderjaar dan is 12=12. En ben je niet verplicht om er meer te doen

Wat staat er in de CAO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:15:

Ik wil niet vechten met iemand. Ik dacht dat ik heb recht om vrije weekend te hebben. Als ik ga nu vakbonden inschakelen het gaat nog erger worden op werk.

Waarom open je dan een topic als je toch al weet dat je niks met de adviezen doet? Als je het wil aankaarten > OR, voor de rest, succes met het zoeken van nieuw werk (y)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Anoniem: 1222698 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:19:
[...]

Je gaat dus niet in op vragen die je gesteld worden. Als je eens begon om daar antwoord op te geven dan schiet het op.
:? wablief?

ik heb in een andere post al zaken aangedragen die de TS moet opzoeken...
op jouw post reageerde ik enkel omdat je onzin beweerde en ik corrrigeerde je absoluut domme advies om geen moeite te doen de hulp van een Vakbond in te schakelen.

Juist in duitsland, en zeker voor iemand die met het duitse systeem niet helemaal bekend is is het zeer handig om wel juist de hulp van zulk een instantie die hierin gespecialiseerd is in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RM-rf schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:37:
[...]

:? wablief?

ik heb in een andere post al zaken aangedragen die de TS moet opzoeken...
op jouw post reageerde ik enkel omdat je onzin beweerde en ik corrrigeerde je absoluut domme advies om geen moeite te doen de hulp van een Vakbond in te schakelen.

Juist in duitsland, en zeker voor iemand die met het duitse systeem niet helemaal bekend is is het zeer handig om wel juist de hulp van zulk een instantie die hierin gespecialiserd is in te schakelen en
Ik denk dat 'ie dacht dat je de TS was.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Denk dat dat aan TS gericht was :)
Juist in duitsland, en zeker voor iemand die met het duitse systeem niet helemaal bekend is is het zeer handig om wel juist de hulp van zulk een instantie die hierin gespecialiserd is in te schakelen en
Gaat zo te zien gewoon om een NL vestiging: WinterX in "Verplicht om zaterdag en zondag te werken?"

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-07 23:13
Sjah ook bij je volgende werkgever moet je wel iets handiger/zakelijker worden.

Lees je contract + cao goed en ga niet overal mee akkoord. Een mondelinge toezegging is in praktische zin evenveel waard als dat kauwgompie die aan de stoeptegel zit vastgeplakt - niets.

En als je weet waar je recht op hebt, mag je best tegengas geven. Zijn personeelstekort is niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, verkeerde quote. Die was voor TS bedoeld.

Verder schrijf je aan mij:

En bovenstaande is ook niet correct. Die opmerkingen heb ik zelf nooit geplaatst. Zo zie je maar weer. Vergissen, je zou het bijna menselijk gaan noemen

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 1222698 op 07-11-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
En dan? Gaan ze je ontslaan?

Top, dan ben je eerder weg dan het einde van je contract en krijg je nog eens WW mee ook! Jij ook weer blij. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Ik werk bijna elke weekend en wat grappig is 6 dagen ipv 5 dagen. Ik heb gewoon 40 uren contract.
Je zit dus boven de uren die vermeld worden in Arbeidstijdenwet?

Zie § 5.2. Arbeids- en rusttijden
Bij welke instantie kan ik het aanmelden? Volgens CAO bij de bedrijf ik ben verplicht om maximaal 12 zaterdagen te werken in hele jaar.
Wat staat er in de CAO over geschillen?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiedelDiedel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-07 22:33

FiedelDiedel

Paranoïde Piet

Gefeliciteerd, je hebt ontdekt dat niet ieder bedrijf een mooie werkgever is! Geloof het of niet, menig bedrijf probeert meer uit de deal te drukken dan afgesproken. Zeker als jij bang bent om je grenzen aan te geven en te verdedigen. Personeelstekort is niet jouw probleem. Jij geeft aan je aan je afspraken te houden. Zij hopen met deze tactiek dat mensen geen tegengas geven, dan krijgen ze namelijk lekker gratis overwerk er doorheen geduwd bij 90% van het personeel.

Als je het nog niet bent; lid worden van een vakbond. Ken je CAO. En tot slot, maar niet geheel onbelangrijk; neem het voor jezelf op. Je moet gewoon sterker in je schoenen staan, laat je niet schofferen door pauperbedrijven.

[ Voor 0% gewijzigd door FiedelDiedel op 07-11-2019 12:57 . Reden: niet per se onbetaald overwerk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tip voor je volgende sollicitatie, wees duidelijk en leg het vast...

Want in onderstaand stuk heb je zelf al een onduidelijkheid geschapen...
Werk je nu max 2 weekenden per maand en mogen ze je dus inplannen voor 26 zaterdagen.
Of werk je max 12 zaterdagen per jaar en daarvan mogen ze er maar 2 per maand inplannen (wat jou betreft)
Goedendag,

Ik werk bij een Duitse bedrijf sinds 2018. De bedrijf respecteert niet "Deal is deal" want toen heb ik gesprek gehad ik zei tegen mijn baas dat ik kan maximaal twee weekenden werken in de maand. Helaas mijn planning is a joke voor langere tijd. Ik werk bijna elke weekend en wat grappig is 6 dagen ipv 5 dagen. Ik heb gewoon 40 uren contract.

En de grote grap is juist dat jij niet "deal is deal" respecteert, want jij verwijst niet naar "de deal"(/het papieren contract) maar naar allerlei bijdingetjes die voor niemand te controleren zijn en als ik het goed begrijp ook nooit van toepassing zijn geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

PcDealer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:54:
[...]

Wat staat er in de CAO over geschillen?
TS geeft hier geen antwoord op. Het is al meerdere keren gevraagd wat er in dat CAO staat over het werken in het weekend. Zonder die belangrijke info is het zinloos er op door te gaan. Dit leidt allemaal tot niets.

* Anoniem: 1222698 gaat een powernapje doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-07 17:38
WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:15:

Ok.. conclusie je doet niets met de adviezen en gaat nieuw werk zoeken, hetgeen je al van plan was.
Kan het topic dan niet beter dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Volgens CAO:

De werknemer kan niet worden verplicht om meer dan één zaterdag in een periode van 4 weken te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:40:
Volgens CAO:

De werknemer kan niet worden verplicht om meer dan één zaterdag in een periode van 4 weken te werken.
Dan wapper je daarmee onder de neus van je werkgever en vervolgens geef je aan dat je daar overheen zit en klaar.

Daarna niet komen opdagen als je wel staat ingeroosterd op die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Hoe gaat het qua planning?
Wanneer krijg je te horen dat je een weekend wel / niet hoeft te werken?

Ik zou direct naar je leidinggevende lopen zodra de planning bekend is.
Aangeven dat je niet kan / komt met de CAO onder je arm.

Het is niet jouw probleem als het bedrijf te weinig personeel heeft.

En als jij iedere keer braaf blijft komen, gaan ze het ook niet veranderen. Pas als ze de pijn gaan voelen (er is geen personeel) dan gaan ze wel actie ondernemen. Maar zolang dat niet nodig is, zullen ze dat ook niet doen.

Zorg wel dat je alles netjes communiceert en vast legt. Probeer zo min mogelijk mondeling te bespreken. Doe je het wel, stuur dan na het gesprek een mail dat dit besproken is en als het anders is, ze dit binnen drie dagen (of elke termijn die jij zelf ook acceptabel zou vinden) kunnen doorgeven als reactie op jouw mail. Bij geen reactie ga je er van uit dat zij akkoord zijn (letterlijk in je mail zetten!).

Rug recht houden, niet buigen voor ze.
Duitsers zijn een bijzonder volk om mee samen te werken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
[b]BastaRhymez in "Verplicht om zaterdag en zondag te werken?"BastaRhymez schreef op donderdag 7 november 2019 @

En als jij iedere keer braaf blijft komen, gaan ze het ook niet veranderen. Pas als ze de pijn gaan voelen (er is geen personeel) dan gaan ze wel actie ondernemen. Maar zolang dat niet nodig is, zullen ze dat ook niet doen.
Mensen maak je geel illusies, ik weet niet in welke functie TS werkt, maar in het algemeen is personeel voor een werkgever als deze (groothandel) zeer inwisselbaar. Werkweigering, ontslag, voor hem tien anderen. Dus voor de derde en laatste keer zeg ik hier, verder geen energie in investeren.
Duitsers zijn een bijzonder volk om mee samen te werken ;-)
Ik werk dagelijks met Duitsers, gründlich, professionell, korrekt und äußerst höflich
(In het algemeen, uitzonderingen daargelaten ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 07-11-2019 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Let ook op je rug.

Beetje zonde om door een bedrijfstak met een van de slechtste cao's levenslang semi invalide te zijn. Gelijk naar je huisarts en door blijven zeuren tot er wat aan gedaan wordt.

Als je 's nachts al niet kunt slapen van de pijn heb je een groot probleem.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Henk007 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:31:
[...]

Mensen maak je geel illusies, ik weet niet in welke functie TS werkt, maar in het algemeen is personeel voor een werkgever als deze (groothandel) zeer inwisselbaar. Werkweigering, ontslag, voor hem tien anderen. Dus voor de derde en laatste keer zeg ik hier, verder geen energie in investeren.

[...]

Ik werk dagelijks met Duitsers, gründlich, professionell, korrekt und äußerst höflich
Hij kan niet ontslagen worden want het is geen werkweigering want ze mogen hem niet eens inroosteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:48:
Ik snap het niet waarom het altijd zo moelijk moet zijn. Wij zijn volwassen en "afspraak is afspraak". Ik probeer altijd alles netjes regelen.
Netjes regelen was in dit geval een kleine addendum op het arbeidscontract. Zolang er niets op schrift staat en de persoon waarmee je die afspraak hebt gemaakt is weg is, zal je altijd zien dat je niet veel te zeggen hebt.
Omdat je toch al besloten hebt om weg te gaan zou ik me persoonlijk er niet erg druk om maken. Twee maanden hard werken en veel verdienen is niet zo heel erg he?

Als jij denkt dat wat er gevraagd word van je niet legaal is zou ik doen wat zowat iedereen hier al heeft geroepen en naar een vakbond gaan. Die kunnen je in elk geval advies geven. Waarschijnlijk allemaal niet geregeld voordat jij weg bent maar dan doe je het voor je collegae. Als het wel legaal is moet je bij volgende baan je arbeidscontract wel erg goed lezen want dit soort dingen zijn zeker niet abnormaal.

Je ziek melden zou ik in geen geval doen. Als je in de ziektewet een bedrijf verlaat zou je aan mij als nieuwe werkgever echt iets uit te leggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

voor hem tien anderen. Dus voor de derde en laatste keer zeg ik hier, verder geen energie in investeren.
Tegenwoordig krijg je geen tien anderen. Je bent al blij als de vacature niet vele maanden openstaat. Wellicht heb je gemist dat TS al enige malen aangaf dat het bedrijf, zoals duizenden, gebrek heeft aan personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
[...]

[...]

Kennelijk zijn er géén 10 anderen voor hem, anders werden die wel ingeroosterd :X
TS zelf geeft aan dat er juist een tekort aan personeel is, waardoor hij steeds moet komen opdraven, iets wat tegen zijn CAO in gaat.
Maar eens, verder geen energie in steken en zo snel mogelijk een andere baan zoeken

Ik heb ook 5 jaar lang met Duitsers gewerkt. Mijn ervaring is dat ze heel hiërarchisch zijn. Zo zeiden de (Duitse) projectmanagers het werkpersoneel geen gedag, maar als een hogere manager of directeur langs kwam, werd er wel gedag gezegd. En dat op alle lagen. Alleen mensen die hoger geplaatst waren, werd gedag gezegd (en uiteraard geen reactie).
Dat ze verder professioneel en correct zijn klopt, maar iets doen wat niet omschreven of gevraagd wordt, doen ze dan ook pertinent niet. Alles moet worden "voorgekauwd". Als je al 10x een opmerking hebt gemaakt over een bepaald stuk werk en een 11e keer maak je die opmerking niet, dan passen ze hem 10x aan en de 11e keer laten ze voor wat het is. Ook al zien en weten ze dat ze die zouden moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 09:44
Ik werk ook als leidinggevende in een branch waar ook veel laag/ongeschoolde werkzaam zijn (horeca). I wish dat er voor elke medewerker tien andere zijn. De realiteit is echter compleet omgekeerd. Voor tien vacatures is er 1 gegadigden. (en we betalen al ruim CAO normen, 13e maand, bonus, personeelseten, bovenwettige vakantiedagen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
digifun schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:10:
Let ook op je rug.

Beetje zonde om door een bedrijfstak met een van de slechtste cao's levenslang semi invalide te zijn. Gelijk naar je huisarts en door blijven zeuren tot er wat aan gedaan wordt.

Als je 's nachts al niet kunt slapen van de pijn heb je een groot probleem.
Bij huisarts al geweest. Gewoon naar fysio. Ik voel pijn ook in de borst als ik slaap op de rechterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:40:
Volgens CAO:

Dan ben je toch klaar en snap ik alle ophef niet zo.

Next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:42
WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:50:
[...]

Bij huisarts al geweest. Gewoon naar fysio. Ik voel pijn ook in de borst als ik slaap op de rechterzijde.
LOL de dokter
Zwelling? Later terugkomen, ik kan pas controleren of het gebroken is als het minder dik is.
Pijn aan gewrichten? Spieren met de fysio rondom de aangegeven plaats sterk maken (google heeft dezelfde oefeningen ;) )
Last van maagzuur? Zware maagzuur remmers die meer kwaad doen dan goed
Chronische klachten waarbij acupunctuur oid wel eens een oplossing van kan zijn? We weten er van maar we erkennen het niet dus raden het ook nooit aan.

Persoonlijke ervaringen, dus er kunnen ook goede dokters zijn, maar ik kan nog wel ff doorgaan ;)

Voor de rest is het inderdaad vrij simpel. Je kunt voor je rechten opkomen met alle gevolgen van dien of nog even tot januari knallen en op zoek naar iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Furion2000 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:36:
[...]

LOL de dokter
Zwelling? Later terugkomen, ik kan pas controleren of het gebroken is als het minder dik is.
Pijn aan gewrichten? Spieren met de fysio rondom de aangegeven plaats sterk maken (google heeft dezelfde oefeningen ;) )
Chronische klachten waarbij acupunctuur oid wel eens een oplossing van kan zijn? We weten er van maar we erkennen het niet dus raden het ook nooit aan.

Persoonlijke ervaringen, dus er kunnen ook goede dokters zijn, maar ik kan nog wel ff doorgaan ;)

Voor de rest is het inderdaad vrij simpel. Je kunt voor je rechten opkomen met alle gevolgen van dien of nog even tot januari knallen en op zoek naar iets nieuws.
Ja ik heb ook last van maagzuur en gewrichten. Ik ben ook met roken gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-07 23:00
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:10:

De werkcultuur binnen een Duits bedrijf is dan ook heel anders: je doet gewoon wat je word opgedragen en tegenspraak, word niet geduld. Dus als er op zaterdag gewerkt wordt, dan verwacht men dat je gewoon komt. Ongeacht of je een privéleven hebt of niet.
1985 belde, ze willen hun vooroordeel terug. 8)7

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

[...]

Maagzuurremmers die niet meer aan kinderen mogen worden voorgescheven omdat hun botten breken. Geen dokter die op het idee komt dat het voor volwassenen ook wel een probleem zou zijn.

Als je als patiënt dat navraagt wordt er heel geïrriteerd op gereageerd.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
[...]

LOL de dokter

Eetstoornis, winderigheid en soms depressie.
Volgens Google het is IBS ( Irritable Bowel Syndrome) en daarom de rugklachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:34

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

WinterX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:32:
[...]

Eetstoornis, winderigheid en soms depressie.
Volgens Google het is IBS ( Irritable Bowel Syndrome) en daarom de rugklachten.
Volgens Google heb ik al 5 terminale ziektes overleefd, dus daar zou ik niet teveel op uit doen. Luister maar gewoon naar de huisarts, hoewel ze heus niet altijd goed zullen zitten is die kans toch wel vrij klein. Ze hebben er immers voor geleerd denk ik dan maar. Maar ja, tweakers denken wel vaker dat ze alles beter weten... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:46:
[...]

Volgens Google heb ik al 5 terminale ziektes overleefd, dus daar zou ik niet teveel op uit doen. Luister maar gewoon naar de huisarts, hoewel ze heus niet altijd goed zullen zitten is die kans toch wel vrij klein. Ze hebben er immers voor geleerd denk ik dan maar. Maar ja, tweakers denken wel vaker dat ze alles beter weten... :P
Yeah cool maar ik kan niet slapen door rugpijn. 3 keer matras omgeruild.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.