Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nickvdruit
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-11 16:51
Goedemiddag,

Ik ben een beetje ten einde raad met een probleem met mijn PC. Het systeem werkte gewoon prima, alleen start hij soms zomaar opeens op. Na 5 seconden valt die dan weer uit, waarna nog 2 á 3 keer hetzelfde gebeurt. Hierna kan ik de computer niet meer aankrijgen. Als ik de voedingskabel opnieuw in de voeding steek gaat de computer weer even aan en valt daarna weer uit. (Valt steeds uit voor POST)

Het systeem is ook eens tijdens het gebruik in Windows zomaar uitgevallen.

Om het probleem op te sporen heb ik al de volgende dingen gedaan:

- Andere voeding gebruikt.
- Alle RAM eruit gehaald en met 1 stick geprobeerd op te starten. Werkt bij geen van de 4 sticks. Maakt niet uit welk RAM slot ik gebruik.
- Geprobeerd zonder videokaart te starten.
- Geprobeerd zonder power button verbonden te hebben op te starten.
- Alle SATA losgehaald en proberen op te starten.
- Andere CPU koeling gebruikt en daarmee proberen op te starten.
- CMOS gereset.
- Andere CMOS batterij gebruikt.
- Alle andere kabels verbonden met het moederbord los gekoppeld en daarmee proberen op te starten.

Helaas werkt dit allemaal niet. Als ik het moederbord helemaal uit de case haal en op de moederbord-doos probeer te starten lukt dit dan vervolgens wel na een keer of 10-20. Heb toen in goede hoop alles weer in de case gemonteerd. Het systeem werkte weer prima voor 2 weken. Nadat die een paar dagen uit geweest was begon hetzelfde probleem weer opnieuw, midden in de nacht schiet die 3 keer aan en daarna krijg je hem niet meer opgestart.

Nu dus weer alles uit de case gehaald en het systeem werkt weer op de moederbord-doos.

Je zou zeggen dat die misschien kortsluiting maakt met de case maar ik kan niks vinden waardoor die dat doet. Het lijkt me ook niet dat die het dan 2 weken prima zou doen.

Ik zit te denken aan het moederbord of de CPU. Ik heb de CPU overgeclockt met waterkoeling dus het zou natuurlijk kunnen dat die na zoveel jaar de geest heeft gegeven, alleen verklaart dit niet echt waarom de computer dan zomaar aan gaat en opeens weer prima kan werken.

Specs:
I7-4770k
Asus z87-a
Corsair cx750m
4* corsair vengeance 4gb DDR3 1600MHz
Nvidia GTX770
Corsair H110i GTX

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik wil niet zomaar een nieuw moederbord of CPU kopen en er dan achter komen dat dat niet het probleem was. Alvast heel erg bedankt!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Heb je USB apparaten die meer stroom gebruiken of ook apart worden gevoed? Ontkoppel deze eens, heb in het verleden gemerkt dat deze ook het euvel willen zijn.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• nickvdruit
Dank voor je reactie. Via USB verbonden zijn een Xbox controller, muis, toetsenbord en headset. Geen van alle zijn apart gevoed. Zal het in ieder geval eens proberen ze te ontkoppelen als ik de pc uit heb.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Je ben niet de eerste vandaag op Tweakers. pc start automatisch op. :+ Dat lijkt wel een ander probleem

Misschien dat daar nog wat nuttige info staat. Hulde voor de TS, mooi uitgebreid :)

[ Voor 8% gewijzigd door garriej op 06-11-2019 15:41 ]

• nickvdruit
Ik zag dat bericht ook inderdaad, maar had al gecheckt of dingen zoals wake on LAN aanstonden. Denk ook niet dat dit soort dingen ervoor zorgen dat je pc daarna niet meer aan gaat.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:01
@nickvdruit Heb je al een verse windows installatie geprobeerd, of een linux live, dan weet je of het aan de hardware ligt of niet.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• nickvdruit
Ik zal vanmiddag eens alles resetten om software problemen uit te sluiten. Gezien de lange tijd die het duurt totdat de problemen weer kunnen optreden wordt het even afwachten dan.

• nickvdruit
Zojuist wilde ik het gaan proberen, maar het systeem is helaas weer niet normaal aan te krijgen. Er is geen harde schijf verbonden en het systeem gaat alsnog vanzelf aan voor een paar seconde. Het lijkt me dus sterk dat het aan software ligt. Er is nu ook niks met USB verbonden, dus dit kan ook uitgesloten worden. In de afbeelding vind je de huidige setup.

Moederbord + CPU voeding aangesloten
Moederbord speakertje aangesloten
RAM aangesloten
CPU cooler aangesloten

Iemand nog ideeën? Na een paar keer proberen ging die opeens toch weer aan.

https://imgshare.io/image/xrF99

[ Voor 3% gewijzigd door nickvdruit op 07-11-2019 15:14 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:30
Als ik jouw verhaal zo lees en wat je zoal geprobeerd hebt, dan krijg ik toch een sterk vermoeden dat het aan de PSU ligt. Met name het feit dat je tig keer je pc probeert op te starten, voordat deze eindelijk eens iets doet voor korte tijd, stuurt mij richting de PSU.

Als de PSU het daadwerkelijk is, moet je oppassen dat je niet meer schade veroorzaakt aan andere componenten.

Welke PSU heb je gebruikt om te testen?
Is deze sterk genoeg en werkt deze wel goed?

• nickvdruit
Dank voor je reactie. M'n eigen voeding is de Corsair CX750M. Ik heb het ook geprobeerd met een Cooler Master MasterWatt Lite 600. Beide lijken me voldoende watt te hebben. Zijn ook beide apart getest en werken prima.

Als ik het moederbord compleet van de stroom haal (dus ook moederbord + cpu voeding eruit) en een nacht laat liggen, dan start die de volgende dag weer niet op (alsin dat die 5 seconde aangaat waarna die uitvalt). Na een paar keer proberen werkt die dan weer.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:30
Overclocking uit te zetten en de standaard waarden in te stellen.
Waterkoeling goed controleren op lekkage en mobo goed controleren op roestvorming.
CoreTemp (of ander temp. programma) installeren en de CPU temps controleren.

• nickvdruit
Dank voor je reactie. Hele BIOS is gereset. Gebruik nu de stock cooler van Intel. Zie geen roest op het moederbord of andere opvallende zaken. CPU temps zijn prima. Probleem blijft helaas hetzelfde. Ik ga van de week een ander moederbord proberen om uitsluitsel te geven.

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 16:42

1Kb

(Onderstaand voelt voor mij een beetje als mosterd na de maaltijd omdat je volgens mij het probleem al bijna hebt gevonden.)

Wat ik vermoed is dat het moederbord (wat je zelf al gaat proberen) het probleem is. Hier is waarom ik dit vermoed:
Het uit zichzelf op starten: De computer gaat normaal aan als het een spanningsverschil meet (de standaard aan uit schakelaar zorgt kort voor een 5 volt spanning en daardoor gaat de boot cyclus lopen. Er zijn ook externe triggers (buiten WoL en USB) die dit kunnen triggeren. Ik heb zelf mijn laptop met mijn mobiel kunnen booten door mijn mobiel te bellen. Dit is een voorbeeld hoe een extern signaal voldoende trigger kan zijn om niet een trigger te kunnen geven.
Het niet willen opstarten na langdurig van electriciteit te zijn gehaald: Ik verwacht hier dat een aantal componenten zijn "versleten". Wat ik hier verwacht is dat condensatoren leeg zijn en opnieuw worden opgeladen met een piek. Het moederbord heeft een aantal veiligheidscircuits welke naar verwachting zeggen dat de gemeten waarden niet binnen de marges vallen en daarmee een safety shut down doen.
(je kunt dit trouwens ook ervaren omdat je cmos batterij leeg aan het raken is en daardoor bovenstaande situatie ontstaat)

Ik verwacht verder niet dat het OS enige invloed heeft (had je al opnieuw geïnstalleerd)
Het BIOS verwacht ik eigenlijk ook niet als probleem (omdat je USB en WoL etc al hebt uitgesloten)
Omdat je het moederbord hebt uitgebouwd en de problemen nog steeds bestaan heb je ook uitgesloten dat de behuizing via lek spanning het moederbord start
De voeding had ook een kandidaat geweest maar die heb je ook al getest.
Dus eigenlijk blijft over het moederbord zoals je al had geconcludeerd.
Voor het willekeurig opstarten kun je evt nog kijken naar een grote elektromagneet die per ongeluk in de buurt van de PC staat maar ik vermoed dat je niet iets gaat vinden.

• Axe1
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 08:45
Begin nou es bij de basis...clear CMOS.
Dat had ik ook een paar jaar geleden. Toen ook een RMA op de voeding gedaan, terwijl er uiteindelijk niks aan de hand was...

• nickvdruit
Clear CMOS had ik al gedaan, net als een andere batterij, werkte beide niet.

Het is probleem blijkt inderdaad het moederbord geweest te zijn. Bij een andere CPU in mijn moederbord bleef de storing, bij mijn CPU in een ander moederbord was er geen probleem. Allen dank voor het meedenken.
Pagina: 1