Wat een race, wat een race... Had eerlijk gezegd wel wat spektakel verwacht dit weekend maar niet zoveel

Voorafgaand aan de qualificatie in de TT een hoge 1:44 neergezet en wat rondjes geoefend, mijn doel was om een 1:45:5xx te rijden en daarmee te hopen rond de 6e tot 8e plek uit te komen

. De eerste poging in de quali was slecht, zat er simpelweg niet lekker in en reed daardoor een ruime 1:46:6xx.... Een klein foutje heeft een behoorlijke impact op je rondetijden op Spa, dat vond ik dan ook wel echt een uitdaging

Poging twee was een stuk beter maar voor het gevoel 'slechts' een schamele 1:45:7xx op de klok. Ondanks dat het bijna een volle seconde sneller is niet het doel wat ik voor ogen had. Positie 9, eerlijk gezegd had ik me hoger ingeschat maar de verschillen in de quali waren niet al te groot (plek 5 t/m 9 zit binnen viertiende seconde van elkaar)
De race kon beginnen en mijn voornemen was om de race schadevrij door te komen. Afgelopen races telkens weer een incident gehad waarbij ik schade had opgelopen aan de voorvleugel en dit kost immens veel tijd, dus met die gedachte ging ik voortvarend van de lijn toen de lichten op groen gingen. Goede start al ging ik vroeg in de ankers omdat @
Anoniem: 1001065 dat voor mij ook deed. Plekje verloren na de eerste bocht omdat ik erg voorzichtig maar een aantal bochten later deze weer veroverd omdat @
Lawsonix voor mijn neus spinde en deze net kon ontwijken

Nog voor het einde van de eerste ronde had ik nummer twee ingehaald, @
Stefmeister8 spinde in de voorlaatste bocht waardoor ik via de buitenkant kon inhalen
Het vervolg van de race was een komen en gaan van Virtual Safety Cars (VSC) en Safety Cars (SC). Tijdens de eerste echte SC zag ik iedereen naar binnen duiken waardoor ik begon te twijfelen. Het was destijds einde van ronde 5 (22 in totaal) en mijn strategy was om naar hards te gaan, eigenlijk een ronde later. Alsnog besloten de pit in te duiken (tijdens de SC) om zo doende tijd te besparen en eigenlijk omdat jan en alleman het deed

Bonus voor mij dat ik zelfs een plekje won tijdens de pitstop, als nummer 6 vervolgde ik de race. Nog een aantal keren kwam de VSC en SC naar buiten om orde in de chaos te scheppen. Achter 1 van de safety cars, eind van ronde 10, beging ik weer eens een blunder

. ik sneed per ongeluk de voorlaatste bocht net te scherp aan waardoor ik direct 5 seconde penalty kreeg voor track limits. Hiervoor geen enkel incident of warning gehad dat ik track limits had overschreden, dus vond dit wel echt een rigoureuze beslissing

De safety car duurde nog tot en met lap 12 en zat te twijfelen om er mediums onder te gooien maar die 5 seconde penalty.... Lastig pakket.... Enfin, besloten op hards door te gaan hopende dat deze het zouden trekken tot het einde van de race
Ronde 14, @
Boatje begon op mij in te lopen en binnen de kortste keer zat hij mijn staart. Begin van ronde van 15 had ik de grootste moeite om hem achter me te houden. Boatje op mediums, ik op hards. Net toen het leek alsof hij me kon inhalen reed @
Anoniem: 1001065 de boarding in bij bocht 11. Tijdens die VSC heb ik gebruik kunnen maken van een trucje wat ik eerder al een keer had toegepast. Ik kon redelijk inschatten wanneer de VSC over zou zijn dus hierop anticipeerde ik door het normale tempo te rijden en tegen de tijd dat de VSC werd opgeheven had ik een negatief delta opgebouwd, maar die werd kwijt gescholden en zo was het gat met Boatje weer 1,8 seconde

Nog geen 20 seconden later zie ik in bocht 5 (Ea Rouge) @
STANBONJOVI stilstaan, ik vermoed gespind? Anyway, we rijden vrolijk verder en bij het ingaan van ronde 17 sta ik inmiddels 3e

Ik rij Ea Rouge door en zie ineens dat die sector geel is geworden, @
Boatje is denk ik gespind en zag dat @
STANBONJOVI weer achter we zat, samen met @
Anoniem: 998023. Op dat moment, in ronde 17, was mijn voorsprong 5,8 seconden, ruim voldoende om @
STANBONJOVI en @
Anoniem: 998023, die net als ik op hards reden, achter me te kunnen houden. Althans, dat was mijn gedachte....
Guess I was wrong

Man man man, die gasten hadden echt een tempo erin zitten want in ronde 21 was mijn voorsprong nog slechts 1,6 seconden... En oh ja, die stomme penalty nog van 5 seconden.... Ruk zeg, daar gaat mijn podium dacht ik nog...

Via de MFD kreeg ik te horen dat @
STANBONJOVI 6 seconden penalty had, dus als zou hij me inhalen moest ik er dicht in de buurt blijven om hem in de eindstand voor te blijven. Ronde 22, de laatste ronde.... Bocht 1 moest ik een kleine correctie doen waardoor @
STANBONJOVI naast me reed maar hij hield in, wetende dat hij me met DRS wel zou inhalen. Tijdens de eerste DRS zone heb ik hem voorbij laten gaan in de hoop dat ik kon bijblijven. Gelukkig maakte @
STANBONJOVI de nodige foutjes en kon ik hem zelfs weer inhalen tijdens bocht 12 en tot aan de finish voor blijven. Nu maar hopen dat @
Anoniem: 998023 ook een penalty zou hebben opgelopen, want dat zou betekenen dat ik weer een podium zou hebben behaald. Ik rij over de finish, wacht een aantal seconden en zie dat mijn 3 plaats ongewijzigd blijft
Volledige race : [
Video: https://www.twitch.tv/videos/553344905?collection=uT8CJssh9BVvVQ]
Als negende gestart, derde plaats behaald, mag spreken van een geslaagd weekend! Het behoudender rijden heeft me in dit geval geen windeieren gelegd
Op naar Italië!