Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Wowhead
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 16:34
Hoi Iedereen,

Ik vroeg mij af wie er allemaal per jaar vooruit betalen voor o.a hun zorg verzekering, auto verzekering etc?
Ik zelf betaal voor mijzelf en mijn vrouw beide onze zorg verzekering in een keer per jaar vooruit.

Ik zit ook te denken om mijn verzekering maatschappij voor mijn auto te bellen om de mogelijkheden te bekijken. Wie hier betaald ook zijn/haar auto verzekering per jaar vooruit?

Ik doe het niet om de belachelijk minimale kortingen, maar meer gerust gevoel dat bij eventuele financiële tegenslagen van maand tot maand, dat ik in iedergeval een groot gedeelte van de vaste lasten al afbetaald hebt voor een jaar.

Het nadeel is wel, dat je denkt per maand meer over te houden dan je daadwerkelijk hebt dus dat is wel oppassen geblazen, ik moet dus per jaar ongeveer 2500~3000 euro apart leggen.

Ik snap dat er genoeg mensen zijn die zelf daar geen nut van in zien en gewoon per maand betalen.
Voor mij is het dan ook echt puur een vermindering van de algehele stress (Werk, Family, Finances)

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:05
Betaal zelf vooruit. Ook al levert het maar 2% korting op jaarbasis op. Betaald is betaald.
Verder weet je wat je over een jaar moet betalen. Gewoon elke maand in je administratie daarvoor een maandbedrag reserveren.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23:53
Mits er een reële korting tegenover staat ben ik bereid per jaar te betalen.
Bij de zorgverzekering krijg ik 2% korting op dit moment en je hebt net voor het eind van het jaar wat minder vermogen wat dan weer wat VRH scheelt.
Bij mijn studie kreeg ik zelfs 5% korting in geval van jaarbetaling i.p.v. per maand.

Gaat mij puur om de korting, was die er niet of erg laag dan had ik denk ik wel voor maandbetaling gekozen en het geld tot die tijd op een spaarrekening of deposito gezet voor de rente.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JohanNL schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:12:
Mits er een reële korting tegenover staat ben ik bereid per jaar te betalen.
Bij de zorgverzekering krijg ik 2% korting op dit moment en je hebt net voor het eind van het jaar wat minder vermogen wat dan weer wat VRH scheelt.
Bij mijn studie kreeg ik zelfs 5% korting in geval van jaarbetaling i.p.v. per maand.

Gaat mij puur om de korting, was die er niet of erg laag dan had ik denk ik wel voor maandbetaling gekozen en het geld tot die tijd op een spaarrekening of deposito gezet voor de rente.
+ Dat het overzicht van je maandelijkse cashflow bij een maandbetaling.

Overigens betaal ik m'n autoverzekering wel een jaar vooruit. In Duitsland scheeld dat zo een procent of 10-20

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Mr.D78
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 16:37
Pragmatische keuze:
-Zorg- en autoverzekering zijn aardige bedragen (zelfs per maand) en zijn derhalve naar jaarbetaling gegaan, dan is 2% korting mooi meegenomen.
-Tegelijkertijd ook de inboedel-, reis- en overlijdensrisicoverzekering maar naar jaarbetaling gezet. Scheelt administratie.

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 01:20
Ik niet; nooit over nagedacht ook.
Bij mij gaan al dat soort dingen maandelijks d.m.v. automatisch incasso.
Wel zo makkelijk: geen omkijken meer naar, en geen gedoe met overstappen naar een andere dienstverlener.

(Dat jaarlijks vooruit betalen wel 10-20% kan schelen, heb ik nooit geweten; nooit heb ik van één van mijn dienstverleners daar een voorstel/hint/tip over gekregen)

edit: Oh, bij verder lezen realiseer ik me dat mijn inboedel/reisverzekering wel per jaar gaat. Maar dat was dan ook hun standaardvoorstel.

zetje01 wijzigde deze reactie 05-11-2019 12:07 (15%)

• Erwinvz1
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 09:48
Ik betaal ook alles per jaar, je spaart hele jaar gewoon om in januari in 1 keer te betalen en de korting te pakken (incassokosten en extra korting).

• fender89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:48
Zorgverzekering + Schadeverzekeringen betaal ik jaarlijks in 1 keer.
Bespaart +- een 100 eu schat ik , toch een leuk bedragje.

Gemeentelijke belastingen betaal ik ook in 1 keer, maar levert verder geen voordeel op.

fender89 wijzigde deze reactie 05-11-2019 19:21 (26%)

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:37
Hier al mijn verzekeringen voorruit per jaar, korting is mooi meegenomen, je moet het toch betalen en ben je er in 1x vanaf, anders 1x je incasso missen is meteen gedonder dit geeft rust ook op de bankrekening kwa overzicht.

offtopic:
Niet dat het veel uitmaakt om het geld op je spaarrekening te zetten, dit levert toch vrijwel niks meer op.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 05-11-2019 15:12 (5%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15-11 16:17
Ik betaal het gewoon per maand. Zal mijn accounting-achtergrond wel zijn. Ik match inkomsten en uitgaven met elkaar in de periode. Dus mijn salaris is per maand, kosten betaal ik ook per maand. En na mei en december gaat er wat extra's naar de spaarrekening :)

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Neutron
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-11 15:40
Patrick_6369 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:20:
Ik betaal het gewoon per maand. Zal mijn accounting-achtergrond wel zijn. Ik match inkomsten en uitgaven met elkaar in de periode. Dus mijn salaris is per maand, kosten betaal ik ook per maand. En na mei en december gaat er wat extra's naar de spaarrekening :)
Grappig, dit is precies waarom ik soms twijfel om kosten jaarlijks of maandelijks te laten afschrijven. De matching vind ik idd makkelijker maandelijks te doen. Aan de andere kant vind ik jaarlijks interessant als dit korting oplevert. Dit doe ik dan ook bij mijn zorg- en motor verzekering. Bij mijn ORV ook al levert dit helaas geen cent korting op. Inboedel- en opstal doe ik maandelijks, volgens mij levert betaling per jaar mij niets op (Aegon).

• monkel
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:02
Ik maak elke maand geld over naar een spaarrekening met daarin m'n jaarbedrag/12 + eigen risico/12 + kleine opslag/12. Aan het begin van het jaar betaal ik daar m'n jaarpremie uit en uit dat potje betaal ik ook eigen-risico-bedragen

Hetzelfde doe ik overigens ook voor de belastingaanslag van de gemeente. Dat is ook zo'n bedrag in het voorjaar waar je niet zomaar op zit te wachten. In mijn geval zo'n 700 eu, dus daar zet ik ook iets van 60 per maand voor opzij

edit: overigens doe ik dit voor meer zaken die ik jaarlijks betaal (office365, museumkaart,dierentuin-abo, disney+, vpn, zwem-abo); ik deel ze door 12 en zet ze naar een potje op m'n spaarrekening, waardoor ik veel meer controle over m'n maandelijkse uitgaven heb en niet maandelijks met bepaalde grote uitgaven rekening hoef te houden

monkel wijzigde deze reactie 05-11-2019 15:57 (26%)

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:05
Gewoon per maand omdat ik een hopper ben

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17:02

Richh

HODL

Zorgverzekering gaat inderdaad hier ook in een jaarbetaling. Het is én wat goedkoper, en het zorgt voor minder afschrijvingen in de rest van het jaar. Geeft ook een meer 'gerust' gevoel.

Ik gebruik trouwens ongeveer hetzelfde systeem als @monkel :) met bijvoorbeeld Bunq is het heel makkelijk om verschillende rekeningen te openen die dit voor je doen.
Lensent schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:03:
Gewoon per maand omdat ik een hopper ben
Ik ben ook een hopper, hoor :P

Richh wijzigde deze reactie 05-11-2019 16:10 (20%)

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:58
Ik betaal in 1x voorruit als het mij voordeel oplevert. Voor de zorgverzekering krijg je dan 2 á 3% korting, zet geen zoden aan de dijk maar is hoger als de spaarrente.
Vervolgens zet ik, middels automatisch sparen, wel elke maand een bedrag opzij middels een spaardoel op de spaarrekening.
OZB e.d. betaal ik ook in 1x, alhoewel dat geen voordeel oplevert, maar ook daarvoor zet ik een x bedrag per maand opzij.

De energiemaatschappij probeer ik het maandelijks voorschot 'spot-on' te houden met de werkelijke kosten. De geschiedenis leert dat een energiemaatschappij nog wel eens omvalt en je daarmee kans hebt je (teveel betaalde) geld kwijt te zijn. Overigens ontvang ik daar ook geen korting/rente. Bij een verzekeringsmaatschappij acht ik het risico op omvallen iets kleiner plus dat er een voordeel tegenover staat.

Overige verzekering/abonnementen heb ik niet, levert geen voordeel op en/of zijn qua bedrag niet zo spannend.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:53
Ik per maand omdat ik het niet fijn vind elk jaar een flink hap uit mijn buffer te zien verdwijnen.

Dan maar wat langzamer sparen elke maand.

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 18:24
Wowhead schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:35:
Hoi Iedereen,

Ik vroeg mij af wie er allemaal per jaar vooruit betalen voor o.a hun zorg verzekering, auto verzekering etc?
Ik zelf betaal voor mijzelf en mijn vrouw beide onze zorg verzekering in een keer per jaar vooruit.

Ik zit ook te denken om mijn verzekering maatschappij voor mijn auto te bellen om de mogelijkheden te bekijken. Wie hier betaald ook zijn/haar auto verzekering per jaar vooruit?

Ik doe het niet om de belachelijk minimale kortingen, maar meer gerust gevoel dat bij eventuele financiële tegenslagen van maand tot maand, dat ik in iedergeval een groot gedeelte van de vaste lasten al afbetaald hebt voor een jaar.

Het nadeel is wel, dat je denkt per maand meer over te houden dan je daadwerkelijk hebt dus dat is wel oppassen geblazen, ik moet dus per jaar ongeveer 2500~3000 euro apart leggen.

Ik snap dat er genoeg mensen zijn die zelf daar geen nut van in zien en gewoon per maand betalen.
Voor mij is het dan ook echt puur een vermindering van de algehele stress (Werk, Family, Finances)
Vorig jaar bij alle verzekeringen geïnformeerd of ik ook korting kon krijgen jaar betaling zoals bij de zorgverzerkering. Bij centraalbeheer kon ik wel in 1x betalen, maar leverde dat geen korting op. Geen idee hoe het bij andere verzekeraars zit. Ook de energiemaatschappij wilde geen korting geven.

6080 Wp op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:48
Ik betaal mijn zorgverzekering ook per jaar. Scheelde dit jaar 2% en het jaar ervoor 3%. Da’s een beter rendement dan sparen.

• iamcj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17-11 15:43
Ik betaal ook een aantal zaken per jaar. Waar je wel rekening mee moet houden is faillissement van bedrijven, al zal dat bij verzekeraars wel meevallen en worden de verplichtingen vaak wel overgenomen door een andere partij.

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01:19
Ik doe het ook voor de zorgverzekering en de autoverzekering. Ik krijg korting en vanwege box 3 inkomstenbelasting levert het ook nog een klein fiscaal voordeel op als het geld op 1 januari niet meer op je rekening staat. Verder vind ik het overzichtelijker om voor het begin van het jaar een aantal posten al betaald te hebben.

Henk007 wijzigde deze reactie 05-11-2019 19:33 (19%)

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:09
....
....
Gewoon maandelijks een automatische spaaropdracht inplannen hiervoor à 1/12 van bedrag + paar % inflatie correctie (als het kan met een herkenbaar overmaak beschrijving), dag of drie na je gewoonlijke salaris storting. Dan hoef je daar ook niet over na te denken, dan is het geld al geparkeerd.

Zo doe ik het. En dan meestal na storting van salaris direct afromen wat ik meer op de rekening heb staan dan maandbudget. En dan drie dagen later klónk; hypotheek, gas/licht/water, vaste spaaropdrachten. En dan met de rest de maand uitzingen.
Lukt meestal wel, tenzij onvoorziene dingen, zoals autoreparatie.

The_Vice wijzigde deze reactie 05-11-2019 19:41 (4%)

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01:23

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Hoi Iedereen,

Ik wil je verzoeken aan te geven wat het discussie-gehalte van dit topic is, want op deze manier is het een "ik ook"-"ik niet" topic, met grofweg 2 redenen: gemak en financiëel.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

The_Vice schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:38:
[...]

Gewoon maandelijks een automatische spaaropdracht inplannen hiervoor à 1/12 van bedrag + paar % inflatie correctie (als het kan met een herkenbaar overmaak beschrijving), dag of drie na je gewoonlijke salaris storting. Dan hoef je daar ook niet over na te denken, dan is het geld al geparkeerd.

Zo doe ik het. En dan meestal na storting van salaris direct afromen wat ik meer op de rekening heb staan dan maandbudget. En dan drie dagen later klónk; hypotheek, gas/licht/water, vaste spaaropdrachten. En dan met de rest de maand uitzingen.
Lukt meestal wel, tenzij onvoorziene dingen, zoals autoreparatie.
Zal je wel 1x die hele 12 maanden vooruit moeten sparen, wil je daarna niet scheef lopen. Zal prima te doen zijn voor mensen met flinke buffers, maar onderin is een 100-160 PP toch flinke aanslag om dat even een jaartje dubbel te gaan doen voor eind van de rit 2% korting.

Enige wat ik direct betaal is eigen risico, omdat ik die in het jaar toch altijd opmaak, de rest loopt gewoon maandelijks, zie weinig nut in een constructie die marginaal oplevert (even ruwweg 30 euro PPPJ?)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Een paar jaar geleden kwam de redementsdiscussie naar voren en daarbij werd (mij) voorgerekend dat het rendement een stuk hoger is dan de korting.

Dat komt doordat je het kan (en 'moet') zien als een pot geld die na eenmalige inleg steeds maandelijks een vast bedrag uitkeert.

Als er na eenmalig 1176 euro (1200*0,98) betalen elke maand 100 euro wordt uitgekeerd is dat meer dan 2% (of eigenlijk 2,04%) op jaarbasis. Want de totale 'pot' wordt natuurlijk iedere maand minder groot. Al met al zit het rendement dan ergens rond de 4-5% (geen zin het precies uit te rekenen).

Als je normaliter VRH moet betalen is het dan ook nog eens verstanding om e.e.a. zo te regelen dat dat geld net voor de jaarwisseling 'weg' is, zodat je ook nog eens baat heb bij het vermijden van de VRH over dat stukje vermogen.
Dat laatste wordt met de zorgverzekering natuurlijk vrij makkelijk gemaakt omdat in tegenstelling tot andere verzkeringen de ingangsdatum altijd 1 januari is.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
ACM schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:21:
Een paar jaar geleden kwam de redementsdiscussie naar voren en daarbij werd (mij) voorgerekend dat het rendement een stuk hoger is dan de korting.
Een theoretische benadering die in de praktijk niks extra's oplevert. Je rendement is gewoon 2% zolang je het geld niet elders zou laten renderen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tsurany schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:27:
Een theoretische benadering die in de praktijk niks extra's oplevert. Je rendement is gewoon 2% zolang je het geld niet elders zou laten renderen.
Toen ik dat destijds zei kreeg ik op m'n kop van @Hielko ;)
Het is natuurlijk sowieso 2,04% omdat je vanuit het bedrag moet rekenen dat je daadwerkelijk betaald (24/1176 = 2,04%).

Maar zie het dan zo: als je een jaar lang iedere maand 98 euro inlegt (100-2%) en toch aan het eind van dat jaar daar 1200 euro mee kunt "betalen", dan had je meer dan 2% rente nodig om daar op uit te komen.

En het is in zoverre theoretisch dat het daarna nog steeds 'maar' 24 euro meer hebt dan je inlegde - en dat is dan inderdaad 2% van het eindbedrag.

Als je echter zoiets gaat vergelijken met andere manieren om geld te verdienen of te besparen wordt het wel relevant ('het is meer dan de spaarrente' is zo'n vergelijking), want anders vergelijk je de rendementen niet juist. En daar reageerde ik vooral op.

Met de huidige spaarrentes wint natuurlijk 2% het al makkelijk, maar je verdient hier dus zelfs ivt een spaarrente met 2% op. Dat geeft je tenslotte na 12 maanden lang iedere maand 98 euro inleggen 11,76 euro, niet 24 euro.

Sterker nog, door de hier benoemde constructie krijg je zelfs beide. Want door die 98 euro per maand eerst op je spaarrekening te storten en pas bij de eenmalige betaling weer op te nemen verdien je er dubbel aan. Hoewel dat laatste op dit moment natuurlijk niet bijster veel is :/

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:42

Honesty

kattenneus!

mijn collega lachte ik vroeger uit toen ze dit deed, maar de spaarrente was toen heel hoog en nu een stuk lager, gewoon uitrekenen. Alleen wordt de rente die credit geven ook steeds lager
Met een groot genoeg buffer hoef je nooit rekening te houden of je iets wel of niet kan betalen, dus zal ik echt kijken naar de rente die je krijgt via de verzekering en die krijgt op je spaarrekening met rekening vanrendement belasting.

Honesty wijzigde deze reactie 05-11-2019 23:04 (39%)

festina lente

• Aikon
  • Niet online
Honesty schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:58:
mijn collega lachte ik vroeger uit toen ze dit deed, maar de spaarrente was toen heel hoog en nu een stuk lager, gewoon uitrekenen. Alleen wordt de rente die credit geven ook steeds lager
Met een groot genoeg buffer hoef je nooit rekening te houden of je iets wel of niet kan betalen, dus zal ik echt kijken naar de rente die je krijgt via de verzekering en die krijgt op je spaarrekening met rekening vanrendement belasting.
Vroeger was de korting dan ook (wat) hoger bij een jaarlijkse betaling.

Als je echt wilt besparen, wacht je altijd nog 2 betalingsherinneringen af ;)

Betaal zelf gewoon per jaar, simpel paar tientjes besparen.
Basekid schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:13:
Ik per maand omdat ik het niet fijn vind elk jaar een flink hap uit mijn buffer te zien verdwijnen.

Dan maar wat langzamer sparen elke maand.
Ik snap dit nooit zo, je hebt het geld begrijp ik, maar wilt niet 'langzamer per maand sparen', maar door jaarlijks te betalen spaar je uiteindelijk sneller per jaar (en dus totaal).

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:58

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Per jaar vooruit, meestal valt de bonus /13e maand ongeveer rond dezelfde tijd, dus merken we er niks van.

• AMDFreak
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:52

AMDFreak

Intel is zo..

Je schadeverzekeringen per jaar betalen kan lonen.
Je moet goed kijken naar de prolongatiekosten. Sommige verzekeraars rekenen 2 euro per prolongatie (per incasso).. dus dat kan al gauw 24 euro per jaar zijn, lees bijna een maandpremie.

15x Jinko 260Wp = 3900Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• Freshnub
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-11 09:52
Zorg- en woonhuisverzekeringen betaal ik per jaar vooruit. Gaat mij niet perse om de korting, maar dan hou ik netto meer over per maand en makkelijker in de administratie. Eigenlijk zou ik wel meer dingen vooruit willen betalen, maar helaas loont het niet.

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 16-11 21:39
Ik weet dat mijn ouders hun zorgverzekering per jaar betalen waardoor ze 3% korting krijgen op de totale factuur. Ik doe het zelf per maand en zie geen reden om dit jaarlijks te doen ik vind de 3% te weinig.

• OscarK
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20-11 11:16
Ik betaal de zorgverzekering met de 13e maand die aan het einde van het jaar wordt uitbetaald. Hierdoor heb ik een constantere geldflow door het jaar en dat vind ik fijn.

• Ayazis
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16:57
Mijn vrouw en ik betalen de zorgverzekering in 1 keer voor het hele jaar. In De boekhouding gaat er maandelijks 1/12e van dat totaalbedrag af. Klopt natuurlijk technisch gezien niet helemaal, maar geeft wel een helderder in/uitgave patroon per maand.

• Yoicaa
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 15-11 13:24
Ik betaal waar mogelijk mijn verzekering ook jaarlijks en feitelijk loop ik een jaar voor met het reserveren van de jaarpremie.

In het begin van elkaar jaar open ik een deposito van 9 maanden en zet daar het bedrag op die ik verwacht nodig te hebben om in december de jaarpremies van het jaar daarop te betalen. Gedurende het jaar reserveer ik elke maand 1/12e van het deposito bedrag.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:13
Denken jullie er bij vooruitbetaling ook aan dat wanneer de dienstverlener gedurende het jaar failliet gaat, je het betaalde geld kwijt bent? Voor de besparing van twee tientjes (uitgaande van 2% korting) loop je in beginsel wél 1000 euro risico.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Guardian Angel
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als je reactie slaat op een zorgverzekeraar dan moet ik vaststellen dat naar mijn weten er nog nooit een failliet is gegaan en dat met een aan werkelijkheid grenzende.waarschijnlijkheid dat ook niet zal gebeuren..

• zetje01
Guardian Angel schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:33:
Als je reactie slaat op een zorgverzekeraar dan moet ik vaststellen dat naar mijn weten er nog nooit een failliet is gegaan en dat met een aan werkelijkheid grenzende.waarschijnlijkheid dat ook niet zal gebeuren..
Okay, zou kunnen.
Maar, tot twee jaar geleden zou ik je ook geloofd hebben, als je uitlegde dat een ziekenhuis nooit failliet kan gaan.

(Overigens kan een bank ook failliet gaan ...)

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21:30

LankHoar

Professionele amateur

Ivow85 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:57:
Denken jullie er bij vooruitbetaling ook aan dat wanneer de dienstverlener gedurende het jaar failliet gaat, je het betaalde geld kwijt bent? Voor de besparing van twee tientjes (uitgaande van 2% korting) loop je in beginsel wél 1000 euro risico.
De kans op het failliet gaan van een van mijn verzekeraars acht ik verwaarloosbaar veel kleiner dan de kans dat dit goed gaat, en dus blijf ik lekker elke maand budgetteren om het aan het einde van het jaar allemaal in 1x over te kunnen maken.

Die paar tientjes die het scheelt lijkt niet veel, maar als je dat dan van alle verzekeringen en abo's bij elkaar optelt tikt het toch aardig aan (in mijn geval zorg-, levens-, inboedel-, rechtsbijstand- en motorverzekering, en verschillende abonnementen). Voor mij in ieder geval de moeite waard.

• Ivow85
Guardian Angel schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:33:
Het is een algemene waarschuwing die op gaat bij alles waarvoor je vooruit kunt/moet betalen.

Iedereen moet bij elke dienstverlener en leverancier zelf deze afweging maken of het risico van vooruitbetaling acceptabel is. Of het nu gaat om vooruitbetaling bij verzekeraars, energieleveranciers, een aannemer, aanbetaling op een auto of voorschot voor nieuwe meubels of keuken/badkamer. Gaat het bedrijf failliet op het moment dat je al (aan)betaald hebt maar het product of dienst nog niet (volledig) geleverd is, dan kun je fluiten naar het grootste deel van je geld.

Van verzekeraars verwachten 'we' niet dat ze zomaar omvallen. Van ziekenhuizen en energieleveranciers zouden veel mensen ook niet verwachten dat ze failliet kunnen gaan. Toch is dat in de laatste jaren meermaals realiteit geworden.

Ivow85 wijzigde deze reactie 08-11-2019 15:16 (8%)

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
van der Berg schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:58:
Ik weet dat mijn ouders hun zorgverzekering per jaar betalen waardoor ze 3% korting krijgen op de totale factuur. Ik doe het zelf per maand en zie geen reden om dit jaarlijks te doen ik vind de 3% te weinig.
Dat komt overeen met een rendement op jaarbasis van meer dan 6%:
• Het dubbele percentage omdat de effectieve 'looptijd' 6 maanden is (het gemiddelde van de betaaldata gedurende het jaar)
• Dan nog iets meer omdat je 'investering' niet 100% maar 97% van het totaalbedrag is
• Bij benadering: 2 x 3 / 0,97 = 6,2%

Voor wie Box 3 belasting verschuldigd is en vóór 31 december betaalt komt daar nog minsters 0,54% (in 2020) bij aan bespaarde belasting.

Als je tips hebt voor alternatieven die ook een risicovrij rendement van 6,2% of hoger geven, houd ik me aanbevolen :+

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:26
Ik betaal ze ook vooruit als het voordeel oplevert. Hier in de US kan je, je autoverzekering per 6 maanden betalen en dat scheelt soms echt 10%.. Behoorlijk fors!

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:46

.... maar meer gerust gevoel dat bij eventuele financiële tegenslagen van maand tot maand, dat ik in iedergeval een groot gedeelte van de vaste lasten al afbetaald hebt voor een jaar.
Is het daarvoor niet gewoon ook nuttiger een goede buffer aan te houden?

Dan ben je véél flexibeler, immers moet je anders juist eenmaal in jaar een fiks bedrag ineens betalen, en nu spreid je gewoon je vaste lasten.
Mocht er een financieel noodgeval zijn, heb je daarvoor een direkte buffer, waarmee je dat dan altijd kan opvangen, en je niet in bepaalde vermogenswaardes hoeft te graven.

ikzelf heb een aantal gewone verzekeringen (aansprakelijkheid, rechtsbijstand, huisraad en woonhuisverzekering) ... volgens mij zijn de lasten daarvan iets van 150 euro per maand
en ik heb een aanta private aanvullende verzekeringen, private arbeidsongeschiktheid, private pensioen en aanvullende zorgverzekering, die me iets van 400 euro per maand kosten (voor mij en mn vrouw ook twee dochters vallen hieronder)
KFZ-verzekeringen kosten me ongeveer 180 per maand (twee auto's).

ik prefereer juist het maandelijks betalen als spreiding ... lijkt me eerder enorm storend om eenmaal per jaar een heel groot bedrag daaraan af te moeten boeken en dat voorheen dan al gaan opbouwen.

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 00:32
In het geval je bang bent om een maand krap komen te zitten wil je toch JUIST NIET per jaar betalen maar per maand omdat je buffer dan gemiddeld gezien hoger is?..
Aikon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:20:
Ik snap dit nooit zo, je hebt het geld begrijp ik, maar wilt niet 'langzamer per maand sparen', maar door jaarlijks te betalen spaar je uiteindelijk sneller per jaar (en dus totaal).
Mee eens, maar het maakt natuurlijk wel uit of je jaarlijks €3k overmaakt van je €4k buffertje, of dat je die €3k overmaakt van je €20k+ buffer.
In het eerste geval zou ik er ook wel even 3x over nadenken (of beter, zorgen voor meer buffer) maar in het 2e geval zou ik het lekker per jaar betalen gezien bovenstaande zo €100 en een hoop maandelijkse rompslompkosten scheelt. :P

*SmiGueL betaald het liefst alles per jaar; jammer dat Netflix/Spotify/Ziggo etc. het nog niet ondersteunen..

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• zetje01
SmiGueL schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:21:
[...]

In het geval je bang bent om een maand krap komen te zitten wil je toch JUIST NIET per jaar betalen maar per maand omdat je buffer dan gemiddeld gezien hoger is?..

[...]

Mee eens, maar het maakt natuurlijk wel uit of je jaarlijks €3k overmaakt van je €4k buffertje, of dat je die €3k overmaakt van je €20k+ buffer.
In het eerste geval zou ik er ook wel even 3x over nadenken (of beter, zorgen voor meer buffer) maar in het 2e geval zou ik het lekker per jaar betalen gezien bovenstaande zo €100 en een hoop maandelijkse rompslompkosten scheelt. :P

*SmiGueL betaald het liefst alles per jaar, jammer dat Netflix/Spotify/Ziggo etc. het nog niet ondersteunen..
Rompslomp?
Alles gaat hier maandelijk (of soms tweemandelijks) automatisch per incasso.
Al jaaaaren.

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 00:32
zetje01 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:32:
Rompslomp?
Alles gaat hier maandelijk (of soms tweemandelijks) automatisch per incasso.
Al jaaaaren.
Wellicht een foute woordkeuze, my bad. :)
Het ging mij niet om de moeite, maar om het overzicht (van die afschrijvingen).

In plaats van elke maand weer tig dezelfde afschrijvingen van een euro of wat heb ik dat gewoon liever 1x per jaar :P

Maar niet dat het ene nou 'beter' of 'slechter' is.
Iedereen moet mooi doen wat hij zelf fijner/overzichtelijker vindt. d:)b

SmiGueL wijzigde deze reactie 08-11-2019 18:07 (13%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Guardian Angel
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

zetje01 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:48:
[...]

Okay, zou kunnen.
Maar, tot twee jaar geleden zou ik je ook geloofd hebben, als je uitlegde dat een ziekenhuis nooit failliet kan gaan.

(Overigens kan een bank ook failliet gaan ...)
In beide gevallen loop je geen risico. Een ziekenhuis betaal je toch niet vooraf? Gaat een bank failliet krijg je sowieso je geld via het garantiestelsel.

Energie betaal je maandelijks als voorschot waardoor een evt. faillissement je nauwelijks iets zal kosten.

Vooruitbetaling als je een korting krijgt is geen probleem als er een een vorm van garantie is zoals een waarborgfonds o.i.d..

Guardian Angel wijzigde deze reactie 08-11-2019 19:27 (9%)

• zetje01
Guardian Angel schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:21:
[...]

In beide gevallen loop je geen risico. Een ziekenhuis betaal je toch niet vooraf? Gaat een bank failliet krijg je sowieso je geld via het garantiestelsel.

Energie betaal je maandelijks als voorschot waardoor een evt. faillissement je nauwelijks iets zal kosten.
Okay, ik zal het in m'n oren knopen: "Een zorgverzekeraar kan niet failliet gaan".

Ik betaal maandelijks. Ik vind het namelijk niet eerlijk voor december, dat die maand voor het hele jaar betaald moet worden, terwijl de overige maanden precies dezelfde diensten genieten.

• Ivow85
[...]
Dat kan nog vies tegenvallen wanneer je energie-jaar in het voorjaar begint en de leverancier net voor de winter omvalt. Dan loop je een hoop geld mis. Het hele voorjaar en de hele zomer gebruik je alleen een beetje stroom, maar betaal je ook al vooruit voor het hoge energieverbruik in het stookseizoen.

Begint je energie-jaar in het najaar, dan klopt je bewering: in de winter dekken je voorschotten de gemaakte kosten niet en heb je bij de energieleverancier een negatief saldo.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ivow85 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:37:
Het hele voorjaar en de hele zomer gebruik je alleen een beetje stroom, maar betaal je ook al vooruit voor het hoge energieverbruik in het stookseizoen.
Je hebt uiteraard gelijk, maar eigenlijk betalen we dus nu al diverse maanden vooruit bij energieleveranciers ;)

In je verhaal mist trouwens nog eventuele kortingen zoals overstapbonussen die aan het eind van het jaar worden verrekend.

Het is voor al dat soort zaken maar afwachten in hoeverre de partij die je contract overneemt al die voordeeltjes en opgebouwde saldi wil en kan honoreren (die leverancier ging tenslotte niet voor niets failliet).

• Saven
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20-11 14:05

Saven

Administrator

ACM schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:21:

Dat komt doordat je het kan (en 'moet') zien als een pot geld die na eenmalige inleg steeds maandelijks een vast bedrag uitkeert.

Als er na eenmalig 1176 euro (1200*0,98) betalen elke maand 100 euro wordt uitgekeerd is dat meer dan 2% (of eigenlijk 2,04%) op jaarbasis. Want de totale 'pot' wordt natuurlijk iedere maand minder groot. Al met al zit het rendement dan ergens rond de 4-5% (geen zin het precies uit te rekenen).

Als je normaliter VRH moet betalen is het dan ook nog eens verstanding om e.e.a. zo te regelen dat dat geld net voor de jaarwisseling 'weg' is, zodat je ook nog eens baat heb bij het vermijden van de VRH over dat stukje vermogen.
Dat laatste wordt met de zorgverzekering natuurlijk vrij makkelijk gemaakt omdat in tegenstelling tot andere verzkeringen de ingangsdatum altijd 1 januari is.
Klopt zeker, al gaat het bij de zorgverzekering om zulke minimale bedragen dat het imo echt geen bal uitmaakt c.q. niet loont om daar een bewuste keuze voor te maken. Ik zou dan gewoon kiezen wat je het makkelijkst vindt en niet of je bij de ene 2 tientjes bespaart.

Dat is de reden dat ik zorgverzekering gewoon per maand betaal, maar de autoverzekering betaal ik per jaar vooruit. Dat scheelt toch een leuk diner :). 1600 euro per jaar ipv 1800 oid, meer dan 10%. Fors bedrag, maarja dat hangt natuurlijk samen met je auto :Y)

• Grannd
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:42

Grannd

da Granndest

Ik betaal gewoon per maand, ik betaal eigenlijk alles pas op het laatste moment. Dat doe ik al sinds m'n studententijd omdat ik toen niet anders kon om nog boodschappen te kunnen doen. Nu is dat gelukkig niet per se meer het geval maar het voelt nog steeds gek om geld weg te sluizen waarvan ik 1/12de ook gewoon nog maximaal 11 maanden op mijn rekening kan houden.

• Honesty
  • Laatst online: 20:42

Honesty

kattenneus!

[...]

Vooruitbetaling als je een korting krijgt is geen probleem als er een een vorm van garantie is zoals een waarborgfonds o.i.d..
Kan hem nu niet vinden, maar ergens staat hier ook een topic over het failliet energyflex waarbij ik zelf ook klant geweest ben, toen gelukkig even niet. Maar in dat topic zie je genoeg slachtoffers van mensen die minstens bonussen mislopen tot mensen die ook lekker aan het sparen waren(structureel paar tientjes per maand betalen) om een grote teruggave te krijgen. Ook bij een bank krijg je maar tot 100k vergoed en zijn genoeg voorbeelden te noemen(oa dsb en van der hoop) dat ook bij de bank veel klanten hun geld kwijtraakten.
Ik ben het met je eens dat je er niet al te veel rekening mee moet houden maar energyflex was voor mij en velen een wake up call omdat niemand dat zag aankomen destijds.

festina lente

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
De korting die je krijgt bij het vooruitbetalen van je ziektenkostenverzekering is qua 'spaarrendement' eigenlijk het dubbele, dus vaak 4%, omdat je halverwege het jaar nog maar de helft van het bedrag uit hebt staan.

• Xabre
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Ik betaal de zorgverzekering (941,-) en autoverzekering (255,) per jaar. Is een flinke mep in januari maar dan ben ik er ook vanaf. :P

Philips CD473 + AKG K280 Parabolic

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True