Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Nu online
Mits er een reële korting tegenover staat ben ik bereid per jaar te betalen.
Bij de zorgverzekering krijg ik 2% korting op dit moment en je hebt net voor het eind van het jaar wat minder vermogen wat dan weer wat VRH scheelt.
Bij mijn studie kreeg ik zelfs 5% korting in geval van jaarbetaling i.p.v. per maand.

Gaat mij puur om de korting, was die er niet of erg laag dan had ik denk ik wel voor maandbetaling gekozen en het geld tot die tijd op een spaarrekening of deposito gezet voor de rente.

Voordeligste manier van indexbeleggen in aandelen

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 25-02 13:40
Ik niet; nooit over nagedacht ook.
Bij mij gaan al dat soort dingen maandelijks d.m.v. automatisch incasso.
Wel zo makkelijk: geen omkijken meer naar, en geen gedoe met overstappen naar een andere dienstverlener.

(Dat jaarlijks vooruit betalen wel 10-20% kan schelen, heb ik nooit geweten; nooit heb ik van één van mijn dienstverleners daar een voorstel/hint/tip over gekregen)

edit: Oh, bij verder lezen realiseer ik me dat mijn inboedel/reisverzekering wel per jaar gaat. Maar dat was dan ook hun standaardvoorstel.

zetje01 wijzigde deze reactie 05-11-2019 12:07 (15%)

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15:34
Ik betaal het gewoon per maand. Zal mijn accounting-achtergrond wel zijn. Ik match inkomsten en uitgaven met elkaar in de periode. Dus mijn salaris is per maand, kosten betaal ik ook per maand. En na mei en december gaat er wat extra's naar de spaarrekening :)

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
Wowhead schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:35:
....
Het nadeel is wel, dat je denkt per maand meer over te houden dan je daadwerkelijk hebt dus dat is wel oppassen geblazen, ik moet dus per jaar ongeveer 2500~3000 euro apart leggen.
....
Gewoon maandelijks een automatische spaaropdracht inplannen hiervoor à 1/12 van bedrag + paar % inflatie correctie (als het kan met een herkenbaar overmaak beschrijving), dag of drie na je gewoonlijke salaris storting. Dan hoef je daar ook niet over na te denken, dan is het geld al geparkeerd.

Zo doe ik het. En dan meestal na storting van salaris direct afromen wat ik meer op de rekening heb staan dan maandbudget. En dan drie dagen later klónk; hypotheek, gas/licht/water, vaste spaaropdrachten. En dan met de rest de maand uitzingen.
Lukt meestal wel, tenzij onvoorziene dingen, zoals autoreparatie.

The_Vice wijzigde deze reactie 05-11-2019 19:41 (4%)

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Een paar jaar geleden kwam de redementsdiscussie naar voren en daarbij werd (mij) voorgerekend dat het rendement een stuk hoger is dan de korting.

Dat komt doordat je het kan (en 'moet') zien als een pot geld die na eenmalige inleg steeds maandelijks een vast bedrag uitkeert.

Als er na eenmalig 1176 euro (1200*0,98) betalen elke maand 100 euro wordt uitgekeerd is dat meer dan 2% (of eigenlijk 2,04%) op jaarbasis. Want de totale 'pot' wordt natuurlijk iedere maand minder groot. Al met al zit het rendement dan ergens rond de 4-5% (geen zin het precies uit te rekenen).

Als je normaliter VRH moet betalen is het dan ook nog eens verstanding om e.e.a. zo te regelen dat dat geld net voor de jaarwisseling 'weg' is, zodat je ook nog eens baat heb bij het vermijden van de VRH over dat stukje vermogen.
Dat laatste wordt met de zorgverzekering natuurlijk vrij makkelijk gemaakt omdat in tegenstelling tot andere verzkeringen de ingangsdatum altijd 1 januari is.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tsurany schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:27:
Een theoretische benadering die in de praktijk niks extra's oplevert. Je rendement is gewoon 2% zolang je het geld niet elders zou laten renderen.
Toen ik dat destijds zei kreeg ik op m'n kop van @Hielko ;)
Het is natuurlijk sowieso 2,04% omdat je vanuit het bedrag moet rekenen dat je daadwerkelijk betaald (24/1176 = 2,04%).

Maar zie het dan zo: als je een jaar lang iedere maand 98 euro inlegt (100-2%) en toch aan het eind van dat jaar daar 1200 euro mee kunt "betalen", dan had je meer dan 2% rente nodig om daar op uit te komen.

En het is in zoverre theoretisch dat het daarna nog steeds 'maar' 24 euro meer hebt dan je inlegde - en dat is dan inderdaad 2% van het eindbedrag.

Als je echter zoiets gaat vergelijken met andere manieren om geld te verdienen of te besparen wordt het wel relevant ('het is meer dan de spaarrente' is zo'n vergelijking), want anders vergelijk je de rendementen niet juist. En daar reageerde ik vooral op.

Met de huidige spaarrentes wint natuurlijk 2% het al makkelijk, maar je verdient hier dus zelfs ivt een spaarrente met 2% op. Dat geeft je tenslotte na 12 maanden lang iedere maand 98 euro inleggen 11,76 euro, niet 24 euro.

Sterker nog, door de hier benoemde constructie krijg je zelfs beide. Want door die 98 euro per maand eerst op je spaarrekening te storten en pas bij de eenmalige betaling weer op te nemen verdien je er dubbel aan. Hoewel dat laatste op dit moment natuurlijk niet bijster veel is :/

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21:14
Denken jullie er bij vooruitbetaling ook aan dat wanneer de dienstverlener gedurende het jaar failliet gaat, je het betaalde geld kwijt bent? Voor de besparing van twee tientjes (uitgaande van 2% korting) loop je in beginsel wél 1000 euro risico.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
van der Berg schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:58:
Ik weet dat mijn ouders hun zorgverzekering per jaar betalen waardoor ze 3% korting krijgen op de totale factuur. Ik doe het zelf per maand en zie geen reden om dit jaarlijks te doen ik vind de 3% te weinig.
Dat komt overeen met een rendement op jaarbasis van meer dan 6%:
• Het dubbele percentage omdat de effectieve 'looptijd' 6 maanden is (het gemiddelde van de betaaldata gedurende het jaar)
• Dan nog iets meer omdat je 'investering' niet 100% maar 97% van het totaalbedrag is
• Bij benadering: 2 x 3 / 0,97 = 6,2%

Voor wie Box 3 belasting verschuldigd is en vóór 31 december betaalt komt daar nog minsters 0,54% (in 2020) bij aan bespaarde belasting.

Als je tips hebt voor alternatieven die ook een risicovrij rendement van 6,2% of hoger geven, houd ik me aanbevolen :+

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
zetje01 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:32:
Rompslomp?
Alles gaat hier maandelijk (of soms tweemandelijks) automatisch per incasso.
Al jaaaaren.
Wellicht een foute woordkeuze, my bad. :)
Het ging mij niet om de moeite, maar om het overzicht (van die afschrijvingen).

In plaats van elke maand weer tig dezelfde afschrijvingen van een euro of wat heb ik dat gewoon liever 1x per jaar :P

Maar niet dat het ene nou 'beter' of 'slechter' is.
Iedereen moet mooi doen wat hij zelf fijner/overzichtelijker vindt. d:)b

SmiGueL wijzigde deze reactie 08-11-2019 18:07 (13%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21:14
Guardian Angel schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:21:
[...]
Energie betaal je maandelijks als voorschot waardoor een evt. faillissement je nauwelijks iets zal kosten.
Dat kan nog vies tegenvallen wanneer je energie-jaar in het voorjaar begint en de leverancier net voor de winter omvalt. Dan loop je een hoop geld mis. Het hele voorjaar en de hele zomer gebruik je alleen een beetje stroom, maar betaal je ook al vooruit voor het hoge energieverbruik in het stookseizoen.

Begint je energie-jaar in het najaar, dan klopt je bewering: in de winter dekken je voorschotten de gemaakte kosten niet en heb je bij de energieleverancier een negatief saldo.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True