Beste Tweakers,
Ik heb een vraag over het energieverbruik van mijn server. Ik heb een HiHome Smart WiFi Plug cadeau gekregen die mijn energieverbruik kan meten. Ik was benieuwd wat deze aan energieverbruik zou meten bij mijn server.
De server gebruikt volgens de HiHome meter op 1 dag 2.5kw, wat mij nogal veel lijkt, maar ik weet niet hoe ik het theoretische energieverbruik kan uitrekenen.
Ik draai momenteel een server, welk voorheen een game pc is geweest (uit ~2008).
Ik heb mijn Nvidia GTS250 vervangen en uiteindelijk is dit de hardware:
- 2x hdd 3.5 inch
- 2 blokjes ram
- i7 920
- Asus Nvidia Geforce 210 (mobo vereist een gpu om te draaien)
- Cooler master 600w silent pro
Moet ik het energieverbruik van elk component bij elkaar op tellen om aan het verbruikte wattage te komen?
Dus bijvoorbeeld voor idle toestand:
Voeding 131,5w (reviews: Cooler Master Silent Pro M 600W-voeding getest)
CPU 119w (reviews: Het nieuwe Intel Core i7-platform getest)
Videokaart (up to) 75w? https://www.asus.com/Grap...SLTC1GD3L/specifications/
+ 2x ram + 2x hdd + koeling?
Klopt het verbruik volgens jullie?
Vervolgens ben ik benieuwd of het voordeliger is om een nieuwe server in elkaar te zetten, die minstens 2 hdds in raid zal draaien voor data opslag, in combinatie met een ssd waar Ubuntu Server op komt te draaien. Ik ben er echter alleen nog niet over uit of ik moet gaan voor een i3-8100 of i3-9100. Daarnaast weet ik niet of een picopsu de combinatie kan voorzien, of dat ik een 300w voeding moet kopen. Mijn opstelling die ik momenteel in gedachte heb, is als volgt:
--Edit - Aanvulling:
Wij kijken films via Plex en daarbij willen wij ook 4k hdr films kunnen afspelen. Eventueel de mogelijkheid om de 4k films af te spelen op een lagere resolutie display is ook gewenst.
Daarnaast wil ik de server als NAS gebruiken i.c.m. Nextcloud en draai ik enkele kleine websites met PHP, .Net en MySQL.
Als laatst zou ik het fijn vinden om af en toe een server voor games te kunnen draaien, die ik dan met een klein groepje vrienden zou kunnen spelen. De server wordt overigens verbonden met ethernet.
Ik heb een vraag over het energieverbruik van mijn server. Ik heb een HiHome Smart WiFi Plug cadeau gekregen die mijn energieverbruik kan meten. Ik was benieuwd wat deze aan energieverbruik zou meten bij mijn server.
De server gebruikt volgens de HiHome meter op 1 dag 2.5kw, wat mij nogal veel lijkt, maar ik weet niet hoe ik het theoretische energieverbruik kan uitrekenen.
Ik draai momenteel een server, welk voorheen een game pc is geweest (uit ~2008).
Ik heb mijn Nvidia GTS250 vervangen en uiteindelijk is dit de hardware:
- 2x hdd 3.5 inch
- 2 blokjes ram
- i7 920
- Asus Nvidia Geforce 210 (mobo vereist een gpu om te draaien)
- Cooler master 600w silent pro
Moet ik het energieverbruik van elk component bij elkaar op tellen om aan het verbruikte wattage te komen?
Dus bijvoorbeeld voor idle toestand:
Voeding 131,5w (reviews: Cooler Master Silent Pro M 600W-voeding getest)
CPU 119w (reviews: Het nieuwe Intel Core i7-platform getest)
Videokaart (up to) 75w? https://www.asus.com/Grap...SLTC1GD3L/specifications/
+ 2x ram + 2x hdd + koeling?
Klopt het verbruik volgens jullie?
Vervolgens ben ik benieuwd of het voordeliger is om een nieuwe server in elkaar te zetten, die minstens 2 hdds in raid zal draaien voor data opslag, in combinatie met een ssd waar Ubuntu Server op komt te draaien. Ik ben er echter alleen nog niet over uit of ik moet gaan voor een i3-8100 of i3-9100. Daarnaast weet ik niet of een picopsu de combinatie kan voorzien, of dat ik een 300w voeding moet kopen. Mijn opstelling die ik momenteel in gedachte heb, is als volgt:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-8100 Boxed | € 128,40 | € 128,40 |
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 155,05 | € 155,05 |
1 | Moederborden | ASRock H370M-ITX/ac | € 103,99 | € 103,99 |
2 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB | € 144,99 | € 300 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Zwart | € 78,05 | € 78,05 |
1 | Geheugen intern | Kingston KSM24RS4/16HAI | € 55,47 | € 55,47 |
1 | Voedingen | be quiet! SFX Power 2 300W | € 51,51 | € 51,51 |
1 | Voedingen | be quiet! System Power B9 300W | € 33,- | € 33,- |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 52,15 | € 52,15 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 512GB | € 64,90 | € 64,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 867,51 |
--Edit - Aanvulling:
Wij kijken films via Plex en daarbij willen wij ook 4k hdr films kunnen afspelen. Eventueel de mogelijkheid om de 4k films af te spelen op een lagere resolutie display is ook gewenst.
Daarnaast wil ik de server als NAS gebruiken i.c.m. Nextcloud en draai ik enkele kleine websites met PHP, .Net en MySQL.
Als laatst zou ik het fijn vinden om af en toe een server voor games te kunnen draaien, die ik dan met een klein groepje vrienden zou kunnen spelen. De server wordt overigens verbonden met ethernet.
[ Voor 5% gewijzigd door daveym op 05-11-2019 09:47 ]