'Gelijk oversteken service' van Marktplaats als verkoper

Pagina: 1
Acties:
  • 9.505 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:42
Ik weet dat er al wat topics bestaand over de Gelijk Oversteken service van Marktplaats, maar alles wat ik kan vinden is gezien vanuit de koper.

Nu heb ik iets op Marktplaats staan en iemand wilt dit van me kopen maar wilt dit alleen doen als ik gebruik maak van de Gelijk Oversteken service. Via Google kom ik berichten tegen dat ook hiermee gefraudeerd kan worden, maar dat gaat dan om mensen die proberen te handelen buiten marktplaats om (vervalste iDeal transactie).

Wat is jullie gedachte, loop ik als verkoper risico met gebruikmaken van deze service?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:03

Detmer

Professioneel prutser

Ja, je loopt als verkoper risico. Wat dat betreft boter bij de vis. Als de potentiële koper het niet vertrouwd komt hij het maar ophalen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:35
Ik zie het risico niet? Marktplaats houd alles netjes bij en als de koper de extra kosten wil betalen voor gelijkoversteken maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Het risico zou zijn dat de koper kan zeggen dat hij het pakket niet ontvangen heeft en dat reden voor Marktplaats is om niet uit te betalen. Ik weet dus niet of dit kan kloppen, want na het afgeven bij PostNL heb ik totaal geen invloed meer op het traject.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:42
Als de track en trace aan geeft dat het pakket bezorgd is krijg je je geld, los van wat de koper zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
jjbstolk schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:36:
Als de track en trace aan geeft dat het pakket bezorgd is krijg je je geld, los van wat de koper zegt.
En wat als de koper het pakket laat omleiden naar een ander adres / niet in ontvangst neemt / PostNL geeft het bij de buren af / etc?

Ik heb eerder gebruik gemaakt van de service, zowel als koper als als verkoper.
Degene die mijn product wilt kopen heeft goede reviews en is al 12 jaar actief (net als ik) .. maar ja .. ook dat zegt niets tegenwoordig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:40

lasharor

7 december 2004

Marktplaats geeft in deze alleen maar een soort garantie dat er een pakket bezorgd zal worden.

Volgens mij was dit een tijd geleden op Kassa/Radar te zien waarbij mensen eigenlijk niet te spreken waren over deze service omdat men ervanuit gaat dat ze dan ook het daadwerkelijk bestelde artikel geleverd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Wat hierboven al gemeld werd, maar staat ook gewoon op de site van marktplaats.
https://help.marktplaats....gelijk-oversteken-service

Waar moet ik op letten als het misgaat bij de Gelijk Oversteken Service?
Zodra is vastgesteld dat het product toch is ontvangen (omdat de koper bijvoorbeeld de Track & Trace code ontvangst heeft bevestigd) wordt het geld alsnog uitbetaald aan de verkoper.

Indien de koper niet binnen zeven dagen aangeeft of hij het product wel of niet ontvangen heeft, gaat Online Betaalplatform er automatisch vanuit dat het product wel is ontvangen en wordt het bedrag automatisch uitbetaald aan de verkoper.

en nog meer punten

[ Voor 21% gewijzigd door thalantis op 04-11-2019 11:39 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
hmm, deze regel in de voorwaarden geeft niet echt vertrouwen:

"Mocht er onverhoopt iets misgaan bij de pakketbezorging dan ligt dit risico bij de verkoper. De Track & Trace code zal in dat geval aangeven dat het pakket niet bij de koper is afgeleverd en de betaling zal dus aan de koper worden teruggegeven"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
1.als je zoveel vraagtekens hebt = niet doen. ik doe het nooit, dan hebben ze pech. gaan ze maar ergens anders kopen.

2. wil je het doen? hoeveel actieve jaren heeft de gebruiker? met hoeveel beoordelingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel een kleine fix gegeven, zodat het duidelijker is dat het om Marktplaats gaat.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Inderdaad als je het niet vertrouwd, niet doen.

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Hamazaki schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:41:
1.als je zoveel vraagtekens hebt = niet doen. ik doe het nooit, dan hebben ze pech. gaan ze maar ergens anders kopen.

2. wil je het doen? hoeveel actieve jaren heeft de gebruiken? met hoeveel beoordelingen?
1: normaal vertrouw ik mensen aardig, maar wordt wel bang van alles wat ik lees
2: 12 jaar, 7 beoordelingen met alleen maar 5 sterren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
smoken schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:43:
[...]

1: normaal vertrouw ik mensen aardig, maar wordt wel bang van alles wat ik lees
2: 12 jaar, 7 beoordelingen met alleen maar 5 sterren
hoeveel actieve jaren en beoordelingen heb jij? wat is de reden dat die gast voor gelijk oversteken wil? voor de rest lijkt het op een betrouwbare account.

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 04-11-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-04 12:20
Het enige wat deze service doet is het risico van het verzenden bij de verkoper leggen. Ik zou dat nooit doen, ik leg het risico juist expliciet bij de koper (en bied de mogelijkheid tot ophalen). Voor het geld dat de koper kwijt is aan de service kun je ook aanbieden om het verzekerd te verzenden bij PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Hamazaki schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:45:
[...]

hoeveel actieve jaren en beoordelingen heb jij? wat is de reden dat die gast voor gelijk oversteken wil? voor de rest lijkt het op een betrouwbare account.
Ik ben 13+ jaar actief, ook met 7 beoordelingen.
Hij heeft louter goede ervaringen met de service, zowel als koper als verkoper geeft hij aan.

6 van de 7 beoordelingen die hij heeft zijn in de verkoopcategorie waar ik nu mijn artikel in heb staan (fotografie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53
Actieve jaren zegt ook weinig. Ben ooit eens opgelicht op MP door iemand met een account van 12 jaar oud.
Ik had zijn telefoon nr. en een upc mailadres. Alles leek te kloppen, ging om een spiegelreflex camera van 350€.

Gelukkig wel mijn geld terug gekregen via paypal.

Grotere bedragen doe ik alleen nog persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
coob schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:55:
Actieve jaren zegt ook weinig. Ben ooit eens opgelicht op MP door iemand met een account van 12 jaar oud.
Ik had zijn telefoon nr. en een upc mailadres. Alles leek te kloppen, ging om een spiegelreflex camera van 350€.

Bij mij gaat het ook om een camera van €350,-
😂😂 misschien is dit een teken om het maar niet te doen

Ik heb de potentiële koper gemaild dat ik € 25,- van de prijs doe als hij hem komt ophalen.
En tevens hier op Tweakers een advertentie geplaatst, spreid je winkans.

Dank voor jullie input!!

[ Voor 14% gewijzigd door smoken op 04-11-2019 12:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 09:52
Ik heb zelf recentelijk een slechte ervaring gehad via de Gelijk oversteken service van Marktplaats als verkoper.
Was er nog niet bekend mee dus ik las de regels op Marktplaats:

Hoe werkt het?
  1. Stuur via ‘Mijn Berichten’ een verzoek voor ‘Gelijk Oversteken’ naar de koper.
  2. Hiervoor klik je op de button ‘Kies Gelijk Oversteken’.
  3. Voer de gevraagde gegevens in en klik op ‘Betaalverzoek versturen’.
  4. Jouw koper ontvangt dit verzoek direct in ‘Mijn Berichten’.
  5. Zodra je het pakket verzendt, deel je de Track & Trace code met koper in ‘Mijn Berichten’.
  6. Heeft de koper je pakket ontvangen? Via ‘Mijn Berichten’ kan de koper dit bevestigen.
  7. Hierna ontvang jij uiterlijk de volgende werkdag om 18.00 uur het geld op je rekening!
Dus ik stuur de koper een gelijk oversteken verzoek van €600,- (ging om een laptop).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6aHybmY.png
Er staat: je ontvangt €600,- dus ik denk, prima dus ik verstuur (via PostNL, verzekerd).

Pakket verstuurd en ontvangen door koper.
Diezelfde dag krijg ik via Marktplaats een bericht:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qcjsqS4.png
Dus de koper heeft blijkbaar nog niet betaald?

Koper gepoogd te contacteren maar helaas, inmiddels heeft hij me geblokkeerd op Whatsapp en op Marktplaats lijkt z'n profiel ook inmiddels verwijderd.

Enige wat ik nog heb is z'n telefoonnummer, naam en adres. Heb ook al aangifte gedaan.
Voor mij nooit meer Gelijk oversteken.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:06
Nooit aan beginnen. Boter bij de vis. Marktplaats is Ebay, en daar n**ien ze verkopers nog harder.
coob schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:55:

En toen was je dus koper en geen verkoper! Zo makkelijk krijgt een verkoper echt niet waar hij recht op heeft.

[ Voor 73% gewijzigd door pennywiser op 05-11-2019 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:56
Tegenwoordig maakt marktplaats ook automatisch een PostNL label aan wanneer je een betaalverzoek aanmaakt.
Marktplaats controleert zelf die track en trace code dus zodra jij je pakketje laat scannen bij hete postNL, ontvangt de ontvanger ook meteen de melding dat het pakket onderweg is.
Zo ook de afleverstatus wanneer het pakket is afgeleverd komt automatisch in je marktplaats conversatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:43

CaDje

Framedrops for life

injectx schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:44:
Ik heb zelf recentelijk een slechte ervaring gehad via de Gelijk oversteken service van Marktplaats als verkoper.

Hoe werkt het?
  1. Stuur via ‘Mijn Berichten’ een verzoek voor ‘Gelijk Oversteken’ naar de koper.
  5. Zodra je het pakket verzendt, deel je de Track & Trace code met koper in ‘Mijn Berichten’.
  6. Heeft de koper je pakket ontvangen? Via ‘Mijn Berichten’ kan de koper dit bevestigen.
  7. Hierna ontvang jij uiterlijk de volgende werkdag om 18.00 uur het geld op je rekening!
Dus ik stuur de koper een gelijk oversteken verzoek van €600,- (ging om een laptop).
[Afbeelding]
Er staat: je ontvangt €600,- dus ik denk, prima dus ik verstuur (via PostNL, verzekerd).

[Afbeelding]

Koper gepoogd te contacteren maar helaas, inmiddels heeft hij me geblokkeerd op Whatsapp en op Marktplaats lijkt z'n profiel ook inmiddels verwijderd.

Enige wat ik nog heb is z'n telefoonnummer, naam en adres. Heb ook al aangifte gedaan.
toon volledige bericht
Krijg je dan geen melding als de koper betaald heeft? Of was je te snel met het versturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@CaDje Hij was te snel met versturen. Er komt een groen balkje met '''betaald' in het venster wanneer het is voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
CaDje schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:55:
[...]

Krijg je dan geen melding als de koper betaald heeft? Of was je te snel met het versturen?
Die melding krijg je blijkbaar wel maar ik wist niet hoe het systeem van gelijk oversteken in elkaar stak dus wist ik ook niet wat ik moest verwachten. Achteraf gezien te snel verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53
Ja, er was nog helemaal niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:16
smoken schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:30:
Ik weet dat er al wat topics bestaand over de Gelijk Oversteken service van Marktplaats, maar alles wat ik kan vinden is gezien vanuit de koper.

Nu heb ik iets op Marktplaats staan en iemand wilt dit van me kopen maar wilt dit alleen doen als ik gebruik maak van de Gelijk Oversteken service. Via Google kom ik berichten tegen dat ook hiermee gefraudeerd kan worden, maar dat gaat dan om mensen die proberen te handelen buiten marktplaats om (vervalste iDeal transactie).

Wat is jullie gedachte, loop ik als verkoper risico met gebruikmaken van deze service?
Ja, het dus gewoon via Marktplaats doen, versturen naar het adres dat Marktplaats aangeeft en je verzendbewijs bewaren. Werkt prima en als je dingen gaat opsturen zonder bevestiging van betaling, tja. :+

[ Voor 8% gewijzigd door NotSoSteady op 05-11-2019 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
coob schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:00:
Ja, er was nog helemaal niet betaald.
Dan had er nu eerst wel in dat screenshot mogen staan, wacht! met versturen tot het geld binnen is en u een groen balkje heeft.. wel verwarrende tekst dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
pennywiser schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:02:
[...]

Dan had er nu eerst wel in dat screenshot mogen staan, wacht! met versturen tot het geld binnen is en u een groen balkje heeft.. wel verwarrende tekst dit.
Er staat te ontvangen, niet dat je het hebt ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
NotSoSteady schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:03:
[...]

Er staat te ontvangen, niet dat je het hebt ontvangen.
Dat lees je als, te ontvangen na afloop van de deal op mijn bankrekening. Pakket kan nu verstuurd worden?

Sterker nog het staat er ook.

TE onduidelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 05-11-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
pennywiser schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:05:
[...]

Dat lees je als, te ontvangen na afloop van de deal op mijn bankrekening. Pakket kan nu verstuurd worden?

TE onduidelijk.
Ben ik het mee eens. Ik doe al heel lang aankopen en verkopen via Marktplaats en net met de nieuwe Gelijk oversteken service is het mis gegaan. In de stappen staat ook niet; wacht totdat je het geld niet ontvangen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
injectx schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:06:
[...]

Ben ik het mee eens. Ik doe al heel lang aankopen en verkopen via Marktplaats en net met de nieuwe Gelijk oversteken service is het mis gegaan. In de stappen staat ook niet; wacht totdat je het geld niet ontvangen hebt.
Er staat niet één keer dat de koper heeft betaald. Hoe kom je er dan bij om iets te versturen? Helemaal bij een bedrag van 600 euro. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door NotSoSteady op 05-11-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
NotSoSteady schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:07:
[...]

Er staat niet één keer dat de koper heeft betaald. Hoe kom je er dan bij om iets te versturen? 8)7
:) Omdat het onduidelijk is en je iemand niet onnodig wilt laten wachten captain hindsight..

Dom? Wellicht maar ik kan met zo indenken dat ik die zelfde verwarring zou schieten. Daarom voor mij ook alleen boter bij de vis.

[ Voor 18% gewijzigd door pennywiser op 05-11-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
NotSoSteady schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:07:
[...]

Er staat niet één keer dat de koper heeft betaald. Hoe kom je er dan bij om iets te versturen? Helemaal bij een bedrag van 600 euro. 8)7
Er staat toch "te ontvangen: 600", dat zou in theorie toch voldoende moeten zijn (is het niet blijkbaar, maar toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
injectx schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:10:
[...]

Er staat toch "te ontvangen: 600", dat zou in theorie toch voldoende moeten zijn (is het niet blijkbaar, maar toch).
Er staat te ontvangen op je bankrekening, je weet dat koper allereerst aan Marktplaats betaalt, dus jij ontvangt dat geld pas na enkele dagen? Het is een soort escrow toch?

Dus op het moment dat je die melding ziet denk je, ok versturen, want pas dan ontvang ik mijn geld op mij bankrekening, zoals er staat.

Hopelijk maak ik zo de verwarring duidelijker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• injectx
pennywiser schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:12:
[...]

Er staat te ontvangen op je bankrekening, je weet dat koper allereerst aan Marktplaats betaalt, dus jij ontvangt dat geld pas na enkele dagen? Het is een soort escrow toch?

Dus op het moment dat je die melding ziet denk je, ok versturen, want pas dan ontvang ik mijn geld op mij bankrekening, zoals er staat.

Hopelijk maak ik zo de verwarring duidelijker ;)
Goed verwoord.
Heb aangifte gedaan maar ik verwacht niet dat daar veel uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
injectx schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:14:
[...]

Goed verwoord.
Heb aangifte gedaan maar ik verwacht niet dat daar veel uit gaat komen.
Hopelijk komt er iets uit de aangifte!!
De gelijk oversteken service is vrij onduidelijk en de voorwaarden ook niet geheel sluitend ... dus ik laat hem links liggen.

Uiteindelijk gisteren met de persoon die interesse had in mijn camera een prijs overeengekomen waarvoor hij hem morgen zou komen ophalen. Paar uur geleden het adres doorgegeven en gevraagd of alles nog volgens planning is voor morgen, en nu is het helaas radio stilte 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hmm, tja. Het was beter geweest als er stond "Nog te ontvangen" i.p.v. "Te ontvangen"

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 05:21
Wat als een koper zegt er zat wat anders in dan aangekocht item....

Eerlijk gezegd ik begin er ook niet aan indien iemand verweg is verwijderd zoekt ie item maar in zijn eigen buurt anders ophalen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:07

MsG

Forumzwerver

smoken schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:41:
hmm, deze regel in de voorwaarden geeft niet echt vertrouwen:

"Mocht er onverhoopt iets misgaan bij de pakketbezorging dan ligt dit risico bij de verkoper. De Track & Trace code zal in dat geval aangeven dat het pakket niet bij de koper is afgeleverd en de betaling zal dus aan de koper worden teruggegeven"
Dat is juridisch niet heel anders als je het NIET via gelijk oversteken doet. Verkoper is standaard verantwoordelijk voor correcte aflevering, tenzij je expliciet anders afspreekt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 08:33
Heel lang zonder problemen gehandeld via marktplaats, laatste jaar 2x gedoe. Ik neem de moeite niet meer om het naar een postpunt te slepen, ze komen het maar halen en anders gaat het naar de kringloop :)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
smoken schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:03:
[...]

Hopelijk komt er iets uit de aangifte!!
De gelijk oversteken service is vrij onduidelijk en de voorwaarden ook niet geheel sluitend ... dus ik laat hem links liggen.

Uiteindelijk gisteren met de persoon die interesse had in mijn camera een prijs overeengekomen waarvoor hij hem morgen zou komen ophalen. Paar uur geleden het adres doorgegeven en gevraagd of alles nog volgens planning is voor morgen, en nu is het helaas radio stilte 🙄
Voor die prijsklasse heb je vaak eerst 2 no-showers voordat je hem echt verkoopt. Geduld :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:37

LankHoar

Langharig tuig

injectx schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:44:

Hoe werkt het?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Dit laat heel goed zien hoe verwarrend het allemaal is voor de verkoper (hoewel het dat ook voor de koper is, maar dat terzijde). Stap 4b mist: "Wacht tot je bevestiging van betalen hebt ontvangen alvorens te verzenden". Sterker nog, nu wekt MP de indruk dat puur het linkje delen voldoende is. Daar zijn ze overigens ook al op aangesproken, en dingen zouden duidelijker gemaakt worden werd beloofd, maar dat blijkt dus nog niet gebeurd te zijn...

Hier een interessant stuk van Kassa (15min) die e.e.a. van de verwarring uitlegd.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
LankHoar schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:48:
[...]

Dit laat heel goed zien hoe verwarrend het allemaal is voor de verkoper (hoewel het dat ook voor de koper is, maar dat terzijde). Stap 4b mist: "Wacht tot je bevestiging van betalen hebt ontvangen alvorens te verzenden". Sterker nog, nu wekt MP de indruk dat puur het linkje delen voldoende is. Daar zijn ze overigens ook al op aangesproken, en dingen zouden duidelijker gemaakt worden werd beloofd, maar dat blijkt dus nog niet gebeurd te zijn...

Hier een interessant stuk van Kassa (15min) die e.e.a. van de verwarring uitlegd.
@injectx We zijn dus niet gek ;) Wel balen voor je. Had je zijn adres wel bewaard voor bij de aangifte? Tnx @LankHoar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
pennywiser schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:47:
[...]

Voor die prijsklasse heb je vaak eerst 2 no-showers voordat je hem echt verkoopt. Geduld :).
Hij is hem gisteren komen ophalen, helemaal goed gekomen dus!

Weer wat geleerd: tikkie > € 250,- is niet mogelijk zonder reader (bij Rabobank althans) ook niet als je het bedrag in 2 delen doet. Dus er was nog een ritje naar de pin automaat nodig voor de koper ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
pennywiser schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:54:
[...]

@injectx We zijn dus niet gek ;) Wel balen voor je. Had je zijn adres wel bewaard voor bij de aangifte? Tnx @LankHoar
Gelukkig, dacht al bijna dat ik de enige was ;) Ja ik heb het adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:33
Gelijk oversteken via marktplaats is sowieso een wassen neus, tenzij het pakketje ook echt daadwerkelijk naar marktplaats verstuurd zou worden en zij de doos openmaken om de inhoud te inspecteren (en derhalve dus echt als escrow fungeren). Nu is het nog steeds mogelijk om gewoon een baksteen te versturen via PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Avalaxy schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:02:
Gelijk oversteken via marktplaats is sowieso een wassen neus, tenzij het pakketje ook echt daadwerkelijk naar marktplaats verstuurd zou worden en zij de doos openmaken om de inhoud te inspecteren (en derhalve dus echt als escrow fungeren). Nu is het nog steeds mogelijk om gewoon een baksteen te versturen via PostNL.
Zelfs dan kan er iets misgaan met de verzending nadat zij het pakket geïnspecteerd hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:02
Ik heb een half jaar geleden gedoe gehad met een oplichter. Een setje Shure oordopjes gekocht op mp en betaald middels 'gelijk oversteken'. Het pakketje kwam vrij snel maar het bleek nep/namaak Shure te zijn. Gelijk contact opgenomen met MP dat ik het geldbedrag teruggestort wilde hebben op mijn rekening. Dat was niet mogelijk volgens hen omdat ik toch gewoon het pakket had gekregen? Van alles geprobeerd en uiteindelijk geluk gehad met het feit dat de verkoper zijn rekening geblokkerd was, mp geen contact met hem kreeg en zij het geld nog op hun tussenrekening hadden staan. Na lang aandringen heb ik dus wel mijn geld terug gekregen maar dit was ondanks de 'gelijk oversteken service'. Conclusie: het is een schijnveiligheid die alleen mp wat oplevert voor hun 'service'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-04 21:26

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Pff ik had het pas ook nog... Ik wilde mijn OnePlus 7 Pro verkopen. Ik kreeg biedingen van 450 tot 530 euro.

Toen bood opeens een persoon 580 (was een aardig hoog bedrag vergeleken met de rest van de biedingen, dus vond het al verdacht). Koper wilde enkel en alleen via Gelijk Oversteken betalen want ''ze vertrouwde andere opties niet''. Ik gezegd dat ik enkel werk via 'wanneer het geld op mijn rekening staat verstuur ik het aangetekend en geef je de T&T' of je komt het maar ophalen. Persoon woonde in Breda (geen hele verre afstand t.o.v Rotterdam om iets heel duurs op te halen) maar dat vond ze te ver...

Ik heb er überhaupt geen goed gevoel over om een telefoon of duur item te versturen zonder dat je het geld hebt...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:01

MJV

Blijft toch een interessant punt dit soort voorbeelden. Ik denk dat er grofweg drie typen mensen op MP (danwel elders) te vinden zijn.
A. Mensen die ter goeder trouw handelen
B. Mensen die als ze kans krijgen wellicht van de mogelijkheid om zich onrechtmatig te verrijken van deze mogelijkheid gebruik zullen maken - "de gelegenheid schept de dief"
C. Mensen die puur uit zijn op oplichting - via rare betaalverzoeken (0.01 overmaken, etc), hoge biedingen. Ophalen is altijd onmogelijk.

Voorbeeld van TS lijkt een type A komt het product ophalen en had ook niks raars gedaan met Gelijk oversteken. Een type A had ook alsnog het geld overgemaakt in het voorbeeld van @injectx. Maar die koper bleek een type B te zijn. Of een type C die al van plan was om via Gelijk oversteken aan te gaan geven het product nooit te hebben ontvangen?

Uiteindelijk is de vraag of de inspanningen van MP het aantal type C (en B) echt verminderd, of dat zij simpelweg steeds weer nieuwe manieren proberen te vinden om mensen op te lichten.

Voor handel tussen type A mensen maakt het uiteindelijk allemaal niet zo'n verschil, of je nu overmaakt, ophaalt of via Gelijk oversteken werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 17-11-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Als iemand via gelijk oversteken alleen iets wilt kopen dan ga ik er niet eens mee in zee.
Ik ben 8 jaar actief op Marktplaats en ik heb 4,5 ster ( geen 5 sterren aangezien er naaiballen tussen zitten die boos worden als je niet akkoord gaat met een betaalverzoek , denk aan de wraak reviews)

Als mensen niet willen betalen zonder gelijk oversteken, dan lekker niet. Kunnen ze altijd zeggen niks te hebben gehad.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Agent47 schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:21:

Als mensen niet willen betalen zonder gelijk oversteken, dan lekker niet. Kunnen ze altijd zeggen niks te hebben gehad.
tip: dit soort gesprekken zo kort mogelijk houden, zodat ze je niet kunnen beoordelen. na een lang gesprek kunnen ze je reviewen. anders wordt je er direct op afgerekend door het uitschot.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 18-11-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:43
Goede topic, goede gemengde reacties.

Ik heb hier inmiddels ook al de nodige ervaringen mee.

Ik als verkoper:
- opsturen kan, ophalen heeft voorkeur
- weiger GelijkOversteken
- 200+ 5-sterren beoordelingen op MP zouden voor zichzelf moeten spreken

Ik als koper:
- vraag verkoper voor GelijkOversteken
- geen GelijkOversteken? Dan ophalen
- bij aankomt na GelijkOversteken maak ik een video van het openmaken en producten controleer voor het geval dat er een baksteen in zit.

Eigenlijk heel krom. Ik weet het.
Als verkoper moet je je volledig indekken (foto’s/video’s maken van inpakken, dichtmaken, versturen etc) anders heeft de koper “altijd” gelijk. Daar begin ik niet aan.
Als koper heb ik “altijd” het gelijk aan mij kant volgens de voorwaarden, als bewijs maak ik dan een video van unboxing.

Blijft een schijnveiligheid voor de verkoper zo.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
pennywiser schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:02:
[...]

Ik snap dat het verwarring oproept. Beter zou zijn "nog te ontvangen" en om het af te maken jouw waarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:28
TerrorSource schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:35:
Goede topic, goede gemengde reacties.

Ik heb hier inmiddels ook al de nodige ervaringen mee.

Ik als verkoper:
- opsturen kan, ophalen heeft voorkeur
- weiger GelijkOversteken
- 200+ 5-sterren beoordelingen op MP zouden voor zichzelf moeten spreken

Ik als koper:
- vraag verkoper voor GelijkOversteken
- geen GelijkOversteken? Dan ophalen
- bij aankomt na GelijkOversteken maak ik een video van het openmaken en producten controleer voor het geval dat er een baksteen in zit.

Eigenlijk heel krom. Ik weet het.
Als verkoper moet je je volledig indekken (foto’s/video’s maken van inpakken, dichtmaken, versturen etc) anders heeft de koper “altijd” gelijk. Daar begin ik niet aan.
Als koper heb ik “altijd” het gelijk aan mij kant volgens de voorwaarden, als bewijs maak ik dan een video van unboxing.

toon volledige bericht
Dit is wel echt met twee maten meten, maar ik kan het begrijpen.
Echter, zoals je in dit topic en andere topic over gelijk oversteken had kunnen lezen, heeft de verkoper enkel een verzendbewijs met t&t die aangeeft " afgeleverd " te zijn nodig en de verkoper krijgt het geld.
Dus ik zou je aankoop strategie maar aanpassen want zo'n unboxing video is geen ene pepernoot waard voor MP ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

TerrorSource schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:35:

...

Die schijnveiligheid geld net zo goed voor de koper. Zoals @JohanNL aangeeft heeft de verkoper alleen een T&T code nodig die "bezorgd" aangeeft en dan krijgt hij zijn geld. Daar gaat een unboxing video niets aan tegenhouden. Belabberde "service" dat Gelijk Oversteken. Services zoals deze vind ik nu echt iets waar de overheid van mij wel een stokje voor mag steken om de burger te behoeden voor die schijnveiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:23
Er bestaat gewoon geen 100% veilige methode met verzenden, zelfs niet als het verzekerd of via veilig oversteken gebeurt.

- baksteen opsturen kan altijd
- zorgen dat er bij de buren wordt geleverd, en dan keihard ontkennen iets ontvangen te hebben
- nep versturen, of claimen dat er nep ontvangen is
- de befaamde driehoeks constructie
Als ik iets wil kopen of verkopen van >50€, dan is het ophalen of niks. Gaat het mis met minder dan 50€, dan zal ik eerst wat klagen, maar daarna mijn verlies nemen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibulez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-03 17:30
Ik heb zojuist ook een probleem gehad met gelijk oversteken als verkoper.
Afgelopen weekend een MacBook Pro te koop gezet, dus een fors bedrag. Na een aantal geïnteresseerden kwam deze persoon en wilde na een aantal moeilijke vragen wel de vraagprijs betalen. Leek mij opzicht gewoon te vertrouwen en er gingen nog geen bellen rinkelen. De MacBook was voor zijn 'broertje' en die wilde voor de zekerheid nog even contact via whatsapp, ook geen probleem.

De verkoper wilde gebruik maken van gelijk oversteken. En zoals hier in eerdere berichten al gezegd is, is het proces vrij onduidelijk. Wat het allemaal nog erger maakte is dat ze een sms via het marktplaats nummer verstuurden met het volgende bericht:
U maakt gebruik van de marktplaats gelijk oversteken service. Het bedrag van €1139,50 is veilig betaald via iDeal en zal overgemaakt worden na bevestiging.
In de berichten module op de marktplaats site stond inderdaad nergens dat het betaald was, maar het was ook totaal niet duidelijk dat dit niet zo was.
Ik heb toen (terwijl er toch een klein belletje ging rinkelen) het pakket verzonden. Toch wilde ik wat duidelijkheid hierover en heb toen de marktplaats app geïnstalleerd. Hier staat opeens wel duidelijk in het rood aangegeven dat het nog niet betaald is, terwijl op de website dit totaal niet terug te vinden is.

Het pakket was net een kwartier geleden bezorgd zag ik via Postnl, dus ik meteen bellen om te zorgen dat het ofwel retour gaat, of geblokkeerd wordt. Het pakket was namelijk bezorgd bij een pakket automaat. Na een lang gesprek met de helpdesk bij Postnl konden ze mij niet verder helpen.

Opeens kreeg ik een bericht van de koper, hij kon het pakket niet uit de automaat krijgen en nadat hij contact had opgenomen met de helpdesk kwam hij erachter dat het pakket retour ging naar mij. Op wonderlijke wijze is het dus toch gelukt (hoop ik) en krijg ik het pakket nog terug.

Nu snap ik de reacties wel die zeggen dat je zo'n duur pakket nooit zo moet verzenden. Maar aan de andere kant is het wel echt heel bizar dat je een sms krijgt van het marktplaats nummer. Hetzelfde nummer waar ze ook de inlogcodes voor authenticatie tijdens het inloggen versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:12
@Nibulez ik gebruik eigenlijk alleen de app. En daar staat inderdaad extreem duidelijk hoe of wat. En kon ook nooit begrijpen hoe het onduidelijk kon zijn voor mensen. Maar blijkbaar is de website zelf niet zo duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:28
@Nibulez Jouw verhaal sluit aan op: Marktplaats: adres misbruikt voor oplichting.

Wellicht hebben ze jouw nummer gekoppeld aan een ander MP account, die dan zogenaamd een gelijk oversteken transactie doet met weer een ander account waardoor jij een sms ontvangt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:54
Nibulez schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:38:
Nu snap ik de reacties wel die zeggen dat je zo'n duur pakket nooit zo moet verzenden. Maar aan de andere kant is het wel echt heel bizar dat je een sms krijgt van het marktplaats nummer. Hetzelfde nummer waar ze ook de inlogcodes voor authenticatie tijdens het inloggen versturen.
Klinkt als spoofing, de koper stuurt jouw die sms met sender ID marktplaats. Hij had jou ook een mail of brief kunnen sturen met marktplaats als afzender, zou je dat dan ook vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-03 19:59
Maakt u a.u.b GEEN gebruik van Marktplaats Gelijk Oversteken service (Online Betaalplatform).

Het is een waardeloze dienst!

Ze doen helemaal niets om u als koper in het gelijk te stellen. Online Betaalplatform heeft geen connectie met Marktplaats als het gaat om chat geschiedenis tussen koper en verkoper. Tevens weten ze niet of een verkoper inmiddels al is geblokkeerd bij Marktplaats wegens fraude en ze doen ook niets met uw aangifte bij de politie.

Sterker nog. Een Track en Tracé code vanuit de verkoper is niet eens nodig.

In mijn geval heb ik een PSN (Playstation Netwerk kaart) gekocht bij een oplichter op Marktplaats.
Betaald met Gelijk Oversteken. Verkoper stuurt per Marktplaats chat een foto van een al gebruikte Google Play kaart. De foto is duidelijk te zien dat het niet om een PSN kaart gaat.

Ik heb meteen melding gemaakt van niet ontvangen product en aangifte gedaan. Marktplaats heeft de verkoper geblokkeerd wegens fraude.

Gelijk Oversteken service van Online Betaalplatform heeft de verkoper in het gelijk gesteld!!

Omdat ik toch een product heb ontvangen geeft men aan.​​​​ Online Betaalplatform is niet in staat om dan ook maar enig onderzoek te doen tussen koper en verkoper. Bellen met Online Betaalplatform heeft geen zin. Je krijgt niemand te spreken die dan ook maar iets kan betekenen.

Gelijk Oversteken service heeft geen eigen telefoonnummer en zijn dus niet te bereiken.
Diegene die je aan de lijn krijgt geeft aan dat Online Betaalplatform niet samenwerkt met Marktplaats om onderzoek te doen.

Op Marktplaats bij Gelijk Oversteken service staat dat een Track en Tracé code ten alle tijde leidend is. In mijn geval is er helemaal geen Track en Tracé code, en toch stelt Online Betaalplatform de verkoper in het gelijk.

Kortom:
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Maak nooit maar dan ook echt NOOIT gebruik van de Gelijk Oversteken service van Marktplaats. U betaalt extra voor een schijnveiligheid.

Online Betaalplatform faciliteert alleen een nieuwe manier om het voor oplichters nog makkelijker te maken om u geld afhandig te maken!

U heeft het valse vertrouwen dat u uw geld terug krijgt maar dat is dus niet het geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Een topic na 5 maanden kicken om het daarmee te kapen in plaats van verder te gaan op de huidige discussie is niet de bedoeling. Gezien alles wel gezegd lijkt te zijn in de originele discussie, gaat hier een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.