Ik heb zojuist ook een probleem gehad met gelijk oversteken als verkoper.
Afgelopen weekend een MacBook Pro te koop gezet, dus een fors bedrag. Na een aantal geïnteresseerden kwam deze persoon en wilde na een aantal moeilijke vragen wel de vraagprijs betalen. Leek mij opzicht gewoon te vertrouwen en er gingen nog geen bellen rinkelen. De MacBook was voor zijn 'broertje' en die wilde voor de zekerheid nog even contact via whatsapp, ook geen probleem.
De verkoper wilde gebruik maken van gelijk oversteken. En zoals hier in eerdere berichten al gezegd is, is het proces vrij onduidelijk. Wat het allemaal nog erger maakte is dat ze een sms via het marktplaats nummer verstuurden met het volgende bericht:
U maakt gebruik van de marktplaats gelijk oversteken service. Het bedrag van €1139,50 is veilig betaald via iDeal en zal overgemaakt worden na bevestiging.
In de berichten module op de marktplaats site stond inderdaad nergens dat het betaald was, maar het was ook totaal niet duidelijk dat dit niet zo was.
Ik heb toen (terwijl er toch een klein belletje ging rinkelen) het pakket verzonden. Toch wilde ik wat duidelijkheid hierover en heb toen de marktplaats app geïnstalleerd. Hier staat opeens wel duidelijk in het rood aangegeven dat het nog niet betaald is, terwijl op de website dit totaal niet terug te vinden is.
Het pakket was net een kwartier geleden bezorgd zag ik via Postnl, dus ik meteen bellen om te zorgen dat het ofwel retour gaat, of geblokkeerd wordt. Het pakket was namelijk bezorgd bij een pakket automaat. Na een lang gesprek met de helpdesk bij Postnl konden ze mij niet verder helpen.
Opeens kreeg ik een bericht van de koper, hij kon het pakket niet uit de automaat krijgen en nadat hij contact had opgenomen met de helpdesk kwam hij erachter dat het pakket retour ging naar mij. Op wonderlijke wijze is het dus toch gelukt (hoop ik) en krijg ik het pakket nog terug.
Nu snap ik de reacties wel die zeggen dat je zo'n duur pakket nooit zo moet verzenden. Maar aan de andere kant is het wel echt heel bizar dat je een sms krijgt van het marktplaats nummer. Hetzelfde nummer waar ze ook de inlogcodes voor authenticatie tijdens het inloggen versturen.