Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tijdelijk passagiersstoel uit auto verwijderen.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Theo schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:37:
[...]

Ben ik met je eens. Ik denk ook niet dat je een stoel zo mag monteren. Maar als de stoel er toch uit gaat, en maar met vier bouten vast zit, waarom dan niet gewoon even achterstevoren monteren "omdat het kan". Wat is er mis met de 'engineering curiosity? :P
Ik ken de bolt-pattern van een Pandastoel niet, maar bij veel auto's zijn de gaten niet allemaal op hetzelfde nivo en/of onder dezelfde hoek.
Soms gaat de bout b.v. de middenconsole in en aan de andere kant in de vloer. Of aan de voorkant in een framebalkje en achter in de vloer.

Kortom, schroef 'm maar los en kijk even. De kans is relatief klein dat je de gehele stoel met frame om kan draaien en terug kan plaatsen.
Je hebt meer kans dat de stoel van het slide frame af kan en dan omgedraaid kan worden, maar dan haal je jezelf wel een hele bak werk op de hals.

Dat gezegd hebbende, misschien kan je de rugleuning van de stoel demonteren zodat je de bodem overhoudt als been-steun.

Project Magna
They took my brain, replaced it with petrol and gave me matches.

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:34

JdM

Gas?Gas!

Even nog over het zicht wat wordt belemmerd als de stoel wordt omgekeerd: Als de panda van voor 2010 is, heb je geen rechter buitenspiegel nodig, mits je door de binnenspiegel zicht hebt.
Een optie voor een auto van na 2010 is om een spatbord-caravan-spiegel te monteren.

N54 powered

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:13
Van het feit, dat het mag en legaal is, zou ik nooit de voorstoel verwijderen. Dit ten behoeve van de veiligheid van de achterpassagiers. Weet je wat een klap dat geeft als iemand vanuit achteren naar voren "vliegt"? Dat is hetzelfde als dat je dus letterlijk een koe door de lucht slingert. De energie moet ergens opgevangen worden? Nou dat dus de voorruit of erger nog, je gaat er door. Zeker als het je vriendin is, zou ik er toch iets voorzichtiger mee zijn. Ondanks gordels etc. Ik zou liever nog een gat door de voorstoel zagen als het nou echt moet en in NL een nieuwe voorstoel halen, dan de hele voorstoel eruit halen.
Je kan toch je zorgverzekeraar bellen en vragen hoe of wat? Misschien dat ze inderdaad wel vergoeden en ben je nu bezig met creatief knutselen terwijl ze alles zo vergoeden.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:19
itsalex schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:36:
Van het feit, dat het mag en legaal is, zou ik nooit de voorstoel verwijderen. Dit ten behoeve van de veiligheid van de achterpassagiers. Weet je wat een klap dat geeft als iemand vanuit achteren naar voren "vliegt"? Dat is hetzelfde als dat je dus letterlijk een koe door de lucht slingert. De energie moet ergens opgevangen worden? Nou dat dus de voorruit of erger nog, je gaat er door. Zeker als het je vriendin is, zou ik er toch iets voorzichtiger mee zijn. Ondanks gordels etc. Ik zou liever nog een gat door de voorstoel zagen als het nou echt moet en in NL een nieuwe voorstoel halen, dan de hele voorstoel eruit halen.
Je kan toch je zorgverzekeraar bellen en vragen hoe of wat? Misschien dat ze inderdaad wel vergoeden en ben je nu bezig met creatief knutselen terwijl ze alles zo vergoeden.
Stel je voor, vroeger hadden auto's helemaal geen airbags 7(8)7

• Waarnemer
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11-11 16:15
Theo schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:06:
Ze heeft dezelfde rare tik als dat ik heb; we kunnen in en auto/bus/trein/vliegtuig niet slapen.
Dat is geen tik volgens mij... ik heb dat ook.. en velen met ons... hoewel "trein" in een trein lukt het me wel.... de rest dus niet...

auto/bus: zit nooit echt lekker.. oftewel.. kennie languit liggen..
vliegtuig: zit ook niet lekker en er is altijd de dreiging van gruwelijk slecht eten en ellebogende medepassagiers
trein: op de een of andere manier kan ik heel goed op dat kadeng kadeng in slaap knikkebollen....

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22:05

mark-k

AKA markkNL

Zonder voorstoel is veiliger dan met. De gordel is ervoor om je tegen te houden en niks anders. Zodra ja de stoel raakt heb je kans op extra letsel.

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
@Waarnemer Offtopic. Dat is omdat je graag de controle wil hebben, of omdat je niet dood wil gaan terwijl je lig te pitten.

Maar voorstoel verwijderen is niet veilig. Ik zou een busje huren ofzo. of toch maar de zorgverzekeraar bellen.

• Waarnemer
@Ivysaur maar in een trein vind ik het dan niet erg om dood te gaan?

Voorstoel verwijden heeft geen enkele invloed op de veiligheid van degene die achterin (in de gordel) zitten.
Vroeger..toen wij nog los op de achterbank van de auto van ons ouders stuiterden...toen wel... vlogen we de hele auto door...

Interessante link uit de UK http://www.nopenaltypoint...t-passenger-seat-car.html met een duidelijke overdenking... schakel voor de zekerheid de bijrijders airbag uit... anders krijg je-m in je oor.. in geval van....

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Order!

SadisticPanda schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:06:
[...]

Blijkbaar ligt er een prijs op de gezondheid van je familie. En dat is blijkbaar 75€ max aan LPG :D
Nadat er al 6000 euro kosten gemaakt zijn... Het houdt natuurlijk een keer op ;)

It takes two fools to argue.

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16-11 18:55

Snake

Los Angeles, CA, USA

Enige wat ik zou toevoegen is dat je NADAT je de stoel terugzet je de bouten met de juiste torque terug erin schroeft!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

XWB schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 00:50:
[...]

Nadat er al 6000 euro kosten gemaakt zijn... Het houdt natuurlijk een keer op ;)
Gewoon dumpen die vriendin en eentje zoeken met deftig linkerbeen....

Geen idee maar voor mij zou het niet stoppen, als het op,de gezondheid van familie of vriendin aankomen., ook al zijn er astronomische bedragen betaald....

Ieder voor zich ofc.

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22:05

mark-k

AKA markkNL

SadisticPanda schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:05:
[...]

Gewoon dumpen die vriendin en eentje zoeken met deftig linkerbeen....

Geen idee maar voor mij zou het niet stoppen, als het op,de gezondheid van familie of vriendin aankomen., ook al zijn er astronomische bedragen betaald....

Ieder voor zich ofc.
Lekker makkelijk gezegd, je moet het geld wel hebben... Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij de meeste mensen is het banksaldo niet onbeperkt. De kans is groot dat TS moet kiezen tussen of een comfortabelere auto, of de ziektekosten van zijn vriendin. Als iedereen die hier aan het roepen is dat die paar honderd euro niks voorstelt die eens even aan hem over maakt dan hoeft hij tenminste niet meer elk dubbeltje om te draaien.

TS heeft al voor 20+k aan kosten gemaakt voor de chronische ziekte van zijn vriendin, op een gegeven moment houdt het geld gewoon op en dan moet je keuzes maken. Dus kunnen we aub stoppen met dat hypocriete gedoe over dat hij zn vriendin zn gezondheid niet belangrijk zou vinden omdat hij geen dikke bmw wil huren? TS vindt de gezondheid van zijn vriendin juist zo belangrijk dat hij al het geld in medische behandelingen stopt ipv in nutteloze zaken zoals een huurauto.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:15
Los van het wel/niet hebben van de middelen om een dikke(re) auto te huren; met de meeste auto's blijf je het probleem houden dat je zonder modificaties niet met een gestrekt rechterbeen in de auto kan zitten waarbij het gestrekte been op, of boven, heuphoogte is terwijl je gewoon in de veiligheidsgordel kan zitten.

Dus ondanks dat velen hier de focus leggen op het huren van een andere auto lost dit het primaire probleem niet op. Het verwijderen van de voorstoel lost dit probleem wel op..

Met een ongeval doet een voorstoel niks voor de achterpassagier. Zonder gordel knalt deze tegen de voorstoel aan waardoor deze zwaar deformeert en de passagier over de stoel naar de voorruit schiet met alle gevolgen van dien. Het is immers niet voor niets dat bij de voorstoel de gordel ook niet aan de stoel vast zit maar aan de B spijl van de auto zelf; een stoel kan simpelweg deze enorme krachten niet opvangen. (zoek maar eens naar een aantal crashtest filmpjes, dan zie je wat ik bedoel :P)

Vandaar dat er op de achterbank ook gordels aanwezig zijn in iedere auto. Die gordels houden een persoon op de plek; en zeker niet de stoel vóór hem.. Ofwel; de voorstoel verwijderen lijkt niet iets te doen voor de veiligheid van de passagier op de achterbank.

Zelfs het huren van een camper lost het probleem niet op; het bed heeft geen gordel en is niet veilig om te gebruiken tijdens het rijden.

Ofwel; het huren van een grotere auto kost veel geld maar lost het probleem niet op. Het verwijderen van de voorstoel lost het probleem wél op zonder dat dit serieuze gevolgen heeft voor de veiligheid. (het ontbreken van de airbag is een minpunt. De enorme deformatieruimte vóór de passagier is daarentegen weer een pluspunt)

7400 Wp op het dak

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 22:04
Brazos schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:36:
[...]

Dat zal maar je zit in een gordel, dus er komt niet veel kracht op het raam. Je voorhoofd daarentegen wel.
Als jij met je been/benen op het dashboard zit schiet je gewoon onder je gordel door en ga je door de voorruit. Of zoals het artikel verteld knallen je benen tegen je hoofd.

Gewoon nooit doen, simpel toch?

• nikos_cs
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Theo schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:19:

....
Mocht blijken dat het toch niet een goede oplossing is; ik heb van een Tweaker het aanbod gekregen om zijn auto te kunnen lenen voor gratis *O* O+
Dan had ik de auto geleend. Natuurlijk is de kans groot dat het allemaal goed gaat zonder voorstoel, maar mocht er iets fout gaan vergeef je het jezelf nooit weer. Of ben ik dan te dramatisch?

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-11 09:47
nikos_cs schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:19:
[...]

Dan had ik de auto geleend. Natuurlijk is de kans groot dat het allemaal goed gaat zonder voorstoel, maar mocht er iets fout gaan vergeef je het jezelf nooit weer. Of ben ik dan te dramatisch?
In zijn algemeenheid heb je gelijk. maar ik ben benieuwd wat iedereen toch voor beren op de weg ziet.

Behalve jurisdisch is er niks aan de hand (en tot nu toe is er op dat vlak niks naar voren gekomen).

Vriendin zit gewoon in de gordel op een goedgekeurde zitplaats. Die stoel die er voor hoort te staan raakt ze als het goed is niet bij een aanrijding, dan faalt de gordel namelijk. Dus die stoel verwijderen maakt niks uit.

De eventuele airbag maakt niks uit. Er wordt geen passagier gedetecteerd, dus die zou niet afgaan.
En in welke auto dan ook (Waar ze voorin kan blijven, moet de stoel dusdanig ver naar achter dat die airbag toch geen invloed mee heeft.

Ben ook benieuwd wat voor soort auto er is aangeboden, en wel voordeel die dan zou bieden (niet gezegd dat het aanbod niet awesome is)

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:05
Wanneer een achterbank-passagier ondanks de gordel bij een aanrijding opgevangen moet worden door de voorstoel, dan heeft de autofabrikant wel héél ernstig gefaald. De autogordel is er om je zoveel mogelijk op je plek te houden in geval van een aanrijding, in elk geval zodanig dat je niet bruut in contact komt met wat zich voor je bevindt.

De voorstoel verwijderen kan gewoon volledig veilig.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:05
nikos_cs schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:19:
[...]

Uiteraard heb ik geen idee welk model auto wordt aangeboden, maar zelfs bij grote personenauto's is het voor langere personen niet mogelijk om met gestrekte benen voor- of achterin te zitten.

Alleen bij auto's met drie rijen zitplaatsen kan dit wanneer je de middelste rij verwijderd. Alleen praktisch gezien heb je dan weer dezelfde situatie als de huidige situatie waarbij de voorstoel uit de Panda verwijderd wordt.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:13
Ivow85 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:30:
[...]

Wanneer een achterbank-passagier ondanks de gordel bij een aanrijding opgevangen moet worden door de voorstoel, dan heeft de autofabrikant wel héél ernstig gefaald. De autogordel is er om je zoveel mogelijk op je plek te houden in geval van een aanrijding, in elk geval zodanig dat je niet bruut in contact komt met wat zich voor je bevindt.

De voorstoel verwijderen kan gewoon volledig veilig.
De voorstoel lijkt mij juist bij hoofdletsel veel meer "veiligheid" te bieden want daarom is een achterkant van een stoel niet van plastic, althans zeker de hoofdsteun (daarop kan je wel goed besparen). Aangezien het nu wel verplicht is van de driepuntsgordel maar de heupgordel kan daar zeker niet tegen beschermen als het echt letsel is en daarom hebben veel fabrikanten in het midden de heupgordel ook vervangen voor een driepuntsgordel.

Even mijn theorie, waarom wordt vóór wel een airbag geplaatst terwijl daar ook een gordel is maar daar is alleen een voorruit. Dus dan zou een driepuntsgordel voldoende moeten zijn zeg je dus, terwijl er al vaak genoeg mensen met de gordel aan naar buiten geslingerd zijn en/of toch de ruit hebben geraakt ondanks de airbag? Dan lijkt mij juist een driepuntsgordel niet voldoende te zijn om de passagier te beschermen want immers je kan niet het hoofd beschermen door de gordel want dat blijft een "los" object uiteindelijk en vandaar de vele "mogelijke" whiplashklachten.

Daarnaast las ik iets bij zijkantbotsingen en daarvoor biedt de voorstoel ook meer bescherming. Ook zou je dan moeten kijken naar de airbags in de zijkant of deze voldoende bescherming binnen. Gestel dat je inderdaad een botsing hebt, dan komt de b stijl veel verder naar binnen en kan de auto "inklappen" en veel meer impact hebben. Dus ook daarom zou ik het niet doen.

itsalex wijzigde deze reactie 05-11-2019 18:42 (10%)

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Theo Ik denk dat het veiliger, fijner en makkelijker is in de bijrijdersstoel, en deze geheel naar achter zetten. Ik weet dat het niet fijn is met kans op zwellingen, maar hoe wil je haar op de achterbank krijgen ?(in uitstappen bij stop/pauze). wat je ook doet, ik hoop dat jullie veilig thuiskomen. Het is een vervelende situatie.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Waarnemer
Theo schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:47:
het ontbreken van de airbag is een minpunt. De enorme deformatieruimte vóór de passagier is daarentegen weer een pluspunt)
Ja die airbag is er voor dat je je tanden niet samen met je neus in het dashboardkastje begraaft... het scheelt dat de weg naar het dashboardkastje nu een stuk langer is... Bij een botsing met dusdanige impact dat een airbag activeert, denk ik dat ze toch meer last zal hebben van haar been....

Dan zou jouw omgekeerde stoel mét gordel en zonder achterbank nóg beter zijn...

Alleen is dan jouw zicht belemmerd en dat mag niet.

• Theo
Update!

De stoel was er met nog geen vijf minuten uit. Het losdraaien van vier bouten was voldoende om de stoel te verwijderen. Het is echt niet mogelijk om de stoel achterstevoren terug te zetten aangezien de montagepunten dit echt niet toelaten. Niet alleen zit de bout rechtsachter in de zijkant van de auto geschroefd (re rest zit aan de vloer vast), de bouten voor en achter hebben ook nog eens een andere hartafstand. Ik heb het even geprobeerd maar het is echt niet mogelijk om de stoel achterstevoren ook met maar één bout vast te zetten. Hieronder de montagepunten in rood aangegeven. (De bouten heb ik in de montagepunten terug geplaatst, dan kan ik ze met geen mogelijkheid kwijtraken)

Vervolgens ontstaat er wel echt een zee van ruimte in de auto. Ik ben gelijk even met de stofzuiger door de auto gegaan, maar het voelt gewoon alsof je loopruimte heb in de auto :P

Daarna ben ik op de achterbank gaan zitten. Als ik de voeten strek dan kan ik deze kwijt tegen een balk die in de vloer ligt. Deze balk is ideaal om je voet voor te zetten om een remactie op te vangen.

Als ik mijn voet verhoogd plaats zodat deze op dezelfde hoogte als mijn heup is dan is er nog een zee van ruimte over tussen mijn voet en het dashboard. Een angst dat je bijna met je voet(ten) tegen het dashboard zit is ongegrond. Sterker nog; ik gok dat je minimaal 2.30 meter moet zijn om het dashboard te kunnen raken..

De voetenruimte is zo ruim dat je zelfs op de vloer kunt zitten met gestrekte benen; met je rug tegen de achterbank aan, en zelfs dan is er nog een beetje ruimte over. (helaas geen foto van)

Conclusie van vandaag: Dit moet goedkomen :) Ik heb er het volste vertrouwen in dat op deze manier iemand veilig* vervoerd kan worden die op de achterbank zit en een been gestrekt moet houden.

*net zo veilig als op een voorstoel van dezelfde auto, of net zo veilig als op de achterbank met voorstoel in dezelfde auto

7400 Wp op het dak

• nikos_cs
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Heel veel succes met de rit, ik hoop dat deze vlekkeloos verloopt. Zoals eerder gezegd zal ik dit zelf nooit doen, ook al moet ik toegeven dat het er beter uitziet dan verwacht.

Wat ik me nog afvraag, ben je verzekerd bij een ongeval? Afgezien dat het in jou ogen veilig is, ik neem aan dat er bij een ongeval wel een ander soort letsel zal optreden.

• Theo
Tweede (en laatste) update!

Na bijna 2.000 km achterin te hebben gezeten op de achterbank zonder voorstoel kan als conclusie worden getrokken: Topidee! Bergen van ruimte voor vriendin om te zitten. Van enige vorm van discomfort was geen sprake; ook niet toen ik hard moest afremmen omdat een idioot met 90 de linkerbaan opschoot waar ik 150 reed (wat ook al een prestatie is; een Panda die 150+ km/h haalt op gps :P )

Met een krukje op de plek van de voorstoel was het gemakkelijk om met een gestrekt been te reizen in de auto. Bij de grensovergang tussen Duitsland en Zwitserland werden we niet raar aangekeken door de controlerende beambten.

Gewoonlijk kan vriendin niet een paar uur comfortabel in een auto zitten (ook niet in een dure huurauto; been there, done that, got the tshirt rugpijn). Nu was bijna 10 uren geen probleem vanwege vanwege de beenruimte, en het feit dat ze met gestrekte benen kon reizen.

Het enige nadeel wat we gevonden hebben is dat het wat minder gemakkelijk is om als passagier snacks aan te geven aan de bestuurder die de passagier in een doos/zak/trommel naast haar heeft liggen (want ruimte zat) omdat het van rechtsachter naar linksvoor moet gaan :P

Conclusie van de trip was: Die stoel gaat er vaker uit als we een lange rit maken! :P Je hebt -letterlijk- een vracht aan beenruimte voor je, plus behoorlijk wat ruimte naast je op de achterbank.

Qua verzekering; de voorstoel is geen probleem daar deze geen bijdrage levert voor de achterbankpassagier. Voor hem (of haar) is de gordel en de achterbank zelf het ontworpen veiligheidsmiddel; niet een stoel daarvoor die vrijelijk te verstellen is. Immer kan/mag je ook op de achterbank zitten met de voorstoel naar voren geschoven en geklapt.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True