Aanwezigheidsdetectie dmv radar/microwave sensors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik gebruik nu enkele Xiaomi Aqara PIR bewegingsmelders. An sich geen klagen van, maar je hebt de typische nadelen van PIR m.b.t. gevoeligheid en range.

Er zijn blijkbaar ook radar / microwave sensors die gevoeliger zijn en 360° beweging detecteren zonder line of sight. Hiermee hoop ik nauwkeuriger vast te stellen of iemand in een kamer aanwezig is om bijvoorbeeld lampen te laten branden. En ze netter uit het zicht te kunnen wegwerken.

Zijn er tweakers die dit met succes in gebruik hebben? Bijvoorbeeld met een RCWL-0516
@Ito in deel 1 las ik dat jij hier mee had geëxperimenteerd, nog steeds tevreden van?
@Femme ik las in Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver dat je gebruikt maakt van een wat duurdere 12 V radarsensor. Gebruik je deze nog? Zou je deze nog steeds aanraden ten opzichte van goedkopere/nieuwere sensors als RCWL-0516?

Nog wat informatie die ik over dit onderwerp heb gevonden:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
#135 Radar Sensors / Switches: Comparison and Tests

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Zigbee Microwave Radar Motion Sensor

Movement detection using the RCWL-0516 and HC-SR501 sensors
RCWL-0516 Microwave Radar Sensor Experiences?
Combinatie van PIR/Radar dmv hc-sr501 en RCWL-0516 sensors

Xandem ziet er ook veelbelovend uit en krijgt goede reviews, maar vrij duur

Dit topic is een 1:1 overname van sloth in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2" ik hoop hier wat meer ervaringen en reacties te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

sloth schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:17:
Hiermee hoop ik nauwkeuriger vast te stellen of iemand in een kamer aanwezig is om bijvoorbeeld lampen te laten branden.
Houd er rekening mee dat deze sensors dwars door deuren en plafonds heen kijken. Bij mij gaat het licht op het toilet beneden aan als ik boven over de gang loop, en het licht in de gang als ik nog buiten naar de voordeursleutel sta te zoeken :-D

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:21

de Peer

under peer review

Zie ook hier: Aanwezigheid detectie, PIR / Radar / Ultrasoon /Ble ?
Dit wordt met enige regelmaat besproken hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:08
Ik heb thuis enkele RCWL-0516 en HFS-DC06 modules liggen.

De RCWL-0516 vind ik niet gevoelig genoeg. Niet zoveel verschil met een PIR eigenlijk, dus voor minieme bewegingen te detecteren als je stilzit is hij bijlange niet gevoelig genoeg.

De HFS-DC06 heb ik nog niet aan de praat gekregen. Beide modules DoA vind ik vreemd maar niet onmogelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 07:33
Mannen, zijn jullie hier al verder mee gekomen?

Ik heb een aantal PIRs in de tuin en die wil ik door radar movement sensors vervangen die met Zigbee kunnen communiceren naar mijn hub.
Of the shelf is dit niet makkelijk te vinden dus t wordt waarschijnlijk DIY.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb een RCWL-0516 ingebouwd in het nachtlampje van mijn kinderen. Voor die toepassing werkt het goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Ik wou een rcwl 0516 gebruiken op een lege gpio op een sonoff.. voor detectie van beweging aan de zijkant van het huis. De bedoeling was door het kozijn of het glas heen. Want pir werkte niet door het glas.

Maar microwave werkt ook niet door glas of kozijn. 3.3volt of 5 volt maakte geen verschil.

Enigste verschil wat ik merkte was dat microwave minieme beweging detecteerde itt pir en dat zelfs op lange afstand. En pir reageert soms op zonlicht.

Heb toen maar een draadloze outdoor pir sensor op 433mhz gekocht voor de zijkant van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
jelle2503 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:26:
Maar microwave werkt ook niet door glas of kozijn. 3.3volt of 5 volt maakte geen verschil.
De 0516 werkte hier helemaal niet op 3.3V, uitgang blijf continu hoog. Op 5V werkte hij wel correct.
Pagina: 1