Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SolarEdge omvormer met hogere capaciteit: verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54
Vandaag heeft installateur zonnepanelen geplaatst. In totaal 9 keer JASolar 300wp black panelen, west / zuidwest georiënteerd en geïnstalleerd op plat dak. Alle panelen met optimizers.

Totaal verwachte opbrengst: 2100 kwh per jaar.

Volgens planning zou een SolarEdge SE2200HD worden geplaatst, maar deze bleek defect. Daarom hebben ze nu een SolarEdge SE3000HD omvormer ervoor in de plaats geïnstalleerd.

Is dit een verstandige keuze? Ik kan geen panelen meer bijplaatsen. Ideale rendement zou tussen 80% en 110% van capaciteit omvormer liggen. Kan ik de grotere omvormer gerust laten hangen of toch beter laten wisselen voor de kleinere variant SE2200HD?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Daar hebben ze een hele PDF over gemaakt:
https://www.solaredge.com...er_dc_oversizing_nl_0.pdf

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welke optimizers zijn gebruikt?

(je linkje in je sig, werkt niet)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-11-2019 23:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TweakersOnly
Volgens mij zijn er P300 optimizers gebruikt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Nee dat is wat anders

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
TweakersOnly schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 00:12:
Volgens mij zijn er P300 optimizers gebruikt.
Is geen probleem, die 1 fase omvormers van SE werken allemaal vanaf 6 x een optimizer, de optimizers zorgen voor het juiste dc voltage. 2200 en 3000 zijn identiek qua opstart en uitval voltage.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TweakersOnly
Dat klinkt goed. De SE3000HD omvormer kan dus gewoon blijven hangen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het minimum aantal P300 is 8 volgens de datasheet, niet 6.

Ik zou eerder in de gaten houden, hoe het systeem presteert met die P300.
Als er een aantal panelen schaduw krijgen heeft dat gevolgen voor de prestatie van de anderen panelen.
Rouske in "Zonnepanelen (wat is wijsheid)"

Ze hadden beter P404 kunnen plaatsen, dan zit je wel op 6 panelen en is de spanning hoger om makkelijker de vereiste 370 Vmpp kunnen halen. Dus wat meer panelen schaduw is dan minder erg.

Maar he...wie is hier nou de snackbar? Misschien kan @Rouske er wat over vertellen? :>

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
Inderdaad bij 2 van de 9 panelen in de schaduw zal dat nog goed werken met p300, worden dat er meer dan worden de panelen in de zon beperkt in opwek.
Maar als dat pas is als de zon onder grote hoek op de panelen valt zal dat weinig effect hebben.

Het verschil in efficiency tussen SE2200H en SE3000H bij lage vermogens is volgens mij minimaal, zie hier.

Dan kan je nu mooi in de gaten houden of de panelen in het voorjaar boven STC uit komen :9
Edit: ohnee, 300Wp op p300.... :F

Maar ik lees net Uitbreiding zonnepanelen: tips en suggesties?
En zie daar verschillende vlakken/oriëntaties, dus als deze 9 panelen over die situatie gaat dan had ik toch eerder voor de 85V output optimizers gekozen.

Maar regel volledige toegang en hou de output spanning van de optimizers en panelen in de gaten.
Als er optimizers op 60V staan en de paneel spanning wordt hoger dan Vmpp dan wordt dat paneel beperkt in opbrengst.

[ Voor 30% gewijzigd door Rouske op 03-11-2019 12:43 ]

Pagina: 1