Toon posts:

Uitbreiding zonnepanelen: tips en suggesties?

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:50
Situatie:
Op het schuine dak, zuid-zuid-west georienteerd, zijn 12 JA-solar 255wp zonnepanelen met optimizers geinstalleerd. Het schuine dak ligt daarmee vol. Op zolder is een SolarEdge SE-3000 omvormer geplaatst.

Ik lever ongeveer 300 kWh meer terug dan dat ik verbruik, maar binnen een paar weken wordt er een warmtepomp geinstalleerd. Daarom wil ik graag op de platte daken van aanbouw en/of garage een extra zonnepanelen plaatsen met ongeveer 1700 - 2000 kWh vermogen.

Daarbij zijn er een aantal knelpunten:
- In het dak van de aanbouw zijn twee lichtkoepels geplaatst. Ik kan dus niet het volledige dak gebruiken om panelen te plaatsen.
- Dak van aanbouw is ongeveer 3,10 meter hoog, dak van garage is ongeveer 2,70 meter hoog. Gedeelte van het dak garage heeft daarmee schaduw van dak aanbouw,

Situatieschets:

Ik heb nu van een leverancier een offerte voor €3900 gekregen voor de volgende punten:
5 x Panasonic VBHN330SJ53 HIT 330 Wp WBS zonnepaneel, 3 stuks op aanbouw en 2 stuks op garage
1 x GoodWe Type: GW1500-NS omvormer
Montage

Ik ben geschrokken van de offerte, maar is dat terecht? Zonnepanelen en omvormer kosten samen ongeveer 1600 euro, wat betekent dat er 2300 euro wordt gerekend voor montage, aansluit- en kleinmateriaal.

Wat vinden jullie van het aanbod? Hebben jullie nog aanvullende ideeen of aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?

[Voor 15% gewijzigd door TweakersOnly op 16-09-2019 13:49]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:58
Gewoon offertes bij meerdere partijen opvragen, dan kun je beter vergelijken.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:31
Op een plat dak. Dan zou ik toch ook aan zelf plaatsen gaan denken.

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:15
Zitten er nog optimizers bij? Die 2 panelen op je garage zullen denk ik redelijk veel schaduw krijgen.
Voor 5 panelen en een omvormer zou ik ook aan zelf installatie gaan denken.

Mess with the best, die like the rest

• TweakersOnly
Inmiddels heb ik een tweede offerte binnen, die er al een stuk beter uitziet:
- 3 zonnepanelen op dak aanbouw, JA Solar 300wp JAM6K-60-300-PR-B-40
- 5 zonnepanelen op dak garage, JA Solar 300wp JAM6K-60-300-PR-B-40, verdeeld over twee rijen
- 8 optimizers
- solaredge SE2200 omvormer
- complete installatie

Totaalprijs van de offerte €3900 incl btw, verwacht rendement 1882kWh
Eventueel kan ik op het dak garage nog een extra paneel laten leggen voor €400 extra en 200kWh extra teruglevering.

[Voor 7% gewijzigd door TweakersOnly op 17-09-2019 13:15]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:06
Donders zeg.
Gooi gewoon 8 simpele mono panelen plat op dak, goodwe 2000 ns er aan, kabeltje, stekkertje, middagje werk. Is prima voor 2500 inc btw te doen. Ik snap die solaredge fascinatie niet zo....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-05-2022
Lardman schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:10:
Donders zeg.
Gooi gewoon 8 simpele mono panelen plat op dak, goodwe 2000 ns er aan, kabeltje, stekkertje, middagje werk. Is prima voor 2500 inc btw te doen. Ik snap die solaredge fascinatie niet zo....
Wel een tigo duo optimizer erbij voor de twee panelen die op de garage dicht onder de dakrand liggen.

Kan zelf met dit optimizer nog wel voor onder de 2500 euro
8 panelen voor 1200
1 omvormer voor 450
3+3+2 bevestiging plat dak voor 300
1 keer Tigo duo optimizer voor 75 euro
kabels, connectors en groep aansluiting 225

En je hebt misschien wel 2 uur een elektricien nodig voor de aansluiting van de omvormer op je net

[Voor 20% gewijzigd door TWyk op 17-09-2019 14:57]

• TweakersOnly
Ik moet bekennen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Afgelopen weekend heb ik een afspraak gehad met verkoper van het bedrijf, dat de originele Zonnepanelen heft gelegd. Deze verkoper/adviseur kwam met het volgende advise:

* Negen nieuwe JASolar 320wp Zonnepanelen, waarvan 3 op plat dak aanbouw, 4 op plat dak garage en 2 panelen op het platte dak carport.
* Bestaande SolarEdge SE-3000 omvormer vervangen door een nieuwe 3-fase SolarEdge omvormer
* Alle panelen, zowel oude als nieuwe panelen, als 1 string aansluiten op de nieuwe omvormer

Plaatje:

Argumenten van adviseur:
* Omvormer begint pas te werken bij 100volt of meer. Door alle panelen als 1 lange string in te richten, levert meer op dan twee losse omvormers
* Zonnepanelen op carport liggen op het oosten en zullen in de ochtenduren toch voldoende opleveren om rendabel te zijn.

Verwachte totaalrpijs zal ongeveer 5200 euro inclusief BTW zijn.

Los van het feit dat de totaalrpijs al een stuk hoger uitvalt: Kloppen de argumenten van adviseur?

Ik lees overal dat alle Zonnepanelen in één string hetzelfde vermogen moeten hebben, ook met optimizers. De oude panelen zijn JASolar 255wp.
Klopt het argument van van 1 grote omvormer vs. 2 kleinere omvormers? Is dit hogere rendament echt substantieel hoger om de hogere totaalrpijs te rechtvaardigen?

Omdat ik nu een 1X35A aansluiting heb, komt er ook nog 260 euro bij om de aansluiting om te zetten naar een 3X25A aansluiting.

• Lardman
Ook 9 panelen volledig geinstalleerd kan ver onder de 3000 inc op een eigen omvormer. Als iets 5% efficienter is en 2000 euro meer kost, dan is de terugeverdientijd ongeveer 40 jaar. Niet doen dus.
Simpel eigen systeempje met stringomvormer wordt je veel blijer van. Als je bang bent voor schaduw kun je met een beetje goed zoeken en navragen jinko maxims 305 watt vinden voor zo rond de 135 ex per stuk.
Heb je ook optimisers en verder geen gedoe.

Laat dus de bestaande installatie zoals die is. 5000 euro voor 9 paneeltjes, nieuwe omvormer en alles overhoop + 800 euro voor nieuwe meterkast? lekker laten die troep.

[Voor 16% gewijzigd door Lardman op 23-09-2019 11:12]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• TweakersOnly
Oké, dat is een duidelijk advies.

Dan blijft wat mij betreft nog een punt openstaan: Welke opstelling van zonnepanelen op het platte dak garage cq. carport gaat meeste rendament opleveren.

Ik heb een aantal opstellingen vanuit offertes gekregen:
- 4 zonnepanelen op garage in portret stand
- 2 keer 3 zonnepanelen op garage in landscape stand
- 4 zonnepanelen in portret stand op garage + 2 zonnepanelen op carport.

Garage ligt ongeveer 40 cm lager dan het dak van de aanbouw. Daardoor heb ik op garage gedeeltelijk schaduw. Ik heb al gekeken of met rubbertegels of iets dergelijks de stellage van zonnepanelen op het dak garage verhoogd kan worden. Dat biedt echter geen echte oplossing voor zover ik zie.

Volgens één van de adviseurs kunnen er geen zonnepanelen op de overkapping worden gelegd. Wat is daar de reden van. Ik kan overkapping verstevigen door extra dwarsbalken te bevestigen?

Heeft iemand nog ideeen cq. adviezen hierin?

[Voor 12% gewijzigd door TweakersOnly op 24-09-2019 09:19]

• Lardman
Een paneel plat doet afhankelijk van de situatie en de hoeveelheid strooilicht tussen de 89 en 94% van de opbrengst van een paneel dat naar het zuiden staat.
Zolang je installatie onder de 10 panelen is en je meer panelen kwijt kunt met (zo goed als) plat montage ga daarvoor. Iedereen die roeptoetert dat je 6x per jaar de panelen moet schoonmaken heeft het niet begrepen ( 2x per jaar is meer dan zat). Een paar graden is genoeg voor afwatering. 8 panelen op zuid worden verslagen door 9 panelen plat. Aangezien de extra kosten van een paneel met montagemateriaal voor een 320 watt of hoger paneel zo rond de 150 ex uitkomen kun je gewoon kijken of je ergens 12 panalen plat kunt laten. Daarmee kun je een 3000 watt omvormer prima laten zoemen.
Kijk dus hoevaak 1,65 bij 1,04 meter (paneel op railplus klemmen) op je dak past.

Heb je last van schaduw pak dan de Maxim Jinko's.

De voordelen van plat nogmaals op een rij:

- Minimale ballast nodig
- Makkelijk zelf te maken mits je gebruik maakt van stoeptegels en zonnepanelenrail voor schuindak
- Maximale hoeveelheid panelen die geen schaduw op elkaar werpen
- Ook makkelijk lost te halen indien je bij het dak moet voor onderhoud.
- Met veel panelen kun je zo hoog mogelijk bij het optimum voor een 1 fase omvormer uitkomen (11 a 12 panelen)

Tot zover Lardman

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee