Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stroomverbruik op 1 stopcontact

Pagina: 1
Acties:

• Demiesehv
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 12-11 19:25
Ik heb mijn energieafrekening weer gehad.
En vind dat ik met 5800kw er hoog zit wij gebruiken wel veel de droger.
2 volwassen 2 peuters.
Bijna heel het huis zit al op led lampen.
Nu heb ik een meter gekocht om dit te gaan controleren.
De eerste groep die ik controleer is een plasma tv, set op box van ziggo en een htpc.
Samen verbruiken deze 3900 watt dat lijkt me best wel veel.
Nu zit het grootste verbruik in de tv maar verbruikt een oude plasma tv echt zoveel stroom.
Of is dit een normaal verbruik.

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:00

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kijk in de specs van je TV.

This footer is intentionally left blank

• Silver7
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:45
Heb je toevallig een slimme meter?

• eggda
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:30
Lees dit topic eens door... En meten is weten

• MarchelHoek
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:44
3900 watt op 1 stopcontact (WCD)

Dan weet ik niet hoe een en ander afgezekerd is, want op 16 Amp trek je max 3680 Watt uit je stopcontact.
Ik vermoed dat je toch ergens een meetfout hebt

Bla Bla Bla

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 14-11 18:00
Misschien dan de droger uitmeten? ( je geeft zelf aan dat je de droger vaak gebruikt )

Daarnaast wat voor apparatuur heb je nog meer?

Zie ook de reactie van @eggda Meten is weten.

PSN ID= michelNL

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:04
Heb je niet ergens de komma verkeerd? 390W komt meer in de buurt voor een plasma tv, set op box van ziggo en een htpc

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 00:35
Veel geklaag, weinig informatie.... en natuurlijk weer de eenheden fout. Jaarverbruik gaat in kWh.

Wat voor droger, wat voor HTPC, wat voor TV, etc.

Goedkoop via V&A geregeld PC'tje met standbyverbruik van 100W die 24/7 aanstaat doet jaarlijks 876 kWh
Verlichting doet bijna niks in het verbruik... tenzij je in het hele huis overal het licht aan laat staan of extreme helderheid gaat maken met Halogeenverlichting in een zwartgeverfd huis.

Vorige buren hier deden dat. Licht in gang, slaapkamer, hal, woonkamer... allemaal aan en zelf zaten ze in de bijkeuken. Die betaalden 300 euri per maand.

Toevallig vloerverwarming met oude oversized pomp die 24/7 draait? Tikt ook aan. Oud type wisselspanning afzuiging met dichtgeslipte ventielen.... kassa kassa.

Antieke droger in combinatie met wasmachine die te langzaam centrifugeerd kan héél prijzig worden...

Er zijn ook mensen die elke twee dagen al hun kleren in de was gooien, dagelijks de handdoeken in de was doen etc. Dat tikt ook erg hard aan.

Dagelijks lang douchen met groot debiet... ook erg prijzig.

10 minuten p.p. x 10 L/min x 4 personen x 365 dagen = 146 m3. Dat is aan water iets van 146 euro. Dat is uiteraard alleen koud water en je douched natuurlijk niet koud. Dus stel je hebt nog zo'n antieke elektrische boiler, dan gaat je dat ook nog.... (40-10)*4180*146.000/3.600.000=5085 kWh kosten.

Gelukkig weten we dan dus al één ding; dat je niet met vier personen dagelijks 10 minuten met 10 L/min douched op een elektrische (niet-warmtepomp) boiler :+

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 01-11-2019 17:24 (33%)

• Demiesehv
Gelukkig heb ik een splinternieuwe ketel.
En stoken doen we niet zoveel verbruiken 800m3 aan gas per jaar vrij zuinig huis op gebied van stoken.
Douchen met 4en doen we wel goed 😂.
Net even nagekeken zat een typefout in.
Tv ziggo en htpc samen verbruiken 480watt.
Zal morgen de droger eens gaan meten.
Verder wel nog een koelvriescombinatie in de schuur staan.
En dat is een oudere mischien zit het daar wel in.
Verddr op de droger naar niet heel veel gekke dingen in huis.

• kabeltjekabel
Demiesehv schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:48:
En stoken doen we niet zoveel verbruiken 800m3 aan gas per jaar vrij zuinig huis op gebied van stoken.
Knap om wederom een post met zo weinig specifieke informatie te maken :P

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Leer aub het verschil tussen (kilo)Watt en (kilo)Watt/uur

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Sgrovert
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:25
kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:50:
[...]
Knap om wederom een post met zo weinig specifieke informatie te maken :P
Alsje of zelf in een post van 10 regels iets bijdraagt

Sgrovert wijzigde deze reactie 01-11-2019 18:02 (65%)

Lost In Music

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

GoldenSample schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:02:
[...]

Jij ook ;)
En hoelang staan die aan? Je moet hier echt aan gaan rekenen om wat zinnigs te zeggen, anders doe je straks de waterkoker nog de deur uit.

jij ook?

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:33
Bij de meeste energieleveranciers kun je aangeven dat ze elk kwartier je slimme meter mogen uitlezen. Indien je dat even aan zet wordt je stuk wijzer dan handmatig even een keertje meten.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tazzios schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:14:
Bij de meeste energieleveranciers kun je aangeven dat ze elk kwartier je slimme meter mogen uitlezen. Indien je dat even aan zet wordt je stuk wijzer dan handmatig even een keertje meten.
Dat werkt schijnbaar wel goed ja (in Belgie kan dat niet), mijn zus heeft dat en die ontdekte zo dat haar koffiezetapparaat wel heel veel stroom verbruikte in standby (kan ook bekers warm houden enzo).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:39

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:13
Een piek moment aflezen op een meter heeft natuurlijk geen enkele zin.
Wat @ThinkPad zegt. Neem dat topic eens door.

• kabeltjekabel
Sgrovert schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:02:
[...]

Alsje of zelf in een post van 10 regels iets bijdraagt
Beter kijken. De post van 10 regels is niet van mij en is degene waar ik kritiek op lever :)

• RP6conrad
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22:38
Verdachte apparaten : oude koel/vries toestellen, elektrische boilers (lekken soms aan de overdrukventielen, lekwater wordt verwarmd !), verwarmingspompen die continu draaien (vloerverwarming met verschillende kringen),toestellen die continu ingeschakeld zijn (routers, pc, telenet box), droogkasten, wasmachines, afwasmachines.

• Demiesehv
Bedankt allemaal voor de hulp.
Ga morgen meer meten heb helaas geen slimme meter in huis dus dat kan ik niet doen.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:21
Droger meten heeft weinig zin het gaat erom hoeveel uur dat ding op jaarbasis staat te draaien. Als je een droger gebruikt om alle was kurkdroog te krijgen is dat wel een grootverbruiker ja.
Plasma tv idem, met een uurtje per dag zal het wel meevallen maar als het ding elke dag 6 uur aan staat hakt dat er wel in.

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:58

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Je kunt ook even een smart plug kopen die het verbruik meet (niet alleen actueel maar ook totaal kWh. Zet je die een dag of een paar dagen op een bepaald apparaat geeft een goed beeld van wat het verbruikt. Bijv de TP-Link HS110, kan je op afstand in een app volgen.

Zet hem bijv een paar dagen op je tv en gebruik die zoals je hem normaal gebruikt, daarna paar dagen op je vriezer, op je boiler (als je die hebt), htpc, pomp van de vloerverwarming, noem maar op. Alle “verdachte “ apparaten.

Tussendoor steeds ff resetten.

Mooi fout is niet lelijk

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 00:53
wat voor soort droger heb je ?
een condensdroger en een afvoerdroger zijn namelijk grootverbruikers een warmtepomp is de helft zuiniger.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:05
Glenfiddich schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 22:27:
Je kunt ook even een smart plug kopen die het verbruik meet (niet alleen actueel maar ook totaal kWh. Zet je die een dag of een paar dagen op een bepaald apparaat geeft een goed beeld van wat het verbruikt. Bijv de TP-Link HS110, kan je op afstand in een app volgen.

Zet hem bijv een paar dagen op je tv en gebruik die zoals je hem normaal gebruikt, daarna paar dagen op je vriezer, op je boiler (als je die hebt), htpc, pomp van de vloerverwarming, noem maar op. Alle “verdachte “ apparaten.

Tussendoor steeds ff resetten.
Een dag is te kort. Minimaal een week meten per aansluitpunt om enigszins betrouwbaar te kunnen extrapoleren naar jaarverbruik. Of je moet wel een heel strak leefpatroon hebben...

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22:05

mark-k

AKA markkNL

[...]

Is die laatste de acceleratie van je energie? kJ/s/h....

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:54
Deze is dus wel grappig omdat je verkeerd verbetert, zoals al was opgemerkt.

Het is kilowattuur, oftewel kilowatt*uur niet kilowatt/uur. 1 Watt is een Joule per seconde (J/s), dus al een hoeveelheid energie per tijdseenheid, als je deze nog een keer deelt door tijd krijg je een voor dagelijks gebruik nogal zinloze eenheid - dat zou de verandering per seconde zijn van de hoeveelheid gebruikte energie per seconde (de eerste afgeleide dus). Ook leuk, maar niet waar je hier mee bezig wilt zijn.

Ik wacht nu op de eerste die een fout in mijn post aanwijst :P

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Demiesehv schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:55:

De eerste groep die ik controleer is een plasma tv, set op box van ziggo en een htpc.
Dat is ook extreem veel voor die dingen en is ook gewoon onmogelijk met de apparaten die je noemt, plasma tv, set op box van ziggo en een htpc. Hoe kom je aan dat meetresultaat, m.a.w. hoe en waarmee heb je dat gemeten? Zelfs een tiende van die 3900 watt is al heel veel. Mocht de meting toch correct zijn, dan kan het niet anders dan dat je een veel-gebruiker op die groep over het hoofd hebt gezien. Misschien wat al is genoemd een droger?

Edit:
Ik meende dat ik de reacties goed had nagekeken, maar het bleek dat ik je eigen correctie toch over het hoofd had gezien. Rekening houdend met die minder zuinige plasma tv denk ik dat alles wel verklaard is.

Techneut wijzigde deze reactie 02-11-2019 11:51 (13%)

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16-11 12:51
@Techneut :
Dat zal wel aardig kloppen, plasma is wat minder zuinig dan Led, bij zelfde maat. Ziggo box 20 W continu, met beetje pech, HTPC hangt af van leeftijd en kracht.

• Demiesehv
miciel schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 23:39:
wat voor soort droger heb je ?
een condensdroger en een afvoerdroger zijn namelijk grootverbruikers een warmtepomp is de helft zuiniger.
Condensroger heb een slimme meter gekocht die je alles kan laten testen die ga ik nu een week overal tussen hangen.
Vloerverwarmingspomp ga ik ook eene bekijken waar die stekker zit, want die gebruiken we veel vaker dan de radiatoren.
Droger word hier denk ik wel 5x in de week gebruikt.
En de plasma tv ook echt veel zeker 5 uur per dag.

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 00:53
Demiesehv schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:33:
[...]

Condensroger heb een slimme meter gekocht die je alles kan laten testen die ga ik nu een week overal tussen hangen.
Vloerverwarmingspomp ga ik ook eene bekijken waar die stekker zit, want die gebruiken we veel vaker dan de radiatoren.
eventueel kan je er een pomp schakelaar tussen zetten.
en mocht het nou een oude pomp zijn dan is het wijzer om deze te vervangen voor een zuinigere.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:05

FreakNL

Well do ya punk?

Techneut schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:13:
[...]

Edit:
Ik meende dat ik de reacties goed had nagekeken, maar het bleek dat ik je eigen correctie toch over het hoofd had gezien. Rekening houdend met die minder zuinige plasma tv denk ik dat alles wel verklaard is.
Dr is helemaal niks verklaard, die set staat toch niet 24/7 aan? Laat dat 8 uur per dag zijn, kom je op 1100/1200 kWh. Verklaart nog steeds de rest van zijn gebruik niet...

FreakNL wijzigde deze reactie 04-11-2019 05:58 (46%)

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:21
Het zal een combinatie zijn van energieslurpers, een plasma 5u per dag verbruikt bovengemiddeld veel, ziggo kastje + htcp 24/7 ook. Misschien nog een oud type vloerverwarmingspomp die continu draait, 5x per week een wasdroger is ook niet niks. It all adds up.

• Mickey77
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23:31

Mickey77

Allround ICT-er

Demiesehv schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:33:
[...]
heb een slimme meter gekocht die je alles kan laten testen die ga ik nu een week overal tussen hangen.
Geduld is een schone zaak.. Je hebt al een meter en dan nog ga je een topic aanmaken. Waarom niet gewoon eerst wat meer meten en dan hier een topic aan maken, als dat nog nodig is?

Je geeft zelf al aan dat je de droger veel gebruikt en dat je een oude vriezer in de schuur hebt staan. Voila. Dat zijn twee grote energievreters, dat geef je zelf al aan. Gewoon beide apparaten 3 etmalen meten en dan het aantal kWh afmeten (niet de max of min Wattages van je apparatuur, maar het verbruik in kWh over x dagen en y uren).

Grote kans dat je die zonder die twee apparaten op een 'normaler' gerbruik komt. Gewoon eerst even een paar dagen meten... die meters zijn niet bedoeld om in een half uur conclusies te kunnen trekken. Patience!

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:22

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

MarchelHoek schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:58:

Dan weet ik niet hoe een en ander afgezekerd is, want op 16 Amp trek je max 3680 Watt uit je stopcontact.
Dan ga je uit van een spanning die exact 230V is, terwijl die ook bijvoorbeeld 240V kan zijn. Ten tweede kun je zekeringen prima licht overbelasten zonder dat ze eruit klappen. 10% is geen probleem. Dus reken maar uit wat je kunt halen.

I have the cape.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:22
Je kan dit gewoon zien op de huismeter hoor zolang het een digitale meter is, een domme/slimme maakt niet uit.
Er zit een knop op daar kun je gerust op drukken, staat wel op de meter hoe dat moet er kan niks fout gaan, instellingen kan je niet verkloten omdat het allemaal is afgeschermd.

Natuurlijk moet je alle apparaten dan even uitzetten en zekerweten dat niet toevallig je koelkast/diepvries aanslaat.

Dat een apparaat veel stroom gebruikt zoals een droger is helemaal niet zo erg, als deze maar incidenteel aanstaat, neem aan dat je droger niet de hele dag aanstaat, maar een oude vriezer dat kunnen stroomvreters zijn.

5x per week droger aan dat loopt in de papieren, dan is een WP droger een goed alternatief.
Daarnaast standby verbruik is ook handig naar te kijken, hier gaat savonds de tv meubel met een (echte knop geen softwarematig)knop uit.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 04-11-2019 09:28 (17%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Aragnut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16-11 23:03
....
....
Vergeet niet de koelvries combi in de schuur mee te nemen in je metingen. Dit kunnen enorme energie slurpers zijn (zeker bij iets oudere apparaten). Als je hem vervangt let dan ook goed op dat het apparaat in een schuur kan staan (veel moderne apparaten moeten minimaal in 10C staan).

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Je kan ook gewoon een keer (aangenomen dat je een digitale meter hebt) controleren wat je standby-verbruik is. Lampen etc uit en even kijken wat je huis verbruikt. Dat zijn dan de apparaten zoals de koelkast, vriezer, etc..

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.
Rum, beer, quests, and mead. These are things that a pirate needs!

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:34

vso

raap voor zijn recht

200Watt 24x7 aan laten is snel 1000Kw(h) bv desktop pc oid

Een senseo van 1600W verwarmt maar paar sec .. en die verbruikt veel minder dan een 750W koffiezet apparaat die 15 min staat te "pruttelen" onder dezelfde noemer lamp op de wc vervangen heeft veel minder nut dan woonkamer.

Maak eens een excel lijstje aantal "watt" x gebruiks duur per dag / week/maand/jaar en voor 10,- heb je een watt meter.. zo ben ik in het begin redelijk geschrokken van zaken en na wat vervang slagen zitten we erg "zuinig"

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 15-11 14:00
MarchelHoek schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:58:

Dat komt waarschijnlijk omdat VA en Watt door elkaar worden gebruikt. Wanneer je een zuivere weerstand hebt, zoals een straalkachel, dan is de factor 1. Dus 1000 W is dan 1000 VA. Maar er zijn slechts weinig apparaten die deze ideale factor 1 halen. Vaak is het zo dat een apparaat bijvoorbeeld 1400 VA gebruikt waarbij het daadwerkelijk opgenomen vermogen 1000 W is. Daardoor kan de plasma TV bijvoorbeeld prima 2800 280 W gebruiken waar de tussenmeter 3900 390 (VA) aangeeft. Het is een technisch verhaal maar heeft ermee te maken hoe wisselstroom / AC voedingeselektronica werkt.

Een waarde van 2800 280 W is redelijk normaal voor een plasmascherm. Ik zou overwegen deze te vervangen door een nieuwe TV die gebruik maakt van een andere techniek zoals LCD met LED backlight of OLED.

FrankHe wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:42 (1%)
Reden: een nul te veel

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 21:48
overbodig

zetje01 wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:44 (87%)

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:11
Twam schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:21:
@Techneut :

[...]

Ziggo box 20 W continu, met beetje pech,
Als je een Mediabox XL hebt, vreet die 56 Watt continue als die op Standby Hoog (actief) hebt staan. Voor ons destijd de reden om van (toen nog UPC) Ziggo af te stappen... Die is op jaarbasis dus al 490kwh...

Een oude HTPC kan ook flink veel energie vragen.

Life is what happens while you're busy making other plans

• FrankHe
zetje01 schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:33:
@FrankHe
2800 Watt voor een (plasma) tv vind jij redelijk normaal?

Dat is het i.i.g. niet. Ik bedoel, dat is niet normaal, en verkeerde voorlichting.
Ik zat inderdaad niet op te letten. Had 280 Watt en 390 VA moeten zijn. Te snel geknipt en geplakt. 2800 Watt is inderdaad meer een video wall te noemen.

Een LCD TV~ doet doorgaans niet meer dan 100 Watt. Dus een goede factor 2,8 zuiniger dan een plasma scherm.

FrankHe wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:34 (11%)
Reden: aanvulling LCD

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 21:48
overbodig

zetje01 wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:44 (95%)

• FrankHe
zetje01 schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:35:
[...]

:)
Als jij je post nou verbetert, haal ik mijn post weg. (Om het topic een beetje schoon te houden)
Bij deze!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:32

mvdam

EV-Gekkie

Mijn vorige (oudere) droger deed op een droogbeurt van 3 uur zomaar 10kWh erdoorheen jagen.

Als je dan 100-200x per jaar een droogbeurt hebt heb je het al gauw over 2000kWh op jaarbasis.
Als je het hebt over elke dag een droogbeurt ga je al naar de 3650kWh op jaarbasis.

Dan hoef je verder niets spectaculairs meer te doen om aan de 5800kWh te komen.

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• copywizard
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
2 volwassen 2 peuters.
Bijna heel het huis zit al op led lampen.
Nu heb ik een meter gekocht om dit te gaan controleren.
Nu zit het grootste verbruik in de tv maar verbruikt een oude plasma tv echt zoveel stroom.
Of is dit een normaal verbruik.
ik weet niet of dit al aangegeven is? heb niet alle reacties doorgelezen maar je geeft al aan een plasma tv te hebben? en twee kinderen? een plasma tv staat en stond erom bekend een heel goed beeld te hebben maar tegelijk ook een evenredig energie gebruik te hebben! zeker als je twee kinderen hebt dan kan het zijn dat die tv misschien een uurtje of 4+ aan staat per dag dan tikt dat al snel aan.

ook is bij mij de boosdoener de Ziggo decoder geweest zeker de horizon box (maar ook de cisco boxen) gebruiken zelfs in stand-by nog absurde hoeveelheden stroom.

en een HTPC naast je tv is leuk maar ook deze zal vaak aanstaan en een beetje pc gebruik ook stroom zelfs als hij uitstaat.

ik zou eens de energie meter in het stopcontact van je audio/video hoek steken als alles uit is ik vermoed dat jou "sluip" verbruik ook als snel 150+ watt is en dat vertaald zich naar een boel geld! en dan staan je apparaten in stand-by.

probeer je plasma tv als deze niet makkelijk te vervangen is i.v.m. kosten gewoon geheel uit te zetten )dus niet de rode knop op de AB gebruiken maar de fysieke knop op de tv zelf en het rode lampje moet dan uit gaan) als dit op jou tv niet mogelijk is stekker eruit of stand-by killer ertussen plaatsen.

wat betreft je HTPC kan deze worden vervangen voor een raspberry pi? die verbruikt haast niks zelfs als hij aanstaat.

en je decoder ? kijk of je tv een insteekkaart mogelijkheid heeft waarbij je een cam module kan gebruiken van Ziggo dit kost je 0 extra stroom als je tv aanstaat of uit. of doe een poging om een Ziggo next decoder te krijgen dit kost vermoedelijk een paar euro maar dan heb je een veeeel energie zuiniger apparaat en stel deze ook in op de eco modus.

wat betreft andere apparaten zoals koelkast en losse extra vriezers zijn ook vaak boosdoeners zeker als ze al een wat jaartjes ouder worden (10+jaar) dan is het aan te raden ze te vervangen voor zuinigere a++ of zelfs a+++ modellen dit kan ook honderden euro's schelen in de kosten.

ik zelf heb alles gemeten via een slimme thermostaat (toon van Eneco) gecombineerd met neo coolcam stekkers hierdoor kreeg ik redelijk snel een beter inzicht in mijn energieverbruik en waar ik dus op kon besparen deze optie kost wel iets maar heeft weinig kennis of kunde nodig om bij te houden en is nog prettig voor de minder technische wederhelft.

ik weet haast zeker als ik jou situatie zo lees dat je al snel de helft op je energie rekening kan besparen door gewoon bepaalde dingen af te leren of bepaalde dingen te vervangen.
  • HTPC > Raspberry pi > grote winst
  • Decoder > CAM module of horizon next > grote winst
  • Koelkast uit berging > echt nodig? of vervangen voor zuiniger a++(+) model > zeer grote winst
  • Droger > vervangen of minder drogen en meer ophangen > grote winst
  • TV > vervangen of beter afstellen > zeer grote winst
  • Standbykiller tussen audio/video hoek. > zeer grote winst

copywizard wijzigde deze reactie 04-11-2019 13:36 (13%)

Intel I5-6600K, Asrock Z170 Extreme4, 2 x MSI GTX960 2G SLI, 16GB HyperX DDR4

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 4 november 2019 @ 05:56:
[...]

Dr is helemaal niks verklaard, die set staat toch niet 24/7 aan? Laat dat 8 uur per dag zijn, kom je op 1100/1200 kWh. Verklaart nog steeds de rest van zijn gebruik niet...
Nou helemaal niks? Laten we het houden op de helft. Jij reageert op het nogal hoge jaarverbruik, mijn reactie ging over het gebruik, m.a.w. het momenteel gebruikte vermogen op één groep. En dat laatste was verklaard wel verklaard door dat typefoutje. Twee verschillende zaken dus van de vraag.

Het nogal hoge jaarverbruik (wat ik echter niet echt onwaarschijnlijk vind) is met niet genoemde zaken inderdaad niets te zeggen zolang er niet wat meer informatie is. Bijvoorbeeld een fornuis (oven en koken), alleen oven of geen van beide. Zo is het niet onmogelijk dat er meer energieslurpers zijn,

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mijn inmiddels 10 jaar oud wasdroger trekt bijna 3 kilowatt uit het stopcontact.
Als je zo'n droger 5x per week laat draaien tikt dat wel aan ja. En dat gaat zéker op als je er (te) nat wasgoed ingooit. Op hoe veel toeren centrifugeert jouw wasmachine? Ideaal is 1400 of 1600rpm voor drogere was.

Een plasmascherm... Oude, redelijk stroomvretende techniek.
Maar vergis je niet: Een nieuw (groot) LCD of OLED scherm is ook niet heel zuinig. Vooral OLED is minder zuinig dan je zou denken (ik heb er zelf één).

Wat je ook kunt doen is al je apparaten uitzetten. Vervolgens één voor één aanzetten, en je stroommeter bekijken.

Het kan bijvoorbeeld ook een oude koelkast zijn die enorm vaak aanspringt omdat ie de boel niet meer koel kan houden.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16-11 12:51
Nyarlathotep schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:27:
Het kan bijvoorbeeld ook een oude koelkast zijn die enorm vaak aanspringt omdat ie de boel niet meer koel kan houden.
Dit kan ik beamen! Toen het van de zomer zo warm was, kreeg mijn inbouwkoelkast zonder vriezer het niet meer onder de 16 graden. Dat ding en de losse tafelmodel vriezer vervangen, scheelde zo'n 20% op m'n (toch al lage) energieverbruik. Ging in de zomer van 60 naar 40 euro per maand, uit m'n hoofd, verschil is iets kleiner nu het weer Nederlands weer is :+

Tel daar zo'n droger bij op en je zal inderdaad wel een best eind wezen voor het totale verbruik (naast de kleine 500 W voor media).

• Demiesehv
mr_evil08 schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:23:
Je kan dit gewoon zien op de huismeter hoor zolang het een digitale meter is, een domme/slimme maakt niet uit.
Er zit een knop op daar kun je gerust op drukken, staat wel op de meter hoe dat moet er kan niks fout gaan, instellingen kan je niet verkloten omdat het allemaal is afgeschermd.

Natuurlijk moet je alle apparaten dan even uitzetten en zekerweten dat niet toevallig je koelkast/diepvries aanslaat.

Dat een apparaat veel stroom gebruikt zoals een droger is helemaal niet zo erg, als deze maar incidenteel aanstaat, neem aan dat je droger niet de hele dag aanstaat, maar een oude vriezer dat kunnen stroomvreters zijn.

5x per week droger aan dat loopt in de papieren, dan is een WP droger een goed alternatief.
Daarnaast standby verbruik is ook handig naar te kijken, hier gaat savonds de tv meubel met een (echte knop geen softwarematig)knop uit.
Nogmaals ik heb geen meter waar je op kan drukken.
Gewoon nog oude draaischijg meter.

• kabeltjekabel
Dan moet je gewoon met de stopwatch even omwentelingen tellen. Er staat altijd wel ergens op de meter hoeveel omwentelingen 1 kWh is.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 06-11-2019 14:25 (36%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True