Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Mijn vraag

Onze zelfbouwpc (Januari 2019) hangt af en toe even, vaak met grafische artefacten over beide schermen, en is daarna vaak onwerkbaar traag maar soms ook niet, gewoon bij werken in Win10 met Chrome, Office-producten, RDP. Niet (alleen) tijdens gamen (heb net een kwartier Furmark gedraaid, geen problemen, idem met Minecraft).
Soms binnen een kwartier na opstarten, soms na enkele uren Office-werk, soms enkele uren Minecraft met Twitch of youtube op het tweede scherm (iets met ontspanning).

In de Event Viewer is zijn dan vervolgens een paar meldingen te vinden (zie hier onder).

Het irritante is dat ik drie kwartier geleden een hanger had, en nu al 30 minuten lang zonder problemen naar Furmark zit te kijken en dit bericht zit te typen.

Voorbeeldje van de artefacten, die weg waren nadat nvlddmkm gerecovered was:

Artefacts

Uit eventmgmt.msc:
quote: Error
The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\Video3
0a97(2b84) 840001ee 6422e774

The message resource is present but the message was not found in the message table
quote: Warning
Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered.
waarvan die laatste dan meestal een keer of vier.

Relevante software en hardware die ik gebruik

CPU: Ryzen 7 2700x
Mobo: Gigabyte Aorus Ultra Gaming X470
RAM: G.Skill FlareX 3200-14 16GB setje
Voeding: Corsair RM550X
GPU: Gigabyte GTX 1050 Ti OC 4G
SSD (OS): WD Black NVMe 500GB
SSD (Data): Samsung 860 EVO 1TB
SSD (Zooi): ouwe Intel van 80GB
Schermen: 2x Dell 25" 1440p; 1 via HDMI, 1 via Displayport
Kast: Fractal Core 2500 met een paar extra systeemfans

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Biosupdate (31, mobo werd geleverd met F3)
NVidia-driverupdate (laatste)
AMD Chipsetdriverupdate (laatste van de Gigabyte-site)

4 uur Memtest laten lopen: geen RAM-fouten
Half uur Furmark laten lopen: Graka gaat naar 62°C, CPU naar 49°C, chipset 46°C, rest 35°C-42°C.

Wat ik wil proberen: Andere videokaart, maar ik heb niets liggen met een Displaypoort- en een HDMI-aansluiting en die Ryzen heeft geen GPU ingebakken. Is dit een geldig excuus de 1050Ti te upgraden? Ik game niet :P.

En als het de videokaart is.. die kapt er niet (reproduceerbaar) mee als ik hier een stresstest draai, dus garantie claimen wordt leuk?

[Update]
Ik schakel net het systeem uit na een klein uur geen problemen en na het klikken op uitschakelen hapert de opbouw van vensters weer een paar minuten lang tot Windows zich uiteindelijk afsluit. Ik zal zometeen nog een keer in de event viewer kijken wat dit keer de meldingen waren.

[ Voor 4% gewijzigd door Tarin op 31-10-2019 13:57 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 09:14
De melding in eventviewer komt bekend voor, ik meen mij te herinneren dat ik deze een jaar of 2 geleden heb gehad bij een nieuw in elkaar gezette PC. Toen heb ik ook memtest, furmark en alle zooi gedraaid waar niks uitkwam. Daar bleek uiteindelijk dat één van de RAM bankjes defect was. Heb je al gecheckt of dat de PC ook kuren vertoont met één RAM bankje of wanneer je deze in een andere slot zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
@Roflzor Ik hoopte eigenlijk dat een rondje Memtest (4 passes) RAM-problemen uit zou sluiten, maar na wat googlen blijkt dat Memtest86 niet altijd alle problemen detecteert.
Ik zal vanmiddag kijken of de problemen ook met 1 balkje optreden. Ik wilde eigenlijk toch nog een setje van 16GB erbij halen nu ze weer wat betaalbaarder zijn (€129 in plaats van €209 van begin dit jaar). GPU-upgrade stond eigenlijk niet op de planning.

[ Voor 58% gewijzigd door Tarin op 31-10-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflzor
@Tarin ben benieuwd wat er uit de tests is gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Aangezien we niet elke dag de tijd hebben om langer aan de pc te werken (en indien wel, zou het fijn zijn als hij het gewoon doet) ga ik vanmiddag het geheugen vervangen (extra setje besteld) en een andere videokaart inbouwen (GT710 van 34 euro besteld). Als we dan na een dag geen problemen meer hebben ga ik de setup varieren.

Ik meld me de komende.. week? hoop ik? met de voortgang en uiteindelijk hopelijk ook met een update van wat uiteindelijk het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflzor
@Tarin Is er nog iets uit je onderzoek gekomen? Ik zie dat er een vergelijkbaar issue is gemeld in een andere forumpost op tweakers:

"nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Roflzor schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:16:
@Tarin Is er nog iets uit je onderzoek gekomen? Ik zie dat er een vergelijkbaar issue is gemeld in een andere forumpost op tweakers:

"nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld"
Ik draai sinds een paar weken zonder problemen op een ander setje geheugen (zelfde merk/type) en een andere graka (GeForce 710 ofzo, de goedkoopste die ik kon vinden). Volgende test is het geheugen er weer bij, als ik dan weer geen problemen heb, probeer ik de 1050ti in te ruilen.

Het lastige is dat de computer of een half uurtje door mij, of een hele dag door mijn vrouw gebruikt wordt, dus ik heb weinig tijd om te testen, en als m'n vrouw er een dag achter zit, moet hij het gewoon doen (home office).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1IwrPLgHEDspe78MprtnBVV1mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zA5FYaOhk79t3quC0QIrlz6h.png?f=fotoalbum_large

Ik heb van november 2019 tot eind maart 2020 met een andere videokaart gewerkt. Hopelijk accepteert Alternate dit als foutbeschrijving ;).

Pagina: 1