"nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 18:45
Hoi,

Mobo; MSI Gaming 7 Z97 series
Chipset: I7-4790K
Memory; 4x 8GB Crucial DDR3 1600Mhz 8-8-8-24 XMP profile 1 aanstaan.
PSU: Corsair CXM750 modular
FULL speclist;
http://speccy.piriform.com/results/YQeraDpNIa67RoxqE2Ycc5k

Ik heb sinds aantal dagen na een reinstall van Windows 7 continue crashes;

Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld.
ID;4101

Heb heel het internet afgezocht, ben helaas niet wijzer van geworden.... Is dit issue een hardwarematig issue of ligt het aan de mobo?

Voorheen had ik hier geen last van...

Graag hulp erbij.

[ Voor 18% gewijzigd door Probook8979 op 06-12-2019 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
PS; weetniet of dit de juiste categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
heb je graphics drivers opnieuw geinstalleerd, na de reinstall van windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Laatst online: 16-03-2021
Vaak was deze melding een driver issue van Nvidia voor je videokaart maar de melding kan je dus ook krijgen met het spelen van een bepaalde game of een probleem van je hardware (temperatuur, geheugen, mislukte overclock etc)

Het geeft alleen aan dat je Nvidia service is gecrashed/gestopt maar de reden daarachter kan verschillend zijn.

Begin met het bijwerken van de meest recente drivers voor jouw videokaart naast het compleet updaten van je OS. Zorg dat je geen overclock op je kaart hebt staan of software zoals aftherburner. Hou je temperaturen en geheugen gebruik in de gaten om zien wat er gebeurt op de achtergrond

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat is de Nvidia driver van je videokaart. Of je moet een nieuwere installeren, ofwel er is meer aan de hand.

begin eens met het delen van de specificaties van je PC zodat we weten waar we over praten.

PS, zorg er wel voor dat je je upgrade naar W10 vast plant. Windows 7 is over minder dan twee maanden niet meer ondersteund en zal dus niet meer van beveiligingsupdates worden voorzien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:00
Begin eens met Windows 10 te installeren.
Windows 7 is al bijna end of life.

Daarna inderdaad alle drivers updaten (Video, chipset, LAN, geluid, etc. Eventueel BIOS nog).

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:58
1. wissel eens van windows Thema. Dit heeft voor mij langdurige problemen opgelost waarbij DDU & clean W10 install niet hielpen.
2. Probeer DDU
3. herinstalleer windows. Sterker nog, upgrade naar windows 10 middels een clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
offtopic:
Aangezien TS een best “deftige” setup heeft kan het wellicht zo zijn dat hij/zij “proprietary” software of games/mods gebruikt die Windows 7 “only” zijn ? Ivm discussie wel/geen Windows 10 en upgraden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:26
Download een oudere driver en kijk of die ook problemen geeft. Misschien is er een compatibiliteits-issue ingeslopen in nieuwere drivers.

Heb je ook alle moederbord en intel drivers geïnstalleerd? Windows 7 heeft standaard nog heel wat extra drivers nodig voor een stabiele werken met intel borden uit die generaties.

Verder zoals vermeld temperaturen> fan speed al die data is belangrijk om het 1 en ander uit te sluiten.

@de window 10 fanclub hier komop zeg blijf eens bij de relevante informatie en support. dat de support werkt betekend niet dat het os stopt met werken. er werken bedrijven nog steeds op windows 2000 of zelfs 3.1 of beter nog dos. Dat er geen support meer is is totaal niet relevant. Ik heb mijn rig van 2011 tot 2019 gedraait zonder enige update of 'support' en had nul problemen. niet iedereen heeft de laatste updates nodig. sterker nog soms werkt een oudere versie beter, sneller en stabieler.
Ik zou nog steeds windows 7 draaien als ik die optie had maar helaas zijn er geen werkende drivers voor mijn nieuwe hardware.

• Probook8979
Even ter info;

De Windows 7 is helemaal up - to - date kwa updates. Dit probleem is voornamelijk net na een fresh installatie van Windows 7.
Moederbord en drivers zijn geinstalleerd. Echter weet ik niet of de laatste versies van de drivers draai.

Daarnaast draai ik gewoon Windows 7 vanwege de applicaties die ik draai.

Crash wordt voornamelijk veroorzaakt als de thema op "Aero" draai en de games full res. in game. ipv bordeles.

Ik heb van alles geprobeerd, DDU of de Extensie aangepast en weer opnieuw geinstalleerd... Ik weet het niet meer waar het nu precies aan kan liggen...

Is het hardware defect, gericht op de videokaart? Of juist de Mobo?

Alle reacties zijn van harte welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Probook8979 op 28-11-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
computerjunky schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:31:
Download een oudere driver en kijk of die ook problemen geeft. Misschien is er een compatibiliteits-issue ingeslopen in nieuwere drivers.

Heb je ook alle moederbord en intel drivers geïnstalleerd? Windows 7 heeft standaard nog heel wat extra drivers nodig voor een stabiele werken met intel borden uit die generaties.

Verder zoals vermeld temperaturen> fan speed al die data is belangrijk om het 1 en ander uit te sluiten.

@de window 10 fanclub hier komop zeg blijf eens bij de relevante informatie en support. dat de support werkt betekend niet dat het os stopt met werken. er werken bedrijven nog steeds op windows 2000 of zelfs 3.1 of beter nog dos. Dat er geen support meer is is totaal niet relevant. Ik heb mijn rig van 2011 tot 2019 gedraait zonder enige update of 'support' en had nul problemen. niet iedereen heeft de laatste updates nodig. sterker nog soms werkt een oudere versie beter, sneller en stabieler.
Ik zou nog steeds windows 7 draaien als ik die optie had maar helaas zijn er geen werkende drivers voor mijn nieuwe hardware.
Ook hier heb ik oudere drivers geinstalleerd, geen resultaat.
Voorheen had ik hier nooit last van....

Is dit nu een driver issue of een hardware issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 09:14
De melding in eventviewer komt bekend voor, ik meen mij te herinneren dat ik deze een jaar of 2 geleden heb gehad bij een nieuw in elkaar gezette PC. Toen heb ik ook memtest, furmark en alle zooi gedraaid waar niks uitkwam. Daar bleek uiteindelijk dat één van de RAM bankjes defect was. Heb je al gecheckt of dat de PC ook kuren vertoont met één RAM bankje of wanneer je deze in een andere slot zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Roflzor schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:17:
De melding in eventviewer komt bekend voor, ik meen mij te herinneren dat ik deze een jaar of 2 geleden heb gehad bij een nieuw in elkaar gezette PC. Toen heb ik ook memtest, furmark en alle zooi gedraaid waar niks uitkwam. Daar bleek uiteindelijk dat één van de RAM bankjes defect was. Heb je al gecheckt of dat de PC ook kuren vertoont met één RAM bankje of wanneer je deze in een andere slot zet?
Waar uit bleek dat de RAM bankjes defect was? Wat heb je toen gedraaid waaruit dat bleek?
Graag je input!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:26

Pos

Om te testen; haal je geheugen eens van xmp profiel af en op jedec 4 settings.

Ik had crashende video drivers omdat mijn geheugen te agressief afgesteld stond. Alle testen gedaan, niets gaf problemen, toch maar eens geprobeerd geheugen iets terug te schroeven, geen crashes meer.

Is het proberen waard imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Pos schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:52:
Om te testen; haal je geheugen eens van xmp profiel af en op jedec 4 settings.

Ik had crashende video drivers omdat mijn geheugen te agressief afgesteld stond. Alle testen gedaan, niets gaf problemen, toch maar eens geprobeerd geheugen iets terug te schroeven, geen crashes meer.

Is het proberen waard imo.
Ja klopt, Ik heb toevallig de XMP profile aanstaan bij mijn huidige RAM bankjes 4 x 8 GB met XMP Profile. Ik ga het gelijk testen of dat eventueel helpt.

Ga eerst is met Unqine Heaven de benchmark is draaien of ik daar de crash krijg vervolgens zonder XMP profile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 09:14
Probook8979 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:32:
[...]

Waar uit bleek dat de RAM bankjes defect was? Wat heb je toen gedraaid waaruit dat bleek?
Graag je input!!
Uit memtest, hardware monitor en andere tooling bleek niet dat het RAM bankje defect was. Uiteindelijk gewoon een checklist gemaakt om ieder individueel hardware onderdeel uit te sluiten. Bij het weghalen van één van de RAM bankje startte de hele PC niet meer op. Vervolgens het defecte RAM bankje omgeruild met degene die ik er net had uitgehaald en de PC functioneerde zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfnl88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 00:25
Herkenbaar probleem,
Zelf had ik er in Windows 7 vaak last van, er viel echter geen touw aan vast te knopen want het kwam de ene keer voor tijdens gamen maar kwam ook voor tijdens wat browsen op het internet. Het kon ook zo maar zijn dat ik één dag meermaals het probleem had en een andere dag niks.
Ik had wel het idee dat de problemen zich voordeden na een periode van een verse installatie van de Nvidia driver.
Daarnaast had ik ook last van uitvallende randapparatuur zoals een WiFi adapter, wegvallende verbinding waardoor ik het apparaat telkens moest resetten.

Wat ik toen allemaal heb gedaan;
  • Memtest; geen fouten, geheugen heeft vanaf dag 1 altijd op een standaard XMP profiel gedraaid zonder problemen
  • DDU; wanneer er een Nvidia driverupdate was, zoals eerder gezegd, voor mijn gevoel ging het na de installatie goed maar na verloop van tijd kwam de crash altijd terug
  • Schone installatie; maar na verloop van tijd kwamen de problemen altijd terug
Uiteindelijk maar een upgrade naar Windows 10 gedaan en al mijn problemen zijn opeens verholpen.
Ik draai nu driver versie 440.97 en heb geen foutmeldingen meer. Daarnaast zijn mijn problemen met randapparatuur ook verdwenen.
Blijf het alsnog maar raar vinden, ook wel jammer aangezien Windows 7 mijn voorkeur had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:52
Wylana schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:01:
Begin eens met Windows 10 te installeren.
Windows 7 is al bijna end of life.
Dit, maar daar zie ik TS niet op in gaan. Of is er een specifieke reden dat je Win7 installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
KnoxNL schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:33:
[...]

Dit, maar daar zie ik TS niet op in gaan. Of is er een specifieke reden dat je Win7 installeert?
Probook8979 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:41:

Daarnaast draai ik gewoon Windows 7 vanwege de applicaties die ik draai.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:52
Fair point :P Overheen gelezen.

Misschien kunnen we TS dan beter helpen om te kijken of zijn apps ook in windows 10 werken, of desnoods in HyperV. Uiteindelijk wil je win7 echt niet blijven draaien als het systeem ook aan het www hangt (wat ik natuurlijk niet weet of dat zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
dfnl88 schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:26:
Herkenbaar probleem,
Zelf had ik er in Windows 7 vaak last van, er viel echter geen touw aan vast te knopen want het kwam de ene keer voor tijdens gamen maar kwam ook voor tijdens wat browsen op het internet. Het kon ook zo maar zijn dat ik één dag meermaals het probleem had en een andere dag niks.
Ik had wel het idee dat de problemen zich voordeden na een periode van een verse installatie van de Nvidia driver.
Daarnaast had ik ook last van uitvallende randapparatuur zoals een WiFi adapter, wegvallende verbinding waardoor ik het apparaat telkens moest resetten.

• Memtest; geen fouten, geheugen heeft vanaf dag 1 altijd op een standaard XMP profiel gedraaid zonder problemen
  • DDU; wanneer er een Nvidia driverupdate was, zoals eerder gezegd, voor mijn gevoel ging het na de installatie goed maar na verloop van tijd kwam de crash altijd terug
Uiteindelijk maar een upgrade naar Windows 10 gedaan en al mijn problemen zijn opeens verholpen.
Ik draai nu driver versie 440.97 en heb geen foutmeldingen meer. Daarnaast zijn mijn problemen met randapparatuur ook verdwenen.
Blijf het alsnog maar raar vinden, ook wel jammer aangezien Windows 7 mijn voorkeur had.
KnoxNL schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:39:
[...]

Fair point :P Overheen gelezen.

Misschien kunnen we TS dan beter helpen om te kijken of zijn apps ook in windows 10 werken, of desnoods in HyperV. Uiteindelijk wil je win7 echt niet blijven draaien als het systeem ook aan het www hangt (wat ik natuurlijk niet weet of dat zo is).
For the record;

Ik heb Clean install naar Windows 10 gedraaid. Ook hierbij gaf dit dezelfde crashes waarbij de systeem helemaal up-to-date was. Kortom; de discussie om naar Windows 10 te upgraden heeft geen meerwaarde.

Weer terug naar Windows 7 pro. Clean install. zonder enige installatie behalve van Steam crasht de systeem nog. Het is geen BSOD. maar een crash terug naar de bureaublad, met als melding dat de stuurprograma xxxx niet meer werkt/functioneert. In de eventlog zie ik de melding wat vermeldt staat in de 1e post.

Moet zeggen dat het systeem minder vaak crasht nadat ik de XMP profile heb uitstaan. In het verleden stond dit altijd aan, waarbij dit geen problemen gaf. Nu na enige lange tijd gamen crasht de spel perdirect wanneer ik een open omgeving belandt.

Na het verwijderen van het XMP profile, crasht het systeem niet meer, maar wel random op bepaalde punten.

Uit een benchmark Heaven is het systeem niet gecrashed... Nu wil ik een Memtest draaien, echter weet ik niet welke.. welke raden jullie aan?

Moet er wel zeggen dat ik DDU al tig keer heb uitgevoerd waarbij dit geen resultaat opleverde.

• dfnl88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 00:25
Good old Memtest86 werkt prima hiervoor. Wel lekker lang laten draaien zodat je een goed beeld krijgt.
Als je fouten ziet hoeft het niet persé defect geheugen betekenen, het kan, net zoals je zelf aangaf, wellicht aan de slots op je moederbord liggen. Dan is het de 'leuke' zoektocht om per bank af te gaan en te testen.

Verder misschien nog een CMOS reset van je BIOS, stekker(s) van de videokaart nakijken, videokaart reseaten.

Zat bij mijzelf op een gegeven moment te denken dat de videokaart misschien net een dip in de stroomvoorziening had waardoor hij rare dingen doet zoals crashen. Als je het hebt, testen met een andere voeding?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
dfnl88 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:16:
Good old Memtest86 werkt prima hiervoor. Wel lekker lang laten draaien zodat je een goed beeld krijgt.
Als je fouten ziet hoeft het niet persé defect geheugen betekenen, het kan, net zoals je zelf aangaf, wellicht aan de slots op je moederbord liggen. Dan is het de 'leuke' zoektocht om per bank af te gaan en te testen.

Verder misschien nog een CMOS reset van je BIOS, stekker(s) van de videokaart nakijken, videokaart reseaten.

Zat bij mijzelf op een gegeven moment te denken dat de videokaart misschien net een dip in de stroomvoorziening had waardoor hij rare dingen doet zoals crashen. Als je het hebt, testen met een andere voeding?

Succes!
Herkenbaar probleem,

Dat heb ik namelijk, zowel tijdens het gamen crasht het systeem. Maar ook tijdens het browsen of een email aan het typen. Totaal geen lijn in te vinden.

Even een update:

Thuis mem86 gedraaid, hele nacht volledig laten draaien. Na ongeveer 8 uurtjes geen fouten in de RAMbanken gevonden.

Bij een maatje van mij, die ook Windows 7 draait, aantal uren gegamed en laten draaien.... Geen crash bevonden.

Bij mij was het al direct ma een cleaninstall, drivers, steam gamea. Al een crash bevonden.

Ik weet nu niet waar het nu aan kan liggen... Zou het mijn voeding zijn en alsnog de RAMbankjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Roflzor schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:17:
Herkenbaar probleem,

dfnl88 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:16:

Succes!
Ik heb het geprobeerd met mijn reserve kaart / AMD r9 390x. Hij geeft namelijk dezelfde foutmelding maar dan van AM;

Event ID 4101; Beeldschermstuurprogramma amdkmdap reageert niet meer en is hersteld.

Hierbij ook een clean install gebruikt op Windows 10. Up - to - date drivers.
Het kan niet zo zijn dat ''opeens'' mijn oude videokaart ook dezelfde verschijnselingen vertoont.

Zelfs door niks te doen, idle crasht de beeldscherm, eventjes zwart vervolgens is er weer beeld met als gevolg event ID 4101.

Heb OCCT gedraaid, daar zie ik alleen een piek wat naar beneden valt op de GPU, niet bij de RAM en ook niet bij de PSU.
Ondertussen heb ik al een nieuwe RAM module besteld en een nieuwe voeding.

Kan het ook mijn CPU liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-06 13:35
@Probook8979 Ik heb hetzelfde probleem. Soms geen problemen en dan weer bij het streamen naar YouTube via OSB crashed het systeem. Heb je de oorzaak nog kunnen achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Digin schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:39:
@Probook8979 Ik heb hetzelfde probleem. Soms geen problemen en dan weer bij het streamen naar YouTube via OSB crashed het systeem. Heb je de oorzaak nog kunnen achterhalen?
Jazeker,
Kapotte moederbord, heb een andere moederbord gekocht waar ik nu tot op heden alsnog geen problemen meer heb.

Goedkoop een moederbord gekocht voor de socket van cpu. Alle problemen die ik had, zijn daarmee opgelost.

Welke cpu heb jij?

[ Voor 13% gewijzigd door Probook8979 op 09-11-2020 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digin
Ik heb de AMD Ryzen 5 3600 op een Gigabyte b550 gaming x moederbord. Net nieuwe allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenpet
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 14:21
Digin schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:21:
Ik heb de AMD Ryzen 5 3600 op een Gigabyte b550 gaming x moederbord. Net nieuwe allemaal.
hoe heb je het probleem uiteindelijk opgelost , ik heb precies dezelfde configuratie net nieuw en heb zelfde error.... heb vanalles al gedaan :

* registry tdr gezet
* power settings pci
* ddu met netwerk eraf en dan drivers van nvidia gedownload en windows update uit.
* clean install
* mem86 hele nacht laten draaien.
*3d mark geeft ook geen problemen .

Oftewel radeloos :(

STEAM : http://steamcommunity.com/profiles/76561197992252776/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digin
Ik had toen twee problemen. Een kapot moederbord. Ik heb deze vervangen. En op de geluidsingang was een geluidsinstallatie gekoppeld die problemen gaf. Nadat de geluidsingang met een galvanische scheiding was 'losgekoppeld' van de geluidsinstallatie, waren alle problemen verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 03:38
Dit lijkt op een hardnekkig probleem waar ik ook 2 jaar mee heb geworsteld weet niet meer wat ik er aan gedaan heb.

Dit was wat ik steeds kreeg google daar eens op :
-------------------------------------------------------------------------
display driver stopped responding and has successfully recovered
-------------------------------------------------------------------------

Zie net dat je het al opgelost hebt. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door mmxmmx op 25-06-2022 18:15 ]

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Pagina: 1