Advies nodig voor ventilatie vocht op eerste verdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik woon sinds een half jaar in een nieuw huis. En nu het kouder wordt merk ik dat er op de eerste verdieping de ramen beslaan aan de binnen kant. Dit is natuurlijk niet goed. Te veel vocht.

Informatie huis
Bouwperiode 1971-1980
Geen mechanische isolatie.
Alleen rooster in de ramen buiten. Maar ook niet elke kamer.
De zolder vloer die er boven zit is geïsoleerd. En het dak is ook geïsoleerd. (zolder is opslag)
Begane vloerverwarming.
Dubbel glas overall aanwezig.
Op de eerste verdieping cv verwarming op elke kamer.
Op de begane grond nergens last van. Dit is ook een veel groter oppervlak en geen binnen deuren aanwezig. Dus logisch lijkt mij.

Zou roosters in de binnen deuren voldoende zijn op de eerste verdieping?
En zo ja waar kan ik deze dan het beste plaatsen? Of kan je die beter boven de deuren plaatsen? Maar dat doe ik liever ook niet. In de deur zou het makkelijkste zijn.

Van mechanische isolatie wordt ik niet heel vrolijk. Dan zit ik met allerlei buizen in de slaap kamers. Of zijn er nog andere opties?

Usenet handleidingen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Dit is min of meer normaal bij dit soort huizen uit deze bouwperiode. Ook stoken op de bovenverdieping is meestal de oplossing. Dat hoeft niet overdreven, een beetje stoken is vaak al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-07 14:30
Ondanks ventilatie roosters in de buitenramen boven beslaat het dubbel glas aan de binnenkant? Dan moet je wel heel veel vocht in je huis hebben. Zijn de roosters wel schoon? Zo extreem vocht moet je met een paar ramen een uurtje open toch wel kwijt zijn. Er is heel wat voor nodig als je dubbelglas gaat beslaan.
Of is het dubbel glas lek? staat er een datum in het dubbel glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
We hebben de rooster ook dicht gedaan nu het kouder wordt. En niet elke kamer zit een rooster. Als ik ze open laat verlies je dan weer niet te veel warmte? Roosters moet ik inderdaad ook nog schoonmaken. perslucht is besteld.

Huis wil ik ook zoveel mogelijk engergie besparen. Aangezien gas steeds duurder wordt. Ik zoek dus ook een goede oplossing voor de toekomst.
(RSH) schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:24:
Ondanks ventilatie roosters in de buitenramen boven beslaat het dubbel glas aan de binnenkant? Dan moet je wel heel veel vocht in je huis hebben. Zijn de roosters wel schoon? Zo extreem vocht moet je met een paar ramen een uurtje open toch wel kwijt zijn. Er is heel wat voor nodig als je dubbelglas gaat beslaan.
Of is het dubbel glas lek? staat er een datum in het dubbel glas?

[ Voor 11% gewijzigd door TheDudez op 31-10-2019 09:31 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Verwarming gaat aan als het beneden kouder is dan 18. Staan allemaal op stand 1. Deze wil ik in de toekomst vervangen voor slimme.
ASW1 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:19:
Dit is min of meer normaal bij dit soort huizen uit deze bouwperiode. Ook stoken op de bovenverdieping is meestal de oplossing. Dat hoeft niet overdreven, een beetje stoken is vaak al genoeg.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Het gaat sowieso energie kosten om van het vocht af te komen.

Kozijnen en glas vervangen door beter isolerende versie kan ook werken maar dan verplaats je soms het condensatieprobleem naar andere koude delen bijv. een muur en dan ben je verder van huis. Condensatie op ramen is relatief onschuldig omdat je daar geen schimmel op krijgt.
Lees je eens in in de materie van relatieve luchtvochtigheid (Rv) en dauwpunt, dan begrijp je wat beter wat er gebeurt en waar je de oplossingen moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
@TheDudez wil je je laatste bericht aanpassen ipv dubbelposts te maken?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

1980 en dubbelglas? Kijk eens naar de kwaliteit. Hier hadden we ook vocht, maar dat was dun dubbelglas wat eind jaren 80 werd verkocht en gewoon helemaal nergens op slaat. Meest isolerende erin en nooit meer beslagen aan de binnenkant en heb geen ventilatieroosters of ventilatiesysteem. Zet af en toe de ramen open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
Ventileren blijft ontzetten belangrijk, hou je roosters dus ook in de winter open, in ieder geval als je in de ruimte aanwezig bent (nacht?). Tuurlijk verlies je dan warmte, maar bedenk ook dat vochtige lucht opwarmen veel meer energie kost dan droge lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Ik wil in de toekomst wel het glas vervangen. Maar momenteel geen budget voor. Maar ik vermoed dat het glas wel oke is. Er zit zo 1 metalen rand tussen het glas en het kozijn. En je verplaats het probleem denk ik ook. Zo als @ASW1 aangeeft. Van schimmel wordt ik helemaal niet vrolijk.
Anoniem: 1248170 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:23:
1980 en dubbelglas? Kijk eens naar de kwaliteit. Hier hadden we ook vocht, maar dat was dun dubbelglas wat eind jaren 80 werd verkocht en gewoon helemaal nergens op slaat. Meest isolerende erin en nooit meer beslagen aan de binnenkant en heb geen ventilatieroosters of ventilatiesysteem. Zet af en toe de ramen open.

[ Voor 3% gewijzigd door TheDudez op 31-10-2019 13:23 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Je hebt geen (meganische) ventilatie maar je/jullie douchen elke dag en elk persoon/dier produceert ook vocht. droogt kleding binnen ? En je sluit je ventilatie roosters .. niet optimaal recept ..

ps in je "dubbelglas raam" staat op de metalen strip een code .. schrijf die op ... en gebruik de volgende link(s)
https://www.accuut.nl/faq...vensduur-van-dubbel-glas/
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/dubbelglas.htm <-- beter link
soms staat er ook nog een dikte van elk raam op :)

Meten is weten .. vochtmeter(s) zijn gewoon te koop je kan nu wel idee-en roepen maar bewijs heb je niet .
Je kan ook wat loggen met bv (wifi) ESP286 en een temp/vochtmeter naar een centraal server ding (wifi router met USB stick oid?)

Een Mechanische Ventilatie (MV)box zonder wtw is 150,- maar blaast voor paar 100,- per jaar naar buiten (voorkomt wel schimmelvorming als woonkamer/keuken/badkamer afgezogen worden) ik zou denken aan decentrale WTW unit(s) of een centrale WTW zijn wel duurder maar na 10 jaar heb je ze wel terugverdient. ofzo versus een MV unit

@TheDudez lees Mechanische ventilatie regels/hoe? (huis uit 75-80) duurzaam hierin staat hoeveel je dient te ventileren ..

ps je kan ook lucht onvochtiger(s) kopen maar hmmm dan zou ik eerder denken aan HR++ glas

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 31-10-2019 13:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Koudste plek van raam naar muur verplaatsen... uh what? Dan moet je echt wel heel rotte muren hebben...
vso schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:38:
Een Mechanische Ventilatie (MV)box zonder wtw is 150,- maar blaast voor paar 100,- per jaar naar buiten
Blaast minder naar buiten dan wat je verlies bij "raampje open".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
vso schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:38:
Een Mechanische Ventilatie (MV)box zonder wtw is 150,- maar blaast voor paar 100,- per jaar naar buiten
Mwah dat valt allemaal wat minder zwaar omdat:
- verse lucht brengt de relatieve luchtvochtigheid naar beneden waardoor er minder energie benodigd is voor dezelfde temperatuurstijging tov. vochtige lucht.
- een gezond binnenklimaat met een normale relatieve luchtvochtigheid en geen schimmels je onderhoudskosten danig verlagen.
- Dat je vooruitgang tav gezondheid en comfort véél meer waard is dan die veronderstelde "verspilling".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@kabeltjekabel wat bedoel je ? met koude plek muur oid

en @kabeltjekabel en @De Rikster met 150 MV vs 800 tot 1500 WTW ofzo lijkt enorm verschil maar na 10 jaar is dat verschil nog maar erg klein (dat was het doel van die zin)

En gezien je ventilatie niet snel vervangt / schoonmaakt is dit snel te verhelpen enzv.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vso schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:50:
@kabeltjekabel wat bedoel je ? met koude plek muur oid
Er werd hierboven gezegd dat het vervangen van het glas zou leiden tot condensatie op bijvoorbeeld een muur. Maar dan moet je dus echt een spouwmuur zonder isolatie hebben ofzo... of geeneens spouw.
vso schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:50:
en @kabeltjekabel en @De Rikster met 150 MV vs 800 tot 1500 WTW ofzo lijkt enorm verschil maar na 10 jaar is dat verschil nog maar erg klein (dat was het doel van die zin)

En gezien je ventilatie niet snel vervangt / schoonmaakt is dit snel te verhelpen enzv.
Ah op die manier. Ik dacht even dat het ging om *geen MV* versus type C MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Ik heb inderdaad een spouwmuur. Isolatie zeer waarschijnlijk niet. Maar ik dan zit je weer toch met extra vocht?

Glas
Glas beneden is 76 11 101. het is per raam verschillend. Ik moet dit even gaan uitzoeken.

Update van de rest van glas komt nog.

[ Voor 41% gewijzigd door TheDudez op 31-10-2019 17:37 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TheDudez schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:41:
Ik heb inderdaad een spouwmuur. Isolatie zeer waarschijnlijk niet. Maar ik dan zit je weer toch met extra vocht?
[...]
Hoe bedoel je?

Warmere lucht kan gewoon meer vocht bevatten. Binnen wil je het niet kurkdroog hebben want dan krijg je gescheurde lippen, droge ogen en luchtwegen etc. Als je het binnen 20 graden Celsius hebt met 40% RV dan slaat vocht pas neer op vlakken die 6 graden of kouder zijn. Gewoon de koudste vlakken wegnemen dmv upgraden van glas ofzo voldoet dan. Als het vervolgens elders gaat neerslaan betekend het dat je vochtigheid ook omhoog is gegaan.

Als je in het oosten van het land zit en je stookt het 20 graden in de winter moet je vaak al de lucht bevochtigen indien je fatsoenlijke ventilatie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Als je het glas vervangt heb je dikke kans dat het daarna op de kozijnen condenseert. Wat je bij dit soort woningen ook ziet is dat het in de bovenhoeken van de kamers condenseert, daar waar de afkoeling het grootst is vaak door constructieve koudebruggen.
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:29:

Er werd hierboven gezegd dat het vervangen van het glas zou leiden tot condensatie op bijvoorbeeld een muur. Maar dan moet je dus echt een spouwmuur zonder isolatie hebben ofzo... of geeneens spouw.
Wellicht moet je zoiets eerst zien om het te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheDudez schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:20:
Ik wil in de toekomst wel het glas vervangen. Maar momenteel geen budget voor. Maar ik vermoed dat het glas wel oke is. Er zit zo 1 metalen rand tussen het glas en het kozijn. En je verplaats het probleem denk ik ook. Zo als @ASW1 aangeeft. Van schimmel wordt ik helemaal niet vrolijk.

[...]
Je verplaatst het probleem niet, het is de koudebrug tussen binnen buiten. Oud dubbel glas is waardeloos, voelt het koud aan de binnenkant is t al niks waard. Je muren voelen toch ook niet koud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp. Als ik het glas vervang.is het glas vervangen een gedeeltelijke oplossing. Het klinkt best logisch wat je zegt.
Anoniem: 1248170 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:37:
[...]

Je verplaatst het probleem niet, het is de koudebrug tussen binnen buiten. Oud dubbel glas is waardeloos, voelt het koud aan de binnenkant is t al niks waard. Je muren voelen toch ook niet koud aan.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb er weinig kaas van gegeten maar wat ik wel weet, vocht krijg je nooit helemaal weg. Want zoals gemeld, droge huid, gescheurde lippen. Ja ventilatie is belangrijk. ieder huis wat je pot dicht houdt en niet ventileerd zal vochtig worden. Maar een spouwmuur is veel warmer droger dan een ouderwetse enkelmuur, al is die een meter dik bij wijze van. Maar dat oude dubbelglas met normaal lucht is eigenlijk niks waard. Ja het is natuurlijk beter en sterker dan enkelglas. Maar itt modern dubbelglas met gas kan er niks aan tippen. Ja kozijnen maken ook veel uit. Het beste is natuurlijk lekker dik hardhout, gelukkig is je huis uit 1980 dus hardhout zal het wel zijn. Of aluminium wat in was toen.

Anders laat je 1 kamer doen, dat is het geld nu ook niet. Merk je al meteen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ASW1 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:03:
Als je het glas vervangt heb je dikke kans dat het daarna op de kozijnen condenseert. Wat je bij dit soort woningen ook ziet is dat het in de bovenhoeken van de kamers condenseert, daar waar de afkoeling het grootst is vaak door constructieve koudebruggen.

[...]

Wellicht moet je zoiets eerst zien om het te geloven.
Er zijn allerlei verschillende constructies uit die tijd. Uit de jaren '70 hebben we ook nog die woningen met naar buiten doorlopende woningscheidende spouw, waar de woningscheidende muur dus veel kouder wordt dan de buitenmuur. Dat wil allemaal niet zeggen dat het hier bij TS het geval is.

Een jaren '30 huis met EPS parels volgeblazen spouw zit aan een Rc van 1,8 voor de muren. Zelfs drielaagsglaas met U waarde van 0,7 heeft een lagere R-waarde met 1,4

Het kan inderdaad dat je elders condensatie krijgt, maar dat is dan al op een hogere temperatuur dan nu het geval is. Uiteindelijk wil je het gewoon behaaglijk hebben binnen, bijvoorbeeld 20 graden Celsius, 40% RV. Je krijgt dan pas condensvorming bij 6 graden... Als het nieuwe koudste punt 7 graden is boeit dat allemaal niet.

Wel is het natuurlijk zo dat je uiteindelijk overal condensatie krijgt als je niet ventileerd...

Als het nog wat kouder wordt komt hier de luchtbevochtiger trouwens weer uit de kast. :)
Anoniem: 1248170 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:08:
Ik heb er weinig kaas van gegeten maar wat ik wel weet, vocht krijg je nooit helemaal weg. Want zoals gemeld, droge huid, gescheurde lippen. Ja ventilatie is belangrijk. ieder huis wat je pot dicht houdt en niet ventileerd zal vochtig worden. Maar een spouwmuur is veel warmer droger dan een ouderwetse enkelmuur, al is die een meter dik bij wijze van. Maar dat oude dubbelglas met normaal lucht is eigenlijk niks waard. Ja het is natuurlijk beter en sterker dan enkelglas. Maar itt modern dubbelglas met gas kan er niks aan tippen. Ja kozijnen maken ook veel uit. Het beste is natuurlijk lekker dik hardhout, gelukkig is je huis uit 1980 dus hardhout zal het wel zijn. Of aluminium wat in was toen.

Anders laat je 1 kamer doen, dat is het geld nu ook niet. Merk je al meteen verschil.
Ik zie de link tussen jaren '80 en hardhout niet meteen. Onderhoud kan ook nog een dingetje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:56:
[...]

Er zijn allerlei verschillende constructies uit die tijd. Uit de jaren '70 hebben we ook nog die woningen met naar buiten doorlopende woningscheidende spouw, waar de woningscheidende muur dus veel kouder wordt dan de buitenmuur. Dat wil allemaal niet zeggen dat het hier bij TS het geval is.

Een jaren '30 huis met EPS parels volgeblazen spouw zit aan een Rc van 1,8 voor de muren. Zelfs drielaagsglaas met U waarde van 0,7 heeft een lagere R-waarde met 1,4

Het kan inderdaad dat je elders condensatie krijgt, maar dat is dan al op een hogere temperatuur dan nu het geval is. Uiteindelijk wil je het gewoon behaaglijk hebben binnen, bijvoorbeeld 20 graden Celsius, 40% RV. Je krijgt dan pas condensvorming bij 6 graden... Als het nieuwe koudste punt 7 graden is boeit dat allemaal niet.

Wel is het natuurlijk zo dat je uiteindelijk overal condensatie krijgt als je niet ventileerd...

Als het nog wat kouder wordt komt hier de luchtbevochtiger trouwens weer uit de kast. :)

[...]

Ik zie de link tussen jaren '80 en hardhout niet meteen. Onderhoud kan ook nog een dingetje zijn.
Niet nee? Tot midden jaren 80 was hardhout gemeengoed, trappen in woningen. Alles werd er van gemaakt. Daarna is dat snel gestopt, volgens mij de meeste kozijnen ook niet meer. Is wel hout, maar geen hardhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Er werd eerder ook al waaibomenhout gebruikt.
Pagina: 1