Sorry voor het late antwoord en dat ik het even liet afweten. Ik lees in diverse reacties dat men het gedrag van de man begrijpelijk vind, daar wil ik toch even op reageren: Het overmaken van €150,- is inderdaad zo gebeurt, maar dat is nooit afgesproken. Op de dag dat het gebeurde heb ik de man naderhand telefonisch gesproken en aangegeven dat ik het even bij de verzekering neerleggen en navragen wat hierin de juiste manier van afhandelen was. Ik heb daarbij aangegeven dat ik op vakantie ging en dat ik er ná mijn vakantie op zou terugkomen, dit was akkoord. (Ja, ik had ook in de vakantie met mijn verzekering kunnen bellen, maar hij ging akkoord dat het daarna gebeurde, dus ik kon gewoon even van een weekje vrij genieten.) Bij thuiskomst van vakantie lag er al een briefje op de deurmat met dat de politie ingeschakeld zou worden! Nogmaals telefonisch contact gehad (vrijdagavond, bij thuiskomst), uitgelegd dat ik op vakantie was (was nu ineens niet meer bekend). Verzekering was op dat moment niet meer bereikbaar, dus we zouden na het weekend contact houden.
Dinsdagochtend heb ik de verzekering gebeld, die gaven aan dat ik dit het beste onderling kon regelen. Daarna de man geprobeerd te bereiken, maar die nam niet op. Hij probeerde mij dinsdagmiddag te bereiken maar toen kon ik niet opnemen. Nog geen 2 uur later stond ie bij m'n vriendin aan de deur, wederom te dreigen met dat ie de politie ging inschakelen omdat ik nalatig was en m'n afspraken niet nakwam. Ik heb tot op dit moment nog geen enkele keer toegegeven dat ik de € 150,- zou betalen, enkel dat ik het met mijn verzekering zou bespreken en hem op de hoogte zou houden. Ik snap dat het niet leuk is als er schade is, maar geef mij alsjeblieft wel de mogelijkheid om het op te lossen / mee aan de slag te gaan in plaats van iedere keer zo te reageren, terwijl ik gewoon mijn best doe om het e.e.a. te regelen, onderling of via de verzekering. Tevens hadden we gewoon contact en hield ik 'm op de hoogte, dus waar zit dat nalatig zijn 'm dan in? Auto is verder gewoon bruikbaar, op een krasje op de buitenspiegel na, dus het is ook niet dat hij hierdoor niet meer kan rijden / dat dit heel erg van invloed is op z'n mobiliteit.
Uiteindelijk, o.a. naar aanleiding van jullie reacties, waarvoor dank, nogmaals contact opgenomen met de verzekering. Het onderling oplossen is vaak wel de beste manier, maar de verzekering heeft in deze aangeboden tussen beide te stappen omdat ze snappen dat ik (en mijn vriendin) zich hier niet prettig bij voelen. Ik heb de schade gemeld bij de verzekering en een schadenummer gekregen. De man was telefonisch niet bereikbaar, dus hem deze per SMS het schadenummer en telefoonnummer doorgestuurd en gemeld dat hij het via mijn verzekering kon afhandelen. Zelf heb ik een eenzijdig schadeformulier ingevuld en opgestuurd, inclusief (op verzoek van de verzekering) het boze briefje wat op de deurmat lag. De man zal zelf ook een eenzijdig schadeformulier moeten invullen en deze, inclusief prijsopgave van de garage, bij mijn verzekering moeten indienen.
Hij heeft dit weekend, 's avonds, in het donker, met blaffende hond, nog boos voor de deur gestaan en een beetje stennis staan maken over dat hij dit géén manier van afhandelen vond. Ik heb hem aangegeven dat ik heb gehandeld op advies van de verzekering en dat hij met hun contact moet opnemen om alles afgehandeld te krijgen en dat ik liever niet heb dat ie bij mij aan de deur verhaal komt halen.
Over de schuldvraag kon de verzekering aan de telefoon nog geen uitspraak doen, dan gebeurt zodra alles binnen is. Zijn schade kan hij in ieder geval gewoon bij mijn verzekering indienen, hun gaan er dan mee aan de slag. Zelf heb ik geen schade aan mijn auto / spiegel, hij dus wel. Mocht de schuld inderdaad bij mij liggen, dan krijgt hij dit gewoon netjes vergoed. Ik kan er dan voor kiezen de schade daarna alsnog zelf te betalen. Maar dat is dan tussen mij en m'n verzekering.
Het is op dit moment natuurlijk allemaal achteraf, maar ook hij heeft er op het moment zelf niet op aangedrongen een schadeformulier in te vullen en dat we gewoon even nummers uitwisselde en dat hij het zou laten weten. Het niet invullen van het formulier is dus net zo goed zijn fout als mijn fout. Het is nu dus zijn woord tegen mijn woord. Ik ga niet ontkennen dat ik er gereden heb, heb ook op mijn eigen schadeformulier aangegeven dat het door mij een inhaal-actie was van geparkeerde auto's aan mijn kant van de weg. Ik had dit inderdaad beter in moeten schatten, want ik had onvoldoende tijd om terug te gaan naar mijn eigen weghelft. Of dat hem daarna het recht geeft om door te rijden en een aanrijding te veroorzaken is aan de verzekering. Hij had ook even kunnen wachten, dan had ik kunnen passeren, mijzelf kunnen excuseren door even een hand op te steken en konden we beide onze weg vervolgen.
Ik wacht de verzekering af, voorlopig heb ik niks meer gehoord van 'm, dat geeft in ieder geval de rust die ik wilde.