Voor zover ik nu weet kan dit (nog) niet enkel met google assistant. Er kunnen wel een soort van flows gemaakt worden in de engelse versie, je kan je assistant op engels zetten maar of dit dan nog goed werkt met de nederlandse taal durf ik niet te zeggen
De meesten pakken dit op door een script\automation aan te maken in programmas zoals home assistant of domoticz. Echter als je hier geen kaas van hebt gegeten gaat het knap lastig worden.
Indien je meer home automation hebt of in de toekomst wilt gaan aanleggen raad ik je wel aan om je hierin te gaan verdiepen.
Let iig bij de aamschaf van een stekker op het volgende.
- max wattage van de stekker moet.de wasmachine ondersteunen ook.als deze op piek draait (lees: 90 graden bijv.). Op het label van je wasmachine (bij die van mij aan de binnenzijde van het deurtj) staay de max wattage
- stekker dient uiteraard stroommeting tr ondersteunen. Niet alle stekkers doen dit.
- Kies het juiste verbindingsprotocol. Er zijn stekker met zwave (bv fibaro), zigbee (bv hue, innr en osram) maar ook met wifi (bv shelly, wat overigens een goedkope oplossing is maar in mijn geval niet helemaal lekker verbind vanwege de plaats achter allerlei electrische apparaten.
- ga liever voor een iets duurdere stekker dan een stekker van een onbekende fabrikant. Dit geeft je betere kwaliteit en aangezien je hier 220v schakelt, is dat toch wel lekker
- Er zit idd vaak een knopje op de stekker om te schakelen. Maar aangezien het vaak zo is dat de stekker achter je wasmachine zit, lijkt het mij niet echt handig voor je vrouw dat ze elke keer achter de wasmachine moet kruipen om het knopje in te drukken.
Dit is natuurlijk wel simpel op te lossen.
Bij mij staat de stekker standaard aan, op het moment dat de draaiknop van de wasmachine uitstaat wordt er toch geen stroom verbruikt.
De enige keren dat ik de stekker uit zet is als ik op vakantie ben, ik schakel deze dan via home-assistant uit. Deze knop zit achter een digitaal slotje zodat ik hem niet perongeluk kan uitzetten.
Zelf gebruik ik op dit moment een stekker van Shelly welke ik via MQTT gekoppeld heb aan home assistant welke op een raspberrypi draait. Het script voor de notificatie ben ik op dit moment mee bezig, vandaar ook dat ik op dit topic kwam.
Ik ben namelijk niet tevreden met de shelly plug boor het gebruik bij de wasmachine.(verbindingsproblemen vanwege dr locatie, en schaf liever een schakelaar aan die ik wat meer vertrouw)
In de bestelling zit er 1 van qubino, schakelt tot 3500 watt en geeft dus iets meer speling. Deze gaat verbonden worden via een zwave usb stick met home assistant.
ps.: Je kan natuurlijk ook meteen een superdeluxe moderne nieuwe smart wasmachine aanschaffen, volgens mij zijn die dingen zo slim dat je zelf niet meer de was hoeft te doen.. (in geval van vrouw/vriendin) verandert er dan weinig