Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 10:46
Hallo,

Onze wasmachine staat op zolder. Ik wil beneden op de Google Nest Hub een melding krijgen wanneer hij klaar is. Dat kan ik toch doen met een slimme stekker?
Hij moet echter ook lokaal te bedienen zijn. Ik kan mijn vrouw niet uitleggen dat ze met haar telefoon de wasmachine moet aanzetten als ze er voor staat. Nu heb ik gezien dat er slimme stekkers bestaan met een knopje erop om het lokaal aan te zetten, dat is wat ik zoek. Alleen ik zie door de bomen met bos niet meer, welke raden jullie aan?

Beste antwoord (via jannus66 op 29-10-2019 18:40)

• Borrel16
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-05-2024
Voor zover ik nu weet kan dit (nog) niet enkel met google assistant. Er kunnen wel een soort van flows gemaakt worden in de engelse versie, je kan je assistant op engels zetten maar of dit dan nog goed werkt met de nederlandse taal durf ik niet te zeggen

De meesten pakken dit op door een script\automation aan te maken in programmas zoals home assistant of domoticz. Echter als je hier geen kaas van hebt gegeten gaat het knap lastig worden.
Indien je meer home automation hebt of in de toekomst wilt gaan aanleggen raad ik je wel aan om je hierin te gaan verdiepen.

Let iig bij de aamschaf van een stekker op het volgende.

- max wattage van de stekker moet.de wasmachine ondersteunen ook.als deze op piek draait (lees: 90 graden bijv.). Op het label van je wasmachine (bij die van mij aan de binnenzijde van het deurtj) staay de max wattage

- stekker dient uiteraard stroommeting tr ondersteunen. Niet alle stekkers doen dit.

- Kies het juiste verbindingsprotocol. Er zijn stekker met zwave (bv fibaro), zigbee (bv hue, innr en osram) maar ook met wifi (bv shelly, wat overigens een goedkope oplossing is maar in mijn geval niet helemaal lekker verbind vanwege de plaats achter allerlei electrische apparaten.

- ga liever voor een iets duurdere stekker dan een stekker van een onbekende fabrikant. Dit geeft je betere kwaliteit en aangezien je hier 220v schakelt, is dat toch wel lekker

- Er zit idd vaak een knopje op de stekker om te schakelen. Maar aangezien het vaak zo is dat de stekker achter je wasmachine zit, lijkt het mij niet echt handig voor je vrouw dat ze elke keer achter de wasmachine moet kruipen om het knopje in te drukken.
Dit is natuurlijk wel simpel op te lossen.
Bij mij staat de stekker standaard aan, op het moment dat de draaiknop van de wasmachine uitstaat wordt er toch geen stroom verbruikt.
De enige keren dat ik de stekker uit zet is als ik op vakantie ben, ik schakel deze dan via home-assistant uit. Deze knop zit achter een digitaal slotje zodat ik hem niet perongeluk kan uitzetten.

Zelf gebruik ik op dit moment een stekker van Shelly welke ik via MQTT gekoppeld heb aan home assistant welke op een raspberrypi draait. Het script voor de notificatie ben ik op dit moment mee bezig, vandaar ook dat ik op dit topic kwam.
Ik ben namelijk niet tevreden met de shelly plug boor het gebruik bij de wasmachine.(verbindingsproblemen vanwege dr locatie, en schaf liever een schakelaar aan die ik wat meer vertrouw)
In de bestelling zit er 1 van qubino, schakelt tot 3500 watt en geeft dus iets meer speling. Deze gaat verbonden worden via een zwave usb stick met home assistant.

ps.: Je kan natuurlijk ook meteen een superdeluxe moderne nieuwe smart wasmachine aanschaffen, volgens mij zijn die dingen zo slim dat je zelf niet meer de was hoeft te doen.. (in geval van vrouw/vriendin) verandert er dan weinig ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-05 21:34
Waarom zet je er niet een stekker tussen die bij een laag verbruik (lees: wasmachine is klaar) een push bericht stuurt? Dan ben je van het aanzetten met de telefoon gezeur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:40
Ik doe dit zelf ook met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:52
Heb het zelf opgelost met het volgende: https://github.com/Shmoopty/rpi-appliance-monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 17:25
Je hoeft een slimme stekker niet te gebruiken voor aan- en uitzetten, die kun je ook gewoon altijd aan laten staan en puur gebruiken voor het meten van het stroomverbruik.

Zo doe ik het: slimme stekker meet stroomverbruik, home assistant heeft een paar automations die daaruit de status van het wasprogramma afleiden en die mij notificatie op m’n telefoon kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Vloris schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:21:
Je hoeft een slimme stekker niet te gebruiken voor aan- en uitzetten, die kun je ook gewoon altijd aan laten staan en puur gebruiken voor het meten van het stroomverbruik.

Zo doe ik het: slimme stekker meet stroomverbruik, home assistant heeft een paar automations die daaruit de status van het wasprogramma afleiden en die mij notificatie op m’n telefoon kunnen sturen.
Ok, goed plan, maar welke stekker gebruik jij daar voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Werk dit ook met Google assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 17:25
jannus66 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:38:
[...]

Ok, goed plan, maar welke stekker gebruik jij daar voor?
Ik heb in mijn huis heel veel z-wave spul (vooral lampen en sensoren), dus heb ik ook voor de wasmachine een z-wave stekker gepakt.
Helaas werkte de Fibaro en de Neo Coolcam tussenstekkers die ik al had niet goed omdat die meer dan 2500W niet goed trekken en mijn wasmachine dat (zeker bij 60 of 90 graden was) wel doet.
Nu zit er al ruim een jaar een Qubino tussenstekker.

Het is geen kant-en-klare oplossing he! Ik heb er nog best wat omheen geprogrammeerd, omdat tijdens een wasprogramma de stroom ook best even vrijwel nul kan zijn, maar ik dan niet meteen een notificatie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:40
jannus66 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:40:
[...]

Werk dit ook met Google assistant?
Nee, niet dat ik weet, ik lees het verbruik uit, als deze x tijd beneden de x watt is, dan weet ik dat hij klaar is.

Je hebt een systeem nodig die dit kan meten en hier actie op kan ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Danielson schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:51:
[...]

Nee, niet dat ik weet, ik lees het verbruik uit, als deze x tijd beneden de x watt is, dan weet ik dat hij klaar is.

Je hebt een systeem nodig die dit kan meten en hier actie op kan ondernemen.
Ok, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Vloris schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:47:
[...]
u zit er al ruim een jaar een Qubino tussenstekker.

Het is geen kant-en-klare oplossing he! Ik heb er nog best wat omheen geprogrammeerd, omdat tijdens een wasprogramma de stroom ook best even vrijwel nul kan zijn, maar ik dan niet meteen een notificatie wil.
Klinkt goed, waar programmeer je dat dan in, in de bijbehorende app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
jannus66 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Klinkt goed, waar programmeer je dat dan in, in de bijbehorende app?
Nee, Home assistant. Dat is een programma dat je op bijvoorbeeld draait op een raspberry PI. Voor meer informatie, zie het Hass.io topic hier op het forum.
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
MrStiffler schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:13:
Waarom zet je er niet een stekker tussen die bij een laag verbruik (lees: wasmachine is klaar) een push bericht stuurt? Dan ben je van het aanzetten met de telefoon gezeur af.
Weet jij zoiets wat met Google Assistant werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-05 21:34
Helaas was mijn idee hetzelfde als die van @Danielson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-05 11:17
Ik gebruik het onderstaande:

https://github.com/robertvorthman/smart-plug-power-monitor

In combinatie met een TP-Link HS110. Het script monitors het stroomverbruik en stuurt via IFTTT een bericht naar keuze naar je smartphone. Als IFTTT met Google Assistant werkt, ben je binnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Borrel16
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-05-2024
Voor zover ik nu weet kan dit (nog) niet enkel met google assistant. Er kunnen wel een soort van flows gemaakt worden in de engelse versie, je kan je assistant op engels zetten maar of dit dan nog goed werkt met de nederlandse taal durf ik niet te zeggen

De meesten pakken dit op door een script\automation aan te maken in programmas zoals home assistant of domoticz. Echter als je hier geen kaas van hebt gegeten gaat het knap lastig worden.
Indien je meer home automation hebt of in de toekomst wilt gaan aanleggen raad ik je wel aan om je hierin te gaan verdiepen.

Let iig bij de aamschaf van een stekker op het volgende.

- max wattage van de stekker moet.de wasmachine ondersteunen ook.als deze op piek draait (lees: 90 graden bijv.). Op het label van je wasmachine (bij die van mij aan de binnenzijde van het deurtj) staay de max wattage

- stekker dient uiteraard stroommeting tr ondersteunen. Niet alle stekkers doen dit.

- Kies het juiste verbindingsprotocol. Er zijn stekker met zwave (bv fibaro), zigbee (bv hue, innr en osram) maar ook met wifi (bv shelly, wat overigens een goedkope oplossing is maar in mijn geval niet helemaal lekker verbind vanwege de plaats achter allerlei electrische apparaten.

- ga liever voor een iets duurdere stekker dan een stekker van een onbekende fabrikant. Dit geeft je betere kwaliteit en aangezien je hier 220v schakelt, is dat toch wel lekker

- Er zit idd vaak een knopje op de stekker om te schakelen. Maar aangezien het vaak zo is dat de stekker achter je wasmachine zit, lijkt het mij niet echt handig voor je vrouw dat ze elke keer achter de wasmachine moet kruipen om het knopje in te drukken.
Dit is natuurlijk wel simpel op te lossen.
Bij mij staat de stekker standaard aan, op het moment dat de draaiknop van de wasmachine uitstaat wordt er toch geen stroom verbruikt.
De enige keren dat ik de stekker uit zet is als ik op vakantie ben, ik schakel deze dan via home-assistant uit. Deze knop zit achter een digitaal slotje zodat ik hem niet perongeluk kan uitzetten.

Zelf gebruik ik op dit moment een stekker van Shelly welke ik via MQTT gekoppeld heb aan home assistant welke op een raspberrypi draait. Het script voor de notificatie ben ik op dit moment mee bezig, vandaar ook dat ik op dit topic kwam.
Ik ben namelijk niet tevreden met de shelly plug boor het gebruik bij de wasmachine.(verbindingsproblemen vanwege dr locatie, en schaf liever een schakelaar aan die ik wat meer vertrouw)
In de bestelling zit er 1 van qubino, schakelt tot 3500 watt en geeft dus iets meer speling. Deze gaat verbonden worden via een zwave usb stick met home assistant.

ps.: Je kan natuurlijk ook meteen een superdeluxe moderne nieuwe smart wasmachine aanschaffen, volgens mij zijn die dingen zo slim dat je zelf niet meer de was hoeft te doen.. (in geval van vrouw/vriendin) verandert er dan weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Borrel16 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:08:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik weet even genoeg!

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ware Tweaker: deksel even demonteren, contacten van het deurslot, "klaar lampje" of iets dergelijks opzoeken en parallel daaraan een RPi koppelen die het een en ander doorgeeft? Dan kun je het maken zoals je het wilt hebben, kost je alleen wat meer moeite dan een standaard oplossing.
Pagina: 1