Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gewone ventilatie in de badkamer/wc of mechanische?

Pagina: 1
Acties:

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 15-11 22:09
Hallo,

Wij zijn bezig met het verbouwen van de badkamer. Alles is er net uitgesloopt en 6 november beginnen ze met de nieuwe. Nu hebben wij een ventilatie voor de badkamer uitgezocht die je met een knop (naast de lichtknop) aan en uit kunt doen. Wij hebben bewust gekozen om geen sensor gestuurde te nemen, om te voorkomen dat als wij nachts naar de wc gaan gelijk die ventilator minuten lang staat te draaien.

Afvoer van de ventilatie van de wc beneden en badkamer boven komt helemaal uit op zolder om dan via de dakdoorvoer naar buiten afgevoerd te worden. Nu kwam mijn schoonpa met het idee om mechanische ventilatie te kiezen. Zij hebben dat zelf ook in hun woning en daarbij een draadloze schakelaar met 3 standen (1 standaard draait altijd, 2 iets krachtiger en 3 waarbij die 5min blijft doordraaien op stand 2).

De unit komt dan op zolder te hangen, wij slapen op de 1e verdieping en de trap naar de zolder is open, ik vraag mij af of wij die ventilatie ook altijd gaan horen als die gewoon standaard op stand 1 staat?

Wat zouden jullie doen?
Als er meer info nodig is, hoor ik het graag.

6080 Wp op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:54
Wat is het bouwjaar van het huis?

Waarschijnlijk is het een goed idee. De schakelaars zijn tegenwoordig draadloos, en de batterij gaat jaren mee en zijn vervangbaar. Je plakt deze dus gewoon op een handige plek tegen de muur. Er zit ook een timer-stand op, zodat 'ie 10 minuten (of bij meerdere keren drukken tot 30 minuten) hard gaat en dan weer terug naar stand 1.

In stand 1 hoor je deze dingen niet (tja, als er vlak naast staat alleen), in de hogere standen wel.

Basically, deze op zolder schroeven, en zo'n extra afstandsbediening kun je er los bijkopen (kost 50 euro).

Let wel op dat het meer plek inneemt dan je misschien denkt, omdat je op zolder dan de buizen wel op die box moet aansluiten, je daarbij zo min mogelijk bochten wilt omdat elke bocht de zuigkracht verder verstoort en extra geruis veroorzaakt, en die buizen best wat doorsnee hebben.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:21
De vraag is wil je mechanische ventilatie in je huis ja of nee? Zo ja dan is het sowieso geen slecht idee om (permanent dus) via toilet en badkamer af te voeren. Afhankelijk van de instelling per stand (want dat kan ook nog) zul je op de laagste stand niets horen.
De timer stand is vaak direct de maximale stand voor een kwartier, dat geeft wel een bak herrie en is waarschijnlijk overkill omdat de capaciteit van een woonhuisventilator veel groter is dan van een toiletventilator. Ofwel je gaat dan overdreven veel ventileren alleen maar voor een toiletbezoek. Afgezien van de herrie betekent dit dat jein de winter veel warmte verliest.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:39

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Kijk eens in Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Op laagste stand zijn moderne ventilatieboxen zo goed als onhoorbaar. Nadeel is wel dat die laagste stand eigenlijk te weinig is. Heb bij mij het systeem omgebouwd zodat hij stuurt op CO2-niveau wat ik in de woonkamer meet (ik heb in de keuken twee afzuigventielen zitten). We zijn met z'n tweeën, geregeld springt hij 's avonds naar stand twee als we op de bank zitten omdat het CO2-niveau toeneemt. Steekt m'n vriendin nog wat kaarsjes aan dan schiet het CO2-niveau pijlsnel omhoog en gaat de ventilatiebox soms zelfs naar stand 3 (die ik ook bij douchen gebruik) 8)7 Ook met een verjaardag staat hij de hele avond op stand 3 te draaien om de luchtkwaliteit acceptabel te houden.

Heb je ook roosters boven je ramen o.i.d. om verse lucht aan te voeren? Alleen maar afvoeren heeft weinig zin als je geen verse lucht aanvoert immers...

ThinkPad wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:07 (14%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Pakhaas
ThinkPad schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:05:
Kijk eens in Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Heb je ook roosters boven je ramen o.i.d. om verse lucht aan te voeren? Alleen maar afvoeren heeft weinig zin als je geen verse lucht aanvoert immers...
Ja hebben kunststof kozijnen met overal voldoende ventilatieroosters boven de ramen op elke verdieping. Ook in de badkamer genoeg ventilatie.

• Pakhaas
Wilke schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:49:
Wat is het bouwjaar van het huis?

Waarschijnlijk is het een goed idee. De schakelaars zijn tegenwoordig draadloos, en de batterij gaat jaren mee en zijn vervangbaar. Je plakt deze dus gewoon op een handige plek tegen de muur. Er zit ook een timer-stand op, zodat 'ie 10 minuten (of bij meerdere keren drukken tot 30 minuten) hard gaat en dan weer terug naar stand 1.

In stand 1 hoor je deze dingen niet (tja, als er vlak naast staat alleen), in de hogere standen wel.

Basically, deze op zolder schroeven, en zo'n extra afstandsbediening kun je er los bijkopen (kost 50 euro).

Let wel op dat het meer plek inneemt dan je misschien denkt, omdat je op zolder dan de buizen wel op die box moet aansluiten, je daarbij zo min mogelijk bochten wilt omdat elke bocht de zuigkracht verder verstoort en extra geruis veroorzaakt, en die buizen best wat doorsnee hebben.
Het bouwjaar is 1989.

Ik weet hoe groot de unit is, maar wij hebben daar bij de uitvoer naar buiten voldoende ruimte voor. Hij komt dan op de overloop van de zolder naast de CV. Nadeel is wel dat mocht de zolderkamer in de toekomst bewoond worden, dan kan diegene die daar slaapt last hebben van de afzuiging als die harder staat dan stand 1

Pakhaas wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:15 (11%)

• ASW1
De vraag is ook hoever je wilt gaan. Je kunt uiteindelijk wel een WTW unit met individueel gestuurde ventilatie met kleppen en vocht-/co2sensors etc. willen. Dat benadert de perfecte ventilatie, maar daar moet je hele huis voor op de schop.
Twee aparte toilet/badkamerventilatoren geven je het grote voordeel dat je precies daar kunt ventileren waar je wilt, zoveel als nodig is. Dat lukt je niet met 1 centrale box (als je het niet heel ingewikkeld wilt maken)
Zeker wanneer je nu ook op natuurlijke ventilaie vertrouwd en dat gaat goed dan zou ik voor die oplossing kiezen.

ASW1 wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:28 (8%)

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 15-11 23:48
@Pakhaas

Die kleine badkamer/toilet ventilatoren maken altijd erg veel herrie.
Daardoor staan ze veel te kort aan (want je zet hem dus uit)

Savonds douchen kan bijvoorbeeld voor schimmel zorgen omdat je je ventilator niet laat aan staan voor een langere tijd.

Als je een itho (of ander merk) box neemt, kun je die op zolder plaatsen en badkamer + beide wc's afzuigen en een in de keuken naast je afzuigkap. (in je keuken/woonkamer produceer je ook veel vocht)
Deze units maken op standje minimaal totaal geen storend geluid (mits goed aangelegd) en op standje 2 is het overdag nog acceptabel. Standje 3 voor tijdens douchen, en deze heeft vaak een 3x klikken is 30 minuten timer.

Bijvoorbeeld deze https://www.ventilatielan...uro-stekker-03-00398.html

Persoonlijk zou ik dat gewoon doen, is even iets meer werk met aanleggen (alle pijpen moeten naar zolder)
maar het geeft zoveel meer comfort. Al is het alleen al vanwege dat je 24u per dag ventileert zonder dat je er bewust aan moet denken.

Je kan ook een stapje verder gaan en een WTW ophangen, deze haalt dan ook lucht van buiten naar binnen en verwarmt (of koelt) deze met de afgevoerde lucht. Je krijgt dan wel inblaas roosters in de kamers.

Ons huis had geen ventilatie (ja tocht door alle gaten en kieren)
Na de renovatie in 2010 heb ik naar volle tevredenheid mechanische ventilatie gehad (afvoer wc's badkamer keuken), en ben deze nu tijdens de verbouwing aan het ombouwen naar een Itho qualityflow WTW systeem, maar dat is nog veel meer werk en ook een totaal ander prijskaartje. Reden is dat we ventilatie eisen kregen van de gemeente bij de vergunningaanvraag, en ik weiger roosters te plaatsen boven mijn ramen. (het is juist net zo lekker geïsoleerd)
Maar ik ga dan inblazen in de hal en in alle kamers co2 en vocht gestuurd lucht afvoeren.

FrankBlom wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:33 (10%)

• Pakhaas
FrankBlom schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:29:
@Pakhaas

Die kleine badkamer/toilet ventilatoren maken altijd erg veel herrie.
Daardoor staan ze veel te kort aan (want je zet hem dus uit)

Savonds douchen kan bijvoorbeeld voor schimmel zorgen omdat je je ventilator niet laat aan staan voor een langere tijd.

Als je een itho (of ander merk) box neemt, kun je die op zolder plaatsen en badkamer + beide wc's afzuigen en een in de keuken naast je afzuigkap. (in je keuken/woonkamer produceer je ook veel vocht)
Deze units maken op standje minimaal totaal geen storend geluid (mits goed aangelegd) en op standje 2 is het overdag nog acceptabel. Standje 3 voor tijdens douchen, en deze heeft vaak een 3x klikken is 30 minuten timer.

Bijvoorbeeld deze https://www.ventilatielan...uro-stekker-03-00398.html

Persoonlijk zou ik dat gewoon doen, is even iets meer werk met aanleggen (alle pijpen moeten naar zolder)
maar het geeft zoveel meer comfort. Al is het alleen al vanwege dat je 24u per dag ventileert zonder dat je er bewust aan moet denken.

Ons huis had geen ventilatie (ja tocht door alle gaten en kieren)
Na de renovatie in 2010 heb ik naar volle tevredenheid een dergelijke installatie gehad, en ben deze nu tijdens de verbouwing aan het ombouwen naar een Itho qualityflow WTW systeem, maar dat is nog veel meer werk en ook een totaal ander prijskaartje. Reden is dat we ventilatie eisen kregen van de gemeente bij de vergunningaanvraag, en ik weiger roosters te plaatsen boven mijn ramen. (het is juist net zo lekker geïsoleerd)
De buizen vanaf de wc en badkamer naar de zolder liggen er al en komen op zolder bij elkaar uit, dus het zou puur gaan om het plaatsen van de unit en aan te sluiten op de afvoer naar buiten. In principe is de ingreep niet extreem groot.

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 15-11 23:48
Dan is het een no-brainer en gewoon die unit er tussen hangen.
kun je enkel nog gaan bedenken of je dan niet meteen een WTW op gaat hangen om energie te besparen.

• Pakhaas
FrankBlom schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:35:
Dan is het een no-brainer en gewoon die unit er tussen hangen.
kun je enkel nog gaan bedenken of je dan niet meteen een WTW op gaat hangen om energie te besparen.
Hoe werkt zo'n WTW?

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:38
wtw heeft alleen zin als je ook mechanisch gaat toevoeren, als je roosters hebt in je kozijn heeft dit geen zin.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:30
Als je bezig bent met de badkamer en mechanische ventilatie toepast (wat mi de beste oplossing is) denk er dan wel aan dat de ventilator de lucht wel moet kunnen aanzuigen.
-Zorg voor voldoende kier onder de badkamer deur / plaats een rooster in de badkamer deur.
-Doe geen raam open. De lucht is vaak kouder, kan minder waterdamp bevatten waardoor de badkamer alsnog te vochtig blijft.

Wat anders ihkv verduurzaming: heb je ook aan een Douche Warmte Terug Winner (DWTW) gedacht? Je bent nu toch aan het verbouwen!

• Pakhaas
wmeester schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:44:
Als je bezig bent met de badkamer en mechanische ventilatie toepast (wat mi de beste oplossing is) denk er dan wel aan dat de ventilator de lucht wel moet kunnen aanzuigen.
-Zorg voor voldoende kier onder de badkamer deur / plaats een rooster in de badkamer deur.
-Doe geen raam open. De lucht is vaak kouder, kan minder waterdamp bevatten waardoor de badkamer alsnog te vochtig blijft.

Wat anders ihkv verduurzaming: heb je ook aan een Douche Warmte Terug Winner (DWTW) gedacht? Je bent nu toch aan het verbouwen!
DWTW wel aan gedacht, maar helaas de ruimte niet voor om dat in te bouwen.

Wij hebben net de keuken ook verbouwd. De ventilatie van de afzuigkap ging eerst ook via een buis helemaal naar de zolder om daar via het dak naar buiten te gaan. Wij hebben nu een afzuiging rechtstreeks via het plattedak naar buiten. De buis helemaal naar boven heb ik afgestopt met glaswol en een koof omheen gebouwd (voor de afzuigunit). Achteraf had ik een rooster in de koof moeten maken en dan die loze buis die naar boven gaat moeten aansluiten op de mechanische ventilatie.

Dat van een rooster in de badkamer deur is wel een goed idee.

• ASW1
Pakhaas schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

De buizen vanaf de wc en badkamer naar de zolder liggen er al en komen op zolder bij elkaar uit, dus het zou puur gaan om het plaatsen van de unit en aan te sluiten op de afvoer naar buiten. In principe is de ingreep niet extreem groot.
Doe dan gewoon twee buisventilatoren met afstandsbediening zodat je toilet en badkamer onafhankelijk van elkaar kunt luchten.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is een klap/kantelraam niet voldoende meer tegenwoordig? Wij hebben een klap/kantelraam dat meestal open staat en in de winter heb je soms dan een beetje stoom net na het douchen. We hebben ook dakventilatie (passief) en als we die gebruiken is er helemaal geen stoom. In de zomer laat ik die alleen dicht omdat er muggen door naar binnen komen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Pakhaas
Marzman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:37:
Is een klap/kantelraam niet voldoende meer tegenwoordig? Wij hebben een klap/kantelraam dat meestal open staat en in de winter heb je soms dan een beetje stoom net na het douchen. We hebben ook dakventilatie (passief) en als we die gebruiken is er helemaal geen stoom. In de zomer laat ik die alleen dicht omdat er muggen door naar binnen komen.
Wij hebben ook een groot raam in de badkamer die open kan, maar volgens mij is de lucht die daardoor naar binnen komt veel te koud en werkt dan juist slecht voor een goede ventilatie.

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:22
Ik heb een Duco boxhttps://www.duco.eu/nl-nl...ompen/nl-nl-ducoboxsilent, deze heeft zowel een aanzuigkanaal voor het toilet, en een aanvoerbuis voor de badkamer. In het aanzuigkanaal van de badkamer zit een box vochtsensorhttps://www.duco.eu/nl-nl...sor/nl-nl-vocht-boxsensor, en in de badkamer hangt een RF afstandbedieninghttps://www.duco.eu/nl-nl...elaar/nl-nl-bediening230v. deze heeft 4 Standen: Auto, 1, 2 en 3. bij mij staat hij altijd op Auto, als ik mijn douche aanzet springt hij na +/- 10 seconden aan, en blijft hij net zolang full power of wat nodig is afzuigen totdat hij minder vocht meet. en gaat dan weer naar stand minimaal draaien. Ik heb dus geen schakelaars of sensors in mijn badkamer die het iedere keer opschroeven als ik binnenkom, alleen als er vocht is wordt het gedaan.
Zon set met vochtsensor kun je gewoon zelf kopen en aansluiten.
(even gegoogled, 279 heb je een set: https://www.ventilatiesho...ijgevoed-vocht-boxsensor/)
Pakhaas schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:36:
Hallo,

Wij zijn bezig met het verbouwen van de badkamer. Alles is er net uitgesloopt en 6 november beginnen ze met de nieuwe. Nu hebben wij een ventilatie voor de badkamer uitgezocht die je met een knop (naast de lichtknop) aan en uit kunt doen. Wij hebben bewust gekozen om geen sensor gestuurde te nemen, om te voorkomen dat als wij nachts naar de wc gaan gelijk die ventilator minuten lang staat te draaien.

Afvoer van de ventilatie van de wc beneden en badkamer boven komt helemaal uit op zolder om dan via de dakdoorvoer naar buiten afgevoerd te worden. Nu kwam mijn schoonpa met het idee om mechanische ventilatie te kiezen. Zij hebben dat zelf ook in hun woning en daarbij een draadloze schakelaar met 3 standen (1 standaard draait altijd, 2 iets krachtiger en 3 waarbij die 5min blijft doordraaien op stand 2).

De unit komt dan op zolder te hangen, wij slapen op de 1e verdieping en de trap naar de zolder is open, ik vraag mij af of wij die ventilatie ook altijd gaan horen als die gewoon standaard op stand 1 staat?

Wat zouden jullie doen?
Als er meer info nodig is, hoor ik het graag.

skai21 wijzigde deze reactie 30-10-2019 14:24 (14%)

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:05
Pakhaas schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:36:
[...]

Wij hebben ook een groot raam in de badkamer die open kan, maar volgens mij is de lucht die daardoor naar binnen komt veel te koud en werkt dan juist slecht voor een goede ventilatie.
Voor een goede ventilatie werkt het open raam prima. Er komt immers veel frisse lucht binnen via een open raam. Voor het tegen gaan van vochtproblemen helpt een open raam in de winter echter niet optimaal. Dat zijn twee afzonderlijke aandachtspunten in de badkamer.

Het open raam zorgt voor koude lucht, waardoor juist vocht gaat neerslaan/condenseren met een verhoogde kans op schimmels. Daarom gaat in de badkamer de voorkeur uit naar een vorm van mechanische ventilatie en toevoer van reeds opgewarmde lucht. Dat eerste kan een standaard toilet/badkamerventilator zijn, of een woonhuisventilatorbox. Het tweede kan via een rooster of kier onder de deur vanuit andere ruimtes, of via een WTW-unit met aanvoer-ventiel in de badkamer.

Zelf heb ik in de badkamer een ventilator op de buis die in twee standen kan draaien. Met licht aan op hoge stand, en permanent op een lage (vrijwel geruisloze) stand. Bij nachtelijk toiletbezoek gebruiken we alleen de kleine lamp van de spiegel, zodat niemand last heeft van geluid.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een aanzuigkanaal heb je dan toch niet nodig? Als je lucht wegblaast komt er automatisch andere lucht voor terug en dat kan alleen maar uit het huis komen (en is dus ook warmere lucht).

Ik moet zeggen dat de dakventilatie bij ons ook beter werkt dan het klapraam. En die is dus passief (de lucht zal wel automatisch opstijgen). In de zomer is dat niet nodig en dan blijft hij dicht (vanwege muggen die er doorheen vliegen zoals ik al eerder schreef)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True