Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoJuicy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-07 14:33
Bij mijn nieuw project om een OctaPi op te zetten met 8 RPi 4 nodes die ik kan gebruiken over POE, ben ik momenteel vast komen te zitten in een zoektocht naar een geschikte switch.

Mijn kennis van POE/POE+ is ontoereikend + Watt verdeling + ... ( vooral het meer praktisch gerichte dus)

Daarbij is er een beperking op de afmeting van de router op :
11,43 cm ( diepte) x 22,225 ( breedte) x 4,12 cm (hoogte)

Ik was zelf gestoten op onderstaande switch:

https://www.routershop.nl...339#productSpecifications

Mijn vraag is:

Is deze switch voldoende?

Indien nee, zou het mogelijk zijn om een andere switch voor te stellen? Ik heb 8 POE poorten nodig en 1 poort die mijn internet kan verdelen?

[ Voor 22% gewijzigd door NicoJuicy op 29-10-2019 00:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:58
Voor zover ik weet heeft de RPI4 wel POE support, maar dan heb je wel een POE HAT nodig. Heb je die al?
https://www.raspberrypi.org/products/poe-hat/

Max verbruik van een RPI4 = 15W. Je hebt voor 8 stuks dus een switch nodig die minimaal 120W op kan vangen. Een switch die dus een max heeft van 120W is kantje boord en zou ik niet nemen.

Je zal op minimaal een 10port+ switch uit komen. Gebruik de Pricewatch met filters. Dan kom je al een heel eind.
Let vooral ook bij de switch of er een extra voeding wordt meegeleverd indien dit nodig mocht zijn om al het vermogen op te kunnen vangen.

POE vs POE+ informatie kun je makkelijk zelf vinden wat dat betekent. Active vs Passive POE ook.
What is the difference between PoE and PoE+?
PoE is the 802.3af standard, and PoE+ is the 802.3at standard.
The main difference between the 802.3af (PoE) and 802.3at (PoE+) standards is the maximum amount of power they provide over the Cat5 cabling.
The maximum amount of power for the 802.3af (PoE) standard is 15.4 watts.
The maximum for the 802.3at (PoE+) standard is 25.5 watts.
POE switch is dus voldoende.
https://www.routershop.nl...339#productSpecifications

Mijn vraag is:

Is deze switch voldoende?
edit: bekijk dit deel eens. Tweaker @Quindor heeft hier al eens een tutorial over gemaakt i.c.m ip camera's. Onderstaand gaat met name over de uitleg van de POE switch.
YouTube: IPcam: Power over Ethernet (POE) for IP cameras van 2:30 - 5:17 ongeveer

Leg ons uit waarom je denkt dat deze voldoende is, uitgaande van bovenstaande informatie
Dan leer je er ook gelijk van.

[ Voor 9% gewijzigd door NLMaca op 29-10-2019 01:37 . Reden: edit: filmpje toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoJuicy
Had ondertussen al wat verder gekeken, was op de hoogte van de PoE hat.
Het verschil tussen PoE+ ( 30W) en PoE ( 15W) was ondertussen ook al duidelijk geworden.

Volgens https://www.tomshardware....aspberry-pi-4-b,6193.html zit de Pi 4b onder load aan 7,6 Watt ( andere bronnen vermelden alvast < 10 watt).

Heb geen toebehoren nodig ( camera, ...).

Dus 120/8=15W lijkt me voldoende.

De POE Hat's zitten in mijn winkelmandje ( samen met de RPi 4's), het is de v2 overigens.
Verder ga ik door met de aankoop ( momenteel) van deze switch: Ubiquiti EdgeSwitch 10XP

Alvast bedankt :)

PS. Ik wil alles tegen morgen besteld hebben, zodanig dat ik dit weekend eraan kan beginnen.
Het zoeken naar een geschikte router met die dimensies was niet "eenvoudig" ( cfr. vanwege de cluster enclosure en de plaats die over is), daarnaast moest ik zeker zijn dat deze switch aan alle voorwaarden voldeed.

Ter info. Gezien de neerbuigende laatste zin:

Ik was met de verkeerde zoektermen op zoek, waardoor ik telkens bij doelgerichte blogs terechtkwam van bedrijven.

Eenmaal ik PoE budget gevonden had ging alles vlot en achteraf gezien was het simpeler dan verwacht.
Maar het was totaal niet duidelijk vanwege de flow van mijn zoektocht:

Van:
- USB-C hub 8 ports
- Switch 8 ports ( = aangepast aan de dimensies)

Naar:
- PoE 8 port switch

Naar:
- PoE 8 port switch + 1 SFP

..

En ondertussen telkens vergelijken qua dimensies, waardoor bijna geen enkele switch voldeed aan mijn behoeften. Door het bos zag ik waarschijnlijk de bomen niet meer.

Maar alles is in orde nu :)

[ Voor 129% gewijzigd door NicoJuicy op 29-10-2019 02:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
@NicoJuicy
Ter info. Gezien de neerbuigende laatste zin: Dit was als opbouwende kritiek bedoeld. Mijn excuus als dat verkeerd viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:14
Het grote verschil tussen POE en POE+ is dat het 24 en 48v is toch?

Wat hebben die HATS nodig? 24 of 48v ? ik zou persoonlijk voor een switch gaan die beide kan, want dat kan ooit van toepassing komen.

Edit

Ik had het verkeerd, dus POE+ en POE zijn dus beide 48v alleen vermogen is anders. Maar je hebt dus ook nog 24v passive POE, (en volgens mij is dat die switch die je besteld hebt, maar kan dat verkeerd hebben)

Dus POE en POE+ is 48v
Passive POE (de switch) is 24v

edit2
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=231692

Ik heb t idee dat je de boel gaat frituren 8)7

[ Voor 51% gewijzigd door flaskk op 29-10-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoJuicy
NLMaca schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:36:
@NicoJuicy
Ter info. Gezien de neerbuigende laatste zin: Dit was als opbouwende kritiek bedoeld. Mijn excuus als dat verkeerd viel.
;) Ik verzeker u, heb zeker en vast me dieper erin verdiept. Door tijdgebrek om alles te bestellen, zodanig dat het voor dit weekend toekwam was ik nogal ongeduldig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
NicoJuicy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:35:
[...]
Ik verzeker u, heb zeker en vast me dieper erin verdiept.
Maar weet je zeker dat de raspberry's werken op 24v ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
Zoals ik het overal lees hebben de POE hats 48V nodig. Er is maar bar weinig info over te vinden qua switch benodigheden..
Die ubiquiti 24V is dan niet toereikend. Ook al was die 48V dan had je nog te weinig porten. De SFP is een fiber link of wilde je die aan je eigen switch knopen?

POE hat specs:
802.3af PoE
Fully isolated switched-mode power supply
37–57V DC, Class 2 device
5V/2.5A DC output
25mm x 25mm brushless fan for processor cooling
Fan control
Als alles bij elkaar komt te staan vraag ik mij af of POE wel nut heeft en je beter niet gewoon de stroomvoorziening via USB kan aansluiten en de data via een normale switch te laten lopen. Of is de POE setup puur om ruimte over te houden?

Zoals ik het zie qua mogelijheden:

POE setup met 8 RPI's:
2x een POE switch 48V / 83W / 5ports (4x POE, 1x uplink). Voldoende vermogen voor je RPI's De LAN uplink kun je dan naar je router of andere switch koppelen.
https://www.amazon.co.uk/...5ef88d10e4d2250090f7&th=1

Of je komt bij de 16ports 183W uit. Wel iets overkill qua vermogen, maar je zit op die 8 ports setup, wat het lastiger maakt

Via losse POE adapters zou nog kunnen, maar zou ik afraden. Het geeft alleen maar meer rommel in je setup

//offtopic. Wat ga je met je cluster doen als ik vragen mag? Ik ben benieuwd hoe je setup er uiteindelijk uit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoJuicy
Met de setup zelf ben ik van plan om kubernetes te draaien, mede voor ontwikkeling, cfr. microservices met een Postgress DB op .net core.

Heb me wat erin verdiept de laatste tijd en klaar om hands-on eraan te beginnen na wat losse experimenten.

Het doel is om telkens een bepaalde doelgerichte ( simpele) software van vroeger te reactoren naar microservices.

Concreet wil ik dus service discovery, api gateways, grpc, proxies, ... en andere buzzwords implementeren, met de oude layout die ik heb ( in theorie blijft de API hetzelfde), ipv. alles in een relationele op te slaan zoals vroeger, wil ik de DocumentStore van Progress gebruiken, waar nog altijd de klassieke indexes kunnen gebruikt worden via "duplicate" values, wat me de overhead wel waard lijkt. Zo hoop ik the best of both worlds te implementeren zonder een aparte Search Microservice.

En zien hoe vlug/traag het gaat met de architecturele overhead.

De PoE was inderdaad bedoeld om het aantal kabels te verminderen.

Bedankt voor de aanraders, dat bekijk ik dit weekend verder!

Software is iets meer "my cup of tea", ook al is ook kubernetes een volledig nieuwe "ervaring".

Ontopic: deze lijkt me toch ook oké, niet? Lijkt me veel goedkoper op het eerste zicht.

https://www.amazon.co.uk/...fRID=AGFHS2Q87CVGP8T60CJ9

[ Voor 66% gewijzigd door NicoJuicy op 29-10-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Yup, dat gaat wel werken.

Leuk project 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
NicoJuicy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:08:

Ontopic: deze lijkt me toch ook oké, niet? Lijkt me veel goedkoper op het eerste zicht.

https://www.amazon.co.uk/...fRID=AGFHS2Q87CVGP8T60CJ9
Dit is een 100Mbit en je komt ook met 2 stuks vermogen te kort. Wel 48V
4 PoE Ports, 58 Watt. Je komt op 116W uit, terwijl je 120W nodig hebt. Je zou de gok kunnen wagen of het wel of niet werkt.

Totaal nodig: 120W / 48V / 15W per port. Daar kun je wel wat voor vinden lijkt mij. Let er bij de switch op hoeveel POE porten erop zitten.

Ik verwacht niet dat je met een cluster setup die Gbit lijn dichttrekt, maar voor toekomst zou ik toch wel die Gbit nemen. Dan kun je ze altijd nog als gewone Gbit switches in zetten of makkelijk doorverkopen.

Qua setup: leuk om te lezen. Ik ben daar minder in thuis, maar ben altijd nieuwsgierig waar men dit soort setups voor gebruikt.

[ Voor 0% gewijzigd door NLMaca op 29-10-2019 20:58 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoJuicy
Nja, microservices zijn wat overgehyped en architecturaal lastig.

Dus het lijkt me wel interessant, ook al is het normaal gezien bedoeld voor >80 werknemers vanwege Conway's law

https://www.nagarro.com/e...s-revisiting-conway-s-law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:36
POE hat zegt me niet veel, maar als het de "normale" poe norm is, kan je bv is kijken naar

* ubiquiti us8-150watt (bekend & gewild bij tweakers)
* netgear GC510PP(volgens mij sterkste 8poort poe+ switch op de markt)
* netgear gs116pp (ineens voldoende poorten ,maar unmanaged)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoJuicy
ijske schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:49:
POE hat zegt me niet veel, maar als het de "normale" poe norm is, kan je bv is kijken naar

* ubiquiti us8-150watt (bekend & gewild bij tweakers)
* netgear GC510PP(volgens mij sterkste 8poort poe+ switch op de markt)
* netgear gs116pp (ineens voldoende poorten ,maar unmanaged)
Leuke toestellen, maar de dimensies zijn te groot voor mijn cluster enclosure. Jammer genoeg

20cm breed, 10 cm diep en 4 cm hoog

[ Voor 5% gewijzigd door NicoJuicy op 29-10-2019 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:12

masauri

aka qwybyte

Ik heb het in mijn rack met 3D printed houders opgelost, rpi 3B+ met poe hat. (2u hoog)
(de versie zonder de led openingen: https://www.thingiverse.com/thing:1793758 )

Maak evt een aangepaste versie die wel past?

Rpi in rack

Ze trekken per stuk maximaal 4.02W volgens men edgeswitch.
Gemiddeld rond de 3.25W volgens de stats.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Pagina: 1