Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vanaf het werk kan ik niet fysiek zien als de schijf echt terug loopt. Echter volgens SolarEdge stats huidige op wek zeer minimaal 0 watt.

De 9de okt had ik hier ook last van
https://pvoutput.org/list.jsp?id=66450&sid=59081

Waar ik de zonnepanelen heb gekocht schijnt dit af en toe voor te komen ook bij andere klanten. Iemand ervaring mee of dit een bekend probleem? Ik krijg er niets op gevonden wat ik vind is allemaal problemen met internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uDL3OT2HdZO9YiJZCscsDeVy/thumb.png

[ Voor 14% gewijzigd door RobbyTown op 28-10-2019 13:03 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
Dit lijkt mij een probleem met de installatie.
Bij SolarEdge wordt de data aangevuld als de internetverbinding wegvalt, daar zit hem probleem hem dus niet.
Er staan ook geen foutmeldingen in het log van je omvormer?

Als je in de grafieken tab kunt kijken kun je eens kijken of je netspanning wellicht te hoog is waardoor de omvormer niet produceert.

• RobbyTown
  • Niet online
Zal vanavond thuis op ip van de omvormer naar de logs zoeken kan ik van buiten niet aan.

Neem aan deze grafiek bedoeld, zo was het bij de 9de okt ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FMSWqebABdltXJ3iuyAVIyzk/thumb.png

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
@RobbyTown Is de screenshot van de app of van de monitor website?
Wat als je op dat netwerk teken (rechtsboven) klikt en dan op de omvormer en de i(nfo) button?
Naast deze 2 iconen, zie ik in de webomgeving (op de telefoon) nog een 3e icoon (driehoek met uitroepteken), waar wellicht heeft dat met meer rechten te maken en is dat niet op de app te zien? Ik gebruik de app niet.

205Gutmann bedoelde andere grafieken, die je alleen via een laptop/PC ziet als je meer dan de standaard rechten hebt op de webportal.

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 28-10-2019 15:57 ]

• RobbyTown
  • Niet online
Rouske schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:54:
@RobbyTown Is de screenshot van de app of van de monitor website?
Wat als je op dat netwerk teken (rechtsboven) klikt en dan op de omvormer en de i(nfo) button?
Naast deze 2 iconen, zie ik in de webomgeving (op de telefoon) nog een 3e icoon (driehoek met uitroepteken), waar wellicht heeft dat met meer rechten te maken en is dat niet op de app te zien? Ik gebruik de app niet.

205Gutmann bedoelde andere grafieken, die je alleen via een laptop/PC ziet als je meer dan de standaard rechten hebt op de webportal.
Op de website ingelogd. Bij uitroepteken geen alerts te lezen.

Of die zijn er alleen als het systeem zon heeft.

Nu is er helaas niets te zien en doet hij het weer.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Foutmeldingen blijven gewoon bestaan. Die kun je altijd terugvinden. Die eerste screenshot die je post lijkt erop alsof je systeem niet opstart oid, dan moet je eigenlijk het display van je omvormer even oproepen als dat gebeurt, dat kan helaas niet in de app.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RobbyTown
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:21:
Foutmeldingen blijven gewoon bestaan. Die kun je altijd terugvinden. Die eerste screenshot die je post lijkt erop alsof je systeem niet opstart oid, dan moet je eigenlijk het display van je omvormer even oproepen als dat gebeurt, dat kan helaas niet in de app.
Aangezien bij SE de displays snel kapot gingen hebben ze die tegenwoordig weg gelaten.

Die van mijn heeft geen display
https://www.solar-outlet.nl/solaredge-solaredge-se7k.html

• Rouske
Dan heb je vast een interne webserver op de omvormer draaien, dus met een internet browser naar het ip van de omvormer gaan.

Mag aannemen dat je dan meer over de status te zien krijgt, ik heb een SE3680H met display, dus wat je precies te zien krijgt weet ik niet.

• No Hands
RobbyTown schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:04:
[...]

Aangezien bij SE de displays snel kapot gingen hebben ze die tegenwoordig weg gelaten.

Die van mijn heeft geen display
https://www.solar-outlet.nl/solaredge-solaredge-se7k.html
Oja dat is waar ook, die nieuwe modellen hebben dat prachtige display niet meer, dan moet je zoals Rouske al zegt via je webbrowser die gegevens kunnen inzien.

• RobbyTown
  • Niet online
Even de status pagina opgeroepen
http://localip-omvormer/#/commissioning/status

0 van de 22 maar dat komt denk ik omdat er nu niets word opgewekt.

https://i.imgur.com/Sg0w9TB.png
https://i.imgur.com/seK56je.png

In de avond wel opnieuw gekoppeld. Het oranje vlagje is nu wel weg bij optimizers.
Het vlagje was niet klikbaar om te zien wat dat oranje vlagje betekent.

en als het ochtend is
https://i.imgur.com/wsRGSBN.png
https://i.imgur.com/6wRpwYF.png

[ Voor 36% gewijzigd door RobbyTown op 31-10-2019 07:53 ]

• Rouske
Status: Voorproductie :?

Maar nergens dus een history log of event log te vinden? raar....

https://www.solaredge.com...er_installation_guide.pdf
En dan pagina 77, heb je die iconen niet (via een laptop/PC), dan meer rechten vragen, zodat je meer kan zien.

[ Voor 54% gewijzigd door Rouske op 31-10-2019 21:11 ]

• RobbyTown
  • Niet online
Rouske schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:51:
Status: Voorproductie :?

Maar nergens dus een history log of event log te vinden? raar....

https://www.solaredge.com...er_installation_guide.pdf
En dan pagina 77, heb je die iconen niet (via een laptop/PC), dan meer rechten vragen, zodat je meer kan zien.
Nee helaas 0 errors.

Setapp gisteren getest komt er niet in ivm rechten. Wilde de firmware upgraden zit wat verschil tussen huidige release en die ik heb. Gemaild maar nog geen reactie.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik pieker me suf...

Als de netspanning goed is, de panelen goed zijn, geen rare schaduwen hebben en de optimizers goed gepaired zijn, zou ik bijna denken dat je gewoon een defecte omvormer hebt. Ik zou een garantieclaim in dienen.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 31-10-2019 22:36 ]

Wise enough to play the fool

• Rouske
RobbyTown schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:01:
Waar ik de zonnepanelen heb gekocht schijnt dit af en toe voor te komen ook bij andere klanten.
Dan zou ik ze toch verzoeken/eisen om dit aan te kaarten bij SolarEdge, helemaal als ze dat bij meerdere klanten hebben.

• No Hands
Normaal geeft de omvormer dan aan wat er is, op een display..
Maar zo is het lastig idd zonder display. Heb je het bedrijf wat het geïnstalleerd heeft al gebeld en dat ze gelijk even inloggen op je portal en meekijken?

• Z3R0
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-11-2024
Welke omvormer, panelen en optimizers heb je?
Wellicht is de omvormer aan de zware kant om op te kunnen starten bij weinig licht.
9 en 28 oktober waren namelijk dagen met weinig zonuren

If There's A Limit, I Mean To Reach And Then Overcome It

• Rouske
@Z3R0 Volgens de eerdere PVOutput link 22x 300Wp op een SE7k.
Maar op 9 oktober staat er slechts 1 piek van 894W, dat is toch niet aan de lage kant zou ik zeggen, want op andere dagen start de boel gewoon op met vermogens <50W.

Systemen in de buurt hebben wel opwek op die dagen.

• RobbyTown
  • Niet online
@No Hands zoals al verteld, andere klanten hebben er ook soms last van (als ik bij pvout kijk naar andere mensen ziet ik die niet)

@Z3R0 zoals rouske al verteld 22x 300Wp op een SE7k 3 fase. Als het die dagen weinig zon was dan zou ik op een zondag week of 2 of 3 terug ook niets hebben toen was het nog slechter namelijk de hele dag regen. Zie mijn start post 2 panelen doen iets de rest niet terwijl links boven mijn beste paneel is. Zowel 9 als 28 okt precies alle 2 de dagen 0,84 opwek terwijl de omgeving ruim daar boven zit met minder panelen

https://pvoutput.org/list.jsp?id=12287&sid=41642

https://pvoutput.org/list.jsp?id=62443&sid=55557

https://pvoutput.org/list.jsp?id=64429&sid=57282

De 9de was inderdaad belabberd maar de 20ste was ook geen geweldige dag.

@Rouske ik ga is een support ticket indienen bij SE :)

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 07:37
Ik heb een SE8K met 23x p500 met 330 en 350 wattpeak panelen.
Op zulke dagen als 9 oktober is de opbrengst ook wel slecht, maar ik zie wel normale gedraging.
https://pvoutput.org/intr...id=62842&gs=0&dt=20191009

Hij start wel pas op als alle panelen iets licht hebben heb ik de indruk.
Ik heb een oost/west opstelling en aan de west kant een schuin dak. Dan zie je redelijk vroeg wel 8/23 optimizers, (oost) en gaat hij weer uit/opnieuw proberen.
Maar als hij dan wel (minimaal) 16 heeft start het wel op. De enige keer dat ik er in de ochtend naar keek zag ik hem aan met alle inverters. Dan zal er diffuus licht zijn neem ik aan.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• No Hands
RobbyTown schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 05:24:
@No Hands zoals al verteld, andere klanten hebben er ook soms last van (als ik bij pvout kijk naar andere mensen ziet ik die niet)

@Rouske ik ga is een support ticket indienen bij SE :)
Ja maar ik heb honderden SE installaties ingeregeld en gemonitord en dit gedrag nog nooit gezien. Nu is mijn werk geëindigd net toen de displayloze omvormers kwamen maar dan nog. Dit is vreemd gedrag en jouw leverancier hoort hierin te duiken en dat op te lossen in plaats van te zeggen, meer klanten hebben hier last van.
Dat gezegd hebbende is het niet zo dat jijzelf contact moet opnemen met SE, dat hoort je leverancier te doen. Weten ze gelijk wat er mis is bij die andere klanten. Voordat die ook allemaal zelf SE bellen en die het 10 keer moeten uitleggen ipv 1 keer.

• RobbyTown
  • Niet online
Hoppa vandaag is het weer zover :). 0 watt

Heb zojuist weer wat screenshots gemaakt via Teamviewer op de mobiel zal ze vanavond laat posten.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobbyTown schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:45:

Heb zojuist weer wat screenshots gemaakt via Teamviewer op de mobiel zal ze vanavond laat posten.
Maar; heb je de leverancier nu al gecontacteerd?

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:34
Ik ken Reek goed en ik kom uit de buurt, ik wil wel een keer met je meekijken?
Ik heb zelf 2 SE installaties, 1 op zuid en 1 op oost-west.

Ik denk dat de oorzaak of reden wel in de solaredge monitoring te vinden moet zijn. En dan bedoel ik niet de app.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
RobbyTown schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:45:

Wat zie je op het fysieke scherm van de SolarEdge staan?
Ik heb geen hoge pet op van de portal van SolarEdge en de informatie die daar in staat.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er is geen fysiek scherm.

@RobbyTown bel solaredge 0800-7105.

Wise enough to play the fool

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@RobbyTown Vandaag krijg ik ook geen data van de Solaredge omvormer (24x 330Wp op zuid 40graden). In de app staat expliciet aangegeven "Data niet beschikbaar", maar bij de omvormer brand wel continu het groene lampje (dus wekt wel stroom op).

Je zou in de app kunnen kijken wanneer je voor het laatst data doorgekregen hebt van het systeem (mogelijk dat het systeem sinds vroeg op de dag geen data meer heeft doorgestuurd).

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• DutchJohnDoe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:32
Volgens mijn dashboard wek ik nu ook niets op. Mijn vriendin zit thuis en die heeft op de meter gekeken en aan het verbruik te zien word er wel stroom opgewekt. Lijkt me dus een fout in het dashboard.

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 15:39
Vandaag exact hetzelfde hier. App geeft aan 0watt. Blauwe lampje van data brand ook niet. Wellicht een storing? Volgens de meter leverde ik zojuist 0,015w terug. Staat wat apparatuur aan ondertussen

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmm.. Vreemd, bij mij werkt het wel. Zowel app als Domoticz via API geven netjes het vermogen op.

• RobbyTown
  • Niet online
Sven2912 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:57:
Vandaag exact hetzelfde hier. App geeft aan 0watt. Blauwe lampje van data brand ook niet. Wellicht een storing? Volgens de meter leverde ik zojuist 0,015w terug. Staat wat apparatuur aan ondertussen
Stom toevallig deze ochtend snel gecheckt alleen groen. Maar via Teamviewer op server gecheckt om lokaal op de omvormer te kijken wekt nu wel op. Waar ik dan wel benieuwd naar ben als de storing van vandaag voorbij is data wel in de grafiek komt. Als dat is heb ik op 9 okt en 28 toch een ander probleem gehad.

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:15

DizzyWeb

Ondertiteld

Zojuist van Zonneplan te horen gekregen dat Solaredge een storing heeft. Bij mij ook geen blauw lampje.

Liep bij mij alleen samen met opsplitsen van mijn wifi netwerk, dus de omvormer had sowieso geen wifi verbinding meer... dus ik ging er van uit dat ik iets fout gedaan had.

Ongerelateerd, maar, ik kan overigens niet op de commisioning pagina komen via normale wifi? Enkel als ik 'm in pairing zet.

• (RSH)
Inmiddels verschijnt er bij jou wel data op PVoutput. Heb je niet toevallig een probleempje met de verbinding?

Ik heb het laatste half jaar eigenlijk geen storingen in het dasboard / solaredge app gehad.
De inverter houd de data vast zolang die niet gerapporteerd kan worden en de app /dashboard verwerkt die dan achteraf

[ Voor 49% gewijzigd door (RSH) op 01-11-2019 14:29 ]

• RobbyTown
  • Niet online
Nu komt bij mij data ook door maar zie start post panelen blijven op 0. Nu heb ik al meer opgewekt dan de 9de en de 28ste.

SE heeft dan storing gehad vandaag nu nog opzoek naar het rare probleem van de 9 en 28ste okt.

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Bij mij hield het op om 9:15. En heb net opeens de data van 9:15 tot 10:00 erbij gekregen.

Daar stopt het nog even.

Edit: en nu opeens nog een kwartiertje erbij... gaat heeeeeel langzaam dus.

[ Voor 25% gewijzigd door DizzyWeb op 01-11-2019 14:39 ]

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:45
De servers van SE hebben regelmatig storing inderdaad...

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 15:39
Bij mij is de storing verholpen, lampje blauw, data van de hele dag weer bijgewerkt.

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Ik heb nu wel data over de hele dag, maar denk dat ik toch wat data mis.... want anders heeft de zon vandaag alleen maar op een waakvlammetje gebrand ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DizzyWeb schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:37:
Ik heb nu wel data over de hele dag, maar denk dat ik toch wat data mis.... want anders heeft de zon vandaag alleen maar op een waakvlammetje gebrand ;)
Nouja, het regent hier in Zoetermeer al bijna de hele dag...

• RobbyTown
  • Niet online
DizzyWeb schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:37:
Geen idee of ik wat mis maar zoals je kunt zien
https://pvoutput.org/list.jsp?id=66450&sid=59081

Vandaag ondanks de storing meer opgewekt dan de 9de en de 28ste

• RobbyTown
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:49:
[...]

Maar; heb je de leverancier nu al gecontacteerd?
Jazeker. Meer mensen hebben er last van 8)7

Ik heb bij SE support maar een ticket ingeschoten.

• No Hands
blackmore87 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:01:
De servers van SE hebben regelmatig storing inderdaad...
Welnee, ik heb er al zowat 5 jaar 1 draaien thuis en die heeft denk ik 3 keer storing gehad.

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-11 18:26
Vandaag ook storing gehad met mijn SE omvormer. Hele dagopbrengst niet in de app te bekennen, tot na half 3. 678wh geleverd. Geen idee of de omvormer wel geleverd heeft want tot half 3 was het 0 watt. Heb 2480wp met een se3000

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:10
Misschien niet helemaal waar de TS op zit te wachten, maar toch..

Ik heb nog een good old SE3000 met display. De laatste maanden ligt de portal er (on)regelmatig even uit. Ik merk doordat PVoutput mij een mailtje stuurt als er langer dan een half uur geen data is ontvangen. Ik log op meerder wijze naar PVoutput: via de API van SE, via lokale logging volgens @Jerrythafast en via een S0-kWh meter.

Het grappige is dat er eerst een melding komt dat de lokale logging er mee stopt, en daarna de API van SE. De S0 meter logt vrolijk door. Duidelijk dus een storing in de SE portal. Dat is verder helemaal geen probleem: Zodra de portal weer online is haalt ie de gemiste historie op uit de omvormer en is alles netjes bijgewerkt. zowel in de portal als bij PVoutput.

Dus ik zou me niet te druk maken als je af en toe wat mist. Het wordt vanzelf weer rechtgetrokken.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:14
Ik ga er even vanuit dat @RobbyTown de standaard PVOutput-SolarEdge koppeling aan heeft staan. Dat betekent dus dat de data die op PVOutput te vinden is, afkomstig is van de SolarEdge monitoring API. Via die API krijg je alleen data te zien voor tijdstippen waarvan ook daadwerkelijk informatie van de omvormer is ontvangen (hij gaat geen datapunten 'verzinnen' om het lijntje door te laten lopen of zoiets).

Op de 28e werd er de hele dag door data geproduceerd zo te zien. Dit tabelletje heeft netjes iedere 5 minuten een datapunt:
https://pvoutput.org/intr...450&sid=59081&dt=20191028

Dus de data klopt en is volledig. Maar die data zegt "0 Wh opgewekt". De omvormer startte duidelijk heel erg laat met produceren en kapte daar ook gelijk weer mee. Duidelijk dus dat het systeem niet lekker werkt.

Wat ik wel eens zou willen zien is de grafiek van de optimizer output spanning. Die grafiek kun je tevoorschijn halen op de monitoring website. Je hebt daar nog altijd een browser met Flash voor nodig, dus even op de PC naar de website... Mijn vermoeden is dat de panelen onvoldoende spanning geven en de optimizers het niet voor elkaar krijgen dat op te krikken naar de benodigde 750/22=34 Volt per paneel gemiddeld. (Of misschien staan er wel panelen parallel geschakeld en moeten de optimizers de spanning nog verder opvoeren? Al jouw panelen moeten in serie in één string hangen om dit systeem goed te laten werken.)

Anders kan ik alleen nog schaduw de schuld geven:
- Als je P300, P370 of P500 optimizers hebt, geldt een minimum stringlengte van 16 panelen. Als er 16 tegelijk in de zon liggen moet het systeem zéker starten.
- Als je P404, P405 of P505 optimizers hebt, geldt een minimum stringlengte van 13 panelen. In theorie zou met deze optimizers het systeem makkelijker moeten starten.
- En bij bewolkt weer (mits niet te donker) moet hij het gewoon doen.

Als het goed is heb je P370 of P404 optimizers :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 03-11-2019 11:31 ]

• RobbyTown
  • Niet online
@Jerrythafast Ik hoop dat ik de goede heb gekozen "optimizer spanning" 1 paneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o07wgaHvE0opQ2fgvVlcplgA/thumb.png grafiek van de 9de ziet er precies zo uit

zelfde paneel 2 nov
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wZ68u1SwOUTreNe9spOz356L/thumb.png

Even op de offerte gekeken welke optimizer ik heb:
Power Optimizer P300

Afgelopen vrijdag was het geen geweldig weer, naar mijn idee minder dan de 28ste.

• (RSH)
@RobbyTown ik zou wel een keer langs willen komen om te kijken naar de opstelling. In PVout staat dat je op dit moment een dagtarget hebt van bijna 20 kWh per dag met een 6600 Watt installatie. Daar lijkt mij ook iets niet te kloppen.
Ik kom met een 9040 Watt installatie op oost-zuid-west niet eens op 7 kWh als target deze dagen.
Daarbij ben ik erg benieuwd, het is een 3 fase inverter maar je haalt niet hoger als 5300 Watt.
Ik vermoed dat je i.c.m. met de ligging, en of schaduw en een (te?) zware 3 fasen 7000Watt inverter en het type paneel /spanning gewoon moeite hebt om de opstart spanning / aantal optimizers te halen.
Je moet altijd 16 panelen in de zon hebben.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:14
RobbyTown schreef op zondag 3 november 2019 @ 23:09:
@Jerrythafast Ik hoop dat ik de goede heb gekozen "optimizer spanning" 1 paneel
[Afbeelding] grafiek van de 9de ziet er precies zo uit
Oh dat ging toch nog iets anders dan ik had verwacht. Zo'n grafiek had ik nog niet eerder gezien. Hij gaat wel erg dwangmatig naar 34 Volt :X De grafiek van 2 november is zoals hij hoort. Ik kan eerlijk gezegd niet verklaren waar het systeem mee bezig was op de 28e 8)7 Je kunt eventueel de grafieken van alle optimizers nog over elkaar heen leggen, zie je dan nog een patroon of zoiets? (Normaliter zou je bv op 2 november je panelen die in de schaduw liggen heel mooi van de panelen in de zon moeten kunnen onderscheiden.)

Als je echt veel last van schaduw hebt kan het best zijn dat je omvormer inderdaad te zwaar is voor wat de panelen kunnen bieden, maar ik vraag me dan wel af waarom het dan niet wat consequenter gebeurt. De SE3000H heb ik ook met 6 stuks 265 Wp panelen in de zon zien starten (combinatie van sneeuw en schaduw toen). Die heeft 350 Volt nodig, dus die 6 optimizers moesten flink aan de bak om de spanning op te schroeven maar dat lukte dus wel.

De optimizers zijn dus toch P300's... Het zou ermee moeten kunnen, zolang je panelen niet boven de 48 Volt pieken op een koude zonnige ochtend straks in de winter. Ik denk dat het wel goed zal gaan. Alleen geen idee wat zo'n optimizer doet wanneer het paneel meer dan 300 Watt kan leveren, misschien aftoppen?

• Rouske
@RobbyTown Als je toch de Grafieken tab hebt op de portal, heb je dan ook de Rapporten tab?
Als je dan Inbedrijfstelling laat genereren, weet je zeker welke optimizers je op het dak hebt.

Kan je de grafiek tonen van 9 of 28 oktober en dan links de omvormer kiezen en de volgende 3 parameters: AC stroom, AC spanning en DC spanning (in 1 grafiek).

@Jerrythafast 750V constante stringspanning met 22 panelen, dan zit je inderdaad rond die 34V per optimizer, dus op zich prima! Ook zie je dat de spanning van deze optimizer soms hoger is, m.a.w. ergens een ander paneel met schaduw. Is ook een beste schoorsteen die op de foto staat (PVOutput).

@(RSH) er staan geen targets ingesteld op PVOutput, dus de insolation curve wordt dan gebruikt...

• RobbyTown
  • Niet online
Vandaag een mail gehad van SE support.

Ze hebben de omvormer geupdate naar een nieuwere firmware.
CPU-versie: 4.7.19 ik had eerst iets van 4.5.39

Is nu wat meer/uitgebreider/andere info op ip van de omvormer te zien. Geen idee als het ook mijn 'probleem' hiermee verholpen is ze gingen nog verder onderzoeken.

Vandaag was het ook een donker en een nat dagje.

@Rouske
Ja dat kan ik. Hierbij mijn gear wat op het dak ligt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LIPkd52Nwx04ef4cn7TarydW/full.png

Even de rapporten gemaakt geen idee als ik alle L versies moet tonen?
AC spanning – L1, L2 en L3 heb ik in het grafieken overzicht.

Hierbij 9 okt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7HvAy4e9dJuXJIx5Ufxqt5Et/full.png

28 okt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ef5zflMPMQMJkzkFN8xq1wiI/full.png

12 okt een niet z'n zonnige dag maar wekt hij wel normaal op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hkfNbFy4AP3HBJlSJeucLobC/full.png

31 okt de dag voor mij de meeste opbrengst van de maand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4OqkfxT2T3rxGdonDHcBhMQ1/full.png

[ Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 05-11-2019 22:35 ]

• Rouske
Die dipjes naar 0A en/of de pieken in de stringspanning (het een zal wel het gevolg van de ander zijn) zijn inderdaad niet OK.
Hopelijk heeft de SW upgrade daar iets aan gedaan.

Maar aan deze 5 minuten data is wel te zien dat de omvormer gewoon stroom heeft opgewekt op alle 3 de fases, alleen is deze opwek op een of andere manier niet op de portal zichtbaar.
Je kan ook nog de andere parameters zelf eens bekijken, zoals AC energie of AC vermogen op die dagen.

Ik kan me een topic herinneren waar iemand ook van die dipjes had (of waren het dipjes op de optimizers :? ), maar ik kan het niet zo 123 vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 05-11-2019 23:16 ]

• RobbyTown
  • Niet online
Rouske schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:14:
Die dipjes naar 0A en/of de pieken in de stringspanning (het een zal wel het gevolg van de ander zijn) zijn inderdaad niet OK.
Hopelijk heeft de SW upgrade daar iets aan gedaan.
Laten we het hopen. Probleem is dat het maar zelden voorkomt. Afwachten dus :/
Rouske schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:14:
Ik kan me een topic herinneren waar iemand ook van die dipjes had (of waren het dipjes op de optimizers :? ), maar ik kan het niet zo 123 vinden.
Gokje: Schommelende opwekking SolarEdge omvormer :$ ?

Pagina: 1