Schommelende opwekking SolarEdge omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
Hallo tweakers! Sinds januari vorig jaar heb ik PV-panelen op mijn dak. Het gaat om 12 SolarFrontier (SF-170s, dus 2040 WP) panelen met 6 optimizers en een SolarEdge HD-wave 2200H omvormer.

Sinds het begin vertoont de omvormer op onvoorspelbare momenten vreemd gedrag (ik vind het althans vreemd). Van tijd tot tijd gaat de opwekking namelijk schommelen tussen (bijna) 0 Watt en het maximale vermogen dat op dat moment opgewekt zou moeten worden. De momenten waarop dit gebeurt zijn onvoorspelbaar (heeft niet met wolken of schaduw te maken in ieder geval) en ook de duur is onvoorspelbaar (soms duurt het heel even, andere keren houdt het langer aan).

Ik heb het al voorgelegd aan de installateur en SolarEdge, maar die zeiden dat het te maken had met wolken en schaduw...wat mij betreft geen logische verklaring (ook bij strakblauwe lucht gebeurt het en zelfs met regen kan hij nog stabiel 20 Watt opwekken).

Helaas geeft de SolarEdge API/interface data per kwartier door, waarbij gemiddelden worden gebruikt. Daarom kan geen gedetailleerd bewijs leveren. Ik moet het dus doen met een filmpje om te demonstreren wat ik bedoel.

Weet één van jullie een verklaring of zelfs oplossing hiervoor? Of herkent iemand dit tenminste?

[Video: https://www.dropbox.com/s/4o3is1avy11d5tq/2018-03-15%2014.13.15.mp4?dl=0]

[ Voor 6% gewijzigd door ThijsWa op 15-03-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:39
Vmpp tracking, heeft inderdaad met het optimaliseren van de opbrengst te maken ivm met schaduw, temperatuur, of wolken.

Ik heb toevallig de exact zelfde setup, maar kan het niet merken aan de opbrengst, ik zit tot nu toe altijd boven de voorspelde opbrengst, ondanks dat ik forse schaduw heb waar geen rekening mee gehouden is (PVGIS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien is er een optimizer(s) niet lekker?

SF heeft zeer wisselende spanningen is gebleken. Hier konden de optimizers niet goed tegen.
SF-175S mocht ineens niet meer gebruikt worden met P405.
SF-170S nog wel destijds...

Bij onbewolkt weer, mag je niet zulke sterke wisselingen verwachten lijkt me.

(aan de SE fan's: nee geen anti-SE post, maar ik probeer mee te denken)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-03-2018 15:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Kun je eens kijken wat er op zo'n moment gebeurt als je het telemetry-schermpje voor hebt staan?
Daar zie je elke keer dat een optimizer een update stuurt zowel de ingangs- als de uitgangsspanning.
Mogelijk zit daar iets raars in?

(volgende actie is dan om te kijken of het steeds dezelfde optimizer is).

Mijn omvormer hangt niet aan Internet, dus ik ken de solaredge-portal niet zo, maar kun je daar geen grafiek van de spanning per optimizer zien?
Of desnoods de opbrengst per optimizer, misschien zit er 1 bij met structureel minder opbrengst, die zou dan verdacht kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 13:51
Welk type optimizers zijn er gebruikt? Ik neem aan P405's.
Maar dat staat er in je openings post (nog) niet bij.

Op de SE portal heb je daar alleen Dashboard en Layout? Dan meer rechten vragen.
Wel een laptop of PC gebruiken, op een Ipad of telefoon zie je extra iconen namelijk niet!
Dan krijg je ook Grafieken, daar kan je van de optimizers alle 5-minuten data zien (stroom, paneel spanning, optimizer spanning, vermogen). En hoef je niet naar je omvormer schermpje te staren :9

Maar als ik dat filmpje zie dan gaat het wel snel, mogelijk dat je dit niet in die 5-min data gaat zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 15-03-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Bedankt voor het meedenken mensen! Merk en type optimizers weet ik niet. Dat zal eerst nagaan. De optimizers zijn inderdaad SolarEdge P405. Ik bedenk me nu dat er vlak na de installatie ook wat problemen waren met het herkennen van de optimizers. Dat leek opgelost te zijn, maar mogelijk zit daar nog steeds een probleem (ik ging er vanuit dat het de omvormer zou zijn).

Ik zou inderdaad het liefst een gedetailleerde output willen hebben. Met mijn weergave kan helaas ook niet per optimizer vermogens e.d. zien. Dit is mijn layout, maar daar kan ik geen grote verschillen zien (alleen verschillen vanwege de hoogte op het dak).
https://www.dropbox.com/s...%20om%2007.59.48.png?dl=0

Het probleem is ook dat het de gehele installatie beïnvloedt.

Sinds kort lees ik de omvormer ook uit via PVoutput, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van.
https://www.dropbox.com/s...%20om%2008.07.31.png?dl=0

[ Voor 8% gewijzigd door ThijsWa op 16-03-2018 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
Er is een serie SE omvormers met een softwarefout die dit gedrag veroorzaakt, bel je installateur zodat die SE kan vragen om via internet een update te doen.
Wij hebben er al 2 op deze manier opgelost.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1052553

Interessante post, ik heb exact dezelfde setup met exact hetzelfde probleem.
Ik merk dat het bij mij vooral voor 12 uur en richting het eind vd middag voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@ThijsWa vraag je installateur dan ook meteen om meer rechten:
User role: Volledige toegang
Site ownership: Granted
Dan kan je zelf die grafieken met de 5-minuten optimizer data bekijken.
Totaal zou je dan 5 iconen bovenin moeten zien op de SE portal (wel alleen op een laptop of PC).

[ Voor 20% gewijzigd door Rouske op 16-03-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
No Hands schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:01:
Er is een serie SE omvormers met een softwarefout die dit gedrag veroorzaakt, bel je installateur zodat die SE kan vragen om via internet een update te doen.
Wij hebben er al 2 op deze manier opgelost.
Het zou echt heel mooi zijn als het zo opgelost kan worden! Ik ga dit in ieder geval voorleggen en dan vraag ik meteen om meer rechten zoals Rouske voorstelt!
Rouske schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:21:
@ThijsWa vraag je installateur dan ook meteen om meer rechten:
User role: Volledige toegang
Site ownership: Granted
Dan kan je zelf die grafieken met de 5-minuten optimizer data bekijken.
Totaal zou je dan 5 iconen bovenin moeten zien op de SE portal (wel alleen op een laptop of PC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Anoniem: 1052553 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:18:
Ik merk dat het bij mij vooral voor 12 uur en richting het eind vd middag voorkomt.
Ja, dit vermoeden heb ik ook! 'Goed' om te horen dat we niet de enigen zijn met dit probleem. Als dit probleem opgelost kan worden met een firmware update, zou het natuurlijk heel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Ik heb de vraag om de software/firmware van de omvormer op afstand te upgraden voorgelegd aan de installateur. In de tussentijd heb ik ook informatie gevonden over het handmatig upgraden van de omvormer via een SD-kaart: https://www.solaredge.com...r_using_micro_sd_card.pdf

Ik heb alleen de firmware zelf nog niet gevonden. Voor StorEdge heb ik wel een openbare pagina van SE gevonden (https://www.solaredge.com/storedge/firmware), maar voor de omvormers dus (nog) niet. Iemand suggesties waar ik het kan downloaden en/of ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Welke firmware (DPS1 en 2, en CPU) staat er nu op?

Dat kun je in de portal uitlezen of op het display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
(RSH) schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:00:
Welke firmware (DPS1 en 2, en CPU) staat er nu op?

Dat kun je in de portal uitlezen of op het display
Het volgende wordt weergegeven:
DSP1/2: 1.0000/2.0000
CPU: 3.2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn8
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-04 17:30
Ik heb sinds een maandje een SE3500H en die gaf de eerste 2 dagen na installatie ook die vreemde piek aan het eind van de dag. Dat resulteerde in ongeveer een verdubbeling van het opgewekte vermogen. Na die 2 dagen is het niet meer voorgekomen bij mij en geeft hij gewoon realistische waardes. Wellicht dat bij mij een automatische update is gedaan? Of misschien heeft mijn installateur dat gedaan?

Ik heb trouwens de volgende firmware versies:
DSP1: 1.0.350
DSP2: 2.0.205
CPU: 3.2173.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Hoi Corn8,

Kijk maar in dit topic:

Schommelende opwekking SolarEdge omvormer

RUB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
je hebt helemaal gelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Corn8 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:31:
Ik heb sinds een maandje een SE3500H en die gaf de eerste 2 dagen na installatie ook die vreemde piek aan het eind van de dag. Dat resulteerde in ongeveer een verdubbeling van het opgewekte vermogen. Na die 2 dagen is het niet meer voorgekomen bij mij en geeft hij gewoon realistische waardes. Wellicht dat bij mij een automatische update is gedaan? Of misschien heeft mijn installateur dat gedaan?

Ik heb trouwens de volgende firmware versies:
DSP1: 1.0.350
DSP2: 2.0.205
CPU: 3.2173.0
Hey Corn8, bedankt voor je reactie! Dat is ook vreemd zeg. Ik begrijp uit het andere topic dat je omvormer totaal genomen het juiste vermogen opwekt, maar dat verkeerd registreert. Ik hoop dat mijn probleem ook softwarematig te herstellen is. Zouden alle HD wave omvormers dezelfde firmwares hebben trouwens (kan me best voorstellen dat dat los van de capaciteit staat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn8
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-04 17:30
ThijsWa schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 06:46:
[...]

Hey Corn8, bedankt voor je reactie! Dat is ook vreemd zeg. Ik begrijp uit het andere topic dat je omvormer totaal genomen het juiste vermogen opwekt, maar dat verkeerd registreert. Ik hoop dat mijn probleem ook softwarematig te herstellen is. Zouden alle HD wave omvormers dezelfde firmwares hebben trouwens (kan me best voorstellen dat dat los van de capaciteit staat)?
Ja dat zou ik wel logisch vinden. Het enige verschil lijkt het vermogen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Misschien een heel onnozele vraag maar mijn Solar Edge systeem dat sinds januari draait geeft veel meer aan opgewekte electriciteit (750 KWh) op dan mijn digitale meter zegt teruggeleverd te hebben (550 KWh).
Of is het teruggeleverde getal de opgewekte stroom minus eigen verbruik ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsWa
CJG schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:27:
Misschien een heel onnozele vraag maar mijn Solar Edge systeem dat sinds januari draait geeft veel meer aan opgewekte electriciteit (750 KWh) op dan mijn digitale meter zegt teruggeleverd te hebben (550 KWh).
Of is het teruggeleverde getal de opgewekte stroom minus eigen verbruik ???
Het laatste inderdaad. De digitale meter geeft het netto-verbruik aan. Je gebruikt in je huis natuurlijk ook stroom wanneer je stroom opwekt. Wanneer je wasdroger draait zal je de stroom die je opwekt direct verbruiken en dat zal dus niet geregistreerd worden door je verbruiksmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Maar dan zou mijn verbruik in ruim 2 maanden maar 200 KWH zijn terwijl ik in 2017 totaal 4500 KWH heb verbruikt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

CJG schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:28:
Maar dan zou mijn verbruik in ruim 2 maanden maar 200 KWH zijn terwijl ik in 2017 totaal 4500 KWH heb verbruikt??
Nee, je meter heeft nog wel twee telwerken. Welk telwerk loopt, hangt er vanaf of je netto verbruikt of teruglevert. Maar er loopt maar 1 telwerk tegelijk: als je dus 1000 W opwekt en ondertussen 100 W verbruikt, dan ziet de meter maar 900 W netto teruglevering.

Als je meer verbruikt dan opwekt, dan loopt het andere telwerk, maar ook dat telwerk ziet alleen maar hoeveel je netto verbruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 22-03-2018 17:36 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
Hoi, @CJG (en anderen)
Om de verwarring compleet te maken is een deel van de slimme meters uitgevoerd met twee tellers voor verbruik, en twee voor teruglevering.

Een teller voor piek- en een teller voor daltarief.

Afhankelijk van het merk meter hebben die verschillende nummers.

Landys - Gyr gebruikt onderstaande tellernummers:

1.8.1: Verbruik piek
1.8.2: Verbruik dal

2.8.1 Teruglevering Piek
2.8.2 Teruglevering dal

Aangezien het daltarief doorgaans ook in het weekeinde geldt, loopt ook die terugleverteller op.

Overigens is het geen onnozele vraag. Hoewel vanzelfsprekend is dit denk ik de meest gestelde vraag door pas gestarte panelenbezitters.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Anoniem: 1052553 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:18:
Hoi Henk, wat toevallig dat je exact dezelfde setup hebt. Welke firmware heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Naar aanleiding van een mail waarin ik verwees naar dit topic heeft de installateur meer rechten gegeven op het SolarEdge platform en SolarEdge verzocht om een firmware-update te doen. Beide is inmiddels gebeurd.

Dit is nu de firmwareversie:
DSP1/2: 1.0000/2.0000
CPU: 3.2221 (was 3.2016)

Ik ben uiteraard zeer benieuwd of het hiermee opgelost is! Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen.

Dit was trouwens gisteren nog, met de vorige firmware: https://www.dropbox.com/s...%20om%2010.16.22.png?dl=0

Je kan duidelijk plotselinge pieken naar 0 Watt zien in deze grafiek.

[ Voor 23% gewijzigd door ThijsWa op 24-03-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThijsWa schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:28:
[...]

Hoi Henk, wat toevallig dat je exact dezelfde setup hebt. Welke firmware heb jij?
Ik heb de volgende versies:
Dsp2 2.0.405
Dsp1 1.0.452
CPU 3.2220.0

Heb je al verbeterde resultaten?
Bij mij is het verschil tussen opbrengsten vd string en omvormer ook vaak groot. Output vd string is altijd lager (wat eigenlijk niet kan natuurlijk).

Overigens heb ik ook het probleem van “pieken aan het einde van de dag (die niet bestaan)” gehad, dat is opgelost met een software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Anoniem: 1052553 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Ik heb de volgende versies:
Dsp2 2.0.405
Dsp1 1.0.452
CPU 3.2220.0

Heb je al verbeterde resultaten?
Bij mij is het verschil tussen opbrengsten vd string en omvormer ook vaak groot. Output vd string is altijd lager (wat eigenlijk niet kan natuurlijk).

Overigens heb ik ook het probleem van “pieken aan het einde van de dag (die niet bestaan)” gehad, dat is opgelost met een software update.
Helaas heeft het niets geholpen. Was ook wel whisful thinking. Ik vind de DSP-versienummers nog wel vreemd van mijn omvormer: DSP1/2: 1.0000/2.0000. Die lijken niet geüpdatet. Het lijkt me sterk dat de versienummers zo 'mooi rond' zijn toch? Kan iemand trouwens uitleggen wat de DSP doet? Ik heb gezocht, maar het enige dat ik kan vinden is dat de CPU voor de communicatie is en dat de DSP het 'digital control board' is en dat het iets te maken heeft met de omvorming naar sinusgolven. Misschien is het letterlijk een digital signal processor, zoals ook gebruikt wordt voor audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo Thijs,

Had jij nou ook grote verschillen tussen stringopbrengst en omvormer opbrengst?
Jammer dat de software update niks heeft gedaan, al had ik dat ook niet echt verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Anoniem: 1052553 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:22:
Hallo Thijs,

Had jij nou ook grote verschillen tussen stringopbrengst en omvormer opbrengst?
Jammer dat de software update niks heeft gedaan, al had ik dat ook niet echt verwacht.
Volgens mij niet. Kan je uitleggen hoe ik dat kan bekijken?

Toch lees ik over 3 gevallen waar een software-update wel dezelfde soort rare problemen heeft opgelost, dus ik had wel stille hoop :). Ik blijf het mijn DSP-versienummers ook vreemd vinden. Als de CPU alleen voor communicatie is, dan heeft het misschien weinig zin om die te updaten voor mijn probleem. Voor zover ik het in kan schatten zit het probleem dan in de de DSP-software. Hoewel ik daar te weinig kennis voor heb om goed in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Thijs,
Wat ik bedoel is dat wanneer je bij je logische lay-out kijkt dat er een aantal kwh bij de omvormer staat (paars) en ook bij de som van je String (groen). Als ik naar vandaag kijk staat er bij de omvormer 9 kwh en bij de string 6. Dat klopt natuurlijk voor geen meter. Ik vroeg me af of jij dat ook ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Anoniem: 1052553 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:17:
Hoi Thijs,
Wat ik bedoel is dat wanneer je bij je logische lay-out kijkt dat er een aantal kwh bij de omvormer staat (paars) en ook bij de som van je String (groen). Als ik naar vandaag kijk staat er bij de omvormer 9 kwh en bij de string 6. Dat klopt natuurlijk voor geen meter. Ik vroeg me af of jij dat ook ziet.
Daar zit inderdaad verschil in. Bij mij geeft hij vandaag bij de omvormer 5,42 kWh aan (is bij mij overigens een groen icoon) en de string geeft 4,11 kWh aan (dat is een blauw icoon). Dat is ook ruim 30% verschil, net als bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry ik was een beetje afwezig, je hebt gelijk met de kleuren :)
Het verschil is bij mij de ene dag anders dan de andere dag. Bij hele zonnige dagen is het percentage verschil kleiner. Maar het kan natuurlijk nooit zo zijn dat de omvormer meer levert dan de string, dan zouden we gratis stroom hebben. Lijkt erop dat misschien door de dips niet altijd alle metingen worden doorgegeven.

Overigens heb ik op advies van solaredge de omvormer al vervangen en al 2x een optimizer, tot nu toe zonder resultaat. Schiet niet echt lekker op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
Ik heb hetzelfde gemeld bij SolarEdge, en zij vragen mij of ze mij 6 extra optimizers mogen sturen, zodat ik de panelen single aan kan sluiten in plaats van 2 panelen per optimizer.

Ik vind dat persoonlijk een net aanbod, ik heb 6 optimizers op 12 panelen, ze willen 6 optimizers a 50 euro p stuk leveren, om achter het probleem te komen. Is toch een investering van 300 euro die Solaredge doet om het probleem te kunnen tackelen.

Nu alleen nog de tijd vinden om de extra optimizers te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@(RSH)
Dat is zeker netjes van SE. Ik dacht dat het trouwens vrij standaard was om per paneel 1 optimizer te hebben. Of is dit alleen bij bepaalde types optimizer panelen zo?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
In mijn geval gaat het om P405 optimizers. Ik heb per optimizer 2 panelen aangesloten. Ik zal dus alles van het dak moeten halen en de 6 optimizers bij moeten plaatsen. (ik heb een 3x4 opstelling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubbish1973
@Anoniem: 73257

De P405 is geschikt voor CIS panelen als de Solar Frontier, om deze panelen per twee ( parallel) aan te sluiten op de optimizer.
Sterker nog, dit is ook gewoon in het aanmaken van de lay-out aan te passen, en is er een variant verkrijgbaar waar je twee panelen op aan kan sluiten, en dus geen splitters nodig hebt.

Geldt overigens ook voor de "zwaardere" optimizers als de P600 / P700 en /P800.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@(RSH)
Begrijp ik nu goed dat jij de derde bent met ditzelfde issue? Naast Thijs en ikzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Anoniem: 1052553 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:05:
@(RSH)
Begrijp ik nu goed dat jij de derde bent met ditzelfde issue? Naast Thijs en ikzelf?
Ben ik ook benieuwd naar! Inmiddels draait de omvormer nu een tijdje met geüpdatet CPU firmware en het lijkt zelfs erger geworden te zijn. Dat zou inhouden dat het wel verband houdt met de firmware.

Ik heb nu ook meer rechten, dus heb wat grafiekjes kunnen maken. Hieronder zie je de groene lijn met AC vermogen van de omvormer en de rode lijn met vermogen van de string. Bij de groene lijn zie duidelijke een aantal malen een 'harde piek' naar de nul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4XeJmfRLzfurwjPi98grlVcB/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Dat is mogelijk. Ik kan het (nog) niet merken aan de opbrengst. Ik ga deze week nog een SolarEdge SE5000H met P404 optimizers thuis bijplaatsen, ik ben benieuwd wat die dan doet.

Zodra die in de lucht is en draait, ga ik pas de andere set van het dak halen en de extra optimizers bij plaatsen.

Hebben jullie ook 2 panelen per optimizers aangesloten?
Bij mijn nieuwe extra installatie heb ik per paneel een optimizer en geen 2 panelen per optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Sorry voor de late reactie.
(RSH) schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:54:
Hebben jullie ook 2 panelen per optimizers aangesloten?
Ik heb ook 2 panelen per optimizer inderdaad.

Onlangs heb ik overigens eindelijk een reactie ontvangen van de SolarEdge support. Zie hieronder de mail:
"Wij zijn inmiddels verder in het onderzoek en hebben gezien dat de dip naar 0 in de data en ook in het omvormer display samenhangt met een bug in de software. Deze corrigeert op het moment dat de dip naar 0 optreedt een geheugen waarde van het omvormer vermogen wat op dat moment mis lijkt te gaan. Er is nog geen definitief geteste software versie voor dit probleem. Wel is er een nieuwe software versie vrijgegeven welk ik momenteel op de omvormer installeer die een mogelijke oplossing bevat.

De omvormer productie is niet beïnvloedt door deze bug, enkel de data van het omvormer vermogen. Immers zien we in de data dat de omvormer DC spanning wel op werkspanning blijft en ook het string vermogen blijft in orde.

Ook start de omvormer niet opnieuw op als ik me niet vergis (de relais tikken niet meer zoals bij het inschakelen gebeurt).
Ik heb vervolgens de volgende reactie gegeven:
Hartelijk dank voor uw reactie. Het viel mij inderdaad ook op dat het stringvermogen wel in orde lijkt te blijven. De omvormer start ook niet opnieuw op. Wel hoor ik als het vermogen gaat schommelen een licht, hoog 'fluitend/piepend' geluid telkens als het vermogen weer naar maximaal gaat. Daardoor heb ik wel het idee dat er meer aan de hand is dan alleen de weergave van het vermogen, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

De laatste paar dagen (met veel zon) lijkt het probleem minder (erg) te zijn. Hieronder een schermafbeelding van afgelopen 3 mei, waar nog wel een korte 'dip' te zien is. In werkelijkheid is het overigens geen eenmalig dip, maar schommelt hij een paar keer op en neer. De interval bij de grafieken zijn echter om de 5 minuten (ook bij deze 'geavanceerde' weergave).

Hopelijk is het inderdaad een softwarebug, dat zou op afstand opgelost kunnen worden. Er is onlangs overigens wel een update gedaan door jullie. Nu staat CPU-versie 3.2221 erop. De DSP versies zijn echter hetzelfde gebleven. Dit geeft de omvormer aan: DSP 1/2: 1.0000/2.0000. Deze versies vind ik wel een beetje merkwaardig. Zou daar nog een softwareprobleem zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goedemiddag,

Ik heb anderhalve maand geleden alle resterende optimizers vervangen die ik nog niet had vervangen. Bovendien heb ik (omdat ik het zat was) zelf additionele optimizers aangeschaft om ze 1 op 1 aan te sluiten. Dat was niet op advies van solaredge dus.

Sindsdien draait alles als een zonnetje en zijn de dips helemaal weg. Nu weet ik alleen niet of dat door het vervangen van de laatste optimizers is of door het bijplaatsen. Ik denk zelf door het bijplaatsen (gezien jullie beiden hetzelfde issue hebben met dezelfde opstelling).

Ik ben benieuwd of ze het ook met een software update kunnen fixen. Officieel is een string van 6 gesupport (tevens het minimale wat men support).

Heeft 1 van jullie al bijgeplaatst?

N.b. Bij mij viel wel degelijk het vermogen op AC weg, ik had er een losse meter op zitten bij mn groepenkast die dezelfde dip liet zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1052553 op 19-05-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@(RSH) @ThijsWa
Een van jullie nog updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Ja, pas geleden is er wederom nieuwe firmware op de omvormer geinstalleerd. Van 3.2221 naar 3.2251. Dit heeft geen effect gehad. Bijna dagelijks gaat hij een tijdje schommelen (terwijl ik schrijf bijvoorbeeld, net nu de zon doorbreekt).

Wat fijn dat het bij jou is opgelost met de optimizers. Dat vind ik echter wel een kostbare oplossing. Ik heb 12 panelen en dan zou ik dus 6 optimizers bij moeten plaatsen (a €50 oid?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 10:30
ThijsWa schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:50:
[...]

Ja, pas geleden is er wederom nieuwe firmware op de omvormer geinstalleerd. Van 3.2221 naar 3.2251. Dit heeft geen effect gehad. Bijna dagelijks gaat hij een tijdje schommelen (terwijl ik schrijf bijvoorbeeld, net nu de zon doorbreekt).

Wat fijn dat het bij jou is opgelost met de optimizers. Dat vind ik echter wel een kostbare oplossing. Ik heb 12 panelen en dan zou ik dus 6 optimizers bij moeten plaatsen (a €50 oid?).
Ik heb ook problemen met mijn SolarEdge installatie (nu een dikke week live). Naast de genoemde problemen (pieken naar 0 in opbrengst gedurende zon) heb ik ook dat in de ochtend panelen (optimizers) niet goed opstarten.

M.b.t. het bovenste probleem (piek naar 0, soort herstart van omvormer) heb ik ontdekt in mijn PVOutput data dat de DC spanning, die normaal precies 749 Volt is, om die momenten piekt naar soms wel 880V. Blijkbaar een reden voor de omvormer om alles even stil te leggen en opnieuw op te starten. Dat is althans mijn verklaring. Ik weet niet of het normaal gedrag is, maar ga dit i.i.g. ook aankaarten bij mijn installateur en SolarEdge.

Het niet opstarten van panelen in de ochtend (vooral als het niet erg zonnig is) is veel erger, omdat ik dan de opbrengst van die panelen over de hele dag mis (maar dat terzijde).

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
SpeedingWilly schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:22:
[...]

Ik heb ook problemen met mijn SolarEdge installatie (nu een dikke week live). Naast de genoemde problemen (pieken naar 0 in opbrengst gedurende zon) heb ik ook dat in de ochtend panelen (optimizers) niet goed opstarten.

M.b.t. het bovenste probleem (piek naar 0, soort herstart van omvormer) heb ik ontdekt in mijn PVOutput data dat de DC spanning, die normaal precies 749 Volt is, om die momenten piekt naar soms wel 880V. Blijkbaar een reden voor de omvormer om alles even stil te leggen en opnieuw op te starten. Dat is althans mijn verklaring. Ik weet niet of het normaal gedrag is, maar ga dit i.i.g. ook aankaarten bij mijn installateur en SolarEdge.

Het niet opstarten van panelen in de ochtend (vooral als het niet erg zonnig is) is veel erger, omdat ik dan de opbrengst van die panelen over de hele dag mis (maar dat terzijde).
Zeker aankaarten. Heb je ook een SolarEdge HD Wave omvormer met P405 optimizers? Zeker met het verhaal van Henk-de-tank lijkt het erop dat het probleem in de optimizers zit.

Overigens heb ik mijn allereerste mail aan de installateur nog eens opgezocht (april 2017) en toen kreeg ik dit antwoord:
"Het is zo, dat uw systeem is opgebouwd met zes optimizers. Zodra het vermogen daalt en onder een kritische drempel komt, zal de omvormer stoppen met produceren, op dat moment ziet u de scherpe daling in het vermogen.

Eerder dit jaar hebben wij een paneel bijgeplaatst, omdat bij een klein systeem als het uwe, dit verschijnsel wordt versterkt als één van de optimizers een afwijkend vermogen heeft. (Vijf optimizers voorzien van twee panelen, en één optimizer is voorzien van één paneel.)

Dit kan nooit helemaal voorkomen dat het systeem teruggaat naar nul: De zon is immers niet altijd even sterk.
Daar antwoordde ik toen het volgende op:
Zoals ik zelf al aangaf is er inderdaad een 12e paneel bijgeplaatst, waardoor er geen optimizer meer is met een afwijkend vermogen. Die verklaring valt dus af.

Ik snap ook dat de zon niet altijd even sterk is. Het fenomeen doet zich ook voor op strakheldere dagen, wanneer ik zeker weet dat de zon vol op de panelen staat (die verklaring valt dus ook af). Het vermogen gaat ook echt op en neer tussen 0 Watt en het maximale vermogen op dat moment.

Daarnaast komt het fenomeen niet alleen voor als het vermogen daalt, maar ook als het stijgt, en eigenlijk op ieder moment (bij verschillende vermogens). Het lijkt dan ook volstrekt willekeurig. Daarmee valt een verklaring met kritische drempelvermogens ook af.

Ik heb mijn opwekking ook vergeleken met de PVGIS-tool van de EU (http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html), en daar blijkt uit dat mijn installatie te weinig opwekt (details van mijn installatie: CIS-panelen met 2,04 kWp op een dak van 49 graden, 'azimuth' van 5 graden westwaarts. Ik heb de standaard 'system loss' van 14% aangehouden). Januari heb ik (uiteraard) niet meegenomen in de vergelijking. De tool berekent voor de maanden feb. t/m april ~542 kWh. Mijn installatie heeft ~453 kWh opgewekt. Dat is -89 kWh (-16%) over 3 maanden. Na 15 jaar zou dit tenminste €1000 kunnen schelen. Ik snap dat zo'n tool niet perfect is, maar als het de helft is vind ik het nog steeds veel geld.

Nu zijn er naar mijn idee 3 scenario's denkbaar:
- Het is geen echt probleem, dit is de normale werking van het systeem (dan zou het dus bij meerdere / alle installaties van dit type moeten voorkomen).
- Het is wel een echt probleem, maar ik begrijp uw verklaring niet.
- Het is wel een echt probleem, maar u kunt geen (goede) verklaring bieden.
Ik ga nog eens een keertje berekenen hoeveel ik mis (misschien toch die optimizers bijplaatsen ;). Wellicht kunnen jullie dat ook doen (motiveerde mij wel om er werk van te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Bedankt voor je bericht.

Ik heb P370 optimizers, blijkbaar uit 2 badges. Vorige week gaf de man die ik aan de lijn had van SolarEdge aan dat er optimizers uit deze serie verkeerd ingesteld staan. Hij ging toen een case aanmaken om 1 optimizer nader te bekijken.

Aangezien ik iedere keer met een ander paneel (optimizers) problemen heb, gaf ik toen al aan dat het misschien handig is als hij al mijn optimizers eens gaat checken (33 stuks). Dat was te veel werk zei hij toen. Maar morgen zal ik eens duidelijk zijn dat ik de problemen opgelost wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ThijsWa ik denk dat het gemiste vermogen op zich wel mee valt. Maar ik heb nu op sommige dagen wel een perfecte ronding in de grafiek. Hoeveel kwh heb je dit jaar opgehaald met die 12 panelen? Ik 1290kwh na vandaag, maar goed we hebben niet overal dezelfde hoeveelheid zonuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
Anoniem: 1052553 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:26:
@ThijsWa ik denk dat het gemiste vermogen op zich wel mee valt. Maar ik heb nu op sommige dagen wel een perfecte ronding in de grafiek. Hoeveel kwh heb je dit jaar opgehaald met die 12 panelen? Ik 1290kwh na vandaag, maar goed we hebben niet overal dezelfde hoeveelheid zonuren.
Ik zit op ongeveer 1020kwh tot gisteren. Prefect rondingen heb ik volgens mij niet, maar het lijkt op geheel zonnige dagen wel minder erg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelg1970
  • Laatst online: 17-03-2023
SpeedingWilly schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:22:
[...]

Hi!

Bij mij is recentelijk een systeem van een SE 4000 HD Wave, 15 x LG NeoN2 320 Wp en 15 x P370 optimizers geplaatst.

Omdat ik vanaf het begin vraagtekens stel bij een 4000 W omvormer met 4800 Wp PV vermogen ben ik een en ander gaan monitoren via Domoticz die waardes via de web API krijgt. Ik heb hier al een mail aan SolarEdge over gestuurd maar geen antwoord gekregen.

Wat mij opviel was jouw reactie hierboven: normaal heb je rond de 750 V DC spanning en dan pieken naar 880 V DC. Bij mij is het precies de helft: 380 V DC normaal en af en toe pieken naar 440 V DC. En iedere keer als dat gebeurt lijkt het vermogen te worden afgetopt op 4000 W. Overigens valt de DC spanning dan niet terug naar 0 (op basis van de data die ik ontvang).

Hoe heb jij dit opgelost?

Groet,
Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
michelg1970 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:25:
[...]
Wat mij opviel was jouw reactie hierboven: normaal heb je rond de 750 V DC spanning en dan pieken naar 880 V DC. Bij mij is het precies de helft: 380 V DC normaal en af en toe pieken naar 440 V DC. En iedere keer als dat gebeurt lijkt het vermogen te worden afgetopt op 4000 W. Overigens valt de DC spanning dan niet terug naar 0 (op basis van de data die ik ontvang).

Hoe heb jij dit opgelost?

Groet,
Michel
Ik heb het niet opgelost. De pieken naar 880V treden maar heel zelden op. Volgens mij heeft het ook te maken met de spanning van het net, als die te hoog wordt dan grijpt de omvormer in. Die spanning kan soms wel boven de 235V stijgen. Het later opstarten van optimizers gebeurt ook nog elke dag. Maar al met al is het ruis op mijn totale opwekking en ben ik een tevreden SolarEdge gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@michelg1970 jij hebt een 1-fase omvormer en dan is de stringspanning ook 380V, zie de specs van je omvormer.

De stringspanning gaat inderdaad omhoog zodra de omvormer moet aftoppen, bij mij ook naar 446V, volkomen normaal gedrag.
Maar output zeker niet naar 0!

Je hebt totaal toch 5120Wp? (16x320)
Dat zal aardig aftoppen of is het een 'oost/west' setup?

@SpeedingWilly heeft een 3-fase omvormer, daar is de stringspanning dus ook hoger, volgens specs.

[ Voor 78% gewijzigd door Rouske op 07-03-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelg1970
  • Laatst online: 17-03-2023
Rouske schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:13:
@michelg1970 jij hebt een 1-fase omvormer en dan is de stringspanning ook 380V, zie de specs van je omvormer.

De stringspanning gaat inderdaad omhoog zodra de omvormer moet aftoppen, bij mij ook naar 446V, volkomen normaal gedrag.
Maar output zeker niet naar 0!

Je hebt totaal toch 5120Wp? (16x320)
Dat zal aardig aftoppen of is het een 'oost/west' setup?

@SpeedingWilly heeft een 3-fase omvormer, daar is de stringspanning dus ook hoger, volgens specs.
Hi @Rouske,

Bedankt voor je bericht. Ik had het inderdaad fout geschreven: het zijn 15 panelen met 15 optimizers in een zuidoost opstelling.

Dat het aftoppen normaal is wil ik best geloven maar dat heeft de verkopende partij destijds niet vermeld. Voor mijn gevoel "laat ik geld liggen".

Overigens had ik destijds een andere offerte en die boden expliciet de SE 5000 HD aan ipv de 4000.

De installateur kan niets met mijn info en wacht nog steeds op SE voor een antwoord aan mij. Dat geeft me niet het vertrouwen dat de installateur echt kennis van zaken heeft en maakt het gevoel dat het niet klopt, ook al is het heel normaal, enkel sterker.

Als de springspanning omhoog gaat en als dat normaal is, is het dan niet beter om er twee strings (7 en 8 panelen) van de maken, of loop ik dan tegen andere opbrengstbeperkende factoren aan?

Groet!
Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@michelg1970
Met P370's is de minimale stringlengte volgens de datasheet 8 stuks, als je een string van 7 hebt die geen schaduw pakken dan werkt dat ook nog goed.

Maar ik denk dat het weinig gaat uitmaken, want de max output van de omvormer wordt dan evengoed nog bereikt door de aangesloten 4800Wp en dat is nu ook de oorzaak dat de stringspanning omhoog gaat (hoe en waarom precies die werking is kan ik niet vinden in de documenatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hoi, ik kwam dit topic tegen, installeer deze software op je pc, dan worden de solaredge waardes elke seconde uitgelezen en krijg je in pvoutput de min,max en avg van 5 min. Dit helpt je om beter te zien hoe vaak het mis is:
Sunspec monitor van zonnepanelen
Kijk naar vanochtend bv, de extended data
https://www.pvoutput.org/...932&sid=62143&dt=20190617

Bij mij speelt het alleen bij een zonnige ochtend omdat het aantal optimizers dan te laag is om de benodigde spanning te krijgen.
Vergroot dit plaatje maar eens en kijk wat er soms aan de hand is
https://ibb.co/k9JfQYN
En ja, ik heb dus ook 2 panelen op 1 optimizer....

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Pagina: 1