jctjepkema schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:47:
Die philips voeding is een labvoeding, ik zou op een twee kanaals labvoeding op marktplaats zoeken. Dan kan je de banaan stekkers er vrijwel ook direct insteken.
andere oplossing is zoiets als dit:
https://www.eleshop.nl/030v-05a-labvoeding-p-604.html
Je stelt hem in op 24, dan staat er tussen de - en + 24V, maar tussen gnd en + dus +12, en tussen gnd en - dus -12v. Dat is het meest plug en play lijkt mij.
Nogmaals wat ga je nou aansluiten, want op sommige producten kan de kwaliteit van de voeding nog van invloed zijn...
Euh... Dat is niet hoe labvoedingen werken. Een labvoeding zorgt voor een elektrisch potentiaalverschil tussen - en + van je ingestelde waarde (Zeg 12V). GND wordt verder niets mee gedaan en is ook volledig galvanisch gescheiden van de - en de +. GND is, zoals de naam ook doet vermoeden, verbonden met aarde en is nergens in het circuit van de trafo aanwezig. De behuizing hangt aan aarde, de groene stekker hangt aan aarde, en de aarde-pin in de IEC60320 stekker hangt aan aarde (de bovenste middenste, langste van je voedingskabel). Ground hangt
absoluut niet tussen - en + in.
Waar je die groene plug voor kan gebruiken is dat je je grondreferentie in je schakeling kunt bepalen. Als je bijvoorbeeld twee voedingen neemt, beiden op 12V instelt (wat er dus voor zorgt dat je een potentiaalverschil van 12V krijgt tussen - en +), en dan de plus van de ene voeding doorlust naar de min van de andere, krijg je dus een potentiaalverschil van 24V tussen de min van je eerste voeding en de plus van je tweede voeding. Maar niets zegt dat dat dan ook 0V en 24V inhoudt. Sterker nog; er hangt helemaal geen absolute waarde aan vast; voor mijn part bepaal jij dat de min van de eerste voeding op +1000V staat. Dan staat de plus van je tweede voeding op +1024V. Voor de werking van je circuit maakt dat ook niets uit.
Je kan dan je groene plug gebruiken om een van de terminals aan te sluiten aan aarde, wat dan dus de 0V-referentie is. Afhankelijk van hoe je die precies aansluit, kan je dan dus 0 tot +24V hebben (min van eerste voeding aan ground), -12V tot +12V hebben (min van de tweede voeding/plus van de eerste voeding aan ground), of -24V tot 0 hebben (plus van de tweede voeding aan ground).
Ground is ook geen geldig retourpad voor je schakeling, want je hebt in principe een open lus wanneer je van + of - naar GND gaat op je voeding. Sowieso is dus ook het potentiaalverschil volledig relatief tussen - en + (daarmee zeg ik: er staat een potentiaalverschil van een bekende hoeveelheid tussen - en +, maar je kunt daar geen absolute waarde aan hangen. Niets bepaalt dat dat van 0V naar 12V loopt, of van -5V naar +7V, of van +23V naar +35V. Dat zijn allen voorbeelden van exact hetzelfde potentiaalverschil van 12V tussen - en +, en zullen ook allemaal exact hetzelfde functioneren, je berekeningen zullen allemaal blijven kloppen, maar een 'absoluut 0V' bestaat niet), dus zelfs al heb je 12V ingesteld op de voeding en lus je + naar GND door, zal er geen stroom lopen, want 12V ten opzichte van wat?
Terug naar de TS: Ik denk dat je het meest geholpen bent met twee labvoedingen, eigenlijk zoals beschreven in bovenstaand voorbeeld. Je kunt hier ook normale voedingen voor gebruiken (zoals je er waarschijnlijk nog genoeg hebt liggen), zolang ze maar geen verbinden met aarde hebben (kortom: dat de stekker in het stopcontact geen contacten heeft voor de aardepunten in het stopcontact)
deBennie schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:40:
@
maartenv Ik kan helaas nog niet aangeven om wat voor apparaat het gaat. Het apparaat is nog in ontwikkelfase en er moet nog patent op aangevraagd worden. Ik heb het ooit op marktplaats gekocht maar denk dat heel veel mensen op de werking hiervan zitten te wachten.
Je hebt het op Marktplaats gekocht maar het bestaat nog niet
[
Voor 5% gewijzigd door
naarden 4ever op 30-10-2019 13:03
]