Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 13:30
Ik heb een apparaat wat alleen ingeschakeld kan worden dmv een power supply.
Ik heb hier weinig kennis over, maar heb wel een foto van de stekkers en de bijbehorende volt waardes. De foto zie je hieronder.
Wat voor power supply heb ik hiervoor nodig?
Groen is +12V
Zwart is 0V
Geel is -12V

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qqFo8kw.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door deBennie op 27-10-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Bij de Lidl, Action en Aldi zijn er van tijd tot tijd acculaders voor auto’s e.d te koop. Daar kan je ook op instellen hoeveel volt ze moeten afgeven.
Kost nog geen tientje.
Hoeveel watt of ampere gebruikt dat apparaat van jou? Anders is dat een optie.

Never mind, ik zie dat je ook -12v nodig hebt. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Tartarus op 27-10-2019 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:14

kraats

Ik rol

Zonder meer informatie is dit niet te bepalen. Belangrijkste is te weten hoeveel vermogen het apparaat vraagt. Dus begin eens met vertellen wat voor apparaat het is

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tartarus schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:18:
Bij de Lidl, Action en Aldi zijn er van tijd tot tijd acculaders voor auto’s e.d te koop. Daar kan je ook op instellen hoeveel volt ze moeten afgeven.
Kost nog geen tientje.
Hoeveel watt of ampere gebruikt dat apparaat van jou? Anders is dat een optie.

Never mind, ik zie dat je ook -12v nodig hebt. 8)7
Kan je doen met twee acculaders :P

Dat gezegd is de vraag iig hoeveel vermogen nodig gaat zijn, en of AC of DC. Tegenwoordig is het in zulk soort gevallen bijna altijd DC, maar er zijn nog wel die ervan uitgaan dat hij rechtstreeks op een transformator wordt aangesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Computervoeding pakken, heb je ze allemaal ter beschikking. -12 +12 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voor een versterk, en ik neem aan dat het hier daarover gaat, zal je bijna net zoveel vermogen van de -12V als van de +12V trekken. Een redelijk high-end 550W voeding als de RM550x kan nog geen 10W leveren van zijn -12V. Die zit er primair voor legacy redenen op, terwijl hij dus wel 550W van zijn +12V kan leveren. Gezien ik vermoed dat 10W van zijn -12V niet voldoende is, moet je dan eigenlijk ook twee voedingen combineren om +12V en -12V te creeeren. Maar voor er wat opgeblazen wordt is het toch handiger te weten wat hij exact nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Welk apparaat?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Ok, ik heb deze informatie:

De voeding moet 1 ampere voor de +12V en ook voor de -12V, 1 Ampere zijn.
Het zijn feitelijk 2 voedingen van 12V met de plus van de ene aan de min van de andere, dit punt is dan de 0V aansluiting, dan houd je van de ene voeding de +12V en de andere -12V over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

En wederom geen antwoord op de vraag om wat voor apparaat het hier gaat. Zonder die informatie zie ik niet wat een dergelijke vraag binnen AUD doet en lijkt MME me meer op zijn plek, AUD > MME.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het meest simpele is denk ik zelf maken.

Een trafo met 2x 12v AC, een gelijkrichter, wat elko's/condensatoren en een 7812 en 7912 ic

Zie bv dit topic: Twee-polige gestabiliseerde voeding met 7815 en 7915

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik mis alleen een klein beetje wat daar simpel aan is tov gewoon twee willekeurige voedingen pakken en die weer aan elkaar knopen. Met de beschikbare informatie lijkt het mij dat het DC moet zijn, dus dan kan je gewoon de oorspronkelijke situatie opnieuw maken. 12V 1A voedingen (of pak 2A voor de marge) zijn overal te vinden. Koop er twee, knoop de plus van de ene aan de min van de ander, en maak er de juiste verloopstukjes aan zodat hij erop past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
De persoon van wie ik dit apparaat heb gekregen gebruikte een Philips PE1542 om het apparaat van stroom te voorzien...
Misschien moet ik gewoon kijken naar een pe1542

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Sissors schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:36:
Ik mis alleen een klein beetje wat daar simpel aan is tov gewoon twee willekeurige voedingen pakken en die weer aan elkaar knopen. Met de beschikbare informatie lijkt het mij dat het DC moet zijn, dus dan kan je gewoon de oorspronkelijke situatie opnieuw maken. 12V 1A voedingen (of pak 2A voor de marge) zijn overal te vinden. Koop er twee, knoop de plus van de ene aan de min van de ander, en maak er de juiste verloopstukjes aan zodat hij erop past.
Leuk idee maar zorg wel dat de voedingen galvanisch gescheiden zijn. Ligt de GND output aan aarde en je hebt de 2 voedingen in een geaarde stekkerdoos maak je sluiting bij 1 voeding.
deBennie schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:43:
De persoon van wie ik dit apparaat heb gekregen gebruikte een Philips PE1542 om het apparaat van stroom te voorzien...
Misschien moet ik gewoon kijken naar een pe1542
https://www.ebay.com/itm/...665604f9e8b5c1be7da1f934a
Moet je alleen nog een tansformator bij kopen

Kan je op een simpele enkele voeding aansluiten:
https://www.ebay.com/itm/...9fc037:g:jFUAAOSwSv1XmINR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 12:52
Die philips voeding is een labvoeding, ik zou op een twee kanaals labvoeding op marktplaats zoeken. Dan kan je de banaan stekkers er vrijwel ook direct insteken.

andere oplossing is zoiets als dit:
https://www.eleshop.nl/030v-05a-labvoeding-p-604.html

Je stelt hem in op 24, dan staat er tussen de - en + 24V, maar tussen gnd en + dus +12, en tussen gnd en - dus -12v. Dat is het meest plug en play lijkt mij.

Nogmaals wat ga je nou aansluiten, want op sommige producten kan de kwaliteit van de voeding nog van invloed zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

jctjepkema schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:47:

Je stelt hem in op 24, dan staat er tussen de - en + 24V, maar tussen gnd en + dus +12, en tussen gnd en - dus -12v. Dat is het meest plug en play lijkt mij.
Helaas werkt dat niet zo!
De GND is aarde en geen 0v lijn om een symetrische spanning te maken.

Even rond gekeken, hier kom ik als goedkoopste op uit met een kant en klare voeding
https://www.conrad.nl/p/t...g-15-a-35-w-12-vdc-511032
Deze heeft -12v/+12v uitgang bij 1.5A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 20:45
memphis schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:41:

Even rond gekeken, hier kom ik als goedkoopste op uit met een kant en klare voeding
Dan is deze goedkoper:
https://www.eijlander.nl/...0-1-5a-a-478824-4413.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie

Nogmaals wat ga je nou aansluiten, want op sommige producten kan de kwaliteit van de voeding nog van invloed zijn...
Het gaat om een testopstelling van Philips. Ik wil daar nog niet veel over kwijt :)

De persoon van wie ik dit apparaat heb overgenomen had die pe1542. Ik ben totaal niet thuis in die zaken en zoek of een pe1542 of een goed alternatief.
Omdat ik niet thuis ben in dit soort zaken weet ik ook niet de goede vragen te stellen.

Dus ik snap de frustratie bij jullie (die me hiermee willen helpen en info willen geven) heel goed hoor, en sorry dat ik zo onvolledig ben.

Ik heb mailcontact met de persoon van wie ik het apparaat heb overgenomen.
Welke vragen zou ik moeten stellen om verder te komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 20:45
deBennie schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:09:
Het gaat om een testopstelling van Philips. Ik wil daar nog niet veel over kwijt :)
Is dit dan iets waar je een zakelijk belang bij hebt?
Geheimzinnigheid bij hobbydingen is wat overdreven.
Ik heb mailcontact met de persoon van wie ik het apparaat heb overgenomen.
Welke vragen zou ik moeten stellen om verder te komen?
Als eerste hoeveel spanning, stroom en vermogen je per aansluiting nodig hebt.
En of er daarbij verschil is tussen gemiddeld en piek verbruik.
Dat kun je dan nog verder uitbreiden naar hoeveel ruis en rimpel het apparaat tolereert.
En kun je een schakelende voeding gebruiken of toch liever een lineaire voeding?

Of vraag om een datasheet van het apparaat.

Heb je deze voeding voor langere tijd voor dit apparaat nodig?
Of maar kort?

Je zou twee labvoedingen (of één dubbel) kunnen kopen.
Die kun je dan ook weer voor andere dingen gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:36
Computer voeding heeft zowel ground 12v en -12v en lever genoeg ampere. Makkelijker ga je het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
memphis schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

Oeh goed dat je het zegt :P Die van jou is dan ook een betere optie inderdaad.
Torac schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:22:
Computer voeding heeft zowel ground 12v en -12v en lever genoeg ampere. Makkelijker ga je het niet vinden.
max 10w op de -12v, met meer Watt ga je ze niet tegenkomen want dat is zoals eerder vermeld, niet echt nodig meer voor pc's tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:36
jctjepkema schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:34:
[...]

Oeh goed dat je het zegt :P Die van jou is dan ook een betere optie inderdaad.

[...]

max 10w op de -12v, met meer Watt ga je ze niet tegenkomen want dat is zoals eerder vermeld, niet echt nodig meer voor pc's tegenwoordig.
Dan zet je er een paar in parallel en heb je alsnog genoeg vermogen en zit je dik onder de 60,- :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is een mooie manier om rook te genereren ja.
memphis schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:19:
[...]

Leuk idee maar zorg wel dat de voedingen galvanisch gescheiden zijn. Ligt de GND output aan aarde en je hebt de 2 voedingen in een geaarde stekkerdoos maak je sluiting bij 1 voeding.
Klopt, ik ging er vanuit dat ze dat zijn, maar dat hoeft niet. Koop ze zonder rand aarde aansluiting en ze moeten het wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Torac schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:35:
[...]

Dan zet je er een paar in parallel en heb je alsnog genoeg vermogen en zit je dik onder de 60,- :)
Helaas werkt dat ook niet omdat de spanningen niet identiek zullen zijn., dan gaat er of iets fout of 1 voeding krijgt alsnog de volle lading. Dan zal je minimaal wat weerstanden moeten toevogen om de spanningen bij elkaar te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Torac schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:35:
[...]

Heb je de reacties al gelezen? Niet echt gebruiksvriendelijk, om eerst nog de aarde te moeten los halen als leek.

[ Voor 2% gewijzigd door jctjepkema op 28-10-2019 15:38 . Reden: foutje in zin. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jctjepkema schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

Heb je de reacties al gelezen? Niet echt gebruiksvriendelijk, om eerst nog de aarde te moeten los halen als leek.
Bij parallel is dat geen probleem, de grounds komen gewoon aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
memphis schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:10:
[...]

Bij parallel is dat geen probleem, de grounds komen gewoon aan elkaar.
Ja is ook zo, ik dacht dat hij bedoelt er twee in serie te zetten, dan heb je ruim voldoende vermogen. Ik weet van het nooit paralel zetten van voedigen, althans dat het niet ideaal is..

[ Voor 4% gewijzigd door jctjepkema op 28-10-2019 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
Dit is niet de HK.

[ Voor 91% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
maartenv schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:07:
Wat jij nodig hebt, zijn 2 van deze:
https://nl.aliexpress.com/item/4000149118412.html

1 mik je tegen de wind in, de andere van de wind af. Daar sluit je dan je apparaat op aan.

Let op dat je de 12 volt versie besteld. Anders moet je de 24volt kabel splijten en een hybride full-bridge-rectifier installeren.

Vergeet niet de cosinus fi te berekenen en de faseverschuiving te compenseren met een TL balk.
:? weet je zeker dat dit gaat werken? Als ik 2 van die dingen bestel moet ik wel een paar weken wachten, zie ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Dit is niet de HK.

[ Voor 93% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@deBennie niet serieus nemen. Dat gaat 'm natuurlijk niet worden.
Maar volgens mij heb je voldoende opties gehad om uit te werken. Kan met een simpele eigengemaakte voeding op basis van 7812 en 7912 regelaars, of met een duurdere laboratoriumvoeding met twee uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Je hebt gewoon heel veel stroom nodig en windmolens zijn daar heel geschikt voor.

Maar goed, je kan inderdaad ook je eigen voeding maken:
https://nl.aliexpress.com/item/32324058838.html voor 7912
https://nl.aliexpress.com/item/32324058838.html voor 7812.

In de blender; afbakken in een oven voor electronica:
https://nl.aliexpress.com/item/4000218397019.html

Uitkijken met de hete soldeer.

Zelf doe ik er altijd nog wat condensators en ledjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@maartenv Dit is geen huiskamer-topic. Ik denk dat TS hier niet bij gebaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
In de huiskamer heb je ook niets aan die windmolens. Je moet ze buiten plaatsen waar de wind waait.

Je kan ook een Volvo kopen. De 12 volt dynamo van een Volvo kan wel 180A leveren! Dat komt dan uit op 2160 watt. Ook is dat wisselstroom dus heb je ook + en -. Je kan het dan ook niet verkeerd om aan sluiten, want - is ook plus.

Edoch is het inderdaad wel afhankelijk van wat voor een soort apparaat je er op aan wil sluiten. Als je een drone probeert op te laden is het prima, maar als je het aan wil sluiten op een schokdraad tegen katten op je schutting, is het wel een beetje gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
@maartenv Ik kan helaas nog niet aangeven om wat voor apparaat het gaat. Het apparaat is nog in ontwikkelfase en er moet nog patent op aangevraagd worden. Ik heb het ooit op marktplaats gekocht maar denk dat heel veel mensen op de werking hiervan zitten te wachten.
Die windmolens klinken leuk en ik vind het maatschappelijk/milieu belang interessant maar ik ben een beetje bang dat die windmolens simpelweg niet gaan passen. Ze zijn nog al groot en ook weet ik niet of de buurt waar ik in woon zit te wachten op 2 van die joekels in mijn tuin.

Ze moeten in ieder geval wel parralel worden geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Geen probleem hoor, ik vind het niet erg dat je dat zegt. Ik probeer ook maar te helpen! Je moet natuurlijk ook gewoon doen waar jij het beste gevoel bij hebt en niet zomaar iemand geloven die wel er voor gestudeerd heeft maar gratis zijn advies aan jou geeft...

[ Voor 49% gewijzigd door maartenv op 29-10-2019 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@maartenv Wil je dat aub achterwege laten in dit topic. Het is een serieze vraag van de TS, en als je moeite hebt om daar serieus mee om te gaan kun je misschien beter niet reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Nou, wordt ik nog op mijn vingers getikt ook...

Hoedanook; je hebt eigenlijk een transformator nodig die 24 volt kan leveren, maar dan halverwege een aftakking heeft. Je hebt dan -12 volt naar 0 naar +12 volt. Alleen dan heb je nog wisselstroom en moet je het met een full-bridge-rectifier naar gelijkstroom zetten. Dan nog eens afvlakken (met een condensator ofzo) anders is je stroom eigenlijk een soort hobbelpaard (100 hobbeltjes per seconde).

Voorbeeld: YouTube: DC (+12v, 12v, GND) Dual power supply - Using center tapped transformer

Maar al met al ben je volgens mij nog steeds beter af met een Volvo of een officiële parallelle voeding. Als het een beetje gevoelige apparatuur is, wil je ook dat hij niet een stroom-dal + piek heeft zodra je het aan sluit. Dus je moet eigenlijk zo'n pe1542 zien te regelen. Eventueel defect en dan de defecte onderdelen vervangen. Is veel betrouwbaarder dan zelf met 7912 en 7812 converters bezig te gaan, dat wordt een lijdensweg en enorm ineffectief. Uiteindelijk krijg je er ook geen mooi glad stroomplaatje van.

(Let op dat je de windmolens wel daar op aan kan sluiten, maar zonnepanelen moeten eerst langs een converter)

Ik hoop dat je project gaat lukken, want als het inderdaad zo is dat iedereen er op zit te wachten; ik ben ook een onderdeel van iedereen... Denk aan mij zodra het af is. Ik zit er op te wachten ook. Dus huphup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

@maartenv

Ik mis iets.... TS wil niet aangeven waarvoor hij een simpele symetrische voeding nodig heeft maar waar komt het idee van windmolens en zonnepanelen vandaan????? Als voedingsbron lijkt mij dat de laatste optie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:56
Die philips voeding is een labvoeding, ik zou op een twee kanaals labvoeding op marktplaats zoeken. Dan kan je de banaan stekkers er vrijwel ook direct insteken.

andere oplossing is zoiets als dit:
https://www.eleshop.nl/030v-05a-labvoeding-p-604.html

Euh... Dat is niet hoe labvoedingen werken. Een labvoeding zorgt voor een elektrisch potentiaalverschil tussen - en + van je ingestelde waarde (Zeg 12V). GND wordt verder niets mee gedaan en is ook volledig galvanisch gescheiden van de - en de +. GND is, zoals de naam ook doet vermoeden, verbonden met aarde en is nergens in het circuit van de trafo aanwezig. De behuizing hangt aan aarde, de groene stekker hangt aan aarde, en de aarde-pin in de IEC60320 stekker hangt aan aarde (de bovenste middenste, langste van je voedingskabel). Ground hangt absoluut niet tussen - en + in.

Waar je die groene plug voor kan gebruiken is dat je je grondreferentie in je schakeling kunt bepalen. Als je bijvoorbeeld twee voedingen neemt, beiden op 12V instelt (wat er dus voor zorgt dat je een potentiaalverschil van 12V krijgt tussen - en +), en dan de plus van de ene voeding doorlust naar de min van de andere, krijg je dus een potentiaalverschil van 24V tussen de min van je eerste voeding en de plus van je tweede voeding. Maar niets zegt dat dat dan ook 0V en 24V inhoudt. Sterker nog; er hangt helemaal geen absolute waarde aan vast; voor mijn part bepaal jij dat de min van de eerste voeding op +1000V staat. Dan staat de plus van je tweede voeding op +1024V. Voor de werking van je circuit maakt dat ook niets uit.

Je kan dan je groene plug gebruiken om een van de terminals aan te sluiten aan aarde, wat dan dus de 0V-referentie is. Afhankelijk van hoe je die precies aansluit, kan je dan dus 0 tot +24V hebben (min van eerste voeding aan ground), -12V tot +12V hebben (min van de tweede voeding/plus van de eerste voeding aan ground), of -24V tot 0 hebben (plus van de tweede voeding aan ground).

Ground is ook geen geldig retourpad voor je schakeling, want je hebt in principe een open lus wanneer je van + of - naar GND gaat op je voeding. Sowieso is dus ook het potentiaalverschil volledig relatief tussen - en + (daarmee zeg ik: er staat een potentiaalverschil van een bekende hoeveelheid tussen - en +, maar je kunt daar geen absolute waarde aan hangen. Niets bepaalt dat dat van 0V naar 12V loopt, of van -5V naar +7V, of van +23V naar +35V. Dat zijn allen voorbeelden van exact hetzelfde potentiaalverschil van 12V tussen - en +, en zullen ook allemaal exact hetzelfde functioneren, je berekeningen zullen allemaal blijven kloppen, maar een 'absoluut 0V' bestaat niet), dus zelfs al heb je 12V ingesteld op de voeding en lus je + naar GND door, zal er geen stroom lopen, want 12V ten opzichte van wat?

Terug naar de TS: Ik denk dat je het meest geholpen bent met twee labvoedingen, eigenlijk zoals beschreven in bovenstaand voorbeeld. Je kunt hier ook normale voedingen voor gebruiken (zoals je er waarschijnlijk nog genoeg hebt liggen), zolang ze maar geen verbinden met aarde hebben (kortom: dat de stekker in het stopcontact geen contacten heeft voor de aardepunten in het stopcontact)
deBennie schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:40:
@maartenv Ik kan helaas nog niet aangeven om wat voor apparaat het gaat. Het apparaat is nog in ontwikkelfase en er moet nog patent op aangevraagd worden. Ik heb het ooit op marktplaats gekocht maar denk dat heel veel mensen op de werking hiervan zitten te wachten.
Je hebt het op Marktplaats gekocht maar het bestaat nog niet :?

[ Voor 5% gewijzigd door naarden 4ever op 30-10-2019 13:03 ]

Pagina: 1