Twee-polige gestabiliseerde voeding met 7815 en 7915

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-04 15:31
Even een korte inleiding, ik heb binnenkort een trafo in huis met 2 x 12 Vac op de uitgang bedoeld om een zelfbouwversterkertje te voeden maar die wil ik ook gaan gebruiken om wat te oefenen met opamp 741.
De trafo :
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=460877

Om te oefenen neem ik het volgende boek als steuntje in de rug:
http://www.vego.nl/5/11/5_11.htm

In dat boek staat de volgende schakeling schematisch getekend :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/77mcgl.png
(1e afbeelding)

Met als enige verschil dat C6 en C7 niet 220 maar 100 micro zijn; voor de rest is de tekening identiek.
Ok, in die tekening zie je dus ook als secundaire wikkeling van de trafo 2 x 15 V staan, maar gek genoeg staat er dan op de te monteren onderdelenlijst in datzelfde boek : 'trafo, 2x18V, 2x200mA' :?
Vraag 1) Ik vind dat eigenlijk al vreemd, want wat is het nu, een trafo 2x15 of 2x18, graag uitleg hierover.

======================

Dus ik zit dat allemaal zo te bekijken en denk, mooi, dat is dan jammer want ik heb geen 2x18 maar 2x12V :-(
Kom ik ineens deze afbeelding tegen :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gmnYql.jpg

http://regulator.shoeathl.net/voltage-regulator-7815/

Kaassie !
Dus ik kan toch die 2x12 gebruiken om dubbelpolig 15V voeding op de opamp te krijgen want kijk zelf maar, achter de trafo staat 12 volt en op de uitgang van de 7815 en 7915 staat plus en min 15 volt.

Maarrrr... ik heb ook de datasheet opgezocht van de 7815 :
http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/150/44435_DS.pdf

Nu begrijp ik lang niet alles van die sheets maar er staat duidelijk :
Electrical Characteristics LM78XXC
Output Voltage 5V 12V 15V
Input Voltage 10V 19V 23V

Vraag 2) Volgens mij is dus die bovenstaande tekening pure flauwekul en kan er nooit een hoger voltage op de uitgang worden bereikt als dat er op de ingang staat. Ook hier weer graag uitleg svp.

=====================

Nu ben ik niet veeleisend en hoewel er een variabele stabilisator is, de LM117, neem ik genoegen met de 7805C
Nu ben ik eigenlijk pas bij de belangrijkste vragen aangekomen want ik ben niet bekend met al dat rekenen aan die schakelingen.
Vraag 3) Kan ik bij de 7805c mijn 2x12V trafo gebruiken ?
Vraag 4) Kan ik dan dezelfde opstelling gebruiken zoals die getekend staat in de 1e afbeelding in mijn post met dezelfde condensatorwaarden of moet ik die dan aanpassen ?
Ook hier graag een klein beetje uitleg bij

Veel dank alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
OT
Kan de moderatie misschien zo vriendelijk zijn om aan te wijzen waar en hoe ineens de mede-auteur vandaan komt ?
Of is dit een glitch ? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 13:15
De regulator heeft een beetje overspanning nodig om te kunnen reguleren. Dus met 18v-23v maakt 'ie stabiel 15v. En 15-20 is dat 12v. En met een 12v ingangsspanning kan je dus mooi de 7810 en 7910 gebruiken om + en - 10v gereguleerd te krijgen...

Tweede tekeningetje gaat iig uit van wisselstroom: dus +/- 12v = verschil van 24 volt. En voor zover ik het gedrag snap *en* kan uitleggen: steeds als de spanning op een uiterste is, is de nul/grond aan de rechterkant van het schema het andere uiterste. En de condensatoren (grote electrolyten) vangen de rest op. Dus in principe krijgt elke regulator een voedingsspanning van max 24v. Wat goed is volgens de specs om 15v (+ dan wel - naar gelang de 78xx/79xx) te leveren.

Dat betreft het tweede plaatje (tl;dr = is wisselstroomtrafo).

Nu de grote truc: je gaat van wisselspanning naar gelijkspanning: dat kan je niet een op een kopieren (heb een poos tegen je eerste plaatje aan zitten staren: dacht eerst dat het maar een halve brug was). Met een wisselspanning van 12v kom je gemiddeld uit op een verschil van 18 oid. Met 18v is dat gemiddeld 27v. Even uit de losse pols. Heb je dus een trafo van + en -12v, heb je weinig warmteontwikkeling door je regulators. Maar met 27v verschil juist vrij veel. En als je dan ineens meer vermogen vraagt, kan een 12v voeding makkelijker te laag zakken, zodat je onder de minimale ingangsspanning van je regulator zit. Daarom heeft het tweede schema zulke grote electrolytische caps.

Dat denk ik is het complete antwoord. TL;DR - verschil is kleiner dan je denkt.

[ Voor 46% gewijzigd door wheez50 op 17-08-2012 02:41 . Reden: halve post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
7810 en 7910
ik dacht dat die niet bestonden en dat je dan moest kiezen voor de variabele lm117 omdat die 7810 niet werd vermeld in de datasheet van de lm78xxc.
Maar je hebt gelijk, dankzij jou heb ik ze ook kunnen lokaliseren :
http://www.fairchildsemi.com/pf/LM/LM7810.html

Maar hoe zit het nu met die ontkoppelcondensatoren (zo heten ze toch ?) ; kan ik nu dezelfde waarden toepassen zoals vermeld in de 1e afbeelding van de OP als ik de 7810 inzet ?

Voor het overige begrijp ik je post niet geheel, eigenlijk beweer je dus dat onderstaande schakeling zijn belofte waar maakt en dat ik die zonder problemen zoals getekend kan opbouwen met de voor mij beschikbare 2x12 Vac trafo en dat er dan gewoon 15Vdc plus en min op de uitgang komt te staan ?

Dat zou dan mooi meegenomen zijn natuurlijk :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lfKUWl.jpg

edit:
je hebt het over 24 volt
in het plaatje hierboven is niet goed aangegeven of de waarde onder de gnd van de trafo nu - 12 volt is waar ik eigenlijk wel automatisch van ben uitgegaan want mijn trafo is een OPEN-CHASSIS TRANSFORMATOR.
En ik meende dat ook in de tekening te herkennen.
Maar kan net zo goed zijn dat wat jij (wellicht) bedoelt en wat in die tekening staat dat het een ringtrafo is waarvan de uitgangen aan elkaar gekoppeld zijn en dat er dan inderdaad 24 volt erop komt te staan:

serial operation to double the secondary voltage
http://www.amplimo.nl/ima...20standardrange/08012.pdf

Waarschijnlijk grijp ik nog boven mijn pet en zit ik teveel zelf schakelingen te bedenken waar ik nog niet aan toe ben want ik snap er nu geen snars meer van.
Hooguit kan ik gewoon die afgebeelde schakeling gaan opbouwen en wat gaan meten aan de draadjes of er komt gewoon een smeltende geur met bijbehorende heftige rookontwikkelingen vanaf.

Maar goed, altijd nog beter als met een vlieger een onweersbui gaan uitproberen :-(

[ Voor 38% gewijzigd door kitao op 17-08-2012 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
De spanning die uit een trafo komt is nog steeds wisselspanning als je een 2x12V trafo hebt is de topwaarde wortel2*12=16,9V, deze spanning wordt vervolgens in een condensator opgeslagen. Mocht er geen belasting aan de condensator hangen dan zal de spanning daar dan ook 16,9V worden. In de praktijk krijg je daar een "ripple". Nu zeg dat er in de datasheet staat dat een 15V regulator minimaal 23V nodig heeft om goed te werken. In dat geval heb je een 18V trafo nodig (18V+wortel2=25,5V).
Als je een 10V regulator wilt gebruiken moet je even opzoeken wat voor een spanning die nodig heeft en uitrekenen of een 12V trafo voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een standaard 78xx regulator heeft minimaal 3 volt meer nodig dan zijn uitgangspanning om correct te werken en mag maximaal iets van 30 volt hebben. Uiteraard moet je rekening houden met de spanning die de regulator moet verwerken icm de stroom want dat zal in warmte omgezet worden......

Om van wisselspanning naar gelijkspanning te komen moet je de wisselspanning vermedigvuldigen met 1.41 en daar de diode-spanning vanaf trekken, in jouw schema met een dubbele voeding is dat 1 diode = 0.7v en kom je bij 12v wissel op een 16 volt gelijk uit en dat is te weinig voor een 7815.

De condensatoren fungeren als een soort buffer-accu. De gelijkgerichte spanning is nog steeds pulsvormig en de condensator werkt als een buffer-accu tussen de pulsen door. Hoe groter de condensator des te minder de ontlading tussen de pulsen door maar je kunt ook niet te hoog gaan van de voeding moet ook de herlading van de condensator aan kunnen. De waarde van de condensatot is dus afhankelijk van de gebruikte stroom en de waarde van de transformator met gelijkrichter.

Dit plaatje illustreert waar het fout kan gaan als je te kritisch op je ingangspanning zit:

Afbeeldingslocatie: http://www.gelijkspanning.nl/images/img4D.jpg

Door de onzuivere gelijkspanning kan je net onder de voor de stabilisator werkbare voedingsspanning komen en geeft die problemen aan de uitgang.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, bedankt allemaal
Samenvattend, als ik het een beetje begrijp, kunnen de vragen uit de OP als volgt worden beantwoord en graag correctie indien onjuist :

antw1) in het boek wordt een 2x18 bedoeld dus die tekening van 2x15 is een typo
antw2) afbeelding 2 met een 2x12 en +-15v uitgang is onmogelijk want wortel2 maal 12 is inderdaad ca. 16v dus veels te weinig
antw3) is niet meer van belang, ik ga de lm 7810 en 7910 toepassen
antw4) over de condensatorwaarden : die blijken na heel lang zoeken in onderstaande link gewoon hetzelfde te kunnen blijven voor een hele reeks lm78/79xx !! d:)b
Universal Dual Polarity 1 Amp Power Supply
Yet another "building block" convenience kit, provided for when you need positive and negative linear regulated DC power but don't want to wire up your own supply. Two LED power indicators are provided. You provide the two regulators (positive and negative voltage) , we provide everything else (except for the center-tapped AC transformer). The kit will accept a user-supplied standard (TO-220 package) 3 pin voltage regulator, rated from 5 volts (using a 7805/7905) to 18 volts (7818/7918). Two small heat-sinks are provided. If you want to dissipate a lot of power, you will need to provide larger heat sinks. The kit accepts an AC input voltage from a center-tapped transformer (Transformer/Power Pack available separately). The AC input voltage should be 3V higher than the desired regulated DC output voltage.
http://www.paia.com/proddetail.asp?prod=K83&cat=50

http://www.paia.com/KRUKits/K83/K83.pdf

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LWab2l.jpg

Ik denk dat ik er wel uit ben en dit maar eens ga proberen op een breadboard.
Nogmaals bedankt en dit hoeft geen einde topic te zijn natuurlijk, aanvullingen zijn nog steeds welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

kitao schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:31:

antw2) afbeelding 2 met een 2x12 en +-15v uitgang is onmogelijk want wortel2 maal 12 is inderdaad ca. 16v dus veels te weinig
Niet helemaal.
De spanning die opgegeven word bij een transformator is bij maximale belasting.
Meet maar eens de spanning van de transformator die je nu hebt onbelast en je zal zien dat die boven de 12 volt uit komt.
Het verschil is groter naar mate de transformator kleinere is.
Een 1VA transformator zal ongeveer 80% hoger uit komen dus op 21.6 volt onbelast.
5VA +25% = 15V
10VA +15% = 13.8V
50VA +10% = 13.2V

Soms kun je dus af met een transformator waar een spanning op staat die in de eerste instantie te laag lijkt te zijn. Maar dan moet je wel alles door berekenen incl. variaties in het net en je moet weten wat de transformator doet bij de belasting waarop je hem wil gebruiken.

Daarbij als ik in de datasheet van de mc7915 en mc7815 kijk dan hebben die een spanningsval van 2 volt nodig bij 1A. In de meeste gevallen zal het dus probleem loos werken als je daar een 741 mee gaat voeden die enkel mA verbruikt..

[ Voor 11% gewijzigd door Part op 17-08-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:54
De 78xx serie heeft ook nog een drop out van 2 volt (volgens mij onbelast ook al hoor). Bij een 7815 moet je dus wel minimaal 17 volt aanbieden om 15 volt te krijgen. Het tweede schema kan dus eigenlijk nooit goed werken omdat je al op je maximum zit (zoals gezegd, 12*2^0,5). Dus die 2x 18V trafo is zo gek nog niet hoor. Liever wat extra, die 78xx (>12) serie kan wel 30V hebben op zijn ingang.

7810 heb ik nog nooit gezien. 7809 is de eerst volgende volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 13:15
7810: http://www.futurlec.com/Linear/7810Tpr.shtml

Over de 7815:
Vergeet niet buffering door caps: dan kan je met een laagbelaste 12v trafo meer dan de benodigde 17,7v genereren. En dat is het minimum volgens de datasheet. Zou me niks verbazen als je met 17v gedeeltelijk belast nog prima wegkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door wheez50 op 17-08-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Frank__B schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:08:
De 78xx serie heeft ook nog een drop out van 2 volt (volgens mij onbelast ook al hoor). Bij een 7815 moet je dus wel minimaal 17 volt aanbieden om 15 volt te krijgen. Het tweede schema kan dus eigenlijk nooit goed werken omdat je al op je maximum zit (zoals gezegd, 12*2^0,5). Dus die 2x 18V trafo is zo gek nog niet hoor. Liever wat extra, die 78xx (>12) serie kan wel 30V hebben op zijn ingang.

In alle 4 de voorbeelden die ik gaf van gangbare transformatoren (1 tot 50VA) kom je met een lage belasting al ruim over de 17V DC met een 12V transformator.
De schakeling werkt dus prima zeker met een 741 als belasting

Met en 18 volt transformator ga je zelfs al ruim over de 30 volt bij een 5VA transformator of kleiner.
Je verstookt dan onnodig veel of komt al buiten de specs van het IC. Pak dan een 15 volt transformator. Of gebruik een 7812 met bij een 12 volt transformator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Part: Meet maar eens de spanning van de transformator die je nu hebt onbelast en je zal zien dat die boven de 12 volt uit komt.
Ik was niet volledig in mijn post, de trafo heb ik eigenlijk nog niet maar is wel besteld bij de winkel. Dat doet verder helemaal niks ter zake natuurlijk maar wat jij vertelt is me wel eens eerder opgevallen. De bestelde trafo is 48 watt, dus als ik watt gelijk mag stellen aan VA dan zou die dus tot 13.2V komen volgens jouw vorige opgave.
En als we dan gaan rekenen : (wortel 2 x 13.2V) - 0.6V brugdiode = 18,1 Volt
Nu staat er echter het volgende in deze link en natuurlijk besef ik wel dat dit geen officieel datasheet is :
Regulators. The unregulated input voltage must always be higher than the regulators output voltage by at least 3V in order for it to work.
http://www.paia.com/KRUKits/K83/K83.pdf

Dus ik ben wel geneigd om Frank praktisch gezien gelijk te geven in deze discussie, liever wat overmaat als een tekort.
Toch komt jouw uitleg ook aannemelijk over en ik zou het best willen proberen die afbeelding 2 ware het niet dat ik keuzes moet maken in de aan te schaffen componenten gezien de kosten.
En vandaag ben ik verder op zoek gegaan en kwam via Elektronicadirekt, waar ze 6 pagina's vol hebben met Vellemankits, ineens de symmetrische voeding de K8042 tegen die kant en klaar met print geleverd wordt (zonder koelblok) voor een tientje en die is nog variabel instelbaar ook.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0Xbvss.jpg

http://www.velleman.eu/products/view/?id=353668

Als ik bericht krijg dat de trafo opgehaald kan worden dan bestel ik gelijk deze er achteraan en heb ik in ieder geval een vaste voeding voor de opamptestjes.
Mischien dat iemand anders die onderdelen van afb.2 in huis heeft en de proef op de som kan nemen ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Wat ook erg goed werkt (en reeds in mijn bezit, alhoewel het een andere fabrikant is) is een DC/DC converter. Deze maken van elke ingangsspanning (zelfs vanaf 12V) +/-15V en een paar honderd mA. Voorbeeld: http://uk.rs-online.com/web/p/products/0151492/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt Frank,
Ik heb even gekeken naar je link en op de datasheet http://pdf1.alldatasheet....376/MURATA/NDTD1215C.html

Op jouw link bij produkt info snap ik het aansluiten niet helemaal, er zijn dus 4 +- Vin-ingangen en 2 +-Vout-uitgangen ?
Wat is het nut daarvan dan en ook het single en dual verschil vind ik maar verwarrend ?
Op de sheet zelf staat het iets duidelijker bij die test-tekening maar die afbeelding kan ik hier niet makkelijk kopieren/plakken.
Wat me wel opviel is dat dit element al 11,50 pond kost en dan in mijn geval moet ik nog steeds een brug maken na de trafo en ook nog eens extra condensatoren aansluiten :
It is strongly recommended that external capacitors be used on input and output to guarantee performance over full load and input voltage range
Voordeel is dan wel dat er geen koelblok nodig is maar toch, voor mij gaat deze het niet worden ook al zou die gewoon in een Nederlandse winkel te bestellen zijn.
Ik weet dat het gras bij de buren altijd groener is en ik kijk dan ook regelmatig watertandend naar buitenlandse sites zoals bijvoorbeeld Parallax.com en Quasar : http://www.quasarelectron...polarity-power-supply.htm waar je het kitje K83 kunt zien die ik eerst wilde gaan gebruiken

Maar terwijl Parallax als distributeur in Nederland de firma Antratek heeft dat gewoon netjes en op tijd aflevert moet er bij Quasar direkt vanuit de UK besteld worden. Dit geeft dan 9.13 GBP (=euro 11,62) extra op de rekening dus bijna een verdubbeling op de hele prijs :/
Dus vandaar dat ik toch maar voor de Velleman K8042 heb gekozen die ik gewoon in de winkel kan ophalen zonder verzendkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:01
Het voordeel van die dc-dc is de efficientie. Hij hoeft niet gekoelt. Bij die dcdc chip heb je een dual nodig (dual output, dus een positieve en negatieve uitgang). De ingang sluit je gewoon de + aan op pin 22 en 23 en de min op pin 2 en 3. Op de uitgang is de common dan de nul, de V- out is dan de -15V en de v+ out de +15V.

Die velleman kit moet je nog wel heatsinks bij zetten. En je moet rekening houden met het maximale vermogen dat je mag wegstoken in de chip. Voor de opamp is dit absoluut geen probleem, aangezien die vrijwel geen stroom nodig hebben. Dat versterkertje daarintegen wel. Als je 1A continu zou gebruiken met een 15V trafo (=21.15Vdc) dan verstook je dus (21.15-15)*1=6.15W per chip.
Zoek dus een heatsink die meer dan die 6.15W kan verstoken. Die heatsink die werd aangeraden zou ik er gewoon opzetten (HS4003) dan heb je nog marge voor als de omgeving warm is zoals nou in nl :)

Maar om even verder te gaan. Wat voor versterkertje wou je bouwen? Ik zal het even makkelijk houden, en gewoon met gelijkstroom rekenen.
met 1A uitgang bij 15V zou je 15W eruit kunnen halen, maar dat werkt wel alleen op een speaker van 15 Ohm. De maximale stroom is hier de bottleneck. Met een standaart speaker kun je er maximaal 4W (4ohm speaker) of 8W (8ohm speaker) uit krijgen. Let wel, dit is met gelijkspanning berekend. Het echte vermogen ligt lager. Een versterkertje van 2W@4ohm of iets dergelijks is hier goed mee te voeden, maar veel meer weer niet. Mocht je er alleen een versterker mee willen voeden dan heb je vaak niet eens spanningsregelaars nodig. Stel je hebt 15V met 10A nodig. Dan kun je gewoon een trafo kopen van 15/1.41=10.6V, dus een trafo van +-10V. Als je hier een gelijkrichter achter zet en relatief grote elco's heb je toch nog een voeding die stabiel genoeg is voor een versterker. Een versterker maakt het niet al te veel uit of de ingangsspanning nou 15V is of 14.8 of 15.2, zolang het uit te sturen signaal de voedingsspanning maar niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@heggico

Bedankt voor je uitleg over de pin-aansluitingen voor de dcdc, ik dacht al zoiets dat die pinnen dubbel moesten worden aangesloten op dezelfde ingangsvoeding maar dan nog ontgaat mij het nut daarvan een beetje.

De versterker die ik al gemonteerd heb, maar waar ik nog zit te wachten op de voeding, is de K4003 met voeding 212048c
Deze voeding wordt aanbevolen in de kit dus aangenomen dat er geen fouten in het ontwerp zitten betekent dit gewoon dat ik er eigenlijk helemaal niet aan hoef te gaan rekenen. Ik kan dat wel enigzins, maar dan moet ik weer vergeten kennis gaan ophalen uit schoolboeken en dat terwijl ik daar als wat oudere hobby-ist eigenlijk geen zin meer in heb.

Die versterker is overigens een proefprojectje, gaat ook niet in een net kastje komen ofzo, maar als alles goed gaat, dan ben ik van plan tzt de level 3 kit de K4004B te gaan maken. Zover is het echter nog lang niet, ik zit hier met twee doffe opgeblazen 100W speakerboxen, een soldeerstation dat pet is en die kit vragen ze toch gewoon 90 euro voor.

Om toch iets inzicht te krijgen over versterken in het algemeen wil ik wat proefjes doen met opamps zoals ik al eerder beschreef. Dit betekent dat ik circa 10-15 (+-) volt nodig heb voor de voeding van de opamp en dan ook nog een +- op de ingangen van circa -10 tot +10V die apart instelbaar kunnen zijn.
Dus eigenlijk heb ik twee van die K8042 symm. power supplys nodig. :-(
En omdat ik dan toch die trafo heb kan ik die daar mooi ook meteen voor gebruiken, in ieder geval alvast voor eentje of denk je dat ik er dan gelijk twee van die voedingskitjes mee kan voeden ?

Hier maak ik gelijk een vraag van voor in de groep :

Kan ik met 1 trafo 212048c twee kitjes K8042 voeden of wordt de geleverde spanning van 12Vac dan gehalveerd ??

En het is zeker warm heggico, ik zit binnen dan ook maar een beetje te schuilen met de ventilator op drie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Dan word het al anders met die versterker :)
De transformator word dus gewoon rechtstreeks aangesloten op de versterker, aangezien deze al een eigen gelijkrichter en afvlakelco's heeft. Zelfde manier als ik net dus ook aan heb geraden. Namelijk geen spanningsregelaar.

Die transformator mag 2A leveren. Aangezien een 7815 en 7915 maar 1A mogen leveren kun je er dus zeker 2 setjes mee voeden. Maar als je alleen opamps wilt testen kun je er gerust 10 aan hangen, zolang de stroom die je verbruikt maar niet meer wordt dan de transformator kan geven.

Wel de setjes parallel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
kitao schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 13:00:
Bedankt Frank,
Ik heb even gekeken naar je link en op de datasheet http://pdf1.alldatasheet....376/MURATA/NDTD1215C.html

Op jouw link bij produkt info snap ik het aansluiten niet helemaal, er zijn dus 4 +- Vin-ingangen en 2 +-Vout-uitgangen ?
Eigenlijk heel simpel. In het figuur "test circuit" (pagina 3 van 7) staat dat je ingang + en - is, dus gewoon je gelijkgerichte spanning plus een elko (die je voor het gelijkrichten al gebruikt). De uitgang is dan +15V en -15V die aan elkaar gekoppeld zijn. Ideaal voor opamps, maar veel stroom kunnen ze doorgaans niet leveren.

De mijne heeft overigens vijf pootjes, 2 voor input en 3 voor output. Dat maakt het aansluiten erg makkelijk ;)

Het voordeel is dat je geen trafo nodig hebt met symmetrische uitgangsspanning, maar gewoon 1 enkele spanningsbron is voldoende (12V bijvoorbeeld). En het scheelt een hoop ruimte, aangezien het een klein blokje is.

[ Voor 5% gewijzigd door Frank__B op 19-08-2012 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
heggico schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 19:43:

Die transformator mag 2A leveren. Aangezien een 7815 en 7915 maar 1A mogen leveren kun je er dus zeker 2 setjes mee voeden. Maar als je alleen opamps wilt testen kun je er gerust 10 aan hangen, zolang de stroom die je verbruikt maar niet meer wordt dan de transformator kan geven.
Wel de setjes parallel aansluiten.
Ok, ik begrijp wat je bedoelt, ik hoef er dus geen trafo bij te nemen zolang ik er geen felle kerstverlichting aan ga koppelen. Dat scheelt dan weer; overigens die symmetrische voeding de K8042 gebruikt geen LM 7815 en 7915 maar een LM 317 en 337.
Ik weet dat het allemaal verwarrend is en ik ben er zelf over begonnen in de TT maar gaandeweg heb ik mijn te maken keuze bijgesteld. Voor bijvoorbeeld het testen van een verschilversterker zou ik dus -1V op de min ingang kunnen zetten en +3V op de plusingang van de opamp dankzij de variabel in te stellen uitgangsvoeding van die kit.
Die K8042 heeft als specificatie : 'output current up to 2 x 1Acontinue' maar zoals je zegt voor een gewone test op een opamp ga ik dat toch niet halen.
Bedankt daarvoor.
========

@Frank_B

De ndtd1215c is inderdaad een handig dingetje maar ik begrijp nog steeds niet waarom die 4 voedingsingangen heeft ? En ook dit onderstaande single/dual tabelletje kan ik niet echt volgen
http://uk.rs-online.com/web/p/products/0151492/

[ Voor 22% gewijzigd door kitao op 20-08-2012 17:32 . Reden: tabel verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
heggico schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 14:18:
Mocht je er alleen een versterker mee willen voeden dan heb je vaak niet eens spanningsregelaars nodig. Stel je hebt 15V met 10A nodig. Dan kun je gewoon een trafo kopen van 15/1.41=10.6V, dus een trafo van +-10V. Als je hier een gelijkrichter achter zet en relatief grote elco's heb je toch nog een voeding die stabiel genoeg is voor een versterker. Een versterker maakt het niet al te veel uit of de ingangsspanning nou 15V is of 14.8 of 15.2, zolang het uit te sturen signaal de voedingsspanning maar niet haalt.
Dat gaat alleen op als de belasting erg laag is, omdat je dan vrijwel geen ripple hebt, anders krijg bij de meeste opamps gewoon die voedingsripple terug in je uitgangssignaal. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar je moet het je wel realiseren.
En ook dit onderstaande single/dual tabelletje kan ik niet echt volgen

Connection Data
Pin Single Output Dual Ouput
2 -V in -V in
3 -V in -V in
9 No pin Common
11 NC - V out
14 +V out +V out
16 - V out Common
22 +V in +V in
23 +V in +V in
Er staat volgens mij het volgende (pag.6):

Pin Function
2 -VIN
3 -VIN
9 OV
11 -VOUT
14 +VOUT
16 OV
22 +VIN
23 +VIN

Dus de input pins zijn dubbel uitgevoerd en de 0V output pins is dat ook. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben hoe dat IC intern in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ja, je hebt het nu over de datasheet pagina 6 maar ik had het over de produktinfo op deze site:
Onder de foto van die dc/dc heb je een vakje produktinformation, als je die aanklikt krijg je een tabel te zien hoe deze aan te sluiten in een volgens mij dual of single modus.
Dat begrijp ik dus niet hoe dat in elkaar zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Ga van de datasheet uit, die komt van de fabrikant af. Die tabel is door RS gemaakt en daar bestaat een kans dat er overtypfouten in zitten.

[edit]
Waarschijnlijk is dit type dc-dc converter als single (+15V/0V) en dual output(+15V/0V/-15V) (of een andere voltage) te leveren en is de informatie daar generiek gehouden.

[ Voor 39% gewijzigd door 3xhaas op 20-08-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, bedankt 3xhaas :)

Ik was op zoek naar de data van de LM317 en ondertussen kwam ik deze korte video's tegen en het leek me wel aardig die in dit topic bij te sluiten. Ik hoop dat dat geen bezwaar is want het is best leerzaam en vanuit die video wordt weer gekoppeld naar bijv. de LM 78XX waarvan ik ook een link daaronder heb geplaatst

YouTube: Voltage regulator tutorial & USB gadget charger circuit

[edit]
dit is de website voor een reeks van dit soort video's
http://afrotechmods.com/tutorials/

[edit2]
@Frank_B
Deze levert 10A voor 10$, google eens op ISL8201M

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 20-08-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
3xhaas schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 22:39:
[...]
Dat gaat alleen op als de belasting erg laag is, omdat je dan vrijwel geen ripple hebt, anders krijg bij de meeste opamps gewoon die voedingsripple terug in je uitgangssignaal. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar je moet het je wel realiseren.
Ik had het dan ook over de versterker. In vrijwel geen enkele versterker met een beetje vermogen zit een spanningsregelaar voor de eindtrap. Natuurlijk wel weer voor de stuurelektronica, waaronder dus ook de opamps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Deels kan dat ook omdat de versterkers in een dergelijke schakeling vaak nog met eigen opgebouwde referentiespanningen werken en corrigerende terugkoppelingen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
kitao schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:03:
Ik was op zoek naar de data van de LM317 en ondertussen kwam ik deze korte video's tegen en het leek me wel aardig die in dit topic bij te sluiten. Ik hoop dat dat geen bezwaar is want het is best leerzaam en vanuit die video wordt weer gekoppeld naar bijv. de LM 78XX waarvan ik ook een link daaronder heb geplaatst
De LM317 en 117 zijn spanningsregelaars. Hiermee kan je uiteraard een vaste spanning maken maar ze zijn meer ontworpen voor bijvoorbeeld regelbare voedingen. Je hebt net iets meer componenten nodig om een vaste spanning te maken dan bij de 78xx of 79xx serie. Maar het is uiteraard goed mogelijk.
[edit2]
@Frank_B
Deze levert 10A voor 10$, google eens op ISL8201M
Ja, maar niet symmetrisch ;) Dus enkel 1 uitgangsspanning, geen plus en min xx volt. Niet geschikt voor je opamp / versterker dus.
3xhaas schreef
Waarschijnlijk is dit type dc-dc converter als single (+15V/0V) en dual output(+15V/0V/-15V) (of een andere voltage) te leveren en is de informatie daar generiek gehouden
Dat vermoed ik ook. De single output heeft maar 1 uitgangsspanning van +15V. De dual heeft dus +15 en -15V. Ik had niet gezien dat er ook single modus DC/DC converters van dit type zijn.

Deze werkt volgens het zelfde principe. En heeft maar vijf aansluitingen, 2 voor de ingang, 3 voor uitgang (+15V, -15V en 0). De werkbare ingangsspanning kan variëren van 9 tot 36V en is daarmee lekker ruim:
http://uk.rs-online.com/w...dc-dc-converters/0149641/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:36
Frank__B schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:08:

Bestaan wel, er zijn een paar minder-gangbare exemplaren. Zo heb ik hier een 7808, 7810 en 7820 liggen.
Pagina: 1