Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 09:28
Ik heb al enkele jaren 5 dimmers op de muur waarmee ik verschillende sets met spots en 1 lamp boven de tafel schakel/dim. Dimmen doen we eigenlijk nooit, alleen aan/uit, maar zo af en toe wil je de spots wel een beetje feller laten branden. Het leek me leuk om (voor nu) 1 sets spots en de tafellamp slim te maken zodat ik deze met domoticz kan bedienen. Ik vroeg me af of dit hiermee gaat lukken: pricewatch: KlikAanKlikUit ACM-1000

De dimmers die ik heb zijn geen klassieke draai dimmers, maar druk dimmers. In het midden drukken gaan aan, boven feller, onder minder fel.

Past zoiets standaard in de muur of moet ik de mini variant hebben? De schakeling van lamp boven de tafel zou altijd nog in de plafonddoos kunnen gebeuren natuurlijk, maar alles op 1 plek lijkt me makkelijker.

Ik hoef ze alleen maar aan/uit te kunnen schakelen, dimmen doe ik wel op de muur als dat nodig mocht zijn.

Oh: vervalt hiermee de mogelijkheid de gewone schakelaar te gebruiken?

Alle reacties

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00

• vespino
Neen, maar ik geef de voorkeur aan KAKU aangezien mijn hele huis dat is.

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-11 11:28
Ik ben zelf meer voorstander van Z-wave en Zigbee t.o.v. Kaku, o.a. vanwege de tweewegscommunicatie en het mesh netwerk dat ze creëren.
Maar ik kan mij voorstellen dat je geen extra controller wilt gebruiken.

De Kaku ACM 1000 is volgens mij geen dimmer, maar een aan/uit schakelaar. De ACM 100 en ACM 250 zijn wel dimmers. Hoe eenvoudig ze te installeren zijn weet ik niet, geen ervaring mee.

Je zou ook de Shelly dimmer kunnen overwegen. Qua formaat en installatie ongeveer gelijk aan de z-wave en zigbee modules. Vanaf november leverbaar. Verbindt met je wifi netwerk, geen extra controller nodig. Kan via de app, Domoticz of de schakelaar op de muur bediend worden. Installatie vindt plaats achter je huidige schakelaar. Qua inbouwdiepte heb je zo'n 5cm nodig, minder is m.i. niet te doen (met 5cm loop ik al te vloeken, maar het lukt). Installeren in de plafonddoos kan ook, indien je daar meer ruimte hebt.

Ook van wifi modules ben ik overigens geen fan, maar het krijgt van mij wel de voorkeur boven Kaku.

Houdt er tevens rekening mee dat je bij veel oplossingen ook de blauwe (=nul)draad nodig hebt. De Fibaro dimmer 2 kan het ook zonder.

• vespino
Ik weet dat het geen dimmer is, maar als ik deze toch achter de dimmer zet, bepaalt de dimmer toch de helderheid en zegt de ACM-1000 toch alleen "aan" of "uit"?

Zal denk ik toch eens een keer het paneeltje er af moeten halen, kijken hoeveel werkruimte ik heb.
Dennisvw schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:45:
Ik ben zelf meer voorstander van Z-wave en Zigbee t.o.v. Kaku, o.a. vanwege de tweewegscommunicatie en het mesh netwerk dat ze creëren.
Maar ik kan mij voorstellen dat je geen extra controller wilt gebruiken.

De Kaku ACM 1000 is volgens mij geen dimmer, maar een aan/uit schakelaar. De ACM 100 en ACM 250 zijn wel dimmers. Hoe eenvoudig ze te installeren zijn weet ik niet, geen ervaring mee.

Je zou ook de Shelly dimmer kunnen overwegen. Qua formaat en installatie ongeveer gelijk aan de z-wave en zigbee modules. Vanaf november leverbaar. Verbindt met je wifi netwerk, geen extra controller nodig. Kan via de app, Domoticz of de schakelaar op de muur bediend worden. Installatie vindt plaats achter je huidige schakelaar. Qua inbouwdiepte heb je zo'n 5cm nodig, minder is m.i. niet te doen (met 5cm loop ik al te vloeken, maar het lukt). Installeren in de plafonddoos kan ook, indien je daar meer ruimte hebt.

Ook van wifi modules ben ik overigens geen fan, maar het krijgt van mij wel de voorkeur boven Kaku.

Houdt er tevens rekening mee dat je bij veel oplossingen ook de blauwe (=nul)draad nodig hebt. De Fibaro dimmer 2 kan het ook zonder.

• deDenDen
vespino schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:48:
Ik weet dat het geen dimmer is, maar als ik deze toch achter de dimmer zet, bepaalt de dimmer toch de helderheid en zegt de ACM-1000 toch alleen "aan" of "uit"?

Zal denk ik toch eens een keer het paneeltje er af moeten halen, kijken hoeveel werkruimte ik heb.

[...]
Ik ben geen expert, maar de dimmer voor de ACM-1000 plaatsen gaat je ACM niet leuk vinden denk ik. De ACM heeft een constante spanning nodig en bij een moderne dimmer wordt de wisselspanning continu heel snel en kort onderbroken, om zo een lamp te dimmen.
M.a.w., jouw ACM krijgt behoorlijk op z'n donder door continu aan en uit gezet te worden (100x per seconden bij een dimstand van 50% ofzo?) en daar is het niet voor gemaakt.

• azteke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:06

azteke

King

Je kan proberen of de KAKU mini schakelaar past achter je dimmer die in de muur zit, maar de dimmers die ik ken (niet zo veel) zijn aan de grote kant. Zitten die 5 dimmers naast elkaar? Dan kan het zijn dat de stroomkabels doorgelust worden waardoor je nog minder ruimte overhebt. Ik zou adviseren eerst eens de betreffende dimmer los te halen om te kijken hoeveel vrije ruimte je uberhaupt nog hebt.

I ANAE (I'm not an electrician ;))

CMDR azteke || You never get a second chance to make a first impression...

• vespino
azteke schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:47:
Je kan proberen of de KAKU mini schakelaar past achter je dimmer die in de muur zit, maar de dimmers die ik ken (niet zo veel) zijn aan de grote kant. Zitten die 5 dimmers naast elkaar? Dan kan het zijn dat de stroomkabels doorgelust worden waardoor je nog minder ruimte overhebt. Ik zou adviseren eerst eens de betreffende dimmer los te halen om te kijken hoeveel vrije ruimte je uberhaupt nog hebt.

I ANAE (I'm not an electrician ;))
Deze dan, toch? YouTube: KlikAanKlikUit Installatie AWMR-230

Maar dan heb ik niet de mogelijkheid meer de dimmer te gebruiken om aan/uit te schakelen, correct? Meer de zorg van de vrouw :)

• azteke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:06

azteke

King

Ehm, I stand corrected. Het is al een tijd geleden dat ik KAKU heb gebruikt 8)7 :F.

Deze KAKU schakelaar verwacht (met zwakstroom) een aan/uit signaal van de handbediening, dat kan een dimmer natuurlijk niet zo goed leveren. De echte 230 volt gaat alleen door het KAKU kastje.

KAKU heeft inbouw dimschakelaars, maar dan moet je wel de handbediening vervangen naar een aan/uit schakelaar. En ook controleren of het geschikt is voor je lampen, zeker als je LED lampen hebt. https://www.klikaanklikuit.nl/nl/dimmen-schakelen, https://www.klikaanklikui...ebouwde-multi-dimmer.html

Voor wat betreft je andere oplossing, waarbij je de schakelaar in het plafond voor de lamp plaatst, weet ik niet of en hoe goed KAKU werkt met gedimde spanning. Het is

CMDR azteke || You never get a second chance to make a first impression...

• vespino
En wat als ik in de muur een AWMD-250 plaats... die gaat dan toch aan/uit met de schakelfunctie op de dimmer op de muur en dim ik vervolgens met Domoticz? YouTube: KlikAanKlikUit Installatie AWMD-250

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

ACM-1000 met normale dimmer werkt prima. Heb jaren lang die combinatie gebruikt. ACM-1000 voor aan/uit (automatisch/domoticz) en dimmer voor intensiteit (aan de muur, handmatig)

• vespino
de Peer schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:33:
ACM-1000 met normale dimmer werkt prima. Heb jaren lang die combinatie gebruikt. ACM-1000 voor aan/uit (automatisch/domoticz) en dimmer voor intensiteit (aan de muur, handmatig)
Vraag is dus eigenlijk alleen "past ie"?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

vespino schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Vraag is dus eigenlijk alleen "past ie"?
Ik had hem achter mijn dimmer in de muur geprutst. Nogal situatie-afhankelijk of dat bij een ander ook lukt. :)
Als je hem uit de plastic behuizing haalt (let op, je moet wel weten wat je doet) heb je meer ruimte.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 28-10-2019 14:36 ]

• vespino
de Peer schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:35:
[...]

Ik had hem achter mijn dimmer in de muur geprutst. Nogal situatie-afhankelijk of dat bij een ander ook lukt. :)
Past de 1000 niet, dan zal het met een mini moeten. Zelfde toepassing lijkt me. Binnenkort de stroom er wel eens afhalen en kijken wat er aan ruimte is.

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:01
@de Peer je hebt de KaKu-schakelmodule en de dimmer dan serieel geïnstalleerd?
Dus je zet het licht aan en uit met de KaKu en je kunt vervolgens met de bestaande dimmer dimmen?

Is dat inderdaad het geval? Dan zijn dit de consequenties volgens mij. Het heeft dan volgens mij een lage WAF want je kunt de lamp dan in theorie uitzetten met de bestaande dimmer, maar met de KaKu krijg je hem dan niet meer aan,
Bovendien geef je aan dat het met een gewone dimmer is gelukt. Die blijft natuurlijk altijd in de stand staan dat hij als laatste stond. Bij een Touch-dimmer is het altijd de vraag wat hij opslaat zodra de stroom eraf gaat (want dat is wat er gebeurt als je een schakelaar ervoor zet) en wat hij doet als de stroom er weer op gaat.

Volgens mij kun je het best als volgt doen:
Vervang de dimmer-schakelaar door een simpele wip-schakelaar (aan/uit). Installeer in de plafonddoos bij de lamp óf in de wanddoos achter de wip-schakelaar de ACM-250-LD Ingebouwde LED Dimmer. Gevolg is dat je de lampen aan en uit kunt zetten met de wandschakelaar. Je kunt met de app of de afstandsbediening dan dimmen - maar ook aan- en uit zetten. Je zet de lampen veel vaker aan en uit dan dat je de dimstand aanpast. Dus net dat aan- en uitzetten moet gebruiksvriendelijk lopen en zo veelzijdig mogelijk kunnen.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• vespino
Patrick_6369 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:35:
Dus je zet het licht aan en uit met de KaKu en je kunt vervolgens met de bestaande dimmer dimmen?

Is dat inderdaad het geval? Dan zijn dit de consequenties volgens mij. Het heeft dan volgens mij een lage WAF want je kunt de lamp dan in theorie uitzetten met de bestaande dimmer, maar met de KaKu krijg je hem dan niet meer aan,
Bovendien geef je aan dat het met een gewone dimmer is gelukt. Die blijft natuurlijk altijd in de stand staan dat hij als laatste stond. Bij een Touch-dimmer is het altijd de vraag wat hij opslaat zodra de stroom eraf gaat (want dat is wat er gebeurt als je een schakelaar ervoor zet) en wat hij doet als de stroom er weer op gaat.

Volgens mij kun je het best als volgt doen:
Vervang de dimmer-schakelaar door een simpele wip-schakelaar (aan/uit). Installeer in de plafonddoos bij de lamp óf in de wanddoos achter de wip-schakelaar de ACM-250-LD Ingebouwde LED Dimmer. Gevolg is dat je de lampen aan en uit kunt zetten met de wandschakelaar. Je kunt met de app of de afstandsbediening dan dimmen - maar ook aan- en uit zetten. Je zet de lampen veel vaker aan en uit dan dat je de dimstand aanpast. Dus net dat aan- en uitzetten moet gebruiksvriendelijk lopen en zo veelzijdig mogelijk kunnen.
Wordt steeds ingewikkelder. Tijd om een elektricien te bellen!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:01

Tijntje

Hello?!

vespino schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:33:
[...]

Wordt steeds ingewikkelder. Tijd om een elektricien te bellen!
Ik heb al mijn handmatige dimmers het huis uitgetrokken en alles vervangen door pricewatch: Fibaro Dimmer 2
Je moet ook de schakel materiaal vervangen aangezien dit druk puls dimmers zijn.
Dus van draai naar puls druk.
Ideaal, je kan alles via de wand nog bedienen zoals je gewend bent (drukken in plaatst van draaien), en met Domoticz er achter is alles smart en te bedienen met de smartphone.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Patrick_6369 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:35:
Misschien kun je het beste even tekenen wat je bedoelt. maar als ik het goed begrijp: ja
ja. Ik snap ook eigenlijk niet wat hier ingewikkeld aan zou moeten zijn. De dimmer werkt gewoon zoals altijd, alleen zit achter een aan/uit knop.
Dat klopt. Gebruiker dient de lamp niet uit te zetten via dimmer, terwijl dit nog wel mogelijk is. Ik woonde destijds alleen dus geen probleem.
ja klopt ook. Het kan nogal dimmer-afhankelijk zijn dus. Bij een gewone dimmer staat hij inderdaad gewoon in de laatste stand.

• Patrick_6369
de Peer schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:26:
Misschien kun je het beste even tekenen wat je bedoelt. maar als ik het goed begrijp: ja
Wat ik bedoel met serieel (even los van de techische aansluitschema's) is dat je twee schakelaars hebt die allebei JA moeten doen. Zodra er ééntje van de twee op NEE staat gebeurt er helemaal niks.
de Peer schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:26:ja. Ik snap ook eigenlijk niet wat hier ingewikkeld aan zou moeten zijn. De dimmer werkt gewoon zoals altijd, alleen zit achter een aan/uit knop.
Zolang je weet hoe het is ingericht en op welke knoppen je moet drukken is dat simpel. Maar een ongeïnformeerd persoon ziet een lichtknop en gebruikt die om het licht te beïnvloeden. Maar in jouw situatie moet die persoon met zijn jatten van de dimmer afblijven als hij het licht uit wil zetten. En dat is niet gebruiksvriendelijk.

• deDenDen
Het kwartje is bij mij inmiddels gevallen (denk ik).

Ik ben gewend een dim-module (of aan-uit module) achter een schakelaar te plaatsen. Middels de schakelaar geef je input aan de module en die doet vervolgens wat met de verlichting.

In de door jullie geschetste situatie wordt de Kaku module vóór de schakelaar geplaatst. De verlichting is aangesloten op de dimschakelaar i.p.v. de module.

@Patrick_6369 heeft gelijk dat zoiets vaak niet wenselijk is. De lampen zijn dan immers niet te bedienen middels de dimschakelaar wanneer de Kaku module op 'uit' staat. Andersom hetzelfde, als iemand de dimschakelaar uit heeft gezet kun je de lamp via Kaku niet meer aanzetten.

Geen mooie oplossing vind ik, maar het kan wel werken als alle gebruikers zich aan de afspraken houden.
De alternatieve oplossingen genoemd in dit topic zijn wat netter.

• Patrick_6369
Dennisvw schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:39:

Ik ben gewend een dim-module (of aan-uit module) achter een schakelaar te plaatsen. Middels de schakelaar geef je input aan de module en die doet vervolgens wat met de verlichting.

In de door jullie geschetste situatie wordt de Kaku module vóór de schakelaar geplaatst. De verlichting is aangesloten op de dimschakelaar i.p.v. de module.
De kunst is om ze niet achter elkaar (in serie) te plaatsen (in wat voor volgorde dan ook) maar naast elkaar (parallel). Dan kun je alles gebruiken waarvoor het bedoeld is. De magische tekst waarnaar je op zoek bent in de omschrijving van de KaKu-spullen is "de huidige wandschakelaars kunnen hun functie behouden". In iedere handleiding van KaKu-apparatuur die dit kan staat duidelijk uitgelegd hoe je het moet aansluiten.

Belangrijke disclaimer: een wanddimmer kun je in principe niet gelijktijdig gebruiken met een dimmodule van KaKu. De wanddimmer vervangen door een Wip-schakelaar om het licht aan en uit te zetten en de afstandsbediening of app gebruiken om aan/uit te zetten én te dimmen.

• deDenDen
Patrick_6369 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:44:
[...]

De kunst is om ze niet achter elkaar (in serie) te plaatsen (in wat voor volgorde dan ook) maar naast elkaar (parallel). Dan kun je alles gebruiken waarvoor het bedoeld is. De magische tekst waarnaar je op zoek bent in de omschrijving van de KaKu-spullen is "de huidige wandschakelaars kunnen hun functie behouden". In iedere handleiding van KaKu-apparatuur die dit kan staat duidelijk uitgelegd hoe je het moet aansluiten.

Belangrijke disclaimer: een wanddimmer kun je in principe niet gelijktijdig gebruiken met een dimmodule van KaKu. De wanddimmer vervangen door een Wip-schakelaar om het licht aan en uit te zetten en de afstandsbediening of app gebruiken om aan/uit te zetten én te dimmen.
De z-wave, zigbee en wifi oplossingen die eerder gemeld zijn werken parallel, ondanks dat je ze in serie aansluit.
De Fibaro dim module ontvangt input van de wandschakelaar (pulsdrukker) en schakelt vervolgens de verlichting. De wandschakelaar zegt niet dat de lampen aan of uit moeten, maar simpelweg dat de huidige status gewijzigd moet worden. Staat de lamp al aan, dan betekent 1x drukken dat ze uit moeten. Staat de lamp uit, dan betekent 1x drukken dat ze aan moeten.

Of Kaku een dergelijke (betrouwbare) oplossing heeft weet ik niet. Zonder tweewegscommunicatie werkt het in mijn ogen niet betrouwbaar. Ik zag dat Kaku inmiddels ook zigbee oplossingen heeft, maar dat onder een andere (premium) lijn heeft uitgebracht, wat dus een aparte controller nodig heeft.

Kaku is het gewoon net niet..

@vespino check dit topic maar eens over de Shelly dimmer, daar ga je meer plezier aan bleven dan een Kaku oplossing. Het heeft ook geen aparte controller nodig, in tegenstelling tot de Zigbee en Z-wave oplossingen (wat ik wel mooiere systemen vind).

• Patrick_6369
Dennisvw schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:32:
De z-wave, zigbee en wifi oplossingen die eerder gemeld zijn werken parallel, ondanks dat je ze in serie aansluit.
Je kunt niks in serie aansluiten dat parallel werkt. Als je iets in serie aansluit en de eerste schakelaar staat uit, dan is alles erachter nutteloos.

Je verwart in serie waarschijnlijk met de plek waar je het inbouwt. En je hebt KaKu materiaal voor achter een schakelaar en in de plafonddoos en sommigen die op beide plekken kunnen. Hangt meer af van de ruimte die je hebt dan wat anders.
Dennisvw schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:32:
Of Kaku een dergelijke (betrouwbare) oplossing heeft weet ik niet. Zonder tweewegscommunicatie werkt het in mijn ogen niet betrouwbaar. Ik zag dat Kaku inmiddels ook zigbee oplossingen heeft, maar dat onder een andere (premium) lijn heeft uitgebracht, wat dus een aparte controller nodig heeft.

Kaku is het gewoon net niet..
Tweewegcommunicatie is volledig overbodig als de persoon die het bedient zich in dezelfde ruimte bevindt waar de lamp moet gaan branden (of uitgaan). Tweeweg communicatie is bedoeld voor feedback van de ontvanger terug naar de zender of app. Als je je in dezelfde ruimt bevindt, krijg je de feedback direct (de lamp gaat aan). Tweewegcommunicatie komt zeker af en toe van pas, maar heeft met deze casus niks te maken.

Enniewee: ik stop met reaguren totdat TS zich weer laat zien. We dwalen af.

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick_6369 op 29-10-2019 16:15 ]

• deDenDen
Patrick_6369 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Je kunt niks in serie aansluiten dat parallel werkt. Als je iets in serie aansluit en de eerste schakelaar staat uit, dan is alles erachter nutteloos.

Je verwart in serie waarschijnlijk met de plek waar je het inbouwt. En je hebt KaKu materiaal voor achter een schakelaar en in de plafonddoos en sommigen die op beide plekken kunnen. Hangt meer af van de ruimte die je hebt dan wat anders.

[...]
Het ligt er wellicht aan wat je onder 'in serie aansluiten' verstaat.

Ik zie in serie aansluiten als volgt:

Wandschakelaar --> Fibaro/Shelly/etc. dimmer --> lamp

Dat kan parallel werken omdat de dim module apart gevoed wordt (dus niet vanuit de schakelaar). De wandschakelaar functioneert enkel als trigger/input voor de dim module en onderbreekt het circuit verder nooit. Wanneer je de lamp met de wandschakelaar uitzet blijft de dim module gewoon actief, wachtende op een nieuwe actie met de wandschakelaar of middels een app o.i.d.
Of Kaku zo'n oplossing heeft weet ik niet, daarom blijf ik refereren naar producten die dat wel hebben (en ik zelf in gebruik heb op deze wijze).
Patrick_6369 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:14:

Tweewegcommunicatie is volledig overbodig als de persoon die het bedient zich in dezelfde ruimte bevindt waar de lamp moet gaan branden (of uitgaan). Tweeweg communicatie is bedoeld voor feedback van de ontvanger terug naar de zender of app. Als je je in dezelfde ruimt bevindt, krijg je de feedback direct (de lamp gaat aan). Tweewegcommunicatie komt zeker af en toe van pas, maar heeft met deze casus niks te maken.

Enniewee: ik stop met reaguren totdat TS zich weer laat zien. We dwalen af.
Tweewegcommunicatie is inderdaad met name van belang wanneer je zelf niet in de ruimte aanwezig bent of zaken wilt automatiseren. Het is echter ook wel prettig dat je niet een foutieve status hoeft te corrigeren wanneer een input niet goed verwerkt is.

Maar we dwalen inderdaad af, ik zal het voorlopig hierbij laten :P
Pagina: 1