Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Whuzz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 24-02 16:52

Whuzz

Dodgeball!

Joris748 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:32:
[...]

Ik zie ASS niet als een handicap, ASS brengt ook kwaliteiten met zich mee.
Zou een bedrijf (en haar werknemers) dat ook zo zien als het kantoor ervoor verbouwd moet worden en iedereen zich moet aanpassen?

Mijn punt is: hoe meer je verlangt van de omgeving dat ze zich aan mensen met ASS (of wat dan ook) aanpast, hoe krapper de afweging baten/kosten (zowel qua geld als andere "last") wordt.

Wat zijn die "extra's" die je noemt waard t.o.v. van kantoor aanpassing en de aanpassing in gedrag die het van de omgeving eist?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• selena81
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17-02 00:35
peltco schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 20:35:
[...]

Ik wil daar best rekening mee houden maar als er een productie incident voorbij komt gaat dat toch echt voor. Idem met werkruimtes, vaak is een "drukke" en een "rustige" ruimte maar vaak is meer ruimtes dan dat erg onpraktisch.
Ga vooral niet teveel rekening houden (dat bedoel ik niet sarcastisch maar letterlijk): als ik zeg dat ik 'anders' ben dan gaan collega's dat veel te snel invullen zonder aan mij te vragen wat ik nou eigenlijk wil (ik heb bijv weinig behoefte aan een vaste werkplek, itt veel anderen neuro-diversen).
Dan beland je al snel in een situatie van 'we hebben A-L-L-E-S voor je aangepast en dan is het gvd nog steeds niet goed', terwijl dat ene ding wat mij wel echt zou helpen totaal niet is opgepakt (bijv grotere vrijheid bij het kiezen van opdrachten, voor zowel mij als collega's).

Ik vind het niet meer dan normaal dat ik probeer mezelf binnen mijn mogelijkheden aan te passen. En dat ik probeer mijn salaris waard te zijn. Af en toe is werk moeilijk, af en toe is werk niet leuk: als ik daar niet tegen kon had ik de keuze gemaakt om met mijn Wajong thuis op de bank blijven zitten (ik ben slim genoeg om te weten hoe ik mezelf onbemiddelbaar kan maken).
Ga dus alsjeblieft NIET op je tenen lopen om mij toch maar vooral te ontzien: je doet dat alleen maar om jezelf een schouderklopje te geven en niet omdat ik er ooit om heb gevraagd.

Sorry als bovenstaande een beetje chagerijnig klinkt, ik heb momenteel nogal stress.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:28
hmmmmmmmmmpffff schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:34:
[...]

Geweldig maar er zijn zat mensen die geen ASS hebben en ook gewoon netjes hun werk kunnen doen. Ik vind ook al die dingen die je noemt niet zo bijzonder. Eerder iets wat je van een gemiddelde medewerker mag verwachten. Ligt natuurlijk aan de functie enz.

Ik snap zijn punt heel goed. Je wil als werkgever niet altijd allerlei aanpassingen doen om maar te kunnen voldoen aan elke afwijking.
De gemiddelde medewerker bestaat ook niet. Medewerkers zijn ook maar een verzameling van neurotype en neurodiverse mensen. De één is beter in de ene taak, de ander is beter in een andere taak.

Maar hoe zie jij een ASS-er voor je? De rainmen zijn de uitzonderingen. Veel ASS-ers kunnen prima functioneren, zonder dat jij merkt dat zij ASS hebben. Wat jij niet zult zien is dat veel ASS-ers 's weinig op gevoel kunnen doen, waardoor hun hersenen de hele tijd in een hogere versnelling staan. Hierdoor moeten zij hun energie beter doseren dan iemand zonder ASS.

Het kost mij dus bovengemiddeld veel energie om met prikkels om te gaan. Zet mij aan een gangpad, dan is dat voor mij waarschijnlijk net zo storend als dat jij iedere 5 minuten een collega aan je bureau hebt staan voor een vraag.

Enige wat ik vraag is een werkplek met minder afleiding (geen werkplek zonder afleiding) en een leidinggevende die begrijpt dat ik op sommige dingen helemaal leeg kan lopen en daar rekening mee houdt.

Laat mij een probleem maar tot in detail uitzoeken, mensen bellen om informatie te krijgen en rapport uitbrengen. Maar laat mij niet proberen om die manager van afdeling y te overtuigen, die er niet voor open staat. Mijn manager laat mij het uitzoeken en gaat zelf met de resultaten de boer op. Ik blij omdat ik dingen kan doen waar ik goed in ben (en hij niet), hij blij omdat hij dingen kan doen waar hij goed in is (en ik niet). Ik doe mijn werk netjes, hij doet zijn werk netjes.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19:34
Het probleem is hier nog steeds dat we een verschil hebben tussen geestelijke afwijkingen, om ze zo even botweg te benoemen, en lichamelijke afwijkingen. Natuurlijk zet je iemand die contactgestoord is niet in een callcenter neer, net als je iemand in een rolstoel met een spierziekte niet heel de dag handmatig auto's laat wassen.
Echter, we vinden het allemaal vanzelfsprekend dat een nieuwbouwkantoor tegenwoordig voorzien is van invalidentoilet, gelijkvloerse ingangen en mensen in een rolstoel zelfstandig door het gebouw heen kunnen.
hmmmmmmmmmpffff schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:34:
Geweldig maar er zijn zat mensen die geen ASS hebben en ook gewoon netjes hun werk kunnen doen. Ik vind ook al die dingen die je noemt niet zo bijzonder. Eerder iets wat je van een gemiddelde medewerker mag verwachten. Ligt natuurlijk aan de functie enz.

Ik snap zijn punt heel goed. Je wil als werkgever niet altijd allerlei aanpassingen doen om maar te kunnen voldoen aan elke afwijking.
Toch werken veel mensen juist in hun eigen belang. Een manager die een bonus krijgt bij een x besparing per jaar, zal eerder kiezen een onderhoud uit te stellen ten einde zijn bonus veilig te stellen dan dit onderhoud te laten doen, ook al zal dat later andere problemen betekenen. Dat is niet in het belang van het bedrijf.

Niet voor niets dat de politie bijvoorbeeld mensen met een ASS camerabeelden laat bekijken. Daar blijken mensen met een ASS beter geschikt toe dan de gemiddelde rechercheur:
https://www.politie.nl/ni...tie-eenheid-den-haag.html
https://www.omroepgelderl...t-speurneuzen-met-autisme

Dat zij dan om een apart kantoor vragen en wat meer rust, prima toch? Uiteindelijk vergeten een hoop mensen hier dat door het talent van mensen volledig te gebruiken, de organisatie het in zijn geheel beter gaat doen. Een lasbedrijf neemt ook liever een goede lasser aan. Als die dan vraagt om lasapparaat A i.p.v. B, dan komt dat er meestal ook. Immers komt hij daarmee beter tot zijn recht. Een CAD tekenaar geven we ook een ander werkstation dan een verkoper. Een programmeur geven we 3 schermen en een rustige hoek, terwijl een verkoper een kantoor met buitenlijnen krijgt.

• Roy23
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19-02 20:40
Typnix schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:32:
Merendeel van de IT-ers kent er wel één of is er een: Een neurodivers persoon.

En wat is neurodiversiteit nu precies? Neurodiversiteit slaat op de neurologische verschillen waarop neurologische bedrading werken waardoor informatie 'anders' wordt verwerkt. Dit zorgt ervoor dat de mensen die neurologische anders zijn, bepaalde vormen van uitdagingen en problemen kennen.

https://chro.nl/artikel/neurodiversiteit-een-nieuwe-trend

Wat zijn dan die groepen die dit dan zijn? Denk maar aan bijvoorbeeld ADHD, ADD, Autisme Spectrum Stoornis (ASS), HSP en zo zijn er meer groepen die daar onder vallen

Op de werkvloer zijn er een legio aan uitdagingen waar een neurodiverse persoon doorheen moet. Veel van deze uitdagingen kunnen effectief gemitigeerd worden. Denk aan inrichting van de werkvloer zoals stilteruimten of stiltegebieden en van het werk zelf. Maar ook coaching, flexibele werktijden.
Andere minder zoals het voorkomen van validisme dmv voorlichting.

Ik zou graag een constructieve discussie hierover willen voeren.
Wij hebben op 't werk een aantal neurodiverse collega's. Een aantal werkt er al langer dan 15 jaar. Je merkt het in de communicatie maar als je daar een beetje rekening mee houdt is er geen enkel probleem.
Als zij moeite hebben zich te concentreren gebruiken ze wel eens een koptelefoon of ze gebruiken een lege spreekkamer om zich beter te kunnen concentreren.

1 neurodiverse collega wordt geregeld erg druk en maakt dan ook luidkeels ongepast opmerkingen. Op zo'n moment kan je enkel duidelijk zeggen dat hij even normaal moet doen. Klanten kunnen hem namelijk horen over de telefoon.
Ik weet niet welke aandoening hij exact heeft maar hij heeft. Ik wil er ook niet naar vragen, gaat me niks aan. Hij heeft er in ieder geval wel medicijnen voor.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True