99ruud99 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:36:
Misschien een rare vraag, maar zou het niet voor iedereen prettig zijn als dit soort ruimtes aanwezig zijn? Zodat iedereen op elk moment een keuze kan maken, even geconcentreerd werken zonder afleiding, en later misschien weer juist telefoongesprekken / overleg voeren in een "rumoerigere" ruimte.
Alle voorbeelden die je noemt zou iedereen wel kunnen appreciëren denk ik, of ben ik hier niet juist in? Moet er onderscheid gemaakt worden? Zou dit niet juist minder acceptatie geven, omdat er een soort "voorkeursbehandeling" plaatsvind?
Ik ben erop tegen dat het om het idee zou gaan voor een voorkeursbehandeling terwijl het om o.a aanpassingen gaat die ervoor moeten zorgen dat mensen goed te kunnen functioneren. Dus die hele discussie is naar mijn idee nergens voor nodig en nergens op gebaseerd. Ga je het faciliteren van een prothese ook een privilege noemen terwijl de persoon in kwestie het nodig heeft om te kunnen functioneren op het werk? Dat lijkt mij niet.
Er wordt verder niemand uitgesloten voor het gebruik van stilteruimtes, als er maar werkplekken verzekerd zijn voor degene die het ook echt nodig hebben zoals neurodiverse mensen.
Ik heb wel wat meer dingen gezegd.
Maar het zijn inderdaad kantoortuinen wat slechte plekken zijn waar verder geen rekening wordt gehouden met de mate van verschil van functies en type mensen op verschillende manieren. En per definitie slecht zodra het plekken zijn waar meer dan 6 a 8 personen in moeten zitten. Maar dan is het geen garantie dat het een werkbare ruimte is. Je kan nog steeds luidruchtige collega's hebben die zich niet laten temmen.
Daarom moet het ook verder gaan dan enkel wat ruimtes creëren en hopen dat het wel goed komt. Daar komt ook een stuk voorlichting bij kijken en wederzijdse begrip voor elkaar kweken en opbrengen. Dat is niet iets wat even gebeurd is. Maar wel noodzakelijk is om een prettige werksfeer te creëren voor iedereen.
Denk je dat er zoveel bedrijven zijn die een compleet onrealistisch beeld scheppen van de werkelijke werkomgeving? Ik ben wat optimistischer. Uiteraard geven ze er een positieve draai aan - zoals de werknemers doen met hun CV - maar vaak komt dit toch wel grotendeels overeen met de waarheid?
Ja. Bedrijven snappen weinig over groepsdynamiek en communicatie en doen voor de rest alles om geld te kunnen besparen als het gaat om kantoorinrichting. En laat kantoortuinen daarom al jaren een leading trend zijn met het idee dat onderlinge communicatie daarmee wel goed komt want dat zo werkt dat bij Google ook, wat zeer onterecht is.
Maar nu hoor je steeds vaker dat er geluiden zijn die zich steeds meer tegen het concept keren omdat het idee uiteindelijk voor niemand werkt.
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:44:
[...]
Ja, waarom niet die vergelijking maken. Als jij niet kan lopen, moet je werkgever zorgen dat je met een rolstoel moet kunnen werken. Als jij je niet kan concentreren omdat je met een geestelijke afwijking geboren bent, waarom zou je baas dan geen stilteplek voor je moeten creëren?
Wat is inherent het verschil tussen een lichamelijke en geestelijke beperking? Als jij je werk gewoon kan uitoefenen met proportionele aanpassingen van de baas, waarom niet? Beter dan thuis uitkering laten trekken toch?
En tsja, jij kunt het labels noemen, maar het zijn wel labels die verzonnen zijn door een internationale wetenschappelijke gemeenschap die je per definitie niet "zomaar" kan krijgen. Dat jij dat onzin vind kan best wel zo zijn, maar ik zeg ook niet tegen de basisschooldocent dat zijn conclusies verkeerd zijn omdat ik niet geloof dat mijn kind alleen maar VMBO kan.
Precies. En hieraan toevoegend dat die 'labels' wel serieuze diagnoses zijn waar serieuze onderzoeken aan vooraf zijn gegaan die uiteindelijk grote implicaties heeft voor de mensen zelf en hun omgeving.[/s]
Roenie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:45:
[...]
Waarom moet ik een reden geven waarom neurodiversen op moeten komen voor een norm? Dat zeg ik toch helemaal niet. Dat hoeven zij dan ook helemaal niet.
Ik beweer daarnaast ook niet dat abnormale mensen geen dingen mogen hebben die zijn graag willen. Ik stel slechts dat ook niet neurodiversen behoeften hebben en vraag mij af hoe zij in dit verhaal passen.
Maar je beweerd wel en sluit daarmee wel een groep uit door te stellen dat zij "abnormaal" zijn omdat zij niet volgens het normatief voldoen over een aspect waar zij geen invloed op hebben.
tweakduke schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:09:
Het lastige is dat het maatwerk per persoon is hoe hij alsnog goed kan functioneren op de werkvloer.
We zijn al gauw geneigd om een standaard procedure te hanteren als iemand NAH, autisme of een andere neurologische beperking heeft. Maar wie zegt dat dergelijke maatregelen in de praktijk goed werken voor werknemer X?
Je spreekt nu over de situatie dat er al een procedure is voor mensen die neurodivers zijn. Overgrote meerderheid van het bedrijfsleven waar het mogelijk zou kunnen zijn voor om neurodivers te zijn dat niet niet eens hebben. Laat staan dat zij beseffen dat er sprake is van een dergelijke groep.
Maar laat ik meegaan in die gedachte. Ja. Je zal toch per geval maatwerk moeten afleveren. De ene is inderdaad de andere niet en heeft wellicht meer nodig dan de ander.
Dan komt al gauw voor de werkgever de kosten / baten analyse om de hoek kijken. Wat gaan de aanpassingen kosten, hoe lang duurt het traject en is de werknemer gemiddeld genomen niet vaker ziek als normaal?
Als je dan een kandidaat kan krijgen die geen aanpassingen nodig heeft, is de keuze gauw gemaakt.
De kosten voor het creëren van gepaste werkruimten zijn minimaal. En zou naar mijn inziens een teken van goed werkgeverschap zijn om op die manier mensen te faciliteren zodat zij in rust hun werk kunnen doen.
En als je daar niet toebereidt om dat te doen, zou mijzelf afvragen waarom die persoon is aangenomen.
Nu wil ik niet zeggen dat mensen met een beperking voorbaat kansloos zijn, maar dit speelt zeker tegen ze.
Dat is uiteindelijk een drogredenering voor werkgevers om vooral iets niet te doen terwijl er feitelijk weinig aan de hand is.
Uiteindelijk moeten bedrijven ook erop gewezen worden dat zij ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en de mogelijkheid bieden om neurodiverse mensen kunnen komen werken zonder gekkigheden zoals een gereduceerd tarief e.d en mogelijkheid tot een aangepaste werkplek.\