Toon posts:

Wandcontactdozen internet + tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Net nieuw hier en al een hoop gelezen over thuisnetwerken. Echter ben ik deze vraag nog niet tegengekomen.

Ik ben aan het verbouwen in een woning uit de jaren 70. Ik ben nu nieuwe WCD's aan het plaatsen op moderne hoogte. Hierbij wil ik in de woonkamer gelijk op twee plaatsen (zodat we in de toekomst de locatie van de tv makkelijk kunnen veranderen) WCD's plaatsen voor internet + TV toegang (via glasvezel aanbieder).

Ik heb het volgende gdacht:

Aansluiting glasvezel (woonkamer) --> Modem provider --> 2x soepele utp kabel naar 2x switch in meterkast (1x tv 1x internet).

En dan..

Ik had gedacht dat ik dan in de woonkamer twee internet wcd aanbreng en dan per wcd een utp kabel voor tv en een stugge utp kabel voor internet aanbreng. Deze vervolgens op een patchpaneel in meterkast verbinden met de juiste switch en je bent er.

Is er iemand die dit anders aan zou pakken of een betere manier weet?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,

Stefan

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-10-2019 12:12)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:57:
Kabels lopen via aan te leggen leidingen via kruipruimte. Ik begreep dat je soepele kabel beter niet kan trekken, daar is de kabel met harde kern beter geschikt voor las ik.
(Niet makkelijker te trekken door stugge eigenschappen begrijp ik ook ).
Kabels met harde kern zijn inderdaad bedoeld voor in de leidingen, dus dat heb je goed gelezen. :)
Ik was van plan om per wcd ruimte voor twee aansluitingen, een tv en een ethernet. Zo hoef ik maar een enkele doos voor tv+internet te plaatsen en sluit ik op 1 poort tv aan en op de andere internet . Dit moet mogelijk zijn?
Dat is inderdaad 'the way to go'.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:18:
Net nieuw hier en al een hoop gelezen over thuisnetwerken. Echter ben ik deze vraag nog niet tegengekomen.

Ik ben aan het verbouwen in een woning uit de jaren 70. Ik ben nu nieuwe WCD's aan het plaatsen op moderne hoogte. Hierbij wil ik in de woonkamer gelijk op twee plaatsen (zodat we in de toekomst de locatie van de tv makkelijk kunnen veranderen) WCD's plaatsen voor internet + TV toegang (via glasvezel aanbieder).

Ik heb het volgende gdacht:

Aansluiting glasvezel (woonkamer) --> Modem provider --> 2x soepele utp kabel naar 2x switch in meterkast (1x tv 1x internet).

En dan..

Ik had gedacht dat ik dan in de woonkamer twee internet wcd aanbreng en dan per wcd een utp kabel voor tv en een stugge utp kabel voor internet aanbreng. Deze vervolgens op een patchpaneel in meterkast verbinden met de juiste switch en je bent er.

Is er iemand die dit anders aan zou pakken of een betere manier weet?
We schrijven geen brieven hier .. dus aanhef/afsluiting niet nodig

waar zit je AOP (hoofdaansluting tv/cai/glasvezel dat het je huis inkomt 90% kans meterkast maar woonkamer/gang is niet ongewoon.

Beste is alles centraal in je meterkast te hebben. stug/soepel is niet de juiste term of wens.

Je keuze is Cat5e of Cat6a ethernet kabel en dat is meer budget dingetje bestel 100 of 300m x 2 zodat je ze per paar door bestaande leidingen / aangelegde leiding kan trekken. talkpoeder (smeermiddel) en trekveer / touw zijn je vrienden.

Je kabels(2 in 1 keer) trek je door 12/15mm diameter bestaande leidingen en "soepeler" is dan prettiger dan stug.

je plan klinkt niet vreemd (zonder de missende informatie zoals je AOP punt) ps je AOP kan je in sommige gevallen laten verplaatsen .. kosten hangen van de situatie af.

Voor de rest zou ik bv Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 geheel doorlezen voordat je vragen gaat stellen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:18:
Opzich een prima idee. :)

Maar een aantal vragen / opmerkingen:
- Hoe wilde je van de meterkast naar de woonkamer? In een aantal PVC buizen?
- En ik zou per WCD 2 ethernet aansluitingen maken, dat is ook vrij 'standaard'. Je komt dan dus uit op 4 kabels en 4 aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waarom per se UTP, als je toch al voor glasvezel gaat zou je ook net iets duurdere kabels kunnen pakken dan UTP. Ja, ze zijn wat dikker en willen dus iets moeilijker door de buis, maar bij mij ging het prima. (ik had zelfs s/ftp, maar ftp is ook goed genoeg).
Voor rest zou ik gewoon meteen voor cat6(a) gaan, gezien de meerprijs wel mee valt :).
En ja, natuurlijk 100% koper, dat is een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooi snelle reacties. Bedankt!

Mijn aop zit in de woonkamer, verplaatsten is kostbare aangelegenheid.

Kabels lopen via aan te leggen leidingen via kruipruimte. Ik begreep dat je soepele kabel beter niet kan trekken, daar is de kabel met harde kern beter geschikt voor las ik.

Ik was van plan om per wcd ruimte voor twee aansluitingen, een tv en een ethernet. Zo hoef ik maar een enkele doos voor tv+internet te plaatsen en sluit ik op 1 poort tv aan en op de andere internet . Dit moet mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
Mooi snelle reacties. Bedankt!

Mijn aop zit in de woonkamer, verplaatsten is kostbare aangelegenheid.

Als je een 5.1 set hebt, zou ik ook met de speakerkabels rekening houden:

Wandcontactdoos

[ Voor 10% gewijzigd door Meester_J op 25-10-2019 11:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Kabels met harde kern zijn inderdaad bedoeld voor in de leidingen, dus dat heb je goed gelezen. :)
Dat is inderdaad 'the way to go'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wacht even... je hebt het over "TV", maar ook over een glasvezelaanbieder. Maakt die dan nog gebruik van coaxkabels? Ik zou dan eigenlijk verwachten dat je een decoder krijgt die IPTV opvangt. In dat geval vervalt de noodzaak voor legacy coaxkabels en wordt het verhaal een stuk simpeler.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:52
Meester_J schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:11:
[...]

Als je een 5.1 set hebt, zou ik ook met de speakerkabels rekening houden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0uKg0w8GctiLyOZxTIqCZ5VK/full.jpg
Ik moest even heel hard lachen om dat plaatje :D
Dan heb je een contactdoos met raampje om labels achter te stoppen, plak je er alsnog twee losse stickers onder! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:47:
Wacht even... je hebt het over "TV", maar ook over een glasvezelaanbieder. Maakt die dan nog gebruik van coaxkabels? Ik zou dan eigenlijk verwachten dat je een decoder krijgt die IPTV opvangt. In dat geval vervalt de noodzaak voor legacy coaxkabels en wordt het verhaal een stuk simpeler.
Ik dacht het duidelijk was dat het om een alles in 1 aanbieder over glasvezel ging. Coax heb ik nergens benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
Vloris schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:54:
[...]

Ik moest even heel hard lachen om dat plaatje :D
Dan heb je een contactdoos met raampje om labels achter te stoppen, plak je er alsnog twee losse stickers onder! :P
Nou zeg, echt weer een tweaker-reactie hoor. Geen woord over hoe mooi ik dit gemaakt heb, maar wel een sneer over een onbenullig detail. :-(
Wees blij dat er uberhaupt een label op zit, en ook nog netjes met een labelwriter.
Ik had gewoon geen zin om een schroevendraaier te pakken, label te printen, 6 x bij te knippen en erin te frommelen. Voor iets wat nog uit het zicht zit ook. -O-
Pagina: 1