Software voor zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:08
Hey Tweakers, Mijn vraag

Ik wil zelf graag een NAS gaan bouwen maar ik weet nog niet helemaal welke software ik daar het beste voor kan gebruiken en welke hardware specs daarvoor minimaal nodig zijn.

Mijn NAS moet het volgende kunnen doen:
-NAS moet benaderbaar zijn in mijn netwerk
-NAS moet benaderbaar buiten mijn netwerk (via een webpagina bijvoorbeeld)
-NAS moet benaderbaar zijn lokaal via mijn laptop doormiddel van een usb 3.0 kabel zodat ik games er vanaf kan spelen.

Als dit allemaal mogelijk is uiteraard.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Heb even gekeken naar unraid en synology.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb op dit moment een E5-1620 + msi x79a-gd65 8D + 16gb geheugen.
Denk zelf dat dit overkill is (heb dit setje nog niet gebruikt) en zit te denken of het te verkopen en een simpele SFF te kopen van HP/Dell om als NAS te gebruiken. Weet dan niet hoe ik het precies ga doen met meerdere schijven.

Alvast erg bedankt voor de hulp! _/-\o_

Beste antwoord (via Melchuzz op 25-10-2019 16:45)

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:16
Als ik jouw verhaal begrijp is het ideaal om een systeem te hebben wat al kant en klaar voor je is. De meeste oplossingen zijn echter niet kant en klaar. Synologie is dan inderdaad een goede oplossing. Wil je zelf tweaken dan zou ik Nextcloud (of OwnCloud) aanraden. Je kunt daar goede documentaties over vinden en ze zijn via de webinterface ook buitenshuis te benaderen. Het pakket geeft jou al tips over het instellen van de server, ook qua beveiliging.

Advies:
  • Besturingssysteem: Ubuntu Server 18.04 (of andere Linux distro)
  • Filemanagingsoftware: Nextcloud
  • Tips: Kan ook gekoppeld worden met Samba, om bestanden direct te kunnen benaderen. Nadeel daarvan is dat je de encryptie niet aan kan zetten (voor zover ik weet). Voor verbinding buitenshuis is het goed om je in de toekomst te verdiepen in VPN.
Het instellen werkt inderdaad via de terminal, al zijn er ook opties om het via Ubuntu Desktop te installeren.

Het gamen waarbij de data verzameld moet worden via het netwerk is inderdaad af te raden. Je kunt wel, mits je voor een cloud kiest, de save games in de cloud laten synchroniseren. In hoeverre ze nog lokaal staan. Ik zou gewoon een grotere SSD in je computer zetten, net wat duurder, maar het heeft echt zijn voordelen.

Met jouw setje kun je voor meer gebruikers een systeem opzetten, zoals ik begrijp is dat inderdaad overkill. Je qua hardware misschien hier eens kijken. Je zou het zelfs op een RPi kunnen installeren.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Melchuzz schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:51:
Hey Tweakers, Mijn vraag

Ik wil zelf graag een NAS gaan bouwen maar ik weet nog niet helemaal welke software ik daar het beste voor kan gebruiken en welke hardware specs daarvoor minimaal nodig zijn.

Mijn NAS moet het volgende kunnen doen:
-NAS moet benaderbaar zijn in mijn netwerk
-NAS moet benaderbaar buiten mijn netwerk (via een webpagina bijvoorbeeld)
-NAS moet benaderbaar zijn lokaal via mijn laptop doormiddel van een usb 3.0 kabel zodat ik games er vanaf kan spelen.

Als dit allemaal mogelijk is uiteraard.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Heb even gekeken naar unraid en synology.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb op dit moment een E5-1620 + msi x79a-gd65 8D + 16gb geheugen.
Denk zelf dat dit overkill is (heb dit setje nog niet gebruikt) en zit te denken of het te verkopen en een simpele SFF te kopen van HP/Dell om als NAS te gebruiken. Weet dan niet hoe ik het precies ga doen met meerdere schijven.

Alvast erg bedankt voor de hulp! _/-\o_
Debian/Ubuntu/Whatever

1) Samba / Nfs / Ftp installeren
2) toegankelijk via web interface van buiten af -> Nextcloud / openvpn
3) Benadederbaar via USB 3.0. Niet mogelijk. NFS/Samba mount of isci mount.
Maar gamen van een NAS moet zou een beetje het slechtste idee ooit zijn. Films enzo geen probleem.
Maar gamen, no thanks.

NAS = Network Attached Storage. Dus via netwerk benaderbaar. Anders moet je gewoon externe harde schijf kopen.

Redunancy kies je zelf. ZFS/Mdadm, snapraid, unraid, btrfs,....

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
FreeNAS?
Maar usb, Hoe zie je dat precies?
En van buitenaf? Hoe moeten we dat zien?

Maar wat heb je zelf al gevonden aan mogelijke software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:18
SadisticPanda schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:22:
[...]
3) Benadederbaar via USB 3.0. Niet mogelijk. NFS/Samba mount of isci mount.
Nou, er is de USB Gadget API, maar of dit haalbaar is op een AMD64 platform weet ik niet. Lastigste is denk ik een compatibele controller vinden, want meestal zit deze embedded in de SOC van je smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

jeroen3 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:22:
[...]

Nou, er is de USB Gadget API, maar of dit haalbaar is op een AMD64 platform weet ik niet. Lastigste is denk ik een compatibele controller vinden, want meestal zit deze embedded in de SOC van je smartphone.
Doe maar gewoon nfs mount of samba mount of isci indien gewenst. Ben je zeker dat het min of meer werkt. Performance over network spelen, geen idee....nooit getest.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:55

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Denk dat je op zijn best de prestaties moet verwachten van een "trage" laptop hdd. Je haalt max ~110MB/s read/write en je access times zullen over het netwerk wel niet verbeteren tozv een direct aangesloten hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
Dank alle voor de reacties :)

wat betreft punt 3 (gamen vanaf de NAS)
Had ik in gedacht om hele groote games die ik 1 keer in de zoveel tijd speel. Kan spelen vanaf de NAS maar de NAS dat gebruik als een externe hardeschijf (vandaar de usb 3.0 connectie gedachte).
Maar ik hoor al dat dit geen optie is en ik waarschijnlijk een externe hardeschijf moet gaan komen.
(mijn setup is powered bij een laptop met weinig storage daarom heb ik extern opslag nodig :p)

Om terug te komen op @SadisticPanda
Samba / Nfs / Ftp is installeren op ubuntu server en daarna Nextcloud.
Klopt het dan dat ik alles moet configureren via de terminal?
of is het alleen installeren via terminal en kan ik het dan als programma'tje openen?
Heb je misschien een guide of youtube filmpje die mij zou kunnen helpen?
Want opzich lijkt mij het wel een goede optie, als ik dan wil kan ik nog meer services laten draaien op mijn server.

@Rolfie

FreeNAS is ook een die ik voorbij heb horen komen, maar kan ik daarbij instellen dat is mijn bestanden van buiten af (dus ergens op een gewenste locatie met internet) via een web browser kan benaderen?

Zelf heb ik al gekeken naar unraid en synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
@Melchuzz FreeNAS kun je ook aan internet hangen. Eventueel webdav of owncloud. Belangrijke vraag.....heb jij voldoende kennis om dit te onderhouden? Iets aan internet hangen met eigen data, kan riskant zijn. Een configuraties fout of gewoon een bug in de software kan grote gevolgen hebben.

En met de vragen die je stelt, heb ik mijn twijfel of dit verstandig is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:16
Als ik jouw verhaal begrijp is het ideaal om een systeem te hebben wat al kant en klaar voor je is. De meeste oplossingen zijn echter niet kant en klaar. Synologie is dan inderdaad een goede oplossing. Wil je zelf tweaken dan zou ik Nextcloud (of OwnCloud) aanraden. Je kunt daar goede documentaties over vinden en ze zijn via de webinterface ook buitenshuis te benaderen. Het pakket geeft jou al tips over het instellen van de server, ook qua beveiliging.

Advies:
  • Besturingssysteem: Ubuntu Server 18.04 (of andere Linux distro)
  • Filemanagingsoftware: Nextcloud
  • Tips: Kan ook gekoppeld worden met Samba, om bestanden direct te kunnen benaderen. Nadeel daarvan is dat je de encryptie niet aan kan zetten (voor zover ik weet). Voor verbinding buitenshuis is het goed om je in de toekomst te verdiepen in VPN.
Het instellen werkt inderdaad via de terminal, al zijn er ook opties om het via Ubuntu Desktop te installeren.

Het gamen waarbij de data verzameld moet worden via het netwerk is inderdaad af te raden. Je kunt wel, mits je voor een cloud kiest, de save games in de cloud laten synchroniseren. In hoeverre ze nog lokaal staan. Ik zou gewoon een grotere SSD in je computer zetten, net wat duurder, maar het heeft echt zijn voordelen.

Met jouw setje kun je voor meer gebruikers een systeem opzetten, zoals ik begrijp is dat inderdaad overkill. Je qua hardware misschien hier eens kijken. Je zou het zelfs op een RPi kunnen installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melchuzz
@Rolfie Klopt, ben ik met je eens, en daarom wou ik het juist proberen als leer proces.

Ik weet namelijk van alles wel een beetje, maar een zelfbouw NAS heb ik nog helemaal geen ervaring mee (ook bij een synology nas niet overigens :p)

Misschien handig om hem dan niet open te zetten in het begin, persoonlijk ben ik daar alleen niet zo bang voor.

Waardeer je concerns wel :p

@bes-r Okay thanks ga ik dat proberen, en ook zeker even dat forum door lezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Je kan ook eens kijken naar XPenology: Het Grote XPenology Topic
Pagina: 1