Ontbindingsrecht van hygiënische producten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 12:58
Het ontbindingsrecht (hier vaak Wet Koop op Afstand genoemd) vind ik persoonlijk een goed en fijn consumentenrecht. Uiteraard zitten er wat haken en ogen aan en wordt er (soms echt op bizarre wijze) misbruik van gemaakt, maar kijkend naar het gehele plaatje vind IK het een fijn recht voor consumenten, echter snap ik ook de groeiende weerstand van de verkopende partijen.

Wat ik mij wel afvraag, is hoe om te gaan met producten die het stempel "hygiënische product" hebben. Die mag je voor zover ik weet namelijk niet terug sturen. Zie de link onderaan wat je wel en niet terug mag sturen.

Ik heb soms het gevoel dat bedrijven hier ook een beetje misbruik van maken. De Mediamarkt bestempeld een Dyson Pure Cool (even kort gezegd een luchtverfrisser) bijvoorbeeld ook als hygiënisch product.

Nu snap ik het hygiënische aspect uiteraard wel, een gebruikte tandenborstel of een dildo waar de poep resten nog op zitten kan je uiteraard niet terugsturen en dat moeten we ook niet willen met zn alle denk ik....toch? ;)

Wat ik moeilijke gevallen vind, zijn bijvoorbeeld oordopjes/koptelefoons etc.
Die mag je ook niet terugsturen (wat ik ergens kan begrijpen), maar die kan je vervolgens ook nergens proberen. Er zijn al niet zoveel winkels meer (en worden er steeds minder) en als ze het al op voorraad hebben kan/mag je het niet proberen.

Ook een Mediamarkt heeft geen voorbeeld modelletjes hangen. Die zou ik dan bijvoorbeeld met een soort hoesje erom/overheen willen kunnen testen.

Ik heb best moeilijke/gevoelige oren, veel oordopjes vallen eruit of doen pijn (koptelefoons vallen er uiteraard niet uit, maar zitten dan gewoon niet lekker). Ik durf dus ook bijvoorbeeld simpelweg geen BT oordopjes te kopen omdat ik een grote kans heb dat ze niet goed zitten. En omdat ze dan dus niet terug mogen is het "poefffff weg 200+ euro".

Hoe gaan andere tweakers hier mee om?

Zou het een idee zijn als een grote shop (MM, BOL, Coolblue etc.) een aantal oordopjes beschikbaar stellen als "pas/test model" (uiteraard met hygiënische hoesjes erbij ofzo)? Die kan je dan meebestellen met je echte product en als het dan niet bevalt stuur je het beide terug, en anders stuur je alleen het pas/test model terug.

Link:
Https://www.webwinkelkeur...roepingsrecht-bedenktijd/

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

https://wetten.overheid.n...2b_Paragraaf3_Artikel230p

ik zie je benoemde artikel gelijk aan waaier/ventilator. wat niets met een hygiëne product te maken heeft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem met BT oortjes en kan je vertellen dat ik nu de trotse bezitter van zo'n 6 mdoellen ben (die er nog steeds allemaal evenwel uit vallen tijdens het hardlopen, ook al haken ze om het oor en zitten er 30 verschillende maten rubbertjes e.d. bij)

Als je een oplossing gevonden hebt hoor ik het graag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:27:
https://wetten.overheid.n...2b_Paragraaf3_Artikel230p

ik zie je benoemde artikel gelijk aan waaier/ventilator. wat niets met een hygiëne product te maken heeft.
Het is een luchtfilter, dus er zitten wel weer vebruiksartikelen in. Hoewel dat in de wet geen stand gaat houden (want filter kan vervangen worden) kan ik me de weerstand van verkopers in dat geval wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:02
Zijn aftershokz dan niet wat? Die zitting niet in je oor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Pre-internet, met zat keus aan winkels zelfs, kon ik oordoppen ook nergens proberen.

Zie je punt qua retourrecht dan ook niet.

Als je ‘moeilijke oren’ hebt zou ik gaan voor otoplastieken / oordoppen op maat. Kost wat en weet niet of ze er al in BT zijn. Het Googlen waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:41
Coolblue bood een paar maanden geleden Tweedekans aan voor oordoppen, dus volgens mij ondersteunen zij het retour sturen wel gewoon. Ik heb niet gekeken hoe het nu zit, maar wellicht een tip.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:27:
Ik heb exact hetzelfde probleem met BT oortjes en kan je vertellen dat ik nu de trotse bezitter van zo'n 6 mdoellen ben (die er nog steeds allemaal evenwel uit vallen tijdens het hardlopen, ook al haken ze om het oor en zitten er 30 verschillende maten rubbertjes e.d. bij)

Als je even jouw emailadres in een DM stuurt, dan mail ik je een inschrijfformulier voor de WMMMOWOFO Club (zie voetnoot) :P

Zonder gekheid, ik kan mij zo moeilijk voorstellen dat het bij mensen met iets minder moeilijke oren dan helemaal geen issue is. Zit dat dan vrijwel altijd gewoon maar goed/lekker? ALS (redelijk) veel mensen 2 a 3 setjes nodig hebben om tot de juiste keuze te komen (ook lettend op geluidskwaliteit) dan is dit toch best een issue...

Houding MM tov Dyson product houdt inderdaad wettelijk geen stand (nagevraagd bij rechtsbijstand, konden het uiteraard niet garanderen maar inderdaad ook vanwege losse filter argument gaven ze wel aan dat ik het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zou winnen ) maar dan kom je bij het gelijk hebben / gelijk krijgen verhaal uit...

@Verwijderd, Uiteraard kan je iets op maat laten maken, maar ging mij meer om deze wet met de geldende uitzonderingen en de daaruit voortkomende uitdagingen. Pre-internet kan ik mij nog herinneren dat ik toch echt hier en daar koptelefoons heb kunnen testen, die kan je dan op verschillende plekken in pluggen zodat je naar verschillende soorten muziek kon luisteren. (Oordopjes weet ik niet meer / kan ik mij niet herinneren)

Wij-Mensen-Met-Moeilijke-Oren-Willen-Ook-Fancy-Oordopjes Club.

[ Voor 36% gewijzigd door Operations op 22-10-2019 20:32 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 16:22

WCA

Er zijn wel winkels waar je dopjes/koptelefoons gewoon terug mag sturen (bol.com bijv. dacht ik)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Operations om het dan iets breder te trekken: ik kon vroeger een heleboel producten niet uitproberen. En er was geen internet als bron voor reviews!

De wet is bedoeld om de consument gelijke mogelijkheid te geven om een product te beoordelen als in een winkel.

Met dat in het achterhoofd vind ik het redelijk normaal dat zo’n luchtreiniger niet retour mag. In de winkel staat zo’n ding ook niet met filter. Naar de letter van de wet ben ik het eens dat het mogelijk zou moeten zijn. Het filter zou ook, als alternatief, nog geseald kunnen worden.

Probleem met dit soort dingen is de logistiek. Een retour kost sowieso bakken geld. Extra controles of de hygiënisch gevoelige onderdelen vervangen nog meer. Dat gaat ten koste van de markt, op zijn beurt lonen, etc. Kleine spelers die minder ruime retourmogelijkheden hebben verliezen het van de Amazon’s en Bol’s. Heb je straks alleen die partijen over - waarbij Amazon dus al bekend staat als slechte *kuch* werkgever.

Oortjes zijn een heel specifiek en lastig voorbeeld trouwens. En heb zelf nooit in-ear gevonden die echt goed blijven zitten (senheisser ooit, met verstelrubbertjes) Daar buiten vind ik het retourrecht een ruim (voor)recht voor de consument.

Edit op jouw edit: over ear kon inderdaad getest worden bij de betere zaken, in-ear heb ik nooit gezien.

Een service die standaard pluggen naar otoplasten omzet? Iets met stuk klei zelf ooragdruk maken, 3D printen? Ooradapter ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 16:45

YRH

Bij Coolblue heb ik wel gewoon Airpods besteld om ze thuis te kunnen testen (om ze vervolgens heeel snel weer terug te sturen).
Gewoon het volledige bedrag terug gekregen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:42:

Met dat in het achterhoofd vind ik het redelijk normaal dat zo’n luchtreiniger niet retour mag. In de winkel staat zo’n ding ook niet met filter. Naar de letter van de wet ben ik het eens dat het mogelijk zou moeten zijn. Het filter zou ook, als alternatief, nog geseald kunnen worden.
@Verwijderd,

Maar wat het is qua deze Dyson producten (heb er twee), ze worden vaak gekocht om de lucht te zuiveren voor mensen met allergieën / astma etc. Dit kan je onmogelijk in de winkel ervaren, je moet er thuis achter komen of het (voldoende) werkt in jouw eigen omgeving (dus reviews zeggen ook vaak onvoldoende).

Nogmaals ik snap het ook vanaf de kant die jij benoemd echt wel hoor. Zijn ook valide argumenten, transport / kosten etc. Qua kleding vind ik het eigenlijk te absurd voor worden dat er mensen zijn die 20 paar schoenen (of iets anders) bestellen om er vervolgens 18 of 19 terug te sturen. En ja dat gebeurd echt met grote regelmaat. Heb/had wat contacten op retour afdelingen (o.a. Bol, Zalando).

Vroeg mij simpelweg af of meer mensen hier ook (af en toe) tegen aan lopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Operations op 22-10-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Operations om je laatste vraag te beantwoorden: jazeker ;)

Heb in mijn leven, met en zonder internet en / of retourrecht, heel wat miskopen gedaan in mijn leven.

offtopic:
voor luchtreinigers zijn luchtverplaatsing en gegevens van filtering volgens mij bekend. Stond zoiets op mijn stofzuiger over EPA(?) filter. Die zijn er in gradaties. Technisch wat onderlegd persoon zou op basis van die informatie een inschatting kunnen maken. Eerder nog zie ik het paramedische apparatuur en zou ik informeren bij speciaalzaak (nu blijkt dat ik, op late leeftijd, astma heb ga ik dat ook maar doen)

Edit - zal zo even wachten tot jij uit-geedit bent ;) - je kunt het ook zien als een overgangsfase naar een ander winkelmodel. Als de schoenen voordelig getransporteerd kunnen worden (kijk naar model van Picnic met lokale distributiepunten, en centrale breng en afhaalpunten bij diverse winkels voor Bol ed) zal het best meevallen. Denk dat de ‘uitval’ door geopende producten in die branche ook lager uitvalt dan geopende spelcomputers e.d. Schoenen terug in nieuwe doos, nieuw stukje papier. Ik verwacht overigens in een kledingzaak ook dat een broek al eens gepast kan zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:12:

offtopic:
voor luchtreinigers zijn luchtverplaatsing en gegevens van filtering volgens mij bekend. Stond zoiets op mijn stofzuiger over EPA(?) filter. Die zijn er in gradaties. Technisch wat onderlegd persoon zou op basis van die informatie een inschatting kunnen maken. Eerder nog zie ik het paramedische apparatuur en zou ik informeren bij speciaalzaak (nu blijkt dat ik, op late leeftijd, astma heb ga ik dat ook maar doen)
Is helemaal waar en toch gaat dit regelmatig mis. Vaak omdat je niet kan inschatten hoe "groot" het probleem is thuis. Dat zou je dan nog kunnen laten meten, maar ja dat is ook niet gratis. Dan kan je altijd de duurste / meest uitgebreide nemen, maar dat is echt een duur geintje in veel en dit soort gevallen.

Ook hier heb je zeker geen ongelijk hoor, maar verder dan een inschatting kom je mijn inziens niet en die is helaas toch ook regelmatig niet goed.

Ik ken zeker een handje vol mensen (die echt wel in staat zijn specs te lezen, echt wel in winkels zijn geweest etc.) Maar er toch 2 a 3 pogingen over gedaan hebben om de juiste te vinden. En toegegeven meteen de duurste kopen had dit voorkomen. Maar ja veel mensen zoeken toch naar een goede prijs/kwaliteit verhouding ipv altijd maar het duurste model te kopen.

Grappige van terug naar lokale distributiepunten, is dat we daar eigenlijk "net" vanaf zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 22-10-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Operations en daarvoor bestaat bestond de vakzaak. Mijn moeder kocht vorig jaar TV bij lokale handelaar. Thuis afgeleverd en ingesteld. Twee keer langs geweest omdat het niet helemaal goed was qia geluid. Daarna zonder morren, en na twee maanden, omgeruild.

Service heeft een prijs ;) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:23:
@Operations en daarvoor bestaat de vakzaak. Mijn moeder kocht vorig jaar TV bij lokale handelaar. Thuis afgeleverd en ingesteld. Twee keer langs geweest omdat het niet helemaal goed was qia geluid. Daarna zonder morren, en na twee maanden, omgeruild.

Service heeft een prijs ;) :p
Beviel niet of stuk na twee maanden?

Je hebt niet overal speciaal / vakzaken van. Sterker nog dat soort zaken verdwijnen steeds sneller / vaker (bepaalde sectoren uitgezonderd).

Zijn juist de Bol & Coolblue 's van deze wereld die gaan overblijven. Zelfs MM trekt het huidige business model eigenlijk niet. (Te veel vierkante meters)

Trekt het niet in de zin van dat het op den duur niet houdbaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door Operations op 22-10-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat het geluid van de TV niet beviel. Nog gekeken naar sounbar e.d. Maar dat was te lastig en te groot / lelijk.

Dat de grote online jongens de vakzaak van de markt drukken is nu net het argument dat ik ‘tegen’ de wet koop op afstand maak. Het voordeel wat je wilt ‘uitgebreid en functioneel een product testen’ biedt het niet (een weekend gamen en ps4 beduimeld met hamka’s vlekken terug sturen lijkt me niet de bedoeling) en de zaak die die service (tegen een meerprijs maar met kennis van zaken dus eerder de juiste Dyson(?!)) verdwijnt er door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:33:
Omdat het geluid van de TV niet beviel. Nog gekeken naar sounbar e.d. Maar dat was te lastig en te groot / lelijk.

Dat de grote online jongens de vakzaak van de markt drukken is nu net het argument dat ik ‘tegen’ de wet koop op afstand maak. Het voordeel wat je wilt ‘uitgebreid en functioneel een product testen’ biedt het niet (een weekend gamen en ps4 beduimeld met hamka’s vlekken terug sturen lijkt me niet de bedoeling) en de zaak die die service (tegen een meerprijs maar met kennis van zaken dus eerder de juiste Dyson(?!)) verdwijnt er door.
Mee eens.... Dat de grote jongens die zaken wegdrukken.

Maar door dat op conto van deze wet te schrijven, geef je deze wet dan niet iets te veel "eer"?

Het terugstuur percentage ligt rond 8% (meen ik regelmatig voorbij te zien komen). De desbetreffende zaken verdwenen ook al als warme broodjes voor deze wet geïntroduceerd werd toch?

Sterker nog dat is toch al het geval sinds de komst van internet dan wel de periode net daarna waarin internet een niet meer te ontkennen rol is gaan spelen in de samenleving (Excuus voor de wat kromme omschrijving)?
Dat heeft toch meer te maken met lagere kosten door dingen als geen fysieke winkels, geen liggende winkel voorraad (zowel qua opslag als qua waarde vermindering), schaal voordeel bij inkoop, consumenten die op een hele makkelijke manier de mogelijkheid kregen om prijzen te vergelijken etc. ?

En vond je de situatie beter toen deze wet nog niet bestond? Ik vraag dus niet of vroeguh alles beter was he :p

(Je zegt overigens niet dat het 100% door de wet komt)

[ Voor 16% gewijzigd door Operations op 23-10-2019 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar SF.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Koptelefoons kun je bij diverse zaken zoals bax-shop testen. De verkoper van de MM in Utrecht bood mij ook aan om een koptelefoon uit te proberen. Verder bestel ik veel online. Als bol.com, Amazon en Coolblue deden niet moeilijk bij mij.

Oordopjes kon je in ieder geval bij bol.com retourneren. Dat was in ieder geval 6 jaar geleden zo, geen idee of dat veranderd is.

Maar het is inderdaad een probleem... Bij dit soort persoonlijke artikelen, weet je vooraf niet wat goed is. Net als bij een computermuis en in mindere mate een toetsenbord, moet je het zelf ervaren.

[ Voor 21% gewijzigd door hoi1234 op 23-10-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:27:

Heb keer of 3-4 koptelefoons geruild/teruggestuurd omdat die niet voldeden. (oa Sony met slecht geluid, Apple wat Fake was(Bol) en overige bij CB)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
hoi1234 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:26:
Koptelefoons kun je bij diverse zaken zoals bax-shop testen. De verkoper van de MM in Utrecht bood mij ook aan om een koptelefoon uit te proberen. Verder bestel ik veel online. Als bol.com, Amazon en Coolblue deden niet moeilijk bij mij.

Oordopjes kon je in ieder geval bij bol.com retourneren. Dat was in ieder geval 6 jaar geleden zo, geen idee of dat veranderd is.

Maar het is inderdaad een probleem... Bij dit soort persoonlijke artikelen, weet je vooraf niet wat goed is. Net als bij een computermuis en in mindere mate een toetsenbord, moet je het zelf ervaren.
echter zijn oordopjes uit hygienisch oogpunt onverkoopbaar als ze geopend zijn..
ik neem iig aan dat jij ook niet blij bent met geopende oordopjes omdat de vorige koper ze niet fijn vond zitten?
muis en toetsenbord zijn toch van een andere orde imho..

kleding is ook een leuke: officieel moet men die kunnen passen.. wat zien wij rond deze tijd (halloween, of rond carnaval):
kostuums die overduidelijk uit de verpakking zijn gehaald (retourreden: past niet, of iets soort gelijks) en precies binnen de bol.com retourtermijn zijn teruggestuurd: klant heeft in die tijd gewoon het product kunnen dragen, feestje e.d. kunnen hebben en de winkelier zit opgescheept met zooi die hij/zij nooit/nauwelijks meer kwijt raakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
mschol schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

echter zijn oordopjes uit hygienisch oogpunt onverkoopbaar als ze geopend zijn..
ik neem iig aan dat jij ook niet blij bent met geopende oordopjes omdat de vorige koper ze niet fijn vond zitten?

kleding is ook een leuke: officieel moet men die kunnen passen.. wat zien wij rond deze tijd (halloween, of rond carnaval):
kostuums die overduidelijk uit de verpakking zijn gehaald (retourreden: past niet, of iets soort gelijks) en precies binnen de bol.com retourtermijn zijn teruggestuurd: klant heeft in die tijd gewoon het product kunnen dragen, feestje e.d. kunnen hebben en de winkelier zit opgescheept met zooi die hij/zij nooit/nauwelijks meer kwijt raakt
Tja, dat zijn/waren de eigen regels van bol.com. Fijn dat ze net dat extra beetje service willen verlenen.

Dat stukje service maakt wel dat ik de koptelefoon of oordopjes bij hen koop. Daarbij, we kunnen ons ook gewoon minder aanstellen. Als die dingen ontsmet, netjes schoongemaakt en opnieuw ingepakt worden, zal er niemand zijn die wat merkt. Het is niet alsof je op first look of gamescom een eigen PSVR mag uitproberen. Toen ik er was, werd de PSVR even met een alcoholdoekje schoongemaakt en dat was het. Waar zijn we zo vies van? Oordopjes moet je zelf uiteindelijk ook regelmatig even schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mschol schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Ja mag kleding passen, niet dragen. schoeisel net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:42:
[...]

Ja mag kleding passen, niet dragen. schoeisel net zo.
en niemand die het verschil kan zien (tenzij overduidelijke vlek ofzo) :)F dus wordt dat (vermoedelijk) massaal misbruikt.
gezien de gemiddelde koper van bol is dat vermoeden meestal 99% zeker.

passen is binnen 1 dag gedaan, dan heb je niet 21 dagen nodig wat te retouneren, maarja die ruimte krijgt men wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mschol schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:06:
[...]

en niemand die het verschil kan zien (tenzij overduidelijke vlek ofzo) :)F dus wordt dat (vermoedelijk) massaal misbruikt.
gezien de gemiddelde koper van bol is dat vermoeden meestal 99% zeker.

passen is binnen 1 dag gedaan, dan heb je niet 21 dagen nodig wat te retouneren, maarja die ruimte krijgt men wel..
Klopt vaak wordt er misbruik van gemaakt. dat was/is ook al tijden zo bij oa C&A (kennisje van mij werkt daar al jaren) Maar men kijkt wel of de kaartjes aan het artikel zitten en of de kleding niet ruikt. geur van oa bier ruik je al direct zonder te snuffelen aan het artikel. net hoe degene die het controleert ermee omgaat, of zijn/haar instructies. verder heb je bedenktijd/afkoelperiode van 14 dagen volgens de wet. verruiming daarvan is aan de verkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
In Retour sturen van hoofdtelefoon is al veel geschreven over hygiënische producten. De prejudiciële vraag waar ik toen over schreef is inmiddels beantwoord. Als je in het antwoord begint te lezen vanaf r.o. 29 krijg je een aardig beeld van wat er onder de uitzondering valt. Via "hoog niveau van consumentenbescherming" en "een uitzondering (..) op het herroepingsrecht [moet] eng worden uitgelegd" concludeert het hof dat de uitzondering voor hygiënische producten slechts geldt indien
(..) een goed, nadat de verzegeling van de verpakking ervan is verbroken, definitief niet meer kan worden verkocht om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne, omdat de aard zelf van dit goed het voor de handelaar onmogelijk of uiterst moeilijk maakt om maatregelen te treffen waarmee hij het opnieuw kan aanbieden zonder af te doen aan een van beide eisen.
Specifiek over matrassen:
42 Om te beginnen blijkt een dergelijke matras, ook al is die misschien gebruikt, door dit loutere feit niet definitief ongeschikt te zijn voor een nieuw gebruik door een derde of voor een nieuwe verkoop. In dit verband volstaat het met name eraan te herinneren dat eenzelfde matras wordt gebruikt door opeenvolgende gasten van een hotel, dat er een markt voor tweedehands matrassen bestaat en dat gebruikte matrassen grondig kunnen worden gereinigd.

43 Verder kan een matras, wat het herroepingsrecht betreft, worden gelijkgesteld met een kledingstuk.

44 In dit verband blijkt uit de overwegingen 37 en 47 van richtlijn 2011/83 dat de Uniewetgever beoogde de koper van een kledingstuk in de context van een verkoop op afstand toe te staan, dit te testen „om de aard, de kenmerken en de werking [ervan] na te gaan” en, in voorkomend geval, na die test zijn herroepingsrecht uit te oefenen door terugzending van het kledingstuk naar de handelaar.

45 Vast staat dat vele kledingstukken bij een normale pasbeurt rechtstreeks met het menselijk lichaam in aanraking kunnen komen, zoals dat ook bij het testen van matrassen niet kan worden uitgesloten, zonder dat daarvoor in de praktijk eisen worden gesteld in de zin van een speciale bescherming om dat contact bij het passen te vermijden.

46 Zoals de advocaat-generaal in punt 34 van zijn conclusie heeft opgemerkt, is een dergelijke gelijkstelling van die twee categorieën goederen – te weten kledingstukken en matrassen – mogelijk, omdat zelfs bij rechtstreeks contact van die goederen met het menselijk lichaam kan worden aangenomen dat de handelaar in staat is om deze goederen, na terugzending ervan door de consument, door een behandeling zoals een reiniging of een ontsmetting geschikt te maken voor nieuw gebruik door een derde en dus voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van gezondheidsbescherming of hygiëne.
Dus ja: oordopjes en hoofdtelefoons mag je gewoon terugsturen.

Ik zou dit willen samenvatten in de volgende eenvoudige maatstaf: zou je het product, eventueel na wassen of schoonmaken, door een bekende laten gebruiken? Een matras, hoofdtelefoon of oordopjes wel, een "gebruikte tandenborstel of een dildo waar de poep resten nog op zitten" (voorbeelden uit de OP) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
GlowMouse schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:06:
In Retour sturen van hoofdtelefoon is al veel geschreven over hygiënische producten. De prejudiciële vraag waar ik toen over schreef is inmiddels beantwoord. Als je in het antwoord begint te lezen vanaf r.o. 29 krijg je een aardig beeld van wat er onder de uitzondering valt. Via "hoog niveau van consumentenbescherming" en "een uitzondering (..) op het herroepingsrecht [moet] eng worden uitgelegd" concludeert het hof dat de uitzondering voor hygiënische producten slechts geldt indien

[...]

Specifiek over matrassen:

[...]

Dus ja: oordopjes en hoofdtelefoons mag je gewoon terugsturen.

Ik zou dit willen samenvatten in de volgende eenvoudige maatstaf: zou je het product, eventueel na wassen of schoonmaken, door een bekende laten gebruiken? Een matras, hoofdtelefoon of oordopjes wel, een "gebruikte tandenborstel of een dildo waar de poep resten nog op zitten" (voorbeelden uit de OP) niet.
dat is allemaal wel erg subjectief imho: een geopende dildo met poepresten is prima hygiënisch te reinigen (die zijn inprinciepe waterdicht) om daarna door te verkopen (sterker nog, er is ook een 2dehands markt voor dat soort spul) , oordopjes echter niet (oorsmeer dat IN de dopjes kan komen wat niet weg te halen is zonder het oordopje uit elkaar te halen)
allebei uiteraard uitgegaan van een enorm smerige situatie.

in beide gevallen (indien geopend dus) zou ik bedanken voor het product

uiteraard persoonlijke mening enzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door mschol op 23-10-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
mschol schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

dat is allemaal wel erg subjectief imho: een geopende dildo met poepresten is prima hygiënisch te reinigen (die zijn inprinciepe waterdicht) om daarna door te verkopen (sterker nog, er is ook een 2dehands markt voor dat soort spul) , oordopjes echter niet (oorsmeer dat IN de dopjes kan komen wat niet weg te halen is zonder het oordopje uit elkaar te halen)
allebei uiteraard uitgegaan van een enorm smerige situatie.

in beide gevallen (indien geopend dus) zou ik bedanken voor het product

uiteraard persoonlijke mening enzo :)
@GlowMouse, haalt juridische uitspraak erbij (Dus zo is het volgens de wet).
Zoals wel vaker is het juridisch anders dan wat onderbuik gevoel zegt (Alhoewel onderbuik bij iedereen wat anders kan aangeven :p )

En Glowmouse dank voor de info, dan zit je nog steeds wel met wat ik eerder aanhaalde "gelijk hebben tov gelijk krijgen". Helaas houden (ook de grote) webshop zich steeds vaker niet aan de wet. Ik zie dat om mij heen steeds gebeuren mbt garantie gevalletjes. En zie dan maar eens je gelijk te halen, ja lukt vaak wel....met veel geduld, eigen inzet, extra kosten en bij de wat duurdere dingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Operations op 23-10-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Operations schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:17:
[...]

@GlowMouse, haalt juridische uitspraak erbij (Dus zo is het volgens de wet).
Zoals wel vaker is het juridisch anders dan wat onderbuik gevoel zegt (Alhoewel onderbuik bij iedereen wat anders kan aangeven :p )
dat weet ik, ik (probeer) alleen aan te kaarten dat zijn samenvatting vrij weinig lijkt te kloppen, ookal is het strikt juridisch gezien misschien correct..

maar goed, ik kan hier alleen maar vinden dat de rechter hier de plank volledig misslaat, met het gezeik voor de ondernemer tot gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
mschol schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:33:
[...]

dat weet ik, ik (probeer) alleen aan te kaarten dat zijn samenvatting vrij weinig lijkt te kloppen, ookal is het strikt juridisch gezien misschien correct..

maar goed, ik kan hier alleen maar vinden dat de rechter hier de plank volledig misslaat, met het gezeik voor de ondernemer tot gevolg
Helaas is dat regelmatig het gevolg van deze wet, maar was het voor deze wet niet zo dat de consument vaak aan het kortste eind trok?

[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 23-10-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

koptelefoons zijn onder te verdelen in in-ear. over-ear, on-ear. waarbij in-ear echt wel onder hygiëne(artikel) vallen.

ingangsdatum 19 juni 2015, geldig t/m 23 okt 2019; de levering van een goed die niet geschikt is om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne, en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken(als eerder aangegeven artikel)

discussie wat wel en wat niet, blijft redelijk 'grijs gebied' tussen winkel en consument. ondergoed is sowieso vaak uitgesloten(bikini slip) alle andere artikelen moet de verkoper je duidelijk over informeren, dat alleen gesloten in verpakking retour kan worden genomen. discussie van parfum is ook al eerder besproken.

edit: over matrassen; er zijn steeds meer winkels waar je een matras langere tijd mag testen/uitproberen. 100 dagen is niet raar tegenwoordig.

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 23-10-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
mschol schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

dat is allemaal wel erg subjectief imho: een geopende dildo met poepresten is prima hygiënisch te reinigen (die zijn inprinciepe waterdicht) om daarna door te verkopen (sterker nog, er is ook een 2dehands markt voor dat soort spul)
Het ligt eraan of het materiaal poreus is. TPR is bijvoorbeeld poreus terwijl je dat misschien niet verwacht.
oordopjes echter niet (oorsmeer dat IN de dopjes kan komen wat niet weg te halen is zonder het oordopje uit elkaar te halen)
Ik zie hier eerlijk gezegd het probleem niet van in. Ten eerste moet je oordopjes behoorlijk lang gebruiken voordat er oorsmeer in het dopje zelf komt, en dan nog vind ik het nog niet zo'n smerige situatie. Bekenden mogen best mijn in-ears uitproberen.
Pagina: 1