Hi,
Zoals te lezen valt aan mijn voorgaande topic ben ik nog steeds op zoek naar de beste draagbare pc met zoveel als mogelijk kracht qua gaming. Ik heb circa 5 jaar geleden de Lian Li 100 gekocht waar ik tevreden over ben en zo is mij ook in een vorig topic de Lian Li 150 voorgesteld wat ik een aantrekkelijke optie vind. Echter heb ik ook zitten kijken naar een mooie midtower van beQuiet welke zoals de naam al doet vermoeden een stuk stiller zou moeten zijn.
Huidig ervaring small case (Lian Li 100):
Gamen, naar vrienden gaan en het dagelijkse werken, e-mailen etc.
Ik speel graag (grafisch zware) games zoals Ark Survival Evolved, Greedfall, FarCry 6, Anno 1800.
Kosten zijn even niet van belang in dit topic.
Mijn vragen:
Zoals te lezen valt aan mijn voorgaande topic ben ik nog steeds op zoek naar de beste draagbare pc met zoveel als mogelijk kracht qua gaming. Ik heb circa 5 jaar geleden de Lian Li 100 gekocht waar ik tevreden over ben en zo is mij ook in een vorig topic de Lian Li 150 voorgesteld wat ik een aantrekkelijke optie vind. Echter heb ik ook zitten kijken naar een mooie midtower van beQuiet welke zoals de naam al doet vermoeden een stuk stiller zou moeten zijn.
Huidig ervaring small case (Lian Li 100):
- De grootste problemen waar ik tegen aan loop met uberhaupt een mini-itx case zijn de hitte en het geluid (ja de een volgt de ander). Zo wordt mijn GPU bij intensief gamen al snel 80-90 graden (de grafische kaart is wel van ITX uitvoering dus kan wel max 105 graden aan) en produceert mijn PC bij intensief gamen 35-40 decibel (gemeten vlak naast mijn case). Ik zou dit in de Lian Li 150 eventueel kunnen afvangen met een degelijke waterkoeler (of simpelweg meer fans dan 1 of 2) maar ik heb hier geen ervaring mee.
- Ik wil bovenal een case die mobiel is dus ben ik erg onder de indruk van de Lian Li 150 o.a omdat die een volledige videokaart ondersteunt, als ook meerdere fans en een mooi raampje heeft (tja..RGB fans he).
- Het geluidsniveau zou ik het liefst tussen de 20-30 decibel zien. Mogelijke oplossingen/alternatieven voor geluidsreductie is waterkoeling aanbrengen in een grotere kast, grotere fans (van 140mm), simpelweg meer fans en/of een stillere behuizing (Mini tower van BeSilent bijv.).
Een raampje en een RGB-fan is in zo'n build uiteraard ook geen probleem.
De BeSilent behuizing zelf heeft allerlei snufjes zoals geluidswandjes en fanpositionering waarmee geluid zoveel als mogelijk wordt geremd.
Een grotere behuizing heeft ook een betere airflow, maar dit effect is echter klein (zie deze video). Het belangrijkste is dat je uberhaupt airflow hebt maar als er een boel kabels voor zitten maakt dat weinig uit. - Je zou denken dat het ondoenelijk is om zo'n kast iedere keer mee te moeten nemen maar gek genoeg zijn er wel MidTower tassen/rugzakken. Ik geef wel toe het ziet er niet erg comfortabel om even in de midtower op te tillen, in de tas te doen en te dragen.
- Ook heeft een midtower meestal meer ruimte bij de PCI slots dus zou ik (nog) een m.2 SSD hierop kwijtkunnen of evt. een tweede videokaart en met een SLI bridge verbinden voor nog betere preformance. In mijn huidige Lian Li is er weinig ruimte bij de grafische kaart en wordt het erg warm.
Gamen, naar vrienden gaan en het dagelijkse werken, e-mailen etc.
Ik speel graag (grafisch zware) games zoals Ark Survival Evolved, Greedfall, FarCry 6, Anno 1800.
Kosten zijn even niet van belang in dit topic.
Mijn vragen:
- Wat zouden jullie adviseren?
Optie A. Toch voor de Lian Li 150 gaan en de mogelijke geluidslast voor lief nemen?
Optie B. Voor de beQuiet MidTower behuizing gaan, een MidTower kast kopen (voor als ik naar vrienden en LAN parties ga)? - Is een geluidslevel van 25-35 max uberhaupt realistisch te behalen tijdens intensief gamen voor een gamepc?
- Is watercooling aanbrengen in een draagbare Mini-ITX case (1 keer per week ga ik wel naar vrienden of familie met mijn case) een goed of slecht idee? Kan dit kwaad tijdens transport?
- Zijn er andere redenen die ik over het hoofd zie waarom ik juist wel/niet zou kiezen voor de mini case of de midtower?