Lening aan elkaar in nieuwe box 3 om belasting te ontwijken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.773 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Is het met de nieuwe regels in box 3 straks mogelijk om belasting te ontwijken door met een bekende een lening af te sluiten? Dus beide leen je elkaar bijvoorbeeld € 100.000,- uit. Je stelt contractjes op en betaald elkaar maandelijks een rente en aflossing. Dan heb je beide hetzelfde geldbedrag op de rekening staan maar een lening van € 100.000,- dus kun je beide ongeveer € 3000,- aftrekken.

Ik mis vast iets? 8)7 Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Henkieprob op 22-10-2019 08:21)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Henkieprob schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 00:34:
Dan heb je beide hetzelfde geldbedrag op de rekening staan maar een lening van € 100.000,- dus kun je beide ongeveer € 3000,- aftrekken.
De lening die je uit hebt staan is zelf ook weer bezit. Dus je hebt dan 100k op de rekening, 100k schuld en een vordering op iemand van 100k. Dus netto alsnog 100k bezit, vooropgesteld dat je alles helemaal tegen elkaar weg kan strepen.

Als er dan nog steeds een drempel is eindig je zelfs met netto meer vermogen dan je zonder die constructie had ;)
Bovendien zal die vordering vast ook tegen het hoge VRH-tarief gerekend worden, waardoor je daar ook nog eens verlies op gaat maken.

Zie verder ook de opmerking van @Cadezo die dat al minder expliciet aangaf :)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dit valt gewoon onder 'Overige vorderingen' (https://www.belastingdien...eend_geld_en_contant_geld), en moet je gewoon opgeven als bezitting bij de Aangifte Inkomstenbelasting. Doordat de lening slechts in beperkte mate verrekend kan worden met bezittingen en bovendien als 'Overige bezittingen' zal worden gezien in de herziene box 3 (met dito forfaitair rendement) is dit zelfs nog minder aantrekkelijk dan op dit moment (waar het ook overigens al niet werkt). Deze vorm van arbitrage zal daarom niet slagen.

Overigens wordt aan de exacte uitwerking van de herziening van box 3 nog gewerkt en zal deze naar verwachting pas vanaf 2022 ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-07 10:58
Dit is alleen maar ongunstig ivm de drempel voor schulden in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 10:18
Is het met de nieuwe regels in box 3 straks mogelijk om belasting te ontwijken door met een bekende een lening af te sluiten? Dus beide leen je elkaar bijvoorbeeld € 100.000,- uit. Je stelt contractjes op en betaald elkaar maandelijks een rente en aflossing. Dan heb je beide hetzelfde geldbedrag op de rekening staan maar een lening van € 100.000,- dus kun je beide ongeveer € 3000,- aftrekken.

Ik mis vast iets? 8)7 Alvast bedankt.
Je kan niet van alle leningen de rente aftrekken van je inkomen. Dus ook dat gaat niet zomaar op. Je moet het aantoonbaar voor je woning gebruiken. Dus heb je beide een ton afgelost en niets meer op de rekening staan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dan heb je beide hetzelfde geldbedrag op de rekening staan maar een lening van € 100.000,- dus kun je beide ongeveer € 3000,- aftrekken.
De lening die je uit hebt staan is zelf ook weer bezit. Dus je hebt dan 100k op de rekening, 100k schuld en een vordering op iemand van 100k. Dus netto alsnog 100k bezit, vooropgesteld dat je alles helemaal tegen elkaar weg kan strepen.

Als er dan nog steeds een drempel is eindig je zelfs met netto meer vermogen dan je zonder die constructie had ;)
Bovendien zal die vordering vast ook tegen het hoge VRH-tarief gerekend worden, waardoor je daar ook nog eens verlies op gaat maken.

Zie verder ook de opmerking van @Cadezo die dat al minder expliciet aangaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wat mij betreft moet je je überhaupt schamen dat je deze vraag stelt. Ik mag ook aannemen dat dit net zo onwenselijk is op Tweakers als vragen over illegale streams of torrents.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:51
D-e-n schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:24:
Wat mij betreft moet je je überhaupt schamen dat je deze vraag stelt. Ik mag ook aannemen dat dit net zo onwenselijk is op Tweakers als vragen over illegale streams of torrents.
Belastingontduiking is illegaal, belastingontwijking niet.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Dus gewoon het geld cash ergens bewaren in een oude sok. Er zijn altijd bergen mazen in al die wetten, niet dat ik het goedkeur. Maar we worden zoeizo uitgekleed door onze overheid, dus ik snap dat men ergens gaat kijken hoe ze geld kunnen besparen op de zoveelste opgehouden hand van onze overheid.

Interessante constructie, niet iets wat ik persoonlijk zou doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07 13:26
Wowhead schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:32:
Dus gewoon het geld cash ergens bewaren in een oude sok. Er zijn altijd bergen mazen in al die wetten, niet dat ik het goedkeur. Maar we worden zoeizo uitgekleed door onze overheid, dus ik snap dat men ergens gaat kijken hoe ze geld kunnen besparen op de zoveelste opgehouden hand van onze overheid.

Interessante constructie, niet iets wat ik persoonlijk zou doen.
Heb je enig idee wat de overheid allemaal doet?
Er zijn zat mensen op deze wereld die zo'n overheid zouden willen hebben. En ja, dat kost wel wat. En nee, niet elke euro wordt besteed zoals jij (en ik) dat wil. Maar iets meer dankbaarheid zou op z'n plaats zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
P1nGu1n schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:28:
[...]

TS zoekt een maas in de wet waarvoor deze niet bedoeld is. Dat je ergens mogelijk mee weg kan komen hoeft niet betekenen dat het moreel in de haak is.
Wowhead schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:32:
Dankzij het feit dat wij in dit rijke land een overheid hebben zijn er hier wegen waar je op kunt rijden, opleidingen die je kunt volgen, is er een klimaat waar jij en ik een opleiding kunnen volgen en zodoende geld kunnen verdienen. Wat @zeeg zegt dus.

TS komt me sowieso niet over als iemand die wordt "uitgekleed" door de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
P1nGu1n schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:28:
[...]

Juridisch heb je gelijk, moreel gezien is het wat mij betreft één pot nat. Maar goed zolang we multinationals grootschalig belasting legaal laten ontduiken ontwijken kan ik me niet heel druk erover maken als een particulier ook wat probeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-07 20:16
zeeg schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:36:
[...]

Heb je enig idee wat de overheid allemaal doet?
Er zijn zat mensen op deze wereld die zo'n overheid zouden willen hebben. En ja, dat kost wel wat. En nee, niet elke euro wordt besteed zoals jij (en ik) dat wil. Maar iets meer dankbaarheid zou op z'n plaats zijn.
Nou sorry.. maar sinds dat ik bij de overheid gedetacheerd zit.. moet ik zeggen dat ik het steeds lastiger vind om dankbaar te zijn. Wat een geldverkwisting hierzo. En niemand voelt zich verantwoordelijk voor de bak geld die er uit gaat want het raakt niemand direct in de portemonnaie.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:41:
[...]

Nou sorry.. maar sinds dat ik bij de overheid gedetacheerd zit.. moet ik zeggen dat ik het steeds lastiger vind om dankbaar te zijn. Wat een geldverkwisting hierzo. En niemand voelt zich verantwoordelijk voor de bak geld die er uit gaat want het raakt niemand direct in de portemonnaie.
Bij bedrijven zie ik het niet veel anders hoor. Natuurlijk het zou niet moeten, maar schijnbaar gaat het nou eenmaal zo bij grotere organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik zou zeggen verbreed je wereld eens wat meer, dan alleen Nederland. Zelf heb ik ruim 10 jaar in het buitenland gewoond, en daar heb je ook alle basis behoeftes en meer tegen een veel minder belasting druk dan hier in Nederland. Uiteraard zijn de voorzieningen prima hier en naar behoren maar er word steeds meer en vaker de hand opgehouden.

Alle dingen die jij opnoemt worden al dag en jaren betaald door alle burgers hier in Nederland.
In iedergeval zal ik mijn persoonlijke mening niet verder meer delen ivm ik te veel dit topic de-rail en dat is niet netjes van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
DonJunior schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:41:
[...]

Dat is niet alleen bij de overheid zo. Sterker nog: alle popiejopie management technieken, overbodige coachingstrajecten, brainstormsessies en verspilling door externe bueaus is uitgevonden in het bedrijfsleven. Het is een teken des tijds.
Wowhead schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:44:
Ik zou zeggen verbreed je wereld eens wat meer, dan alleen Nederland. Zelf heb ik ruim 10 jaar in het buitenland gewoond, en daar heb je ook alle basis behoeftes en meer tegen een veel minder belasting druk dan hier in Nederland. Uiteraard zijn de voorzieningen prima hier en naar behoren maar er word steeds meer en vaker de hand opgehouden.
Dan vraag ik me af welk land dat is. Want enkel landen zoals de Scandinavische landen hebben een overheid die op het niveau van de onze staat. In landen als de VS en VK draait het er toch vooral om waar je wiegje heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
Aangezien dit nog niet door het parlement als wet is aangenomen is het prematuur om hier fictieve discussies te voeren voor 2022 en later. De algemene discussie kan in Vermogensrendementsheffing 2.0 medio 1 jan 2022.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.