Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-05 06:20
Beste allemaal,

In de gemeente Westerkwartier (provincie Groningen) wordt eindelijk glasvezel aangelegd. Niet alleen door Snel Internet Groningen (die wonnen de aanbesteding bij de provincie), maar ook Glasdraad en coöperatie Westerglas proberen zoveel mogelijk mensen te overtuigen om zich bij hen aan te sluiten. Dit lijkt een fijn luxeprobleem, maar mijn ouders en ik komen er niet uit wat nu de verstandigste keuze is :? Daarom leek het mij geen overbodige luxe om jullie hulp in te roepen.

Allereerst de woonsituatie van mijn ouders:

Ze wonen 500m van de openbare weg, aan het einde van een onverhard pad dat geflankeerd wordt door een rij bomen en een sloot aan de ene zijde en weiland aan de andere. Om bij de dichtstbijzijnde openbare weg te komen moeten hoe dan ook weilanden en boomsingels worden doorkruist.

Dan de aanbieders:

- Snel Internet Groningen https://www.snelinternetgroningen.nl/ (aanleg gaat sowieso door) heeft subsidie van de provincie, waardoor een aansluiting voor mijn ouders gratis is. Helaas ben je dan verplicht tot afname van een abonnement bij Kabelnoord met een max. snelheid van 100/100Mbps. Daarnaast staat niet vast of Snel Internet daadwerkelijk een kabel naar de woning trekt of "snel internet" via een draadloze verbinding naar de woning tot stand wil brengen. Ik heb hier contact over gehad met Snel Internet, maar meer dan "vanwege het groot aantal bomen om uw woning is er grote kans dat het glasvezel wordt" kon er niet gezegd worden.

Het enige voordeel is volgens ons dus de prijs van aanleg. De nadelen zijn de snelheid, de (ook nog dure) karige beschikbare diensten en de kans op een draadloze verbinding (bekabeld is altijd beter toch?)

- Glasdraad https://www.glasdraadwesterkwartier.nl/ (gaat aanleggen bij aanmelding van 40%, stand is op dit moment 13%) sluit 100% zeker aan op glasvezel en biedt uitgebreide providerkeuze. Max snelheid is 800/800 bij Tweak :9~ De prijs voor aanleg naar mijn ouders is 2000 euro. De voordelen zijn de providerkeuze en de snelheid. Nadelen zijn de prijs voor aanleg en de kans dat het niet doorgaat.

- Westerglas https://westerglas.nl/ is een coöperatie die gaat beginnen met aanleg van 400 aansluitingen in hun startgebied, uitbreiding naar waar mijn ouders wonen wordt verwacht, maar info druppelt amper binnen. Wel verwachten we deze week een krantje met meer info. Volgens hun site hebben ze een overeenkomst met SKV voor het leveren van de diensten en is de max. snelheid 500/500. Er zijn verschillende lidmaatschappen, waarvan het duurste lidmaatschap (3500 euro) uiteindelijk de laagste abonnementskosten oplevert. Na een x aantal jaren moet de coöperatie zo goed draaien dat (met goedkeuring van de ledenvergadering) de inleg van alle leden gelijk wordt (terugbetaling van een deel van de inleg dus) en de abonnementskosten voor iedereen gelijk worden. Ook staat op hun site dat ze open staan voor meer providers. Voordelen zijn een gegarandeerde aansluiting bij betaling, nadelen zijn de onzekerheid op teruggaaf van extra gestort kapitaal en de afwezigheid van providerkeuze.

Mijn ouders en ik vinden de kosten bij Glasdraad wel opwegen tegen de baten, maar is het verstandig om nu al aan te melden? (Aanmelding voor 25 oktober geeft deelname aan loting met kans op een gratis aansluiting btw :P )
Zijn hier mensen met ervaring bij een of meer van de 3 partijen?
Hoe groot achten jullie de kans dat aanleg bij Glasdraad doorgaat?
Hoe groot achten jullie de kans dat Snel Internet Groningen/Westerglas meer providers krijgt? Of opgeslokt wordt door een andere partij?
Hoe kijken jullie naar een partij als Westerglas?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Het hangt er een beetje vanaf wat je nu hebt, maar als ik het zo lees zou ik gewoon voor de solidaire optie kiezen en Snel Internet Groningen nemen. Da's bovendien ook gewoon een open netwerk, al zijn de diensten van Kabel Noord gegarandeerd.

Al het andere verhoogt de fragmentatie en daarmee de kans dat je niets krijgt, dan wel een suboptimale draadloze verbinding (die overigens niet zo extreem slecht hoeft te zijn), of dat het hele netwerk in het Westerkwartier gefragmenteerd wordt.

De snelheid en providerkeuze zouden voor mij niet zo belang zijn (goede peering naar de AMS-IX lijkt me gegeven, daarna gaat het toch via een VPN bij mij), maar dat is ook individuele keuze, die m.i. er vooral van af hangt wat je voorkeur qua TV is. Voor dagelijks gebruik is het verschil tussen 100 of 800 Mbps mij nooit opgevallen.

De kans op fusies is natuurlijk behoorlijk, maar dan zal m.i. Glasdraad Snel Internet Groningen vanwege het grote aantal aansluitingen het meest aantrekkelijkst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 00:23

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zit naar exact hetzelfde te kijken voor mijn ouders en neig zelf erg naar Snel Internet Groningen. Ik zou me niet te druk maken over die draadloze verbinding en de snelheid. Ook 100Mbps lijkt weinig voor de echte power users, maar als je bedenkt welke diensten je wilt gaan gebruiken dan kun je daar best een heel eind mee komen, ondanks dat je die bandbreedte waarschijnlijk moet delen met de TV streams. Netflix adviseert 25Mbps per 4K stream dus dan zou je er 3 tegelijk kunnen kijken en nog steeds meer bandbreedte overhouden dan de huidige ADSL lijn (tenminste, die van mijn ouders dan).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12
Ik heb gekozen voor Glasdraad. Meer keus had ik ook niet, want ik woon in 1 van de kleine kernen die ze aan gaan sluiten (mits de 40% gehaald wordt). Direct op 2 september aangemeld. Doordat ik een kern woon kost de aansluiting mij maar 200 euro.

Het is jammer dat de aanleg van glasvezel in het Westerkwartier zo'n chaos is geworden en de ene partij er wel subsidie voor krijgt en de andere partij niet. Samenwerken zou hier veel beter zijn. Ook als ik de vlaggetjes van Glasdraad zie hier dan lijkt mij niet dat het wat worden gaat. In mijn straat bijvoorbeeld heb ik er 1 en mijn overburen. Gaan ze dan een kabel onder de stoep leggen en alleen aftakkingen naar de aanmelders? Erg veel werk lijkt mij.

Het verneukeratieve is ook dat die KPN weer ineens van zich laat horen. In de 12 jaar dat ik er woon heb ik max 4mbit ADSL kunnen krijgen en nu zou KPN ineens het netwerk gaan updaten? Lijkt mij dat dit doorgestoken kaart is. Bovendien wil ik helemaal geen opgepimpt koperlijntje. Dan kun je later weer. Maar dit soort folder verspreiden zorgt wel voor verwarring.

Nu gaat Snel Internet Groningen ook nog eens de bushokjes versieren met 'gratis aansluiting' reclame. Ja, duh, die krijgen geld van de overheid, dus kunnen zich dat permitteren.

Voordeel van Glasdraad is wel dat je keuze hebt uit alle glasvezel providers in Nederland en niet gebonden bent aan 1 provider. Dus ik zou zeggen, kies Glasdraad, anders halen we die 40% nooit. :) Maar volgens mij is Glasdraad in andere plekken in Nederland waar ze actief zijn ook al samen gaan werken met andere partijen om zo samen een goed netwerk neer te leggen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Mijn ouders zitten sinds het voorjaar op KPN met het gratis extra 4G modem ("Sneller Internet Buitengebied"). Het bereik met dat 4G modem is ook niet super, want 1 streepje (de antenne staat in De Wilp en ze wonen in Kornhorn) maar hun snelheid is wel verdrievoudigd naar ongeveer 36 down en 3 up volgens speedtest.net.

Ze zouden ook prima uit de voeten kunnen met 100Mbps, maar persoonlijk vind ik Snel Internet Groningen voor de geleverde diensten erg prijzig en die mogelijk draadloze verbinding lijkt me minder toekomstbestendig dan een kabel. Sowieso vind ik het bijzonder dat een provinciebreed netwerk maar 1 provider heeft en een partij als Glasdraad al meer opties biedt.
rimave schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:35:
In mijn straat bijvoorbeeld heb ik er 1 en mijn overburen. Gaan ze dan een kabel onder de stoep leggen en alleen aftakkingen naar de aanmelders? Erg veel werk lijkt mij.
Dat volgens mij wel wat ze gaan doen. Op hun website staat wel een kaart hoe hun hoofdkabels lopen en daarvan gaan er dan vertakkingen naar de aanmelders.

Over fragmentatie van het netwerk: Er wordt aan alle kanten aan de inwoners getrokken.

Mijn ouders kregen laatst een brief van KPN dat ze een "GRATIS UPGRADE !!!!!1" naar glasvezel kunnen krijgen, maar dat blijkt gratis omschakelen van hun ADSL-abo naar een abo op glas. Dat was dus een opzetje i.s.m. Glasdraad, die overigens van de week nog maar eens een brief stuurden met dezelfde info als die we kregen bij de eerste bijeenkomst voor de zomer. Snel Internet Groningen heeft ook al genoeg oud papier opgeleverd wat dat betreft 7(8)7

De kracht van herhaling wordt volgens mij zwaar overschat door die partijen, want in het dorp zelf lijkt er niet veel animo voor glasvezel te zijn. Er genoeg mensen die "geen problemen" hebben met Ziggo of KPN en niet bereid zijn om een kleine investering te doen, waardoor Glasdraad het niet van dit dorp zal moeten hebben.

Wat mij wel opvalt is dat langs de binnenwegen juist heel veel vlaggetjes, spandoeken (en bij de dorpen oranje koeien) van Glasdraad zichtbaar zijn van Enumatil tot aan de Friese grens. En dat zijn toch ook vaak witte adressen. Ik zie er meer dan prikkers van Snel Internet Groningen of Westerglas. Het nadeel is dat Glasdraad 40% in heel het Westerkwartier wil behalen en Snel Internet Groningen slechts 40% van het buitengebied per voormalige gemeente. Zodoende kan Glasdraad meer aanmeldingen hebben, maar toch een weinig hoopvol percentage.

Ziggo gaat tussen nu en een paar jaar ook richting 1 gigabit down en maakt daar nu reclame voor.

En dan heb ik het nog niet eens over KPN dat na jaren van uitstel en afstel (minstens 3 geplande snelheidsupgrades zijn niet doorgegaan) nu toch ineens de grotere kernen wil gaan verglazen en zo Glasdaad daar al buiten spel heeft gezet :F

Het hangt er maar net vanaf wat iemand ziet zitten. In het buitengebied lijkt Glasdraad inmiddels populairder dan Snel Internet (maar die gaan sowieso aanleggen in de voormalige gemeente Grootegast), Westerglas legt aan van Lettelbert tot Noordwijk en in de kernen is/wordt de noodzaak om naar glas over te gaan niet heel groot. Fragmentatie is in het Westerkwartier daardoor al een feit vrees ik :-(

Ik heb zelfs al gedacht aan aanmelding bij Snel Internet én Glasdraad. Dan gaat de internetverbinding er sowieso op vooruit, mocht Glasdraad afhaken of het aanbod van Snel Internet niet voldoen. Maar misschien denk ik wel te moeilijk :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Ik heb an sich ook geen problemen met Ziggo, maar de prijs/kwaliteit is bij hun ver te zoeken. Ik heb een tientje-vriendje abbo en daar betaal ik ieder jaar meer voor, maar ik krijg niet meer. Niet qua snelheid en niet qua tv (nog steeds maar 3 HD zenders). De snelheid (25/5) is prima, maar de prijs dus niet.
Bij glasvezel is dit beter geregeld. Vandaar dat ik de overstap wil maken.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Megasyb schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:29:
Ik heb zelfs al gedacht aan aanmelding bij Snel Internet én Glasdraad. Dan gaat de internetverbinding er sowieso op vooruit, mocht Glasdraad afhaken of het aanbod van Snel Internet niet voldoen. Maar misschien denk ik wel te moeilijk :?
Tja, dat is ook een optie!

Binnen de door jouw genoemde parameters lijkt er maar één plek in aanmerking te komen, en ik vermoed dat daarvoor gewoon een kabel gelegd wordt. Er staan inderdaad overal bomen, en nog belangrijker: ik zie maar weinig andere adressen die alleen maar draadloos bereikt zouden kunnen worden. Een mastenstructuur opzetten en in de lucht houden is natuurlijk ook prijzig, dan is 500 meter glasvezelkabel graven langs een privé-weg veel aantrekkelijker.

Verder staat duidelijk op de website van Snel Internet Groningen dat het netwerk in principe ook open is voor andere providers, en ik proef ook wat bitterheid over dat zij gewonnen hebben. Ze hebben ongetwijfeld het beste bod (dus niet het goedkoopste) gedaan waarbij het grootste aantal adressen aangesloten worden kan. Dat is natuurlijk bij uitstek een overheidstaak, hier staat de complete regeling, daar staat ook nog eens dat alleen open netwerken gefinancierd worden.

Ik denk dus inderdaad dat je wat te moeilijk denkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:54
Al net zo’n chaos als in Friesland. Jaren gebeurt er niets, totdat de provincie het zat is, en geld ter lening beschikbaar maakt om glasvezel in het buitengebied te realiseren. KPN en Ziggo zaten daar op hun krent. Kabelnoord wint de aanbesteding van de provincie, en opeens zijn er allerlei partijen in die gebieden die wel glas willen aanleggen......
Daarnaast nog de kolder, dat nu het buitengebied op de radar staat voor glas, maar de grotere kernen gewoon worden gemeden, en we daar nog steeds aan Ziggo (“upload heb je niet nodig”) of KPN (“u woont te ver van de centrale voor een redelijke snelheid”) vast blijven zitten.
Choose wisely, er zijn cowboys actief in deze markt. Misschien maar gewoon kiezen voor snel internet Groningen, als je dat 2000 euro in de aanleg scheelt, met die snelheid komt het vast wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleske
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:21
Je zou ook nog even kunnen wachten en naar de bijeenkomst van Westerglas op maandag 4 november in de Kruisweg,Marum te gaan.
Die geven ook aan dat door concurrentie de zaken iets anders zijn. En er zullen bepaalde keuzes gemaakt moeten worden
Kreeg onderstaande via de mail:

Ledenvergadering WesterGlas-Zuid op maandag 4 november 2019 om 20.00 uur in Ons Centrum, Kruisweg 30, Marum.

Inloop vanaf 19.30 uur

Na onze energieke bijeenkomst van 27 juni j.l., waar we met z’n allen vol goede moed besloten om ‘gewoon te gaan aanleggen’, lieten we weinig tot niets meer van ons horen.

Daarom willen we jullie nu op de hoogte brengen van wat er zich achter de schermen heeft afgespeeld en nog afspeelt. Deels heeft het te maken met onze concurrenten die vastbesloten lijken het Westerkwartier voor zich te willen winnen. Het is ook duidelijk dat WesterGlas daar last van heeft. Daarnaast heeft een aantal technische zaken ons dwars gezeten.

Hoe we ons temidden van dit alles moeten opstellen, welke keuzes we hebben, welke consequenties daaruit voortvloeien, het zijn kwesties die aan de kern van onze coöperatieve gedachte raken of dreigen te raken. We voelen dringend behoefte om dit nu met zoveel mogelijk leden te bespreken.

We nodigen jullie dan ook van harte uit voor deze ledenvergadering. Aanmelding is niet nodig.

We zien jullie graag op 4 november!

Namens Bestuur WesterGlas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 08:14
Misschien een handige toelichting: Glasdraad werkt juist samen met KPN. Glasdraad bouwt het netwerk, KPN verzorgt de apparatuur en de diensten. Op Wholesale niveau dus het werkt net als een Reggefiber netwerk. Alle providers die via KPN Wholesale kunnen leveren (en dat zijn er aardig wat) zijn dus beschikbaar.

@rimave jouw vraag over de aanleg: als er aangelegd wordt legt men alle huisaansluitkabels aan. Voor diegenen die zich hebben aangemeld wordt de kabel naar de woning doorgetrokken. Voor de niet-aanmelders blijft deze opgerold in de grond liggen in de buurt van de erfgrens. Bij latere aanmelding kan deze worden opgegraven en alsnog worden doorgetrokken.
Dit werkt eigenlijk altijd zo in buitengebieden.

[ Voor 39% gewijzigd door Barre73 op 23-10-2019 08:59 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Megasyb Allereerst wat is de reden dan men snel internet wil/nodig heeft. Voldoet oa het aanbod van Ziggo niet ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:16
valkenier schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:31:
Al net zo’n chaos als in Friesland. Jaren gebeurt er niets, totdat de provincie het zat is, en geld ter lening beschikbaar maakt om glasvezel in het buitengebied te realiseren. KPN en Ziggo zaten daar op hun krent. Kabelnoord wint de aanbesteding van de provincie, en opeens zijn er allerlei partijen in die gebieden die wel glas willen aanleggen......
Daarnaast nog de kolder, dat nu het buitengebied op de radar staat voor glas, maar de grotere kernen gewoon worden gemeden, en we daar nog steeds aan Ziggo (“upload heb je niet nodig”) of KPN (“u woont te ver van de centrale voor een redelijke snelheid”) vast blijven zitten.
Choose wisely, er zijn cowboys actief in deze markt. Misschien maar gewoon kiezen voor snel internet Groningen, als je dat 2000 euro in de aanleg scheelt, met die snelheid komt het vast wel goed.
KPN begint nu juist de grotere kernen ook mee te nemen. Drachten, Heerenveen, en zelfs kleine dorpjes als Wolvega en Surhuisterveen staan op de planning of krijgen nu glasvezel van KPN. Kabelnoord had jaren geleden ook gewoon de rest van Friesland kunnen verglazen, maar dat deden ze ook niet.

Kabelnoord is ook niet heilig. Ze zijn behoorlijk duur, en dat is nou net de reden waarom de aanleg van glasvezel door Kabelnoord in de gemeente Achtkarspelen eerst niet door ging. De gemeente Smallingerland/Drachten ligt ook dwars, doordat de gemeente ook geld wil verdienen door eigen bedrijven te laten graven, wat Kabelnoord weer niet wil/kan doen voor dat geld wat ze hebben gekregen van de provincie.

Als het de marktpartijen niet zijn, dan is het de gemeente zelf wel die dwars ligt. Hoe graag ze dat glasvezel ook willen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Fleske schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:10:
Je zou ook nog even kunnen wachten en naar de bijeenkomst van Westerglas op maandag 4 november in de Kruisweg,Marum te gaan.
Die geven ook aan dat door concurrentie de zaken iets anders zijn. En er zullen bepaalde keuzes gemaakt moeten worden
Kreeg onderstaande via de mail:

Ledenvergadering WesterGlas-Zuid op maandag 4 november 2019 om 20.00 uur in Ons Centrum, Kruisweg 30, Marum.

Inloop vanaf 19.30 uur

Na onze energieke bijeenkomst van 27 juni j.l., waar we met z’n allen vol goede moed besloten om ‘gewoon te gaan aanleggen’, lieten we weinig tot niets meer van ons horen.

Daarom willen we jullie nu op de hoogte brengen van wat er zich achter de schermen heeft afgespeeld en nog afspeelt. Deels heeft het te maken met onze concurrenten die vastbesloten lijken het Westerkwartier voor zich te willen winnen. Het is ook duidelijk dat WesterGlas daar last van heeft. Daarnaast heeft een aantal technische zaken ons dwars gezeten.

Hoe we ons temidden van dit alles moeten opstellen, welke keuzes we hebben, welke consequenties daaruit voortvloeien, het zijn kwesties die aan de kern van onze coöperatieve gedachte raken of dreigen te raken. We voelen dringend behoefte om dit nu met zoveel mogelijk leden te bespreken.

We nodigen jullie dan ook van harte uit voor deze ledenvergadering. Aanmelding is niet nodig.

We zien jullie graag op 4 november!

Namens Bestuur WesterGlas
toon volledige bericht
En ook daarom lijkt het mij beter als deze partijen eens met elkaar om tafel zouden gaan.
Maar iedereen wil er aan verdienen natuurlijk en zoveel mogelijk. Misschien dat er van hogerhand eens iemand moet opstaan (provincie/ gemeente).

Je had ook nog een andere partij hier in omgeving Oldehove, maar die heeft er al de brui aan gegeven geloof ik. Humsternet heette dat. Ah, ik lees nu net terwijl ik dit typ, dat ze samen zijn gaan werken met Glasdraad. Kijk, het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Het loopt toch even anders dan ik in gedachten had. Mijn ouders (stelletje rebellen :P ) hebben zich inmiddels aangemeld bij Glasdraad vertelden ze me gisteren, omdat ze toch de zekerheid van een kabel en providerkeuze verkiezen boven een gratis aansluiting. Hun buren (die wonen ook aan dat pad) gaan ook naar Glasdraad, dus wie weet valt er qua aansluitkosten nog wat te regelen (wat ik overigens betwijfel, maar niet geschoten is altijd mis).

Natuurlijk blijf ik het nieuws op de voet volgen, want zolang Glasdraad de 40% nog niet heeft gehaald en de 14 dagen bedenktijd niet voorbij zijn, kan het wat mij betreft nog alle kanten op.
Hackus schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:08:
@Megasyb Allereerst wat is de reden dan men snel internet wil/nodig heeft. Voldoet oa het aanbod van Ziggo niet ?
Mijn ouders wonen "in de rimboe" en hebben weinig tot geen uitzicht op een betere internetverbinding via ADSL/4G. De afstand tot de wijkkast en de zendmast is daarvoor gewoon te groot. Tot het 4G modem was aangesloten was het zelfs zo dat je niet met 2 bekabelde apparaten het web op kon als er iemand tv keek. Het huidige aanbod voldoet dus inderdaad niet.
Fleske schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:10:
Dat klinkt niet heel bemoedigend :N Het lijkt mij dat een ledenvergadering slechts toegankelijk is voor leden en dat je dus niet zo even kunt aanschuiven. Een nieuwsbrief van Westerglas zou natuurlijk ook welkom zijn, maar die zal dan vast pas na die vergadering gepubliceerd worden. We hebben wel leden in de kennissenkring, dus die geven na die vergadering wel een update verwacht ik.
Barre73 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:54:
Misschien een handige toelichting: Glasdraad werkt juist samen met KPN. Glasdraad bouwt het netwerk, KPN verzorgt de apparatuur en de diensten. Op Wholesale niveau dus het werkt net als een Reggefiber netwerk.
Op de eerste bijeenkomst in Kornhorn werd verteld dat Glasdraad is opgericht door mensen die voorheen bij KPN en Reggefiber hebben gewerkt en dat ze al die providers aan zich konden binden doordat ze zulke goede contacten binnen het wereldje hebben (dus niet alleen KPN). Heeft Glasdraad dan KPN gecontracteerd of is Glasdraad voor KPN wat een ZZP-pakketbezorger is voor PostNL?

[ Voor 11% gewijzigd door Megasyb op 23-10-2019 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Megasyb schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:50:

Op de eerste bijeenkomst in Kornhorn werd verteld dat Glasdraad is opgericht door mensen die voorheen bij KPN en Reggefiber hebben gewerkt en dat ze al die providers aan zich konden binden doordat ze zulke goede contacten binnen het wereldje hebben (dus niet alleen KPN). Heeft Glasdraad dan KPN gecontracteerd of is Glasdraad voor KPN wat een ZZP-pakketbezorger is voor PostNL?
Wat een ontzettende sales-onzin.... Providers zijn op hun beurt afhankelijk van de operator die de apparatuur plaatst in de PoPs. Dat heeft niks te maken met goede contacten etc.. maar gewoon met de prijs.
De hele reden bijvoorbeeld dat KPN Wholesale geen apparatuur plaatst in PoPs van Glasvezel Buitenaf (de grootste buitengebied partij in NL) is kosten. Te hoge huurprijzen.

Er zijn drie lagen in een normaal FttH netwerk:
1) Passieve laag: alle kabels en PoP's (zonder actieve apparatuur)
2) Actieve laag: De actieve apparatuur in de PoP's en een eigen verbinding naar de buitenwereld (niet via de kabels van laag 1. Dit kunnen dus ook meerdere partijen zijn met allemaal eigen apparatuur in de PoP.
3) Providers die hun diensten afnemen van laag 2 en verkopen aan de bewoners.

Glasdraad is hier laag 1. KPN is laag 2. Ik zag ergens staan dat Tweak op het netwerk van Glasdraad 800 Mbit zou leveren. Dat klintk raar maar als dat zo is kan dat niet via de apparatuur van KPN Wholesale dus zou Tweak ook een eigen laag 2 zijn.
Alle genoemde providers zijn laag 3.

Dus in antwoord op je laatste vraag: KPN Wholesale is een klant van Glasdraad en huurt ruimte in de PoPs en de passieve glasvezellijn naar de woning indien een klant een abonnement neemt bij 1 van de aangesloten providers die via KPN Wholesale leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 22:54
krakendmodem schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:20:
[...]

KPN begint nu juist de grotere kernen ook mee te nemen. Drachten, Heerenveen, en zelfs kleine dorpjes als Wolvega en Surhuisterveen staan op de planning of krijgen nu glasvezel van KPN. Kabelnoord had jaren geleden ook gewoon de rest van Friesland kunnen verglazen, maar dat deden ze ook niet.

Kabelnoord is ook niet heilig. Ze zijn behoorlijk duur, en dat is nou net de reden waarom de aanleg van glasvezel door Kabelnoord in de gemeente Achtkarspelen eerst niet door ging. De gemeente Smallingerland/Drachten ligt ook dwars, doordat de gemeente ook geld wil verdienen door eigen bedrijven te laten graven, wat Kabelnoord weer niet wil/kan doen voor dat geld wat ze hebben gekregen van de provincie.

Als het de marktpartijen niet zijn, dan is het de gemeente zelf wel die dwars ligt. Hoe graag ze dat glasvezel ook willen hebben
Compleet chaos dus. Ik zeg niet dat Kabelnoord heilig is, maar ze hebben in elk geval de provincies Groningen en Friesland achter zich. Van de overige partijen weet je vaak niet wie er precies achter zit en ze vragen doodleuk 2000 euro voor een aansluiting, waarbij nog moet blijken of het straks allemaal wordt wat men belooft. Gouden bergen, maar ik moet het nog zien. Ik denk dat veel van deze initiatieven een vroege dood sterven omdat ze elkaar inde weg zitten, waardoor de vereiste percentages niet worden gehaald, en er niets van komt. Gaat het wel door, dan zal die versnippering vroeg of laat worden opgekocht, verwacht ik. Ik ben echt benieuwd hoe het eruit ziet als het stof is neergedwarreld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
valkenier schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:49:
[...]

Compleet chaos dus. Ik zeg niet dat Kabelnoord heilig is, maar ze hebben in elk geval de provincies Groningen en Friesland achter zich. Van de overige partijen weet je vaak niet wie er precies achter zit en ze vragen doodleuk 2000 euro voor een aansluiting, waarbij nog moet blijken of het straks allemaal wordt wat men belooft. Gouden bergen, maar ik moet het nog zien. Ik denk dat veel van deze initiatieven een vroege dood sterven omdat ze elkaar inde weg zitten, waardoor de vereiste percentages niet worden gehaald, en er niets van komt. Gaat het wel door, dan zal die versnippering vroeg of laat worden opgekocht, verwacht ik. Ik ben echt benieuwd hoe het eruit ziet als het stof is neergedwarreld.
Ik ken de andere partijen niet dus kan daar niks over zeggen. Maar als KPN in zee durft te gaan met Glasdraad dan durf ik wel te stellen dat dit een bonafide partij is waarbij je straks krijgt wat er wordt beloofd. Namelijk een FttH aansluiting met veel beschikbare providers. Eigenlijk hetzelfde als de aansluitingen in de bijvoorbeeld Surhuisterveen of zelfs Leeuwarden wat al een aantal jaren geleden is verglaasd door Reggefiber.
Overigens werkt Glasdraad momenteel op meerdere plekken in Nederland. Rondom Gouda, Amsterdam Noord en Flevoland. Allemaal in samenwerking met KPN Wholesale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Nu wonen mijn grootouders ook in het Westerkwartier, (buitengebied Grijpskerk), maar die doen niet meer mee met deze "glasvezelwedstrijd".

Ze hebben nu een 12/1 ADSL lijn en dat is voor hun gebruik voldoende.

Rodin (snel internet Groningen) kan de aansluiting "gratis" aanleggen. Echter is een 100/100 pakket van Kabelnoord met karig TV aanbod en telefonie behoorlijk prijzig en zelfs duurder dan de huidige ADSL lijn en TV via de schotel met Ziggo Sport en Fox Sports.

Glasdraad rekent een stevige bijdrage per maand, en omdat er geen coax aanwezig is, mogen ze extra lappen (2000 euro) dan iemand waar al wel coax aanwezig is.

Westerglas richt zich momenteel voornamelijk rondom de plaatsen Marum en Leek (waar Reggefiber al jaren geleden glas heeft aangelegd). Het is onduidelijk wanneer de regio rondom Grijpskerk aan de beurt is.

Ik hou dit onderwerp met interesse in de gaten. Maar reken maar dat deze partijen elkaar niet kunnen uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak2006
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08-2022
Is het niet zo dat bij Snel Internet Groningen je 1 jaar vast zit aan Kabelnoord, maar dat daarna alle andere providers hun diensten mogen gaan aanbieden? Het is immers een open netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dan vraag ik mij af waarom er alleen Kabelnoord op aan te vragen is.

In Friesland wordt in het buitengebied door Kabelnoord zelf glasvezel aangelegd, maar daar kun je direct ook Solcon op afnemen. Vooral voor de vele KPN klanten een "goede" oplossing met behoud van KPN emailadres en KPN iTV. (Wat gewoon goed werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak2006
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08-2022
Snel internet Groningen/Rodin en Kabelnoord hebben een samenwekingsverband.
Op de site van Snel internet Groningen staat:

"Welke providers zitten er op het Snel Internet Groningen netwerk?
Snel Internet Groningen werkt momenteel samen met Kabelnoord, maar het glasvezelnetwerk van Snel Internet Groningen is een "open netwerk”. Dat betekent dat ook andere providers van harte welkom zijn om hun diensten via ons netwerk te leveren. Dit staat tevens omschreven binnen de subsidieregeling en geldt voor de hele provincie Groningen. Mocht u hier vragen over hebben of wilt u als provider uw diensten via ons netwerk leveren, neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord."

Dus ik denk dat je na een jaarcontract kunt overstappen naar een andere provider die dan ook zijn diensten mag gaan aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Laatst online: 11-05 11:19
Wij zitten hier ook in voormalig gemeente Grootegast en hebben ons aangemeld voor SnelInternetGroningen. Ons stoplicht staat op groen dus wij krijgen sowieso “iets”. Zitten er nadelen aan de eventuele radioverbinding die aangelegd wordt als er geen glas gelegd wordt?

Vandaag hebben wij een brief ontvangen van voormalig initiatiefnemer HumsterNET die adviseert om naar Glasdraad te gaan vanwege gegarandeerd glasvezel aanleg. Ook als je al hebt ingeschreven bij SnelInternetGroningen.

Ze melden ook dat het “verlies” alleen de dubbele lasten zijn voor eventueel 1 jaar (wettelijk geregeld). Echter dien je ook eenmalig €2000,- te betalen om het vastrecht af te betalen.

Zijn er nog meer mensen die eventueel bij beide aan gaan melden en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkuiperm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:50
Bij beide aanmelden zit er voor ons (nog)niet in, we zitten in voormalig gemeente leek net buiten de “witte” adressen van Glasdraad.
Snelinternet Groningen is vooralsnog de enige op onze streek.
Westerglas heeft hier ook niet direct plannen voor onze streek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker700
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-03 21:44
Wij wonen in het buitengebied van Westerkwartier maar zijn een grijs adres. Dus geen Snelinternet Groningen. Vreemd want we vallen onder de 30 Mbps download snelheid.
We kunnen wel glasdraad krijgen maar moeten dan €2000 betalen. Of in termijnen betalen. Dit kost dan; 15 (jaar) maal €12 x 17,50 = €3150. :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Voor adressen met KPN-aansluiting én een coax-aansluiting
(Dit zijn voornamelijk de adressen in de dorpskernen)

Optie A, afkoop:
U koopt de aansluiting (oftewel het vastrecht) af voor € 200,-. Daarnaast neemt u een abonnement af bij een serviceprovider.

OF

Optie B, maandelijkse variant:
U betaalt maandelijks een bijdrage van € 5,- * (vastrechtvergoeding). Dat bedrag betaalt u gedurende 15 jaar, waarna u het kunt afkopen voor € 15,-. Daarnaast neemt u een abonnement af bij een serviceprovider.

Voor adressen met alleen een KPN-aansluiting
(Dit zijn voornamelijk de adressen in het buitengebied)

Optie A, afkoop:
U koopt de aansluiting (oftewel het vastrecht) af voor € 2.000,-. Daarnaast neemt u een abonnement af bij een serviceprovider.

OF

Optie B, maandelijkse variant:
U betaalt eenmalig €100,- en maandelijks een bijdrage van € 17,50 * (vastrechtvergoeding). Dat bedrag betaalt u gedurende 15 jaar, waarna u het kunt afkopen voor € 15,-. Daarnaast neemt u een abonnement af bij een serviceprovider.
toon volledige bericht
Voor adressen met KPN-aansluiting én een coax-aansluiting betaal je bij een maandelijkse aflossing €915,- totaal.
Voor adressen met alleen een KPN-aansluiting betaal je bij een maandelijkse aflossing €3265,- totaal.

Als je het kan hebben sowieso in 1 keer afkopen (zoals ik het bekijk). De maandelijkse bijdrage wordt ook nog eens geïndexeerd. Lijkt mij dat die omhoog gaat in de jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Collega woont in het gebied van Westerglas en deze partij heeft zijn doel/budget niet gehaald, dus het gehele westerglas project is afgeblazen. Daarvoor was de bijeenkomst in Marum. De klanten worden niet overgenomen door Glasdraad of Snel Internet Groningen. Glasdraad staat nu op 18%. Volgens een mail van hun die ik vandaag ontving zien ze het nog steeds positief in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Breaker schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:35:
Wij zitten hier ook in voormalig gemeente Grootegast en hebben ons aangemeld voor SnelInternetGroningen. Ons stoplicht staat op groen dus wij krijgen sowieso “iets”. Zitten er nadelen aan de eventuele radioverbinding die aangelegd wordt als er geen glas gelegd wordt?
Zojuist de bevestiging gehad dat er op mijn adres sowieso een glasvezel verbinding komt. Ik ga mij dus ook niet aanmelden bij Glasdraad Westerkwartier.

Westerglas is er inderdaad mee gestopt: https://www.dvhn.nl/groni...n-commercie-24996792.html

[ Voor 14% gewijzigd door Breaker op 07-11-2019 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Jammer, maar toch ook begrijpelijk dat Westerglas de stekker eruit heeft moeten trekken. De andere partijen zijn simpelweg te groot om mee te kunnen concurreren. Focus Westerkwartier gaat nog met een analyse komen over de glasvezelsituatie van de gemeente https://www.focuswesterkw...ekt-de-stekker-eruit.html

@Biker700 Snel Internet verwees naar de pagina https://bennietgrijs.nl/ voor inwoners van gemeenten in Noord-Groningen. Wellicht kun je bij Snel Internet informatie opvragen over hoe je toch als wit adres geregistreerd gaat worden en kunt meedoen. Anders zou ik inderdaad kijken of het lukt om de aansluiting bij Glasdraad in een maal af te kopen, omdat betaling in maandelijkse termijnen minstens een derde maal duurder uitvalt.

Over Snel Internet Groningen gesproken: Die hebben 5 november een nieuwsbrief verstuurd https://rodinbroadband.ac...e87ed787b599697598ef1e8c6 Daarin vallen mij (naast de timing van de nieuwsbrief) 2 dingen op.

1 Ze beginnen met de aanleg boven de A7 (voormalige gemeenten Leek en Marum) en sluiten daar de inschrijving op 6 december.

2 "Wilt u weten of u gegarandeerd een glasvezel aansluiting krijgt? Neem dan contact met ons op!"

Ten aanzien van punt 1: Er zijn daar minder aan te sluiten woningen en dus is het wellicht eerder klaar? De meerderheid van de mensen die zich aangemeld hebben gaat zo misschien zelfs als laatste aangesloten worden, omdat het kaartje (heatmap) met witte adressen dat Glasdraad heeft laten zien bij een presentatie het meest rood was in de voormalige gemeente Grootegast (waar als eerste de vraagbundeling was gehaald). Bij mijn weten start de aanleg door Snel Internet Groningen vanuit het noorden (blijkbaar dus zowel boven als onder de A7) en ben je dus de Sjaak als je in bijv. Opende (1 van de plekken waar Glasdraad wil beginnen met uitrol) of De Wilp woont.

Ten aanzien van punt 2: "De watte? Nu ineens wel?" 7(8)7

@Breaker Hoe heb jij bevestiging van Snel Internet gekregen dat je glasvezel krijgt? Hebben veel buren in jouw omgeving zich aangemeld toevallig? Ze weigerden mijn ouders eerst duidelijkheid te verschaffen als ze zich niet aangemeld hadden.

Ik heb ze zojuist gebeld n.a.v. de nieuwsbrief en nu gaan ze het toch wél uitzoeken, maar dat kan nog wel eens wat tijd kosten, omdat ze nu platgebeld en gemaild worden met deze vraag én er niemand in de directe omgeving van mijn ouders is aangemeld. Het lijkt nu in ieder geval mogelijk om te weten wat je krijgt in het geval Glasdraad het niet haalt en je je daarbij hebt aangemeld :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Megasyb schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:28:
@Breaker Hoe heb jij bevestiging van Snel Internet gekregen dat je glasvezel krijgt? Hebben veel buren in jouw omgeving zich aangemeld toevallig? Ze weigerden mijn ouders eerst duidelijkheid te verschaffen als ze zich niet aangemeld hadden.

Ik heb ze zojuist gebeld n.a.v. de nieuwsbrief en nu gaan ze het toch wél uitzoeken, maar dat kan nog wel eens wat tijd kosten, omdat ze nu platgebeld en gemaild worden met deze vraag én er niemand in de directe omgeving van mijn ouders is aangemeld. Het lijkt nu in ieder geval mogelijk om te weten wat je krijgt in het geval Glasdraad het niet haalt en je je daarbij hebt aangemeld :P
Ik heb ze gemaild met mijn adresgegevens. Daar kwam antwoord op dat wij gegarandeerd glas kregen. Vanaf begin van onze straat tot halverwege is glas bevestigd. Ik woon hier echter nog maar een paar weken dus ken de buurt nog niet. Er staan echter genoeg bordjes van Snel Internet in de berm.

Tja dat ze plat gebeld en gemaild worden is logisch als je het zo in de mail zet :P

Merendeel van de traces waar glas komt zal ook al wel bekend zijn. Nu wachten op 6 december en puntjes op de i.

P.s. Ik woon boven de A7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Glasdraad heeft zojuist bekendgemaakt wat er gaat gebeuren. Helaas hebben ze de 40% niet overal gehaald, maar aanleg gaat wel door in de meeste gebieden. Vooral de voormalige gemeente Grootegast heeft het laten afweten en daar gaat er dan ook het minste door qua aanleg. Meer info via https://testweeghdesign.n...wEOSgNwhK63SJVEWe1POOBsOk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Megasyb schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:45:
Glasdraad heeft zojuist bekendgemaakt wat er gaat gebeuren. Helaas hebben ze de 40% niet overal gehaald, maar aanleg gaat wel door in de meeste gebieden. Vooral de voormalige gemeente Grootegast heeft het laten afweten en daar gaat er dan ook het minste door qua aanleg. Meer info via https://testweeghdesign.n...wEOSgNwhK63SJVEWe1POOBsOk
Netjes! Mijn dorp staan ook bijna vol met vlaggetjes. De meeste wel langs de doorgaande weg. Dat wordt dus Glasvezel straks. _/-\o_
En de school krijgt een gratis aansluiting geloof ik.

Waar komt die brief vandaan trouwens? Ik heb nog niets ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Nice, gefeliciteerd! (y) Ik hoop dat het buitengebied van Kornhorn ook aangesloten word. Daar is de 40% wel gehaald en dan heb ik geen gedoe om aan te tonen dat "het hele buurtschap" naar Snel Internet wil om zo een bekabelde aansluiting te regelen voor mijn ouders en hun buren.

De brief heb ik via het FB-account van Glasdraad gevonden. Stond er nog maar net op, dus die zal ook nog wel gemaild worden.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 20:13
Een ouder topic, maar nog steeds relevant in de provincie Groningen. Hier in Oost Groningen is het glasvezel circus recent begonnen met mailings en folders. Wij zitten in een gebied met coax waarvan ze de buizen wel zullen gebruiken. Wij hebben nu twee aanbieders, hierboven ook al genoemd, Glasdraad en SnelinternetGroningen. Als ik het mag samenvatten heeft Glasdraad meer keuzevrijheid en een hogere snelheid, maar wel 300 euro aansluitkosten. 50% moet meedoen willen ze in actie komen. SnelinternetGroningen is beperkt tot 100MB, maar wel zekere aanleg en geen aansluitkosten.

Ik heb nu een aardige VDSL verbinding met 14MB/s, genoeg voor TV en wat Netflix, maar goed glasvezel is meer toekomstvast. Ons huis staat een flink stuk van de weg in het buitengebied. Er ligt hier Coax in de straat, maar wij hebben zelf geen Coax aansluiting. Ik ben wel benieuwd hoe ze het glasvezel bij ons in huis brengen, want dan zullen ze een flink stuk moeten graven. Snelinternet zou ook met radioverbindingen werken, maar er staan hier veel bomen.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het in het Westerkwartier is gegaan. Zijn de bewoners daar tevreden met de aanbieders en verbindingen?

[ Voor 8% gewijzigd door Poecillia op 26-09-2020 21:49 ]

• Barre73
Poecillia schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:46:
Een ouder topic, maar nog steeds relevant in de provincie Groningen. Hier in Oost Groningen is het glasvezel circus recent begonnen met mailings en folders. Wij zitten in een gebied met coax waarvan ze de buizen wel zullen gebruiken. Wij hebben nu twee aanbieders, hierboven ook al genoemd, Glasdraad en SnelinternetGroningen. Als ik het mag samenvatten heeft Glasdraad meer keuzevrijheid en een hogere snelheid, maar wel 300 euro aansluitkosten. 50% moet meedoen willen ze in actie komen. SnelinternetGroningen is beperkt tot 100MB, maar wel zekere aanleg en geen aansluitkosten.

Ik heb nu een aardige VDSL verbinding met 14MB/s, genoeg voor TV en wat Netflix, maar goed glasvezel is meer toekomstvast. Ons huis staat een flink stuk van de weg in het buitengebied. Er ligt hier Coax in de straat, maar wij hebben zelf geen Coax aansluiting. Ik ben wel benieuwd hoe ze het glasvezel bij ons in huis brengen, want dan zullen ze een flink stuk moeten graven. Snelinternet zou ook met radioverbindingen werken, maar er staan hier veel bomen.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het in het Westerkwartier is gegaan. Zijn de bewoners daar tevreden met de aanbieders en verbindingen?
Dan zou ik toch echt gaan voor de ervaren partij die al meerdere glasvezelnetwerken aan heeft gelegd en bovendien als operator KPN WBA heeft gestrikt waardoor vrijwel alle providers beschikbaar zijn die nu ook op VDSL kunnen. Glasdraad dus.
Die eenmalige driehonderd euro kan later heel veel hoofdpijn en frustratie schelen.

En ja, buitengebied is altijd veel graven. Alhoewel de route naar je woning vanaf de weg ook vaak met een raket boring wordt gedaan. Of in dit geval meerdere raket boringen achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem

Nou, ik woon tegen het Westerkwartier aan en het schiet eigenlijk totaal niet op met de aanleg, lijkt het. In ieder geval niet in Opende, Kornhorn en Grootegast.

Het is/was een oorlog in dit gebied. Meerdere partijen wilden glas aanleggen waardoor bewoners (waaronder mijn grootouders) totaal geen idee meer hadden met wie ze in zee moesten gaan. En dus niet meer meededen, zoals heel veel bewoners.
https://ditiswesterkwarti...ver-de-volle-bandbreedte/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
krakendmodem schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:45:
[...]

Nou, ik woon tegen het Westerkwartier aan en het schiet eigenlijk totaal niet op met de aanleg, lijkt het. In ieder geval niet in Opende, Kornhorn en Grootegast.

Het is/was een oorlog in dit gebied. Meerdere partijen wilden glas aanleggen waardoor bewoners (waaronder mijn grootouders) totaal geen idee meer hadden met wie ze in zee moesten gaan. En dus niet meer meededen, zoals heel veel bewoners.
https://ditiswesterkwarti...ver-de-volle-bandbreedte/
Dus als ik het goed begrijp zijn jullie een jaar verder en is er nog niemand aangesloten? Ook niet in de gebieden waar al buis ligt?

Zijn er andere forums waar dit onderwerp besproken wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Poecillia schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:00:
[...]

Dus als ik het goed begrijp zijn jullie een jaar verder en is er nog niemand aangesloten? Ook niet in de gebieden waar al buis ligt?

Zijn er andere forums waar dit onderwerp besproken wordt?
Daar komt het wel op neer.

Er waren die partijen die glas aan wilden leggen.
-Rodin alleen in de buitengebieden (gratis), maar een pakket wat niet bepaald aantrekkelijk is.

-Glasdraad die overal wel wil aanleggen met forse aansluitkosten van 2500 euro (Klanten met Ziggo betalen fors minder aansluitkosten).

En de coöperatie Westerglas die rondom Leek en Marum bezig was. (Waar Reggefiber jaren terug al glasvezel had aangelegd in de kernen Marum, Tolbert en Leek).

Rodin wil niet samenwerken met Glasdraad en andersom ook niet. De gebieden ten noorden van de A7 (Grootegast en Grijpskerk) zouden glas krijgen van Glasdraad, maar ik zie op dit moment maar weinig bedrijvigheid. KPN netwerkNL pakt (uiteraard) wel door en legt nu glasvezel aan in Zuidhorn. Waarschijnlijk had KPN Zuidhorn al langer op de planning staan, het is een groot dorp vergeleken met de rest.

Dus: 3 partijen maken ruzie. 1 heft zichzelf vervolgens op en Rodin doet alleen de gebieden waarvoor ze subsidie krijgen van de provincie. Glasdraad is voor velen te duur waardoor die dus ook afvalt voor de meeste mensen. Heb je DSL boven > 30Mb, dan is Glasdraad de enige partij die nog iets kan betekenen.

Planning is hier te lezen.
https://www.glasdraadwesterkwartier.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Er komt nog wel mondjesmaat info van Glasdraad op de mail. Volgens hun info hebben ze her en der wijkkasten geplaatst en gaan ze in oktober beginnen met graven. Ik zou dan jan/feb 2021 glasvezel moeten hebben. Ben benieuwd...

Er is wel kortgeleden net buiten Niezijl een gigantische kast geplaatst. Het zou een glasvezel wijkkast kunnen zijn, maar ik zie er vlakbij alleen een rode kabel uit de grond steken en rood is stroom.

Maar je ziet inderdaad verder weinig bedrijvigheid in het veld. Mijn oude werkgever doet de graafwerkzaamheden. Ze deden dat ook al voor Rodin in het aardbevingsgebied. Ik heb toendertijd nog allemaal tabletjes klaar moeten maken voor dat project. Daarop konden ze middels een app zien waar ze veilig konden graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
rimave schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:40:
Er komt nog wel mondjesmaat info van Glasdraad op de mail. Volgens hun info hebben ze her en der wijkkasten geplaatst en gaan ze in oktober beginnen met graven. Ik zou dan jan/feb 2021 glasvezel moeten hebben. Ben benieuwd...

Er is wel kortgeleden net buiten Niezijl een gigantische kast geplaatst. Het zou een glasvezel wijkkast kunnen zijn, maar ik zie er vlakbij alleen een rode kabel uit de grond steken en rood is stroom.

Maar je ziet inderdaad verder weinig bedrijvigheid in het veld. Mijn oude werkgever doet de graafwerkzaamheden. Ze deden dat ook al voor Rodin in het aardbevingsgebied. Ik heb toendertijd nog allemaal tabletjes klaar moeten maken voor dat project. Daarop konden ze middels een app zien waar ze veilig konden graven.
Kennelijk zijn er dus al gerealiseerde aansluitingen in het aardbevingsgebied. Delen die mensen hun ervaringen niet? Ik zou graag wat meer informatie willen over de werkwijze/service en de gerealiseerde snelheid van de aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Klopt, maar dat is niet van Glasdraad, maar van Snel Internet Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Heeft er iemand al graafwerkzaamheden waargenomen?
Ze zouden in oktober beginnen, maar ik heb ze nog nergens aan het werk gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
rimave schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:26:
Heeft er iemand al graafwerkzaamheden waargenomen?
Ze zouden in oktober beginnen, maar ik heb ze nog nergens aan het werk gezien.
Nee nog niets gezien, heb wel geïnformeerd naar de planning. Deze is inmiddels bekend bij SnelInternetGroningen. Wij worden tussen april en juli 2021 aangesloten. Ja, dat is een wat ruime planning dus zal wel wat later worden nog ;)
Binnen westerkwartier is nog geen schop in de grond gegaan dus helaas nog geen ervaringen ;) Er is inmiddels wel een verbinding geboord met een bestaand glasvezelnetwerk. Nu de rest nog.

[ Voor 31% gewijzigd door Breaker op 06-11-2020 08:44 ]

• rimave
Zojuist is er een mevrouw geweest om te schouwen waar de aansluiting moet komen. Er is dus activiteit! _/-\o_ Ze kon me alleen niet vertellen of alles nog volgens schema liep. Dit was wel haar eerste schouwdag in mijn dorp.

• Fleske
En in welk dorp was deze schouw? @rimave

• rimave
Kommerzijl

• Fleske
Ok. OPENDE. Kornhorn. Nog niet in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Fleske schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:28:
Klopt, vanaf augustus volgend jaar ben je aan de beurt (net als ik...)

http://www.snelinternetgroningen.nl/planning/
Nieuwe planning online!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Fleske schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:28:
Vanaf Surhuisterveen zijn ze geloof ik al bezig om buizen richting Opende te graven. Ik zie in Opende en Surhuisterveen namelijk dezelfde aannemer graven met de bekende blauwe KPN buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielsne
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:12
Ook glasdraad heeft de planning nu bijgewerkt.
Nieuwsbrief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 18:07
krakendmodem schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:30:
[...]

Vanaf Surhuisterveen zijn ze geloof ik al bezig om buizen richting Opende te graven. Ik zie in Opende en Surhuisterveen namelijk dezelfde aannemer graven met de bekende blauwe KPN buizen.
KPN NetwerkNL legt glasvezel in de bekende oranje buizen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dennis-L schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:31:
[...]

KPN NetwerkNL legt glasvezel in de bekende oranje buizen volgens mij.
Klopt, maar de tussen wijkcentrales en wijkkasten worden blauwe buizen gebruikt.

Surhuisterveen heeft glasvezel van KPN en daar zie je ook die oranje buisjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:38:
[...]

Klopt, maar de tussen wijkcentrales en wijkkasten worden blauwe buizen gebruikt.

Surhuisterveen heeft glasvezel van KPN en daar zie je ook die oranje buisjes.
Iets gedetailleerder nog: elke hoofdpop in het netwerk heeft een backbone nodig. Die legt KPN Netwerk niet aan maar dat doet KPN zelf als operator. Dat is inderdaad de blauwe buis. Vanaf daar naar kleinere PoPs en de woningen is oranje en dus van KPN Netwerk NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleske
Ok.

Gisteren is er een schouw geweest bij ons van iemand van VIB netwerken. moest meerdere in Opende bezoeken. met name : Openderweg; Broersma's reed; Oude Dijk; Provincialeweg, zeg maar Opende-Oost!.

Planning volgens medewerker van VIB: oktober/november 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Eergisteren is er ook bij mijn ouders (in Kornhorn) geschouwd. EINDELIJK! Dat teken van leven mag ook wel na een jaar bijna niks noemenswaardigs van Glasdraad te hebben gehoord. |:(

Overigens graven Rodin en Glasdraad samen. Met het tempo dat we nu kennen verwacht ik dat het gerucht op de buurt over een aansluitdatum in de zomer van 2022 zomaar nog eens werkelijkheid kan gaan worden :S

[ Voor 3% gewijzigd door Megasyb op 29-01-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Inmiddels is er weer beweging in het Westerkwartier! De vergunningen zijn aangevraagd en volgens de site van SnelInternetGroningen is er een POP geplaatst in Doezum.

https://drimble.nl/vergun...evingsvergunning-voo.html
https://drimble.nl/vergun...gevingsvergunning-vo.html
https://www.snelinternetgroningen.nl/tijdlijn/

Zou het dan toch???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Kleine kick voor de geinteresseerden. Paar weken terug is de laatste vergunningaanvraag gedaan zag ik en vandaag Rodin aan de deur gehad voor een schouw van mijn aansluitpunt!

Planning is wel iets verschoven, maar beweging zit er nog steeds in :)

Ter info, ik zit in gebied AP21 van SnelInternetGroningen.

[ Voor 11% gewijzigd door Breaker op 26-05-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Zojuist kreeg ik de laatste mail van Glasdraad doorgestuurd van mijn ouders. https://mailchi.mp/074857...020-13414390?e=a2f67f81bc

De planning is niet een beetje verschoven, maar gewoon een half jaar :( :'( |:(. 1,5 jaar vertraging ten opzicht van de beloofde opleverdatum :F

Het is niet extreem verassend trouwens, want de afgelopen dagen was de website van Glasdraad al niet te benaderen wegens een certificaatfout. Dat beloofde al veel goeds natuurlijk :P

Het wordt er alleen niet rooskleuriger op -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Vanuit SnelInternetGroningen zit er in ieder geval nog iets van beweging in. Vanochtend deze brief ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52IVupta76bXW6lI20fejcN8VRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOXx3VTL8iJjvwLRffwJJtTS.jpg?f=fotoalbum_large

Gooi de straat maar open zou ik zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelink2thepast
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-05 20:23
Sinds mei van dit jaar is de vezel vanuit Glasdraad bij ons aangesloten. Inmiddels verbonden via TMobile, met eigen sfp/modem en router.

Net iets meer dan drie weken geleden is de vezel van SnelInternet/Rodin geblazen en is de FTU geplaatst ( Genexis p1000) . Daarnaast hebben ze een NTU geplaatst (Genesis p2420 ). Ergens medio 2018 hebben we hier al voor moeten inschrijven..... geduld is wel iets van een schone zaak 😂😂 maar het resultaat mag er zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Here we go.... zowel bij mij als mijn schoonouders (ander gebied binnen Westerkwartier) een brief van Kabelnoord dat ze ons niet eerder dan ergens najaar 2022 kunnen aansluiten vanwege apparatuur tekorten...

Hun advies: stap over naar Onvi als je eerder internet wilt. Laat deze nou ook meteen een klap duurder zijn. Hier moeten we maar eens over nadenken.

Ze zijn bij ons in ieder geval druk aan het graven dus we gaan het meemaken... *

*kan zijn dat het geen glasvezel is... complete planning is 4 maanden opgeschoven!!

[ Voor 9% gewijzigd door Breaker op 14-10-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Hey, hoe gaat het met alle vorderingen? Ik zit te kijken of ik inmiddels ook eindelijk "mag" bestellen, maar tot zover krijg ik bij alle aanbieders uit de TS nog nul op het rekest..

Gaat de uitrol nog een beetje door? Of is alles wat ingekakt?

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathieu76
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-04 11:22
Er zit weinig vaart in. Glasdraad geeft op hun site aan dat het tegen zit met de vergunningen en levering materialen. SIG (rodin) communiceert bijna niet. De planning wordt iedere keer naar achter geschoven.
Slechte berichten:

https://hetstreekblad.nl/...e-gemeenten-raakt-op.html

https://www.rtvnoord.nl/n...el-mis-het-is-nu-of-nooit

Mijn geduld is op, thuiswerken en mogelijk straks weer online lessen dus 4 personen online met een slechte adsl verbinding is niet handig. En de 4g buitengebied module wordt ook steeds verder afgeknepen. Dus heb ik afgelopen weekend een Starlink bestelling gedaan. Hopelijk leveren ze snel zodat we de tijd tot installatie van glasvezel beter kunnen overbruggen met snelheden tot 200mbit/s down en ca 25 mbit/s up ipv max 20mbit/s down en 8 mbit/s up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-05 16:21
De planning voor Westerkwartier van SnelInternetGroningen hebben ze maar helemaal offline gehaald. I.v.m. "wisseling van aannemer".

Dit voorspeld allemaal niet veel goeds.

Wij zitten hier vrij afgelegen en zouden zo'n straalverbinding krijgen. Hoe ze dat willen gaan doen weet ik niet want het staat hier vol met bomen. En als ik de ervaringen met zo'n straalverbinding lees dan zinkt de moed je in de schoenen.

Ik had al contact gezocht met mensen van de provincie Groningen over het wegvallen van KabelNoord als aanbieder op het netwerk. Heel veel problemen was het verhaal maar alles zou goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Oef. Dat is inderdaad slecht nieuws. Ik heb nog gekeken of er eindelijk een nieuwe nieuwsbrief uit is van Glasdraad, maar die is er nog steeds niet. Goede communicatie as usual /s. Zal wel weer een paar maanden vertraging opleveren... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathieu76
Er is afgelopen week iemand langs geweest om de schouw bij ons uit te voeren (buitengebied Niebert). Hij gaf aan dat waarschijnlijk over een maand de nieuwe planning klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Ik heb hier inmiddels een aansluiting in de meterkast sinds twee weken. De monteur die het aangesloten heeft kon ook niet veel zeggen over wanneer er prik op de kabel komt. Ik heb in ieder geval wel al KPN glasvezel besteld. Ik krijg nu eerst adsl totdat glasvezel beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Eerste deel van de planning staat weer online. Ook mijn schoonouders hebben een brief dat er geschouwd gaat worden, maar wel vertraging van maanden t.o.v. vorige planning...

Planning van mijn gebied is nog niet bekend... schiet niet op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
We hebben ook eindelijk weer een nieuwsbrief. Het gaat weer geweldig. Komt echt schot in de zaak |:( .

https://mailchi.mp/91ac7a...020-13793434?e=a2f67f81bc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Megasyb schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:13:
We hebben ook eindelijk weer een nieuwsbrief. Het gaat weer geweldig. Komt echt schot in de zaak |:( .

https://mailchi.mp/91ac7a...020-13793434?e=a2f67f81bc
Ja, en dat planninggschema onderaan de nieuwsbrief is gewoon gecopy/paste uit de vorige. 8)7
Ik denk ook pas dat er bij mij prik op de glasvezel komt in juli/augustus.

[ Voor 8% gewijzigd door rimave op 06-05-2022 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Wij zouden hier in Aduard glasvezel van ViberQ moeten krijgen; in Maart vorig jaar aangevraagd en sindsdien niets meer van gehoord. Nouja afgezien van het 'hiep hoi, we gaan het gratis aanleggen!!!11' bericht in November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Volgens de nieuwste planning van SneIInternetGroningen zouden ze nu aan het graven moeten zijn in mijn regio: https://www.snelinternetgroningen.nl/planning-westerkwartier/

Ik zag echter dat ze pas afgelopen dinsdag een omgevingsvergunning hiervoor hebben aangevraagd:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-298984.html?utm_campaign=20220702&utm_source=attenderingsmakelaar&utm_medium=email&utm_term=gemeente_westerkwartier&utm_content=over_uw_buurt

En dan maar klagen dat de vergunningsverlening zolang duurt en dat het daarom allemaal uitloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
marktweakt schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:48:
Volgens de nieuwste planning van SneIInternetGroningen zouden ze nu aan het graven moeten zijn in mijn regio: https://www.snelinternetgroningen.nl/planning-westerkwartier/

Ik zag echter dat ze pas afgelopen dinsdag een omgevingsvergunning hiervoor hebben aangevraagd:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-298984.html?utm_campaign=20220702&utm_source=attenderingsmakelaar&utm_medium=email&utm_term=gemeente_westerkwartier&utm_content=over_uw_buurt

En dan maar klagen dat de vergunningsverlening zolang duurt en dat het daarom allemaal uitloopt.
Voor het aanleggen van een vast telecomnetwerk is geen omgevingsvergunning nodig. Daarvoor wordt een instemming aangevraagd vanuit hoofdstuk 5 en die worden niet gepubliceerd in een huis aan huis blad of zoiets.
De aanvraag waar jij naar verwijst moet ergens anders voor zijn dus. En dat is dan voor zaken die niet onder de telecomwet vallen. Gebouwtjes van meer dan 15m2 of mastjes e.d. En dat je nu pas de aanvraag ziet betekent niet dat er net pas iets gebeurt qua gesprekken met de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Barre73 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:55:
[...]

Voor het aanleggen van een vast telecomnetwerk is geen omgevingsvergunning nodig. Daarvoor wordt een instemming aangevraagd vanuit hoofdstuk 5 en die worden niet gepubliceerd in een huis aan huis blad of zoiets.
De aanvraag waar jij naar verwijst moet ergens anders voor zijn dus. En dat is dan voor zaken die niet onder de telecomwet vallen. Gebouwtjes van meer dan 15m2 of mastjes e.d. En dat je nu pas de aanvraag ziet betekent niet dat er net pas iets gebeurt qua gesprekken met de gemeente.
Huh? Als ik de aanvraag bekijk dan staat daar toch echt:
het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden
En de titel van de aanvraag luidt:
Kennisgeving ontvangst aanvraag omgevingsvergunning voor het aanleggen van een glasvezelnetwerk - Leek, Tolbert, Midwolde, Zevenhuizen, Nuis en Marum e.o.
Het lijkt mij toch echt een aanvraag voor een vergunning voor graafwerkzaamheden voor een glasvezelnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
marktweakt schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:53:
[...]

Huh? Als ik de aanvraag bekijk dan staat daar toch echt:

[...]

En de titel van de aanvraag luidt:

[...]

Het lijkt mij toch echt een aanvraag voor een vergunning voor graafwerkzaamheden voor een glasvezelnetwerk.
Ik heb het ook gelezen en was net zo verbaasd als jij. Ik kan twee oorzaken bedenken:

1) Het gaat wel om iets anders dan puur alleen het graven van kabels maar er is voor gekozen om de omschrijving zo vaag mogelijk te houden om zodoende zo weinig mogelijk bezwaren te krijgen.

2) Snel Internet Groningen is geen Telecompartij zoals bedoeld in de Telecomwet. Maar die verwacht ik eigenlijk niet zo aangezien ze wel degelijk een openbaar netwerk voor elektronische communicatie aanleggen.

Maar ik weet 100% zeker dat voor het aanleggen van een telecomnetwerk geen omgevingsvergunning geldt. Hooguit voor aanverwante zaken (zoals ik eerder opnoemde).

• marktweakt
Snel Internet Groningen heeft de planning voor het Westerkwartier maar weer offline gehaald. 8)7

Laat ik het zo zeggen: ik hoop dat de uiteindelijke verbinding straks sneller gaat dan de voortgang van dit project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Rodin stopt pet direct met de aanleg en wil nog meer geld van de provincie!

https://www.rtvnoord.nl/n...t-meer-tijd-en-geld-nodig

Glasdraad heeft intussen de site een update gegeven en heeft zowaar in Kornhorn kabels laten graven in de bebouwde kom. De beloofde nieuwsbrief binnen 8 weken na de vorige echter.... 8)7

Ik hoop in elk geval dat ze niet met samen graven ook samen stoppen bedoelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Tsjonge jonge wat een domper dit project zeg.

En ze geven alles en iedereen de schuld behalve zichzelf. Wat een prutsers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathieu76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6V_sUs0QqiqOj9-avMDKnWcOGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdgM4KekJoEZRnPmZ5sIXsCv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Dank @mathieu76. Interessant artikel.

Ik heb ondertussen maar zo'n 4G modem van KPN aan mijn Experiabox gekoppeld. We hebben daardoor nu zo'n 30/10 Mbits i.p.v. 6/1 die we met alleen ADSL hebben.

Ik ben bang dat we dit nog wel eens heel lang nodig zullen hebben :?

[ Voor 75% gewijzigd door marktweakt op 01-03-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathieu76
@marktweakt mee eens daarom hebben we een jaar terug al een starlink schotel genomen
150-250mbit down en 25-50mbit upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@mathieu76 Dat zijn mooie snelheden!

Ik begreep wel dat het vrij duur is (vergeleken met bijvoorbeeld ADSL en 4G van KPN). Wij betalen daar nu zo'n 44 euro per maand voor.

Is Starlink ook betrouwbaar? Niet veel storingen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathieu76
marktweakt schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:17:
@mathieu76 Dat zijn mooie snelheden!

Ik begreep wel dat het vrij duur is (vergeleken met bijvoorbeeld ADSL en 4G van KPN). Wij betalen daar nu zo'n 44 euro per maand voor.

Is Starlink ook betrouwbaar? Niet veel storingen ofzo?
Ja Starlink is betrouwbaarder dan kpn 4g is onze ervaring, onderbrekingen duren zelden langer dan 2 seconden. Nadeel is inderdaad de kosten, 85 euro per maand excl eenmalig aanschaf van de schotel. Daarnaast gebruikt de schotel ook stroom (geen idee hoeveel precies).
Maar aangezien we veel thuiswerken en kinderen in de middelbare school leeftijd hebben is snel internet een must. Gamen gaat met en ping van 50ms ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Vergeet ook T-Mobile 4G voor thuis niet. Dit heb ik sinds wij hier zijn komen te wonen (2019). In combinatie met telefonie kost het ons slechts nog €26,- per maand voor 4G voor thuis. De 100Mbit zou op €36,- per maand kosten inclusief combinatiekortingen.

Snelheden worden ruim en stabiel gehaald bij ons, behalve als je in de buurt van Stroobos/Gerkesklooster woont en het regent... nieuwe mast is instabiel en T-Mobile doet er niks aan, maar dat is een andere discussie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrC23logXYmkZpMeYRjj1bWMzYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fdrp3cFroOHQaNsk9Cix8Cy.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij komt er 1 euro per maand bij als je een 1 jarig abonnement neemt. De FUP merk je trouwens niks van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
https://www.rtvnoord.nl/n...anten-voorlopig-niets-van

Rodin Broadband Groningen is failliet verklaard. Volgens mij was dat de tak die eerst Snel internet Groningen heette.

Zijn er mensen in het Westerkwartier afhankelijk van deze partij? Of gaat iedereen op Glasdraad?

Over Glasdraad gesproken:

Bij mijn ouders ligt inmiddels een loze groene kabel op het erf. Op de route naar de doorgaande weg zijn 3 stukken kabel geschoten/gegraven, maar natuurlijk nog niet met elkaar verbonden, laat staan dat de uiteinden bij elkaar komen :F
1 van de buren (400m verderop in de rimboe) heeft zowaar al een spriet tegen de muur, maar ik moet nog steeds zien dat ze het redden om in juli de aansluiting gereed te hebben. In een straal van een kilometer rond het erf van mijn ouders zijn er nu aardig wat van die dikke kabels die nergens op lijken te zijn aangesloten... :?

Hoe gaat het intussen met andere dorpen/users hier? Al verbinding? En zo ja, hoe bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleske
Megasyb schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:18:

Rodin Broadband Groningen is failliet verklaard. Volgens mij was dat de tak die eerst Snel internet Groningen heette.

Zijn er mensen in het Westerkwartier afhankelijk van deze partij? Of gaat iedereen op Glasdraad?

Over Glasdraad gesproken:

Bij mijn ouders ligt inmiddels een loze groene kabel op het erf. Op de route naar de doorgaande weg zijn 3 stukken kabel geschoten/gegraven, maar natuurlijk nog niet met elkaar verbonden, laat staan dat de uiteinden bij elkaar komen :F
1 van de buren (400m verderop in de rimboe) heeft zowaar al een spriet tegen de muur, maar ik moet nog steeds zien dat ze het redden om in juli de aansluiting gereed te hebben. In een straal van een kilometer rond het erf van mijn ouders zijn er nu aardig wat van die dikke kabels die nergens op lijken te zijn aangesloten... :?

Hoe gaat het intussen met andere dorpen/users hier? Al verbinding? En zo ja, hoe bevalt het?
toon volledige bericht
Die kabelleggers zijn de ene dag hier en de andere dag daar in de gemeente!

Spinder Kabeltechniek doet dit. die hebben nu nog maar 1 groep kabelleggers aan het werk. Personeel loopt weg omdat ze in Duitsland meer kunnen verdienen! (het zijn in dit geval turken)

Ze zijn nu in Opende-oost aan de gang (Zuiderweg/Blaas af) Junijuli gaat het niet worden. personeelsgebrek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Megasyb schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:18:

Afhankelijk niet, had wel een aanvraag lopen sinds 2019. Heb nu maar een upgrade besteld van T-Mobile 4g voor Thuis extra snel (100mbit). Dan maar geen glas.

Misschien een leuke deal voor Delta om die zooi over te nemen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
En nu gaat dus ook het laatste deel van Rodin failliet (inclusief de enorme subsidie van de provincie Groningen) : https://tweakers.net/nieu...-om-failliet-te-gaan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
https://www.rtvnoord.nl/n...j-moet-netwerk-doorbouwen
Mastenbroek verwacht dat een nieuwe eigenaar verder gaat met het afbouwen van het netwerk. Dat betekent volgens hem niet dat alle onrendabele adressen nu ook een kabel naar de voordeur krijgen. Het gaat hierbij om meer afgelegen of moeilijk bereikbare woningen, boerderijen of bedrijven.
Ben benieuwd….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakemyass
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-04 10:51
Ben zelf vooral benieuwd wat men nog van plan is in de gemeente Groningen. Daar schiet het helemaal niet op. Wel Ziggo maar geen snel alternatief/concurrent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Er is zowaar weer eens een nieuwsbrief verschenen:
https://mailchi.mp/cce49b...t2020-13793998?e=[UNIQID]

Werd ook wel tijd na een jaar. Intussen is de aansluiting bij mijn ouders bijna gereed, al bleek hun lijn natuurlijk gekruist :F 7(8)7 (kwam vandaag als het goed is verandering in).

Nu hopen dat het adres snel beschikbaar komt in de postcodecheckers om de overstap nog te kunnen maken voor 2024...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleske
Ach joh, ze staan al 2 weken te klootviolen in Opende-Oost! Zuiderweg, Oude dijk en Broersma's reed zijn waarschijnlijk vandaag de laatse werkzaamheden geweest. Als het goed is , is de glasvezel overal doorgeblazen. Dus nu nog 4 weken tot aansluiting, aansluiding zal vanuit het Hornhuus plaatsvinden(pop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Wij krijgen nu van Glasdraad bericht dat ze in Westerkwartier-zuid (Groningen) glasvezel willen aanleggen als 40% van de adressen zich aanmeld.

Voor adressen in de dorpen (die nu al kabel aansluiting hebben) kost aansluiting 200 euro en voor adressen in het buitengebied 2000 euro voor een aansluiting.

Betekent dit dat Glasdraad het incomplete netwerk van het failliete Rodin (SnelInternetGroningen) heeft overgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
marktweakt schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:27:
Wij krijgen nu van Glasdraad bericht dat ze in Westerkwartier-zuid (Groningen) glasvezel willen aanleggen als 40% van de adressen zich aanmeld.

Voor adressen in de dorpen (die nu al kabel aansluiting hebben) kost aansluiting 200 euro en voor adressen in het buitengebied 2000 euro voor een aansluiting.

Betekent dit dat Glasdraad het incomplete netwerk van het failliete Rodin (SnelInternetGroningen) heeft overgenomen?
Zoals ik het las in het Dagblad gaat Glasdraad daar dus gewoon graven.

https://dvhn.nl/groningen...k-glasvezel-29039607.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
krakendmodem schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:58:
[...]

Zoals ik het las in het Dagblad gaat Glasdraad daar dus gewoon graven.

https://dvhn.nl/groningen...k-glasvezel-29039607.html
Ja zo lees ik dat artikeltje ook. Glasdraad lijkt gewoon een concurrent van degene die de puinhopen van Rodin gaat overnemen.

Ik denk dat ik nog maar even wacht met het inschrijven voor Glasdraad. Misschien gaat er uit die puinhopen van Rodin (en de provincie Groningen) alsnog een gratis aansluiting komen voor ons.
Of hebben we tegen de tijd dat er eindelijk glasvezel zou zijn inmiddels 5G of 6G internet toegang voor onze huisaansluiting. Dan is glasvezel helemaal niet meer nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Glasdraad heeft volgens mij lang geleden al gezegd (na het wegvallen van Westerglas) dat ze zuid gingen/wilden aansluiten.

Dat de vraagbundeling nu pas op gang komt is wel erg slecht. Het gebied is gelukkig kleiner, dus ik hoop dat bewoners daar niet 4,5 jaar hoeven wachten op een actieve verbinding. De voorwaarden zijn wel gelijk gebleven t.o.v. het noorden van de A7 gelukkig.

Hier is nog de mailing van Glasdraad: https://us20.campaign-arc...fe5fefd34c9&id=9ce1353ae0

Tip van Flip: wel aanmelden, beter 2 sprietjes dan geen sprietje! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Spulleboel is overgenomen en de intentie is er om gratis nog steeds aan te leggen, maar ik heb er toch een hard hoofd in...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGcOrG444CeZQLks_jjtFf2BCqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETvZslIHTT1kc3j7WkzU3h70.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Nou ik heb ons adres aangemeld voor Glasdraad. Als we nu weer moeten gaan wachten op de Provincie Groningen en Delta dan lig ik al in mijn kist tegen de tijd dat er hier een sprietje uit de grond komt.

En mocht het nu wel lukken met de provincie en Delta dan komen er gewoon 2 sprietjes uit de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Glasdraad geeft nu aan dat Delta (die het al aangelegde deel van het netwerk van het failliete Rodin heeft overgenomen) niet van plan is om het netwerk af te maken in mijn regio en dat Glasdraad gaat proberen dit netwerk over te nemen van Delta:

Wij merken dat veel mensen nog vragen hebben over de situatie rondom het failliete Rodin. Vorige week is bekend geworden dat Delta het netwerk van Rodin gaat overnemen. Hiermee komt het netwerk in handen van een landelijke commerciële partij die meer dan 1,5 miljoen aansluitingen in Nederland heeft aangelegd. Voor ruim 200.000 adressen in het buitengebied hebben zij dit gedaan met een vastrechtvergoeding variërend van € 1.600 tot € 3.000 en in de grotere kernen leggen zij dit meestal gratis aan.

Delta heeft in gesprekken met GlasDraad laten weten dat zij geen netwerk in Westerkwartier gaan aanleggen. Wij gaan in gesprek met Delta over de koop van het oude netwerk van Rodin in geheel Westerkwartier. GlasDraad wil graag de hele gemeente voorzien van glasvezel en daar kan het oude netwerk van Rodin natuurlijk bij helpen.

Bron: https://mailchi.mp/679b85...aad-13794582?e=17ec0d94f5

Die glasvezel netwerken worden als warme broodjes doorverkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Leuk voor hen die al een aansluiting hebben van Rodin/ViberQ (zijn die er in het Westerkwartier ten noorden van de A7?), maar voor de rest? (Is er inmiddels al verbinding in Lutjegast eigenlijk? Op de site staat dat alles gereed is...)

Ik vrees dat mensen die voor Rodin/ViberQ zijn gegaan nog erg lang geduld moeten hebben... Zeker nu Glasdraad ook nog eens bezig is met vraagbundeling ten zuiden van de A7. Termijnen worden natuurlijk nog niet genoemd, want de deal is nog niet rond, maar Glasdraad heeft nou ook niet bepaald een topscore als het gaat om snelheid met de aanleg.

[ Voor 10% gewijzigd door Megasyb op 10-07-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Megasyb schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:39:
Leuk voor hen die al een aansluiting hebben van Rodin/ViberQ (zijn die er in het Westerkwartier ten noorden van de A7?), maar voor de rest? (Is er inmiddels al verbinding in Lutjegast eigenlijk? Op de site staat dat alles gereed is...)

Ik vrees dat mensen die voor Rodin/ViberQ zijn gegaan nog erg lang geduld moeten hebben... Zeker nu Glasdraad ook nog eens bezig is met vraagbundeling ten zuiden van de A7. Termijnen worden natuurlijk nog niet genoemd, want de deal is nog niet rond, maar Glasdraad heeft nou ook niet bepaald een topscore als het gaat om snelheid met de aanleg.
Nee, volgens mij ligt het in de Noordelijke kant, boven A7, allemaal al een hele tijd stil waar het om ViberQ gaat/ging. Alleen buiten de dorpskernen zijn ze afgelopen jaar bezig geweest, volgens mij van Glasdraad.

Was overigens geen keuze, Glasdraad deed alleen de buitengebieden en ViberQ zou de dorpskernen doen.. helaas.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Pagina: 1 2 Laatste