Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxn
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-01 15:30
Dag Tweakers!

Context + wat reeds gevonden
Ik ga binnenkort voor enkele maanden in het buitenland reizen (Frankrijk, Spanje, Portugal) in een camper busje en de vraag die zich dan opdringt is: hoe geraak ik aan relatief stabiel internet? We zijn met 2 en hebben samen een 4-tal toestellen waar internetverbinding nodig is (2 smartphones, 1 a 2 laptops, RPi). We zullen vnl. browsen/mailen/eventueel wat streamen maar niet al te vaak

Nadien is het opzoekwerk gestart rond hoe toestellen connecten + de kwaliteit van mobiel internet.
Optie 1 is hotspot via mijn OnePlus 6 (dual SIM)
Optie 2 is een MIFI (budget rond de €100)

Na heel wat opzoekwerk (oa in het topic "[Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland" (https://gathering.tweaker.../list_messages/1367022/48), op andere tweakers topics en Google) resten me nog enkele vragen:

Vragen
- In hoeverre werkt een langdurige periode hotspot via smartphone? Dat toestel is hier immers niet primair voor gemaakt.
- Indien ik voor een MIFI ga: kan ik hier gemakkelijk een SIM kaartje insteken uitsluitend voor data bedoeld, en nadien bv mijn telefoon SIM in MIFI gebruiken wanneer data van eerste SIM op is?
- Wat zijn de recente ervaringen rond MIFI gebruik? Zal ik werkelijk verschil merken in snelheid/comfort tov een hotspot?
Extra vraagje, weet niet of deze hier thuis hoor: wordt een VPN aangeraden wanneer over 3G/4G gesurft wordt? Bv niet-gevoelige data eventueel over open WIFI, en bankieren e.d. via 3G/4G?

Relevante hardware
Indien ik voor een MIFI zou gaan, zijn volgende modellen me al opgevallen:
- GL MIFI 4G SMART ROUTER: https://www.gl-inet.com/products/gl-mifi/
- TP-LINK M7350 https://tweakers.net/pric...ot-met-display-m7350.html
- TP-LINK M7350 [url]TP-Link Geavanceerde 4G Mobiele Wi-Fi M7310[/url]

Alvast bedankt voor jullie feedback/raad!
cxn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-06 16:58
Om op je laatste vraag te antwoorden, een vpn lijkt me niet nodig. alleen als je graag diensten uit Nederland wil gebruiken die niet in het buitenland werken (denk aan tv programma's) kan dit nuttig zijn.

In mijn ervaring met een hotspot op m'n telefoon heb ik gemerkt dat de hotspot heel snel uitvalt als er even geen device verbonden is. Wel lijkt dit een iphone specifiek iets te zijn, waarschijnlijk heb je daar op android meer instelmogelijkheden voor. Verder zal het bereik (wifi) op een mifi router groter zijn en mogelijk de snelheid ook, maar daar heb ik weinig ervaring mee.

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Op m'n Xiaomi Mi A2 Lite kan ik makkelijk voor uren achter elkaar een hotspot maken, ook in het buitenland, zonder snelheidsverlies op laptop/tablet Ik heb een abbo met 14 GB internet/maand in Europa, meer dan genoeg voor het standaard werk. Heel af en toe is het 3G/4G bereik minder goed dan wifi, als ik daar vervolgens gebruik van maak heb ik wel een VPN draaien.