Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vloerverwarming beneden en boven uit balans

Pagina: 1
Acties:

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 13:51
Ik hoop dat jullie nog een tip hebben voor het volgende.

Afgelopen maart zijn we verhuisd naar onze nieuwbouwwoning. We merkten toen dat het boven veel sneller warm werd dan beneden. Oncomfortabel warm om te slapen.

We hebben 2 verdelers, een op zolder voor de verdieping en een in de trapkast voor beneden.

Beneden bleef het vrij fris, we voelden ook dat van de 3 velden in de woonkamer er een kouder bleef dan de anderen.

Er is toen (april) weer iemand van het installatiebedrijf langs geweest, met een warmtecamera. Bleek dat beneden inderdaad kouder bleef, en dat ene vloerveld was 3 graden kouder dan de rest. De leidingen waren wel te zien, dus er loopt wel water door.
Hij heeft wat afgesteld (beneden meer flow gegeven en boven wat afgeknepen) en omdat de buitentemperatuur hoger werd, is er gezegd dat we in het najaar verder zouden kijken.

Nu hebben we vanaf vandaag de verwarming weer aangezet. Boven was de vloer na 2 uur al flink warm, alsof je een elektrische deken op de vloer hebt liggen. Badkamervloer ook lekker warm.
Maar beneden.. De vloer in het toilet blijft koud, zelfs na 6 uur verwarmen. Ik voel dat beneden de vloerverwarming wel aanstaat, want dat koude vloerveld valt op.
Alleen voelt de vloer lang niet zo warm als boven..

Zowel boven als beneden hebben we klikpvc liggen. In de woonkamer een vloer met aangehechte ondervloer, de rest van het huis met een losse ondervloer.
Maar dat kan het verschil niet zijn, want in de gang beneden en op de bovenverdieping ligt hetzelfde pvc. En de gang beneden wordt ook lang niet zo warm als boven. Hij blijft fris aanvoelen. En boven is het te warm..

Deze situatie is dus absoluut niet comfortabel. En eigenlijk ook niet acceptabel. Ik wil binnenkort de installateur weer langs laten komen, alleen wil ik wat meer beslagen ten ijs komen.

Komt iemand dit bekend voor? Wat kan ik nog checken? Ik wil dit er niet zomaar bij laten zitten, ookal krijgt de installateur het niet opgelost. Wat kan ik dan nog laten doen, om te achterhalen waarom dit niet werkt?

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:00
Er zou nog lucht in het systeem beneden kunnen zitten. Maar waarom niet de bovenverdieping nog verder knijpen? Dat is een kraan waar je zelf ook aan kan draaien.

• Hsb-3
@frickY de pomp heeft de hele zomer aangestaan, zou de lucht er dan niet ondertussen al uit moeten zijn? Of moet het systeem bijgevuld worden hiervoor?

Ik wil nog even niet zelf aan de knoppen draaien, voordat ze straks zeggen dat ik het zelf ontregeld heb. Nu nog garantie.

Alle groepen beneden geven overigens een flow van 1 a 1,5. (het water staat tot het streepje met dat getal).

Stel dat ze dit niet in orde krijgen, is het dan jammer maar helaas? Of kunnen er ook bij het aanleggen fouten gemaakt zijn die dit veroorzaken?

Hsb-3 wijzigde deze reactie 20-10-2019 22:43 (22%)

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 00:53
Hsb-3 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:02:
@frickY de pomp heeft de hele zomer aangestaan, zou de lucht er dan niet ondertussen al uit moeten zijn? Of moet het systeem bijgevuld worden hiervoor?
als het systeem gevuld is op 1,8/1,6 bar niks aan de hand.
of de lucht eruit moet zijn ? nee er kan bijv lucht in een paar groepen blijven ziiten.
je moet dan groep voor groep doorspoelen. 1 groep open en de rest dicht.
Ik wil nog even niet zelf aan de knoppen draaien, voordat ze straks zeggen dat ik het zelf ontregeld heb. Nu nog garantie.
als je garantie hebt gewoon er vanaf bijven en ze terug laten komen.
.
Stel dat ze dit niet in orde krijgen, is het dan jammer maar helaas? Of kunnen er ook bij het aanleggen fouten gemaakt zijn die dit veroorzaken?
waarnaar ik zou kijken als monteur zijnde ?
de kans is eerder dat de pomp te laag staat, er nog lucht in de groepen zit.
de boel niet goed is ingeregeld. de manier van stoken. (kamerthermostaat of andere regeling ?)
stooklijn van de ketel. kw instelling en de temperatuur. pomp snelheid van de ketel
alle ontluchtings punten nalopen. heeft de set voldoende warm water tot zijn beschikking ?
etc. er is nog een behoorlijke (waslijst) waaraan gesleuteld kan worden.

pas als ze het na deze waslijst. (wat ongeveer een keer of 10 terug komen is) de boel niet in orde kunen krijgen kan het komen doordat er fouten zijn gemaakt bij het aanleggen. zo kunnen de groepen te lang zijn,
te kleine verdeler, verkeerde slangdiameter, te ver uit elkaar etc. aanvoerleidingen te dun. stel dat het niet goed is aangelegd is en de vloer verwarming moet er weer uit dan wens ik je een prettige wedstrijd. dat doen ze niet zomaar. het is namelijk veel werk.hiernaast komt het eigenlijk nooit voor.
tevens kan het zijn dat de aanvoer en retour leidingen van de set te smal zijn maar ook dat gebeurt zelden..
eerder gok ik het er op dat de pomp te laag staat en dat het niet goed is ingeregeld.
(kijk voor de grap eens of de pomp boven en beneden op dezelfde stand staan)

recentelijk was hier nog een topic met iemand welke een 8x2 slangen op een 6 groeps verdeler had zitten.
2 groepen waren dus gesplitst. zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1945818
dat soort geintjes kunnen ook voor problemen zorgen.

miciel wijzigde deze reactie 21-10-2019 04:28 (9%)

• Hsb-3
@miciel bedankt voor je uitgebreide reactie. Als het installatiebedrijf terugkomt weet ik nu dat het niet kan zijn dat ze na 1x kijken zeggen dat ik het er mee moet doen.

Volgens mij heb ik geen pompen bij de verdeler zitten? Zowel boven als beneden zitten enkel een set slangen. Nergens zie ik zo'n kastje als dat de zoekterm "pomp vloerverwarming" oplevert.

We hebben een kamerthermostaat beneden die het geheel aanstuurt. Het idee is om deze heel de winter op 19 graden te houden (geen nachtverlaging).

Het is projectmatig gebouwd, verder heeft niemand klachten dat ik weet, de lengte van slangen ed kan het dan niet zijn.

Als het vandaag nogsteeds zo is dan ga ik maar bellen en regelen dat ik wat vaker thuiswerk de komende weken.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21:28
Doe eens een foto van wat je hebt hangen?

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:09
Klaag alvast even schriftelijk (email) en check eventueel met rechtsbijstand wat je moet doen om je rechten te beschermen; ik bedoel dit niet escalerend, eerder in tegendeel, maar je wil niet straks een opmerking krijgen in de zin van: einde garantieperiode, doei.

Zijn er buren in hetzelfde blok met vergelijkbare klachten?

2430Wp ZW

• miciel
Hsb-3 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:11:
@miciel bedankt voor je uitgebreide reactie. Als het installatiebedrijf terugkomt weet ik nu dat het niet kan zijn dat ze na 1x kijken zeggen dat ik het er mee moet doen.

Volgens mij heb ik geen pompen bij de verdeler zitten? Zowel boven als beneden zitten enkel een set slangen. Nergens zie ik zo'n kastje als dat de zoekterm "pomp vloerverwarming" oplevert.

We hebben een kamerthermostaat beneden die het geheel aanstuurt. Het idee is om deze heel de winter op 19 graden te houden (geen nachtverlaging).
vloerverwarming inregelen kost gewoon een hoop tijd. en je wilt ook niet te veel in een keer doen. waardoor de andere set niet meer werkt. dus iedere keer een beetje sleutelen zodat de boel in balans komt.
(dit weten de monteurs ook.) dus ze komen een uurtje regelen de boel anders in en gaan weer weg. zullen vermoedelijk zeggen kijk het even een paar dagen aan en als je klachten blijft houden gewoon weer bellen.

er bestaan 2 methoden voor het inregelen 1 is alles tot in details uitrekeken dan kan je in 1 keer goed werk afleveren en weg zijn.(en hoor je geen klachten te hebben) de andere is op de gok/gevoel .
bij de laatste moet je wat vaker terug. om het helemaal goed te krijgen.

wat betreft de pompen op de unit,s
het kan zijn dat je 2 open verdelers hebt deze hebben geen pomp. dan heb je alleen de pomp in je cv ketel nodig. je cv ketel zal op een lage temperatuur staan ingesteldt. (anders scheurt je vloer)
somige cv ketels hebben zelfs een apart cirquit voor vloerverwarming.

het idee om continu dezelfde temperatuur te stoken is voor vloerverwarming wel het beste.
echter na 6 uur hoort een vloer gewoon goed warm te zijn en geen flauwe kul.
het vriest niet een goede geisoleerde woning etc.
ik vermoed dat ze boven wel iets geknepen hebben maar niet voldoende.
het kan ook zijn dat je cv pomp te laag staat afgesteldt.
of er zit vuil in een leiding (doorspoelen)
het is aan de monteur om uit te vinden wat er mis is (maar je kan wel bij de vijfde keer ofzo de suggestie doen)

foto,s zeggen inderdaad meer dan 1000 woorden. vermoedelijk zit er voor allebei de verdelers een inregelkraan. zoniet dan mogen ze deze eventueel wel plaatsen.
de monteur kan ook alle groepen boven 1 halve slag dichter zetten zo krijg je meer water beneden.

edit je kan het iderdaad even per email doen zodat er bewijs is. en mochten ze het nou na 10 keer niet op hebben gelost dan moet je wel de rechtsbijstandt gaan inschakelen. houdt wel in de gaten waneer de garantie verloopt en probeer het voor de garantie eindigt verholpen te hebben.

als er een ontwerpfout inzit is het voor de rechtsbijstandverzekering eenvoudig te winnen.
ook na de garantie periode. je hoort gewoon goed werk af te leveren. stel ik geeft een half jaar garantie en blijft net zolang lullen totdat de garantie voorbij is en er komt later toch een grote fout aan het ligt
dan kan de rechtsbijstand die onkosten op dat bedrijf verhalen. (meestal keren ze gewoon de reparatie kosten uit maar dat terzijde)

miciel wijzigde deze reactie 21-10-2019 20:46 (17%)

• Blasterxp
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
als er meer beton in de vloer zit, zal het veel langer duren voordat je de verwarming gaat merken.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 19:58
zo nu al je verwarming aan gehad ? vorige jaar is hier de ketel 2 keer op heel de winter aan geweest :) voor het huis warmer te maken
hier is het constant 20 graden of warmer en zakt de temp over nacht met nacht vorst max 0.5 graden( bouwjaar 2018)

nu je probleem herkenbaar hier was het na aardig wat probeer werk goed ingeregeld door een bevriende
c.v man.dit heeft aardig wat uren gekost en ik moest van hem op meerder plekken en tijden de vloer temp meten met infarood meter en de water temp op de verdeler uit eindelijk kwam hij er achter dat de niet genoeg flow was. ik heb ook een systeem zonder pompen.

dit is op gelost door de verders te vervangen voor een ander merk. bouwer had een minder/slechter merk gebruikt

als k nu ik de verwarming open gooi is het overal even snel warm . ik weet wel dat hij boven wat heeft geknepen dit vim de meer meters naar onder anders ga je verschil voelen merken.

maar hier staat hij weinig aan :) (vorig jaar 600M3 gas verbruikt voor douche afwassen en verwarming en zwembad vullen
woon oppervlakkte van net geen 200m2)

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Hsb-3
Ik zal morgen een foto posten van hoe ze het gemaakt hebben.

@S0epkip ik heb van niemand gehoord dat ze er ook last van hebben, maar een groot deel is pas in mei /juni verhuisd, waardoor ze de verwarming niet aan hebben gehad.

@mikerosauer ja, het was al een paar dagen behoorlijk koud beneden, dus hebben we hem aangedaan. Vandaag was het binnen nogsteeds warm van wat we gisteren hebben opgestookt.
Tot nu toe 170 m3 verstookt (1 april-1 oktober), maar ik vind het gasverbruik wel echt bizar hoog voor wat ik van vloerverwarming had verwacht. Gisteren 4 m3 verstookt door de thermostaat op 20 te zetten.. (ter vergelijking, vorige maand 5 m3 aan warm water..)

@miciel onze cv staat op 50 graden voor de vloerverwarming en 65 voor warm tapwater. We hebben nergens radiatoren.
Ik zal het inderdaad via de mail doen, ik begreep van de aannemer dat er een serviceperiode van een jaar na oplevering is voor het goed in te regelen. Morgen hem maar eens mailen, ik regelde nu veel direct met de installateur (nadat de aannemer zei dat dat mocht).
Ik zet er morgen wat foto's op.

Heel erg bedankt weer!

• mikerosauer
Hsb-3 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:58:
Ik zal morgen een foto posten van hoe ze het gemaakt hebben.

@S0epkip ik heb van niemand gehoord dat ze er ook last van hebben, maar een groot deel is pas in mei /juni verhuisd, waardoor ze de verwarming niet aan hebben gehad.

@mikerosauer ja, het was al een paar dagen behoorlijk koud beneden, dus hebben we hem aangedaan. Vandaag was het binnen nogsteeds warm van wat we gisteren hebben opgestookt.
Tot nu toe 170 m3 verstookt (1 april-1 oktober), maar ik vind het gasverbruik wel echt bizar hoog voor wat ik van vloerverwarming had verwacht. Gisteren 4 m3 verstookt door de thermostaat op 20 te zetten.. (ter vergelijking, vorige maand 5 m3 aan warm water..)

@miciel onze cv staat op 50 graden voor de vloerverwarming en 65 voor warm tapwater. We hebben nergens radiatoren.
Ik zal het inderdaad via de mail doen, ik begreep van de aannemer dat er een serviceperiode van een jaar na oplevering is voor het goed in te regelen. Morgen hem maar eens mailen, ik regelde nu veel direct met de installateur (nadat de aannemer zei dat dat mocht).
Ik zet er morgen wat foto's op.

Heel erg bedankt weer!
hier wordt 600 op jaar basis verstookt maar gezin met 5 gezins leden kindern douche afzonderlijk
zit op ongeveer 1.8m3 per dag

20 graden voelt hier binnen nog steeds als zeer comfortabel aan .
ik heb tap water wel lager staan op 55 en ik heb dat snachts uit staan.
ketel hoeft dat snachts niet op tempratuur te houden scheelt ook nog een behoorlijk deel aan verbruik

verder draai ik nooit aan de thermostaat (nest) . staat in de gesteld op 20 graden en komt daar ook niet vanaf
scheelt mischien dat wij zon beetje de hele dag de zon op de wonning hebben als er zon is

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:22
Is toch simpel als het boven te snel warm wordt dan knijp je de verdeler meer door de thermonstaat knop iets lager te zetten erop, CV staat hier op 40c en op de verdeler staat 38c aangegeven.
Maar mijn systeem is natuurlijk niet hetzelfde als jouw systeem, werkt prima hier.

Zo te horen heb je garantie dan idd daar even aankloppen.
Kijk voor de grap eens op beide verdelers de aanvoer en retour temp daarop, dat verteld heel veel wat er aan de hand is.

Edit: Ik heb hier gewoon laminaat vloer en dat gaat ook gewoon rap, gewoon goede ondervloer(was wel duur) en dun laminaat nemen.
Edit: Tapwater temperatuur op de CV heeft helemaal niks met je verwarming te maken.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 23-10-2019 21:27 (48%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Hsb-3 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:58:
In een nieuwbouwwoning zit vaak meer vocht, het duurt even voordat dat eruit is -> hoger gasverbruik.

En vloerverwarming is geen magie, als je huis warm moet worden zal er warmte in moeten. Er is wel wat verschil tussen verschillende verwarmingen, maar de isolatie is hetgeen dat het verschil maakt.

• mr_evil08
TheGhostInc schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:22:
[...]

In een nieuwbouwwoning zit vaak meer vocht, het duurt even voordat dat eruit is -> hoger gasverbruik.

En vloerverwarming is geen magie, als je huis warm moet worden zal er warmte in moeten. Er is wel wat verschil tussen verschillende verwarmingen, maar de isolatie is hetgeen dat het verschil maakt.
Ook idd, en vrijwel nooit wordt het hele systeem incl cv ketel ingeregeld, men kijkt even met de hand, hmmm het wordt warm mooi op naar de volgende.
Het inregelen kost tijd/geld en dat zit er vrijwel altijd niet bij.

• Hsb-3
Mbt gasverbruik, ik vergat nog te melden dat we ook een ventilatiewarmtepomp hebben, met de warmte uit de afgevoerde ventilatielucht warmt hij als het goed is het water van de vloerverwarming op. Cv komt er bij als dit niet voldoende is. Staat uiteraard los van mijn probleem.

@mr_evil08 de begane grondvloer is een vloer op zand en de verdiepingsvloer is een breedplaatvloer. Daar bovenop bij beiden een wapeningsnet, vloerverwarmingbuizen en de dekvloer.
We hebben pvc uitgezocht wat geschikt is voor vloerverwarming, volgens de verkoper zit er nauwelijks verschil in weerstand tussen de twee soorten die we hebben. De weerstand is lager dan die van laminaat. En zouden beiden dezelfde temperatuur moeten kunnen krijgen. Dus dat is het niet.
Ik zal morgen naar de aanvoertemperatuur kijken, als de vloerverwarming tenminste aanslaat.

@TheGhostInc dat begrijp ik. Maar het lijkt er op dat de vloerverwarming meer gas nodig heeft dan de radiatoren in mijn vorige vooroorlogse woning. Daar was ons gasverbruik iets van 1500 m3, inclusief douchen en koken. En hier hebben we ook nog een warmtepomp er aan hangen die het grootste deel zou moeten opvangen. Voor warm tapwater doet hij dit overigens perfect (zit een boiler in, met water wat wordt verwarmd door de ventilatielucht). Dan zal het inderdaad het vocht zijn denk ik.

Ik kom er morgen op terug, wederom bedankt allemaal.

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:09
Aanvoertemp checken idd.
Hebben hier beneden vloerverwarming met laminaat en dat duurt echt een beste tijd voor het warm is (paar uur). Als het eenmaal op temp is blijft hout wel lekker warm.

Heb ook zo'n luchtwarmptepomp (combinair). Ding stond eerst op 2 uur draaien voordat de CV bij kwam, heb ik nu op 30 minuten gezet. Aanvoertemp op 35-40 graden en dan is het redelijk te doen allemaal. Zet de ketel om een uur of 10:00 aan en om 13:30-14:00 uit dan is het aangenaam als je smiddags thuiskomt (1630).

• mikerosauer
@Hsb-3 dan is zeker je gas verbruik bizar hoog .dan zou je bijna geen gas verbruik moeten hebben. als de c.v alleen maar de ondersteundende partij is in je verwarmings systeem

• miciel
Hsb-3 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:48:
Mbt gasverbruik, ik vergat nog te melden dat we ook een ventilatiewarmtepomp hebben, met de warmte uit de afgevoerde ventilatielucht warmt hij als het goed is het water van de vloerverwarming op. Cv komt er bij als dit niet voldoende is. Staat uiteraard los van mijn probleem.

Ik kom er morgen op terug, wederom bedankt allemaal.
als de monteur geweest is zodat het boven niet meer te heet wordt zet je kamerthermostaat een paar dagen op 19/20 graden. ik was niet uitgegaan van de combinair/warmtepomp.
deze hebben wel de tijd nodig om de woning op temperatuur te krijgen.
voor dit type ketels is 6 uur wat weinig.

50 graden rechtsreeks je vloer in vind ik wel een beetje veel. (ik doe liever 40 graden.)
het gasverbruik is wel erg hoog. echter op het moment dat er nog vocht in de woning zit en alles
nog ingeregeld moet worden en alles nog op temperatuur moet komen kan ik het verklaren.
waarschijnlijk is je retour te warm op dit moment. hierdoor brandt je ketel niet goed en slaat hij eerder af. echter je woning is nog koud dus gaat hij op het laatst erg hard branden om je woning warm te krijgen.
dit laatste bulderen kost nogal een hoop gas. zeker als de boel daarna weer uit gaat heb je een dag later weer deze cyclus opnieuw. ik begrijp: dat je het boven niet te warm wilt hebben. dus wacht even tot dat de monteur is geweest om de boel in te regelen. maar probeer daarna wel dezelfde temperatuur te stoken.

de combinair is meer gebaat bij continu dezelfde temperatuur. (afhankelijk van hoe deze is ingesteld)
dan andere cv ketels met vloerverwarming. normaal probeert de combinair zoveel mogenlijk uit de warmtepomp te halen. dat is de reden dat de cv pas later bijspringt. je woning is nog koud. dus dat duurt wel even voordat deze op temperatuur is. zowiezo is het met vloerverwarming al aanbevolen om continu dezelfde temperatuur te stoken. vloerverwarming is erg traag.

• kmf
  • Niet online
(kan het zijn dat de benedenvloer teveel warmte verliest vanwege het ontbreken van vloerisolatie?)

Je weet in ieder geval dat er warm water door de vloer stroomt, dus ga lekker zelf inregelen. Dan weet je zeker dat het naar je wensen voldoet.
Een monteur die een uurtje wat draait zal echt niet veel voor elkaar krijgen.

Ik heb er 2 weken aan gedaan en een heel stookseizoen aan de knoppen gezeten om tot een situatie te komen waar ik tevreden mee ben.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• mr_evil08
@miciel Dan heb je CV ketel onjuist afgesteld als die gaat "bulderen" ondanks alles koud is, vloerverwarming heeft veel massa en groot watertraject dat moet eerst opgewarmd worden.

@TS Dat is "natbouw" en daar hoor je vloerverwarming eigenlijk niet helemaal uit te schakelen, dat kost meer gas dan een minimaal temp handhaven, je kan het niet behandelen zoals bij radiatoren omdat je te maken hebt met veel massa.

Hier heb ik "droogbouw" dan kan het wel, ik heb vrijwel geen massa, de laminaat (6mm) ligt vrijwel letterlijk op de buizen en meteen de volle mep op ondervloer/laminaat(opbouw systeem zeg maar).
Voor je idee de 1e 20 minuten dat ik hem inschakel heb ik 1 graad verhoging daarna elke 15 minuten een graad erbij, het systeem kan veel sneller maar dat kost mij een laminaatvloer omdat je dan boven 28c oppervlakte temp komt, dat heeft PVC ook trouwens.

Laminaat incl ondervloer zit hier op 0.052 m², PVC is 0,012 m², Zolang je onder de 0,15 m² k/w blijft kun je het gewoon als hoofdverwarming gebruiken.

Edit: weet niet wie met die opmerking kwam maar een CV ketel kan ook gewoon 40c de vloer insturen, ik doe het met 38c als ik kijk op de verdeler, met 50c wordt het oppassen dan kun je vloer kapot maken ivm scheuren van de cementdekvloer.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 22-10-2019 10:44 (10%)

• mikerosauer
Zo lang je tap water maar niet onder 50/55 brengt.
Hier gaat er ook maar 40 gr de vloer in hoger is niet aan te bevelen.

Na het goed inregelen hoef je niet meer aan de thermostaat te komen. Nest is hier al een jaar niet meer aangeraakt

• miciel
kmf schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:08:
(kan het zijn dat de benedenvloer teveel warmte verliest vanwege het ontbreken van vloerisolatie?)

Je weet in ieder geval dat er warm water door de vloer stroomt, dus ga lekker zelf inregelen. Dan weet je zeker dat het naar je wensen voldoet.
Een monteur die een uurtje wat draait zal echt niet veel voor elkaar krijgen.
laat de monteur het wel globaal inregelen. voor het geval dat er wat mis is.
ook kan deze de cv ketel begrenzen in vermogen, pompsnelheid wijzigen etc.
de fijnafstelling kan ts inderdaad wel zelf doen.
mr_evil08 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:38:
@miciel Dan heb je CV ketel onjuist afgesteld als die gaat "bulderen" ondanks alles koud is, vloerverwarming heeft veel massa en groot watertraject dat moet eerst opgewarmd worden.
wat er hier gebeurt is niet echt bulderen. het hoge gasverbruik komt omdat het systeem niet goed is ingeregeld. na een uurtje of 2 gaat de ketel dan wat harder branden om de temperatuur te halen en een dag later wordt deze cyclus weer herhaaldt. (omdat ts niet continu stookt)

als de cv ketel echt staat te 'bulderen' dan moet hij inderdaad door de monteur begrenst worden in zijn cv vermogen. (afgesteld worden)

miciel wijzigde deze reactie 22-10-2019 12:19 (16%)

• Hsb-3
Eerst even de foto's, ik reageer straks inhoudelijk.

Beneden:
https://imgur.com/L5Vz25P

Boven:
https://imgur.com/EFv7rcD

• Hsb-3
@miciel , normaliter zetten we in de winter de thermostaat op 19 a 19,5 en blijven we er verder af. Geen nachtverlaging. Alleen van de week een dag gestookt omdat het koud was (thermostaat even op 20 gezet voor een uur of 8 ), nu is het nogsteeds 20 graden beneden op een of andere manier, met de thermostaat op 19 graden.
Je zegt dat hij wat tijd nodig heeft om de woning op te warmen, en dat 6uur weinig is. Dat kan ik niet rijmen met dat het boven binnen 2 uur warm is met een haast hete vloer. Kan je dat verder toelichten?
Ik vind je uitgebreide technische reacties erg behulpzaam, dank je wel!

@kmf , onder de begane grondvloer ligt een heel dik pakket EPS en een schoon zandbed. Geen kruipruimte. Voldoet aan de isolatieeis voor nieuwbouw.
Vanuit het bouwbedrijf en het installatiebedrijf hebben ze eerder gezegd dat we zelf nergens aan mogen komen omdat het nu goed is ingeregeld en we anders problemen met het hele systeem gaan krijgen omdat 't uit balans gaat.
Ik ga denk ik, als de monteur er is, aangeven dat hij me kan leren hoe ik hem zelf kan inregelen. Je hebt gelijk dat het eigenlijk onzin is dat hij 20x langs moet komen tot ik tevreden ben. Maar wellicht wel eerst even die koude groepen doorspoelen en zorgen dat het op hoofdlijnen goed functioneert.

@mr_evil08 dat weet ik, zie mijn reactie op Miciel hierboven.

Maar dus beter de temperatuur omlaag laten zetten naar 40 graden? Gaat hij dan mijn temperatuur wel halen?

Ik ga morgen de aannemer mailen voor een afspraak voor volgende week. Dan zou het ook weer wat kouder moeten zijn.
Ik neem jullie tips hier in mee, bedankt!

• kmf
  • Niet online
@Hsb-3 wat iedereeen gelijk opvalt: boven heb je een gesloten verdeler. Beneden heb je een open verdeler waarbij de toevoer wordt afgekoeld met de retour.

Wat voor systeem heb je? gasketel of warmtepomp? Aangezien er geen aparte pomp is, denk ik warmtepomp of iets dergelijks.
Waar staat die thermostaatkraan op? Ik kan de flow niet zien, dus waar staan die flowermetertjes op? Het lijkt haast erop dat die bijna allemaal op minder dan 1l/m staan? Zit je ketel/pomp dan niet enorm te pendelen?
Wat is de HoH-afstand van de leidingen?

Ik denk dat je heel wat verder komt als je kan meten wat de aanvoer en retour van elke VVW-groep is. Dan weet je hoe de afgifte is.

Ik heb zelf al mijn VVW groepen op alle verdiepingen eerst in balans gezet. Retourtemp overal hetzelfde. Daarna pas aangepast. Korte groepen/ruimtes die niet zo warm hoeven te worden, zijn verder geknepen. Benedenverdieping heeft een lagere retour, omdat die sneller/langer opwarmt.
Dat is ook uit balans halen, maar wel met een reden.

kmf wijzigde deze reactie 22-10-2019 20:24 (29%)

• miciel
Hsb-3 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:58:
@miciel , normaliter zetten we in de winter de thermostaat op 19 a 19,5 en blijven we er verder af. Geen nachtverlaging. Alleen van de week een dag gestookt omdat het koud was (thermostaat even op 20 gezet voor een uur of 8 ), nu is het nogsteeds 20 graden beneden op een of andere manier, met de thermostaat op 19 graden.
Je zegt dat hij wat tijd nodig heeft om de woning op te warmen, en dat 6uur weinig is. Dat kan ik niet rijmen met dat het boven binnen 2 uur warm is met een haast hete vloer. Kan je dat verder toelichten?
Ik vind je uitgebreide technische reacties erg behulpzaam, dank je wel!
van 19 naar 20 graden dat moet makkelijk lukken in 6 uur.
ik dacht dat vanaf 15 graden naar 20 graden wilde.
en dan is 6 uur met de cv ketel welk jij je hebt wat weinig.
de cv ketel loopt zoveel mogenlijk op zijn warmte pomp. welke maar een paar kw is.
mocht de warmtepomp het niet redden dan springt de cv ketel bij.
echter dit verhaal geldt voor een goed ingeregelde instalatie!!

waar jij last van hebt is onbalans. boven teveel doorstoming beneden te weinig.
dus het zal niet na bijv 12 uur wel warm zijn beneden.
want het meeste warme water blijft boven rond circuleren.
(maar daar was je volgens mij al wel achter)

edit:
kmf schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:19:
@Hsb-3 wat iedereeen gelijk opvalt: boven heb je een gesloten verdeler. Beneden heb je een open verdeler waarbij de toevoer wordt afgekoeld met de retour.
nee. beneden zit een veerbelaste klep. voor het geval iemand alle afsluiters dicht draaid dan nog kan de cv instalatie blijven lopen. deze werkt alleen bij voldoende pompdruk en anders is deze gesloten.
(het zijn allebei open verdeler,s.)

miciel wijzigde deze reactie 22-10-2019 21:18 (14%)

• Hsb-3
@kmf op het moment dat ik de foto maakte stond de verwarming niet aan (thermostaat op 19, ruimtetemperatuur 20).

Welke thermostaatkraan bedoel je?

Alle flowmeters staan bovenaan, hoger dan de 0. Ze zakken pas als de thermostaat zorgt voor warmtevraag.

We hebben een ventilatiewarmtepomp met boiler, met cv ketel als bijverwarming.

Hoh van de leidingen is volgens mij 15, behalve bij de achter--en voorgevel, daar is hij 10 cm over 1,5m.

Op dit moment staan aanvoer en retour op 20 graden bij de verdelers. Maar hij staat uit, dus is niet zo gek.

@miciel het gekke vind ik, dat de installateur het er over had dat er constant water wordt rondgepompt, ook in de zomer, en dat we de vv-pomp niet uit mochten zetten (niet dat we dat van plan waren). Maar met een flow van 0 stroomt er toch niks?
En als de verwarming aangezet wordt is bijv de badkamer lekker warm, maar de vloer blijft niet lekker warm omdat zo gauw de temperatuur beneden gehaald is, het water lijkt te stoppen met stromen. Is dit gebruikelijk? (dit was wat er in het voorjaar gebeurde, met constante thermostaattemperatuur)

• mikerosauer
@Hsb-3 je pomp heeft een zomer stand. Ons ouder huis had dat ook. De pomp kan vast zitten . Als hij te lang uit staat

• mr_evil08
@Hsb-3
Als je een pompschakelaar plaatst(klinkt duur maar is het niet) dan draait die alleen wanneer er warmtevraag is en een dagelijks/wekelijks programma(even kort) ter voorkoming van vastlopen, die pomp hoeft werkelijk niet de hele tijd te draaien wanneer er geen warmtevraag is dat kost ook onnodig stroom/slijtage.

Dat wordt vrijwel altijd geadviseerd door erkende installateurs, bij het plaatsen van een pompschakelaar wil men de garantie ook verlengen(tenminste dat was hier).

Edit: Voorbeeld van een pompschakelaar.
https://www.bol.com/nl/p/...ChZEhNqQ.1.5.ProductTitle

Nee ik promoot geen webwinkel dit is gewoon een random voorbeeld.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 22-10-2019 22:27 (20%)

• miciel
Hsb-3 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:41:
@kmf op het moment dat ik de foto maakte stond de verwarming niet aan (thermostaat op 19, ruimtetemperatuur 20).

Welke thermostaatkraan bedoel je?

Alle flowmeters staan bovenaan, hoger dan de 0. Ze zakken pas als de thermostaat zorgt voor warmtevraag.

We hebben een ventilatiewarmtepomp met boiler, met cv ketel als bijverwarming.

Hoh van de leidingen is volgens mij 15, behalve bij de achter--en voorgevel, daar is hij 10 cm over 1,5m.

Op dit moment staan aanvoer en retour op 20 graden bij de verdelers. Maar hij staat uit, dus is niet zo gek.

@miciel (vraag 1)
het gekke vind ik, dat de installateur het er over had dat er constant water wordt rondgepompt, ook in de zomer, en dat we de vv-pomp niet uit mochten zetten (niet dat we dat van plan waren). Maar met een flow van 0 stroomt er toch niks?

(vraag 2)
En als de verwarming aangezet wordt is bijv de badkamer lekker warm, maar de vloer blijft niet lekker warm omdat zo gauw de temperatuur beneden gehaald is, het water lijkt te stoppen met stromen. Is dit gebruikelijk? (dit was wat er in het voorjaar gebeurde, met constante thermostaattemperatuur)
merk en type en een foto kunnen wel een handje helpen bij dit soort vragen.
ik heb geen glazen bol wat dat betreft.

vraag 1 waar zit de pomp in ?
is deze pomp ingebouwd in een cv ketel of is het een losse pomp ?

vraag 2
je cv ketel slaat af. op het moment dat de temperatuur bereikt is.
dat de pomp nog na draait terwijl er gestopt is met stoken ook dit kan een (koude) golf veroorzaken.

vraag 3 je hebt een mooi systeem maar waarom is er niet gekozen voor ruimte afhaneklijk stoken ?
okee het kost een kleine 1000/1500 euro extra. inregelen is dan nog steeds nodig maar als dan de zon in de woonkamer schijnt en een andere kamer waar de zon niet in schijnt wordt te koud dan slaat je cv aan.
(voor alleen die kamer)

miciel wijzigde deze reactie 24-10-2019 02:01 (10%)

• mikerosauer
kmf schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:19:

Wat voor systeem heb je? gasketel of warmtepomp? Aangezien er geen aparte pomp is, denk ik warmtepomp of iets dergelijks.
Waar staat die thermostaatkraan op? Ik kan de flow niet zien, dus waar staan die flowermetertjes op? Het lijkt haast erop dat die bijna allemaal op minder dan 1l/m staan? Zit je ketel/pomp dan niet enorm te pendelen?
Wat is de HoH-afstand van de leidingen?

Ik denk dat je heel wat verder komt als je kan meten wat de aanvoer en retour van elke VVW-groep is. Dan weet je hoe de afgifte is.

Ik heb zelf al mijn VVW groepen op alle verdiepingen eerst in balans gezet. Retourtemp overal hetzelfde. Daarna pas aangepast. Korte groepen/ruimtes die niet zo warm hoeven te worden, zijn verder geknepen. Benedenverdieping heeft een lagere retour, omdat die sneller/langer opwarmt.
Dat is ook uit balans halen, maar wel met een reden.
Ik heb ook een vloerverwarming zonder pompen inc met c.v ketel . Is heel veel voorkomend in nieuwbouw

• Hsb-3
@miciel
Foto installaties: https://imgur.com/lfvrNFz
Zowel vanuit de ventilatiewarmtepomp (inventum ecolution met 80L boiler) als vanuit de cv ketel (intergas hr eco) loopt een buis, die bij elkaar komen voordat hij de vloer ingaat.
Zowel aanvoer als retour heeft een ingang bij de cv als bij de ventilatiewarmtepomp.

Ook loopt er een warmwaterbuis van de ventilatiewarmtepomp naar de cv en vanuit de cv de vloer in.

Vraag 1: ik denk in óf de ventilatiewarmtepomp of in de cv ketel. Of kan het beiden zijn? Nabij deze installaties zie ik geen losse pomp zitten.

Vraag 3: de reden dat we er niet voor gekozen hebben was 1. dat we al 5000 boven budget aan meerwerk hadden, 1200 kon er echt niet meer bij. En 2. dat de installateur het afraadde, omdat het een traag systeem is en je nooit op behoefte even snel kan bijstoken.
De enige ruimte die in ons huis tot nu toe te koud is, is de woonkamer. En als dat goed ingeregeld is, is dat denk ik ook opgelost ;)

Dus het voegt voor ons ook niks toe, die ruimteafhankelijke regeling. Voor de badkamer hebben we gekozen voor een elektrische radiator als bijverwarming die binnen een half uur heet is en dan nog 2 uur warmte afgeeft, dat is de enige ruimte waar een aparte warmtevraag kan ontstaan tov de rest van de woning.

@mr_evil08 ik zal dat eens met de installateur bespreken.

Hsb-3 wijzigde deze reactie 23-10-2019 16:14 (4%)

• mr_evil08
Hsb-3 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:10:
@miciel

@mr_evil08 ik zal dat eens met de installateur bespreken.
Ik zie nu je extra fotos daar is te zien dat jouw systeem "berekend" aangelegd is en werkelijk geen stap extra in voordeel van de klant.

Pompschakelaar kan bij jouw niet, ik zie nergens een losse pomp.
Je ketel heeft een pomp, je ventilatiewarmtepomp(vermoedelijk ook).

In je CV ketel kun je instellen dat de pomp niet altijd draait, dat is een parameter in de installateursmenu, er zit een programma op dat eens in de 24h een programma ter vastlopen wordt gedraait, de ventilatiewarmtepomp ken ik niet maar vermoedelijk zit daar ook een pomp in, indien aanwezig zal dat ongetwijeld ook kunnen in de installateurs menu.

Boven hadden ze een thermonstaatknop moeten plaatsen(zodat jij zelf nog makkelijk aan/uit/harder/zachter kan zetten), dat had werkelijk 2 tientjes gekost mja, nu kun je het alleen knijpen en beneden verder los zetten door aan de kranen te draaien, dit vergt kennis.

Onderstaand een foto van mijn systeem, de verdeler heeft een eigen pomp en dan kan een pompschakelaar wel.

https://ibb.co/TgqRsdp

https://ibb.co/TgqRsdp

• Hsb-3
@mr_evil08 tja, projectbouw hé.. Achteraf gezien had ik ook moeten vragen om een reservegroep op de verdeler boven, zodat we daar een laag temperatuurradiator voor op zolder hadden kunnen aansluiten..
Het was zelfs zo erg, dat we speciaal hebben moeten verzoeken om de groepenkast in de meterkast zo ver mogelijk uit de hoek te plaatsen, zodat we een extra groepenkast konden plaatsen. Bij buren die dit niet hebben gevraagd, zit hij in het midden, waardoor er zowel links als rechts re weinig ruimte is voor een extra groepenkast..
We hebben over het algemeen best wat extra ruimte overal ingebouwd, maar van verwarmingsinstallaties heb ik (nog) weinig kaas gegeten. Jammer om te horen dat ze hier dus ook weinig flexibiliteit hebben ingebouwd..

Ik heb ondertussen de aannemer gemaild, nu wachten op reactie en dan een afspraak maken bij de installateur. Ik hou jullie op de hoogte.

• kmf
  • Niet online
Hsb-3 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:42:
Eerst even de foto's, ik reageer straks inhoudelijk.

Beneden:
https://imgur.com/L5Vz25P

Boven:
https://imgur.com/EFv7rcD
Trouwens... die rode regelsleutels op de flowmeters, waar heb je die vandaan? Ik heb die niet gekregen en kan dus niet aan de flowmeter de flow instellen.

• miciel
Hsb-3 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:10:
@miciel
Foto installaties: https://imgur.com/lfvrNFz
Zowel vanuit de ventilatiewarmtepomp (inventum ecolution met 80L boiler) als vanuit de cv ketel (intergas hr eco) loopt een buis, die bij elkaar komen voordat hij de vloer ingaat.
Zowel aanvoer als retour heeft een ingang bij de cv als bij de ventilatiewarmtepomp.

Ook loopt er een warmwaterbuis van de ventilatiewarmtepomp naar de cv en vanuit de cv de vloer in.

Vraag 1: ik denk in óf de ventilatiewarmtepomp of in de cv ketel. Of kan het beiden zijn? Nabij deze installaties zie ik geen losse pomp zitten.
wat betreft de pompen:
de ecolution (warmte pomp) en je cv ketel hebben allebei een eigen pomp.
gewoon de stekkers van bijde apparaten er altijd inlaten zitten om vastlopen van de pomp te voorkomen.
beide apparaten hebben zelf een anti vastloop programma.
(behalve bij storingen kortsluiting werkzaamheden ed. dan mag je de stekker er wel uit halen)

vraag 1 waar gaat de draad uit het gele buisje naar toe ?
je cv ketel ?

vraag 2 waar loopt de draad uit je ecolution heen ?
een rood blokje ?

ik kan het namelijk niet goed zien op de foto.
deze vragen maken het wat makelijker om tekst en uitleg te geven over de installatie.

de vraag over de badkamervloer moet je maar eens aan de monteur voorleggen.
ik vermoedt dat er nog ergens een restje koud water in de installatie zit.
de ecolution pompt dit rondt en deze verwarmt dit wel maar onvoldoende.
waardoor je vloer koud aanvoelt.

miciel wijzigde deze reactie 24-10-2019 02:24 (63%)
Reden: post was onduidelijk/lang.

• Hsb-3
@kmf die zaten er al op toen we de sleutel kregen, geen idee dus, sorry.

@miciel de donkergrijze draad uit de cv ketel gaat een buisje in onder de wandcontactdoos. Is dus denk ik voor de thermostaat.
De lichtgrijze draad uit de ecolution loopt naar de aanvoer van de vloerverwarming vanuit de cv en zit hier met een soort veertje aan vastgeklemd.
https://imgur.com/y5kfPLc

Ik zie trouwens dat aan de onderzijde van beide installaties een zwart kastje zit.
Bij de cv bij de aanvoer (een onderdeel met de onderplaat van de cvketel) en bij de ecolution loopt er een zwart draadje naartoe met soort telefoonaansluiting plug? Zijn dit temperatuursensoren?
https://imgur.com/VrowGjg

• mikerosauer
Hsb-3 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 06:40:

@miciel de donkergrijze draad uit de cv ketel gaat een buisje in onder de wandcontactdoos. Is dus denk ik voor de thermostaat.
De lichtgrijze draad uit de ecolution loopt naar de aanvoer van de vloerverwarming vanuit de cv en zit hier met een soort veertje aan vastgeklemd.

Ik zie trouwens dat aan de onderzijde van beide installaties een zwart kastje zit.
Bij de cv bij de aanvoer (een onderdeel met de onderplaat van de cvketel) en bij de ecolution loopt er een zwart draadje naartoe met soort telefoonaansluiting plug? Zijn dit temperatuursensoren?
ook op je C.v ketel ? is dat niet gewoon comnucatie tussen bijde ?
waarom is hier niet gekozen voor of een c.v of warmte pomp . nu heb je een soort hybride systeem.
wat ons dus afgeraden is omdat dit soort systemen schijnbaar nooit lekker werkt .

hier wordt de c.v binnen nu een paar jaar naar een warmte pomp geupgraded leidingwerk is 90% voorbereid er op

• miciel
Hsb-3 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 06:40:

@miciel
1 de donkergrijze draad uit de cv ketel gaat een buisje in onder de wandcontactdoos. Is dus denk ik voor de thermostaat.

2 De lichtgrijze draad uit de ecolution loopt naar de aanvoer van de vloerverwarming vanuit de cv en zit hier met een soort veertje aan vastgeklemd.
1 ja dat is voor de kamerthermostaat. (deze stuurt je cv ketel aan.)

2 ik heb de foto even goed bekeken. enigzins verstopt achter de cv leiding zit een temperatuur sensor.
(deze wordt tegen de cv leiding aangehouden/vasthouden dmv het veertje)
deze wartmpomp kent meerdere instellingen functies om verwarring te voorkomen vertel ik alleen de functie waarop jouw wartmepomp staat ingesteld/van toepassing is.

CV3 - Aanlegsensor
In CV3 bedrijf detecteert de aanlegsensor wanneer de cv-ketel in bedrijf komt voor ruimteverwarming.
Op deze manier weet de ventilatiewarmtepomp wanneer er ruimteverwarming gewenst is.
de warmtepomp loopt dus mee met je cv ketel als extra capecieteit waardoor je minder gas gebruikt.

je kamer thermostaat stuur de cv ketel aan. je warmtepomp loopt vanzelf mee als de cv ketel brandt.
(en stopt dus ook als je cv ketel uit is)
weer terug komend op je douchevloer. er loopt dus geen warmt water meer doorheen als het beneden op temperatuur is. (dus ja hij kan koud aanvoelen.)

ik was uitgegaan van een andere instelling van de warmtepomp omdat je zei dat de monteur zij dat de warmtepomp 24/7 aanstondt. maar gezien je vragen over de flow meters en je douchevloer en de geplaatste temperatuur sensor lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.
waar loopt dit zwarte draadje heen ?

edit:
mikerosauer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:09:
[...]

waarom is hier niet gekozen voor of een c.v of warmte pomp . nu heb je een soort hybride systeem.
wat ons dus afgeraden is omdat dit soort systemen schijnbaar nooit lekker werkt .
klopt, de warmte pomp bespaart in het geval van ts maar een beetje.
als je volledig naar de warmtepomp toe gaat bespaar je veel meer gas. (ook is het efficienter.)
echter zonnepanelen zijn dan wel aan te bevelen. om energie kosten te drukken.
de reden dat dit soort systemen af worden geraden is om de cominucatie tussen de warmtepompen en de cv ketel niet altijd optimaal is. meestal staat de warmte pomp 24/7 aan deze heeft voorrang.
om zo gas te besparen en de cv ketel als reserve. dit klinkt leuk maar de warmtepomp praat meestal geen open therm. en dus aan uit, hierdoor brandt de cv ketel wat onzuiniger. dat is de reden dat ze bij ts gekozen hebben om de wamrtepomp mee te laten lopen met de cv ketel. de cv ketel wordt nu gewoon aangestuurd door de kamerthermostaat. zijn cv stookt dus wel zuinig. tevens zorgtde teovoeging van de warmte pomp
zorgt ervoor dat de cv ketel eerder de woning op temperatuur heeft waarooor er dus minder gas verstookt wordt.

miciel wijzigde deze reactie 24-10-2019 12:20 (32%)

• Hsb-3
Ik heb me gisteren eens ingelezen in de handleiding van de ecolution. Ben een stuk wijzer geworden.
Gisteren (1 november) is de winterstand ingegaan en hij heeft gisteren zo'n 7 kwh verbruikt, de hele dag door ca 300 a 350 watt.
Daarnaast heeft de cv gisteren (thermostaat hele dag op 19,5) 3 m3 gas verbruikt. (we zijn van 7.30-22.00u van huis geweest). Zie ook plaatje onderaan.

Ik snap nu beter hoe hij werkt en op een of andere manier lijkt de warmte meer in balans sinds dat winterprogramma is aangeslagen. De vloer boven voelt lauw, en beneden is er een minder voelbaar verschil tussen de vloer velden.

Ik heb vorige week de aannemer gemaild, geen reactie gehad. Dus ook de installateur maar gebeld, met ook de mededeling dat ik graag wil dat iemand me uitlegt hoe ik alles zelf kan inregelen.

Ik baal wel van die constante ca 300 w. Ons gemiddelde stroomverbruik in voorgaande maanden is ca 230 kwh per maand. En dat gaat nu zo'n 470 kwh worden tot en met maart.. Ca 4000 kwh jaarverbruik, we hebben voor 4000 kwh zonnepanelen hebben liggen (geschat bij offerte) maar we dachten met overcapaciteit geplaatst te hebben. Toch jammer.

Omdat dat ding blijft rondpompen omdat de luchttemperatuur lager is dan 21 graden (waar de vwp op staat ingesteld). Terwijl we 21 graden niet lekker vinden, zeker niet voor boven, dus voelt het nu nog extra zuur.
Hopelijk kan dat dus naar beneden zodat de vwp niet constant loopt.
Ik wil ook de cv temperatuur voor de vloerverwarming lager hebben.

Als de cv aanslaat blijft hij overigens zo'n 11 uur stoken. Is dat normaal?

1nov-energie

Overigens @mikerosauer, we hadden geen keuze qua installatie, projectbouw. Het geheel haalde wel de EPC, zonder panelen, dus zo verkeerd is het niet lijkt me?

Hsb-3 wijzigde deze reactie 02-11-2019 02:34 (5%)

• miciel
Hsb-3 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 02:30:
Ik heb me gisteren eens ingelezen in de handleiding van de ecolution. Ben een stuk wijzer geworden.
Gisteren (1 november) is de winterstand ingegaan en hij heeft gisteren zo'n 7 kwh verbruikt, de hele dag door ca 300 a 350 watt.
Daarnaast heeft de cv gisteren (thermostaat hele dag op 19,5) 3 m3 gas verbruikt. (we zijn van 7.30-22.00u van huis geweest). Zie ook plaatje onderaan.

Ik snap nu beter hoe hij werkt en op een of andere manier lijkt de warmte meer in balans sinds dat winterprogramma is aangeslagen. De vloer boven voelt lauw, en beneden is er een minder voelbaar verschil tussen de vloer velden.

Ik heb vorige week de aannemer gemaild, geen reactie gehad. Dus ook de installateur maar gebeld, met ook de mededeling dat ik graag wil dat iemand me uitlegt hoe ik alles zelf kan inregelen.

Ik baal wel van die constante ca 300 w. Ons gemiddelde stroomverbruik in voorgaande maanden is ca 230 kwh per maand. En dat gaat nu zo'n 470 kwh worden tot en met maart.. Ca 4000 kwh jaarverbruik, we hebben voor 4000 kwh zonnepanelen hebben liggen (geschat bij offerte) maar we dachten met overcapaciteit geplaatst te hebben. Toch jammer.

Omdat dat ding blijft rondpompen omdat de luchttemperatuur lager is dan 21 graden (waar de vwp op staat ingesteld). Terwijl we 21 graden niet lekker vinden, zeker niet voor boven, dus voelt het nu nog extra zuur.
Hopelijk kan dat dus naar beneden zodat de vwp niet constant loopt.
Ik wil ook de cv temperatuur voor de vloerverwarming lager hebben.

Als de cv aanslaat blijft hij overigens zo'n 11 uur stoken. Is dat normaal?
de nadraaitijd is instelbaar.dus die kan eventueel wel korter.(vraag de monteur)
wil je naar bijv 5 uur toe kan ook. (het kost dan alleen wel wat meer gas)
ook de temperatuur is instelbaar waarop de warmtepomp uitslaat. het is expres dat deze hoger staat ingesteld zodat hij zoveel mogenlijk draait en er zo min mogenlijk gas wordt gebruikt.

eventueel kan je de ecolution anders instellen dat deze alleen maar draait als je cv ketel draait.
(zie mijn bovenstaande post) echter dan heb je minder nut van de zonnenpanelen.
de maximale nadraaitijd is dan namelijk 90 minuten

of hybride (dus een kamerthermostaat aan de ecolution)
de ecoltion stuurt de cv aan. echter de ecolution praat geen open therm
dus je cv ketel brandt wat onzuiger. maar als hij goed wordt ingesteld (lage maximaal temperatuur)
en begrensd in zijn vermogen hoeft het niet eens zo gek veel duurder te zijn.
dan kan men instellen hoelang je wilt dat je wartmepomp draait voor je cv ketel aanslaat
ook de nadraatijd is instelbaar. als deze is afgelopen gaat de ecolution 'uit'
totdat je kamer thermostaat weer warmtevraagt. afhanelijk dus van de afkoelsnelheid van je woning
dus reken 3 a 4 keer per dag een uurtje of anderhalf uit staat en de rest staat te pompen.
afhanelijk natuurlijk van hoe alles ingesteld wilt hebben echter het ding hang er niet voor niks

een warmtepomp werkt gelijkmatiger dan je cv ketel. (als deze de gelehale dag draait)
dus het kan wel zo zijn dat deboel wat meer in balans lijkt.

ook je cv ketel kan lager in worden gesteldt.
laat de monteur hier even voor langskomen inderdaad.

het inregelen kan je inderdaad zelf doen. als monteur het goed uitlegt.
de tijd nemen en niet te veel doen in 1 keer is het belangerijkste.

miciel wijzigde deze reactie 02-11-2019 07:21 (18%)

• mikerosauer
@Hsb-3 die epc waarde vind ik überhaupt niet interessant.

21 graden en koud boven. Zo ervaar ik dat niet in ons huis.hier is het ingesteld op 20 graden.

Je had het extern kunnen laten opleveren lijkt me. Deze combi lijkt me niet heel lekker te werken. 8kw verbruik en dat inc met zonnepanelen vindt ik ook wel hoog .

Nu nog de juist afstelling zoeken das altijd zo klote proces

• Hsb-3
@mikerosauer die 8kwh is zonder de opbrengst van de zonnepanelen gerekend. Gisteren ook maar 1,7 kwh opgewekt.
Ik vind het ook behoorlijk wat, maar misschien dat de installateur er nog wat aan kan sleutelen.

Wat bedoel je met 21 graden en koud boven? De ecolution checkt de temperatuur van de afgezogen lucht, zo lang die kouder is dan 21 graden blijft hij teruggewonnen warmte rondpompen. Boven moet het dus ook 21 graden zijn, anders blijft hij doorpompen. Ik vind 21 graden te warm voor boven. Kamerthermostaat staat ook niet hoger dan 19,5 doorgaans, dus dat ding zal de hele dag, de hele winter lang doorpompen om het op 21 graden te krijgen. Is dus volgens mij een kwestie van inregelen en op elkaar afstemmen. Wellicht dat een verlaging naar 20 graden al scheelt in het stroomverbruik.

Helaas was het geen optie om zelf iets aan de installatie te doen. Op papier klonk het ook allemaal wel aardig overigens. Ze hadden alleen wat meer uitleg mogen geven, ook over het stroomverbruik.

Volgende week komt de installateur. Ik zal een update plaatsen van wat hij heeft gedaan.

• Hsb-3
De monteur is langsgeweest. Jammergenoeg is mijn verzoek om uitleg van hoe de installatie in te regelen en hoe met de ventilatiewarmtepomp om te gaan niet in de opdracht van de monteur gekomen. Deze man had geen ervaring met de ventilatiewarmtepomp, dus daar komt nog iemand voor terug binnenkort.

Maar deze man was erg vriendelijk en heeft mijn probleem serieus bekeken. We zijn al een stap verder, want blijkbaar is het ventiel dol van die groep in de woonkamer die kouder bleef dan de rest. Hij draaide er aan maar de flowmeter bleef beneden. Dus daar komt een nieuwe voor. De aanvoertemperatuur in deze groep was 27 graden, terwijl de rest 37 graden was. Dus dat ik verschil voelde was niet gek.

Verder heeft hij alle groepen van de verdelers ingesteld volgens opgave van de installatietekening en heeft hij boven wat meer geknepen.

Ondertussen is het binnen 22 graden, terwijl de thermostaat op 19 graden staat.
Ik ga zelf de temperatuur van de ventilatiewarmtepomp naar 20 zetten ipv 21, dan kan die monteur (die mogelijk volgende week pas komt) hem wel weer terugzetten als dat beter is. Als ik de handleiding volg kan er niks misgaan lijkt me.

22 graden om in te slapen en om in wakker te worden vind ik niet echt prettig. Het is een verademing om naar buiten te gaan.

Wordt vervolgd dus!

• Hsb-3
Ik ben nog niet gebeld voor een nieuwe afspraak, dus maandag er even achter aan. Van de aannemer heb ik trouwens ook nog niks gehoord.

Ik heb de temperatuur van de ventilatiewarmtepomp op 20 gezet. Maar het werkt ook niet helemaal lekker.
Toen hij op 21 stond draaide de pomp dag en nacht, en werd het beneden 22 graden.
Nu op 20 draait hij helemaal niet (of amper) en zakt de temperatuur naar 19,5.

Vannacht is zelfs de cvketel aangesprongen, maar dat lag ook een beetje aan onszelf. Ventilatie stond per ongeluk heel de nacht op stand 3 waardoor er veel koude lucht werd aangezogen, plus thermostaat op 19,5 ipv 19,0.
Maar volgens de gegevens is de ventilatiewarmtepomp niet aangesprongen.
Electriciteit is stabiel ca 120 watt geweest, waar de pomp normaal al 300 watt gebruikt.

Thermostaat gaat nu dus als test naar 18,5 graden, even aankijken of de ventilatiewarmtepomp vannacht of morgen wel aanslaat. Als dat niet zo is dan klopt er iets niet lijkt me.

Aanvulling 22.30u: het is nog 20 graden in huis, pomp is niet aangeslagen. Het begint wel frisser te voelen. Het verschil tussen een temperatuur van 21 en 20 graden op de ecolution is enorm. Van veel te heet naar net te fris..

Aanvulling 11-11 20.40u: ik heb de instellingen weer aangepast. Temperatuur van de ecolution terug op 21 gezet, maar dan met nachtklok (systeem uit) tussen 22.30 en 4.00u. Wellicht lost dat het probleem op van dat het in de ochtend veel te heet is en de temperatuur maar blijft oplopen.
Overigens nog niets gehoord van de installateur, wanneer ze langskomen om die kapotte regelaar op de verdeler te vervangen. Morgen eens bellen.
Ik moet ook zeggen dat het best leuk is om uit te proberen welke regeling voor ons het meest comfortabel is en daarbij de meest energiezuinige.

Hsb-3 wijzigde deze reactie 11-11-2019 20:47 (29%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True