Vloerverwarming slaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 706337

Topicstarter
Wie kan mij helpen met het volgende? Ik ben helaas een leek op dit gebied.

In ons nieuwe huis ligt in de woonkamer vloerverwarming. In de rest van de ruimtes zijn radiatoren. Deze radiatoren zijn allen voorzien van een radiothermostaatknop (HR92 van Honeywell). Deze radiothermostaten zijn gekoppeld aan een Evohome-systeem. De bediening van de Evohome staat in de woonkamer.

De radiatoren werken prima. Dat geldt echter niet voor de vloerverwarming. Deze is niet gekoppeld aan de Evohome. Het probleem is dat de vloerverwarming dus volgens mij ook niet is gekoppeld aan een thermostaat die de cv-ketel op zolder aan laat slaan.

De vorige bewoners bedienden de vloerverwarming met de thermostaatknop op de verdelingsunit in de kelder. Zij hadden de thermostaatknop van de verdelingsunit standaard op 27 graden staan. Soms een graadje minder, soms een graadje meer. Bij koud weer stookten ze af en toe bij met de gashaard in de woonkamer.

Los van dat het mij niet logisch lijkt dat de vloerverwarming niet is gekoppeld aan de kamerthermostaat, is het probleem volgens mij ook dat de vloerverwarming zelf niet communiceert met de cv-ketel. Dus bij warmtevraag van de vloerverwarming slaat de ketel niet aan. De vloerverwarming wordt alleen warm als de radiatoren in de hal en keuken ook aan staan. Het probleem daarmee is dat die ruimtes veel sneller warm worden dan de trage vloerverwarming. Dus de cv slaat alweer uit voordat de vloerverwarming warm is geworden. Bovendien is het toch juist de bedoeling dat vloerverwarming op een min of meer constante temperatuur wordt gehouden?

Kortom: ik kom er niet uit. Wie kan me op weg helpen?

Alle reacties

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De knop op de verdeler regelt de temperatuur van het water. Die stuurt inderdaad niet de ketel aan.

De evohome bediening zou moeten fungeren als bediening en thermostaat van de vloerverwarming. Zit er bij de verdeler ook een evohome unit die de verschillende groepen regelt? Of zit er nog ergens een radiator knop verstopt bij een kraan in het systeem.

Zit de stekker van de verdeler pomp erin? Draait de pomp ook? Wil nog weleens vast zitten.

Kan wellicht geen kwaad om de instelwizard van de evohome eens opnieuw door te lopen.

[ Voor 56% gewijzigd door MikeyMan op 18-09-2019 09:06 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:33
Anoniem: 706337 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:51:
De radiatoren werken prima. Dat geldt echter niet voor de vloerverwarming. Deze is niet gekoppeld aan de Evohome. Het probleem is dat de vloerverwarming dus volgens mij ook niet is gekoppeld aan een thermostaat die de cv-ketel op zolder aan laat slaan.
Je kunt je vloerverwarming er ook aan koppelen:

https://www.verwarmenperk...rming-zone-regelaar-hce80
https://www.verwarmenperk...ermische-motor-mt4-230-nc
Los van dat het mij niet logisch lijkt dat de vloerverwarming niet is gekoppeld aan de kamerthermostaat, is het probleem volgens mij ook dat de vloerverwarming zelf niet communiceert met de cv-ketel.
Zet hier eens wat foto's neer van je vloerverwarmingverdeler etc. Misschien is het een specifieke setup die anders werkt.

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Hier een paar foto's van de installatie:
https://imgur.com/bi8byZq
https://imgur.com/aOFD7ZR
https://imgur.com/c9WPgEi

De pomp draait, dat kan ik duidelijk horen. Zolang er warm water instroomt voel ik ook de buis van het retourwater warm worden.

Er zit verder bij de verdeler een kastje van Honeywell (VC8615). Zie de foto's. Ik begrijp dat dat een soort motor is, maar weet verder niet wat die doet. Het vreemde is dat er een losse stroomdraad uitkomt, die nergens op is aangesloten. Verder geen Evohome-onderdelen bij de verdeler.

@phYzar : er zou dus misschien nog een extra regelaar aan moeten worden toegevoegd? Wat ik zo vreemd vind is dat de bewoners destijds dan wel hebben gekozen voor vloerverwarming + radiatoren + evohome + radiothermostaten (alles bij elkaar best een duur systeem) maar dat ze dan de aansturing van de vloerverwarming niet hebben geïnstalleerd...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Splitters op een verdeler... Nog nooit gezien :X
Ik zou de verdeler vervangen door een 7 groeps model.

De actuator die je ziet zou idd gebruikt kunnen worden om de vloerverwarming af te sluiten. Ik kan zo alleen niet zien hoe die wordt (of eigenlijk werd) aangestuurd.

Er wordt weleens voor gekozen om zo'n hr92 op de aanvoer van de verdeler te zetten, als goedkope oplossing. Is er 1 vertrek voorzien van vloerverwarming?

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 18-09-2019 10:01 ]

Topicstarter
Ja, de enige ruimte met vloerverwarming is de woonkamer. De overige ruimtes op de begane grond (hal, keuken en toilet) zijn voorzien van radiatoren. Zou in zo'n geval een extra HR92 een optie zijn?

Die actuator, wordt die gebruikt om de buizen te openen en sluiten, maar niet om de cv-ketel aan te sturen?

En wat is het effect als ik de verdeler vervang door een 7 groeps model?

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-07 22:52
Anoniem: 706337 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:48:
Ja, de enige ruimte met vloerverwarming is de woonkamer. De overige ruimtes op de begane grond (hal, keuken en toilet) zijn voorzien van radiatoren. Zou in zo'n geval een extra HR92 een optie zijn?
Niet op de vloerverwarming, ik verwacht eerder zoiets bij je vloerverwarming in de buurt: https://www.installatieva...-huis-brons-yvc8615ag1100. Ik zie dat alleen niet terug op je foto's.

EDIT: Ik zie hem volgens mij wel deels op deze foto? https://imgur.com/aOFD7ZR Kun je een betere foto van dat honeywell kastje maken?
Die actuator, wordt die gebruikt om de buizen te openen en sluiten, maar niet om de cv-ketel aan te sturen?
Klopt, zie ook mijn link. De actuator schakelt niet de CV ketel, dat doet je thermostaat als er ergens vraag is.
En wat is het effect als ik de verdeler vervang door een 7 groeps model?
Niets, ik zou het zo laten

[ Voor 5% gewijzigd door _Piwi_ op 18-09-2019 12:13 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:06
Die knop op de verdeler is een beveiliging dat er niet te heet water de vloer ingepompt wordt. Waarschijnlijk staat je CV ketel op een CV-temperatuur voor de radiatoren, dus iets van 60 graden ofzo.
Als de CV aanslaat dan zullen de radiatoren inderdaad wel warm worden, maar voor de vloerverwarming wordt het water geblokkeerd omdat het te heet is en gaat het dus niet de vloer in.

Bij mij thuis heb ik alleen vloerverwarming en staat de CV-temperatuur op 35-40 graden. Je zou kunnen proberen om de CV-temperatuur te verlagen en de knop op de verdeler op dezelfde temperatuur instellen en kijken of dan de vloer warm wordt. Gevolg is dan wel dat je radiatoren minder warm worden.

[ Voor 18% gewijzigd door urk_forever op 18-09-2019 12:17 ]

Hail to the king baby!

Topicstarter
_Piwi_ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:12:
[...]

Niet op de vloerverwarming, ik verwacht eerder zoiets bij je vloerverwarming in de buurt: https://www.installatieva...-huis-brons-yvc8615ag1100. Ik zie dat alleen niet terug op je foto's.

EDIT: Ik zie hem volgens mij wel deels op deze foto? https://imgur.com/aOFD7ZR Kun je een betere foto van dat honeywell kastje maken?
Dat kastje is inderdaad hetzelfde als waar je naar linkt. Met als enige verschil dat er geen stekker aan zit, maar dat er wel een draad uitkomt die verder nergens op is aangesloten. Hier een betere foto, waarbij ik de draad erbij houd, maar die bungelt er dus eigenlijk maar wat onder... https://imgur.com/prSqELH

Topicstarter
urk_forever schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:16:
Die knop op de verdeler is een beveiliging dat er niet te heet water de vloer ingepompt wordt. Waarschijnlijk staat je CV ketel op een CV-temperatuur voor de radiatoren, dus iets van 60 graden ofzo.
Als de CV aanslaat dan zullen de radiatoren inderdaad wel warm worden, maar voor de vloerverwarming wordt het water geblokkeerd omdat het te heet is en gaat het dus niet de vloer in.

Bij mij thuis heb ik alleen vloerverwarming en staat de CV-temperatuur op 35-40 graden. Je zou kunnen proberen om de CV-temperatuur te verlagen en de knop op de verdeler op dezelfde temperatuur instellen en kijken of dan de vloer warm wordt. Gevolg is dan wel dat je radiatoren minder warm worden.
Maar lost dat dan ook het probleem op dat er door de vloerverwarming geen signaal aan de ketel wordt gegeven dat hij aan moet slaan?

• urk_forever
Anoniem: 706337 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:05:
[...]

Maar lost dat dan ook het probleem op dat er door de vloerverwarming geen signaal aan de ketel wordt gegeven dat hij aan moet slaan?
Waarom zou je vloerverwarming dat signaal moeten geven? Ik ken het EvoHome systeem niet, maar het lijkt mij dat je EvoHome bediening de temperatuur in de woonkamer meet en de CV-ketel aanstuurt om te verwarmen als dat nodig is.
Als de CV-ketel gaat verwarmen en het warme water bereikt de verdeler dan wordt dat de vloer ingepompt. Ik denk dat het dus niet nodig is om de vloerverwarming aan te sluiten op de EvoHome.
Anoniem: 706337 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:56:
[...]

Dat kastje is inderdaad hetzelfde als waar je naar linkt. Met als enige verschil dat er geen stekker aan zit, maar dat er wel een draad uitkomt die verder nergens op is aangesloten. Hier een betere foto, waarbij ik de draad erbij houd, maar die bungelt er dus eigenlijk maar wat onder... https://imgur.com/prSqELH
Het lijkt erop dat die dus op de aan of afvoer is aangesloten. Als die in de dicht stand staat zou die ook de aan/afvoer van warm water kunnen blokkeren.

[ Voor 30% gewijzigd door urk_forever op 18-09-2019 13:19 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:33
urk_forever schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:16:
Dit is niet zo, in een gecombineerd systeem van hoge temperatuur radiatoren en vloerverwarming zal de verdeler van de vloerverwarming het te hete water mengen met kouder retourwater om op de juiste lagere temperatuur uit te komen. Pas als het mis gaat (bv geen stroming door de vloer) of de retour wordt te heet dan wordt het water in de verdeler te heet en zal de beveiliging ingrijpen, maar in een goed werkend systeem is 80 graden de verdeler in geen probleem, en mengt de verdeler daar gewoon de temperatuur mee die je instelt via de thermostaatknop op de verdeler.

• urk_forever
phYzar schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:22:
[...]

Dit is niet zo, in een gecombineerd systeem van hoge temperatuur radiatoren en vloerverwarming zal de verdeler van de vloerverwarming het te hete water mengen met kouder retourwater om op de juiste lagere temperatuur uit te komen. Pas als het mis gaat (bv geen stroming door de vloer) of de retour wordt te heet dan wordt het water in de verdeler te heet en zal de beveiliging ingrijpen, maar in een goed werkend systeem is 80 graden de verdeler in geen probleem, en mengt de verdeler daar gewoon de temperatuur mee die je instelt via de thermostaatknop op de verdeler.
Ik ben zelf geen installateur, ik had niet begrepen dat het te hete water met het retourwater werd gemengd. Bedankt voor de verduidelijking d:)b

In de handleiding van de actuator lees ik dat de standaard stand gesloten is. Misschien dat dat het probleem is?

[ Voor 14% gewijzigd door urk_forever op 18-09-2019 13:29 ]

Hail to the king baby!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Piwi_ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:12:
[...]

Een HR92 is wel degelijk een oplossing om de vloerverwarming mee te regelen. Zijn er zat die het zo doen. Wordt officieel niet ondersteund, maar zeker met 1 zone een werkbare oplossing
[...]

Klopt, zie ook mijn link. De actuator schakelt niet de CV ketel, dat doet je thermostaat als er ergens vraag is.

[...]

Niets, ik zou het zo laten
Vier groepen met de helft van de flow is niet bevorderlijk voor de warmte verdeling.
Staat uiteraard wel los van het niet aanslaan.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-07 22:52
Anoniem: 706337 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:56:
[...]

Probleem gevonden... zonder spanning zit de leiding waarschijnlijk dicht maar dat kun je alleen maar met zekerheid zeggen als je zou uit kunnen leggen hoe het nu allemaal aangesloten is. De honeywell die er dus al hangt, en prima werkt voor wat het moet doen, heeft spanning nodig (stroom) en een koppelnig met evohome om je vloerverwarming te laten werken. Als je dat niet zelf kunt even iemand uit de buurt laten komen die ervaring heeft met evohome, die heeft dat waarschijnlijk zo voor je gefixt.
MikeyMan schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:00:
[...]

Een HR92 is wel degelijk een oplossing om de vloerverwarming mee te regelen. Zijn er zat die het zo doen. Wordt officieel niet ondersteund, maar zeker met 1 zone een werkbare oplossing

[...]

Vier groepen met de helft van de flow is niet bevorderlijk voor de warmte verdeling.
Staat uiteraard wel los van het niet aanslaan.
Die HR92 zal zeker werken maar het is er niet voor bedoelt zoals je zelf ook al aangeeft.
De flow wordt verdeeld over alle punten. Of je er nu een splitsing op zet na de knop of de verdeler uitbreid, dat maakt niet zo heel veel uit.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Piwi_ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:34:
[...]

Die HR92 zal zeker werken maar het is er niet voor bedoelt zoals je zelf ook al aangeeft.
De flow wordt verdeeld over alle punten. Of je er nu een splitsing op zet na de knop of de verdeler uitbreid, dat maakt niet zo heel veel uit.
Ehh? Hoe dan? Als er anderhalve liter per minuut per groep doorheen gaat is de flow van de gesplitste groepen maar de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga kijken of ik die actuator kan aansluiten en anders ga ik toch maar even de hulp inroepen van een installatiebedrijf. Bedankt allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 08:45
het gebeurt wel vaker dat er een hr92 voor een verdeler wordt gezet. (klusidee ed)
ze zijn er niet voor gemaakt maar daar voelen ze niks van. het enige waar je op moet letten bij het gebruik van een hr92 in deze kwestie. is dat je er een draadloze kamer thermostaat aan toevoegd
(of volgens mij kan de evehome ook als thermostaat functioneren.)
ook kan je de woonkamer dan toevoegen als ruimte op de evohome. zodat je deze de gehele dag op dezelfde temperatuur kunt stoken onafhankelijk van de andere ruimtes.

die actuator heeft een kamerthermostaat nodig om open en dicht te gaan (en een transformator)
ik zou er dan een draadloze aan/uit thermostaat aan hangen. echter er kleeft wel 1 nadeel aan deze constuctie. je kan nu niet je cv ketel aansturen. de thermostaat werkt alleen als maximaal begrenzer om te voorkomen dat het te warm wordt in je woonkamer. na hangt het er natuurlijk een beetje vanaf hoeveel er in de andere ruimte,s gestookt wordt of deze constructie gaat werken. je kan namelijk niet de woonkamer toevoegen aan de evohome derhalve je geen afsluiter hebt. waarmee hij kan comminuceren.
(maar het is allicht beter dan de actuator die de gehele dag dicht staat)

aanvulling: je zou ervoor kunnen kiezen om bij de cv ketel ook een aan/uit module te hangen.
je gaat dan wel aan/uit stoken de ketel moduleert dan nog op basis van de retour temperatuur.
je kan dit namelijk als pakket kopen. https://wifithermostaten....ifi-pakket-zone-klep.html
dan kan je wel de woonkamer toevoegen als ruimte om te stoken.

dan die splitsingen. ja het klopt dat er minder water per gesplitste groep beschikbaar is. de kranen op verdeler zijn namelijk een beperkende factor. mocht je nou later een warmte probleem hebben dan kan je altijd de verdeler nog vervangen voor een 7 groeps. (of je kan het alvast op voorhand doen)
de 2 gesplitste groepen worden dan normale groepen. door een grotere verdeler met meer kranen te kopen kan je alle groepen een eigen kraan geven zodat er geen gesplitste groepen meer zijn.
dan hebben ook de groepen welke voorheen geslitst waren meer doorstroming.

offtopic: er zijn wel wat problemen met een hr 92 als vloerverwaning afsluiter zie klusidee.
er zijn wel wat aan passingen voor nodig om dit goed te krijgen.
als je een moudlerende ketelontvanger en een aan/uit ontvanger voor een zoneklep gebruikt geeft
geeft dit klachten. het is niet een geweldig systeem wat dat betreft. doe maar eens een rondje googlen vandaar ook het advies om dan maar aan/uit te gaan stoken. :+
wat eigenlijk wel jammer is aan dit systeem.

[ Voor 45% gewijzigd door miciel op 20-09-2019 23:33 . Reden: uitleg verbeterd. ]

Pagina: 1