Toon posts:

Zelf studio monitors bouwen, hulp nodig met berekeningen :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn eigen studio monitors te gaan bouwen (deze hoeven niet extreem accuraat te zijn, maar wil natuurlijk toch het beste resultaat behalen)

De configuratie is als volgt:

Dayton Audio RS270P-4A 10" Reference Paper Woofer 4 Ohm

Dayton Audio RS150P-8A 6" Reference Paper Woofer 8 Ohm

Dayton Audio DC28FT-8 1-1/8" Silk Dome Truncated Tweeter

Deze worden individueel gepowerd door een Marantz MM7055 en de subs worden in series aangesloten (omdat de marantz maar 5 kanalen heeft).
En uiteindelijk word de boel rechtgetrokken en gecrosst met een DSP

Nu is mijn vraag of er iemand is die mij zou kunnen helpen met berekeningen maken voor een kast voor de subs en een aparte kast voor de mids.

(Linkerspeaker) Het idee is dat de sub aan de linkerkant zit, en rechts de mid en de tweeter boven elkaar. De sub met een platte poort aan de voorzijde, en de mid in een gesloten box.
Uiteindelijk wil ik gaan voor een zo vlak mogelijke frequentie response (nog zonder er een DSP op los te laten)

Heb zelf al veel research gedaan, maar ben geen rekenwonder. Lopen stoeien met winisd, maar vind dit toch allemaal maar moeilijk.

Ik ben van plan om berken multiplex te gebruiken om de kisten te bouwen.

Hoop dat iemand me zou kunnen helpen met het berekenen van de dimensies en eventuele vorm om resonanties e.d. tegen te gaan. Heb ook een 3d tekening gemaakt voor het idee, maar kan nog geen foto’s uploaden.

Groetjes,
Alain

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Heb je met je research al eens een goed luidspreker ontwerp boek gelezen? Want ik heb een idee dat je je een beetje vergist in de complexiteit van het ontwerp dat je oppert.

Je wil een volledig actief gefilterde 3 weg maken (op sich een goed idee), maar dan vervolgens wil je 1 kanaal voor voor de subs gebruiken? Terwijl je onderin juist het meeste vermogen nodig hebt.

Ik lees ook dat je WinISD nog vrij lastig vindt. Maar in alle eerlijkheid, een sub berekenen met zo'n programma, is eigenlijk het eenvoudige stuk.

Is het niet verstandiger om eens te kijken naar het nabouwen van een bestaand ontwerp? Zodat je je over heel veel dingen geen zorgen hoeft te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 00:01:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn eigen studio monitors te gaan bouwen (deze hoeven niet extreem accuraat te zijn, maar wil natuurlijk toch het beste resultaat behalen)

De configuratie is als volgt:

Dayton Audio RS270P-4A 10" Reference Paper Woofer 4 Ohm

Dayton Audio RS150P-8A 6" Reference Paper Woofer 8 Ohm

Dayton Audio DC28FT-8 1-1/8" Silk Dome Truncated Tweeter

Deze worden individueel gepowerd door een Marantz MM7055 en de subs worden in series aangesloten (omdat de marantz maar 5 kanalen heeft).
En uiteindelijk word de boel rechtgetrokken en gecrosst met een DSP

Nu is mijn vraag of er iemand is die mij zou kunnen helpen met berekeningen maken voor een kast voor de subs en een aparte kast voor de mids.

(Linkerspeaker) Het idee is dat de sub aan de linkerkant zit, en rechts de mid en de tweeter boven elkaar. De sub met een platte poort aan de voorzijde, en de mid in een gesloten box.
Uiteindelijk wil ik gaan voor een zo vlak mogelijke frequentie response (nog zonder er een DSP op los te laten)

Heb zelf al veel research gedaan, maar ben geen rekenwonder. Lopen stoeien met winisd, maar vind dit toch allemaal maar moeilijk.

Ik ben van plan om berken multiplex te gebruiken om de kisten te bouwen.

Hoop dat iemand me zou kunnen helpen met het berekenen van de dimensies en eventuele vorm om resonanties e.d. tegen te gaan. Heb ook een 3d tekening gemaakt voor het idee, maar kan nog geen foto’s uploaden.

Groetjes,
Alain
Ik denk dat je goed moet bedenken waarom je zelf wilt bouwen. Als je meer over audio wilt leren of het bouwen gewoon heel leuk vindt, dan is zelfbouw een goede optie. Maar als je denkt geld te besparen niet. Je kan namelijk voor een habbekrats wat beters kopen. Daar valt niet tegenaan te bouwen :).

Je overziet ook nog niet de complexiteit van het geheel. Waar jij tegenopziet, een volume berekenen in winisd, is echt super triviaal wat @AtomicShockwave al terecht opmerkt. Het crossover ontwerp, maar met name het afstraalt gedrag goed krijgen is veel complexer.

Geen enkele ervaren zelfbouwer bouwt direct een uiteindelijk ontwerp maar eerst een test kastje.

Ik zou ook een bestaand ontwerp maken en losse subjes. Dit ontwerp is wat mij betreft een aanrader. En je zult sowieso een keer microfoon nodig hebben en bereid zijn veel uur erin te steken om hier ervaring mee op te doen. Dit topic is ook nuttig.