Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhiquan
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-05-2024
Na een lang leven vol ellende waarin ik op vroege leeftijd al voor me zelf zorgen moest had ik alles op een rijtje. Ik had een simpele baan als reparateur (MBO3) maar was zeer content met wat ik had. Ik werkte 50-60 uur per week en daardoor liep mijn relatie op de klippen, daarna ben ik in een lange depressie geraakt.
Ik verhuisde naar een andere stad en kwam maar niet aan een baan in de IT. Sindsdien heb ik maar banen in de logistiek moeten aannemen omdat daar altijd vraag naar is. Nu ben ik dit helemaal beu en ben op zoek naar mogelijkheden weer in de IT aan de slag te kunnen. Er is een grote vraag naar capabele IT-ers dus ik vraag me af wat jullie denken dat ik doen kan. Ik denk eraan om een HBO informatica te volgen maar dat duurt 4 jaar en mijn rekeningen blijven binnenkomen en ben er überhaupt niet eens zeker van of dat ik na jarenlang in de logistiek gewerkt te hebben een werkgever me zou willen als ik een nieuw diploma behaald zou hebben. Voorheen had ik ook maar een MBO3 diploma met CCNA/A+ certificaten maar die zijn inmiddels ook al ver verouderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Er zijn tegenwoordig IT detacheerders die complete trajecten aanbieden.
Ook voor mensen die zelfs nog niets van de IT weten.

Zou je iig certificeringen kunnen halen in die periode en vandaar uit doorgroeien?
Geen idee of dit iets is wat je zoekt, maar het lijk mij iig beter dan niets :)

houd er wel rekening mee, dat dit veel al, enkel servicedesk werk zou zijn.

Dm maar even bij interesse, is oud werkgever.

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 18-10-2019 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je zou je pijlen eens kunnen richten op quality assurance/testen van software binnen applicatieontwikkeling.

Zeker een technisch tester is veel vraag naar.

Kijk eens naar het bedrijf Sogeti, deze hebben een hele gedegen opleidingsperiode van een aantal maanden met inkomen.

Misschien iets lager dan je nu krijgt, maar dat groeit substantieel binnen een aantal jaar.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

EMP

Krulloos!

IT heeft vele kanten. Als je je baan als monteur als IT beschouwd, dan zou ik vooral weer eens proberen die kant op te gaan.

KPN/Ziggo zoekt volgens mij ook altijd monteurs.

Wat je kunt doen is eerst een (technische) baan vinden waar je je content(er) voelt, en die enigszins aan het vakgebied waar je in wilt werken gerelateerd is. Daarnaast kun je dan een part-time HBO volgen. Die doe je in de avonduren, dus naast je werk, en is prima te combineren met een 32, 36 of 40 urige werkweek (al heb je maar weinig tijd over naast een 40-urige werkweek, de studielast wordt op 20 uur geschat, en ik ken een paar mensen die het doen, en afhankelijk van het semester kost het soms 12 maar soms ook 20 uur per week).

Als je eenmaal een HBO IT diploma hebt kun je de (goed betaalde) banen uitkiezen.

Echter is een HBO diploma niet 'even een papiertje halen', als je er niet keihard voor gaat dan zul je bij het grote percentage afvallers zitten, en zien we je hier over een jaar of twee weer terug op het forum, zonder papiertje en zonder plan.

Dus, ga eerst ook eens kijken op een paar open dagen voordat je in een 4-jarig traject springt.

Aanvulling: voor iedereen die nog denkt dat je anno 2019 een HBO-niveau baan krijgt zonder het diploma: dat is niet meer zo. Het komt voor, maar dat zijn mensen OF met al een dikke CV OF met een ander HBO/master diploma (of die met een hele grote mond en veel geluk :+). Heb je die niet, dan is de markt tegenwoordig gewoonweg niet meer geïnteresseerd zoals als een aantal jaar geleden nog wel.

[ Voor 18% gewijzigd door EMP op 18-10-2019 08:40 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Zhiquan schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:18:
Ik denk eraan om een HBO informatica te volgen
Waarom? Heb je enig idee of software ontwikkelaar iets voor je is? Want het heeft ongeveer nul raakvlak met 'reparateur'.

Je moet beginnen met kijken in welke banen je geinteresseerd bent, en dan kijken wat over het algemeen de opleidingseisen voor die banen zijn. Van daaruit kun je een overzicht maken welke voor jou bereikbaar zijn. Of voor jou een 4-jarig HBO opleiding te doen is of niet kan alleen jij zelf bepalen.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

In de detacheringswereld is altijd wel een bedrijf dat je wil oppikken... Zorg dan wel dat je bij een goeie terecht komt die ook kijkt naar het persoontje...

Ik kan je mijn werkgever aanbevelen, ik zit nu al bij elkaar 11 jaar in de detachering tegen 100% tevredenheid. Stuur me even een PB'tje als je geïnteresseerd bent.

Bij ons geen geldelijke bonussen zoals hieronder gesuggereerd; Bij in diensttreding mag je met mij en andere nieuwe collega's een dagje racen op Zandvoort...

[ Voor 19% gewijzigd door Pannenkoekkie op 18-10-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Zhiquan de mensen die je een PB'tje stuurt "verdienen" er een aanmeld bonus bij dit is niet erg.. maar de aanmelder en jij moeten wel even van te voren weten dat dit wel zwart op wit staat ..

Zorg wel dat je een presenteerbaar ( ICT ) CV hebt dat geeft je gewoon een voorsprong.
- netjes en strak (geen kleuren presentatie)
- 2de A4 "kennis" welke software/netwerk apparatuur ken je
- Alles in de volgorde van NU tot verleden (certificering,school, werkervaring)
- Werkervaring = min 4 zinnen per "job" en 6 a 8 max (geen "wet" maar advies)
- "ik klus bij de buurman' als hobby zou ik vermijden ..(of thuis ICT)

+ vermeld dat je een rijbewijs hebt
+ vermeld talen (nederlands/engels DUH)
+ CV in het engels (zet je cv op onedrive/dropbox oid zodat je hem direct kan mailen ..)
+ zet "beschikbaar + telefoonnummer" en gewenste job (netwerk engineer oid) in linkedin

Als je echt de ICT in wilt investeer in een cisco/ms examen (150,-) een recente certificaat helpt enorm met sollicitaties

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ik had een simpele baan als reparateur (MBO3) maar was zeer content met wat ik had.
[...]

Ik verhuisde naar een andere stad en kwam maar niet aan een baan in de IT. Sindsdien heb ik maar banen in de logistiek moeten aannemen omdat daar altijd vraag naar is. Nu ben ik dit helemaal beu en ben op zoek naar mogelijkheden weer in de IT aan de slag te kunnen.
Je zat als reparateur in de IT? Ik ben bang dat in dat beroep de werkgelegenheid is afgenomen. Hardware is dozen schuiven, en vooral goedkoop. Mijn indruk is dat terwijl jij in een andere sector werkte, je oude baan is verdwenen.
Er is een grote vraag naar capabele IT-ers dus ik vraag me af wat jullie denken dat ik doen kan. Ik denk eraan om een HBO informatica te volgen maar dat duurt 4 jaar en mijn rekeningen blijven binnenkomen en ben er überhaupt niet eens zeker van of dat ik na jarenlang in de logistiek gewerkt te hebben een werkgever me zou willen als ik een nieuw diploma behaald zou hebben. Voorheen had ik ook maar een MBO3 diploma met CCNA/A+ certificaten maar die zijn inmiddels ook al ver verouderd.
De stap is vrij groot en je zou moeten concurreren met 22-jarige schoolverlaters.

Tegelijk is de oplossing misschien dichterbij dan je denkt. Er is in de industrie veel behoefte aan servicemonteurs. Je ervaring is relevant, en met een veel kortere opleiding zou je inzetbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zet eerst eens op papier wat je kan, en vooral wat je zou willen doen. Van daaruit kan je kijken wat er voor nodig is om dat te bereiken. Maar de IT is nogal breed, dus eerst kijken wat je zou willen gaan doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhiquan
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-05-2024
Het liefst zou ik systeembeheer/werkplek beheerder worden. De combinatie van sociale interactie met het gedeelte troubleshooting spreekt me het meest aan. En ik heb me al bij meerdere detacheringsbureau's c.q. IT-uitzendbureau's aangemeld maar idd ook omdat ik concurreren moet met jongeren maak ik daar weinig kans. Verder heb ik gekeken naar vacatures op MBO-4 niveau en daar is ook niet super veel vraag naar, combineer dat met mijn recente werkervaring dan ben ik bang dat dat (een MBO-4 vervolgopleiding) pure geldverspilling zal zijn. Vandaar de gedachte een HBO informatica te volgen. Ik heb gezien dat er een groot tekort is aan programmeurs maar ben bang dat dat me niet goed gaat bevallen. Heb mezelf een paar maanden verdiept in python en C# maar ben bang dat dat me niet genoeg aanspreekt om de rest van mijn leven te doen. Voor de rest ben ik de afgelopen jaren alleen hobbymatig bezig geweest met computers, hier en daar atechnische mensen geholpen met hun computerproblemen maar ben bang dat ik te ver achter de feiten aanloop aangezien de hard-/soft-ware zo snel veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt de motivatie iig om er iets van te maken, en dat is denk ik je sleutel :)
Systeembeheer/werkplekbeheer zi je steeds verder naar de cloud verschuiven. Als ik jou was zou ik me daar eens op gaan orienteren. Kijk naar Azure, werkplekken in de cloud is toch windows wat de klok slaat en dan wat zelfstudie. Zeker recente zelfstudie toont al aan dat je de inzet hebt oim het goed te doen. En die AZ certificaatjes geven je zo een ingang om bij een werkgever om tafel te komen. In dat geval wordt sec naar opleidingsniveau gekeken en naar wat je evt kunt betekenen. Want mensen zijn niet aan te slepen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

De overheid heeft af en toe een specifieke vacature voor herintreders, bijvoorbeeld https://tweakers.net/carr...apeldoorn-belastingdienst
Of dat nou echt bij jouw past is een tweede. Maar met ontbreken van huidige ervaring (al kan je wellicht process ervaring mee nemen van je vorige en huidige werkplekken) moet je wel rekening houden met dat je instroomt op een junior positie (met bijbehorend salaris).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Zhiquan schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:45:
Het liefst zou ik systeembeheer/werkplek beheerder worden.
Let op dat het arbeidsmarktperspectief juist in die hoek niet fantastisch is.

PC's en hun software zijn steeds onderhoudsarmer. Beheer wordt steeds meer geautomatiseerd.

En wat naar de cloud is gemigreerd, daarvoor zijn bijna geen beheerders nodig.

En voor die functies concurreer je met hele hordes helpdeskers die bij bedrijven als Peak IT zijn binnengehaald als schoolverlater. Die willen allemaal door van servicedesk naar beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:58

Felyrion

goodgoan!

Zhiquan schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:45:
.... maar ben bang dat ik te ver achter de feiten aanloop aangezien de hard-/soft-ware zo snel veranderd.
Dat is volgens mij ook meteen het grote voordeel, want dit is ook geldig voor mensen die al in de IT zitten.
Er is continu bijscholing nodig en ieder jaar ziet de IT er weer een beetje anders uit.

Je kunt kijken wat de actuele zaken zijn die nog vrij nieuw zijn en daar aandacht aan geven in de vorm van cursussen en/of certificaten.

Wij zien bijvoorbeeld op dit moment in een rap tempo verschuivingen van on-site of eigen hardware in datacenters naar Azure of AWS. Ik ben onlangs een certificeringstraject gestart rondom Azure en daar kun je op dit moment vrij veel mee heb ik het idee.

Nu is dat maar één voorbeeld, maar zo gaat het op veel vlakken. Natuurlijk is het het mooist als dit dan ook aansluit op je eigen interesses, dat maakt het een stuk makkelijker.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:37
t_captain schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:47:
[...]

Let op dat het arbeidsmarktperspectief juist in die hoek niet fantastisch is.

PC's en hun software zijn steeds onderhoudsarmer. Beheer wordt steeds meer geautomatiseerd.

En wat naar de cloud is gemigreerd, daarvoor zijn bijna geen beheerders nodig.

En voor die functies concurreer je met hele hordes helpdeskers die bij bedrijven als Peak IT zijn binnengehaald als schoolverlater. Die willen allemaal door van servicedesk naar beheer.
En dat is kut. Ik vindt dit zelf het leukste werk in de ICT. Vooral de interactie met de klant. Hele dag achter een beeldscherm zitten is aan mij niet besteed. Ik heb nu weer zo'n soortgelijke baan, maar het heeft vrij veel moeite gekost die te vinden. De banen in deze tak van sport zijn helaas dun gezaaid.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik verhuisde naar een andere stad en kwam maar niet aan een baan in de IT.
Waardoor liep dat mis? Ontbrak er iets aan je CV, of speelde er iets anders? En in welke regio zoek je een baan? Ik kan mij voorstellen dat er in Oost-Groningen minder te vinden is dan Utrecht bijvoorbeeld. Speelde dat misschien een rol?

Wat betreft het HBO verhaal, is een deeltijd opleiding misschien een overweging? Dat je werken en studie combineert. Dan heb je een inkomen én kan je het geleerde direct toepassen in de praktijk. En HBO is meer dan alleen python en C#, er zijn allerlei verschillende vormen zoals bedrijfskundige informatica, software & information engineering, system & network engineering en technische informatica om er een paar te noemen. Kijk een of je zo'n opleiding in de buurt kan vinden, en of de inhoud je aanspreekt :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Lees deze eens; Mijn topic: Herintreden als programmeur, studieadvies gevraagd
Wellicht nuttig.

Ik zit een eenzelfde schuitje, en het is wel te doen denk ik zo. Het duurt langer dan ik wil - grotendeels door privé omstandigheden - maar het kan wel echt.

Kijk ook eens bij de Open Universiteit. Kun je modules kopen, misschien interessant en niet heel duur.
Open Uni: https://www.ou.nl/

En bijvoorbeeld zoiets kan ook leuk zijn;
https://www.syntra-ab.be/...er-voltijdse-dagopleiding
Change of scenery spreekt mij wel aan...

En tot slot heb ik zelf een online course gekocht bij LinkedIn voor 30 dollar. Met 55 video's krijg ik een basis php/mysql. Ziet er tot nu toe best goed uit, en je moet ergens beginnen!
Pagina: 1