Toon posts:

Herintreden als programmeur, studieadvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blomminator
  • Registratie: augustus 2012
  • Niet online
Hi,

Allereerst, geen idee of dit het goede topic is, maar ik hoor het graag als ik verkeerd zit..

Ik heb 9 jaar geleden de studie Communicatie and Multimedia Design afgerond aan de Haagse Hogeschool. Met veel plezier, en hierin ook wel eea geprogrammeerd in PHP/MySQL. Daarna tijdje gewerkt bij een bureau waar ik kleinschalig wat mobiele sites heb gemaakt, met opslag in een DB. Dit ging allemaal wel aardig, maar ik ben geen echte devver. Te weinig kennis en te weinig ervaring mee.

Na enkele jaren wat gedwaald te hebben is deze kennis niet beter geworden, en ik zou graag als (back-end) developer aan het werk willen. Nu heb ik wat online tutorials doorgeploegd, zelf wat geoefend en vind het leuk om er mee bezig te zijn, maar heb te weinig om écht kennis op te doen om daarna te kunnen solliciteren. Ik hoef ook niet weer 4 jaar te studeren.

Zijn er mensen met ervaring met cursussen/studies die in "korte" tijd (half jaar tot 1.5 jaar) een gedegen kennis bijbrengen, waarmee je met goed fatsoen kunt solliciteren als developer?

Ik heb gekeken bij Code Institute, Zend en LOI. En zo zijn er tal van websites. Vaak best prijzig en wil enigszins beslagen ten ijs komen.

Ik hoor graag wat de adviezen zijn!

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:00

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Blomminator schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:20:

Na enkele jaren wat gedwaald te hebben is deze kennis niet beter geworden, en ik zou graag als (back-end) developer aan het werk willen. Nu heb ik wat online tutorials doorgeploegd, zelf wat geoefend en vind het leuk om er mee bezig te zijn, maar heb te weinig om écht kennis op te doen om daarna te kunnen solliciteren. Ik hoef ook niet weer 4 jaar te studeren.
Er zijn genoeg bedrijven en instanties die trainees aannemen waarbij je cursussen krijgen en direct ook werkervaring opdoet. Op deze manier wordt je betaald voor het opdoen van kennis :)

Zo uit mijn hoofd weet ik dat DICTU (Ministerie van EZ) en het KVK dit aanbieden en ongetwijfeld zijn er tientallen detacheerders die dit ook doen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• AlphaRomeo
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:33
Inderdaad, als je gemotiveerd bent moet je gewoon gaan solliciteren. Er is in veel organisaties genoeg doe-werk waarin je vlot genoeg tot devver klaargestoomd wordt als je er een klein beetje talent voor hebt.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Blomminator schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:20:
Zijn er mensen met ervaring met cursussen/studies die in "korte" tijd (half jaar tot 1.5 jaar) een gedegen kennis bijbrengen, waarmee je met goed fatsoen kunt solliciteren als developer?
Ergens als junior of trainee gaan werken, zorgt ervoor dat je iig direct dingen leert die nuttig zijn.

Wat ook handig kan zijn, is - als je eenmaal weet welke onderwerpen je wil leren - online uitleg daarover te kijken bij een site als bijvoorbeeld Pluralsight. Dan kun je heel gericht online cursussen volgen over C#, .NET Core, Angular, etc.

Daarnaast hebben we ook altijd nog YouTube :) Daar kun je meestal een hoop presentaties vinden met uitleg erbij.

Dus ik zou zeggen, kijk eens naar vacatures die jou interessant lijken... kijk naar wat er gevraagd wordt en zoek per ding op wat het is en wat je ermee kan. En kies daaruit weer de dingen die je wil leren.

Even a broken clock is right twice a day.

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07-12 18:53
Andere optie is proberen mee te klussen aan open-source projecten.
Kijk op Github bijvoorbeeld of er iets is dat je aanspreekt, en probeer issues of feature requests op te pakken.

Klinkt hoog gegrepen om mee te beginnen, maar het is een enorm leervolle ervaring als het je lukt.

• Hopscotch
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 28-09 22:24
Veel detacheerders hebben wel een soort van opleidingstraject, zo heb ik zelf ook de stap gemaakt van php voor midden en klein bedrijf naar enterprise java applicaties. Je kunt gerust eens bij een partij aankloppen en hen vragen wat ze van jou verwachten om aangenomen te worden. De een kijkt meer naar algemene intelligentie en de ander meer naar echt programmeer kennis.

• gitaarwerk
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Er zijn zat bedrijven in desperate need voor developers zijn. Ook grotere bedrijven willen vaak nog iemand die een beetje wilt leren.

• Blomminator
  • Niet online
Excuus voor de late reactie, ik kwam uit Zweden en ging meteen door naar Oostenrijk. Beetje vermoeid en teveel gedoe.
Maar wel ontzettend bedankt voor het meedenken! Ik sprak een vriend die in de hoek van detachering zit en kwam met enkele ideeen, de Rijksoverheid is zeker een fijne werkgever en het zelf meewerken aan opensource is heel leuk!

Ik ben in elk geval wel enthousiast en ben heel benieuwd wat er uit komt. Fijn om te zien dat er zeker wel opties zijn buiten een (dure/lange) studie én dingen waar ik zeker zelf niet aan gedacht had.

Thnx guys!

• Typnix
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:02
frickY schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:26:
Andere optie is proberen mee te klussen aan open-source projecten.
Kijk op Github bijvoorbeeld of er iets is dat je aanspreekt, en probeer issues of feature requests op te pakken.

Klinkt hoog gegrepen om mee te beginnen, maar het is een enorm leervolle ervaring als het je lukt.
Kan je dit meetellen als daadwerkelijk ervaring?

• Xantios
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 06-12 11:56
Typnix schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:20:
[...]

Kan je dit meetellen als daadwerkelijk ervaring?
Ik heb tot nog toe bij alle sollicitanten wel even gekeken op t aangegeven github profiel. Voor mij weegt het zeker mee

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Xantios schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 01:06:
[...]
Ik heb tot nog toe bij alle sollicitanten wel even gekeken op t aangegeven github profiel. Voor mij weegt het zeker mee
Tsja, op mijn github staat niks boeiends. Ben ik dan meteen een slechte developer?

Ik werk zo ongeveer mijn hele leven al aan code die ik niet met anderen mag delen... en omdat ik voor mijn werk ook regelmatig in mijn eigen tijd bezig ben, blijft er weinig tijd over voor andere projecten. Mijn werk is mijn hobby deels.

Als ik iets nieuws uitzoek, doe ik dat namelijk vaak met mijn werk in het achterhoofd en zal het al gauw in de git repo's van mijn werk eindigen.

Zou bij God niet weten wat ik nog met mijn github account moet eerlijk gezegd _O-

Even a broken clock is right twice a day.

• Xantios
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 06-12 11:56
Lethalis schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:07:
Tsja, op mijn github staat niks boeiends. Ben ik dan meteen een slechte developer?
Dat is totaal niet wat ik zeg.
ik zeg alleen dat wanneer er iets op staat dat ik er wel altijd even doorheen scrol om te kijken. als aanvulling.
Lethalis schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:07:
Ik werk zo ongeveer mijn hele leven al aan code die ik niet met anderen mag delen... en omdat ik voor mijn werk ook regelmatig in mijn eigen tijd bezig ben, blijft er weinig tijd over voor andere projecten. Mijn werk is mijn hobby deels.
Ik ken dit. de afgelopen 10+ jaar ook veel code geschreven die niet op Github terecht komt.
maar wanneer een junior bij mij solliciteert heeft ie dit probleem natuurlijk nog niet. studie opdrachten op github of een hobby projectje of 2 zijn dan wel leuk om even in te kijken.

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08-12 12:39
Xantios schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:17:
[...]

Dat is totaal niet wat ik zeg.
ik zeg alleen dat wanneer er iets op staat dat ik er wel altijd even doorheen scrol om te kijken. als aanvulling.
Maar wat zegt het je dan wel?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Blomminator
  • Niet online
Allen,

het is alweer even geleden maar voor de meedenkende mens vind ik het aardig even te laten wat er gebeurd is.

Ik ben via LinkedIn wat videocursussen PHP/MySQL gedaan, en heb wat zelf gemaakt. Proberen, lezen, ermee bezig zijn. Via een oude bekende ben ik uitgenodigd voor een 'low-coding' event waar mensen met affiniteit maar geen programmeur zijnde aan de bak mee zouden kunnen. Dit event heb ik gemist door een vakantie, maar het klonk wel interessant. Gevraagd of er nog info op de mail gezet kon worden. Dit was niet zo maar de maand erop was ook iets interessants! Ik mij aangemeld, en dit bleek een sollicitatieworkshop te zijn.
Niet helemaal wat ik zocht, maar goed, ik was er nu toch dus gebleven.

En de praat geraakt met iemand van een IT-bedrijf uit regio Rotterdam... beetje kletsen, beetje doen, en huppetee! 1 februari ben ik begonnen als fulltime software ontwikkelaar.

Eerlijk verteld dat ik niet "veel" kan maar ze gaan mij bijscholen/opleiding en dit merk ik in mijn salaris. Ik vind nog steeds dat ik heel prima verdien (ik kwam uit de sporthoek... minimumloon) maar voor een goede devver is het misschien weinig. Enfin, voor nu erg leuk en redelijk.

Ik ben nu bezig met SQL te leren. Veel queries maken, db aanspreken, if'/else-statements erin zodat alle tabellen worden bijgewerkt op de juiste momenten. Veel checks, etc.
https://tweakers.net/ext/f/VFvvb2sW6hHbwYQRQerGwcxX/thumb.jpg
Alle tijd, veel vragen worden geduldig beantwoord en met wat geGoogle kom je vaak een eind.

Al met al heel erg tevreden! En dat na nog geen 3 maanden zoeken! Dat zal hoop geven aan anderen in een eenzelfde schuitje.

Bedankt voor het meedenken! Tot een volgende!

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:00

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Fijn om te horen dat je plan geslaagd is. Er is nog een flinke weg te gaan tot volwaardig back-end developer, maar de eerste stappen zijn gezet.

Welke kant ga je nu op qua omgeving? Wordt het Java/.net/PHP?
SQL is namelijk maar een klein stapje in de hele schakel en wordt vaak weggemoffeld door ORM frameworks.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee