Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinfailber
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Als ZZP'er handel ik in exclusieve items die ik vooral via het internet verkoop. Inkoop en verkoop facturen maak ik nu veel handmatig, en geld vloeit via verschillende stromen in en uit mijn bankrekening. Ongeveer 80% van de uitgaande en inkomende betalingen zijn in dollars, de rest in euro's.

Nu heb ik de huidige setup draaiend, en dat werkt voor mij top.

Inkopen van goederen:
  • Mijn zakelijke N26 Credit card
  • Mijn zakelijke Bunq Credit card
  • Mijn zakelijke Knab account
Het ontvangen van betalingen:
  • Mijn zakelijke Transferwise rekening
  • Mijn zakelijke Knab account
In het begin was het percentage dollars een stuk lager en gebruikte ik Moneymonk. Echter is hun vreemde valuta's erg slecht, en ben ik opzoek naar een andere oplossing.

Ik heb gekeken naar Moneybird, die hebben wel aardig wat functies hiervoor maar toch mis ik daar enkele opties zoals een complete rekening als USD opgeven.

Wat zoek pogingen op Google leveren mij resultaten op als Xero, maar ik kan daar weinig Nederlandse reviews over vinden.

Zou iemand mij willen adviseren welk boekhoud pakket voor mij het best is, of hoe ik dit misschien beter anders kan aanpakken?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
Voor welk gedeelte zoek je precies een oplossing? Puur je boekhouding? Waarbij je dus verschillende valuta's kan inboeken, maar je resultaat in euro's eruit komt?

MIsschien zou je eens je ideale situatie kunnen schetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinfailber
  • Niet online
BennyV schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:56:
Voor welk gedeelte zoek je precies een oplossing? Puur je boekhouding? Waarbij je dus verschillende valuta's kan inboeken, maar je resultaat in euro's eruit komt?

MIsschien zou je eens je ideale situatie kunnen schetsen?
Ik denk inderdaad dat dat mijn ideale situatie zou zijn.
Volgens mij werkt de belastingdienst alleen met euro's, dus ik denk dat het inderdaad vereist is dat er alleen euro's uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinfailber
  • Niet online
Bumbje omhoog ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je dit echt goed wilt doen, heb je een systeem nodig dat niet alleen wiselkoersen ondersteunt, maar ook het automatisch wegboeken van verlies en winst op basis van de koersen van die dag. Betekent ook periodiek (dagelijks / maandelijks) je koersen invoeren. Die ystemen zijn er. Ik heb allen geen idee van wat er op de MKB markt gericht is eerlijk gezegd.

Having said that: jij moet aangifte doen in euro's, dus de BD wil bedragen in euro's zien. Eigenlijk wil je dit je bank op laten lossen, ie dat zij de afgeschreven bedragen in USD voor je omrekenen naar euro's voor de koers die op dat moment gold. Dat kan volgens mij prima, maar contact even je bank daarvoor.
Wat je ook zou kunnen doen is de BD bellen, of zij genoegen nemen met een maandslip van je CC's omgerekend in euro's. Dan hoef je de lose transacties niet te boeken. Alternatief is zelf de boel omrekenen voor je hem boekt.
Voor zover ik wet heet ieder financieel systeem een base currency. Dus meerdere er als primair op nahouden wordt lastig. Ergens zul je moeten omrekenen. Of dat real time is, danwel bij het inboeken of ergens daartussen, kan allemaal.
Kan me ook zomaar voorstellen dat je maandelijks inboekt en voor de USD posten er een excel met de koers bijpakt, waarbij je een formule de boel met de maandkoers laat omrekenen naar EUR (en die omrekening bewest voor de BD, mocht je controle krijgen).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:23

Herman

FP ProMod
Overweeg inderdaad om de hele administratie in Euro's te boeken. Op het moment dat je bijvoorbeeld een inkoopnota ontvangt in USD dan boek je die in het inkoopboek in Euro's tegen de dan geldende koers. Op het moment dat je de nota betaalt, dan boek je het verschuldigde bedrag omgerekend in Euro; het verschil tussen die twee boek je op 'valutaomrekeningsverschillen'.

Met debiteuren en ontvangsten in USD vice versa :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:43
Voor een ZZP'er is een boekhoudpakket dat vreemde valuta ondersteunt en op basis van systeemkoersen omrekent naar EUR wellicht wat te veel van het goede. Probleem is echter als je bankrekeningen in vreemde valuta aanhoudt. Uit de TS kan ik niet opmaken of dat wel of niet het geval is. Als je afschriften in EUR zijn, voer dan alles met de hand in in EUR. Is dat niet zo, zou een systeem dat meerdere valuta ondersteunt wel handig zijn.

Natuurlijk mag je je boekhouding maar in één basisvaluta vastleggen. Veel pakketten ondersteunen de invoer in vreemde valuta en rekenen dan om tegen de ingevoerde systeemkoers. Die is standaard vastgelegd en moet waar nodig worden aangepast aan de werkelijke koers. De systeemkoers moet altijd een reëel beeld geven van de werkelijke koers, maar hoeft die niet exact te volgen (als er weinig gebeurt in bv de USD/EUR-koers mag je de systeemkoers constant houden).
Op het eind van het jaar reken je de waarde van je bezittingen en schulden in vreemde valuta om naar EUR tegen de werkelijke koers per balansdatum. Het verschil boek je op de gbr valutaverschillen. Gedurende het jaar komen de verschillen bij betalingen/ontvangsten in vreemde valuta ook op die rekening terecht. Als de individuele bedragen die daar geboekt worden te groot worden, moet je je systeemkoers aanpassen, omdat die blijkbaar te veel afwijkt van de werkelijkheid.

Toevoeging: Enniewee, zelfs voor veel MKB-accountants is vreemde valuate echt een dingetje dat vaker fout gaat dan goed. Geloof me, ik heb in zo'n praktijk gewerkt en veel collega's hadden geen idee wat ze aan het doen waren. Dus wil je het jezelf makkelijk maken, zorg dat je bank alles naar EUR omrekent en laat dat leidend zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Patrick_6369 op 22-10-2019 10:10 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ncux
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-05-2024
Hey @Justinfailber is het je nog gelukt zoiets te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinfailber
  • Niet online
ncux schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:59:
Hey @Justinfailber is het je nog gelukt zoiets te vinden?
@ncux Helaas niet, ik doe alles met de hand atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:12
@ncux en @Justinfailber

Heeft een van jullie wellicht een programma gevonden wat in jullie wensen voorziet? Ik ben namelijk naar hetzelfde op zoek.

• 86ul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-07 16:22

Fedora40 KDE

Pagina: 1