Hoe precies is een IQ test?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
titel: hoe representatief is een IQ test?

Beste mensen,

Hebben jullie weleens een IQ test gedaan en zo ja, hoe representatief vinden jullie de uitslag? Ik heb als kind van 10 ooit een test gedaan en daarbij kwam -volgens mijn ouders- bovengemiddeld uit. Nu ontwikkelt het brein/IQ zich vaak zelfs nog tot na je 25e en dus dacht ik, laat ik eens zo'n test doen.

Mijn vriendin heeft 8 jaar geleden een test gedaan met WAIS-IV en daarbij kwam mbo-niveau uit. Echter heeft ze 2 masters op zak en werkt bij een groot consultancybedrijf :?

Hoe is dat dan mogelijk? Naar eigen zeggen heeft ze de test verkloot door de tijdsdruk en stress en zegt ze dat als je je voorbereidt op zo'n test je een significant hogere score haalt, terwijl zij er echt compleet blanco in ging, niet wetende wat de test behelsde.

Nou heb ik zelf even wat voorbeelden gedaan met bijv. weegschalen en patronen herkennen, en moet zeggen, het is niet echt heel spannend? Als je 30sec voor zo'n vraag hebt tenminste.. Eens, als je het inzicht gewoon niet hebt dan wordt het lastig maar anders is het mijn inziens inderdaad een kwestie van wat braintraining om de juiste truucjes/strategieën toe te kunnen passen op de werkelijke test.

Wat is jullie ervaring hiermee??

Let me share my screen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 14:25
Het is een momentopname. En daarnaast zegt iq niet alles in het kader van een opleiding, zonder discipline redt je dat niet. Discipline kan iq compenseren, andersom is dat vrij lastig op hoger niveau.

Wat zegt het? Weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
418O2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:36:
Het is een momentopname. En daarnaast zegt iq niet alles in het kader van een opleiding, zonder discipline redt je dat niet. Discipline kan iq compenseren, andersom is dat vrij lastig op hoger niveau.

Wat zegt het? Weinig.
Het is een momentopname. Maar daar wordt geen rekening mee gehouden, anders zouden ze je op meerdere momenten testen en dan een gemiddelde nemen. Overigens ben ik het er mee eens dat discipline belangrijk is maar met discipline word je geen sterrenkundige.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 07-06 14:25
Aviv1 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:38:
[...]

Het is een momentopname. Maar daar wordt geen rekening mee gehouden, anders zouden ze je op meerdere momenten testen en dan een gemiddelde nemen. Overigens ben ik het er mee eens dat discipline belangrijker is maar met discipline word je geen sterrenkundige.
Dat zou je ook moeten doen om het precies vast te kunnen stellen, maar goed, waarom zou je dat doen? Met die informatie kan je verder weinig.

En nee, je moet wel pienter zijn om een opleiding te voltooien, maar op alleen iq redt je dat niet.

Als iemand alleen mbo heeft maakt hem dat niet dom, net als dat je geen genie bent omdat je uni hebt

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 13-10-2019 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
418O2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:39:
[...]

Dat zou je ook moeten doen om het precies vast te kunnen stellen, maar goed, waarom zou je dat doen? Met die informatie kan je verder weinig.

En nee, je moet wel pienter zijn om een opleiding te voltooien, maar op alleen iq redt je dat niet.

Als iemand alleen mbo heeft maakt hem dat niet dom, net als dat je geen genie bent omdat je uni hebt
Ik wil niet zeggen dat mensen met mbo dom zijn want een vriend van mij is ciso, geeft les aan de uni, verdient 140k p/j en heeft ook mbo gedaan. Alleen is hij blijkbaar laag ingeschaald destijds door andere factoren.

Overigens kwam er gewoon een score uit dat gelijkstond aan mbo denkniveau. Je moet dus redeneren vanuit resultaat IQ test -> studieadvies en niet huidige studie -> IQ :P

Met andere woorden, volgens de uitslag had mijn vriendin dus niet eens hbo kunnen halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Aviv1 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:38:
[...]
anders zouden ze je op meerdere momenten testen en dan een gemiddelde nemen.
Wie is 'ze' en vanwaar die focus op IQ? :?

Elke test is een momentopnamen, en afhankelijk van degene die de opdracht geeft (lees: De rekening betaald) zo uitgebreid als gewenst. En elk advies nav die test zal altijd binnen scope van die test zijn. Op basis van een test van een uurtje krijg je een minder nauwkeurig advies dan een assessment van een volle dag. Als 'ze' niet op meerdere momenten testen, dan zullen 'ze' de extra nauwkeurigheid van meerdere meetmomenten niet belangrijk genoeg vinden.

[ Voor 49% gewijzigd door naitsoezn op 13-10-2019 15:59 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
naitsoezn schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:53:
[...]

Wie is 'ze' en vanwaar die focus op IQ? :?
Lees even mijn TS.

"Ze" is diegenen die de test afnemen en vervolgens een uitslag presteren met daarbij een advies. Ik heb de uitslag van mijn vriendin gelezen en daarin staat dus dat als ze hbo zou willen doen, ze veel moeite zou gaan hebben, gezien mbo denkniveau (IQ 85). De grap is, ze heeft een universitaire hbo afgerond en daarna 2 masters gehaald.

Nu is dus mijn vraag; wat zegt zo'n IQ test.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:59

servies

Veni Vidi Servici

Wat is een 'universitaire hbo'????

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Aviv1 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:56:
[...]
gezien mbo denkniveau (IQ 85).
Sorry hoor, maar een IQ van 85 komt niet overeen met mbo denkniveau oid :X Bovendien is het nogal simplistisch om een IQ te koppelen aan een opleidingsniveau, maar dat was al gezegd in dit topic. Geen idee wat je verder nog wilt horen :P

[ Voor 26% gewijzigd door naitsoezn op 13-10-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
servies schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:00:
Wat is een 'universitaire hbo'????
Als je je bachelor doet aan de Universiteit van Amsterdam is dat een universitaire hbo.
Doe je hem aan de Hogeschool van Amsterdam, is het een "normale" bachelor.

Als je vervolgens wil doorstromen naar een master, dan hoef je bij een universitaire hbo vaak geen pre-master te doen van 6 maanden.
naitsoezn schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Sorry hoor, maar een IQ van 85 komt niet overeen met mbo denkniveau oid :X Bovendien is het nogal simplistisch om een IQ te koppelen aan een opleidingsniveau, maar dat was al gezegd in dit topic. Geen idee wat je verder nog wilt horen :P
Volgens mij is dat gewoon mbo niveau 1-2.

Ik weet even niet of je nu bedoelt: IQ koppelen aan opleidingsniveau of andersom?

Het lijkt mij vrij logisch dat een uitslag IQ wordt gekoppeld aan een studieadvies, nietwaar? Ik heb echter al de note gemaakt dat andersom: opleidingsniveau -> IQ uiteraard niet logisch is.

[ Voor 24% gewijzigd door Aviv1 op 13-10-2019 16:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:23

g0tanks

Moderator CSA
Aviv1 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:03:
[...]

Als je je bachelor doet aan de Universiteit van Amsterdam is dat een universitaire hbo.

Als je vervolgens wil doorstromen naar een master, dan hoef je bij een universitaire hbo vaak geen pre-master te doen van 6 maanden.

[...]

Een 'universitaire hbo' is niets. Volgens mij bedoel jij ofwel een wo-bachelor of hbo-bachelor.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RedFox
  • Laatst online: 00:05

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Welk antwoord wil je eigenlijk horen? Volgens mij heb je voor jezelf al bepaald dat een IQ test niets hoeft te zeggen.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik weet even niet of je nu bedoelt: IQ koppelen aan opleidingsniveau of andersom?

Het lijkt mij vrij logisch dat een uitslag IQ wordt gekoppeld aan een studieadvies, nietwaar? Ik heb echter al de note gemaakt dat andersom: opleidingsniveau -> IQ uiteraard niet logisch is.
Ik zie al waar het misgaat: Jij ziet IQ als een statisch iets, een gegeven wat objectief vastgesteld kan worden. Doe eens een stapje terug in je vraag over IQ-test en stel je notie over IQ eerst maar eens ter discussie ;) Iets wat niet vastligt, kun je ook niet met 100% nauwkeurigheid meten. Laat staan dat je het vervolgens voor van alles en nog wat kunt gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MBO niveau 1 is niet gekoppeld aan capaciteiten, net zoals niveau 2 dat ook niet is.

MBO 1 staat alleen open voor studenten die op het VMBO, of elders, geen diploma gehaald hebben. Dit kan allerlei oorzaken hebben waarvan capaciteit niet de grootste gemene deler is. (Nu een aardig slimme student in de klas die zijn diploma niet heeft omdat hij vorig jaar gehoord heeft dat zijn beide ouders kanker hadden. Gelukkig beiden genezen!)

Daarnaast kan iedereen met een VMBO diploma naar een niveau 2 opleiding. De meeste studenten gaan echter wel kijken welk niveau aansluit bij hun diploma.

Verder is IQ een getal waar je geen bal mee kunt. Het zegt niet dat je met een IQ van 200 de beste van de klas bent. Vaak genoeg is er met deze "slimmeriken" iets aan de hand, meestal op sociaal vlak.

Zelf heb ik vroeger een CITO verprutst, advies was toen nog i-VBO. Uiteindelijk een HBO opleiding afgerond. Toetsen geven geen inzicht in wat je écht kunt, alleen maar wat je kunt representeren. Helaas is dat de enige manier in het onderwijs om de capaciteiten van studenten vast te kunnen stellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Een paar nachtem slecht slapen of even serieus niet lekker in je vel zitten en je scoort dusdanig veel punten lager dat al zou je daar al een opleidingsniveau aan kunnen hangen, dat in mijn beleving het verschil uit kan maken tussen MBO en Universiteit.

Het is én een momentopname én niet te koppelen aan opleidingsniveau.

Wel denk ik dat als je meerdere tests doet, de hoge scores representatief zijn, de lage niet. Je kunt als je hoog kúnt scoren (een hoog IQ hebt), wel om redenen een keer laag scoren, andersom niet. Iemand die zeg maximaal 120 kán scoren, onder optimale omstandigheden, zal niet opeens 140 scoren.

Ander ding dat het lastig maakt, is dat het een gemiddelde is. Ofwel, IQ 100, kan door je jaren heen, een andere waarde krijgen. Als de hele wereld opeens 120 scoort, word dát het nieuwe 100. (Andersom ook.)

Anyway, opleidingsniveau en IQ scoren hebben maar beperkt een relatie met elkaar en een hoog IQ, zegt op zijn beurt weer weinig over iemands capaciteiten. (Plus, zoals ik iemand ooit een keer heb horen zeggen "Er zijn heel domme mensalen", doelende op de HIQ club Mensa.)

EDIT:
Verwar een IQ test trouwens niet met een (vakgericht) assessment. :)
Dat zijn 2 heel verschillende tests.

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 13-10-2019 16:26 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Jij zegt "hbo" waar je "bachelor" bedoelt. Allicht handig om wat nauwkeuriger op terminologie te letten, kan ook helpen bij het begrijpen van documentatie rondom IQ-tests.
[...]

"Volgens jou" is gezien vraagstelling van dit topic niet bepaald een gezaghebbende bron. Waar haal je dat exact vandaan?

Je haalt hier correlatie (gaan vaak samen) en causatie (veroorzaakt) door elkaar. Een gemiddelde WO-student in Nederland heeft een IQ van ~120. Dat komt omdat veel van de zaken die je nodig hebt om goed te zijn in hoger onderwijs en het pad erheen ook nodig zijn voor een hoge IQ-testscore. Maar er zijn een stuk meer factoren dan alleen dat, waardoor je mensen hebt met IQ <100 die WO doen en mensen met IQ>140 die nooit hun middelbare school afronden.

Komt bij: een IQ-test test doorgaans verschillende cognitieve domeinen. Sommige mensen zijn in alle domeinen exact even goed, maar veel mensen zijn op een bepaald vlak een stuk beter dan op andere. Als je een test doet dat de nadruk legt op een bepaald aspect, bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht, kan het zijn dat je score af zal wijken van een gebalanceerde test die alle delen meeneemt. Mijn broertje is hier een mooi voorbeeld van: hij is ooit getest op voornamelijk ruimtelijk inzicht en logica. Daar kwam een score van 78 uit, wat zo laag is dat hij buiten 'normaal' valt en mogelijk aanspraak kan maken op hulp ivm geestelijk beperkt zijn. In traject daarvoor is een meer gebalanceerde test afgenomen waar ook zijn (bijzonder sterke) verbale vaardigheden in meegenomen werden. Dat leverde een totaalscore op rond de 90. Als ze hem alleen op verbaal getest zouden hebben zou hij boven de 110 uitgekomen zijn. In dit geval overigens een teleurstellend resultaat, want conclusie was dat hij geen aanspraak kon maken op hulpverlening ivm subnormaal IQ. Kan dus goed zijn dat dit ook speelt bij jouw vriendin - bedenk dat dingen als dyslexie en dyscalculie erin kunnen hakken, zeker als ze zoiets heeft kan dat de lage score goed verklaren. Er zijn overigens speciale tests beschikbaar om hier omheen te werken en ondanks dyslexie/dyscalculie een accurate weeergave te bieden, maar dan moet er wel zo'n speciale afgenomen worden.

"IQ" klinkt als een lekker makkelijk getal, maar er steekt VEEL achter, waarbij de keuze voor type test en omstandigheden zwaar meewegen. Als iemand daar onzorgvuldig geweest is, komt er een foute getal uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
naitsoezn schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Ik zie al waar het misgaat: Jij ziet IQ als een statisch iets, een gegeven wat objectief vastgesteld kan worden. Doe eens een stapje terug in je vraag over IQ-test en stel je notie over IQ eerst maar eens ter discussie ;) Iets wat niet vastligt, kun je ook niet met 100% nauwkeurigheid meten. Laat staan dat je het vervolgens voor van alles en nog wat kunt gebruiken :P
Helemaal eens met vetgedrukt.

Ik stel dus ook helemaal niet dat een IQ test accuraat is en alleszeggend is. In tegendeel; in mijn TS beweer ik dat doormiddel van wat voorbereiding op zo'n test, je de uitslag positief kunt beïnvloeden. Zo heeft mijn vriendin zich niet voorbereid, had een "slechte dag" en scoorde vervolgens laag.

De psycholoog koppelt de score echter aan een studieadvies of aan bijvoorbeeld een advies voor bepaald soort werk. In het geval van mijn vriendin was het advies dus: "servicebalie medewerkster". Zeg ik dan dat alle service balie medewerkers dát IQ hebben? Nee, dan redeneer je dus andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

@Aviv1 Maar heeft je vriendin soms faalangst? Dit soort testen kan je wel lager scoren dan je niveau maar niet hoger.

Zo te lezen is ze redelijk in paniek geweest tijdens het maken van de test en dan kan de score lager uitvallen.

Tenzij je vriendin een leer carrière heeft gemaakt op puur wilskracht van Mavo Havo VWO en dan Wo puur op wilskracht kan het bijna niet anders dat ze door haar faalangst de test verprutst heeft.

Ik heb een aantal keer een IQ test gedaan voor sollicitaties (met tussenpozen van enkele jaren) En daar komt iedere keer hetzelfde uit ( +/- 5 punten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aviv1 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:30:
[...]

Helemaal eens met vetgedrukt.

Ik stel dus ook helemaal niet dat een IQ test accuraat is en alleszeggend is. In tegendeel; in mijn TS beweer ik dat doormiddel van wat voorbereiding op zo'n test, je de uitslag positief kunt beïnvloeden. Zo heeft mijn vriendin zich niet voorbereid, had een "slechte dag" en scoorde vervolgens laag.
Dat maakt de test toch juist accuraat? Als je een slechte dag hebt en je haalt dezelfde score als op een goede dag, dan is de test juist niet accuraat.

Het geeft gewoon aan dat IQ niet een constant iets is. Net zoals je niet altijd even goed rijdt door bijv. vermoeidheid.

Dat je een IQ test kan beinvloeden door deze te oefenen is ook niet helemaal correct. Als je ergens mee bekend bent, ben je er beter in. Maar tot een bepaald niveau natuurlijk. Eigenlijk zou je juist bekend moeten zijn met (de methode van) een IQ test voordat je er een betrouwbaaar resultaat uit kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:34
Aikon schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:36:
[...]

Dat je een IQ test kan beinvloeden door deze te oefenen is ook niet helemaal correct. Als je ergens mee bekend bent, ben je er beter in. Maar tot een bepaald niveau natuurlijk. Eigenlijk zou je juist bekend moeten zijn met (de methode van) een IQ test voordat je er een betrouwbaaar resultaat uit kunt halen.
Nee, dat is juist helemaal niet waar. Voor een betrouwbare test is het juist cruciaal dat de persoon niet al te veel kennis heeft van hoe de test in elkaar steekt. Daarom kan je iemand niet testen die recentelijke al een IQ-test heeft gehad, en zijn mensen die bijv. voor hun werk als psycholoog dagelijks dergelijke testen afnemen ontestbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een IQ test gaat meestal over verbanden zien en logica, maar veel opleidingen kan je halen door te lezen en de stof in je kop te stampen tot na het tentamen. Daarna ga je weer verder met het volgende onderwerp van de opleiding.
Je zal natuurlijk een zekere intelligentie moeten hebben om bepaalde opleidingen te halen, maar er zijn ook genoeg opleidingen die best te halen zijn met alleen veel leren en je best doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:29
Één getal als IQ zegt helemaal niks.
Ik geloof dat mijn IQ gemiddeld zo rond de 112 ligt.
Echter, mijn test was destijds onderverdeeld in (onder andere) een verbaal en een performaal deel.
Op het verbale deel tikte ik hoogbegaafdheid aan, op het performale deel had ik moeite boven de 90 uit te komen. Als je dit middelt kom je op 110, wat voor beide delen een volledig verkeerde interpretatie geeft.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
dion_b schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:29:
Kan dus goed zijn dat dit ook speelt bij jouw vriendin - bedenk dat dingen als dyslexie en dyscalculie erin kunnen hakken, zeker als ze zoiets heeft kan dat de lage score goed verklaren. Er zijn overigens speciale tests beschikbaar om hier omheen te werken en ondanks dyslexie/dyscalculie een accurate weeergave te bieden, maar dan moet er wel zo'n speciale afgenomen worden.

"IQ" klinkt als een lekker makkelijk getal, maar er steekt VEEL achter, waarbij de keuze voor type test en omstandigheden zwaar meewegen. Als iemand daar onzorgvuldig geweest is, komt er een foute getal uit.
Doel je hier op een discrepantie van VIQ en PIQ? Dus verbaal en performaal?

Veel vrouwen scoren verbaal beter en zij ook volgens dat rapport. Maar als PIQ echt zo laag was dan had ze toch nooit vakken als kwalitatieve methoden (statistiek) kunnen halen op de Uni? Overigens hadden we voor de lol wat van die weegschalen gedaan en hoewel ze iets langzamer was dan ik had ze vaak binnen 1 minuut het juiste antwoord en ik deed er 30-40 seconden over en had er zelfs 1 fout :9
Barrycade schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:34:
@Aviv1 Maar heeft je vriendin soms faalangst? Dit soort testen kan je wel lager scoren dan je niveau maar niet hoger.

Zo te lezen is ze redelijk in paniek geweest tijdens het maken van de test en dan kan de score lager uitvallen.

Tenzij je vriendin een leer carrière heeft gemaakt op puur wilskracht van Mavo Havo VWO en dan Wo puur op wilskracht kan het bijna niet anders dat ze door haar faalangst de test verprutst heeft.

Ik heb een aantal keer een IQ test gedaan voor sollicitaties (met tussenpozen van enkele jaren) En daar komt iedere keer hetzelfde uit ( +/- 5 punten).
In het rapport stond dat ze gestressed was en dat ze vaak vroeg of het antwoord goed was/bevestiging vragen. Overigens was ze toen 22 jaar en net begonnen met wo-bachelor, dus denk dat dat faalangst geweest moet zijn :X

[ Voor 28% gewijzigd door Aviv1 op 13-10-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Aikon schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:36:
[...]

Dat maakt de test toch juist accuraat? Als je een slechte dag hebt en je haalt dezelfde score als op een goede dag, dan is de test juist niet accuraat.

Het geeft gewoon aan dat IQ niet een constant iets is. Net zoals je niet altijd even goed rijdt door bijv. vermoeidheid.

Dat zeg ik toch? Als je weet dat je test/methode X krijgt en je gaat alvast wat voorbeelden oefenen uit boekjes, dan heb je toch een mega voorsprong op iemand die voor het eerst figuurreeksen en weegschalen onder zn neus gedrukt krijgt?
Hielko schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:41:
[...]

Nee, dat is juist helemaal niet waar. Voor een betrouwbare test is het juist cruciaal dat de persoon niet al te veel kennis heeft van hoe de test in elkaar steekt. Daarom kan je iemand niet testen die recentelijke al een IQ-test heeft gehad, en zijn mensen die bijv. voor hun werk als psycholoog dagelijks dergelijke testen afnemen ontestbaar.
Precies.

[ Voor 20% gewijzigd door Aviv1 op 13-10-2019 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Maarten_E schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:43:
Één getal als IQ zegt helemaal niks.
Ik geloof dat mijn IQ gemiddeld zo rond de 112 ligt.
Echter, mijn test was destijds onderverdeeld in (onder andere) een verbaal en een performaal deel.
Op het verbale deel tikte ik hoogbegaafdheid aan, op het performale deel had ik moeite boven de 90 uit te komen. Als je dit middelt kom je op 110, wat voor beide delen een volledig verkeerde interpretatie geeft.
Van mijn IQ tests weet ik de verdeling niet, van mijn CITO weet ik enkel dat ik op een aantal vlakken erg hoog scoorde, op een aantal andere vlakken juist erg laag.

In mijn beleving is er een zekere overlap tussen een IQ score en CITO score, dus het zou mij niets verbazen als in mijn geval (en dus ook bij anderen die niet gelijkmatig presteren op zo'n test) ook mijn IQ score een gemiddelde is van een aantal punten waar ik erg goed op scoor en een aantal punten waar ik juist vrij (of in ieder geval in vergelijking met de hoge scores) laag scoor.

Inderdaad krijg je dan precies dat, een gemiddeld getal, dat in mijn beleving net zo goed iets heel belangrijks zegt, als totaal niets.

Ander ding, IQ is zover ik weet in zekere mate erfelijk. Dat maakt een waardeoordeel er aan hangen ook weer tricky. Het is geen achievement, je hebt er in essentie niets voor hoeven doen. Het is zoiets als een atletische bouw waardoor je heel goed in pak 'm beet turnen zou kunnen zijn als daar je interesse ligt en je de tijd en energie wil investeren daar goed in te worden.

Blijft een lastig ding, dat IQ.
(Net als scores die in essentie verkapte of gedeeltelijke IQ scores zijn, zoals bepaalde delen van assessments, CITO, etc, etc, etc.)

[ Voor 0% gewijzigd door unezra op 13-10-2019 17:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Inderdaad een interessante case dit. Zelf heb ik 4 keer een officiële test gedaan (en 2 fun testjes) . Toen ik 24 was, toen ik 32 was, toen ik 43 was (ad(h)d onderzoek) en toen ik 45 was. Alle tests waren binnen een bandbreedte van 1 punt (144,144,145,144). Cito toets ooit toen ik 12 was zei, LBO school. En ik ben blij dat mijn ouders dus niet naar dat advies geluisterd hebben. Reden was, tijdens Cito had ik totaal andere interesses waardoor ik als kind de boel verkloot had. Verder zijn er veel factoren die een test kunnen beïnvloeden, vermoeidheid, stress, mensen kunnen hierdoor bevriezen. Laatst voor de lol een online test gedaan en ik kwam op de 170 uit, dus dat klopt statistisch gewoonweg niet want een dag later was het iets van 99.

Kortom, staat je niet blind op een IQ test. Er is meer dan dat, opleiding, street-wise, emotie, inzicht, snel kunnen denken en nog veel meer.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 22:52

Honesty

kattenneus!

Onze zoon is autistisch en hoogbegaafd en heeft 2 keer een extreem uitgebreide iq test gedaan. Dus niet zo'n testje op internet maar een echte test bij een psycholoog. 1e keer was hij 10 scoorde hij 140 maar dan heb je minder op taalgebied en meer op figuren en getallenreeksen te maken. De tweede keer scoorde hij een stuk lager maar nog steeds boven gemiddeld. De reden die ze aangaven dat de test nu minder visueel is en dat deze meting dus nauwkeuriger is. Wat ik veel belangrijker vind van de test dat we nu wel precies weten waar hij goed in is(rekenen getallenreeksen logisch beredeneren etc etc) en waar hij minder goed in is. maar iq zegt wel iets over capaciteit volgens mij ligt het gemiddelde VWO iq rond de 110 en zal het gemiddelde iq op het vmbo onder de 100 liggen, maar je kan met 90 iq inderdaad als je goed je best doet vwo kunnen halen terwijl je zelfs terwijl je hoogbegaafd bent en geen interesse hebt het vmbo niet eens kunnen afmaken.
Ben wel eens geweest op een school van hoogbegaafden zonder stoornis(want HB gaat niet arm in arm met een stoornis) en die kinderen zijn allemaal vroeg volwassen, denken heel snel en heel diep na en zien ook verbanden heel snel.

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Tjah, hier een GZ-psycholoog. Een IQ test online zegt 0,0, dan is iemand met een verstandelijke beperking nog hoogbegaafd en scoort iedereen boven het niveau van Einstein. Een IQ is geen cijfer, waar we het waarschijnlijk over het totaal IQ hebben (dus verbaal, performaal, werkgeheugen & verwerkingsnelheid meegenomen) maar een range waartussen je IQ ligt, 95%.

Sowieso is het IQ van een kind heel veranderlijk en stabiliseert het zich in de volwassenheid. vmbo, vroeger mavo (of terug mavo) ligt rond de 100, niet 90 of 85 zoals eerder genoemd is, onder de 85 heet zelfs zwakbegaafd (onder de 75, en sociaal emotioneel en adaptief laag = licht verstandelijke beperking).

Sowieso is het mbo niveau bijzonder, want de WAIS-IV zegt wat over andere zaken, niet over een opleidingsniveau.

[ Voor 7% gewijzigd door carpebios op 13-10-2019 22:58 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Edit

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 13-10-2019 23:18 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mijn ervaring: dat het een hulpmiddel is om íets te weten te komen over iemand, maar dat je je er niet blind op moet staren.

Uit mijn CITO-toets kwam dat ik eigenlijk niet meer dan Lagere Huishoudschool moest doen. Mijn zeer uitgebreide IQ-test, toen ik 25 was, verspreid over meerdere dagen, wees uit dat ik een IQ van 132 had. Hoe kwam die CITO-toets dan zo beroerd? Ik heb dyscalculie, maar in die tijd (jaren '70) bestond dat nog niet. Dus iedereen vond dat ik dom was.

Ik heb er een stukje zelfvertrouwen door gekregen: ik heb altijd geweten dat ik niet dom was, en die test bevestigde dat. Pas veel later is vastgesteld / de conclusie getrokken dat ik dyscalculie had. Tevens heeft deze IQ-test ervoor gezorgd dat ik mijn HBO-opleiding mocht doen, vergoed door het GAK/UWV. Normaal vergoed het GAK/UWV enkel een maximaal 2-jarige opleiding, tot maximaal MBO-niveau. Echter zagen ze ook in dat ik me dan rót zou vervelen en vermoedelijk nooit een baan zou vinden of houden. Dat ik kon onderbouwen dat ik "te slim" was voor MBO middels de IQ-test, heeft me dus geholpen.

Overigens had het HBO (de HvA) me eigenlijk een BAS (bindend afwijzend studie-advies) willen geven. Niet omdat ik het slecht deed, integendeel, omdat ze vonden dat ik naar de universiteit zou moeten.

En verder:
* het is een momentopname.
* het wordt beïnvloed door veel factoren.
* en schoolniveau wordt door nog veel meer factoren bepaald.
* on-line tests zijn chronisch onbetrouwbaar.

Als je 'n goede IQ-test wil doen, zou je kunnen kijken bij de Mensa.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Honesty schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:47:
maar iq zegt wel iets over capaciteit volgens mij ligt het gemiddelde VWO iq rond de 110 en zal het gemiddelde iq op het vmbo onder de 100 liggen, maar je kan met 90 iq inderdaad als je goed je best doet vwo kunnen halen terwijl je zelfs terwijl je hoogbegaafd bent en geen interesse hebt het vmbo niet eens kunnen afmaken.
Daar ben ik wel benieuwd naar want het puntenverschil lijkt mij erg klein.

Wat ik begrepen heb, is een verschil van 10 punten mogelijk wel merkbaar, maar niet zo groot dat het werkelijk het verschil uit kan maken tussen zeg VMBO en WO. (Even los van het feit dat het sowieso lastig is een IQ getal volledig te koppelen aan de mogelijkheid een bepaalde opleiding af te kunnen ronden.)
Ben wel eens geweest op een school van hoogbegaafden zonder stoornis(want HB gaat niet arm in arm met een stoornis) en die kinderen zijn allemaal vroeg volwassen, denken heel snel en heel diep na en zien ook verbanden heel snel.
Heel ander onderwerp, maar ik vind nog steeds dat ze hoogbegaafden onderwijs zinvol zouden moeten integreren in het reguliere onderwijs. Plusklassen, speciale aandacht, etc. Geen aparte school. De kans is groot dat kinderen later in hun werk ook (al dan niet indirect) moeten samenwerken met mensen van allerlei intelligentieniveau's. Als ze dat op school al leren, lijkt me dat uiteindelijk beter voor ieders ontwikkeling. (Ook voor de kinderen met lagere of zelfs benedengemiddelde intelligentie.)
Ardana schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:37:
Ik heb er een stukje zelfvertrouwen door gekregen: ik heb altijd geweten dat ik niet dom was, en die test bevestigde dat. Pas veel later is vastgesteld / de conclusie getrokken dat ik dyscalculie had. Tevens heeft deze IQ-test ervoor gezorgd dat ik mijn HBO-opleiding mocht doen, vergoed door het GAK/UWV. Normaal vergoed het GAK/UWV enkel een maximaal 2-jarige opleiding, tot maximaal MBO-niveau. Echter zagen ze ook in dat ik me dan rót zou vervelen en vermoedelijk nooit een baan zou vinden of houden. Dat ik kon onderbouwen dat ik "te slim" was voor MBO middels de IQ-test, heeft me dus geholpen.
Zoiets is heel persoonlijk. Ik heb op momenten precies het omgekeerde.

Weten dat ik niet dom ben en me tóch heel dom voelen. Deels door de online omgeving waar ik toen veel rond hing (en met reden ook geheel of gedeeltelijk verlaten heb), deels omdat door dat getal en latere assessments, ik de lat zélf erg hoog leg.

Met muziek maken heb ik dat heel erg. Terwijl ik heel erg goed weet dat dat ook domweg een kwestie van studie is, vlieguren maken, heel erg veel doen, voel ik mezelf tóch enorm dom als dingen me niet met 3x proberen lukken en dat zijn dus de momenten dat ik denk "ik heb baan X, IQ Y, waarom in godgodesnaam lukt het me dan niet deze 4 regels in een uurtje onder de knie te krijgen en doe ik f*cking maanden over een stuk en kan het dan nóg niet goed spelen". Onder andere daardoor kost het me soms moeite de motivatie er in te houden, terwijl juist muziek maken voor mij essentieel is. (Theorie en bestaande stukken spelen zijn voor mij ondersteunend aan wat ik werkelijk wil en het meest voldoening uit haal: Vrij improviseren en componeren.)

Aan de andere kant sterkt het me ook. Solliciteer ik (en heb ik altijd gesolliciteerd) op banen met minimaal MBO+/HBO niveau, in de blinde wetenschap dat ik me op een typische MBO baan in no-time te pletter zou vervelen. De paar keer dat ik zo'n typische MBO baan had, zijn niet goed afgelopen. Dag in dag uit ver onder je kunnen moeten presteren (en vooral niet beter mogen), is niet goed voor je functioneringsgesprekken en je contract zeg maar. (Been there, done that, got the t-shirt. Die fout maak ik niet nog een keer tenzij ik om financiële redenen gedwongen word.)

Dat is, in mijn beleving, een van de nadelen van een IQ test. Het zegt zo veel en toch ook zo weinig.
Enerzijds zeggen heel veel mensen dat je er geen waarde aan moet hechten, anderzijds kan de uitkomst van een assessment (met daarin vaak een al dan niet verkapte intelligentietest), wel betekenen of je een baan krijgt of niet. De maatschappij is wel degelijk kritisch op intelligentieniveau en een van de manieren om dat te meten, hoe subjectief en met hoe veel mitsen en maren omringd ook, is een IQ test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:23
Aviv1 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:33:
Mijn vriendin heeft 8 jaar geleden een test gedaan met WAIS-IV en daarbij kwam mbo-niveau uit. Echter heeft ze 2 masters op zak en werkt bij een groot consultancybedrijf :?
Had er al iemand gezegd dat het een momentopname is? :p

Veel mensen zien IQ als een constante. Voor zover ik begrijp ontwikkelt IQ zich juist door je leven heen. Als je je hersenen veel gebruikt en jezelf ontwikkelt, dan zul je zien dat je IQ over het algemeen zal stijgen. Ga iedere dag acht uur achter een stansmachine zitten, en je raakt het kwijt.

Nu heb je het niet verteld, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de twee masters die ze heeft gevolgd niet focussen op de types intelligentie die worden beoordeeld op een IQ test. Wellicht heeft ze een paar onderdelen die de score sterk naar beneden trekken, die minder van belang zijn in haar vakgebied.

En, trouwens. Het feit de je IQ toont dat je peer-group MBO doet, betekent niet dat je geen HBO, of universiteit zou kunnen doen. Het betekent wel dat je er (veel) harder voor zal moeten werken. Dat kan. Ook mijn zus zit in een vergelijkbare situatie. Tests wezen MBO uit. Ze heeft twee HBO opleidingen, en doet nu een master. Ze compenseert gewoon door keihard te werken.

Er is trouwens ook al heel vaak aangehaald dat een IQ test een momentopname is. Een andere manier om het zelfde te zeggen is dat een intelligentie quotiënt ook maar een getal is, dat volgt uit een serie testjes. Die hoeft, om alle redenen die we kunnen verzinnen, niet representatief te zijn. Een echte WAIS uitslag toont een normaalverdeling, waaruit blijkt dat de toegekende score het gemiddelde IQ zou zijn van de mensen met dezelfde score op de test. Een goede psycholoog legt dat trouwens ook uit in het uitslaggesprek.

Kortom - de uitslag van een IQ test is een IQ test op het gebied van statistiek en inzicht in menselijke ontwikkeling :+

EDIT:
Wim-Bart schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:54:
Inderdaad een interessante case dit. Zelf heb ik 4 keer een officiële test gedaan (en 2 fun testjes) . Toen ik 24 was, toen ik 32 was, toen ik 43 was (ad(h)d onderzoek) en toen ik 45 was. Alle tests waren binnen een bandbreedte van 1 punt (144,144,145,144).
Wow, that's really close.

Na mijn betoog over ontwikkeling en normaalverdelingen past alleen bescheidenheid. Anders, natuurlijk, dan dat dit N=1 is :)

[ Voor 12% gewijzigd door Helixes op 14-10-2019 09:25 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:54:
Inderdaad een interessante case dit. Zelf heb ik 4 keer een officiële test gedaan (en 2 fun testjes) . Toen ik 24 was, toen ik 32 was, toen ik 43 was (ad(h)d onderzoek) en toen ik 45 was. Alle tests waren binnen een bandbreedte van 1 punt (144,144,145,144). Cito toets ooit toen ik 12 was zei, LBO school. En ik ben blij dat mijn ouders dus niet naar dat advies geluisterd hebben. Reden was, tijdens Cito had ik totaal andere interesses waardoor ik als kind de boel verkloot had. Verder zijn er veel factoren die een test kunnen beïnvloeden, vermoeidheid, stress, mensen kunnen hierdoor bevriezen. Laatst voor de lol een online test gedaan en ik kwam op de 170 uit, dus dat klopt statistisch gewoonweg niet want een dag later was het iets van 99.

Kortom, staat je niet blind op een IQ test. Er is meer dan dat, opleiding, street-wise, emotie, inzicht, snel kunnen denken en nog veel meer.
Met alle opmerkingen, inclusief die van mezelf, dat het een momentopname is, ook de kanttekening dat het bij mij akelig constant was.

Ergens rond mijn 10e jaar met een tussenperiode van ik meen 1, 2 jaar 2x getest. Verschil: 1 punt.
(Blijft wel dat mijn leven gedurende die hele periode hoewel lastig, constant was. Zeg maar "constante misère is ook een constant".)

CITO score paste uiteindelijk voor zover ik weet prima bij de uitslag van de IQ test, maar wel (ik weet alleen niet op welke vlakken), een paar grove uitschieters en een paar zaken die duidelijk minder waren dan de rest. (Of ze benedengemiddeld waren weet ik niet.)

Tussen mijn 20e en 24e nog een paar keer een assessment gehad, ook daar eigenlijk geen verrassingen en volledig in lijn met mijn IQ- en CITO score. (Wat juist toen zowel wonderlijk als bemoedigend was. Door omstandigheden wat in de knoei gekomen met mijn schoolloopbaan en tóch gewoon op niveau scoren.)

Daarna is faalangst ontstaan. Zou ik nu zo'n test moeten doen, verknal ik 'm ws. volledig. Laatste examen dat ik deed (vakspecifiek ding) was ik zó nerveus, dat ik mijn voornaam amper nog kon spellen. Dat examen heb ik dus royaal verknald. Sindsdien durf ik niet meer en hoop ik dat een assessment geen onderdeel gaat zijn van een sollicitatieprocedure. Het kán zijn, dat ik om die reden de procedure stop. (Een keer een assessment meegemaakt dat ik grandioos heb verpest en volgens mij werd dat nog in groepsverband meegedeeld ook. Goed voor je zelfvertrouwen. *NOT!*)

Zie daar een van de mogelijke nadelen van de combinatie én je eigen historische score weten én faalangst. Het kan een baan kosten waarvan je weet dat je 'm kunt.

Maar goed, daar gaat iedereen anders mee om.

Voor mij is het weten van mijn score zowel een belemmering, als dat het me helpt in mijn zelfvertrouwen. Een ander zal er juist zelfvertrouwen aan ontlenen. Wat dat betreft is die score ook wel weer fijn en belangrijk. Diegenen die er zelfvertrouwen door krijgen, zullen mogelijk juist daardoor wél een baan aangeboden krijgen waar ze anders niet eens op hadden gesolliciteerd wegens "te hoog gegrepen".

Als het effect enkel is dat iemand zich beter voelt vind ik dat ook al een heel nuttig effect van zo'n score.

Het probleem is dat, zoals boven geschreven, die score juist voor sommigen ook kan betekenen dat in situaties hun zelfvertrouwen minder word, of de omgeving de score niet serieus neemt. (Met weer als gevolg dat je zelfvertrouwen een knak krijgt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:58
Als er zo'n IQ test op tv is en we zappen er langs, dan doen we nog wel eens mee thuis. Maar mijn IQ daalt vaak enorm bij de vragen met gekleurde plaatjes. Ben nogal kleurenblind (bepaalde kleuren rood/groen), dus dan zie ik soms verschillen niet. Conclusie van die test is dan dus dat je een lager IQ hebt...

Ik vind die testen sowieso onzin. Er is ook een groot verschil tussen IQ/intelligentie en wijsheid. Wijsheid vind ik véél belangrijker.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 22:52

Honesty

kattenneus!

[quote]unezra schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 07:03:
[...]

Daar ben ik wel benieuwd naar want het puntenverschil lijkt mij erg klein.

Wat ik begrepen heb, is een verschil van 10 punten mogelijk wel merkbaar, maar niet zo groot dat het werkelijk het verschil uit kan maken tussen zeg VMBO en WO. (Even los van het feit dat het sowieso lastig is een IQ getal volledig te koppelen aan de mogelijkheid een bepaalde opleiding af te kunnen ronden.)

[...]
Je hebt gelijk het verschil is iets groter vmbo-k is tot 100 en vwo is hoger dan 117 http://vanlodenstein.nl/w...ngkenmerken-webversie.pdf Ik meende me te herinneren dat ze iets dichter bij elkaar liggen maar kan ook zijn dat uitging van vmbo-T en vwo.
IQ en opleidingsverschil moet je inderdaad los zien, en je kan het beter omdraaien: het gemiddelde IQ van het vwo is 117 maar er kan best iemand tussendoor schieten die heel goed zijn best doet en 100 heeft, al is dat denk ik al lastig omdat het niveau en tempo snel omhoog gaat.

Ik ben met je eens dat speciale scholen voor hoogbegaafde niet optimaal zijn, zeker als ze zich goed kunnen aanpassen maar zodra er nog iets bijkomt zoals autisme, adhd, sociale onhandigheid is een speciale school wel veilig. Ze leren dan wel niet met normaal of zwak begaafden omgaan maar je kan jezelf afvragen als ze later groot zijn of ze dan wel met anders begaafden een gesprek aan kunnen gaan.
Mijn zoon sprak toen die 8 was al de volwassen aan alsof het kinderen waren en kan nu over veel onderwerpen gewoon met de volwassene meekomen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Edit; weggehaald, discussie wordt helaas altijd weer politiek bij deze persoon.

[ Voor 122% gewijzigd door Paragon93 op 14-10-2019 15:02 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Je hebt gelijk het verschil is iets groter vmbo-k is tot 100 en vwo is hoger dan 117 http://vanlodenstein.nl/w...ngkenmerken-webversie.pdf Ik meende me te herinneren dat ze iets dichter bij elkaar liggen maar kan ook zijn dat uitging van vmbo-T en vwo.
IQ en opleidingsverschil moet je inderdaad los zien, en je kan het beter omdraaien: het gemiddelde IQ van het vwo is 117 maar er kan best iemand tussendoor schieten die heel goed zijn best doet en 100 heeft, al is dat denk ik al lastig omdat het niveau en tempo snel omhoog gaat.
Helemaal mee eens.
Toch zou me een verschil van 17 punten minder verbazen dan een verschil van 10 punten.

117+ als gemiddelde op HBO/WO klinkt voor mij logischer dan 110+ als gemiddelde op HBO/WO.
Ik ben met je eens dat speciale scholen voor hoogbegaafde niet optimaal zijn, zeker als ze zich goed kunnen aanpassen maar zodra er nog iets bijkomt zoals autisme, adhd, sociale onhandigheid is een speciale school wel veilig. Ze leren dan wel niet met normaal of zwak begaafden omgaan maar je kan jezelf afvragen als ze later groot zijn of ze dan wel met anders begaafden een gesprek aan kunnen gaan.
Mijn zoon sprak toen die 8 was al de volwassen aan alsof het kinderen waren en kan nu over veel onderwerpen gewoon met de volwassene meekomen.
Ik ben het met je eens dat die veilige omgeving er moet zijn en die is makkelijker op een HB-school.
In het huidige onderwijs systeem, met de tekorten bij leerkrachten, etch, is het lastig en is denk ik een HB kind, zeker beter af op iets als een Leonardoschool.

Toch staat het me ongelooflijk tegen en vind ik dat, in een ideale wereld, alles geïntegreerd zou moeten zijn. Net als in het echte leven. Natuurlijk aandacht voor iedereen en ieders behoefte, een absoluut veilige omgeving, maar wel een afspiegeling van de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:23
Paragon93 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:26:
Jordan Peterson heeft een best interessante college gegeven over IQ (is van een Canadese universiteit), waar het vandaan komt, hoe het gemeten wordt en waar het invloed op heeft. Best wel een lang college, vanaf 48min in ongeveer gaat het over IQ. Ik vond het in ieder geval erg interessant. :)

YouTube: 2017 Personality 18: Biology & Traits: Openness/Intelligence/Creativ...
Zeg...

Jordan Peterson is geen onomstreden wetenschapper. Ik heb geluisterd naar een kartiertje van deze presentatie, en er zijn te grote gaten te schieten in deze presentatie om hem als waardevol of interessant te bestempelen. Ik zie Peterson hier teveel praten naar zijn eigen stokpaardjes, dan dat hij een deep-dive op het gebied van IQ doet.

Voor de aanwezige studenten maakt dit college deel uit van een uitgebreid en gevarieerd curriculum, waarin verschillende docenten een gevarieerd beeld geven van dit vakgebied. Een extreme mening als die van Peterson past ook zeker goed in het discours van een universiteit. Maar, als stand-alone vind ik de toegevoegde waarde zeer beperkt.

Mijn doel is niet om een Peterson-discussie los te maken. Toch vond ik het belangrijk een kleine caveat te maken bij zulke link drops...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorp
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04 18:21
Super interessant onderwerp.

Weet iemand een goeie bron om eens zelf zo'n test te kunnen doen? Vaak is de daadwerkelijke betrouwbaarheid van zulke onlinetesten nogal schimmig, dus ik hou me aanbevolen voor aanbevelingen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Scorp schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:17:
Super interessant onderwerp.

Weet iemand een goeie bron om eens zelf zo'n test te kunnen doen? Vaak is de daadwerkelijke betrouwbaarheid van zulke onlinetesten nogal schimmig, dus ik hou me aanbevolen voor aanbevelingen! :)
De enige écht betrouwbare manier, is er een door bijvoorbeeld Mensa.
https://www.mensa.nl/toelatingstest/

(Zullen ongetwijfeld ook andere instanties zijn die ze afnemen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 18:45
De Finse Mensa heeft (naast de officiëlere test op papier) een onlinetest: http://www.mensa.fi/iq/index_2.html. De uitleg is in het Fins, maar de test zelf bevat geen tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Cass Casey schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:54:
Als er zo'n IQ test op tv is en we zappen er langs, dan doen we nog wel eens mee thuis. Maar mijn IQ daalt vaak enorm bij de vragen met gekleurde plaatjes. Ben nogal kleurenblind (bepaalde kleuren rood/groen), dus dan zie ik soms verschillen niet. Conclusie van die test is dan dus dat je een lager IQ hebt...

Ik vind die testen sowieso onzin. Er is ook een groot verschil tussen IQ/intelligentie en wijsheid. Wijsheid vind ik véél belangrijker.
Er is zeker veel te zeggen over intelligentie-testen, ook omdat ze vreselijk cultureel bepaald zijn. Jaren geleden al waren er dit soort testen waarmee wetenschappelijk bewezen werd dat negers dom waren. Vooraanstaande sociologen kwamen unaniem tot de conclusie: negers zijn dom. Zie je wel, zeiden de racisten.

Wat bleek? Eén van de testvragen was: wat past er bij dit plaatje? Plaatje was een koffiekopje. Van de vier antwoorden was het goede antwoord een plaatje van een schoteltje. Kinderen uit arme gezinnen, vooral uit gekleurde gezinnen, hebben die associatie helemaal niet. Maar volgens de test waren ze dom.

Is inmiddels wel beter maar nog steeds drama soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
CurtPoindexter schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:26:
[...]

Er is zeker veel te zeggen over intelligentie-testen, ook omdat ze vreselijk cultureel bepaald zijn. Jaren geleden al waren er dit soort testen waarmee wetenschappelijk bewezen werd dat negers dom waren. Vooraanstaande sociologen kwamen unaniem tot de conclusie: negers zijn dom. Zie je wel, zeiden de racisten.

Wat bleek? Eén van de testvragen was: wat past er bij dit plaatje? Plaatje was een koffiekopje. Van de vier antwoorden was het goede antwoord een plaatje van een schoteltje. Kinderen uit arme gezinnen, vooral uit gekleurde gezinnen, hebben die associatie helemaal niet. Maar volgens de test waren ze dom.

Is inmiddels wel beter maar nog steeds drama soms.
If you judge a fish by its ability to climb a tree.... ;)

Maar dat is wel de kern. Je kan een IQ test prima trainen door die trucjes te oefenen. In zekere mate. Iedereen loopt uiteindelijk tegen een plafond aan. Bij mij zijn ze ook afgenomen, heb later voor de lol wel eens aan zo'n online test meegedaan.. die kwam best in de buurt, wellicht een gelukstreffer. Maar van random online testen zou ik nooit uitgaan tenzij je het naast een officiële kan leggen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:48

Bob Popcorn

Plop!

Ah, dit komt ook zo vaak terug he. Ik haal steevast de maximale of nét iets onder het maximale op IQ testen. Weet je waarom? Omdat ik goed ben in IQ testen. :')

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bob Popcorn schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:57:
Ah, dit komt ook zo vaak terug he. Ik haal steevast de maximale of nét iets onder het maximale op IQ testen. Weet je waarom? Omdat ik goed ben in IQ testen. :')
Heb je het nu over die online tests, of over officiële tests? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:48

Bob Popcorn

Plop!

unezra schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:27:
[...]

Heb je het nu over die online tests, of over officiële tests? :)
Beide. Hoewel ik in een officiele test onder toezicht van een psycholoog wel iets lager scoorde. Dat zou eventueel natuurlijk ook spanning kunnen zijn.

Maargoed, terug naar het topic: iemand die een hoog IQ heeft, heeft in principe het potentieel om intelligent te zijn. Dat wil nog niet betekenen dat diegene ook intellectueel is. Wat voor studie je uiteindelijk hebt afgerond heeft ook maar weinig te maken met je IQ. TS, ik zou me niet zo'n zorgen maken over je vriendin.

Mijn eigen vrouw heeft ook wel eens een IQ test moeten maken van d'r werkgever. Naast dat het nogal lomp is dit van je werknemers te eisen zegt IQ natuurlijk ook geen reet over je vermogens om goed werk af te leveren. Mijn vrouw is verpleegkundige, daarvoor moet je kwaliteiten hebben die je niet op een laddertje kan meten.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bob Popcorn schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:35:
[...]
Beide. Hoewel ik in een officiele test onder toezicht van een psycholoog wel iets lager scoorde. Dat zou eventueel natuurlijk ook spanning kunnen zijn.

Maargoed, terug naar het topic: iemand die een hoog IQ heeft, heeft in principe het potentieel om intelligent te zijn. Dat wil nog niet betekenen dat diegene ook intellectueel is. Wat voor studie je uiteindelijk hebt afgerond heeft ook maar weinig te maken met je IQ. TS, ik zou me niet zo'n zorgen maken over je vriendin.
Intellect word idd nog wel eens verward met IQ terwijl het twee totaal verschillende dingen zijn.

Wel vind ik enige nuance belangrijk: Iemand met een hoog IQ heeft niet de potentie intelligent te zijn. Iemand met een hoog IQ *is* intelligent. Alleen, het is maar 1 heel specifiek onderdeel van iemand. Vaak zat hoogintelligente mensen tegen gekomen die totaal beperkt zijn in hun denken.

De neiging is groot die mensen dom te noemen, maar dat zijn ze niet. Wel beperkt.
Mijn eigen vrouw heeft ook wel eens een IQ test moeten maken van d'r werkgever. Naast dat het nogal lomp is dit van je werknemers te eisen zegt IQ natuurlijk ook geen reet over je vermogens om goed werk af te leveren. Mijn vrouw is verpleegkundige, daarvoor moet je kwaliteiten hebben die je niet op een laddertje kan meten.
Dat dus.
Plus dat je ook in beroepen waar een hoge intelligentie op zijn minst handig is, het maar één factor is. Het kan een belangrijke eigenschap zijn, maar zelden is het nuttig alleen hoogintelligent te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Ik ben van plan binnenkort zelf een IQ test te doen via een psycholoog. Nu heb ik een beetje rondgekeken op het internet wat er zoal wordt gevraagd op zo'n test. Ik weet dus nu wat ik kan verwachten en kan ik mezelf afvragen hoe ik dit het beste kan aanpakken op zo'n test, wat betreft strategie/approach.

Bijvoorbeeld het onderdeel Coderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04UamfJLX4K8qbD-5aTg9gxA5sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybJUFEqnvbT7GcnMAxSNIBc7.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet dus het juiste figuurtje bij het juiste cijfer plotten. Vrij straight forward. Nu heb ik dat even snel gedaan en het is best wel een uitdaging om dat van links naar rechts te doen. Ik merk dat ik steeds terug kijk of ik het juiste figuurtje teken. Hoe verder je komt, hoe beter.

Nu denk ik dat ik verder kom als ik 1 cijfer als vertrekpunt neem en dan alles plot. Dus eerst alle 1'tjes, dan alle 2'tjes en dan alle 3'tjes. Dan hoef je bij 5 alleen nog maar de lege vakjes in te vullen.

Vraag: mag dit? of moet je het echt van links naar rechts doen?

/edit: even uitgeprint..

ik doe er 81sec over van Links naar Rechts
En 58sec als ik het op mijn manier doe... dat is dus toch 28% sneller :+

[ Voor 5% gewijzigd door Aviv1 op 25-07-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 16:32

DataGhost

iPL dev

...en toen bleek dat ze voor die vraag alleen maar kijken naar hoe je het oplost in plaats van naar de uitkomst. De "makkelijke" manier geeft meer punten :+

Ik zou zelf zeggen dat je zelf mag weten hoe je het oplost als er niet bij vermeld staat dat het op een bepaalde manier moet gebeuren. Die vraag moet je echter niet aan ons stellen, maar aan de makers van de test. Dan kunnen ze hem eventueel verduidelijken. Als ze de mogelijkheid per ongeluk open hebben gelaten, hadden ze maar een betere test moeten maken. Kan je direct vraagtekens stellen bij de kwaliteit ervan. Dat mag je overigens sowieso doen.

Verder is natuurlijk de vraag wat je met die test wilt bereiken. Wat betekent "IQ" voor jou? Wat vind je van de invloed van voorbereiding op zo'n test op je uitslag? Gaat het om zo'n hoog mogelijk nummertje halen zodat je in een Mensa-circlejerk kan zitten of wil je zo objectief mogelijk weten waar je staat? Want in dat laatste geval zou ik er lekker blanco in gaan en kijken wat je ervan kan maken, hoe kan je omgaan met een voor jou onbekende situatie onder een bepaalde tijdsdruk en wat komt daar uit dus. Elke voorbereiding zou de testuitslag m.i. net zo nuttig maken als https://www.wolframalpha....number+between+50+and+150

[ Voor 51% gewijzigd door DataGhost op 25-07-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
DataGhost schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:30:
...en toen bleek dat ze voor die vraag alleen maar kijken naar hoe je het oplost in plaats van naar de uitkomst. De "makkelijke" manier geeft meer punten :+
Wie zegt dat? En wat is de makkelijke manier? Want wat voor de een makkelijker is, is misschien weer lastiger voor de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
DataGhost schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:30:

Verder is natuurlijk de vraag wat je met die test wilt bereiken. Wat betekent "IQ" voor jou? Wat vind je van de invloed van voorbereiding op zo'n test op je uitslag? Gaat het om zo'n hoog mogelijk nummertje halen zodat je in een Mensa-circlejerk kan zitten of wil je zo objectief mogelijk weten waar je staat? Want in dat laatste geval zou ik er lekker blanco in gaan en kijken wat je ervan kan maken, hoe kan je omgaan met een voor jou onbekende situatie onder een bepaalde tijdsdruk en wat komt daar uit dus. Elke voorbereiding zou de testuitslag m.i. net zo nuttig maken als https://www.wolframalpha....number+between+50+and+150
Heel valide punt maar ook erg discutabel. Je noemt tijdsdruk, onbekende situaties. Zijn dat variabelen die iets over het IQ zeggen? Ik betwijfel het.

Is een "onbekende situatie" het zelfde als "nieuwe informatie" en zegt dat wat over jouw vermogen dat snel te verwerken (verwerkingssnelheid)?

Een reeks weegschalen bijvoorbeeld, is dat elke keer nieuwe informatie (de samenstelling op de weegschaal is elke keer anders) of niet? De situatie is bekend, de informatie verschilt elke keer, mijn inziens.

Een onbekende situatie kan voor stress zorgen. Ik presteer slecht onder druk of in een onbekende situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Waarom wil je een IQ test doen en waarom via een psycholoog?
Als je lid wil worden van Mensa, zou ik die van Mensa zelf doen.
https://mensa.nl/

Als je je aan wil sluiten bij mensen met een bovengemiddelde intelligentie, is een IQ test lang niet altijd relevant.

Kortom, wat is je doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Aviv1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:41:
[...]

Wie zegt dat? En wat is de makkelijke manier?
Nja, ik roep ook maar wat. Wij weten net zo min als jij wat de makers van de test in gedachten hadden. En het is net zo valide om een methode te beoordelen boven een uitkomst, of gewoon beide. Sowieso gebruik je bij ontzettend veel dingen al ezelsbruggetjes of shortcuts. Zou je 99*99 uitrekenen door 9*9 + 90*9 + 90*9 + 90*90 of doe je 100*100 - 100 - 99? Beide manieren geven dezelfde uitkomst maar de laatste is over het algemeen veel sneller waardoor je waarschijnlijk hoger op de test scoort (meer vragen beantwoord binnen de tijd). Was de insteek van de vraag om te kijken hoe snel je 7 operaties kan doen of om te kijken hoe snel je een som kan oplossen? Geen idee. Juist op het gebied van inzicht zou je kunnen beargumenteren dat de methode belangrijker is dan de uitkomst. En uiteindelijk is dat ook maar een aangeleerd iets waar je zelf misschien niet eens aan gedacht had als niemand het je ooit geleerd had. Heb je toch weer een lager IQ te pakken.
Want wat voor de een makkelijker is, is misschien weer lastiger voor de ander.
Hiermee geef je zelf al een beetje aan wat het nut is van het getalletje "IQ" :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Aviv1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:49:
[...]

Een onbekende situatie kan voor stress zorgen. Ik presteer slecht onder druk of in een onbekende situatie.
Is het dan niet gerechtvaardigd dat je daarmee een lager IQ scoort dan iemand die prima blijft presteren in die situaties? Die ander is dan toch "beter" dan jij? Ik zou het zien als een uitdaging in plaats van een obstakel. Nogmaals, wat wil je zelf meten met die test? Wat denk je dat de uitslag betekent en wat je ermee kan? Houdt je leven op als je 99 scoort? Het klinkt nu gewoon alsof je een zo hoog mogelijk nummer wilt omdat het kan.
Oefenen hiervoor klinkt voor mij als ouders die hun kind op speciale lessen sturen om een zo hoog mogelijke CITO-score te halen, waarna ze hopeloos door de mand vallen op de te zware middelbare school waar niet alles een CITO-toets is. Dan heb je misschien mooi een keertje 550 gehaald maar in de praktijk is het nutteloos. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

[ Voor 21% gewijzigd door DataGhost op 25-07-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
unezra schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:50:
Waarom wil je een IQ test doen en waarom via een psycholoog?
Als je lid wil worden van Mensa, zou ik die van Mensa zelf doen.
https://mensa.nl/

Als je je aan wil sluiten bij mensen met een bovengemiddelde intelligentie, is een IQ test lang niet altijd relevant.

Kortom, wat is je doel?
Als kind ooit een IQ test gedaan. Ik was een jaar of 7. Daarbij kwam een discrepantie tussen VIQ en PIQ naar voren en daar herken ik mijzelf in.

Ik ben geen held in hoofdrekenen bijvoorbeeld. Sowieso is wiskundig niet mijn sterkste punt maar ik kan het vrij snel begrijpen en toepassen, echter, na verloop van tijd zakt dat weer weg (zou ik nu een HAVO wiskunde examen maken, heb ik daar wel weer wat voorbereiding voor nodig) bijvoorbeeld.

Nederlands en Engels gaat mij altijd eenvoudig af.

Ik ben geen hoogbegaafde, dus ik heb niets te zoeken bij Mensa :+ Ik zit in een team van 80 mensen, allemaal academici en ben zelf de enige met een Bsc degree. Ik merk over het algemeen weinig verschil onder aan de streep. Iedereen heeft zijn + en -. Er zijn er enkelen die écht duidelijk intelligenter zijn, zeg maar gerust genies. Daar kunnen er maar weinig aan tippen.

Ik ben dus benieuwd naar mijn IQ - al zet ik er op voorhand vraagtekens bij (de test ;) :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Aviv1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:57:
[...]

Ik ben dus benieuwd naar mijn IQ - al zet ik er op voorhand vraagtekens bij (de test ;) :+ )
Verder no strings attached en alleen maar voor jezelf? Dan zou ik er echt niet voor oefenen. Dan hou je jezelf alleen maar voor de gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Aviv1 Ok. Maar waarom ben je daar benieuwd naar?
I mean, feit dat je er geld voor over hebt om er een af te nemen, betekend dat je blijkbaar een reden hebt om het te willen weten.

Daar ben ik benieuwd naar.

Dat je in een team zit met allemaal academici en jij de enige bent met een Bsc. zegt letterlijk helemaal niets. Ik leef samen met een MA, maar ben door omstandigheden vrij vroeg gestrand in mijn schoolloopbaan. Ik weet onze beide IQ getallen, het scheelt precies 1 punt. Da's ruim onder de foutmarge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
Leuk topic. Onlangs twee assessments gemaakt n.a.v. een sollicitatie. Staat verre van officiële IQ tests, maar geeft wat inzicht; logiks vaardigheden test en papi persoonlijkheids test.

Ik merkte dat ik vrij onzeker over mijn vaardigheden was, terwijl die persoonlijkheidstest mij aan mn achterste kon roesten. Puntje bij paaltje scoorde ik op accuratesse in 99th percentiel, maar snelheid was slechts 37th).

Maar uit de persoonlijkheidstest kwam meer naar voren dat ik kwaliteit altijd over kwantiteit zou stellen, bang was voor fouten, etc. En die snelheid is een nadeel in bepaalde situaties, die accuratesse overbodig in andere situaties.

En het is niet fout dat ik accuraat ben, het is niet fout dat ik niet even snel antwoord. Het is wel fout als ik hier een waarde aan hang.

Ik ben vaak (achteraf) onbewust bekwaam. Het geeft bepaalde inzichten, maar inzichten op andere gebieden, in het psychologische. En dat is wel echt een meerwaarde, alhoewel ik nog niet weet hoe er mee om te gaan.

Ik zou echt aanraden om meer die kant op te gaan. Puur een IQ test, leuk, maar je moet er psychologisch mee om weten te gaan;

Wat als je 110 scoort? Ben je dan niet slim? Wat als je 180 scoort, en continu heibel hebt op je werk, wat schiet je er mee op? Ja, ik ben een fullblown autist maar kijk mijn 180 IQ?

Ik zou adviseren om zo'n combinatie test te maken eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aviv1
Ik vind namelijk dat ik bovengemiddeld slim ben op verjaardagen of andere feesten en partijen. Gespreksonderwerpen daar zijn soms echt zaaddodend saai of buitengewoon onnozel. Ik ben daar dan vaak na 20min ook weer weg ;w

Op mijn werk vind ik mijzelf gemiddeld. Dat komt omdat daar gewoon alleen maar slimme mensen werken, period.

Maar ik vermoed dat ik ook een vorm van AD(H)D heb. Abstract denken kon ik niet. Ik weet nog toen ik voor het eerst een network-topology zag, ik dacht, staat die router echt links van de switch? Ze zitten toch allemaal in het zelfde rack?. No joke. Of het lezen van de metrokaart in London, de eerste keer stond ik daar echt te kijken alsof ik water zag branden.

Mijn studie nam ik altijd serieus, ik las altijd het hele boek door en was ijverig met mijn gele markeerstift in de weer. Maar geloof het of niet, ik wist echt niet wat er in de inhoudsopgave stond of soms zelfs niet eens wat de titel van het boek was.

Plannen voor tentamen? Pffff... 4 jaar lang trial and error. Ik heb alles geprobeerd: notities maken op een laptop, in een schriftje, apart schriftje per vak (schriftje weer vergeten), notitieblokken, college's opnemen en terugluisteren.

Ik was vaak het overzicht kwijt en toch haalde ik altijd een 6 of een 7 en binnen de 4 jaar IT en bedrijfskunde afgerond.

Pas aan het eind van mijn studie is het kwartje gevallen hoe ik nieuwe kennis effectief kan onthouden en toepassen. Het begint bij het kennen van de inhoudsopgave en het herkennen van relaties tussen hoofdstukken/zelfstandige naamwoorden. Niet het lezen van pagina 43 - 357 omdat daar alles in staat 'wat je voor het tentamen moet kennen'. Dat was namelijk mijn werkwijze :+

In jaar 4 ging ik van 6jes naar 8'en. Tja...

Dit is hoe ik intelligentie dus zie.

[ Voor 7% gewijzigd door Aviv1 op 25-07-2020 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 20:29
Echt gevaarlijke discussie hier. Opleidingsnivo koppelen aan IQ...

Wist je dat de helft van mensen met een IQ van 135< geen opleiding heeft afgemaakt? Dat komt omdat ze die stomme vragen niet snappen of de logica niet volgen, te moeilijk denken. Op de juiste manier zouden ze echter een HBO in een jaar of minder kunnen afronden.

Ons onderwijssysteem is zo dat je idd mensen van LBO zo zie doorstomen naar Uni, puur op wilskracht en goede inzet. Als je goed weet wat een docent wil horen kom je er wel. mi. zeggen papiertjes niet heel veel dus (ook een momentopname) zo vond ik de MBO moeilijker dan/als de HBO (dyslectisch ja)

Net als TS heb ik wel eens de neiging naar mij IQ te laten kijken .

Eigenlijk is ons systeem heel raar, als je een IQ van 55 hebt krijg je van alle kanten hulp en zorg, met 145 ben je hopeloos en hulpeloos... Echt byzar hoe Nederland zoveel talent weggooit. Denk dat er bovengemiddeld veel IT-ers akelig hoogbegaafd zijn, echt weer een mazzeltje van deze tijd.

diskeltische lurker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het aantal mensen dat denkt hoogbegaafd te zijn is vele malen groter dan het aantal mensen dat het daadwerkelijk is. Altijd goed om in het achterhoofd te houden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FirePuma142 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:01:
Het aantal mensen dat denkt hoogbegaafd te zijn is vele malen groter dan het aantal mensen dat het daadwerkelijk is. Altijd goed om in het achterhoofd te houden.
Het hangt ook van de definitie af.
Er zijn grofweg 2 definities. :)
(Stiekem is er nog een 3e, maar die vind ik wat discutabel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Aviv1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:57:
[...]
Ik ben dus benieuwd naar mijn IQ
Als je echt benieuwd zou zijn naar je IQ had je vorig jaar al een IQ-test gedaan en klaar. Nu kom je hier een jaar later advies vragen met welke strategie je een IQ-test moet doen. Volgens mij speelt er meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
technopeuter schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:55:
Echt gevaarlijke discussie hier. Opleidingsnivo koppelen aan IQ...

Wist je dat de helft van mensen met een IQ van 135< geen opleiding heeft afgemaakt? Dat komt omdat ze die stomme vragen niet snappen of de logica niet volgen, te moeilijk denken. Op de juiste manier zouden ze echter een HBO in een jaar of minder kunnen afronden.

Ons onderwijssysteem os zo stom dat ik idd mensen van LBO zo zie doorstomen naar Uni, puur op wilskracht en goede inzet. Als je goed weet wat een docent wil horen kom je er wel. mi. zeggen papiertjes niet heel veel dus (ook een momentopname) zo vond ik de MBO moeilijker dan/als de HBO (dyslectisch ja)

Net als TS heb ik wel eens de neiging naar mij IQ te laten kijken .

Eigenlijk is ons systeem heel raar, als je een IQ van 55 hebt krijg je van alle kanten hulp en zorg, met 145 ben je hopeloos en hulpeloos... Echt byzar hoe Nederland zoveel talent weggooit. Denk dat er bovengemiddeld veel IT-ers akelig hoogbegaafd zijn, echt weer een mazzeltje van deze tijd.
_/-\o_

Ook mbo gedaan. Technische informatica. Was best pittig. Vooral Cisco CCNA 1 t/m3 als je 17 jaar bent, is niet makkelijk. Mijn Engels was toen ook nog lang niet zo goed als nu. Dat was zeker hbo-niveau.

Voor de rest was het veel hands on.. heb ik er veel geleerd? Ja maar het staat niet in verhouding tot de 4 jaar die ik daar voor heb gehad. Zo zit je al ruim 1 jaar op stage waar je na enkele weken al geen moer meer leert en alleen maar tickets zit in te kloppen/oplossen/escaleren. Veel mbo-kennis is nu al vrij obsolete. Maar dat geldt voor veel opleidingen.

En ik kan me ook vinden in hoe wij talent verspillen. Niet voor niets hebben wij zoveel Indiers en andere expats in de randstad omdat we simpelweg nog steeds niet snappen dat jet met de stelling van Pythagoras geen moer opschiet (ok, dat is weliswaar basis, maar je snapt mijn punt). In plaats daarvan moeten we veel meer inzetten op object georiënteerd programmeren, dat is leuk én nuttig. En toch blijft dat imago in stand dat "IT" voor de nerds is. Hoe is het mogelijk.

"Zeg, jij deed toch iets met compjoeturs?" - "Werk je nog steeds bij dat computerbedrijf?" :+ :F

Dat is Nederland. De onderkant van de samenleving wordt zwaar ondersteund. Zo leef ik bijvoorbeeld bewust heel gezond (gezond eten is duur!) (ik drink ook helemaal niet) maar wilde toch even een check-up d.m.v. bloedonderzoek om zeker te zijn dat alles goed is en niet alleen goed voelt (ik was wat oververmoeid en had veel stress). Ik betaal €120 p/m zorgpremie. Nee hoor, ga maar naar een privékliniek. Terwijl dikke Annie, die al haar hele leven rookt, ongezond eet en niet sport, wel een scootmobiel krijgt en al rokend door het winkelcentrum crosst. En o wee als je niet gauw opzij gaat.

Daar mogen ze echt wat aan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:06

rickysedai

Whoop whoop

DataGhost schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Nja, ik roep ook maar wat. Wij weten net zo min als jij wat de makers van de test in gedachten hadden. En het is net zo valide om een methode te beoordelen boven een uitkomst, of gewoon beide. Sowieso gebruik je bij ontzettend veel dingen al ezelsbruggetjes of shortcuts. Zou je 99*99 uitrekenen door 9*9 + 90*9 + 90*9 + 90*90 of doe je 100*100 - 100 - 99?
Persoonlijk: 100*99-99... :P

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:14

backupdevice

Boeh!

IQ test op late leeftijd is leuk voor het weten, maar je kan er niks meer mee.

Zo’n test op jonge leeftijd geeft de mogelijkheid om educatie aan te passen.
Wij hebben twee jonge kinderen die op regulier basis onderwijs niet te handelen en te motiveren waren. Na testen kwam naar voren dat de oudste synchroon 145 scoorde en de jongste 140.

Wij hebben de educatie kunnen aanpassen waardoor ze nu leren om te leren en dat heeft veel effect op het dagelijks functioneren .

Dat hoge IQ van beide geeft geen garantie maar het vroege ontdekken helpt wel .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Djordjo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:04:
[...]

Als je echt benieuwd zou zijn naar je IQ had je vorig jaar al een IQ-test gedaan en klaar. Nu kom je hier een jaar later advies vragen met welke strategie je een IQ-test moet doen. Volgens mij speelt er meer...
Wat speelt er dan meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
backupdevice schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:18:

Wij hebben twee jonge kinderen die op regulier basis onderwijs niet te handelen en te motiveren waren. Na testen kwam naar voren dat de oudste synchroon 145 scoorde en de jongste 140.

Wij hebben de educatie kunnen aanpassen waardoor ze nu leren om te leren en dat heeft veel effect op het dagelijks functioneren .

Dat is wel gaaf natuurlijk, 145 synchroon. Ik zou dat zeker niet onbenut laten en continu kijken hoe het kind zich ontwikkelt op alle facetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Aviv1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:22:
[...]

Dat is wel gaaf natuurlijk, 145 synchroon. Ik zou dat zeker niet onbenut laten en continu kijken hoe het kind zich ontwikkelt op alle facetten.
Beide synchroon. Ja als ouders ben Je continu bezig met prikkelen en nieuwe manieren verzinnen om die hersenen te voeden. We doen er alles aan en dat is soms best pittig met twee HB-ers in huis .

Leuk, maar ook soms zwaar. Zij hebben gewoon problemen met de simpelste dingen omdat ze zo moeilijk denken , en soms hebben zij ook problemen met leren omdat zij heel lang nooit hebben hoeven te blokken. Omdat zij nu educatie op hun niveau krijgen moeten ze echt leren net als iedereen en dat zijn zij niet gewent . Dan moeten we er strak opzitten

[ Voor 24% gewijzigd door backupdevice op 25-07-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

backupdevice schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:18:
Niet helemaal waar.
Ik zie regelmatig mensen voor wie er dingen opeens op hun plek vallen.

Het gevaar is wel dat sommige mensen opeens ook alles wat mislukt is *wijten* aan hun hoogbegaafdheid. Terwijl dat in mijn beleving hooguit een combinatie is van.

Toch, voor de mensen voor wie er dingen op hun plek vallen, kan het belangrijk zijn. Opeens voelen ze zich begrepen, gaan ze hoogbegaafden communities opzoeken en kunnen ze voor het eerst van hun leven in een kring gewoon zichzelf zijn.

Ik hoop wel dat je dat doet in het reguliere onderwijssysteem. Ik geloof niet in Leonardoscholen en soort gelijken, maar juist in ondersteuning binnen het reguliere systeem.

Het staat buiten kijf dat HB'ers anders leren, veel meer top-down ipv bottum-up, dat ze een natuurlijke honger hebben naar informatie, etc. Maar ik denk ook dat het heel gezond is als ze van jongs af aan leren samenwerken met alle mogelijke intelligentieniveau's.
Aviv1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:10:
[...]
_/-\o_

Ook mbo gedaan. Technische informatica. Was best pittig. Vooral Cisco CCNA 1 t/m3 als je 17 jaar bent, is niet makkelijk. Mijn Engels was toen ook nog lang niet zo goed als nu. Dat was zeker hbo-niveau.
Technische Informatica is voor zover ik weet een HBO of Universitaire studie.
Of CCNA 1 t/m 3 HBO niveau is, ik betwijfel het. Volgens mij is dat MBO.

Engels kan een extra uitdaging vormen, maar dat maakt de stof niet per-sé HBO.
Voor de rest was het veel hands on.. heb ik er veel geleerd? Ja maar het staat niet in verhouding tot de 4 jaar die ik daar voor heb gehad. Zo zit je al ruim 1 jaar op stage waar je na enkele weken al geen moer meer leert en alleen maar tickets zit in te kloppen/oplossen/escaleren. Veel mbo-kennis is nu al vrij obsolete. Maar dat geldt voor veel opleidingen.
Ik denk dat ook een MBO ICT studie je zinvol voorbereid op een carrière in de ICT. Van tickets kun je veel leren. Zal van werkgever tot werkgever verschillen, maar op een skilled servicedesk denk ik dat je nog best lang kunt blijven leren. Da's vooral eigen inzet. Je kunt je er makkelijk vanaf maken, of je verdiept je er in en gaat verder waar anderen stoppen. Als je verder wilt groeien dan de servicedesk, zul je het daar moeten laten zien.
En ik kan me ook vinden in hoe wij talent verspillen. Niet voor niets hebben wij zoveel Indiers en andere expats in de randstad omdat we simpelweg nog steeds niet snappen dat jet met de stelling van Pythagoras geen moer opschiet (ok, dat is weliswaar basis, maar je snapt mijn punt). In plaats daarvan moeten we veel meer inzetten op object georiënteerd programmeren, dat is leuk én nuttig. En toch blijft dat imago in stand dat "IT" voor de nerds is. Hoe is het mogelijk.
Heeft dat niet meer met arbeidsethos te maken dan met intelligentie en opleiding?

Dat imago van de ICT snap ik wel. Het is langzaam aan het veranderen, meer en meer word begrepen dat je er met alleen technische skills in veel gevallen niet komt. Tegelijkertijd is er JUIST in de ICT relatief veel ruimte voor mensen die sociaal misschien wat minder (of beter gezegd, anders) vaardig zijn. Het is op dat gebied een redelijk tolerante sector.
"Zeg, jij deed toch iets met compjoeturs?" - "Werk je nog steeds bij dat computerbedrijf?" :+ :F

Dat is Nederland. De onderkant van de samenleving wordt zwaar ondersteund. Zo leef ik bijvoorbeeld bewust heel gezond (gezond eten is duur!) (ik drink ook helemaal niet) maar wilde toch even een check-up d.m.v. bloedonderzoek om zeker te zijn dat alles goed is en niet alleen goed voelt (ik was wat oververmoeid en had veel stress). Ik betaal €120 p/m zorgpremie. Nee hoor, ga maar naar een privékliniek. Terwijl dikke Annie, die al haar hele leven rookt, ongezond eet en niet sport, wel een scootmobiel krijgt en al rokend door het winkelcentrum crosst. En o wee als je niet gauw opzij gaat.

Als je gezond wil leven moet je misschien niet in de ICT gaan werken. :)
Het is vaak zittend werk en het stressniveau kan nogal oplopen. De dagen kunnen lang zijn. De werkuren wisselend.

Niet roken en niet drinken zijn maar 2 factoren.

Gezond eten hoeft helemaal niet enorm duur te zijn. Zodra je af stapt van de pakjes en zakjes en zelf gaat koken, kun je relatief prijsbewust prima gezond eten. Vlees is relatief duur en dat kun je prima minderen.

Nog even terug op een stukje over ADHD/ADD dat je eerder schreef: Volgens mij staat dat compleet los van abstract kunnen denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:52
Een aantal dingen over de 'officiële' IQ tests bij een (GZ-)Psycholoog of Orthopedagoog.

1. Een IQ onderzoek (want het is niet zomaar 1 testje), gaat altijd gepaard met duiding. Zonder duiding is zo'n test vrij waardeloos. Net zoals je CITO gepaard gaat met de observaties van de leraar. Een goed IQ onderzoek test ook (wanneer nodig) met meerdere soorten gevalideerde tests. Wanneer blijkt dat je een meer performaal persoon bent, dan kunnen er meer performale tests worden gedaan die minder een beroep doen op je verbale vaardigheden en andersom. Juist om te voorkomen dat je ofwel alleen maar een trucje aan het doen bent ofwel afgerekend wordt op slechts één aspect van je kennis.
2. Een goed IQ onderzoek moet volgens de regels plaatsvinden. Dat betekent dat de uitslag van zo'n onderzoek alleen valide is wanneer de onderzoeker hem volgens de vaste procedure uitvoert. Thuis testen gaat veelal geen valide resultaat geven.
3. Het gemiddelde IQ is altijd 100. Het absolute IQ stijgt echter al vele jaren. In 1980 zou een IQ van 100 nu wellicht een IQ van 90 kunnen representeren. Daarnaast wordt je IQ afgezet tegenover referentiegroepen om het daadwerkelijk goed te kunnen duiden. Wanneer een Syriër in Nederland een IQ test doet, dan is het niet handig om dit te refereren aan de Nederlandse / Westerse referentiegroep aangezien de meeste tests een vrij Westerse insteek hebben.

Wanneer jij denk dat er echt aanleiding voor is, laat dan echt een goed psychologisch onderzoek doen waar IQ onderdeel vanuit maakt. Dan heb je de grootste kans op een goed gewogen resultaat.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

unezra schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:38:
[...]

[...]

Ik hoop wel dat je dat doet in het reguliere onderwijssysteem. Ik geloof niet in Leonardoscholen en soort gelijken, maar juist in ondersteuning binnen het reguliere systeem.

Het staat buiten kijf dat HB'ers anders leren, veel meer top-down ipv bottum-up, dat ze een natuurlijke honger hebben naar informatie, etc. Maar ik denk ook dat het heel gezond is als ze van jongs af aan leren samenwerken met alle mogelijke intelligentieniveau's.
Wel Leonardo onderwijs. Waar twee reguliere scholen geen heil waren werkt Leo wel.

Wil er verder niet op ingaan, heb in het verleden een topic gehad over de problemen die wij hadden met de eerste school en ben compleet afgezaagd hier dus qua keuze wil ik niet verder op ingaan als je het niet erg vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 17:56
Aviv1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:10:

Hoe stel je je dat voor? Een voorkeursbehandeling voor mensen met een hoge social credit score oid?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

backupdevice schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:44:
[...]
Wel Leonardo onderwijs. Waar twee reguliere scholen geen heil waren werkt Leo wel.

Wil er verder niet op ingaan, heb in het verleden een topic gehad over de problemen die wij hadden met de eerste school en ben compleet afgezaagd hier dus qua keuze wil ik niet verder op ingaan als je het niet erg vind.
Fair enough. :)

Ik snap het ook heel goed dat als regulier onderwijs totaal niet werkt, je naar iets zoekt dat wél werkt.

Misschien is het wel meer mijn frustratie dat in het huidige onderwijs systeem, iets als Leonardo in gevallen noodzakelijk is. Terwijl in mijn ideale wereld, het reguliere onderwijs ook hoogbegaafden voldoende zou moeten faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:52
Eigenlijk veel te offtopic :p

[ Voor 99% gewijzigd door CurlyMo op 25-07-2020 21:05 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

unezra schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:48:
[...]

Fair enough. :)

Ik snap het ook heel goed dat als regulier onderwijs totaal niet werkt, je naar iets zoekt dat wél werkt.

Misschien is het wel meer mijn frustratie dat in het huidige onderwijs systeem, iets als Leonardo in gevallen noodzakelijk is. Terwijl in mijn ideale wereld, het reguliere onderwijs ook hoogbegaafden voldoende zou moeten faciliteren.
Mee eens. Waar wij tegen aanliepen was dat de reguliere scholen totaal geen tijd of idee hadden hoe met onze kinderen om te gaan. Op zich is het raar dat er boven de norm weinig geregeld is en weinig te regelen viel - dit is onze ervaring en daarmee wil ik dus niemand tegen de haren instrijken - terwijl als je onder de norm zit genoeg hulp aanwezig is.

Maar ja, onze kinderen zijn helemaal opgebloeid. Van het stempeltje “niet gemotiveerd en on handelbaar“ , naar opgebloeide kinderen die het heerlijk vinden om te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jammer. Ik was net een reactie aan het typen. :)

De samenvatting van dat antwoord was: Dat heb ik zelf ook.
Maar toch lukt het me op de eoa manier om iedere keer toch weer de uitdaging te vinden die ik zoek.

Al besef ik inmiddels ook dat er niet één baan is die daar bij past, maar dat het een combinatie van banen is en vooral, een omgeving waarin ik vrij kan handelen en praktisch carte blanche heb.

"Dit is je doel. Hoe je er komt moet je zelf maar zien. Succes!" Dat werkt. Voor mij.
backupdevice schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:11:
[...]

Mee eens. Waar wij tegen aanliepen was dat de reguliere scholen totaal geen tijd of idee hadden hoe met onze kinderen om te gaan. Op zich is het raar dat er boven de norm weinig geregeld is en weinig te regelen viel - dit is onze ervaring en daarmee wil ik dus niemand tegen de haren instrijken - terwijl als je onder de norm zit genoeg hulp aanwezig is.

Maar ja, onze kinderen zijn helemaal opgebloeid. Van het stempeltje “niet gemotiveerd en on handelbaar“ , naar opgebloeide kinderen die het heerlijk vinden om te leren.
Ja, dat is vrij bizar.

En nu is er zoiets als Leonardo onderwijs. Vroegâh (toen ik nog op de lagere en middelbare school zat, ik ben 42) niet. Ik hoop dat Leonardo een tussenvorm is van onderwijs waar wél plek is voor iedereen.

Ik geloof in een inclusieve samenleving. Op alle vlakken. Ook op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
haarbal schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:48:
[...]

Hoe stel je je dat voor? Een voorkeursbehandeling voor mensen met een hoge social credit score oid?
Er mag van mij zeker iets komen dat mensen wat feller categoriseert, ja. De zorgkosten rijzen de pan uit en als jij op een gemiddeld schoolplein gaat kijken naar de hoeveelheid kinderen met overgewicht, schrik je je te pletter. Op mijn schoolfoto staat 1 kind waarvan je kan zeggen; die moet een beetje oppassen. De rest van de 30 kinderen waren allemaal op een gezond gewicht, de een wat dunner, de andere wat dikker.

Ik zie het ook in mijn directe omgeving. Mijn ouders bijvoorbeeld. Zo zag mijn pa Corona als een uitstekend excuus om zich af te melden bij de sportschool (ging al zelden). En nu? Eet meer dan ik terwijl ik 4x pw sport, drinkt 1 glas wijn per dag, is zeker 10kg aangekomen de afgelopen maanden.

Gezond eten? Dat is een hobby, een interesse. Voor GroenLinks-types, geiten wollen sokken. Zo is patat ongezond, maar aardappeltjes uit de oven, daar is toch niets mis mee? Een beetje mayo, dat moet toch kunnen... 1 alcoholistische consumptie per dag, dat is juist gezond!

Vezels, waar is dat goed voor? Een boterham met een laag boter en kaas, daar is niemand ooit dood aan gegaan. Af en toe een pizza, dat is gewoon leven. Dat spontane sociale event met lekkere hapjes en drankjes, dat heet socializen, dat kent een aparte categorie, dat reken je niet tot je lifestyle.

Mijn leeftijdsgenoten zijn over het algemeen niet fit. Een hardloopclubje, forget it. De meesten zijn na 1km al doodop. Een stukje mountainbiken, die heuvel kom ik écht niet op.

En ja, velen hebben een zittend beroep en dat is zeer ongezond.

In het geval van mijn ouders baal ik er van, ik zie gewoon dat dit alleen maar leidt tot vage klachten en vroege sterfte. Voor anderen heb ik zoiets, leef lekker zoals je wil maar ga dan ook je eigen zorgkosten betalen.

Zo verschuift het beeld van dik zijn ook. Vrouwen met een maatje meer hebben gewoon "rondingen" en Amalia is niet dik, maar gewoon wat gezet (in feite is heeft zij gewoon obesitas, maar dat mag je absoluut niet zeggen/benoemen). https://fotos.perfil.com/.../tapa-de-caras-991851.jpg

Als deze trend doorzet is zorg niet meer te betalen en krijgen we Amerikaanse toestanden. Op zich prima voor mij, als ik mijn zorg gewoon contant betaal wanneer ik het nodig heb, scheelt het mij lig €120 per maand en €380 eigen risico.

Enfin, lekker off-topic rant :X

[ Voor 3% gewijzigd door Aviv1 op 25-07-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Aviv1 Vergelijk die foto eens met deze:
https://nl.wikipedia.org/...armen_Victoria_(2019).jpg

Daarbij is overgewicht niet per-sé ongezond.

Wat wél ongezond is: Je enorm opwinden over dit soort zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 17:56
Aviv1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:23:
Er mag van mij zeker iets komen dat mensen wat feller categoriseert, ja. De zorgkosten rijzen de pan uit en als jij op een gemiddeld schoolplein gaat kijken naar de hoeveelheid kinderen met overgewicht, schrik je je te pletter. Op mijn schoolfoto staat 1 kind waarvan je kan zeggen; die moet een beetje oppassen. De rest van de 30 kinderen waren allemaal op een gezond gewicht, de een wat dunner, de andere wat dikker.

Ik zie het ook in mijn directe omgeving. Mijn ouders bijvoorbeeld. Zo zag mijn pa Corona als een uitstekend excuus om zich af te melden bij de sportschool (ging al zelden). En nu? Eet meer dan ik terwijl ik 4x pw sport, drinkt 1 glas wijn per dag, is zeker 10kg aangekomen de afgelopen maanden.
idd offtopic, maar als het om de kosten gaat ben jij juist duurder voor de samenleving aangezien je veel meer aow en pensioenuitkering int en uiteindelijk op latere leeftijd toch nog flinke kosten maakt in de zorg.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
unezra schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:34:
@Aviv1 Vergelijk die foto eens met deze:
[Afbeelding]

Daarbij is overgewicht niet per-sé ongezond.

Wat wél ongezond is: Je enorm opwinden over dit soort zaken.
Het staat als een paal boven water dat overgewicht ongezond is. Daar is absoluut geen discussie over mogelijk. Het zelfde mantra als " mijn opa heeft zijn hele leven gerookt en is 96 geworden ".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

haarbal schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:35:
[...]
idd offtopic, maar als het om de kosten gaat ben jij juist duurder voor de samenleving aangezien je veel meer aow en pensioenuitkering int en uiteindelijk op latere leeftijd toch nog flinke kosten maakt in de zorg.
Whahahaahahahahaha!

Game, set & match...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
haarbal schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:35:
[...]

True that. Ik verwacht oud te worden, maar uiteraard kunnen gezonde mensen alsnog vroeg sterven. Het gaat ook niet alleen over mij maar over de collectieve gezondheid. Als we nu allemaal mega gezond leven en massaal ouder worden, zouden de pensioenkosten de pan uit rijzen. Daarom denk ik soms ook dat de overheid bewust niet teveel inzet op gezond leven.

Hoe moeilijk kan het zijn om gezond eten makkelijker en goedkoper te maken en ongezond eten te boycotten en duurder te maken? Wist je dat 95% wat in de supermarkt ligt, door 5 conglomeraten wordt gemaakt? Daar is echt een grote lobby. Anders hadden we allang een suikertaks.

https://www.businessinsid...9?international=true&r=US

/edit: eigenlijk geloof ik helemaal niet zo in ons toekomstige aow/pensioensysteem. Maar dat ter zijde

[ Voor 4% gewijzigd door Aviv1 op 25-07-2020 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Aviv1 Ik vind het orignele onderwerp interessanter als ik heel eerlijk ben. :)
Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je graag een IQ test wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
unezra schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:43:
@Aviv1 Ik vind het orignele onderwerp interessanter als ik heel eerlijk ben. :)
Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je graag een IQ test wil doen.
Ik ook niet. Ergens denk ik dat je zo'n test kunt beïnvloeden door je daarop voor te bereiden. Je bewust niet voorbereiden vind ik dan weer een vorm van domheid.

Ik ben gewoon benieuwd wat eruit komt. Misschien ben ik helemaal niet zo slim :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Aviv1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:45:
[...]
Ik ook niet. Ergens denk ik dat je zo'n test kunt beïnvloeden door je daarop voor te bereiden. Je bewust niet voorbereiden vind ik dan weer een vorm van domheid.
Het geeft wel een eerlijk beeld.
Juist als je je er niet op voorbereid, niet oefent, komt er waarschijnlijk een minimale IQ score uit.
(Niet helemaal, als je slecht hebt geslapen of om andere redenen even niet helemaal fit bent zul je nóg wat lager scoren, maar dat vertekend weer ten negatieve.)
Ik ben gewoon benieuwd wat eruit komt. Misschien ben ik helemaal niet zo slim :P
Ok. Stel er komt 90 uit, wat dan?
Of er komt opeens 150 uit, wat dan?

Je zegt zelf het niet te doen om je aan te kunnen sluiten bij een club als Mensa. Ik weet dat andere communities geen IQ beleid hebben. Daar word gewoon aan jou over gelaten of je je er thuis voelt of niet.

Als je je op verjaardagsfeestjes gemiddeld vrij intelligent voelt en op je werk juist gemiddeld vrij gemiddeld, kan dat duiden op een hogere intelligentie. Tegelijkertijd hoeft dat niet. Ik heb ooit iemand horen zeggen "er zijn een hoop domme mensalen", doelend op Mensa leden.

Het is zo subjectief.

Ik ben er ook nog steeds niet over uit of voor mij persoonlijk het kennen van het getal nu een + of een - is in mijn leven. Terwijl ik dat getal al een ruwe 34 jaar weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Iq alleen zegt lang niet alles weet ik uit eigen ervaring.

Cito score 542 advies havo. Echter in groep 8 ben ik 3 maanden uit de running geweest door een ernstige ziekte dus nog een aparte test gedaan op de nieuwe school voor iq daar kwam net iets boven de 140 uit. Exacte score weet ik niet meer is ruim 20 jaar geleden.

Vervolgens begonnen op havo/vwo brugklas maar ik ben echt een technisch aangelegd persoon mijn iq komt ook niet vanuit het stampen maar vanuit het denken in logica en inzicht. Al van jongsaf aan kan ik vormen goed natekenen nadat ik ze gezien heb maar ook die testen met hoeveel blokjes zie je hier of die stomme facebook berichten met een appel is 5 en een banaan is 10 wat zijn 4 appels en 2 bananen dan waard. Op dat vlak scoor ik extreem hoog.

Tevens heb ik ook nog mee gedaan aan de landelijke kangaroo wiskunde test, waarin ik destijds 8ste van nederland ben geworden. Maar wiskunde bestaat bijna alleen maar uit verbanden. Door mijn sterke kant van logica zie ik al snel of ik ergens een fout heb gemaakt of niet omdat ik de uitkomst al bij benadering heb kunnen uitrekenen in mijn hoofd nog voordat ik hem op papier heb gezet.

Echter op talen wat veelal stampen en uit je hoofd leren is ben ik uiteindelijk afgezakt naar het vmbo. Omdat ik in de talen gewoon weg niet mijn sterke kanten kan gebruiken wat ik bij wiskunde en natuurkunde wel kan. 5 keer een dikke 9 op je rapport en 3x een onvoldoende (engels 5.3. Duits 4.3 en frans 3.9) en het was klaar met havo/vwo. Op mijn talen na liep ik overal zo doorheen. Ze hebben zelfs nog diverse testen gedaan op dyslexie omdat ze vermoeden hadden daar de oorzaak te vinden. Het probleem is alleen dat ik van mezelf weet dat ik dyslexie heb maar dat weer kan corrigeren door op mijn sterke logica kant te leunen ik lees letterlijk 5 tot 10 woorden verder dan dat ik oplees en kan daardoor mijn fouten in het lezen verbloemen. En alle dyslexie testen kwam dan ook altijd uit van dat er wel vermoedens waren maar dat ze het niet als dyslexie konden bestempelen.

Daarna de opleiding mbo automatiserings elektronica gedaan en ook zonder problemen doorlopen. Vervolgens me snel ontwikkeld in het bedrijfsleven tot project engineer wat gewoon een hbo functie is binnen de betreffende branche. Maar ook daar draait het weer om verbanden en overzicht te hebben. De punten waarop ik heel sterk ben.

En nu in 5 jaar tijd twee goed lopende bedrijven uit de grond gestampt met 8 man personeel. Met nog veel groei potentie in een markt die bekend staat als dat die alleen maar krimpt waar de ene naar de andere ondernemer omvalt of zelf stopt.

Nee iq testen zeggen lang niet alles. Sterker nog de inhoud van de test kan heel erg invloed hebben op de score die je haalt omdat net jouw sterke of zwakke punten meer aan bod komen. Een algemene iq score heb je dan ook niets aan. Er zijn testen met zo'n uitslag waar ook je sterke en zwakke punten zichtbaar zijn daar heb je al veel meer aan dan puur een iq getal. Maar nog steeds blijven het moment opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:39
haarbal schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:48:
[...]

Laten we een voorkeursbehandeling aanhouden voor een sociaal IQ. (Wil niet gelijk J.Peterson aanhalen)
Maar beslissingen gebaseerd op het verbeteren van jezelf, "de volgende" die door je beslissing wordt verbeterd, zijn beslissing die .. etc etc...

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
Als je een IQ hebt van 145 ben je niet HB. Dan ben je UB, en ja die mensen ervaren HB-stof hetzelfde als een HB normale stof zou ervaren, het is gewoon nog een nivo hoger.
Zet een HBer in een groep UBers en hij valt negatief op, zo byzar is het.

Lees hier ook dat leren moeilijk gaat..logisch, de prefontale cortex is aan het rijpen, zolang dat niet klaar is kun je niet leren...
Vandaar dat je op je 6/7 e de tafels leert, leert automatiseren...woordjes kunt leren. Een UB kan dat echt niet. Het schijnt dat die hersens soms pas na hun 14 e dit kunnen... Als de kennis hierover er niet is dan kun je dus zelfs gaan denken dat ze dom en lui zijn

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
Een IQ test zegt weinig over intelligentie en nog veel minder over al het andere. Er zijn zat professoren die briljant zijn in hun werk of (vaker) in bepaalde aspecten daarvan en oliedom daarbuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

technopeuter schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:41:
Als je een IQ hebt van 145 ben je niet HB. Dan ben je UB, en ja die mensen ervaren HB-stof hetzelfde als een HB normale stof zou ervaren, het is gewoon nog een nivo hoger.

Lees hier ook dat leren moeilijk gaat..logisch, de prefontale cortex is aan het rijpen, zolang dat niet klaar is kun je niet leren...
Vandaar dat je op je 6/7 e de tafels leert, leert automatiseren...woordjes kunt leren. Een UB kan dat echt niet. Het schijnt dat die hersens soms pas na hun 14 e dit kunnen... Als de kennis hierover er niet is dan kun je dus zelfs gaan denken dat ze dom en lui zijn
Hulde voor je post! Spot on voor beide dochters.

Super moeilijk om de juiste balans te vinden en te houden. Dit kan zelfs per dag verschillen.

En dit is waar regulier niet kan helpen en het zo moeilijk om tegen de stroom in de juiste hulp te vinden zonder een stempel te krijgen .

[ Voor 12% gewijzigd door backupdevice op 26-07-2020 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Aviv1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Heb je niet gewoon last van een lage eigenwaarde? Zo ja: dan gaat de uitkomst van deze test je zeer waarschijnlijk niet helpen, ongeacht de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

technopeuter schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:41:
Hangt er een beetje vanaf.
Sowieso zijn er meerdere meetmethoden met allemaal een andere uitkomst qua getal:
Wikipedia: IQ classification

De grens van 145 geld alleen voor Stanford–Binet Fifth Edition.
Uitgaande van die test ligt de grens voor hoogegaafd ligt op 130, die vooor ultra oogbegaafd op 145.
Het verschil tussen 144 en 146 ga je niet merken, verschil tussen 129 en 131 ook niet.
Ik vraag me zelfs af of je het verschil tussen 140 en 145 wel merkt, waarschijnlijk niet.

Kortom, dat getal en de klassificatie zeggen niet zo veel.
Die moet je even uitleggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
unezra schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:21:
[...]

Hangt er een beetje vanaf.
Sowieso zijn er meerdere meetmethoden met allemaal een andere uitkomst qua getal:
Wikipedia: IQ classification

De grens van 145 geld alleen voor Stanford–Binet Fifth Edition.
Uitgaande van die test ligt de grens voor hoogegaafd ligt op 130, die vooor ultra oogbegaafd op 145.
Het verschil tussen 144 en 146 ga je niet merken, verschil tussen 129 en 131 ook niet.
Ik vraag me zelfs af of je het verschil tussen 140 en 145 wel merkt, waarschijnlijk niet.

Kortom, dat getal en de klassificatie zeggen niet zo veel.

[...]

Die moet je even uitleggen. :)
Hersens van hoogbegaafden hebben langer nodig om te rijpen en zijn dus op jonge leeftijd niet klaar om te stampen. Dat rijpingsproces kan wel duren tot ze 14 zijn.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

technopeuter schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:23:
[...]
Hersens van hoogbegaafden hebben langer nodig om te rijpen en zijn dus op jonge leeftijd niet klaar om te stampen. Dat rijpingsproces kan wel duren tot ze 14 zijn.
Maar zou je dat dan ook niet terug moeten zien in IQ scores?
En hoe betrouwbaar zijn IQ scores die vóór iemands 14e levensjaar genomen zijn voor HB'ers/UHB'ers?

Pagina: 1