Vraag

• Cijborg
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-03-2022
Mijn vraag
Ik heb sinds twee maanden een Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB - 3.5, deze schijf is nog redelijk stil in mijn build, echter merk ik dat tijdens ''intensieve'' game momenten er opeens een heel raar geluid uit mijn hardeschijf komt. Mijn behuizing is een NZXT 700

Klinkt als: ''A Seagate HDD with a broken spindle is trying to spin up''
https://hetmanrecovery.co...ng-hdd-noise-problems.htm
Vierde geluidfragment

Zijn er manieren om dit tegen te gaan of kan ik de schijf het beste terug sturen naar Azerty?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Verschillende stress test en benchmark programma's zoals Seagate, Diskspd.
-Als ik zacht tegen me case aan druk dan gaat het geluid weg

[Voor 3% gewijzigd door Cijborg op 12-10-2019 23:43]

Beste antwoord (via Cijborg op 27-10-2019 19:19)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-03 16:05

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Cijborg schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:41:
Als hij verder in orde is (dus geen fouten, SMART waardes in orde) en hij doet het alleen bij intensief gebruik trilt hij waarschijnlijk gewoon tegen je behuizing.
Probeer hem eens los te halen, keukenpapier (of iets anders dempends) eromheen en dan weer gamen, als het dan weg of minder is moet je gewoon je hdd isoleren met rubbertjes o.i.d.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Een backup maken zou 1 zijn
En daarna terug sturen naar de verkoper voor de garantie.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou beginnen met de SMART waardes te checken.
(Edit: wat hier boven staat, backup indien nodig is natuurlijk nog belangrijker.)

[Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 12-10-2019 23:47]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-03 16:05

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Cijborg schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:41:
Als hij verder in orde is (dus geen fouten, SMART waardes in orde) en hij doet het alleen bij intensief gebruik trilt hij waarschijnlijk gewoon tegen je behuizing.
Probeer hem eens los te halen, keukenpapier (of iets anders dempends) eromheen en dan weer gamen, als het dan weg of minder is moet je gewoon je hdd isoleren met rubbertjes o.i.d.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Cijborg
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-03-2022
Alle SMART waardes zijn goed, ik heb heb een hdd rubber die je in de hardeschijf schroeft, echter past dit in de case tray. Ik zal eerst de schijf eruit halen en kan kijken of ik iets eromheen kan doen.

Anders zal ik hem toch terug moeten sturen :(

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Als je harddisk het nog gewoon doet, SMART niets raars laat zien en de Seagate controlesoftware geen fouten meldt (let op: dat is data-destructief!) heb je volgens mij weinig reden tot terugdraaien van de aankoop.
Zorg in elk geval dat je backups hebt van al je data!

[Voor 11% gewijzigd door Renault op 14-10-2019 12:44]

• Fa1con
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-01-2020
Als je nog binnen de bedenkingstijd zit, en vermoedt dat de harde schijf niet lekker is, TERUGSTUREN.

Seagate, niet aan beginnen. Het merk is gewoon het slechtste merk wat hdd's betreft, zeker wat betreft de consumenten hdd's.

Western Digital en Hitachi staan daarentegen hoog aangeschreven.

• DukeBox

DukeBox

Fa1con schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 06:24:
Seagate, niet aan beginnen. Het merk is gewoon het slechtste merk wat hdd's betreft, zeker wat betreft de consumenten hdd's.

Western Digital en Hitachi staan daarentegen hoog aangeschreven.
Beetje raar dat dit geplust is bij zomaar wat roepen want statistieken van de consumenten modellen geven dat beeld niet.

https://www.backblaze.com...hard-drive-stats-q1-2019/

Hier zie je dat het nogal afhangt van het model. Waar HTC zelfs de hoogste failure rate heeft voor een 12TB model (ondanks dat Seagate met een 12TB model het ook slecht doet).
En bijvoorbeeld specifiek de 6TB je weer beter Seagate kan nemen dan WDC.

Er zijn idd bepaalde seagate series (3TB) geweest waarvan je niet kon vragen óf ze stuk gingen... maar wanneer. Daar zat ook wel een oorzaak aan (Thailand vs China) maar zoals je kan zien heeft ieder merk wel een serie waar je 'statistisch gezien' beter van weg kan blijven.

[Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 25-10-2019 08:02]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

DukeBox schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 07:59:
[...]

Er zijn idd bepaalde seagate series (3TB) geweest waarvan je niet kon vragen óf ze stuk gingen... maar wanneer. Daar zat ook wel een oorzaak aan (Thailand vs China) maar zoals je kan zien heeft ieder merk wel een serie waar je 'statistisch gezien' beter van weg kan blijven.
Idd. WD BlueScreen schijven zijn ook een tijd slecht geweest (sector 0 debacle), en de 6TB en 3TB WD Reds vallen ook bovengemiddeld veel uit. Alle merken hebben wel eens een rotte serie.

Mijn NAS heeft 4TB Ironwolfs die nu net over de 20k uren staan, maar dat gaat echt prima.

I reject your reality and substitute my own

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:09
nelizmastr schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Idd. WD BlueScreen schijven zijn ook een tijd slecht geweest (sector 0 debacle), en de 6TB en 3TB WD Reds vallen ook bovengemiddeld veel uit. Alle merken hebben wel eens een rotte serie.

Mijn NAS heeft 4TB Ironwolfs die nu net over de 20k uren staan, maar dat gaat echt prima.
En zelfs series hebben goede en slechte batches.

Ik heb WD Greens met 60k erop bijvoorbeeld, die haalden meestal de 10k niet

Toppunt was wel de Seagate schijven van 2TB tijdens de overstroming in thailand, die schijven uit de backupfabriek waren echt verschrikkelijk

Share and Enjoy!

• DukeBox

DukeBox

WCA schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:25:
]Toppunt was wel de Seagate schijven van 2TB tijdens de overstroming in thailand, die schijven uit de backupfabriek waren echt verschrikkelijk
Dat waren de 3TB's ;)

• user549890
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-03 03:02
Thah, inderdaad zoals in de Backblaze statistieken te lezen is heeft Seagate de meeste defecten. Lang geleden Barracuda's gehad, gingen allemaal defect. Uiteindelijk overgestapt op WD en nooit last van kwaliteit gehad.

En ik heb het over prive én professioneel gebruik. Moraal van het verhaal? Koop geen Seagate, dat is net het zelfde zoals in de Action materiaal kopen aan dumping prijzen en verbaast zijn dat het lage kwaliteit is.

• DukeBox

DukeBox

user549890 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:18:
Thah, inderdaad zoals in de Backblaze statistieken te lezen is heeft Seagate de meeste defecten.
???

[Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 25-10-2019 12:34]

• user549890

• DukeBox

DukeBox

• user549890
DukeBox schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:40:
[...]

Dat is een plaatje uit 2013.. :?
Dat is inderdaad het geval. Als ik kijk naar de stats van 2019 heeft Seagate nog steeds de hoogste uitval.

Soit. Als u Seagate wil blijven verdedigen dan doet u dat maar. Maar voor mij persoonlijk heeft dat merk afgedaan. En dat raad ik aan iedereen ook aan.

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:38
Die grafiek zegt dus dat als je consumentenschijven in custom enclosures in gekoelde datacenters gebruikt als enterprise opslag, dat je dan meer Seagate schijven gaat moeten vervangen (tenzij ze 4TB groot zijn, dan valt het nog wel mee).

In welk opzicht is een grafiek waar niet bij staat om hoeveel schijven het gaat, en die over een totaal ander gebruiksprofiel dan een desktop gaat, relevant voor de situatie in deze thread?
spoiler:
in geen enkel opzicht

Niet dat ik Seagate wil verdedigen, maar ze de grond inhakken op basis van statistieken van een bedrijf dat schijven misbruikt (nu ja, in elk geval niet gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn) is nogal kort door de bocht.

• user549890
Giesber schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:53:
[...]

Die grafiek zegt dus dat als je consumentenschijven in custom enclosures in gekoelde datacenters gebruikt als enterprise opslag, dat je dan meer Seagate schijven gaat moeten vervangen (tenzij ze 4TB groot zijn, dan valt het nog wel mee).

In welk opzicht is een grafiek waar niet bij staat om hoeveel schijven het gaat, en die over een totaal ander gebruiksprofiel dan een desktop gaat, relevant voor de situatie in deze thread?
spoiler:
in geen enkel opzicht

Niet dat ik Seagate wil verdedigen, maar ze de grond inhakken op basis van statistieken van een bedrijf dat schijven misbruikt (nu ja, in elk geval niet gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn) is nogal kort door de bocht.
Bij nader inzien is de ST4000DM000 inderdaad een consumenten model. De ST12000nm0007 echter is een enterprise. Maar zoals verwacht heeft net die enterprise schijf het meeste uitval: 2.22%

Ik werk net zoals jullie waarschijnlijk al jaren in de IT en ik zie toch wel het meest Seagate schijven terug komen met smart errors, getik en allerlei shit. Persoonlijk heb ik ook al defecten ervaren met Seagate. Met WD nog nooit problemen gehad. Ik heb zelf nog IDE schijven liggen van WD die nog perfect werken.

Nuja ik ben overtuigd van mijn mening. Seagate staat voor mij op het zelfde niveau zoals Packard Bell, Acer = troep

• DukeBox

DukeBox

user549890 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:48:
Soit. Als u Seagate wil blijven verdedigen dan doet u dat maar.
Nee, nu leg je mij woorden in de mond. Ik geef alleen aan dat ieder merk een serie/batch heeft die niet is aan te raden.
Maar zoals verwacht heeft net die enterprise schijf het meeste uitval: 2.22%
Nee, de HGST 12TB (ook enterprise) heeft hogere uitval, 2.60% als is het een beetje onredelijk dat zo te stellen met maar 1 uitval.
Oftewel, als die ene HDD het Q1 nog had volgehouden hadden ze een uitval van 0%.

Daarnaast is het niet overal eerlijk vergelijken omdat er niet van iedere fabrikant een HDD in dezelfde range staat.

Maar een Qx overzicht is ook maar een moment opname. Als je bij de 2018 en 2019 jaar overzichten kijkt valt WDC erg op met uitval en de nieuwe SG series juist heel laag. Puur uitgaande van alle stats kan je nog het beste toshiba kopen.

@Giesber
Ook al zijn de HDDs niet gebruikt in een normaal consumenten profiel kan je er wel mooi trends in zien van abnormale verwachtingen van wat de fabrikant aangeeft.

Ik zelf werk met veel opslag, wij hebben veel last van badges gehad bij ieder merk. Ook tegen firmware issues aangelopen waar de meeste consumenten deze niet snel zullen updaten.

Om binnen de specificaties van de fabrikant te blijven en uiteraard ook kosten technisch overwogen hebben wij voornamelijk seagate ironwolf (pro) en terrascales (een kleine 400 stuks). Wij hebben zelden uitval met de huidige modellen en de uitval die we hadden was altijd predicted/pro-actief.

[Voor 38% gewijzigd door DukeBox op 25-10-2019 13:57]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee