2x NL Alert volledig gemist

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Goede morgen,

Vanmorgen werd ik wakker met 2x een NL Alert melding op mijn iPhone.

De eerste was om 3 uur verstuurd, de 2de om 7:30 van wegen een zeer grote uitslaande brand op nog een 200 meter afstand van ons huis.

Ik tikte mijn vriendin aan, ook zei had 2 alerts gehad, maar ook zei heeft ze niet gehoord.

https://crisis.nl/nl-alert/je-mobiele-telefoon/
Je telefoon geeft een geluidsignaal af en/of trilt, afhankelijk van de instellingen. Op het display zie je direct het bericht van NL-Alert staan. Daarnaast gebruiken steeds meer telefoons een herkenbare sirenetoon wanneer je een NL-Alert ontvangt, zelfs als de telefoon op stil staat.
En dat vind ik raar, dat we beide niets gehoord hebben, je zou verwachten dat er een dikke toeter op level 100 af gaat waardoor je recht overeind in je bed zit.

De gemene deler die ik en mijn vriendin hebben: Alle 2 een iPhone (se en 8 ), alle 2 telefoon op stil middels het knopje aan de zijkant, mijn volume stond aan de lage kant, en alle 2 draaien we de laatste versie van ios.

De test alerts hebben we wel ontvangen, en toen ging het alarm gewoon af. Ik weet alleen niet of ik toen mijn telefoon op stil had staan, vast niet, want dat was om 12 uur smiddags.

misschien iets verkeerd in ios 13 wat NL alert meldingen stil houd als je je telefoon op stil hebt staan?

kwalijke zaak, ben er best wel van geschrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
navraag in de buurt app, meeste mensen hebben hem wel gehad en gehoord, maar er zijn meer mensen die niets gehoord hebben, waaronder mijn buurvrouw.

haar partner heeft wel een alert gehad en gehoord, zij heeft hem ook gehad, maar haar telefoon maakte geen geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht zijn het opties die meegegeven worden? Je zou bij de verantwoordelijke (ministerie van Justitie en Veiligheid) kunnen navragen hoe het exact zit? :)

[ Voor 53% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
CH4OS schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:26:
Wellicht zijn het opties die meegegeven worden?
hoe bedoel je dat?

op mijn iPhone heb ik enkel de optie: noodmelding aan/uit

ik kan niet kiezen wat hij doet als mijn telefoon bv op stil staat of het volume laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:07

Pos

Offtopic. De bakker op de markt?

Ontopic, ik heb verder helaas geen nuttige bijdrage, nul ervaringen met iPhones.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ETH0.1 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:09:
Goede morgen,

Vanmorgen werd ik wakker met 2x een NL Alert melding op mijn iPhone.

De eerste was om 3 uur verstuurd, de 2de om 7:30 van wegen een zeer grote uitslaande brand op nog een 200 meter afstand van ons huis.

Ik tikte mijn vriendin aan, ook zei had 2 alerts gehad, maar ook zei heeft ze niet gehoord.

https://crisis.nl/nl-alert/je-mobiele-telefoon/

[...]

En dat vind ik raar, dat we beide niets gehoord hebben, je zou verwachten dat er een dikke toeter op level 100 af gaat waardoor je recht overeind in je bed zit.

De gemene deler die ik en mijn vriendin hebben: Alle 2 een iPhone (se en 8 ), alle 2 telefoon op stil middels het knopje aan de zijkant, mijn volume stond aan de lage kant, en alle 2 draaien we de laatste versie van ios.

De test alerts hebben we wel ontvangen, en toen ging het alarm gewoon af. Ik weet alleen niet of ik toen mijn telefoon op stil had staan, vast niet, want dat was om 12 uur smiddags.

misschien iets verkeerd in ios 13 wat NL alert meldingen stil houd als je je telefoon op stil hebt staan?

kwalijke zaak, ben er best wel van geschrokken.
Ik denk dat je hem gewoon niet gehoord hebt, want als je de sirenes van een brand op 200 meter niet hoort, dan waarschijnlijk je NL-alert ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Ernemmer schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat je hem gewoon niet gehoord hebt, want als je de sirenes van een brand op 200 meter niet hoort, dan waarschijnlijk je NL-alert ook niet.
Mijn vriendin heeft sirenes wel gehoord, maar die waren vrij snel uit. (afstand kazerne tot brandplaats is 700 meter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:24
ETH0.1 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:09:
En dat vind ik raar, dat we beide niets gehoord hebben,
Je interpreteert de tekst verkeerd.
Daarnaast gebruiken steeds meer telefoons (...) zelfs als de telefoon op stil staat.
'Steeds meer' impliceert niet 'alle'. En ik vind het sowieso een gevaarlijk statement.

Cell broadcasts worden in o.a. de VS véél frequenter toegepast (o.a. AMBER Alert), waardoor ik me goed kan voorstellen dat Apple de keuze heeft gemaakt om de geluidsinstellingen van je telefoon te honoreren.

Onhandig, gezien we ze hier in principe alleen gebruiken als er écht wat loos is.

Ik vermoed overigens dat het gedrag van Apple de standaard is: op (stock) Android is de setting 'use full volume' een developeroptie die standaard uit staat.

Volgens mij gebruiken veel Samsungs wel standaard volledig volume. Dat zou zomaar iets te maken kunnen hebben met de regionale politiek aldaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ETH0.1 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:29:
hoe bedoel je dat?

op mijn iPhone heb ik enkel de optie: noodmelding aan/uit

ik kan niet kiezen wat hij doet als mijn telefoon bv op stil staat of het volume laag.
Aangezien ik suggereer dat het meegegeven wordt, in elk geval dus geen opties op de telefoon... ;)
Thralas schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:04:
Volgens mij gebruiken veel Samsungs wel standaard volledig volume. Dat zou zomaar iets te maken kunnen hebben met de regionale politiek aldaar ;)
Want die is in Zuid Korea zo slecht? :?

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Heb je de nachtelijke ‘do not disturb’ functie misschien aan staan?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CH4OS schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:11:
[...]
Aangezien ik suggereer dat het meegegeven wordt, in elk geval dus geen opties op de telefoon... ;)

[...]
Want die is in Zuid Korea zo slecht? :?
Ik denk dat hij meer doelt op dat land iets meer naar het noorden in de regio ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sissors schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:05:
Ik denk dat hij meer doelt op dat land iets meer naar het noorden in de regio ;)
Wat verder niets te maken heeft met Samsung, aangezien Samsung een bedrijf uit Zuid-Korea is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CH4OS schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:07:
[...]
Wat verder niets te maken heeft met Samsung, aangezien Samsung een bedrijf uit Zuid-Korea is? :?
Met enige regelmaat zijn er schermutselingen tussen Zuid en Noord Korea. Als je thuisbasis Zuid Korea is, dan is het logisch dat je telefoons bij een cell broadcast herrie gaat maken als er Noord Koreaanse aanval is, en niet dat hij stil blijft omdat de eigenaar geluid uit heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sissors schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:13:
Met enige regelmaat zijn er schermutselingen tussen Zuid en Noord Korea. Als je thuisbasis Zuid Korea is, dan is het logisch dat je telefoons bij een cell broadcast herrie gaat maken als er Noord Koreaanse aanval is, en niet dat hij stil blijft omdat de eigenaar geluid uit heeft gezet.
Ik snap best dat bij een NL-Alert het geluid wenselijk is, maar ik denk zeker niet dat er politieke redenen achter zitten. Dat zit je er naar mijn idee te ver te kijken om er iets achter te zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
YakuzA schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:56:
Heb je de nachtelijke ‘do not disturb’ functie misschien aan staan?
Nee, die staat niet aan, gebruik ik namelijk niet omdat het schuifje aan de zijkant een stuk gemakkelijker is
Thralas schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:04:
[...]

Onhandig, gezien we ze hier in principe alleen gebruiken als er écht wat loos is.

Ik vermoed overigens dat het gedrag van Apple de standaard is: op (stock) Android is de setting 'use full volume' een developeroptie die standaard uit staat.
Dit draadje op reddit geeft hetzelfde probleem aan: https://www.reddit.com/r/...override_silent_mode_for/

ofterwijl: gebruik je het schuifje aan de zijkant van je telefoon, wat veruit de gemakkelijkste manier is om je telefoon op stil te zetten, dan zit je telefoon in silent mode, en ontvang je wel een pop-up maar geen audio

ga je naar het swipe omhoog pop-up menu en activeer je do-not-disturb mode (het maantje) dan vindt er wel een override plaats en krijg je wel een audio alert.

eigenlijk te gek voor woorden, ik denk dat 9 van de 10 mensen die hun telefoon snachts op stil willen hebben, het knopje aan de zijkant gebruiken.... zeer kwalijke zaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ETH0.1 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:54:
eigenlijk te gek voor woorden, ik denk dat 9 van de 10 mensen die hun telefoon snachts op stil willen hebben, het knopje aan de zijkant gebruiken.... zeer kwalijke zaak
Niet mee eens, want het is blijkbaar een keuze die bij de (eind)gebruiker wordt gelegd.
Ik zou ook niet willen dat een fabrikant die keuze voor mij maakt.

En juist dat maakt dat systemen zoals NL-Alert niet verplicht zullen worden, gelukkig. Er zijn namelijk ook zat mensen die geen NL-Alert meldingen op hun telefoon willen. Niet dat ik daar een van ben, ik prefereer stille meldingen (maar dan wel met flink trillen, wat ook genoeg geluid maakt) dan irritante toontjes (ik heb dan ook geen beltoon aan staan).

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2019 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ETH0.1 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:54:
[...]

Nee, die staat niet aan, gebruik ik namelijk niet omdat het schuifje aan de zijkant een stuk gemakkelijker is
365 dagen per jaar het schuifje 2x verzetten is makkelijker dan 1x je dnd instellen? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
YakuzA schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:31:
[...]

365 dagen per jaar het schuifje 2x verzetten is makkelijker dan 1x je dnd instellen? :)
Wij zitten hier op tweakers, niet vergeten he ;) Veruit de meeste nederlanders zullen het schuifje gebruiken, en een DND schema instellen houd geen rekening met vrije dagen, uitslapen of reizen.... dus 1x instellen is er ook niet bij natuurlijk

maar hoe dan ook, in dit geval moet het niet uit maken welke functie je gebruikt, als er een NL alert is, wil ik gewekt worden, in welke stand mijn telefoon ook staat.

Goed, als duidelijk is, dat als je het schuifje gebruikt, NL Alert geen audio geeft, dan is dit helder, maar aangezien niemand hierboven zeker kon zeggen dat dit zo is (en dit met bronnen kon bevestigen) vindt ik het een zeer kwalijke zaak, niemand verwacht dit bij een geupdate telefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is er geen luchtalarm afgegaan, is het ook niet zo erg. genoeg mensen die voor het slapen hun telefoon uitzetten, dus helemaal geen Alert ontvangen. ik ben dus ook geen voorstander voor afschaffen van luchtalarm. combi van beide kan goed natuurlijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb een iets oudere telefoon, hij is maar 15-17 jaar oud, en hij heeft een schuifje. Een hardware schakelaar die geluid op stil zet. Die is met name zo handig omdat er geen weg omheen is.
Als je er wel een weg omheen wilt hebben moet het via software, en dus niet via een schakelaar.
Lijkt mij een goede verklaring ook in jouw geval, al heb ik niet echt ervaring met iPhone.

Je zult dus een instelling moeten gebruiken om niet gestoord te worden, behalve door NL-Alert.

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 12-10-2019 23:46 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
CH4OS schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:03:
[...]
Niet mee eens, want het is blijkbaar een keuze die bij de (eind)gebruiker wordt gelegd.
Ik zou ook niet willen dat een fabrikant die keuze voor mij maakt.

En juist dat maakt dat systemen zoals NL-Alert niet verplicht zullen worden, gelukkig. Er zijn namelijk ook zat mensen die geen NL-Alert meldingen op hun telefoon willen. Niet dat ik daar een van ben, ik prefereer stille meldingen (maar dan wel met flink trillen, wat ook genoeg geluid maakt) dan irritante toontjes (ik heb dan ook geen beltoon aan staan).
Ik ben er één van

Tot nu toe waren het 90% testmeldingen, die nergens op sloegen
Ik snap dat zo'n systeem moet worden getest, prima ....
Maar er zijn ook mensen die in de nacht werken, en dan zo'n 'test' als overlast zien.

Ik heb daarom de hele zooi uitgezet, als de wereld vergaat, het zei zo
YakuzA schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:31:
[...]365 dagen per jaar het schuifje 2x verzetten is makkelijker dan 1x je dnd instellen? :)
Wederom, YMMV ....
Van de 234 werkdagen per jaar heb ik minimaal 55 nachtdiensten ( give or take een paar vakantiedagen )
DND werkt ni zó automatisch, ik moet per week de tijd aanpassen naar mijn geplande diensten.
Soms mag de telefoon tussen 21-06 geen lawaai maken, soms tussen 00:00 - 08:00 en tijdens zo'n nacht-cyclus stel ik de rust op prijs tussen 08-16u

Dan zijn er nog de dagen dat ik niet hoef te werken, maar de kinderen wel naar school, dan zijn het weer andere tijden.

Nee, soms is de schakelaar gewoon ideaal.

( of lang drukken op de toets, en dan 1u / dagdeel of locatie kiezen )

[ Voor 30% gewijzigd door FreshMaker op 12-10-2019 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Brummen toevallig? Wij hebben vrijdagavond in ons dorp ook nog een aardig brandje gehad waarvoor ook een NL-Alert voor verzonden is. Zowel mijn vrouw als ik hebben niets ontvangen. Gewoon in het geheel niet. De buren hadden wel bericht gehad. Als er echt str@nt aan de knikker is, doe mij dan maar het goeie ouwe luchtalarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
wolly_a schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:49:
Brummen toevallig? Wij hebben vrijdagavond in ons dorp ook nog een aardig brandje gehad waarvoor ook een NL-Alert voor verzonden is. Zowel mijn vrouw als ik hebben niets ontvangen. Gewoon in het geheel niet. De buren hadden wel bericht gehad. Als er echt str@nt aan de knikker is, doe mij dan maar het goeie ouwe luchtalarm.
klopt, brummen.

Feit is alleen dat de minister bepaald heeft dat het luchtalarm er uit gaat, je kan dan enkel alleen nog meldingen ontvangen op je telefoon in de toekomst, en als dat het geval is, wil je wel dat het werkt. Nu werkt het niet 100%, en blijkbaar kun je ook met een simpel schuifje de alarmering blokkeren. Dat mag wel een heel stuk duidelijker worden mijn inziens.

Dergelijk sarcasme is teveel op de man, en mag je dus achterwege laten.

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 13-10-2019 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dien een TR in ipv zelf ook over de schreef te gaan.

[ Voor 161% gewijzigd door Ardana op 13-10-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

FreshMaker schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:43:
[...]

Ik ben er één van

Tot nu toe waren het 90% testmeldingen, die nergens op sloegen
Ik snap dat zo'n systeem moet worden getest, prima ....
Maar er zijn ook mensen die in de nacht werken, en dan zo'n 'test' als overlast zien.

Ik heb daarom de hele zooi uitgezet, als de wereld vergaat, het zei zo

[...]

Wederom, YMMV ....
Van de 234 werkdagen per jaar heb ik minimaal 55 nachtdiensten ( give or take een paar vakantiedagen )
DND werkt ni zó automatisch, ik moet per week de tijd aanpassen naar mijn geplande diensten.
Soms mag de telefoon tussen 21-06 geen lawaai maken, soms tussen 00:00 - 08:00 en tijdens zo'n nacht-cyclus stel ik de rust op prijs tussen 08-16u

Dan zijn er nog de dagen dat ik niet hoef te werken, maar de kinderen wel naar school, dan zijn het weer andere tijden.

Nee, soms is de schakelaar gewoon ideaal.

( of lang drukken op de toets, en dan 1u / dagdeel of locatie kiezen )
Die test is twee keer per jaar. Lijkt me inderdaad onoverkomelijke overlast.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@ETH0.1 de NL-Alert meldingen zijn flink vertraagd, eer jij die krijgt en 200m verderop is er brand, dan zie je de rook toch eerder en hoor je eerst de sirenes van de hulpdiensten. Je zou een NL-Alert dan niet eens nodig moeten zijn!

Als je dan pas door een NL-Alert getriggerd wordt om ramen en deuren te sluiten, ben je zo dik twee uur te laat en kun je net zo goed genoeg giftige rook in huis hebben... Wie is er dan zo goed voor diens kinderen? ;) En speel aub niet zo op de man.

Edit:
Al gaat de discussie nu wel zwaar offtopic tav de originele vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 13-10-2019 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:16:

Al gaat de discussie nu wel zwaar offtopic tav de originele vraag.
De originele vraag was al beantwoord,
De telefoon stond 'hardwarematig' op stil

Dus gevalletje PEBCAK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als een vraag al beantwoord is, is dat geen excuus om dan maar off-topic te gaan - en al helemaal geen excuus om op de man te spelen, geen TR's in te dienen of je uit te laten lokken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKnight
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-02 10:40
Ik lees, als communicatie adviseur van een veiligheidregio, even mee. Als veiligheidsregio zijn wij gemandateerd om NL Alerts te verzenden (daadwerkelijke verzending gaat via de meldkamer, deze is ook gemandateerd om NL Alerts zelf te verzenden) indien het nodig is om mensen binnen een bepaald gebied te waarschuwen wat er aan de hand is en wat ze niet en wel moeten doen. Dit doen wij logischerwijs alleen in noodgevallen. De opmerking "ik bepaal zelf wel of ik dit wil horen" vind ik best een kwalijke zaak. Helemaal als ik dat moet gaan uitleggen.

Indien het klopt wat TS zegt is dit voor mij wel nieuw. Mij was niet bekend dat je het geluid op een Iphone voor een NL Alert uit kan zetten. NL Alert is een communicatiemiddel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. In hun beantwoording is niet terug te vinden dat dit mogelijk is (zie hieronder https://crisis.nl/nl-alert/je-mobiele-telefoon/). Ik ga dit in ieder geval hier intern uitzetten.

*Overigens is besloten om de sirenes (Waarschuwings- en Alarmeringssysteem / luchtalaram) voorlopig nog niet af te schaffen. Het is wel zo dat deze aan het einde van hun looptijd beginnen te komen en het enorm veel geld gaat kosten om deze te vervangen. Daarnaast is het zo dat een sirene een beperkter communicatiemiddel is dan een geschreven bericht. Maar ja dan moet het wel werken....

"Ik was in het gebied waar een NL-Alert is uitgezonden, maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je een NL-Alert niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, omdat je in gesprek was of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.

Ook moet je telefoon juist zijn ingesteld om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Tweemaal per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Als je dit controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist staat ingesteld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@McKnight De ontvanger dient zelf te kunnen bepalen of iets geluid maakt of niet.
Vergeet niet dat er voornamelijk bezwaar werd gemaakt tegen de testen die je bijvoorbeeld wakker maken terwil je in de nachtdienst zit. Het is best wel kwalijk als dat moet worden uitgelegd.

Overigens vind ik het een groot voordeel dat ik mijn mobiel stil kan zetten zonder dat ik hem hoef te zien. Kan gewoon op de tast.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

onetime schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:48:
@McKnight De ontvanger dient zelf te kunnen bepalen of iets geluid maakt of niet.
Vergeet niet dat er voornamelijk bezwaar werd gemaakt tegen de testen die je bijvoorbeeld wakker maken terwil je in de nachtdienst zit. Het is best wel kwalijk als dat moet worden uitgelegd.

Overigens vind ik het een groot voordeel dat ik mijn mobiel stil kan zetten zonder dat ik hem hoef te zien. Kan gewoon op de tast.
De test van NL-alert vindt twee keer per jaar plaats, op hetzelfde moment dat ook de sirenes getest worden. Tenzij je die kunt (laten) afzetten 'want nachtdienst', is het klagen dat je telefoon op die momenten geluid maakt niet veel meer dan een eerste wereldprobleem (waarbij je eigenlijk zou moeten willen weten dat je wakker wordt van dat alarm, om topics a la dit topic gewoon de kop in te drukken).
Over kwalijk dat het uitgelegd moet worden gesproken...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:35

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

hmm, mijn telefoon staat 100% van de tijd met het schuifje op stil. Dus ik ga ook alle NL alerts missen.
Jammer..
Overigens heb ik daarnaast ook DND aanstaan, zodat ik in de nacht niet wakker wordt van een trillende telefoon :)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKnight
@onetime Nachtdienst of niet, dat zou in principe niet uit moeten maken. Ook niet bij een test. Als er brand vlakbij jou uitbreekt en er komen asbesthoudende deeltje vrij richting jouw huis en jouw raam staat open terwijl je slaapt. Dan wil je daar toch voor gewaarschuwd worden? En zo kan ik nog meer voorbeelden bedenken, ook van gevaarlijke stoffen die bij een ongeluk met een vrachtwagen vrij kunnen komen etc.

Ook de test, die twee keer per jaar is, kan je op anticiperen. De data zijn allang bekend. Het klinkt een beetje alsof jij vind dat de overheid zich bij jou opdringt maar dat doen ze echt niet voor zichzelf hoor. Daarnaast is het de wettelijke taak (lees plicht) van de overheid (VR / hulpdiensten) om dit te doen. Hoezeer ik het persoonlijk ook met je eens bent dat je zoveel mogelijk controle over je eigen apparaat moet hebben vind ik echt dat deze overruled mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@McKnight Het gaat om persoonlijk eigendom, en zelfs als de rechter zou bepalen dat eigen beslissingen overruled zouden mogen worden, wat niet gaat gebeuren omdat we hier niet in china, cuba of rusland zijn, zouden mensen hun wil wat dit betreft uitvoeren. Danwel door hem helemaal uit te zetten (aanrader, je zou er beter door slapen en minder aan straling bloot staan), danwel met behulp van een kooi van Faraday.

Ik weet niet of de standaard het toestaat, maar het lijkt mij een goed idee om test berichten geluidloos te versturen, en alleen de echte meldingen herrie te laten maken. Dat zou al veel van de weerstand wegnemen.

Het lijkt er op dat je niet weet wat voor impact een verstoorde slaap heeft als je nacht- of wisseldienst hebt. Zorg svp dat je dat weet voordat je mensen weer wilt storen met een test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

onetime schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:31:
@McKnight Het gaat om persoonlijk eigendom, en zelfs als de rechter zou bepalen dat eigen beslissingen overruled zouden mogen worden, wat niet gaat gebeuren omdat we hier niet in china, cuba of rusland zijn, zouden mensen hun wil wat dit betreft uitvoeren. Danwel door hem helemaal uit te zetten (aanrader, je zou er beter door slapen en minder aan straling bloot staan), danwel met behulp van een kooi van Faraday.

Ik weet niet of de standaard het toestaat, maar het lijkt mij een goed idee om test berichten geluidloos te versturen, en alleen de echte meldingen herrie te laten maken. Dat zou al veel van de weerstand wegnemen.

Het lijkt er op dat je niet weet wat voor impact een verstoorde slaap heeft als je nacht- of wisseldienst hebt. Zorg svp dat je dat weet voordat je mensen weer wilt storen met een test.
of zet je telefoon uit als je blijkbaar echt niet gestoord wil worden.

Maar niet zeuren dat als er een ramp plaatsvind dat je niet bent geïnformeerd huh? Prima hoor als je daar niets van wilt horen of alleen op de momenten die jou uitkomen. Vergeet niet dat die ramp ook kan plaatsvinden tijdens jouw nachtdienst.

de testberichten zijn ook om de burgers te laten zien hoe de berichten er uitzien en hoe je telefoon erop reageert, zodat je een melding herkent. Het is dus best van belang dat ook de testberichten geluid maken.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKnight
@onetime Voor zover ik uit dit topic weet gaat het alleen om IOS dat het met het uitzetten van het geluid ook het geluid van NL Alert uitzet. Android heb ik niets over gehoord. Jouw redenatie gaat hier dan niet bij op (behalve het helemaal uitzetten & Faraday).

Ik weet heel goed hoe het is om nachtdiensten te draaien, persoonlijk ervaring mee en opgegroeid met ouders die beide nachtdiensten liepen. Maar dit is een discussie waar wij volgens mij niet uit gaan komen behalve 'agree to disagree'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-07 19:03
Ik weet dat NL alert op mijn android wel werkt op volume laag of stil, maar de (bel)toon is niet echt hard/duidelijk te noemen waarmee het gebeurd ik zou er zo doorheen slapen.

Maar als mijn toestel op een plek ligt waar geen bereik is (net een dood punt dat is goed mogelijk in gebouwen) dan komt het dus ook niet aan.
Maar als het echt dringend is dan komen ze wel langs en beuken op de deuren vanwege ontruimen, of rijden rond met een megafoon, ik snap de bedoeling van TS wel.

offtopic:
@onetime
NL alert is voorlopig ook nog een toevoeging, vroeger had je dat ook niet.
Snap dat gezeur nooit over die testberichten wanneer je toestel op stil staat, dat is toch juist goed hoe wil je er anders achter komen hoe je toestel reageert als er daadwerkelijk een bericht gestuurd wordt, die berichten gebeuren maar zelden, wil je niet gestoord worden zet hem dan in vliegtuigmodus, je zou maar meemaken dat je net die ene cruciale bericht mist omdat je met je domme kop op stil had staan, wil je dat echt niet dan zet je noodberichten maar uit op je toestel en ja dat kan.

Ga je dat aanpassen dat testberichten geen geluid hebben hoe wil je dan ooit erachter komen of een daadwerkelijk cruciaal bericht goed gaat, ik heb in IT al vaak genoeg meegemaakt niet getest men ging ervan uit dat het werkt omdat het 5x gechecked is door verschillende partijen en toch ging het mooi even mis in praktijk.

offtopic:
Hoeveel mensen reageren nog daadwerkelijk op het luchtalarm en weten uberhoupt hoe ze de ventilatie in huis moeten uitschakelen, het is hier wel eens voorgekomen iedereen bleef gewoon zijn ding doen, fietsers buiten/wandelaars werden er niet anders van, NL alert heeft dan wel toegevoegde waarde omdat je de reden weet.

[ Voor 66% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2019 09:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1