Oude servers hergebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04 22:26
Dag iedereen,

Ik kan volgende Dell PowerEdge R520 servers gratis hergebruiken.
Server 1
  • Intel Xeon E5-2407
  • 6Gb ram
  • 6x2TB HDD
  • PERC H710 Mini
Server 2
  • Intel Xeon E5-2407
  • 6Gb ram
  • 6x2TB HDD
  • PERC H710 Mini
Server 3
  • Intel Xeon E5-2407
  • 6Gb ram
  • 6x1TB HDD
  • PERC H710 Mini
Wat kan ik hiermee aanvangen? Hoe actueel/nuttig is deze hardware nog?
Ik had gedacht om met één server een FreeNAS systeem op te zetten ter vervanging van mijn Netgear ReadyNAS v2. Is dit een goed idee?

Wat kan ik hier anders nog mee aanvangen? Wat leren werken met een hypervisor?

Zelf wil ik niet meer teveel investeren in de hardware, maar ik wil gerust €50 uitgeven voor een sterkere 2dehands processor of een andere raid controller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:16
processor is uit Q2 2012

Gezien de leeftijd gok ik dat je deze systemen, en bijbehorende onderhoud kosten, neem ik aan dat je deze niet op een kritische plek in een bedrijf wil gebruiken.

Als test systeempje om de hardware te leren kennen (en mogelijk hypervisor spul te proberen) lijkt me dit wel op zich te gebruiken.

Het verbruik van die bakken is echter wel aan de hoge kant om thuis te laten draaien als NAS servertje (los van het geluid wat die dingen produceren).

edit: 6 GB RAM houdt ook niet echt over qua geheugen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aragnut op 11-10-2019 14:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:31
Houd je er rekening mee dat de servers stofzuigers/stroomvreters zijn? ( energie kosten/geluid )

[ Voor 3% gewijzigd door corporalnl op 11-10-2019 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Zoals hierboven, je kan er wel leuk mee knutselen (Hyper-V / Fail-Over etc). Maar om thuis aan te hebben (kosten, warmte en herrie) lijkt mij minder gunstig.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brecht.A schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:42:

Ik had gedacht om met één server een FreeNAS systeem op te zetten ter vervanging van mijn Netgear ReadyNAS v2. Is dit een goed idee?
Waarschijnlijk niet. Dat spul is niet gemaakt om lekker stil en zuinig 24/7 in een meterkast zijn werk te doen.
Wat kan ik hier anders nog mee aanvangen? Wat leren werken met een hypervisor?
Daar heb je geen professionele hardware voor nodig. Maar het kan zeker. Het belangrijkste voordeel aan oude professionele hardware is dat je hands-on kunt leren werken met oude professionale hardware. Denk dan aan remote management, redundant componenten, SAS, en al die andere zaken die een huis, tuin en keuken PC'tje gewoon niet heeft.

Maar als je geen plannen hebt om professioneel systeembeheerder te worden dan heb je er weinig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:55

RvV

En als permanente nas vervanger zou ik het ook niet inzetten. Natuurlijk wel leuk om mee te spelen/testen.

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Deze dozen trekken gemiddeld zo een 600W uit dw muur. 3x600W 24*7 is een vermogen waarmee je op niveau 10 persoons huishouden zit. 1 jaar aanzetten en je hebt een 4bay Synology met 4TB schijven verbruikt. Dit spul moet je niet thuis willen hebben.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:21
Wim-Bart schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:14:
Deze dozen trekken gemiddeld zo een 600W uit dw muur. 3x600W 24*7 is een vermogen waarmee je op niveau 10 persoons huishouden zit. 1 jaar aanzetten en je hebt een 4bay Synology met 4TB schijven verbruikt. Dit spul moet je niet thuis willen hebben.
600W per stuk terwijl er maar een 495W powersupply per stuk in zit ? ;)
Daarnaast met de huidige hardware gaan ze dat lange na niet uit de muur trekken.
Onderbouw je mening eens fatsoenlijk.

@Brecht.A

Ja, als je met FreeNAS wilt spelen dan kan je 1 zo,n server gebruiken maar ik zou hem niet inruilen voor je ReadyNAS v2.
Die servers gebruiken zeker een stuk meer stroom, en meer herrie. Het is de vraag of je dat er voor over heb voor je doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04 22:26
Oké, bedankt voor snelle en veelvuldige reacties :-)

Ik had gedacht (ondanks de oudere hardware en bijhorende software) dat het interessant kon zijn om er een NAS mee op te zetten, maar dat is het dus duidelijk niet.

Misschien hou ik er ene, steek ik er wat extra RAM in en gebruik ik die als testsysteem. Ik kan FreeNAS eens proberen, dan boot ik de machine gewoon wanneer ik hem nodig heb.
Is het interessant om er bvb een E5-2660 in te stoppen voor €40?

Hebben deze servers eigenlijk nog enige waarde of zijn deze rijp voor het containerpark? :-)

[ Voor 15% gewijzigd door Brecht.A op 11-10-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brecht.A schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:24:

Hebben deze servers eigenlijk nog enige waarde of zijn deze rijp voor het containerpark? :-)
Misschien leuk voor iemand die een MBO systeembeheer ofzo doet. Kan ie thuis met professioneel spul oefenen. Verder niet. Geen bedrijf wil dat nog en voor thuisgebruik is het te onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:55

RvV

Ik heb veel dual socket R7xx servers gebruikt en die zaten idle rond de 220W per server. Dus deze machines zullen wel onder de 200W zitten. Nog steeds veel te veel voor permanent thuisgebruik.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:02
Bij thuisgebruik zullen ze gemiddeld 600W niet halen hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Als je van servers en netwerken houdt is het machtig mooi spul. Ik heb met wat vrienden ook een stapel oude servers op de kop getikt ooit en een rack ermee vol gehangen. PDU's erbij, patch panelen en switches erin en net doen of je een enorm netwerk te beheren hebt. Maar de herrie is enorm en het stroomverbruik wordt je niet heel blij van dus als je uitgespeeld bent wel alles weer netjes afsluiten ;) Bij mijn weten draaien alleen nog een storage server met een iSCSI interface, ten behoeve van een NAS.

Bij deze servers (o.a. HP 2950 en Dell R710) lag het stroomgebruik per server rond de 250 Watt. Met dual PSU. De performance/watt ratio is absoluut niet interessant. Het hele systeem van OOM, server management, RAID controllers en redundante onderdelen wel heel leuk om mee te werken en wat ervaring mee op te doen.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:17

_Eend_

🌻🇺🇦

Op Reddit zie je heel veel mensen die thuis letterlijk hele 42U racks vol hebben met dit spul. Maar dat staat altijd ergens in de kelder of op zolder. Ik heb ooit eens een 1U servertje van mijn baas gekregen (een Dell PowerEdge 850, met een P4), en ik was er echt superblij mee. Eindelijk eens knutselen met 'echte' hardware.

En toen stak ik de stekker in het stopcontact.

Alsof je op een startbaan van Schiphol staat tijdens de vakantieperiode. Wat een takkeherrie. En ik ben best wel wat gewend, ik heb maanden in een serverruimte gewerkt met racks vol met van die bakken. Maar thuis is het nog veel erger, in de stilte van je eigen huis. Dan moet je ineens aan je buren denken

Ik zou ze zelf op V&A zetten om van de opbrengsten ervan iets nieuwers te kopen. Voor virtualisatie kun je thuis prima een (recente) Intel NUC gebruiken, bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Nee, dat zit eerder in de orde van grootte van 200W per server.
Nog steeds veel, maar zeker niet die 600W per machine die jij roept. :)

Hoe dan ook klinkt dit als vergelijkbaar met 5e of 6e generatie HP Proliant DL-series. Met 1 CPU en 6G geheugen per machine is dit totaal niet interessant en leuk om eens van binnen gezien te hebben, maar verder vooral oud ijzer.

Het maakt een pestpokke hoeveelheid herrie.

Dat soort machines *kunnen* leuk zijn, als 200W per machine geen probleem zijn en er 64G+ geheugen in zit. Dan kun je er nog wel een zinvol lab van bouwen. (Dat soort machines kunnen rap 128G - 265G of meer aan geheugen aan.)

Met 1 of 2 CPU's heb je dan ook nog wel voldoende CPU power er echt leuke dingen mee te doen.

In deze staat: Lekker laten voor wat het is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:22

_Apache_

For life.

Even ter vergelijk, als het gaat om thuisservers (minder power, maar bijv als file- of mediaserver te gebruiken) duiken onze mede tweakers regelmatig onder een idle verbruik van 10W.
Het grote zuinige server topic - deel 2

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

_Apache_ schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:57:
Even ter vergelijk, als het gaat om thuisservers (minder power, maar bijv als file- of mediaserver te gebruiken) duiken onze mede tweakers regelmatig onder een idle verbruik van 10W.
Het grote zuinige server topic - deel 2
En als iets meer geen probleem is, kun je voor 25W-50W ook behoorlijk deftige machines draaien.
Ik gok dat mijn huidige server (Ryzen 5 3600), zo rond de 50W-60W uit komt.

(Gok, want met 3x HP Microserver Gen8 zat ik op 165W idle, nu op 110W idle. Dat is inclusief 8 poorts PoE switch, 2 AP's, 24 poorts niet-PoE switch, modem/router van Ziggo, router/firewall van mezelf en COAX versterker. Van die switch weet ik dat 'ie zo'n 20W doet, dus het klinkt redelijk veilig aan te nemen dat ik nu rond de 50, 60W moet zitten. Voor een machine met 64G geheugen, 4 HDD's en 4 SSD's.)

Dus ja, voor een stuk minder vermogen zijn er heel leuke dingen te bouwen.

Als budget een probleem is, kun je voor relatief weinig geld al dan niet 2e hands ook mooi spul kopen dat prima voldoet voor zinvolle taken thuis én een beetje prutsen en klooien. (LAB)

6G is gewoon heel erg weinig geheugen, zulke machines worden pas echt leuk als ze ook een beetje geheugen hebben. Ik heb de CPU's voor de lol even opgezocht en naast de CPU van een van mijn LAB servers én de CPU van mijn nieuwe thuisserver gelegd:

https://www.cpubenchmark....n-5-3600/1249vs1856vs3481

Intel Xeon E5620 @ 2.40GHz
# of Physical Cores 4 (2 logical cores per physical)
Single Thread Rating 1067
CPU Mark 4771

Intel Xeon E5-2407 @ 2.20GHz
# of Physical Cores 4 (2 logical cores per physical)
Single Thread Rating 959
CPU Mark 4188

AMD Ryzen 5 3600
# of Physical Cores 6 (2 logical cores per physical)
Single Thread Rating 2813
CPU Mark 19920

Nu is die laatste een behoorlijk recente (niet-server) CPU, maar het maakt een mooi vergelijk. Het snelheidsverschil is gigantisch. Waarschijnlijk loopt mijn ene Ryzen 5 3600, rondjes om de met 2 CPU's uitgeruste E5620 machines, terwijl 'ie minder dan een kwart van de stroom verbruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

RvV schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:27:
Ik heb veel dual socket R7xx servers gebruikt en die zaten idle rond de 220W per server. Dus deze machines zullen wel onder de 200W zitten. Nog steeds veel te veel voor permanent thuisgebruik.
Deze servers hebben een 750W redundant power supply. En niet voor niets.
https://www.dell.com/down...pedge/r520_spec_sheet.pdf

En in detail. De server verbruikt 153W idle met 1 CPU en 1 disk. Zonder overige opties. Zitten er meer disks in dan wordt het verbruik ook meet, ook wanneer er een extra CPU in zit en extra netwerk kaarten.

Onder load is het een heel ander verhaal en Idle is leuk maar totaal niet relevant. Een Idle server kan je net zo goed uit zetten. Overigens raad Dell de 750W RPS optie aan bij gebruik van meer dan 2 disks en is het verplichte optie bij 2 CPU's (omdat de standaard 430 het dan niet trekt).

Overigens trage meuk en niet echt om wat leuks mee te doen. Wat je zou kunnen doen is van 3 er 1 maken, dus een dual socket. Alleen is geheugen een beetje te weinig, er kan 384GB in volgens mij.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:23:
[...]
Deze servers hebben een 750W redundant power supply. En niet voor niets.
https://www.dell.com/down...pedge/r520_spec_sheet.pdf

En in detail. De server verbruikt 153W idle met 1 CPU en 1 disk. Zonder overige opties. Zitten er meer disks in dan wordt het verbruik ook meet, ook wanneer er een extra CPU in zit en extra netwerk kaarten.
Dat blijkt in de praktijk dus heel erg mee te vallen.

Ik heb een HP LeftHand G2 in gebruik gehad, die ik heb verbouwd tot een machine met 2 CPU's (E5620), 96G geheugen, 6 HDD's en 2 SSD's. Die dingen hebben uit mijn hoofd 2 500W of 750W voedingen. (Een LeftHand G2 is eigenlijk een DL180G6. Zelfs de firmware is niet wezenlijk anders. Standaard uitgeleverd met 4G of 8G en 1 CPU, maar met 2 CPU's en 96G geheugen deden ze het mere dan prima.)

In regulier bedrijf, draaiden ze tussen de 200W en 250W.

Nu was de load wel relatief laag, op top een stuk of 20 Linux vm's, maar de load was zeker niet nul. :)

Ze konden ongetwijfeld een stukje richting 500W of 750W, vol met 10.000 RPM SAS disks (kunnen er 12 in), vol belast op de CPU, vol belast op de HDD's én voorzien van de nodige netwerkingerfaces, maar die hele machine is er op gebouwd om op 1 PSU te kunnen draaien en dán nog wat over te hebben.

Zo'n machine, is redelijk vergelijkbaar met die Dell R520.

Ook de wat luxere broertjes op kantoor, de DL360Gen8 met 256G+ en onder reguliere load, blijven hangen op rond de 200W, terwijl ook daar een dubbele 500W of 750W voeding in zit. Ik heb geen server op kantoor die ver boven de 200W in vol bedrijf uit komt, met dubbele 8-core CPU en regulier bedrijf.
Onder load is het een heel ander verhaal en Idle is leuk maar totaal niet relevant. Een Idle server kan je net zo goed uit zetten. Overigens raad Dell de 750W RPS optie aan bij gebruik van meer dan 2 disks en is het verplichte optie bij 2 CPU's (omdat de standaard 430 het dan niet trekt).

Overigens trage meuk en niet echt om wat leuks mee te doen. Wat je zou kunnen doen is van 3 er 1 maken, dus een dual socket. Alleen is geheugen een beetje te weinig, er kan 384GB in volgens mij.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het opgenomen vermogen valt an-sich mee, ook redelijk vol beladen, maar 6G heb je niets aan. Plus, het blijven herriebeesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Brecht.A schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:24:
Ik kan FreeNAS eens proberen, dan boot ik de machine gewoon wanneer ik hem nodig heb.
Hou er dan ook rekening mee dat een gemiddelde server traaaag opstart. Door de uitgebreide checks en extra in te laden bios'en van raid -en netwerkcontrollers kan het lang duren voordat het os gestart wordt. Als je dan net even snel een bestandje van je fileserver nodig bent gaat je dat snel tegenstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Nielson schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:37:
[...]
Hou er dan ook rekening mee dat een gemiddelde server traaaag opstart. Door de uitgebreide checks en extra in te laden bios'en van raid -en netwerkcontrollers kan het lang duren voordat het os gestart wordt. Als je dan net even snel een bestandje van je fileserver nodig bent gaat je dat snel tegenstaan.
Vooral als je een tweede Raid controller er in hebt zitten en nog wat QLogic/Emulex kaarten. Tegen de tijd dat het OS gestart is ga je al weer naar bed en kan ie uit. En een Quick-boot kennen ze niet.

Overigens vraag ik me af of ESX 6.7 op die dingen werkt, wij hebben hier HP G7's staan en daar wordt maximaal ESX 6 op ondersteund. Op deze Dell's kan ESX 6.5 U3 nog maar 6.7 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Proxmox zal het in de regel prima doen en is een leuk platform.
Grootste nadeel is die RAID controller die er in zit. Maar wellicht is die bij Dell in HBA mode te zetten.
(Softraid werkt, of je nu MD of ZFS gebruikt, net even wat handiger.)

Overigens start *alle* server-hardware traag op.
Mijn pricewatch: ASRock Rack X470D4U is ook niet heel snel met booten. (Zit alleen al een bootdelay van 90 seconden in om IPMI eerst te laten booten voordat de machine op start.)

Niet erg, dat ding draait hier 24/7. Als er al een reboot nodig is, is die boottijd van een paar minuten ook niet erg. :)

Pagina: 1