Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

geluidsoverlast door buren

Pagina: 1
Acties:

• flspjp
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22:01
.

flspjp wijzigde deze reactie 22-01-2020 23:22 (99%)

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:04
Eigen zeg je het zelf al, misschien het gesprek proberen aan te gaan.
Het feit dat men niets overlegt heeft met de buren (met jou) klinkt voor mij alsof het om een stel tokkies gaat.
Gewoon even naar het gemeentehuis, of inderdaad de woningbouw vereniging.

HugoBoss1985 wijzigde deze reactie 11-10-2019 13:55 (79%)

Coolermaster CM 690 III - Corsair HX1200 V2 - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 4,9 1,305v - Gelid Phantom - 16gb G-skill CL15 3000 - Gigabyte Vega 56 OC - Samsung 970 Evo 1tb - Windows 10 Pro 64

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:54
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:53:
Eigen zeg je het zelf al, misschien het gesprek proberen aan te gaan.
Het feit dat men niets overlegt heeft klinkt voor mij alsof het om een stel tokkies gaat.
Gewoon even naar het gemeentehuis, of inderdaad de woningbouw vereniging.
Zullen we eerst even met de buren gaan praten voordat er aannames worden gemaakt?

Mijn tip, zoek contact met de buren, kijk wat er mogelijk is :) Kan net zo goed zijn dat het hele makkelijke buren zijn die echt wel willen meedenken. Zo niet, kan je kijken naar andere stappen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 17:41
Naar mijn weten mag je van 0800 tot 2100 best geluid maken wat de buren zouden kunnen horen. Neemt niet weg dat je als buren wel samen moet leven en dus rekening met elkaar dient te houden.

Even gesprek aangaan met de buurman, aangeven wanneer jij (tijd/periodes) aan het studeren bent en vragen of hij dan zijn hobby/werk zachter kan uitvoeren. Mocht dit gesprek op niets uitdraaien dan kun je altijd een gesprek aangaan met de woningbouw. Ga er maar vast vanuit dat de woningbouw weinig kan/wil doen. Ten slotte is de laatste mogelijkheid voor jou om je studie te verplaatsen naar je uni/hogeschool danwel de plaatselijke bibliotheek.

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:06
Purzelbaum schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:05:
Naar mijn weten mag je van 0800 tot 2100 best geluid maken wat de buren zouden kunnen horen. Neemt niet weg dat je als buren wel samen moet leven en dus rekening met elkaar dient te houden.
Maar je mag echter niet zomaar een deel van je perceel gebruiken als werkplaats, helemaal niet als het ook nog commercieel is. Daar hebben we bestemmingsplannen voor, juist om dit soort gedoe tegen te gaan.

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• flspjp
.

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Geluiden die sporadisch te horen zijn vallen dus niet onder overlast.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:58

Mavamaarten

Omdat het kan!

space schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:11:
[...]

Dat vind ik wel van het zotte. Buren veranderen achtertuin in een garage met de nodige geluidsoverlast dus dan mag ik maar ergens anders mijn rust vinden in plaats dat de buurman zijn overlast mindert. Ik snap wel ergens waar jij vandaan komt maar ik ben niet diegene die zich moet aanpassen aan het lawaai. Ik denk toch dat er afspraken zijn over geluidsoverlast?

Zoals door meerdere personen is aangegeven zal ik het gesprek aangaan met de buren en als dit op niets uitloopt dan zal ik contact opnemen met de woningbouw.
Ik denk dat je twee dingen kan gebruiken:
- Geluidsoverlast als argument bij het gesprek met je buren
- Het gebruiken van een gewone privewoning als commerciele werkplaats bij officiele instanties.

Geluidsoverlast overdag mag gewoon, tenzij het echt expres gebeurt om reactie uit te lokken o.i.d. Maar een werkplaats in een woonwijk mag gewoon niet, dat is een mooi plan B voor moest mijnheer niet luisteren of aan te spreken zijn.

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:57

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Tsja, welkom in het overbevolkte Nederland. Volgens de wet mag er overdag, dat is dacht ik tussen 0700 en 2200, geluid gemaakt worden. Ook buiten.

Blaffende honden, spelende kinderen, klussende buren, het hoort er allemaal bij.

Heb je hier last van dan kan je het bespreken met de personen in kwestie maar recht heb je nergens op.

Is het niet te harden? Verhuizen......naar een hutje op de hei. Of koop een active noice cancelling hoofdtelefoon en zet die de hele dag op.

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:55

_Apache_

For life.

Panzer_V schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:22:
Tsja, welkom in het overbevolkte Nederland. Volgens de wet mag er overdag, dat is dacht ik tussen 0700 en 2200, geluid gemaakt worden. Ook buiten.

Blaffende honden, spelende kinderen, klussende buren, het hoort er allemaal bij.

Heb je hier last van dan kan je het bespreken met de personen in kwestie maar recht heb je nergens op.

Is het niet te harden? Verhuizen......naar een hutje op de hei. Of koop een active noice cancelling hoofdtelefoon en zet die de hele dag op.
Ja, maar dat is dus het punt. In jouw geval is de aard recreatief, maar de TS geeft aan at het er op lijkt dat er commercie bedreven word, dan heb je al gauw te maken met bestemmingsplannen ed.

3 zonnecollectoren voor SWW en CV ondersteuning met een 200L buffervat & 2700Wp PV Panelen. | PVOutput

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 17:41
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

Maar je mag echter niet zomaar een deel van je perceel gebruiken als werkplaats, helemaal niet als het ook nog commercieel is. Daar hebben we bestemmingsplannen voor, juist om dit soort gedoe tegen te gaan.
Vandaar ook dat ik zeg dat er rekening met elkaar gehouden moet worden, van beide kanten.

Ik mag in mijn tuin mijn hobby uitvoeren en dit kan lawaai geven. Ik neem aan dat buurman van TS sleutelt om zwart bij te klussen. Mocht buurman geen rekening willen houden met, dan zal woningbouw inderdaad moeilijk gaan doen over een en ander (woning niet voor commerciële doeleinden oid). Helaas door de huurdersbescherming kan TS er in de minst gunstige scenario's beter vanuit gaan dat hij/zij zelf kan vertrekken.
Vaak worden overlast ontvangers een andere woning aangeboden omdat dit makkelijker is dan de overlastgever eruit te werken. Niet fijn, hoop dus maar dat het gesprek goed gaat!

• flspjp
.

• corset
Ok, laten we de feiten bekijken:

1.) TS en buurman wonen dicht op elkaar
2.) Er is geluids overlast
3.) Er is geen contact geweest tussen de buren
4.) Dat het een bedrijf is, is een aanname. Er is dus geen daadwerkelijk iets wat hier objectief op wijst behalve "Ik denk dat, want"

Zullen we eerst de feiten afwachten zonder dat mensen dit escaleren met buurtbemiddeling, politie, straks de ME er nog bij etc.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:48
Dit al eens doorgelezen: https://www.juridischloke...n/buren/geluidsoverlast/#

In mijn ogen zijn er twee stappen om mee te beginnen. Documenteren en bespreken. Het is een ding om bij iemand aan te kloppen omdat ze herrie maken. Maar het helpt om daar enige documentatie van te hebben. Kom je er niet met je buren uit dan kun je altijd nog andere stappen ondernemen, en daar zal de documentatie ook bij helpen.

• Nomind
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21:48
Gelijk of geluk?
Het gaat in de kern om het gedrag van de buren.

De wet zegt iets over hinder maar gedragsverandering is in dit soort situaties heel moeilijk af te dwingen.
Mijn advies is om: 1, te accepteren dat dit nu je buren zijn en 2, proberen een relatie op te bouwen, bakkie koffie, belangstelling en respect tonen. Respect tonen naar de mensen waar je last van hebt is een uitdaging ☺️
Vervolgens zeg je waar je het meest last van hebt en zoek je samen naar een oplossing.
Lukt het niet? Ga terug naar stap 1 en overweeg verhuizen.

Handhaving bestemmingsplannen is een taai traject wat de relatie zeer zal verstoren.
Daar ga je niet gelukkig van worden als je op elkaars lip woont. Dit vanuit mijn 25j RO/milieu ervaring bij meerdere gemeenten.

Nomind wijzigde deze reactie 11-10-2019 14:46 (16%)

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

space schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:29:
[..]

Ik woonde in een relatief rustige straat dus als er hard gesproken wordt dan is dit makkelijk waar te nemen.
Ik weet niet of je enkel glas heb (had ik alleen in het raam van m'n woonkamer, rest was enkel glas). Als je huurt, kan je de verhuurder dubbelglas laten plaatsen (gaat wel je huur omhoog, maar isoleert ook, minder stookkosten).

Even vanuitgaande dat het een sociale huurwoning is, lees je contract door. In mijn contract staat dat ik geen vaar- en voertuigen in de tuin mag plaatsen. Ook geen aanhanger of caravan. Bouwwerken is niet toegestaan zonder schriftelijk toestemming, tuinhuisje/dierenhokken/speelhuisjes voor de kinderen. Zonder de maten erbij krijg je 0,0 toestemming.

Er mag dus niet eens een fiets in m'n tuin staan. Dat is immers een voertuig..

Wellicht is 1 telefoontje naar de verhuurde wel genoeg ;)

Eyyyy macarena !! \o/
Als je het niet kan kopen, kan je het misschien wel stelen.

• WeHoDo
  • Laatst online: 13-01 23:06
Hoe erg het ook is, maar ik denk dat je gewoon pech hebt. Als ik de afleveringen van de Rijdende Rechter enzo bekeken heb, doen ze er niks aan. Ook de woningbouw niet. Er was namelijk een aflevering geweest dat een buurman bijna elke dag electrisch hout zaagt, de geluidsnorm was niet overschreden. De rechter oordeelde dat dit mag, echter dat het wel tussen 23.00 en 7.00 niet mag oid.

PSN: plexforce (ps4)

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:21
Je kunt eens op straatnaam + huisnummer Google'n om te zien of meneer al dat gesleutel en geklus misschien vanuit een ZZP-constructie doet?
Want vooropgesteld: motorgeluiden kunnen hinderlijk zijn, maar de hele dag door vanuit een aangrenzen achtertuin het gegas aanhoren van een 2-takkertje die 'net niet lekker loopt' is ronduit irritant. En smerig.

Zo kwam ik erachter dat iemand in de straat die 4 keer per dag op een zware motor wegrijdt (in een straat met jaren '30-woningen en relatief weinig bebossing hoor je dat binnen vrij goed, ook met HR++ glas) dus een rijschool heeft. Sindsdien breng ik iets meer begrip op als-ie weer eens langsbromt.

En als dat het geval is en een gesprek loopt op niets uit, dan heb je een extra handvat om de gemeente erop te wijzen dat iemand mogelijk, wellicht, het bestemmingsplan aan zijn laars lapt.

Goudvis wijzigde deze reactie 11-10-2019 14:42 (15%)

Watskebeurt met Bhagavad? :(

• HugoBoss1985
corset schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:55:
[...]

Zullen we eerst even met de buren gaan praten voordat er aannames worden gemaakt?

Mijn tip, zoek contact met de buren, kijk wat er mogelijk is :) Kan net zo goed zijn dat het hele makkelijke buren zijn die echt wel willen meedenken. Zo niet, kan je kijken naar andere stappen
Wat was mijn eerste zin ;) ?
Misschien heeft men er niet over nagedacht/niet bij stil gestaan dat dit overlast veroorzaakt.

Ik haak verder in op wat TS stelt, dat het bedrijfsmatige activiteiten zijn.

Hoe dan ook vind ik het asociaal om zonder overleg met je buren hiermee bezig te zijn, en dan dus ook nog overlast (TS heeft er last van) te veroorzaken.
Het eerste zou niet zo'n probleem zijn als men even gecommuniceerd had met de TS van te voren.
Oftewel: Tokkie gedrag.
Noem het een aanname, maar het is eigenlijk mijn mening.

Ik ben ook niet zomaar mijn bedrijf begonnen, het eerste wat ik deed was met alles met de buren bespreken!
Maarja, dat ben ik. }:O

HugoBoss1985 wijzigde deze reactie 11-10-2019 15:15 (3%)

Coolermaster CM 690 III - Corsair HX1200 V2 - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 4,9 1,305v - Gelid Phantom - 16gb G-skill CL15 3000 - Gigabyte Vega 56 OC - Samsung 970 Evo 1tb - Windows 10 Pro 64

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Panzer_V schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:22:

Dat geld voor niet voorkombaar geluid. Dus inderdaad een gat boren, een spelend kind, etc. Maar dat houd niet in dat je de hele dag naar het geluid van spelende kinderen hoeft te luisteren. Ook dat is dan gewoon overlast.
Het fabeltje dat je tussen een x tijd gewoon geluid mag maken is een hardnekkig fabeltje. Buren die dus hobbymatig aan brommers klussen en daardoor de hele dag, meerdere dagen, geluid produceren veroorzaken dus gewoon overlast.

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:13
Ik heb ervaring met geluidsoverlast van buren(woningbouw, politie, justitie en buurtbemiddeling).

Ik zal je vast verklappen dat als je er echt niet mee kan dealen en voor eigen rechter spelen niet iets voor je is, dan is in Nederland de enige optie verhuizen.

Triest maar waar...

• corset
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:11:
[...]

Wat was mijn eerste zin ;) ?
Misschien heeft men er niet over nagedacht/niet bij stil gestaan dat dit overlast veroorzaakt.

Ik haak verder in op wat TS stelt, dat het bedrijfsmatige activiteiten zijn.

Hoe dan ook vind ik het asociaal om zonder overleg met je buren hiermee bezig te zijn, en dan dus ook nog overlast (TS heeft er last van) te veroorzaken.
Het eerste zou niet zo'n probleem zijn als men even gecommuniceerd had met de TS van te voren.
Oftewel: Tokkie gedrag.
Noem het een aanname, maar het is eigenlijk mijn mening.

Ik ben ook niet zomaar mijn bedrijf begonnen, het eerste wat ik deed was met alles met de buren bespreken!
Maarja, dat ben ik. }:O
Die zin stond er niet toen ik begon met quoten, toen was het "Ga met de gemeente praten" :P

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

space schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:51:
Beste Tweakers,

Ten eerste weet ik niet of dit de goede plek is om dit te plaatsen maar sinds het om wonen betreft lijkt dit me de correcte forum.

Momenteel ben ik woonachtig in een rijtjeshuis en heb ik sinds een jaar of twee nieuwe buren. Gedurende de maanden die verliepen is me opgevallen dat de achtertuin van de buren meer op een garage begint te lijken wat daarbij ook de benodigde geluidsoverlast met zich mee brengt. De achtertuin staat vol met brommers, scooters en fietsen en het lijkt erop alsof de nieuwe buurman vanuit zijn achtertuin een kleine garage draait waarbij er geregeld mensen langskomen om iets te laten doen aan het voertuigen.

Hierbij ervaar ik de nodige geluidsoverlast van de motoren van de zogenoemde voertuigen en komt er ook de nodige stank vrij. Het komt geregeld voor dat de geluiden van motoren gedurende de hele dag sporadisch te horen is. Hierdoor is het moeilijk voor mij om bepaalde werkzaamheden thuis te doen die enige vorm van concentratie vereisen. Denk hierbij aan lezen en studeren. Als ik bijvoorbeeld in mijn woonkamer zit dan voelt het net alsof er letterlijk een motor in mijn woning zit sinds wij vrij dicht op elkaar wonen.

Momenteel vind de geluidsoverlast gedurende de dag plaats en weet ik niet of ik kan eisen dat de buren niet meer geluidsoverlast veroorzaken. Ik ben van plan om binnenkort de buren hiermee te confronteren om te kijken wat hieraan gedaan kan worden alleen wil ik er wel zeker van zijn dat ik in mijn recht sta. Mocht het gesprek tussen de buren tot niets uitdraaien dan zal ik contact opnemen met de woningbouw.

Sta ik hiermee in mijn recht? Welke dingen kan ik wellicht doen?
Leesvoer Wat te doen met overlast van buren?

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• HugoBoss1985
corset schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:29:
[...]

Die zin stond er niet toen ik begon met quoten, toen was het "Ga met de gemeente praten" :P
No problemo verder ;)

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:34
WeHoDo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:38:
Hoe erg het ook is, maar ik denk dat je gewoon pech hebt. Als ik de afleveringen van de Rijdende Rechter enzo bekeken heb, doen ze er niks aan. Ook de woningbouw niet. Er was namelijk een aflevering geweest dat een buurman bijna elke dag electrisch hout zaagt, de geluidsnorm was niet overschreden. De rechter oordeelde dat dit mag, echter dat het wel tussen 23.00 en 7.00 niet mag oid.
Sorry, maar als iemand dat dagelijks doet dan valt mijns inziens dat gewoon onder pesten. Je hoeft niet iedere dag hout te zagen, tenzij je meerdere houtgestookte Finse sauna's hebt of in iedere kamer een houtgestookte kachel.

Ik zou in zo'n geval ook een hobby gaan zoeken die veel geluid produceert.
Uiteraard mits er met de buren niet over te praten is.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• garriej
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:00

garriej

Ik las ondertieten.

rimave schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:00:
[...]

Sorry, maar als iemand dat dagelijks doet dan valt mijns inziens dat gewoon onder pesten. Je hoeft niet iedere dag hout te zagen, tenzij je meerdere houtgestookte Finse sauna's hebt of in iedere kamer een houtgestookte kachel.

Ik zou in zo'n geval ook een hobby gaan zoeken die veel geluid produceert.
Uiteraard mits er met de buren niet over te praten is.
Misschien is iemand wel aan het trainen voor het WK boomzagen.

iRacing Profile | Youtube

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13:07

mark-k

AKA markkNL

garriej schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Misschien is iemand wel aan het trainen voor het WK boomzagen.
Of hij hou(d)t gewoon heel erg van houtbewerking en heeft elke week een nieuwe koffietafel in zijn huis.

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Dat klinkt toch echt als bedrijfsvoering in woongebied. Dat mag niet zomaar. Uitlaatgassen en gevaarlijke stoffen (brandstof, olie, etc.) zijn niet bedoeld voor woonwijken.

Ik zou het aankaarten bij de gemeente en politie, en niet direct naar de buren gaan.

• T-Forever
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:50
het makkelijkste is de bestemmingsplan van de gemeente er bij te pakken, daar zal in staan of het wel of niet toegestaan is dit soort zakelijk activiteiten vanuit huis te runnen. meestal zeer strikt gescheiden

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15:24
Blue-eagle schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:39:
Dat klinkt toch echt als bedrijfsvoering in woongebied. Dat mag niet zomaar. Uitlaatgassen en gevaarlijke stoffen (brandstof, olie, etc.) zijn niet bedoeld voor woonwijken.

Ik zou het aankaarten bij de gemeente en politie, en niet direct naar de buren gaan.
De kans dat de buurman gaat zeggen: "ok ik stop" is nihil.

Inderdaad niet aankaarten maar gewoon bij de gemeente aangeven dat er commerciële activiteiten in een woonwijk worden uitgevoerd.

Een gesprek kan alleen maar voor escalatie zorgen.

Ik snap heel goed dat je in heel veel gevallen in goed overleg met je buren de voorkeur heeft, maar iemand die de wet zo overtreedt is helaas geen overleg mee mogelijk.

Teken de petitie tegen de Autopilot nerf: https://secure.avaaz.org/en/community_petitions/UNECE_Stop_crippling_Tesla_Autopilot_in_Europe/

• Nielster
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21-01 14:38
Ik verbaas me telkens weer als er een topic als deze geopend wordt hoeveel lichtautistische reacties er geplaatst worden. 7(8)7

Waarom direct politie/woningbouw/gemeente contacten?

Bel eens aan bij de beste man en vertel hem dat je het vervelend vind maar last hebt van motorgeluiden en bijbehorende uitlaatgassen. Grote kans dat hij helemaal niet door heeft dat jij en wellicht andere buren er last van hebben.

Feit is dat de relatie met de buurman er niet beter op wordt als direct de politie gebeld wordt.

Communiceren is echt niet zo moeilijk hoor..

Ik trek me terug uit dit topic, succes!

Nielster wijzigde deze reactie 12-10-2019 08:11 (2%)
Reden: Typo

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Nielster schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:09:
Ik verbaas me telkens weer als er een topic als deze geopend wordt hoeveel lichtautistische reacties er geplaatst worden. 7(8)7

Waarom direct politie/woningbouw/gemeente contacten?

Bel eens aan bij de beste man en vertel hem dat je het vervelend vind maar last hebt van motorgeluiden en bijbehorende uitlaatgassen. Grote kans dat hij helemaal niet door heeft dat jij en wellicht andere buren er last van hebben.
Zucht.

Het punt is NIET te escaleren. Door de confrontatie aan te gaan met iemand die het schijnbaar normaal vindt om een bedrijf te runnen waar ieder normaal mens kan bedenken dat het niet thuishoort is reden genoeg om aan te nemen dat je die persoon beter niet kan confronteren met jouw klachten over zijn brood en inkomen.
Feit is dat de relatie met de buurman er niet beter op wordt als direct de politie gebeld wordt.
Hint: Je vertelt het hem niet 8) Problem solved.
Communiceren is echt niet zo moeilijk hoor..
Van lastige buren afkomen die een pelletje met jou te schillen hebben is dat wél. Dus ik zou aanraden te proberen confrontatie te voorkomen. Dat lost niks op. Daar zijn politieagenten voor, die weten wat ze doen en passen simpelweg de wet toe.

• PhilipsFan
  • Nu online
Dit is een heel lastig probleem. Als je het met je buren bespreekt stel je je kwetsbaar op. Misschien is er wel mee te praten en kun je tijden afspreken dat hij de motoren uit laat zodat je kunt studeren. Maar er is ook een kans dat het juist erger wordt. Ik heb wel meegemaakt dat ik een motorrijder uit de buurt vriendelijk heb gevraagd om wat rustiger te rijden omdat hij veel lawaai maakt, met als gevolg dat hij juist voor mijn huis het gas even lekker open draaide. Er wonen helaas teveel idioten op de wereld.

Bespreken maakt je ook kwetsbaar in een vervolgtraject. Als je hem aangeeft bij instanties en hij krijgt vanuit het niets een brief met de sommatie om te stoppen met bedrijfsmatige activiteiten, dan zul je niet zo snel de schuld krijgen. Maar als je eerst gaat praten en dat helpt niet, en hij krijgt dan zo'n brief, dan zul jij het wel gedaan hebben (ook al hebben andere buren geklaagd). En je weet nooit wat tokkies dan gaan doen.

Dus mijn eerste reactie zou zijn: toch gaan praten. Er is altijd een kans dat het wel redelijke mensen zijn (hoewel, met een garage in de achtertuin geven ze toch wel aan in ieder geval een groot deel van 'dicht op elkaar wonen' niet helemaal te begrijpen), maar als dat niet zo is, dan zijn de instanties meestal ook niet bereid je te helpen. Politie, rechter, gemeente, ze stellen het allemaal erg op prijs als je eerst geprobeerd hebt om het probleem zelf op te lossen.

Mocht dat allemaal niet lukken, dan geef ik je de meeste kans bij woningbouw of gemeente. De politie zal niet veel doen tenzij er overduidelijk ernstig wetten worden overtreden (dus ernstige geluidsoverlast midden in de nacht). De woningbouw heeft er toch belang bij om de buurt en het huis netjes te houden, dus wellicht willen die er iets aan doen. En de gemeente zal waarschijnlijk niet echt wakker liggen van een bedrijf aan huis, maar de meeste gemeentes trippen volledig op uitkeringsfraude. Dus als de buurman een uitkering heeft en het garagebedrijf er zwart bij doet, dan komen ze wel in de benen...

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:40
Als je het zo goed kan horen en ziet, heb je dan nog nooit gehoord “Doen we dit kost 50€ dat kost 10€ extra etc?” ...

Altijd even eerst praten met buurman..? Waarom niet..

Als die mag hobbymatig aan zijn scooters werkt kan je er denk ik niet veel mee.

Toen ik 16was heb ik ook periodes gehad van een aantal weken waar ik bezig was met sleutelen aan de scooter.

Stef87 wijzigde deze reactie 12-10-2019 17:21 (8%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 20-01 22:03

Amphiebietje

In de blubber

Merk overigens op dat als zijn buren eigenlijk gewoon hun tuin als reparatie-garage gebruiken om zwart bij te klussen, er best een punt zou kunnen worden gemaakt over eventuele milieu-schade en gevaar voor andere mensen. Echte garages moeten aan allerlei regels voldoen om in bedrijf te blijven, zoals een vloeistofdichte vloer. Als hier dus allerlei giftige stoffen direct de bodem in sijpelen, dan is dat een gevaar voor de volksgezondheid omdat het grondwater vervuild kan raken. Verder valt ook te twijfelen aan de brandveiligheid van een en ander. Slaat de buurman bv. grote hoeveelheden brandbare stoffen op in zijn achtertuin?

Ik zou contact opnemen met de gemeente, en aankaarten dat er een soort illegale garage in de tuin van de buren is. Indien de tuin echt als openlucht garage wordt gebruikt, is de kans groot dat er milieu-delicten worden gepleegd.

Amphiebietje wijzigde deze reactie 12-10-2019 19:15 (7%)

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 22:10
Hhm, dit zijn typisch situaties die je aan moet voelen. Lijkt die buurman een beetje redelijk/sympathiek? Is TS zelf een beetje vlot/joviaal?

Ik krijg bij dergelijke topics al snel een beeld voor ogen van een keurige maar sociaal ietwat onhandige Tweaker met studentikoos/nerdikoos voorkomen die met veel moeilijk en heel correct taalgebruik tattoo Harrie wijst op de wetten en regels. Auw!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Als je buurman (zwart) aan het werk is om bromfietsen te repareren in zijn woning dan kun je hier zeer goed tegen optreden. Voor het hebben van een bromfietswerkplaats is een milieucategorie 2 vergunning nodig. Is deze er niet dan kan de gemeente best hard hiertegen optreden.

7400 Wp op het dak

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
@space
Volgens mij hadden wij een soortgelijke buurman. In mijn oude huis had ik een achterbuurman die aan klassieke motoren kluste. Leuk speelgoed dat wel, maar continu gas geven of hij wel lekker loopt gaat je ook op een gegeven moment de keel uithangen. Zeker als dit om 21.00 uur in de avond is en de kids in de hele wijk in bed liggen. Of op een lekker zomermiddag in het weekend. Strontvervelend.

Deze persoon is door diverse buren hierop aangesproken. Op zich redelijk normale gesprekken en dan ging het weer een tijdje goed. Maar na verloop van tijd werd toch alles weer hetzelfde liedje. Wat erin zit krijg je er niet zomaar uit.

Er zijn ook gesprekken geweest met de wijkagent en buurtpreventie. Maar deze kunnen gewoon helemaal niks doen. Het was voor deze meneer een "hobby" en het werd niet na 22.00 uur gedaan. Iedereen had het idee dat het meer dan hobby matig was, maar dat was gewoon niet te bewijzen.

Als er zakelijke activiteiten plaatsvinden is er wellicht nog wel wat aan te doen. Maar ja, het blijft je buurman. En de relatie zal er niet door verbeteren. Het blijft een lastig dilemma en is uitermate vervelend.

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Highfive95 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:41:

Er zijn ook gesprekken geweest met de wijkagent en buurtpreventie. Maar deze kunnen gewoon helemaal niks doen. Het was voor deze meneer een "hobby" en het werd niet na 22.00 uur gedaan.
En ook hier weer het fabeltje dat het tussen een bepaalde tijd is dat het dan geen overlast is en gewoon mag. Dat is echt nergens op gebaseerd. Het is beschamend dat zelfs de bevoegde instanties met deze onzin meegaan.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
ciris schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:51:
[...]

En ook hier weer het fabeltje dat het tussen een bepaalde tijd is dat het dan geen overlast is en gewoon mag. Dat is echt nergens op gebaseerd. Het is beschamend dat zelfs de bevoegde instanties met deze onzin meegaan.
Dit begrijp ik helemaal. Maar instanties doen helemaal niks. Los het zelf maar op en bewijs maar dat het niet hobbymatig is. Maar dat is dus lastig. Het blijft gewoon strontvervelend als je zo iemand naast je hebt wonen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True