Beste CV ketel temperatuur icm modulerende thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfisheye
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 01:42
Wat is een goede CV HR ketel temperatuur als je een 'slimme' modulerende thermostaat hebt én een tijd instelt waarop het huis warm moet zijn?

Een ketel is een paar procent (< 13%) efficiënter op lagere (retour) temperaturen, maar op lagere temperaturen moet hij ook eerder aan gaan om het huis op tijd warm te hebben. Dus dan draait hij langer, misschien wel 50% langer (?). Kom je dan niet efficiënter uit met een hogere water temperatuur?

Ik ga wel uit van een modulerende thermostaat. Dus als het eenmaal warm is zal de water temperatuur vanzelf lager worden gezet om het huis efficient warm te houden.

Mijn HR ketel door de installateur ooit ingesteld op 60C. Is 90C niet beter met een modulerende thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-08 11:08

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

Beste fisheye,

Welkom in de wondere wereld van CV instellingen.

Als je de aanvoertemperatuur van de ketel instelt op 60 (of 90 °C ) wil niet zeggen dat de ketel continue op die temperatuur draait. Voorzover ik het begrijp is die instelling een maximumtemperatuur waarbij je feitelijk de ketel blokkeert een aanvoertemperatuur te gebruiken boven die instelling.
Hij moduleert de aanvoer-temperatuur sowieso continue naar een zo laag mogelijke niveau om de gevraagd temperatuur op de gewenste tijd te bereiken/behouden

Je vraag heeft betrekking (lijkt me) op de overgangsfase tussen nachtverlaging en de overdag periode.

Relevante factoren:
- hoe hoog staat je nachttemperatuur: ketel moet harder werken als hij 6 °C moet overbruggen dan 2 °C
- hoe goed is je huis geïsoleerd: in verband met warmte-weglek tijdens de nachtelijke uren

Mijn definitie van een efficiënte verwarming (en dus een zo klein mogelijk gasverbruik/jaar) is maximaal gebruik van het HR effect, ergo een zo laag mogelijke retourwater-temperatuur.
Bij een retour temperatuur van 20 °C maximaal HR effect, bij retour van meer dan 50 °C geen HR effect. Verschil in ketel-efficiency is in principe tussen de 74 % en 107 % (kan dus meer dan 13% zijn).

Mijn aanpak is geweest (naast uiteraard waterzijdig inregelen) proefondervindelijk vaststellen hoe laag je de aanvoertemperatuur kan instellen met behoud van comfort. Mijn huidige aanvoertemperatuur staat op 48 °C.

Je komt er in deze herfst periode vanzelf achter of je de aanvoertemperatuur te veel hebt geknepen, het huis wordt te traag of niet meer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 09:08
Volgens mij werd 60 en 90 graden gehanteerd bij oude ketels ( voor en najaar)
De nieuwe modulerende hebben dit niet meer nodig, die regelen dat allemaal zelf.

Wat je nodig hebt aan tijd om het huis op te warmen ligt aan de gebruikte isolatie en wanneer het huis gebouwd is.

Mijn woning is van 1988 en het opwarmen duurt ong 30 min waarbij de woning nooit lager word dan 17 graden
Daarbij rekening houdend dat slimme meters een hoger gasverbruik zullen hebben, maar daarvoor krijg je wel meer comfort/gebruiksgemak

[ Voor 14% gewijzigd door Von Henkel op 09-11-2019 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Het is verstandig om de temperatuur van het water wat door de radiatoren stroomt zo laag mogelijk te houden. Daar liggen twee uitgangspunten aan ten grondslag: een cv-ketel heeft een hoger rendement bij lage watertemperatuur en bij een lage watertemperatuur zal een radiator minder stralingsenergie afgeven en meer via convectie de ruimte verwarmen en dat levert nog een energiebesparing op.
Dat een ketel dan langer moet branden en meer energie kost klopt niet, als hij kort op hoog vermogen moet draaien kost het juist veel meer dan die 13% die jij noemt, het rendement kan juist zelfs helemaal wegvallen als hij op hoge temperatuur moet stoken en en water dus ook weer heet retour komt!
Dus dat de installateur hem heeft ingesteld op 60° is juist prima, in een goed geïsoleerd huis kan hij zelfs nog lager.

Er is hier een topic waar je er alles over kan lezen en ook hoe je de CV installatie kan inregelen voor het hoogste rendement; Gas besparen door middel van CV tuning deel II

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W